Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I serien "Alt var mye bedre under krigen" så kom jeg over en snasen liten sak på eBay for litt siden. En flunka ny (vel, flunka NOS) Audio-Technica AT-155LC/G i original eske. AT-155LC/G var A-Ts topp MM på 80-tallet og har beryllium cantilever og en naken contact line.

    Denne lå og ventet da jeg kom hjem fra ferie og har fått en del platesider på baken i løpet av en liten uke. Kort og enkelt så er det trolig den beste MMen jeg har hørt noen gang.

    Hvilken linjekontakt den bruker har jeg ingen ide om, men jeg har andre MMer med Shibata, ML og Gyger S nåler, så det finnes ingen forklaringsmodell der for hva jeg mener å høre. En av de andre MMene er en "AT-150ML"; et 150-serie hus, altså ~identisk med denne, med en VMN40ML nål. En objektivt mer avansert nål, men med cantilever i aluminium.

    Som alltid er jeg i høyeste grad åpen for at ting i større eller mindre grad bare finnes mellom ørene, men jeg mener likevel å høre at 155LC er mer uttrykksfull og følsom enn sitt yngre søsken. Den skiller tydeligere på instrumenter og små endringer i tempi, samt aksentuerer små detaljer og nyanser på en bedre/tydeligere måte. Riktig eller ei så tilskriver jeg egenskapene cantileveren i beryllium, siden alt annet er nærmest identisk. Det samstemmer også med de andre pickupene jeg har med beryllium cantilever, AT33E, AT33ML og AT-OC30. Jeg synes alle fire utviser de samme egenskapene/kvalitetene, også sammenlignet med slektninger som har cantilevere i boron, selv om differansene da er mye mindre.

    Et annet moment er at alle beryllium-cantileverne er særdeles tynne; tynnere enn cantileverne på ART9, ART7 og Benz Ebony TR. Jeg vil tippe at de måler 0.23-0.24mm, kontra 0.26mm på de tre nevnte og 0.28mm som ser ut til å være dagens nye standard.

    Veldig esoterisk dette her selvsagt, men jeg syntes det var verdt litt misjonering. Kanskje sitter det hele bare i mitt hode, men kommer du over en pickup i god stand der nålen sitter på en stav av beryllium og prisen er grei så anbefaler jeg på det sterkeste å plukke den opp.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Denne funket fint, og faktisk korrekt vater også, visuelt måtte Azimuth justeres ørlite ved å stramme en skrue på armbordet som faktisk var litt slakk, VTA trenger en omdreining men det får bli en annen dag.

    Lp vinyl platespiller som måler phono tonearm vta / patron azimuth linjal m bag – Grandado
    Det frister litt med dyrere platespiller når jeg ser alt stæsjet som kan kjøpes i tillegg for å dille med go'lyden (y)
    ......og kanskje derfor striming oppleves helt uten sjel i musikken :unsure:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.819
    Antall liker
    22.488
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Denne lå og ventet da jeg kom hjem fra ferie og har fått en del platesider på baken i løpet av en liten uke. Kort og enkelt så er det trolig den beste MMen jeg har hørt noen gang.

    Hvilken linjekontakt den bruker har jeg ingen ide om, men jeg har andre MMer med Shibata, ML og Gyger S nåler, så det finnes ingen forklaringsmodell der for hva jeg mener å høre. En av de andre MMene er en "AT-150ML"; et 150-serie hus, altså ~identisk med denne, med en VMN40ML nål. En objektivt mer avansert nål, men med cantilever i aluminium.

    Som alltid er jeg i høyeste grad åpen for at ting i større eller mindre grad bare finnes mellom ørene, men jeg mener likevel å høre at 155LC er mer uttrykksfull og følsom enn sitt yngre søsken. Den skiller tydeligere på instrumenter og små endringer i tempi, samt aksentuerer små detaljer og nyanser på en bedre/tydeligere måte. Riktig eller ei så tilskriver jeg egenskapene cantileveren i beryllium, siden alt annet er nærmest identisk. Det samstemmer også med de andre pickupene jeg har med beryllium cantilever, AT33E, AT33ML og AT-OC30. Jeg synes alle fire utviser de samme egenskapene/kvalitetene, også sammenlignet med slektninger som har cantilevere i boron, selv om differansene da er mye mindre.

    Et annet moment er at alle beryllium-cantileverne er særdeles tynne; tynnere enn cantileverne på ART9, ART7 og Benz Ebony TR. Jeg vil tippe at de måler 0.23-0.24mm, kontra 0.26mm på de tre nevnte og 0.28mm som ser ut til å være dagens nye standard.

    Veldig esoterisk dette her selvsagt, men jeg syntes det var verdt litt misjonering. Kanskje sitter det hele bare i mitt hode, men kommer du over en pickup i god stand der nålen sitter på en stav av beryllium og prisen er grei så anbefaler jeg på det sterkeste å plukke den opp.
    Kjenner fuldstendig igjen din opplevelse fra min SAEC C-1 ;)(y)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.920
    Antall liker
    24.134
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Takk, @Balle Clorin . Bestilte meg en slik linjert kloss nå. Har jo en arm som både er totalt lealaus og tregere enn treg.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.246
    Antall liker
    17.063
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Linjerte klosser koster en tredvelapp inkl frakt på ebukta. Bestilte en selv i går. Takk til @Balle Clorin for påminnelsen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.920
    Antall liker
    24.134
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.055
    Torget vurderinger
    2
    Linjerte klosser koster en tredvelapp inkl frakt på ebukta. Bestilte en selv i går. Takk til @Balle Clorin for påminnelsen.
    Min kostet mer ,215 kr fri frakt levert Norge 0 gebyr nå ,men jeg fikk også med en perfekt minivater som jeg her lett lenge etter, alle de 4 andre jeg har er ikke 100% korrekte
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Så var en "ny" spiller kommet i hus etter en liten runde på Østlandet. Etter noen timer med å sjekke kabler og koblinger og hvorfor lydbildet var litt flyttet over på høyre side så ble det fram med lys og lupe. Ser ut som en liten rift som kan fixes, men hvilket loddetinn vil dere anbefale å benytte?

    Skjermbilde 2022-04-13 122401.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.819
    Antall liker
    22.488
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så var en "ny" spiller kommet i hus etter en liten runde på Østlandet. Etter noen timer med å sjekke kabler og koblinger og hvorfor lydbildet var litt flyttet over på høyre side så ble det fram med lys og lupe. Ser ut som en liten rift som kan fixes, men hvilket loddetinn vil dere anbefale å benytte?

    Vis vedlegget 809176
    Det var faen meg uheldigt.
    Kan ikke fixes...... Ny nål.
    1. Du får aldrig satt nålespissen i korrekt vinkel.
    2. Du kan ikke lodde på aluminium.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Det var faen meg uheldigt.
    Kan ikke fixes...... Ny nål.
    1. Du får aldrig satt nålespissen i korrekt vinkel.
    2. Du kan ikke lodde på aluminium.
    Ok...selgeren sa den hadde stått i mange år, men var blitt montert ny stift like før den ble satt "på loftet"....så regnet med å ha lyd i noen timer fremover..... :unsure:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Dagens utvalg er ikke stort, men grei pris - enten dobbelt eller halvparten :unsure:
    Eller andre "produsenter" som kan anbefales? Innen samme kostnadsramme, men med minst like god slipning...

    atvm95ne.jpg



    atvm95sh.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.055
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor kjøpe sa mange MM? hva med en MC til prisen av 3 mm?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor kjøpe sa mange MM? hva med en MC til prisen av 3 mm?
    Vel....det kan bli neste trinn, men kanskje mulig å få til et besøk fra det lokale lydlauget som ta med en MC for test i første omgang. Samtidig som panelet kan lytte vekk det som ikke lenger passer og frigjøre en plass på veggen til MC.....kanskje allerede i påsken......time vil sjå ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.828
    Antall liker
    8.134
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tillater meg en dobbeltpost.
    Platestrammer
    Vis vedlegget 802291

    Vs rå vekt ala dette?
    Vis vedlegget 802293
    Ikke tenk på lagertoleranse.
    Hva ville dere gått for? Vekt eller stramming?
    Kjem an på spelaren. Vekt er det raskaste (om ein ikkje overdriv). Har du ein spelar med flytande oppheng, vil du slite med vekta. Har du ein VPI, stor Clearaudio eller ei "Oljeplattform" av noko slag, er ikkje dette noko problem. Har du ein SL 1000 frå Technics, vil eg tilrå ein Michell platestrammar.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Kan vere greitt med MM om ein ikkje har MC riaa.
    Tre stk er også greitt, om dei står i kvart sitt pickuphus, slik at du kan sjonglere ut frå dagsform.
    Nakamichi pre her er tilpasset både MM og MC så det går greit å sjonglere med et par vippebrytere
    Flere forskjellige PU er til god hjelp for å trene opp sansene... ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.819
    Antall liker
    22.488
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Shure var mye anvendt som "all around" dengangen, uten ofte å tenke på, om den altid var en bra
    kombinasjon i forskellige arme, da de fleste av deres nålestifter var beregnet på 3/4 - 1,25 gram nåletrykk.
    Bare tenk på standardarmen til Lenco L-75/78. M-75B & M-75EJ bruker 1,5 - 3 gram.
    Tjekk hvilken nål det er tale om i linken:
    https://www.petervis.com/record_pla...ntage-cartridges/shure-m75-type-2-series.html
    Finner ikke bilde av platespilleren til @Flageborg , så vet ikke hva arm som sitter på.
    Om det er en bra match, ville det kanskje være bedre "bare" å kjøpe en erstattningsnål??
    Var det jeg, hadde jeg nokk gått for den mest prisgunstige av de bedre hos Thakker, fin compliance (2.0 - 2,5 gram nåletrykk)
    og elliptisk.
    https://www.thakker.eu/tonnadeln/n-...75-ed-type-2-nippon-precision-stylus/a-10069/
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Del tre av anti-skating bloggen til Korf er publisert.
    Så ut som en god artikkel, men:

    -Det å se på nålefanen om den bøyer inn eller ut, vil uansett ikke funke, for når skating drar selve spissen av stiften innover, vil anti-skatingen dra pickuphuset utover, så stiften vil alltid trekkes/bøyes litt innover. Men som artikkelen sier, er det en neglisjerbar vinkel.

    -Å justere Anti-skating 100% korrekt gir ingen mening, da skating-kraften varierer med armens vinkel/avstanden til spindelen.

    Jeg har faktisk prøvd å enkelt greie ut om det selv her:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.703
    Antall liker
    12.252
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Korf bloggen er da enig med deg i at visuell inspeksjon av nålefane ikke funker. Står da i starten i lista over ting som ikke virker.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Korf bloggen er da enig med deg i at visuell inspeksjon av nålefane ikke funker. Står da i starten i lista over ting som ikke virker.
    Ja, men jeg mente at det uansett ikke ville funket selv om skating hadde hatt store utslag på nålefanen. :) Så ut som en god artikkel ved første øyekast. :)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.920
    Antall liker
    24.134
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Artig. Siden jeg har den HFNRR-plata og en arm uten merker på antiskatingen og ikke gidder å dille får jeg fortsette med det jeg har gjort: Litt mer enn det som skal til for null sidekraft på blank vinyl.

    Kan ikke se at Dazed og Korf er spesielt uenige.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sporer det som det skal og ingen ulyder høres så er det godt nok for min del. Innkjøp av oscilloskop og quadrofoniplater står definitivt ikke på trappene, men Korfs artikler er alltid interessant lesning uansett. Det er jo ikke akkurat slik at det er for mange kilder til autoritativ informasjon rundt avspilling av vinyl.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn