Andreas skrev:
Stol er også høyt oppe på min ønskeliste. Dine ble jo knallfine.
Ser frem til å lese lytterapporter fra Lifeforcene.
Mange takk!
Jeg har visst forsømt mine plikter med lytteinntrykk. Den første Lifeforce55 kom for noen uker siden, og har blitt brukt sammen med NADen og alene for å drive en av høyttalerne (mono). Fra første øyeblikk var det klart at lyden er veldig forskjellig fra NADens. NADen kosta omlag 7k i 2004 (tror jeg). Hovedforskjellen ligger i langt større artikulasjon i de lavere frekvenser. Piano gjengis med en superb kontroll. NAD-en er langt mer ullen i hele registeret, og virka ganske kjedelig etter at LF-en hadde fått spille noen dager.
Jeg forsøkte kombinere de to forsterkerne i oppsettet, men det fungerte dårlig. Klangen er for ulik. Og det er mhp klang at jeg har et ankepunkt mot LF-forsterkeriet. Klangmessig minner den ganske så mye om en rørforsterker, noe som er vel og bra, men etter etpar dager med lytting slo det meg at det var en slags farging. I mangel på et bedre ord vil jeg beskrive det som våthet. Mange vil kanskje like dette, men jeg savner det tørre rasp. Dette høres kanskje værre ut enn det er, men som en Pirke-Petter henger jeg meg opp i slike detailjer.
Nå har jeg imidlertid et triks i ermet. De som har fulgt tråden min om bygging av aktivt filter vil neppe huske å ha lest om hvordan jeg forsøkte bytte ut likeretterdiodene i strømforsyningen med Ultra Fast Slow Recovery (UFSR) -type. Det skyldes at det ikke er beskrevet
Nuvel, på sidene til Aspen Amplifiers er dette beskrevet som et gunstig valg. Men etter å ha prøvd forskjellige diodetyper foretrakk jeg faktisk standard 1N4001 framfor UFSR-type. Klangen jeg fikk ved bruk av UFSR minner litt om det jeg ønsker å tone ned i Lifeforcen.
Så, mine spillernye forsterkere blir visst utsatt for modifikasjon med en gang. Det var jo ikke meningen. Håper bare trikset fungerer etter hensikten.
En tilleggsdetailj som bør nevnes: Da jeg skulle lytte på musikk igår oppdaga jeg at et diskantelement har tatt kvelden. Dette bør være tilfeldig, og ikke et dårlig omen.
Mvh Ola