Stereo+ (nytt norsk hifimagasin)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.788
    Antall liker
    1.125
    Torget vurderinger
    2
    Funker utmerket hos meg :)
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Jeg storkoste meg med dagens utgave, den var helt etter mitt hjerte med bla en god hjemme hos, å mye godt kino stoff. FULL score!
     

    jfinneru

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.02.2004
    Innlegg
    141
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    joomag formatet som bladet presenteresres i er helt håpløst hos meg. Zoomer jeg inn kan jeg ikke zoome ut igjen, og ikke lengre lengre bla,kan ikke panorer eller flytt siden så jeg kan følge artikkel. KLIIN umulig å lese magasinet. Hvor finner jeg en pdf versjon??
    Kunne du opplyst oss om hva du leser bladet på? Tenker da på om det er Mac, PC eller nettbrett. på PC/Mac er det i alle fall dobbeltrykk for å zoome og så flytter man siden med musa eller styreflate. Nytt dobbeltrykk gir normal visning igjen. Den beste leseopplevelsen er i mine øyne iPad med Joomag app innstallert. Leser da i portrettmodus. Er som å bla i et vanlig blad.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.717
    Antall liker
    4.497
    Sted
    Bartistan
    Men lastnedPDF-ikonet er borte i det nye nr'et ? (PC/Win 8.1)
    Og under 'andre problemer' finner man de to forrige utgavene :p
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Sittet og lest et par timer nå og må bare gratulere med enda en ny flott utgave av Stereo+.
    Hjemme hos reportasjer er alltid morro og kanskje spesielt når det er et rom man har fulgt med byggingen av her inne.
    Kanskje litt mye hjemmekino/TV for min del, men så lenge dette fantastiske magasinet er gratis kan man nesten ikke klage.
    Gleder meg allerede til neste nummer med kabel reportasjer og lyttepanel, stå på Stereo+ :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    10.011
    Torget vurderinger
    2
    joomag formatet som bladet presenteresres i er helt håpløst hos meg. Zoomer jeg inn kan jeg ikke zoome ut igjen, og ikke lengre lengre bla,kan ikke panorer eller flytt siden så jeg kan følge artikkel. KLIIN umulig å lese magasinet. Hvor finner jeg en pdf versjon??
    Kunne du opplyst oss om hva du leser bladet på? Tenker da på om det er Mac, PC eller nettbrett. på PC/Mac er det i alle fall dobbeltrykk for å zoome og så flytter man siden med musa eller styreflate. Nytt dobbeltrykk gir normal visning igjen. Den beste leseopplevelsen er i mine øyne iPad med Joomag app innstallert. Leser da i portrettmodus. Er som å bla i et vanlig blad.
    Lenovo Touch screeen Windows 8.1 Har drept Metro interfacen og installert Start8 så maskinen oppleves som windoew 7. Mirosoft Internet Explorer 11. Moderne nettesider med pop-ops og flytene menuer og banner er et helvete med dette oppsettet ,dvs IE 11. Er siden for ille bruker jeg Chrome eller Firefox

    Har forresten oppdaget at Joomag er såpass kontraintuitiv at om jeg drar musen( alternativt ingeren på skjermen) OPPOVER går siden NEDOVER . Samme "feilen" med høyre venstre. Det er omtrent som å kjøre bil speilvendt.ZOOM funker ikke. må laste side på nytt for å få opp undermeny med zoom feltet - .....+. Ille tungvint

    Hovedproblemet med Joomag er at siden/skriften er så liten at det ikke er mulig å lese teksten uten å zoome. og dettet er på en stor bærbar widescreen 16". Tektsen er omtrent halve størrelsen av disse sidene
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ Balle Clorin : Prøvd å oppgradere til Windows 10 ? Har en Windows PC i huset og var bare elendighet med Win 8.x. Alt fungerer smooth etter gratis oppgradering til Win 10.
    Stereo+ fungerer bra her på Linux PC / Firefox , Windows 10 std nettleser og Chrome og på Android mobil tlf

    Har ikke samme PC så bare ett forslag.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.239
    Torget vurderinger
    32
    Ser det er noen som etterspør PDF-varianter, og det finner dere her.

    lastnedpdf.jpg


    Her er linken til nr. 3 Stereo+ Nr 3 - 2015

    PS. Hvis dere vil se de to foregående numrene, klikker dere bare på i-tegnet nederst til venstre under der dere har last-ned-pdf-ikonet.

    Roy
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.717
    Antall liker
    4.497
    Sted
    Bartistan
    Nå er lastnedPDF-linken på plass ja, den var bortevekk i natt.
    Som sagt finner man også de to tidligere utgavene av Stereo+ under ikonet over i'en, som heter 'andre problemer' morsomt nok ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    10.011
    Torget vurderinger
    2
    Men lastnedPDF-ikonet er borte i det nye nr'et ? (PC/Win 8.1)
    Og under 'andre problemer' finner man de to forrige utgavene :p
    Jeg fant nedastingslinken nå, så da kan jeg lese bladet på en bra måte. LINKEN ER EN LITEN PIL I TABELLEN PÅ VENSTRE SIDE


    Joomag siden driver meg til vanvidd...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var faktisk noen bra sider her. Men litt mye hjemmekino etter min smak. Slik vil det alltid være, noe for noen er ikke en puck for andre. Uansett , liker layout. På tross av stjerner . Og hvor blir det av bladets første SLAKT ??
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Merkelig valg av format. Hvis bladet likevel er gratis hvorfor ikke bare publisere som vanlige nettsider? Det derre jomag/pdf greiene er slitsomt og klønete, særlig på små laptop skjermer med zooming inn-ut og å måtte dra bilde hit og dit for å lese :(:mad:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig valg av format. Hvis bladet likevel er gratis hvorfor ikke bare publisere som vanlige nettsider? Det derre jomag/pdf greiene er slitsomt og klønete, særlig på små laptop skjermer med zooming inn-ut og å måtte dra bilde hit og dit for å lese :(:mad:


    Enig med deg LA8PV, om ikke annet kunne det vært snudd en halv gang og dermed tilpasset de fleste av dagens skjermer - fra mobil til datamaskin.

    Eller; hver gang jeg ser "LA8PV" tenker jeg tilbake til filmen Norske Byggeklosser (selv om den ikke direkte har noe med nicket ditt å gjøre)
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Merkelig valg av format. Hvis bladet likevel er gratis hvorfor ikke bare publisere som vanlige nettsider? Det derre jomag/pdf greiene er slitsomt og klønete, særlig på små laptop skjermer med zooming inn-ut og å måtte dra bilde hit og dit for å lese :(:mad:


    Enig med deg LA8PV, om ikke annet kunne det vært snudd en halv gang og dermed tilpasset de fleste av dagens skjermer - fra mobil til datamaskin.

    Eller; hver gang jeg ser "LA8PV" tenker jeg tilbake til filmen Norske Byggeklosser (selv om den ikke direkte har noe med nicket ditt å gjøre)
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.197
    Antall liker
    318
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Var faktisk noen bra sider her. Men litt mye hjemmekino etter min smak. Slik vil det alltid være, noe for noen er ikke en puck for andre. Uansett , liker layout. På tross av stjerner . Og hvor blir det av bladets første SLAKT ??
    Trur ingen sender ett dårlig produkt til test
     

    stereopluss

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.06.2015
    Innlegg
    97
    Antall liker
    446
    Sted
    Fjellhamar
    Merkelig valg av format. Hvis bladet likevel er gratis hvorfor ikke bare publisere som vanlige nettsider? Det derre jomag/pdf greiene er slitsomt og klønete, særlig på små laptop skjermer med zooming inn-ut og å måtte dra bilde hit og dit for å lese :(:mad:
    Vi sier ikke at formatet er perfekt, men det er en grei begynnelse. Med Adblock og de store annonsørenes voksende motvilje mot å bruke penger på annet enn programmatiske nettannonser, er det å lage en nettside med nisjepreget-innhold og som samtidig har et par-tre skribenter på fulltid, temmelig umulig. Vi jobber med lesbarhet og brukervennlighet, men kun en nettside kommer ikke til å skje - selv om også nettsiden vår vil utvikle seg over tid med unikt innhold og egne tester.

    Mvh
    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var faktisk noen bra sider her. Men litt mye hjemmekino etter min smak. Slik vil det alltid være, noe for noen er ikke en puck for andre. Uansett , liker layout. På tross av stjerner . Og hvor blir det av bladets første SLAKT ??
    Trur ingen sender ett dårlig produkt til test
    Det har du vel rett i. Så endel produkter, som ikke omtales, kan regnes mindre bra? .. Kanskje mest pga importører og forhandlere som ikke vil ha sine produkter testet..
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor ble det av den kritiske journalistikken som det ble snakket om da det ble satt søkelys på Maxwell?
    Kan ikke se noe i verken denne eller forrige utgave.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Etter hva jeg har forstått kommer en kabel-blindtest i neste (?) nummer.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ HCS tror ikke man automatisk skal gå ut fra at ett produkt er dårlig bare fordi Stereo+ ikke har testet det ? Kan jo være mange andre grunner til at de ikke har testet enn at produktet er dårlig.
     

    stereopluss

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.06.2015
    Innlegg
    97
    Antall liker
    446
    Sted
    Fjellhamar
    Hvor ble det av den kritiske journalistikken som det ble snakket om da det ble satt søkelys på Maxwell?
    Kan ikke se noe i verken denne eller forrige utgave.
    Dette har jeg allerede kommentert tidligere i denne tråden, men vi har satt igang en sak om kabler hvor vi blant annet har hentet inn lyttepanelet vårt for en blindtest, og så får vi se hvordan det går til slutt. Selv om vi går inn med et kritisk blikk på kabler er ikke konklusjonen gitt på forhånd, og kanskje fikk vi oss noen overraskelser.
    Kan det være hørbare forskjeller på kabler i en blindtest? Vi får se.....

    Testen og artikkelen kommer i Januar.


    Mvh
    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    @ HCS tror ikke man automatisk skal gå ut fra at ett produkt er dårlig bare fordi Stereo+ ikke har testet det ? Kan jo være mange andre grunner til at de ikke har testet enn at produktet er dårlig.

    Det er helt sant. Mange grunner til at importører ikke leverer produkter til test. Samt kapasitets mangel hos Stereo+. Alikevel er jeg enig med Orso i at det kritiske blikket på bransjen er ikke-eksisterende. Bortsett ifra en slakt av Maxwell og en kommersiell død av Maxwell her inne, har intet skjedd. Så kommer det en kabel test sies det, er det det "kritiske" blikket", kabler ? En blind ser jo at det skjer ting der som tidvis er hinsides, ref Skogrand. Så Stereo+ fremstår foreløpig uten hold av sine ord ifht det "kritiske" blikket de påsto de hadde. Dette ifht bransjen som helhet. Hva med norsk produserte forsterkere uten CE merking ifht brann osv ?
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Håper bare på ett ærlig Stereo+ som ikke automatisk gir terningkast 6 til produsenter som har betalt reklame. Gi noen ballespark og blåveiser på reisen videre :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    M

    MusicBear

    Gjest
    @ HCS tror ikke man automatisk skal gå ut fra at ett produkt er dårlig bare fordi Stereo+ ikke har testet det ? Kan jo være mange andre grunner til at de ikke har testet enn at produktet er dårlig.

    Det er helt sant. Mange grunner til at importører ikke leverer produkter til test. Samt kapasitets mangel hos Stereo+. Alikevel er jeg enig med Orso i at det kritiske blikket på bransjen er ikke-eksisterende. Bortsett ifra en slakt av Maxwell og en kommersiell død av Maxwell her inne, har intet skjedd. Så kommer det en kabel test sies det, er det det "kritiske" blikket", kabler ? En blind ser jo at det skjer ting der som tidvis er hinsides, ref Skogrand. Så Stereo+ fremstår foreløpig uten hold av sine ord ifht det "kritiske" blikket de påsto de hadde. Dette ifht bransjen som helhet. Hva med norsk produserte forsterkere uten CE merking ifht brann osv ?


    Hvor mye dramatikk er det å hente ut av noen bokser beregnet på gjengivelse av platesamlinga vår? Jeg er mer interessert i å vite litt mer om apparaturene som testes, i form av at jeg (eksempelvis) mener en forsterker til 10 ganger mer enn kr 10.000 er så pass dyr at man burde få vite litt mer om hva som befinner seg under topplokket - fordi den er vesentlig dyrere og dermed i større grad tåle å få frakken av samtidig som dette faktisk (også!!!) interesserer oss.

    En annen ting; sitte hjemme som journalist og mene noe om en CD spiller til 60.000 kroner uten en gang å sammenligne den med eller referere til andre man husker og ha hørt - kan være ikke en gang prøve balanserte kabler og la seg som journalist slippe unna med at man ikke hadde disse kablene hjemme akkurat da - er et tenkt tilfelle fra meg men som ligner veldig på tidligere tester foretatt av Watt gutta.

    Det jeg prøver å si; flotte ord & enda flottere fremmedord om hvordan ting låter - uten referanse til andre produkter eller vilje til å ta en titt under skallet - er testjournalistikk så dårlig som det kan være. Og noe eksempelvis Hifi Elktronikk aldri ville gjort - ALDRI.

    R.E.S. - du er en kar med baller - bruker derfor deg i dette eksempel. Om at du flere ganger opp gjennom årene har testet dyre produkter, men uten å få det beste ut av det med unnskyldning om at du ikke hadde dette tilgjengelig/muligheter for det osv. Eller at du ikke en gange har tatt av lokket på omtalte dyre produkter vi andre er skeptiske til, kun mente noe subjektivt om lyden, evt. opp mot tilsvarende komponent du har i heimen sjølv. Dette er for dårlig, man kan ikke teste en firehjulstrekker med unnskyldning om at man ikke fant noen grusveier eller glatt føre hvor grepet kunne settes litt på prøve.

    Bra dere satte det fokus dere gjorde mot den apekatten i vest - for all del. Men jeg tror bedre tester med mer nysgjerrige og mer kritiske øyne og mer guttaktig interesse vil tilfredsstille oss som leser det - herav (også) annonsørene! Som igjen vil føre til at de ser mediet som nytte overfor for oss kjøpere, fremfor dusteri & lekejournalister.

    Til deg Håvard; se deg tilbake til tiden da du startet opp i Lyd & Bilde, hvor du var bladets desidert beste journalist/redaktør fordi du var nysgjerrig, leken og interessert - ja det oste igjennom alt du gjorde og fant på. Joda, jeg forstår godt at man blir eldre, blir lei, osv. Men jeg tror et eneste ord kan redde dere selv i jobben dere har i Stereo+ (rip det ned i bordplata i redaksjonslokalet); ENTUSIASME

    En annen ting, dersom DU som leser dette her er ANNONSØR. Ikke undervurder oss lesere! Gode annonser er bra lesestoff det, mens dårlige annonser er null verdt for oss. Det siste er også annonser som ikke er å finne - er man ikke der sitter heller ikke vi og tenker på deg/dine produkter. Jeg tør innrømme at jeg på mange steder nesten leser annonser først, fordi de er bra, utfyllende eller på annen måte pirrer. Eksempelvis en annonse på en høyttaler med en idiotisk slogen som ikke en gang passer inn i vårt språk, er null verdt mot en annonse som forklarer oss hva greiene er laget av og hva vi kan forvente oss.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    stereopluss

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.06.2015
    Innlegg
    97
    Antall liker
    446
    Sted
    Fjellhamar
    @ HCS tror ikke man automatisk skal gå ut fra at ett produkt er dårlig bare fordi Stereo+ ikke har testet det ? Kan jo være mange andre grunner til at de ikke har testet enn at produktet er dårlig.

    Det er helt sant. Mange grunner til at importører ikke leverer produkter til test. Samt kapasitets mangel hos Stereo+. Alikevel er jeg enig med Orso i at det kritiske blikket på bransjen er ikke-eksisterende. Bortsett ifra en slakt av Maxwell og en kommersiell død av Maxwell her inne, har intet skjedd. Så kommer det en kabel test sies det, er det det "kritiske" blikket", kabler ? En blind ser jo at det skjer ting der som tidvis er hinsides, ref Skogrand. Så Stereo+ fremstår foreløpig uten hold av sine ord ifht det "kritiske" blikket de påsto de hadde. Dette ifht bransjen som helhet. Hva med norsk produserte forsterkere uten CE merking ifht brann osv ?
    Hvilke norske forsterkere er det som ikke har CE-merking, eller hvor produsenten ikke kan dokumentere at produktet er produsert i følge CE-kravene? Kom med navnet på produsent og modell så tar vi et par telefoner for å finne ut av det, eller enda bedre - send det på mail til haavard@stereopluss.no.

    Vi lager altså en artikkel om kabler. Et skikkelig minefelt, men med bruk av blindtest og lyttepanel. Mange vil sikkert oppfatte den som kritisk til eget standpunkt og være rungende uenige i konklusjonen.....

    Mvh
    Håvard
     

    stereopluss

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.06.2015
    Innlegg
    97
    Antall liker
    446
    Sted
    Fjellhamar
    @ HCS tror ikke man automatisk skal gå ut fra at ett produkt er dårlig bare fordi Stereo+ ikke har testet det ? Kan jo være mange andre grunner til at de ikke har testet enn at produktet er dårlig.

    Det er helt sant. Mange grunner til at importører ikke leverer produkter til test. Samt kapasitets mangel hos Stereo+. Alikevel er jeg enig med Orso i at det kritiske blikket på bransjen er ikke-eksisterende. Bortsett ifra en slakt av Maxwell og en kommersiell død av Maxwell her inne, har intet skjedd. Så kommer det en kabel test sies det, er det det "kritiske" blikket", kabler ? En blind ser jo at det skjer ting der som tidvis er hinsides, ref Skogrand. Så Stereo+ fremstår foreløpig uten hold av sine ord ifht det "kritiske" blikket de påsto de hadde. Dette ifht bransjen som helhet. Hva med norsk produserte forsterkere uten CE merking ifht brann osv ?


    Hvor mye dramatikk er det å hente ut av noen bokser beregnet på gjengivelse av platesamlinga vår? Jeg er mer interessert i å vite litt mer om apparaturene som testes, i form av at jeg (eksempelvis) mener en forsterker til 10 ganger mer enn kr 10.000 er så pass dyr at man burde få vite litt mer om hva som befinner seg under topplokket - fordi den er vesentlig dyrere og dermed i større grad tåle å få frakken av samtidig som dette faktisk (også!!!) interesserer oss.

    En annen ting; sitte hjemme som journalist og mene noe om en CD spiller til 60.000 kroner uten en gang å sammenligne den med eller referere til andre man husker og ha hørt - kan være ikke en gang prøve balanserte kabler og la seg som journalist slippe unna med at man ikke hadde disse kablene hjemme akkurat da - er et tenkt tilfelle fra meg men som ligner veldig på tidligere tester foretatt av Watt gutta.

    Det jeg prøver å si; flotte ord & enda flottere fremmedord om hvordan ting låter - uten referanse til andre produkter eller vilje til å ta en titt under skallet - er testjournalistikk så dårlig som det kan være. Og noe eksempelvis Hifi Elktronikk aldri ville gjort - ALDRI.

    R.E.S. - du er en kar med baller - bruker derfor deg i dette eksempel. Om at du flere ganger opp gjennom årene har testet dyre produkter, men uten å få det beste ut av det med unnskyldning om at du ikke hadde dette tilgjengelig/muligheter for det osv. Eller at du ikke en gange har tatt av lokket på omtalte dyre produkter vi andre er skeptiske til, kun mente noe subjektivt om lyden, evt. opp mot tilsvarende komponent du har i heimen sjølv. Dette er for dårlig, man kan ikke teste en firehjulstrekker med unnskyldning om at man ikke fant noen grusveier eller glatt føre hvor grepet kunne settes litt på prøve.

    Bra dere satte det fokus dere gjorde mot den apekatten i vest - for all del. Men jeg tror bedre tester med mer nysgjerrige og mer kritiske øyne og mer guttaktig interesse vil tilfredsstille oss som leser det - herav (også) annonsørene! Som igjen vil føre til at de ser mediet som nytte overfor for oss kjøpere, fremfor dusteri & lekejournalister.

    Til deg Håvard; se deg tilbake til tiden da du startet opp i Lyd & Bilde, hvor du var bladets desidert beste journalist/redaktør fordi du var nysgjerrig, leken og interessert - ja det oste igjennom alt du gjorde og fant på. Joda, jeg forstår godt at man blir eldre, blir lei, osv. Men jeg tror et eneste ord kan redde dere selv i jobben dere har i Stereo+ (rip det ned i bordplata i redaksjonslokalet); ENTUSIASME

    En annen ting, dersom DU som leser dette her er ANNONSØR. Ikke undervurder oss lesere! Gode annonser er bra lesestoff det, mens dårlige annonser er null verdt for oss. Det siste er også annonser som ikke er å finne - er man ikke der sitter heller ikke vi og tenker på deg/dine produkter. Jeg tør innrømme at jeg på mange steder nesten leser annonser først, fordi de er bra, utfyllende eller på annen måte pirrer. Eksempelvis en annonse på en høyttaler med en idiotisk slogen som ikke en gang passer inn i vårt språk, er null verdt mot en annonse som forklarer oss hva greiene er laget av og hva vi kan forvente oss.
    Music Bear - Hele mailen er herved printet ut, satt i ramme og hengt opp på veggen til kontoret. Tusen takk!

    Mvh
    Håvard
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vi lager altså en artikkel om kabler. Et skikkelig minefelt, men med bruk av blindtest og lyttepanel. Mange vil sikkert oppfatte den som kritisk til eget standpunkt og være rungende uenige i konklusjonen.....
    Så testen ga nullresultat og kunne ikke bevise at lyttepanelet kunne høre forskjell på kablene, men dere mener det er forskjell likevel?

    SPOILER! ;)

    Jeg håper (Faktisk er det forunderlig så kraftig jeg håper det) at forsøket er uangripelig designet og at resultatene er behørig beregnet og dokumentert, slik at denne faktisk er verdifull!
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.239
    Torget vurderinger
    32
    R.E.S. - du er en kar med baller - bruker derfor deg i dette eksempel. Om at du flere ganger opp gjennom årene har testet dyre produkter, men uten å få det beste ut av det med unnskyldning om at du ikke hadde dette tilgjengelig/muligheter for det osv. Eller at du ikke en gange har tatt av lokket på omtalte dyre produkter vi andre er skeptiske til, kun mente noe subjektivt om lyden, evt. opp mot tilsvarende komponent du har i heimen sjølv. Dette er for dårlig, man kan ikke teste en firehjulstrekker med unnskyldning om at man ikke fant noen grusveier eller glatt føre hvor grepet kunne settes litt på prøve.
    Jeg har tre døtre - og siden de beste elskerne får døtre, har du ditt første utsagn i behold ;)

    Til det andre så har du mange gode poenger, men det er noen forutsetninger som kan være litt vanskelige å gjøre noe med.

    1. Særlig dyrt testutstyr er vanskelig å få inn til test. Mange importører leverer ikke ut slikt utstyr, da man ikke har slikt på demo, og de som har - og vil låne ut, har kanskje lånt utstyret ut til andre magasiner eller kunder, slik at det ikke er mulig å ha tilgang til likt prisede high-end-produkter samtidig. Det har også med tid å gjøre, siden jeg gjør dette på fritiden (som da må tas fra tid med familien). Hadde jeg jobbet med dette på fulltid, ville det gitt meg bedre tid og fleksibilitet til å kunne gjøre flere slike sammenligninger. Nå blir det stort sett mot eget utstyr som jeg kjenner best. Å skulle sammenligne to high-endprodukter mot hverandre ville jo betydd at jeg måtte brukt mye tid på å bli kjent med begge produktene før jeg kunne sammenlignet dem. Det er tidkrevende, men jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot det.
    Slik jeg gjør det er kanskje ikke hundre prosent ideelt, men siden jeg både har familie og en fulltidsjobb (og vel så det), må jeg ta hensyn til det også.


    2. Det hadde selvsagt vært glimrende om jeg hadde hatt all verdens av utstyr tilgjengelig til en hver tid, og ikke minst mange forskjellige anlegg og lytterom å prøve utstyret i. Slik er det dessverre ikke. Jeg har bare en stue, og der står anlegget. Det er også det rommet jeg kjenner best - og som jeg vet etter at jeg har hatt folk til måle, verken måler eller låter så verst. Det er likevel ikke tvil om at særlig store høyttalersystemer nok hadde hatt godt av enda større rom enn de 25 kvadratmeterne jeg kan tilby.

    3. Jeg har tatt av lokket på flere produkter jeg, men ikke alle, og kanskje ikke på enkelte jeg definitivt burde gjort det på. Så der kan jeg bli flinkere.


    Roy
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    @ HCS tror ikke man automatisk skal gå ut fra at ett produkt er dårlig bare fordi Stereo+ ikke har testet det ? Kan jo være mange andre grunner til at de ikke har testet enn at produktet er dårlig.

    Det er helt sant. Mange grunner til at importører ikke leverer produkter til test. Samt kapasitets mangel hos Stereo+. Alikevel er jeg enig med Orso i at det kritiske blikket på bransjen er ikke-eksisterende. Bortsett ifra en slakt av Maxwell og en kommersiell død av Maxwell her inne, har intet skjedd. Så kommer det en kabel test sies det, er det det "kritiske" blikket", kabler ? En blind ser jo at det skjer ting der som tidvis er hinsides, ref Skogrand. Så Stereo+ fremstår foreløpig uten hold av sine ord ifht det "kritiske" blikket de påsto de hadde. Dette ifht bransjen som helhet. Hva med norsk produserte forsterkere uten CE merking ifht brann osv ?


    Hvor mye dramatikk er det å hente ut av noen bokser beregnet på gjengivelse av platesamlinga vår? Jeg er mer interessert i å vite litt mer om apparaturene som testes, i form av at jeg (eksempelvis) mener en forsterker til 10 ganger mer enn kr 10.000 er så pass dyr at man burde få vite litt mer om hva som befinner seg under topplokket - fordi den er vesentlig dyrere og dermed i større grad tåle å få frakken av samtidig som dette faktisk (også!!!) interesserer oss.

    En annen ting; sitte hjemme som journalist og mene noe om en CD spiller til 60.000 kroner uten en gang å sammenligne den med eller referere til andre man husker og ha hørt - kan være ikke en gang prøve balanserte kabler og la seg som journalist slippe unna med at man ikke hadde disse kablene hjemme akkurat da - er et tenkt tilfelle fra meg men som ligner veldig på tidligere tester foretatt av Watt gutta.

    Det jeg prøver å si; flotte ord & enda flottere fremmedord om hvordan ting låter - uten referanse til andre produkter eller vilje til å ta en titt under skallet - er testjournalistikk så dårlig som det kan være. Og noe eksempelvis Hifi Elktronikk aldri ville gjort - ALDRI.

    R.E.S. - du er en kar med baller - bruker derfor deg i dette eksempel. Om at du flere ganger opp gjennom årene har testet dyre produkter, men uten å få det beste ut av det med unnskyldning om at du ikke hadde dette tilgjengelig/muligheter for det osv. Eller at du ikke en gange har tatt av lokket på omtalte dyre produkter vi andre er skeptiske til, kun mente noe subjektivt om lyden, evt. opp mot tilsvarende komponent du har i heimen sjølv. Dette er for dårlig, man kan ikke teste en firehjulstrekker med unnskyldning om at man ikke fant noen grusveier eller glatt føre hvor grepet kunne settes litt på prøve.

    Bra dere satte det fokus dere gjorde mot den apekatten i vest - for all del. Men jeg tror bedre tester med mer nysgjerrige og mer kritiske øyne og mer guttaktig interesse vil tilfredsstille oss som leser det - herav (også) annonsørene! Som igjen vil føre til at de ser mediet som nytte overfor for oss kjøpere, fremfor dusteri & lekejournalister.

    Til deg Håvard; se deg tilbake til tiden da du startet opp i Lyd & Bilde, hvor du var bladets desidert beste journalist/redaktør fordi du var nysgjerrig, leken og interessert - ja det oste igjennom alt du gjorde og fant på. Joda, jeg forstår godt at man blir eldre, blir lei, osv. Men jeg tror et eneste ord kan redde dere selv i jobben dere har i Stereo+ (rip det ned i bordplata i redaksjonslokalet); ENTUSIASME

    En annen ting, dersom DU som leser dette her er ANNONSØR. Ikke undervurder oss lesere! Gode annonser er bra lesestoff det, mens dårlige annonser er null verdt for oss. Det siste er også annonser som ikke er å finne - er man ikke der sitter heller ikke vi og tenker på deg/dine produkter. Jeg tør innrømme at jeg på mange steder nesten leser annonser først, fordi de er bra, utfyllende eller på annen måte pirrer. Eksempelvis en annonse på en høyttaler med en idiotisk slogen som ikke en gang passer inn i vårt språk, er null verdt mot en annonse som forklarer oss hva greiene er laget av og hva vi kan forvente oss.
    Music Bear - Hele mailen er herved printet ut, satt i ramme og hengt opp på veggen til kontoret. Tusen takk!

    Mvh
    Håvard

    Så bra! Da gleder vi oss til å følge med på dere i årene fremover.

    Print også siste avsnitt i mailen min til annonsørene som tilhører bransjen. Fortell dem at de undervurderer oss med dårlige annonser, eller ikke annonser i det hele tatt. Mens gode annonser er positiv lesning hos vi som er i målgruppen deres. La de også få vite at journalister er de eneste som objektivt kan mene noe om deres egne produkter - eller tror de vi er så dumme at de selv kan overbevise om at det de selv tjener penger på er best?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    R.E.S. - du er en kar med baller - bruker derfor deg i dette eksempel. Om at du flere ganger opp gjennom årene har testet dyre produkter, men uten å få det beste ut av det med unnskyldning om at du ikke hadde dette tilgjengelig/muligheter for det osv. Eller at du ikke en gange har tatt av lokket på omtalte dyre produkter vi andre er skeptiske til, kun mente noe subjektivt om lyden, evt. opp mot tilsvarende komponent du har i heimen sjølv. Dette er for dårlig, man kan ikke teste en firehjulstrekker med unnskyldning om at man ikke fant noen grusveier eller glatt føre hvor grepet kunne settes litt på prøve.
    Jeg har tre døtre - og siden de beste elskerne får døtre, har du ditt første utsagn i behold ;)

    Til det andre så har du mange gode poenger, men det er noen forutsetninger som kan være litt vanskelige å gjøre noe med.

    1. Særlig dyrt testutstyr er vanskelig å få inn til test. Mange importører leverer ikke ut slikt utstyr, da man ikke har slikt på demo, og de som har - og vil låne ut, har kanskje lånt utstyret ut til andre magasiner eller kunder, slik at det ikke er mulig å ha tilgang til likt prisede high-end-produkter samtidig. Det har også med tid å gjøre, siden jeg gjør dette på fritiden (som da må tas fra tid med familien). Hadde jeg jobbet med dette på fulltid, ville det gitt meg bedre tid og fleksibilitet til å kunne gjøre flere slike sammenligninger. Nå blir det stort sett mot eget utstyr som jeg kjenner best. Å skulle sammenligne to high-endprodukter mot hverandre ville jo betydd at jeg måtte brukt mye tid på å bli kjent med begge produktene før jeg kunne sammenlignet dem. Det er tidkrevende, men jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot det.
    Slik jeg gjør det er kanskje ikke hundre prosent ideelt, men siden jeg både har familie og en fulltidsjobb (og vel så det), må jeg ta hensyn til det også.


    2. Det hadde selvsagt vært glimrende om jeg hadde hatt all verdens av utstyr tilgjengelig til en hver tid, og ikke minst mange forskjellige anlegg og lytterom å prøve utstyret i. Slik er det dessverre ikke. Jeg har bare en stue, og der står anlegget. Det er også det rommet jeg kjenner best - og som jeg vet etter at jeg har hatt folk til måle, verken måler eller låter så verst. Det er likevel ikke tvil om at særlig store høyttalersystemer nok hadde hatt godt av enda større rom enn de 25 kvadratmeterne jeg kan tilby.

    3. Jeg har tatt av lokket på flere produkter jeg, men ikke alle, og kanskje ikke på enkelte jeg definitivt burde gjort det på. Så der kan jeg bli flinkere.


    Roy

    Med tre døtre, fokus på å gjøre ting enda bedre (noe du bl.a. beviste i saken om apekatten fra vest) - kan være også i større grad dele med oss hva du har fått kloa i er "under lokket" - tror jeg dette skal bli så bra som det kan bli.

    Samtidig som vi ikke kan annet enn å beundre ALLE som har bedrevet yrket; gratis hi-fi journalist for at dere har giddet/gidder å bruke tiden deres på dette her.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.239
    Torget vurderinger
    32
    Med tre døtre, fokus på å gjøre ting enda bedre (noe du bl.a. beviste i saken om apekatten fra vest) - kan være også i større grad dele med oss hva du har fått kloa i er "under lokket" - tror jeg dette skal bli så bra som det kan bli.

    Samtidig som vi ikke kan annet enn å beundre ALLE som har bedrevet yrket; gratis hi-fi journalist for at dere har giddet/gidder å bruke tiden deres på dette her.
    Takk for hyggelige ord. Selv tapte jeg vel 130k på Watt-konkursen, så jeg har jo nesten betalt for å få være hifi-journalist. :)

    Men det er jo som regel veldig moro, og slike konstruktive tilbakemeldinger som du kommer med, er helt ypperlige for oss. Det er ofte lettere å se slikt fra utsiden enn for oss selv som sitter langs samlebåndet.

    Roy
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    455
    Antall liker
    286
    Sted
    Fredrikstad
    Tusen takk for nok en utgave av Stereo+.

    (Et lite juleønske er å få en Flash-fri utgave for vanlige nettlesere, evt en nedlastbar PDF. Dog skjønner jeg at det kan være noen grunner til at det er som det er, med annonsører og tracking osv.)
     

    stereopluss

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.06.2015
    Innlegg
    97
    Antall liker
    446
    Sted
    Fjellhamar
    Vi lager altså en artikkel om kabler. Et skikkelig minefelt, men med bruk av blindtest og lyttepanel. Mange vil sikkert oppfatte den som kritisk til eget standpunkt og være rungende uenige i konklusjonen.....
    Så testen ga nullresultat og kunne ikke bevise at lyttepanelet kunne høre forskjell på kablene, men dere mener det er forskjell likevel?

    SPOILER! ;)

    Jeg håper (Faktisk er det forunderlig så kraftig jeg håper det) at forsøket er uangripelig designet og at resultatene er behørig beregnet og dokumentert, slik at denne faktisk er verdifull!
    Nope- vi gjør ikke en blindtest og trekker inn et lyttepanel, for så å være uenig i resultatet.

    H :)
     

    stereopluss

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.06.2015
    Innlegg
    97
    Antall liker
    446
    Sted
    Fjellhamar
    Tusen takk for nok en utgave av Stereo+.

    (Et lite juleønske er å få en Flash-fri utgave for vanlige nettlesere, evt en nedlastbar PDF. Dog skjønner jeg at det kan være noen grunner til at det er som det er, med annonsører og tracking osv.)
    Hei

    Jeg har slått på muligheten for å laste ned en PDF for denne utgaven. Du finner den i "verktøylinjen" på venstre side i Joomag-leseren. Er det nok, eller må vi fikse en annen løsning?

    H:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for gode tilbakemeldinger fra stereo+. Kan bli spennende tider fremover.
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.197
    Antall liker
    318
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    En av CE kravene er at produktet skal ha CE merke på baksiden av. f.eks forsterkeren

    @ HCS tror ikke man automatisk skal gå ut fra at ett produkt er dårlig bare fordi Stereo+ ikke har testet det ? Kan jo være mange andre grunner til at de ikke har testet enn at produktet er dårlig.

    Det er helt sant. Mange grunner til at importører ikke leverer produkter til test. Samt kapasitets mangel hos Stereo+. Alikevel er jeg enig med Orso i at det kritiske blikket på bransjen er ikke-eksisterende. Bortsett ifra en slakt av Maxwell og en kommersiell død av Maxwell her inne, har intet skjedd. Så kommer det en kabel test sies det, er det det "kritiske" blikket", kabler ? En blind ser jo at det skjer ting der som tidvis er hinsides, ref Skogrand. Så Stereo+ fremstår foreløpig uten hold av sine ord ifht det "kritiske" blikket de påsto de hadde. Dette ifht bransjen som helhet. Hva med norsk produserte forsterkere uten CE merking ifht brann osv ?
    Hvilke norske forsterkere er det som ikke har CE-merking, eller hvor produsenten ikke kan dokumentere at produktet er produsert i følge CE-kravene? Kom med navnet på produsent og modell så tar vi et par telefoner for å finne ut av det, eller enda bedre - send det på mail til haavard@stereopluss.no.

    Vi lager altså en artikkel om kabler. Et skikkelig minefelt, men med bruk av blindtest og lyttepanel. Mange vil sikkert oppfatte den som kritisk til eget standpunkt og være rungende uenige i konklusjonen.....

    Mvh
    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn