Ønsker anbefaling Stativ eller gulvstående?

Hvordan ville du brukt et budsjett på 100.000 til nye, ikke brukte høyttalere?

  • Full range høyttalere - gulvstående

    Stemmer: 79 62.7%
  • Stativ høyttalere

    Stemmer: 14 11.1%
  • Stativ høyttalere med 1 sub

    Stemmer: 10 7.9%
  • Stativ høyttalere med 2 subber

    Stemmer: 23 18.3%

  • Totalt antall stemmer
    126

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    383
    Antall liker
    200
    Torget vurderinger
    1
    Et tankekspriment:
    En romslig stue. Du ønsker best mulig lyd til variert musikk. Budsjett for høyttalere er 100.000. Hva ville du gjort med budsjettet? Nb: budsjettet er til nye, ikke brukte høyttalere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.868
    Antall liker
    21.880
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stativ/stilkhøyttalere med suber.
    1) De små Sigbergene. Jeg hadde finansiert Sigbergsub nummer to med å selge effektforsterkeren jeg hadde.
    2) KEF LS60 Wireless med sub(er).
    Passive høyttalere er passé.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    383
    Antall liker
    200
    Torget vurderinger
    1
    Gulvstående med to subber? Ja hvorfor ikke, men da gjør subbene et godt innhugg i budsjettet. Er det like viktig med subber hvis høyttalerne går ned til la oss si 30 hz?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.944
    Antall liker
    17.258
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Passive høyttalere er passé.
    Er vel fortsatt det som brukes og selges mest?

    Forresten, aktive ht er heller ikke noe nytt konsept/prosjekt, men heller «gammelt nytt». Tiden får vise om det blir mer enn boombox og livsstil, mest ment til å tilfredsstille interiørfolket.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.546
    Antall liker
    8.118
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er det like viktig med subber hvis høyttalerne går ned til la oss si 30 hz?
    Det kommer vel an på musikken du liker og hvordan du liker den servert, samt hvordan høyttaleren oppfører seg i rommet. Og hvorvidt 30Hz faktisk er 30Hz, eller -3dB/6dB ved 30Hz.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.849
    Antall liker
    967
    stativhøyttalere vil ofte slite med kapasitet i midbassen også, noe man ikke får gjort noe med. kan ikke huske å ha hørt stativ med sub spille som store fronter.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Gulvstående med to subber? Ja hvorfor ikke, men da gjør subbene et godt innhugg i budsjettet. Er det like viktig med subber hvis høyttalerne går ned til la oss si 30 hz?
    Det har ingenting å si hvor dypt høyttalerne går og hvor kraftig forsterkeren er. Å dele flere ganger med aktiv deling en en klart stor fordel. Plassering, areal på elementene og FS mtp. optimal frekvens elementene spiller på og vekt etc. Mindre forvrengning både for høyttalere og forsterkere. Pøse på med effekt i et lite element som spiller langt under FS, vil aldri høres like uanstrengt ut som et stort element som chiller over FS (det er akkurat der sub kommer inn i bildet, sammen med aktiv deling).

    Menmen, ønsker man et småtamt annlegg og masse forvrengning så er det jo bare å kjøre på med la oss si "30 Hz".

    Stativer med subber er en god ide, gulvstående med subber er en enda bedre ide. :) Har man støtte for DSP (slik som f.eks. Dirac) i predelen så er det enkelt å integrere hvilken som helst sub også, om man ikke har det så kan det være en god ide å bare droppe sub faktisk.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Store gulvstående høyttalere som passer til en romslig stue.
    Stativhøyttalere og ev. subber tar jo ikke akkurat mindre plass eller ser mer lekkert ut spør du meg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.868
    Antall liker
    21.880
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høh. Subene mine fyller ut rommet mellom hovedhøyttalerne og frontveggen. Har førøvrig 4 12" i lukket kasse 20-45 hz, og 4 12" i H-baffel 45-300 Hz. Det holder til Mahler i stua.

    @The Gunner Passive høyttalere er fryktelig gammeldags (men ja vi haifaigubber er også det mange av oss). Wireless-greiene til KEF (og snart Sonus faber) f.eks. er plug and play og gode hifisystemer. Sigberg trenger kilde/volumkontroll foran.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.944
    Antall liker
    17.258
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    @The Gunner Passive høyttalere er fryktelig gammeldags (men ja vi haifaigubber er også det mange av oss). Wireless-greiene til KEF (og snart Sonus faber) f.eks. er plug and play og gode hifisystemer. Sigberg trenger kilde/volumkontroll foran.
    Liker konseptet, jeg, helt til det ikke funker mer. Mine bekjente/venner har hatt sine KEF, Devialet, Klipsch, Kii og AG på rep, alle som en. En kronglete og frustrerende prosess. Foretrekker selv å kunne ta frem reserver ht/forsterker/dac/riaa eller hva det måtte være når ulykken er ute. Men ja, aktive ht og »trådløs» sub(s) hadde gjort kona glad.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.764
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Blir vel litt som med aktive subber, dårlig holdbarhet på slike plateforsterkere
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.764
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ikke b&w asw 800 forsterkere i allefall. Begge mine to har hatt problemer
    Hvor lenge har du testet de? Når man kjøper dyre greier burde det holde i minst 20år ellers blir det en dyr hobby :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.734
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    I min nye stue skal det være gulstående full range passive " " Jeg villle jeg vurdert disse kandidatene ,,,Kjente merker og som har produsert HT i evigheter .Jeg har så ledes hørt mye av det dem har produsert ,Ja jeg har ikke hørt noen gjorde seg bort ,,,, ps PMC har jeg bare leiliighetsvis hørt , men godkjent ,,her er dem
     

    Vedlegg

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.764
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skulle gjerne hatt et spørsmålstegn etter setningen min ser jeg.
    For å utdype litt: Når mine plateforsterkere røyk vurderte jeg å bare sløyfe å reparere de, men å finne noe med samme mål som de gamle er jo bortimot umulig. Så alternativet da er er å lage en form for adapterplate eller blind lokk og bruke ekstern forsterker. Man blir mye mindre fleksibel med amp integrert i høyttaleren og da er man avhengig av at de varer lenge og i allefall kan fikses, ellers blir det dyrt dersom du må handle "alt" nytt.
    Det er ofte problemet med slike alt i ett løsninger
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Det er nok ikke grunnlag for en total generalisering selv om jeg har lest titt og ofte at mange plateforsterkere har hatt problemer.
    Jeg har mye erfaring, både med billige og dyre subber. Det er ufattelig mye problemer med de. Hele batcher/serier får samme feil, støyproblemer, autodetektering av signal slutter å funke, kondiser ryker osv. B&W, JL Audio(svindyre), XTZ(svinebillig), SVS, Definitive Technology og Usher er noen av merkene jeg har hatt trøbbel med. Klipsch og KEF fikk feil på nesten alle modeller en periode, kun snakk om tid. Håper de har rettet det opp. Dette er bransjens store skam og jeg forstår ikke hvorfor det er sånn.

    On topic: Store, gulvstående ht. om man liker realistisk skala på lyden.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Min hypex ds 2.0 var aldri bra.
    Hadde en liten Hypex selv, husker ikke modell. Mekanisk støy, så den gikk i retur til Eltek. De førte Hypex en stund. Dagens dyrere Hypex modeller er sikkert bra. (?)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.764
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Litt sent når man har subber til 40k stykket og som har samme design som høyttalera
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er det nok litt sånn spørst på masse....
    Størrelsen på rommet, kor høgt man lika å spele, kva musikk man lika, kva forsterkar man har eller ser for seg å bruke. Om man har muligheit til å plassere høgtalarar og eller sub(er) optimalt i rommet osv osv.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er vel noen plateforsterkere for sub som har sero innebyget ?. Men om Hypex har det, vet jeg ikke noe om. Philips hadde en gang noe høyttalere som de kallte MFB(Motion Feedback) som skulle være så bra. Innebygget plateforsterere i subkabinet må vel avgi noe varme som krever noe sirkulasjon? Et firma i USA som utviklere forskjellige systemer for(DIY), anbefaler at forsterkerne for suber må ha en avstand på minst 3 fot (ca 90cm). Hvis man skal bruke DSP så må det være noe som er galt med systemet. Flere snakker om den berømmelige target kurven. Har ikke helt sansen :)
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Et tankekspriment:
    En romslig stue. Du ønsker best mulig lyd til variert musikk. Budsjett for høyttalere er 100.000. Hva ville du gjort med budsjettet? Nb: budsjettet er til nye, ikke brukte høyttalere.
    Hørte de nye Pylon aktive til rundt 100k for noen uker siden, spiller veldig bra. Spilte ringer rundt KEF sine aktive gulvstående.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Med et budsjett på 100 000 kr bør man forvente å få et fullfrekvent oppsett som spiller helt flatt (altså helt uten avrulling) iallfall ned til 30 Hz (og helst lavere). Det kan godt være at det finnes gulvstående høyttalere som gjør dette med bravur, men min erfaring er at det er enklere å få til med separate bassløsninger (altså tradisjonelle subwoofere, basstårn, SLOB osv.). Alle virkelig seriøse oppsett jeg har sett har hatt separate bassløsninger.

    For øvrig: Det er ikke så uvanlig å se subwoofere plassert ved siden av digre gulvstående høyttalere. Om det var slik at det var nok med gulvstående høyttalere bare de er store nok skulle man jo tro at det var overflødig med subwoofere. Likevel har man altså subwoofere i tillegg.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Det kommer jo an på hva man prioriterer. Man får jo betydelig bedre mellomtone/diskant med stativhøyttalere for prisen. Med sub kan det være en meget god løsning om man får til integreringen. Der ligger utfordringen etter min erfaring. Har hatt alle løsninger i de siste årene og det er ikke noen fasit på hva som er best synes jeg. Man får meget gode stativhøyttalere for 100k, men det begrenser seg med gulvstående for denne prisen. Min beste løsning har vært mindre gulvstående som spiller bra dypt, men da blir prislappen langt over 100k ny.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn