Stereo. OAlex anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Flere enn du tror som følger med.

Hvordan gikk sykkelturen til blikkenslageren? Du kan ikke skylde på kulda lenger nå.
    Takk for sist forresten. Inspirerende å høre på anlegget ditt og oppleve DIY-stemninga på nært hold.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    gormj skrev:
    Flere enn du tror som følger med.

Hvordan gikk sykkelturen til blikkenslageren? Du kan ikke skylde på kulda lenger nå.
    Takk for sist forresten. Inspirerende å høre på anlegget ditt og oppleve DIY-stemninga på nært hold.
    Takk for sist Gorm! Burnt_Island bor i nærheten av blikkenslageren og var så vennlig å hente for meg, og pruta faktisk ned prisen samtidig :D Men blikkenslageren hadde bomma på antallet, slik at jeg alikevel måtte ta den sykkelturen. Det var en farefull ferd over isholkede fortau og gater.

Hvordan går det med dine DIY-prosjekter?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    DIY_dude skrev:
    Kabelspaghetti 8)
    Kabelspagetti er antagelig svært uheldig i en åpen-løsning-effektforsterker :D Kablene vil antagelig punktere den virtuelle EMC-boksen som oppstår når man plasserer elektronikk på en metallplate.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    OAlex skrev:
    Her ser du hvordan det går med mine forsterkerprosjekter:

Som du ser er jeg godt igang, med badet jeg må pusse opp før jeg kan starte på mine DIY-prosjekter. Hadde som du kanskje husker en avtale med Kvinnen om å pusse opp dette badet før jeg kjøpte høytalere, men så dukket jo de Usherne opp på bruktbørsen.

Først bad, så ett års sparing parallelt med bearbeiding av Kvinnen, så får vi se om det ikke blir noen bestillinger. Først til USA, så til Australia. Begynner å bli tålmodig på mine gamle dager :)

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Artig :) Det blir spennende å se hva du til slutt ender opp med av elektronikk.

R

Rojoh

Gjest
    gormj skrev:
    OAlex skrev:

Som du ser er jeg godt igang, med badet jeg må pusse opp før jeg kan starte på mine DIY-prosjekter. Hadde som du kanskje husker en avtale med Kvinnen om å pusse opp dette badet før jeg kjøpte høytalere, men så dukket jo de Usherne opp på bruktbørsen.

Først bad, så ett års sparing parallelt med bearbeiding av Kvinnen, så får vi se om det ikke blir noen bestillinger. Først til USA, så til Australia. Begynner å bli tålmodig på mine gamle dager :)
    Tittet litt på bildet: Pass på å ikke treff varmekablene hvis toalettet skal skrues/boltes til gulvet.

Mvh. Johan

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Rojoh skrev:
    gormj skrev:
    OAlex skrev:

Tittet litt på bildet: Pass på å ikke treff varmekablene hvis toalettet skal skrues/boltes til gulvet.

Mvh. Johan
    Pass på å ikke treff kablene til vannkjølingen hvis forsterkerne skal skrues/boltes til golvet.

Mvh Ola

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Arbeidet med montering i kabinett går sikkert, men sakte framover. Snart ferdig med den første.

Det virker fremdeles.

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Se der ja. Skulle bli god kontakt der ;D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    gwikse skrev:
    Se der ja. Skulle bli god kontakt der ;D
    :) God kontakt er essensiellt for å få til god lyd. Jeg har noe rusk i en av forsterkerne, som jeg tror skyldes dårlig kontakt i punktet for stjernejord.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Trinn #1 av arbeidet med chassis er ferdig. Det skal være en profil på venstre side, men den har jeg ikke fått tak i ennå.

Jeg kjøpte fire gummiføtter av typen man plasserer vaskemaskin på (Elkjøp). De skal ha en gunstig effekt mhp vibrasjoner, men jeg synes utseende nå minner om en viss CD-spiller :p

Kjøpte dørstoppere på Clas Ohlson istedet. Sånn, det var bedre.

Et oversiktsbilde.

Det blir antagelig tatt fram en ny versjon av kabinettet hvor jeg gjør diverse korrigeringer. Det bør feks brukes 2mm aluminium istedet for 1.5mm for å få riktig stivhet. Men jeg har iallefall fått bort det værste ledningstjafset.

Mvh Ola

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Dekket til fest:

Jakten på lydforbedringer pågår fortsatt. I hovedsak er det strømforsyningen til delefilteret som utsettes for stadige inngrep. Essensen av problemet er å klare å bygge en velfungerende forforsterker, og da er strømforsyningen viktig. Da jeg lette etter DIY-strømforsyning til Squeezebox fant jeg et interessant skjema. Jeg er dessverre ikke istand til å finne stedet hvor jeg lasta det ned:

Koblingen viser en strømforsyning som likner på den jeg har brukt til delefilteret, men med en viktig forskjell: Det benyttes en regulator etter choken! Dette måtte selvfølgelig prøves. Regulatorer for +-15V, L7815CV og L7915CV, ble kjøpt inn, samtidig som trafo ble bytta ut med en som gav ut høyere spenning. Bingo! Dette stramma opp bass og mellomtone temmelig mye. Jeg er nå igang med å sette opp separate regulatorer for høyre og venstre kanal.

Forøvrig fikk jeg noen gode tips av Timc som var innom. Fritt etter hukommelsen:
    • i) Bassrefleksporten har en "orgelpipemodus" på en gitt frekvens. Man bør unngå denne frekvensen innenfor portens system.
    • ii) Mindre areal på bassrefleksporten og mindre kassevolum flytter resonansfrekvensen oppover.
    • iii) Refleksjoner fra bakveggen kan nulle ut enkelte frekvenser. Dette gjelder frekvenser hvor avstand baffel-bakvegg tilsvarer en kvart bølgelengde

i) førte til at jeg senka delefrekvensen fra 2.2kHz til 2kHz, og dempa "orgelpipemodien" med ca 2dB. Jeg husker ikke beregningene. Så putta jeg litt isopor inn i høyttalerkassene (og tok ut halvparten igjen), samt reduserte arealet på bassrefleksporten. Dette førte til midre boomy bass. ii) ser dermed ut til å stemme. Til sist plasserte jeg to tykke puter bak høyttalerne jamfør Timc tips for håndtering av iii). Det gav umiddelbart mer informasjon i musikken. Med en avstand til bakvegg på ca 80 cm kan den reflekterte frekvensen beregnes: freq = lydhastighet/bølgelendgde = 343m/s / 4*0.8m = 107Hz. Målingen i post #75 i denne tråden viser faktisk en dupp rundt 100Hz.

Jeg har ikke foretatt nye målinger etter at disse endringene er gjort.

Mvh Ola

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Jeg har investert i kabler fra Blue Jeans. En digitalkabel (RCA til BNC) og to sett LC-1 signalkabler :)

Mvh Ola

Vedlegg

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Har du fått duk på glassbordet på kjøkkenet Ola? Pingle?
    Ble litt misunnelig tidligere da du hadde loddebolten rett på glassplata.
    men på den annen side, blir jo litt lettere å se komponentene med hvit duk ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig hjemme-snekring dette. ;D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    gormj skrev:
    Har du fått duk på glassbordet på kjøkkenet Ola? Pingle?
    Ble litt misunnelig tidligere da du hadde loddebolten rett på glassplata.
    men på den annen side, blir jo litt lettere å se komponentene med hvit duk ;D
    Duken ser ut til å ha blitt ødelagt under vask. Små korn av kobber reagerte med dukens fargestoff da jeg tilsatte vann. :p

Mer hjemmesnekring er under planlegging :)

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hei Ola. Hva skjer? Ferdigbygd forsterker, hva skal du med den? Du skal vel ikke plukke den fra hverandre? Fine bilder, men hva med litt tekst også ;D

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Han trengte sikkert et nytt kabinett!

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Hei,

Beskrivelsen over er kanskje litt ordknapp. Audiolaben må repareres, men den var ganske billig. Jeg har alltid vært litt nysgjerrig på dette merket og falt for fristelsen, og tenkte bruke den til å drive bassene i et treveissystem. Hvis den ikke lar seg reparere kan jo kabinettet og trafoen brukes til andre ting (Bra gjetta tore_v1 :)).

Det har skjedd diverse siden sist. Den evige justeringa på strømforsyning i forforsterkeren pågår fremdeles, og lyden har kommet adskillig nærmere mitt ideal. Komponentene har fått en renovering for å adressere opphav til kontaktrelatert støy (skarphet, lyshet, irritasjon). Tror det er under kontroll. Underlaget til høyttalerne er også under evaluering. I tillegg er det iverksatt estetiske forbedringer på anlegget etter de sårende kommentarene som falt tidligere :'(

Og akkurat da jeg begynte å gå tom for idèer (annet enn å lesse på flere kondensatorer i avkobling og strømforsyning) gikk det opp et lys: Jordingsstrategi! Noen idèer er under uttesting og det høres lovende ut. Jeg vil beskrive disse etterhvert.

Men det er ikke kun velstand. Sist søndag brøt sorgen ut i gledens harmoni: Vesle DAC-en var blitt syk og lå i feberfantasi. Den venstre kanalen gir ut masse forvrengning. Jeg har ikke begynt feilsøkinga ennå. Får bare håpe at det ikke er selve DAC-chipen, TDA1541A, som er gåen.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Takk for svar. Lykke til med feilsøkinga av DAC-en! Hold oss informert.

PS: Vi som kjenner deg vet at du "hever deg høyt over" estetikk-kommentarene. Noen av oss må vel kompensere for dårlig hørsel med å slenge litt med leppa :)

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    gormj skrev:
    Takk for svar. Lykke til med feilsøkinga av DAC-en! Hold oss informert.

PS: Vi som kjenner deg vet at du "hever deg høyt over" estetikk-kommentarene. Noen av oss må vel kompensere for dårlig hørsel med å slenge litt med leppa :)
    :)

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    CD-drivverket i mitt musikksystem er en NAD C540. Dette er en ganske standard spiller som jeg kjøpte på begynnelsen av 2000-tallet for ca 3000 kr. Jeg likte alltid lyden av den, men etter at jeg kjøpte en Audial AYA II DAC har jeg kun brukt C540 som drivverk, og faktisk aldri lytta til CD-spillerens innebygde DAC. Siden AYA-en er istykker var det nå en fin anledning. Jeg var litt spent da jeg kobla til C540 analoge utganger på anlegget.

Så hvordan høres det ut? Tja, ikke grusomt, men ikke veldig bra heller. Det er litt for mye tilstedeværelse i diskanten, og den er dessuten litt grovkornet, omtrent som et foto som er skarpa opp for mye. Hovedproblemet er imidlertid at den er ganske kjedelig å lytte til i forhold til AYA-en.

Det blir ikke spilt så mye musikk i disse dagene :-\

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg gjort noen målinger på DAC-en. Jeg klamrer meg til håpet om at hovedchipen er i orden, men det ser ikke bra ut. Her er forøvrig signalet på utgangene ved påtrykk av et sinus-testsignal. Gul er venstre kanal. Grønn er høyre.

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Da er DACen funksjonabel igjen. Det var ingen kostbar feil, heldigvis.

Slik ser anlegget ut for øyeblikket.

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    En liten oppdatering :)

Etter reparasjon av DAC-en ble det spilt musikk i fire dager før feilen oppstod på nytt. Det viste seg å være den andre opampen i utgangsbufferet som hadde kvelda. En statisk utladning fra mine fingre idet jeg tar i volumbryteren er sannsynlig årsak. Det kalde trondheimsværet må ta litt av skylda. Jeg har lagt litt isolasjon mellom godset i volumknappen og en passerende ledning, så håper jeg at problemet ikke oppstår igjen.

Mvh Ola

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg modifisert effektforsterkerne og sett etter oscillasjoner. Det ser bra ut på laben, men nå skal jeg hjem og koble til høyttalerne som last. Dette kan gå galt.

Ønsk meg lykke til.

Mvh Ola

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn