Stereo. OAlex anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenkte presentere mitt anlegg. Denne tråden vil holde rede på oppgraderinger og justeringer framover. Innspill og kritikk er høyst velkomment.

    Som elektronikk- og DIY-interessert har jeg forsøkt å tweake de enkle komponentene jeg eier. Det har pågått noen år med varierende progresjon, og begynte med oppgradering av høyttalernes delefilter. Dagens oppsett er en konfigurasjon med aktiv deling. De fleste komponentene har sin opprinnelse fra Hifi-Klubben, men de viktigste oppgraderingene kommer annetsteds fra.

    Et oversiktsbilde. Litt uryddig ledningsføring.



    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.829
    Antall liker
    16.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Blåss i ledningsføring Ola - dette var noen tøffe høytalere. Supert om du deler mer info med oss.

    Først trodde jeg at det stod to pizza-esker i midten,
    men når jeg fikk plassert brillene i riktig vinkel på nesa,
    så ser jeg jo at dette er noe mer spennende enn en tom Peppes nr. 5.
    -Fortell!

    /-Jan P.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Takk for det Jan. Boksene i midten inneholder ikke matvarer, heldigvis :)

    Ja Stig. De siste dagers justeringer har gitt fornyet selvtillit.

    Høyttalerne, Monitor Audio R452/MD, kjøpte jeg brukt for over 15 år siden. Tror jeg betalte kr 2400. Betegnelsen MD kom antagelig fra at de var bestykket med en aluminiumsdiskant. De stadige oppgraderingene i delefilteret gjorde lyden spissere, og jeg utviklet etterhvert allergi mot skarpe sibilanter. Dermed ble diskanten erstattet med et langt bedre element: Scan-Speak 2905/9000. Elementet fra Scan-Speak gled inn i baffelen etter mindre modifikasjoner.

    Close up. Tapebitene skyldes eksperimentering med filt.



    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Siden høyttalerene ikke inneholder delefilter er terminalene ubrukt. Kabler er loddet direkte til elementene. Tara-Labs Prism Omni biwire passet glimrende i kombinasjon med en PG-nippel. Ellers ses spor av tidligere eksperimenter, som involverer blue-tac og Nordost flatline.



    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tøft. Her lukter det sunn fokus på god lyd!
    De stativene så seriøse ut, kan jeg spørre hva/hvordan?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Jøgga skrev:
    Tøft. Her lukter det sunn fokus på god lyd!
    De stativene så seriøse ut, kan jeg spørre hva/hvordan?
    Håper lyden er like god som fokuset :)

    Stativene er opprinnelig av en ganske simpel og vaklevoren type fra Target. De besto av en bunnplate og topplate med to smale søyler imellom, + montasje for spikes. Modifikasjonen består i å forsterke bunnplata med vinkeljern i bunn. Så har jeg tredd et kraftig plastrør ned over søylene, og festa det i bunnplata. Lengden på røret tilsvarer opprinnelig høyde, så topplata monteres som før. Plastrøret er forøvrig fylt med sandblåsersand, som har ganske høy tetthet og støver lite. Vips! Rock solid. Jeg liker det litt industrielle preget.


    Stativet hviler på en skiferblokk, som er plassert på et Ikea-teppe. Kombinasjonen av Ceraball Universal og spikes er en budsjettsløsning. Jeg vil betegne kjøpet av Ceraballs som en av mine beste hifi-investeringer noensinne. Tidligere var jeg plaget med en gjallende mellomtone og slank bass, men det kan skyldes at spikes rett i skifersteinen var spesiellt uheldig. Jeg har ikke forsøkt annet underlag, men vurderer å bytte ut de to siste spikesene med noe gummimateriale. (Jeg tror sykkelslangegummien under kronestykkene gav en forbedring)


    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    turdalen

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Skal si du får dynamikk og go'lyd med litt Oppdal skifer, arkiverings skuffer og sand :)
    Lyden hjemme hos deg er absolutt en høydare!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Dæven, turdalen! Ditt første innlegg på sentralen :D

    Gratulerer med familieforøkelse forresten!

    Mvh Ola
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Elektronikk.


    Den øverste av trekassene inneholder det elektroniske delefilteret. Denne fungerer også som forforsterker. Byggeprosessen er dokumentert her. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29701.0
    Modifikasjoner pågår fortsatt.

    Kassen under inneholder et DIY-kit av Audial AYA II DAC. CD-spilleren fungerer kun som digital kilde. AYA II innmat:


    Som effektforsterker benytter jeg fire av de seks effektkanalene i en NAD T753 surroundreceiver. Dette er ikke et veldig avansert produkt, men den gjør en grei jobb med å drive de filterløse høyttalerne.


    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Et blokkskjema beskriver hvordan komponentene er koblet sammen. Har lekt meg i Sketchup.


    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det ser bra ut det her Ola. Ser frem til å få hørt det etterhvert også.

    Liker tankegangen din ift diy-biten også, artig med anlegg som er noe utenom det vanlige (sånn som mitt, med to forskjellige høyttalere... :-\)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Spennende løsninger med aktiv deling!
    Utseendemessig ser det heller røft og hjemmelaget ut, tør nesten ikke tenke på reaksjonene hvis det som står i stua hadde blitt byttet ut med slikt. ;D ;D
    Men dersom man ikke trenger å ta slike hensyn kan jo finish komme til slutt når sakene er ferdigkonstruert.

    Mvh
    Rolf
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    tore_v1,
    Takk for den. Jeg tenkte invitere til NAF-treff om ca tre ukers tid. NAF-medlemmer og andre interesserte er uansett velkomne innom. Bare å gi beskjed.

    RoDa,
    Looks, looks, looks.. For en enkel bondesønn som meg ser feks de hjemmemodifiserte stativene helt riktig ut ;D Men det er selfølgelig forbedringspotensiale. En visuell opprydning vil finne sted når delefilteret er ferdigjustert. Tror sluttresultatet kan bli ganske pent.

    En komponent som kommer dårlig fram på bildene er stereoracket. Dette er faktisk et utrolig lekkert møbel som jeg fant på en antikvitetssjappe, gjemt under noen tepper. En slik:


    En Krobo-benk i palisander fra midten av 60-tallet. Min er 2m lang. Jeg betalte 1000kr inkludert hjemkjøring. Da var jeg fornøyd :D


    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Jeg fant! Jeg fant!

    Limt inn i en notatbok: Målinger på elementene montert i mine høyttalere.


    Bass.


    Diskant.

    Målingene er foretatt i ekkofritt rom på NTNU, og er datert 13. februar 1997. Livet er herlig dere :D

    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    AHA!
    baffelstep ved 500Hz på ca +3dB. Det var nå som pokker :)

    mvh,
    Øyvin
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.824
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    imponerende hørsel på oyvine ja, jeg bøyer meg i støvet, og inviterer deg herved hjem til å "måle" når jeg skal nivåmatche bass mot topper i mine aktive gradienter!!
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Heh,
    den fikk jeg nå litt billig da. Når man tror man bør høre noe så hører man det også. Til nivå-matching stoler jeg heller på måle-micen min. Jeg har en slik:
    http://www.madaboutsound.com/images/ssaps/component_images/29_02.jpg
    mic: Panasonic WM-61A
    preamp: hjemmebygget
    lydkort: EMU-1616M (tilkoblet laptop)
    måleprogram: Sample champion

    Nå skal det sies at måling av bass i rom er tricky greier.

    Men, bare si fra om noe skal nivå-matches, så kommer jeg susende med micen parat :)
    ØE
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører at Brun pakketeip er litt mer dynamisk og gir en mer sødmefylt mellomtone ;D ;D

    Har du gjort noe mer med akustikken siden sist?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Hehe :D Teiptrikset gjør faktisk underverker. Jeg tror bassresponsen i høyttalerne er en del av problemet.

    Jeg har ikke gjort noe med akustikken. Planlagt kjøp av gardiner kun. Og flytta et skrivebord.. Vet ikke om det kan karakteriseres som 'tiltak'.


    Mvh Ola
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Gardiner er tiltak, flytting av skrivebord krever tiltak.. hehe

    Vi får ta en runde til høsten igjen, jeg håper å kunne stille som vertskap selv også. Hadde vært artig med litt tilbakemeldinger på eget oppsett, selv om jeg har mindre muligheter til å endre lydkarakter slik du har med aktiv deling.

    Du får se om du etterhvert realiserer tankene rundt å modifisere en høyttaler av litt høyere kvalitet som du snakket om på treffet. Det er skummelt hvor mye du har fått til med komponenter som i utgangspunktet er rimelige. Ingen tvil om at du spiller med et anlegg som gir kriminelt god lyd for pengene!

    (Om man setter en timespris på alt arbeidet blir kanskje saken en annen, men det er vel litt av moroa!)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser fram til å høre oppsettet ditt. Det er forøvrig ingen problem å endre lydkarakteren i enhver komponent sålenge man frigjør seg fra tanken om å selge den i ettertid :D

    Delefilteret er modifisert siden du var innom. Lyden er virkelig mye bedre nå. Flere grep skal gjøres såsnart jeg blir kvitt den gjenstridige forkjølelsen.

    (Enig, men jeg slipper heldigvis å skatte av arbeidet :))


    Mvh Ola
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Valgets kval..


    Skal jeg kjøpe en custom bygget highend stålramme fra Carl Strong, eller en to Aspen Amplifiers Lifeforce 55 effektforsterkere?
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.525
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmmmm

    Sykkel blir det vel lite bruk for utover vinteren...men den skal vel bygges. Altså fint å holde på med nå fremover.
    Forsterker blir det vel bruk for utover vinteren...men den skal vel bygges. Altså fint å holde på med nå fremover.


    ;D ;D
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    emotikon skrev:
    Hmmmmmm

    Sykkel blir det vel lite bruk for utover vinteren...men den skal vel bygges. Altså fint å holde på med nå fremover.
    Forsterker blir det vel bruk for utover vinteren...men den skal vel bygges. Altså fint å holde på med nå fremover.


    ;D ;D
    Hmmmm.. Gode innspill. :)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Fint bilde av deg selv, OAlex. :)

    Hvorfor ikke begge deler?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Spennende anlegg! Husker jeg likte de høyttalerne veldig godt da jeg hørte dem første gang. Det er kanskje ikke så vakkert, det oppsettet ditt, men benken din er en klassiker! Designet av Torbjørn Alfdal en gang på tidlig sekstitall for Vatne Fabrikker. Alfdal var ingen hvemsomhelst, han tegnet blant annet møbler for JFK og Jackie Kennedy.....
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Mbare skrev:
    Fint bilde av deg selv, OAlex. :)
    Takk! Jeg prøver å framstå fra min beste side.

    Hvorfor ikke begge deler?
    Betimelig spørsmål :D Dollartegnene er ment å symbolisere en pengestrøm. Jeg skjønner nå at retningen på pengestrømmen burde angis for å unngå misforståelser.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    impulse skrev:
    Spennende anlegg! Husker jeg likte de høyttalerne veldig godt da jeg hørte dem første gang. Det er kanskje ikke så vakkert, det oppsettet ditt, men benken din er en klassiker! Designet av Torbjørn Alfdal en gang på tidlig sekstitall for Vatne Fabrikker. Alfdal var ingen hvemsomhelst, han tegnet blant annet møbler for JFK og Jackie Kennedy.....
    Mange takk. Jeg er utrolig glad i den benken. Hyggelig å få litt bakgrunnsinfo om møbelet.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg legger forøvrig merke til at blikket ditt er klart dratt mot hi-fi og ikke sykkel - jeg konkluderer av det at valget allerede er tatt og at det du søker er primært bekreftelse på at det er riktig å prioritere hi-fi framfor sykkel (og dermed mosjon, et sunt liv, turer i skog og mark og slike atale ting). Jeg støtter deg helt og fullt.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Sykkel eller flere blokker? Si meg _HAR_ ikke du sykkel fra før? :)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Tja - på sikt er vel ingen av valgene "mutually exclusive".. Amp nå, så har du musikk når du har spart opp penger til rammen og skal bygge sykkel..
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    tore_v1 skrev:
    Tja - på sikt er vel ingen av valgene "mutually exclusive".. Amp nå, så har du musikk når du har spart opp penger til rammen og skal bygge sykkel..
    Du har så rett. Rammekjøp er berammet til etter nyttår. Èn stk LF55 ankommer i løpet av uka :D
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ut som gir økonomi og anlegg, samt sykling, gode rammevilkår. ;D


    Får se om du ikke rammes av besøk fra NAF når den ene LF55'en er koblet opp, men da blir det vel LF55 på topp/bunn og NAD til den andre delen?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Spennede prosjekter du har på gang.
    Hvorfor er det stålramme som står øverst på ønskelisten. Etter hva jeg erfarer så handler de fleste med samme virus karbonprodukter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn