Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.833
    Torget vurderinger
    2
    Feilsporing er når at man får BZZ ,hopper den ut av sporet er det et helt annat nivå av feilsporing. Forvregning øker med økende nivå og det er ikke pent, selv uten BZZ, men feilsporing defineres som BZZ. skjere gjern først i en kanal, og kan komme og gå om platen ikke er perfekt sentrert. min plate er håpløst dårlig sentrert
    Skurrer detbare i høyre kanal kan anstiskate økes for å ta bort skurring, og motsatt

Skurrer det på 18db er dte greit, få PUklarer det, skurrer det på 16 , så defineres sporingsevne til nivået under . Skurrer det feks på 70um på Ortofon plate så sier man at man sporer 60um, IKKE 70,

Tok en titt på noen gamle data ,rett etter at spilleren ble satt opp med AT OC9MLii nokså lemfeldig.. før justering av Azimuth og VTA som har en god del å si
    Sporer Hifinews HFN001 original versjon +16db greit ingen BZZ..

EDIT referanse nivå ved 3.54cm/s og 300Hz gir Amplitude på 18.8um, så +18db blir ca 149um ved 300z som er 142um ved 315Hz på Ortofonplaten. så +12db på Hifinews blir da 71um på Ortofon osv. +15db er da 101um på ortofon. Håper jeg har regnet rett nå..

1743255197446.png

så 3.54 cm/s er ofte definert som 0dB, som gir 18.8um referansenivå ved 300hz, 17.9um ved 315 Hz.. Men hva Hifinews bruker som 0db er ikke oppgitt...

EDIT 2: antagelig er det aksellerasjonen som bestemer sporingen og dermed må amplituden ved 315 hz reduseres ende mer for å være sammenlignbar
    1743257000300.png

så dermed må amplituden ved 315Hz reduseres til 17.1 for å være sammelignbar med 300Hz 18.8
    DA får vi denne tabelen
    HFN 0dB= Ortofon 17.1um
    HFN 12dB=68.4um
    HFN 15dB=96.7 um
    HFN 18db=136,8um

trur eg...det virker litt høyt mht um..

1743240271285.png

1743238914078.png

1743239165872.png

Så +18db, der blir det BZZ i høyre kanal,, dvs for lite antiskate
    1743239351095.png

Øker jeg antiskate på +18db blir det bedre men mer forvregning i venstre kanal
    1743239520917.png

her er filen..så kan alle lytte, de to siste sporene er 18db med ulik antiskate AS. BEKLAGER FILN HADDE 30SEKUNDE STILLHET FØR LYDEN KOM, NY FIL LASTET OPP NÅ

1743240063569.png

Men dette er vel nok nerding for hele helgen tenker jeg....

fra Ortofon..hva man kan forvente når man forbedrer stift og oppheng
    1743241169942.png

Vedlegg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.028
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dette blir litt for avansert for meg, tror jeg slapper av med musikk i stedet for testplate.

Å få justert pickupen noenlunde korrekt er alfa og omega for om en *kan* slappe av med musikk, i alle fall for meg. Orker man ikke bry seg så er cluet en pickup med konisk nål. Men da faller jo en god del av poenget med å ha en god spiller bort.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.833
    Torget vurderinger
    2
    Bruker Ortofon sin test-plate, klarer ikke å få noen av mine "mm"-pu til å låte så bra som mp-110 på klippet (heller ikke min mp-200) at33ptg/ii derimot låter helt nydelig (innså jeg måtte justere litt ved testplate - etter det så låt det meget bra)
    kan ha med stift trykk og antiskate som er brukt, og også Azimuth og VTA og om RIAA takler høyt inngangsnivå....

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.832
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Riaa'n takler det, en låter meget bra selv på 100um (med mmf 9.3 og mc-pu) det er bare testet. På mm-pu derimot og mt-6225 spiller så klarer ingen av dem å spille helt perfekt på 100um. Kan så klart være justeringsfeil, mulig jeg må innhente hjelp.
    Spørs hvor mye jeg gidder å fikle med en spiller som kostet 2.500,- selv om de fleste mm-pu koster langt mer enn spilleren.
    Hadde problemet vær i mmf-spilleren så hadde jeg nok gjort noe med det.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.833
    Torget vurderinger
    2
    Riaa'n takler det, en låter meget bra selv på 100um (med mmf 9.3 og mc-pu) det er bare testet. På mm-pu derimot og mt-6225 spiller så klarer ingen av dem å spille helt perfekt på 100um. Kan så klart være justeringsfeil, mulig jeg må innhente hjelp.
    Spørs hvor mye jeg gidder å fikle med en spiller som kostet 2.500,- selv om de fleste mm-pu koster langt mer enn spilleren.
    Hadde problemet vær i mmf-spilleren så hadde jeg nok gjort noe med det.
    at noe ikke klarer 100um betyr slett ikke at noe er galt.eller et du har et problem.. det er langt mer en det som behøves og ikke mange PU klarer det heller.
    Klarer du 80u kan du være meget godt fornøyd, 70 er OK, klarer den kun 60 ville jeg prøvd å justere ting, klarer den kun 50 er PU defekt eller noe annet alvorlig galt

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er litt forskjellig hva enkelte nevner om VTA. At en må justere vinkelen +- etter smak, og at stiften har lettere for å hoppe når sporingsvinkelen ikke er helt riktig etter spesifikasjon. En annen ting som er blitt sagt er at man får større slitasje ved ''feil vinkel'' VTA:unsure: En ting er sikkert er at man må holde på litt for å få azimuth vinkel helt rett. Blir noe grovt når man skal stille inn på headshell justeringer. Hvis man lykkes, så høres det at det blir mere balanse mellom kanalen og at forskjellige stemmer i et kor kommer tydligere frem. Ellers så kan innspillingene ha noen overstyringer. Kan sikkert være feedback fra instumenter eller opptak. Må se om jeg kan ta meg råd til en testplate.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.832
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har justert mine pickup med azimuth på headshell det fungerer strålende synes jeg. Bruker testplate og informasjon fra Minidsp får å sjekke balansen mellom kanalene, klarer ikke å høre med ørene eller se på gainmåler på Minidsp at det er noe ubalanse.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.833
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt forskjellig hva enkelte nevner om VTA. At en må justere vinkelen +- etter smak, og at stiften har lettere for å hoppe når sporingsvinkelen ikke er helt riktig etter spesifikasjon. En annen ting som er blitt sagt er at man får større slitasje ved ''feil vinkel'' VTA:unsure: En ting er sikkert er at man må holde på litt for å få azimuth vinkel helt rett. Blir noe grovt når man skal stille inn på headshell justeringer. Hvis man lykkes, så høres det at det blir mere balanse mellom kanalen og at forskjellige stemmer i et kor kommer tydligere frem. Ellers så kan innspillingene ha noen overstyringer. Kan sikkert være feedback fra instumenter eller opptak. Må se om jeg kan ta meg råd til en testplate.
    Skal du kun ha en testplate for sporing og crosstalk så er det Ortofon sin som gjelder. Bra mht sporings test 50-100um og Azimuth. Resten av platen er ikke bra f.eks. er fekvensveipet feil.og så mangler den arm-PU resonanstest.
    Project sin Vinyl Essentials test record ser ut til å ha det man trenger inkludert resonans test , har ikke erfaring med den.

Skal man ha flere tester så har man TACET som også er tilgjengelig,Analog production Ultimate test record har enda bedre crosstalk test - men visse andre spor er nokså ubrukelig uten revers RIAA hektet på og hvem har det ? Les instruksjoner nøye før kjøp- tracking sporet er er sveip som gjør det umulig å vite hvilket nivå man klarer! Hifi News har bra resonans og antiskating/tracking/bias spor men det er det eneste som er bra på den platen, bulkete og dårligesentrert. Sammenligningen her stemmer med mine erfaringer.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.833
    Torget vurderinger
    2
    nei, skjønner ikke helt vitsen med å gå så langt, men mindre man vil sjekke om armen "henger" og motstand mot sideveis bevegelse.
    Antiskate som trengs varierer over platen, derfor tror jeg at antiskate spor på 3 diametere er en god og reell test.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn