Og forøvrig. Seasick Steve-skiva som er mitt verste/tydeligste eksemplar:
Riktignok innspilt på analog tape om jeg ikke husker feil, så det
kan komme derfra. Den gamle riggen til STAX?
Den er jo ikke mange årene gammel, det er originalen og utgitt samtidig på LP og CD, så tapen har neppe fått ligge på urørt spole i en evighet før kutting.
Den er kuttet i beste 'vinylrenessansetid', hvor håndverkets gamle mestere hadde blitt borte før de fikk tatt en skikkelig runde med lærlingene. Den kan lett ha blitt kuttet for tett. Den ble mastret i en tid hvor det var svært få som håndterte de forskjellige trinnene i produksjonen, hvor alle hadde sprengt kapasitet, og hvor lakkplata lett kan ha blitt liggende i kø for metallisering lenger enn det som godt er.
Det er riktignok, og spesielt på pop og rock, såpass lite dynamikk i det meste som er utgitt (arrangementsmessig) at det som regel ender med å bli hørbart og definerbart som pre-ekko før låtene, og få andre steder. CD mastres gjerne med muting mellom kuttene, sånn at akkurat dette kan være fjernet mellom tape og digital master. Med andre ord er ikke fravær av fenomenet på CD noe sikkert bevis på at det er vinylmastringa som er opphavet.
De som driver med tape i dag, og safety masters, er nok mer utsatt for Print through enn det som måtte være av nyutgivelser, originalpressinger, og antageligvis offisielle remastere av store artister. Jeg antar at det gjøres prioriteringer, og at tape fra de 'store' har blitt røktet bedre enn de små, hos plateselskapene. Hva som har skjedd med sikkerhetsmastere som på ett eller annet tidspunkt har kommet ut av plateselskapenes hender? De kan ha vært røktet med kløkt, eller ikke, avhengig av hvem som har hatt dem i sitt eie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Print-through
I mine øyne peker det meste i retning av at det handler om vinyl, ikke tape, i de aller fleste tilfeller.
Den mest oppklarende observasjonen er kanskje dersom noen hører dette i stille passasjer før skikkelige utblåsninger på klassisk musikk. i så fall på LP, nye analoge mastere (helt utenkelig at det er et digitalt fenomen), eller remastere fra gammel tape. Jeg har flere utgivelser med hørbart og gjennkjennbart pre-ekko, husker bare ikke flere eksempler i farta, alle på LP.