StereoJoe: fra før til nå

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Gratulerer så mye! Håper det snart byr seg en anledning til å få høre på denne oppgraderingen

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.702
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
To kjekke karer det der ja! Den yngre og den eldre gamle garde, side om side. Prøve amping før 6.4'n går ut døra?
mvh Kai

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Gratulerer.
Lytteinntrykkene er vi veldig inntressert i.
Lurer litt på hva som blir den store lydgevinsten?
Har siklet på en ny DP jeg og :)

R

RoDa

Gjest
Grattis!!

Ser lekkert ut dette, selv om også "gamlingen" hadde sin sjarm. :)
Får vi noen lytteinntrykk av gamelfar vs ungdommen?

Mvh
Rolf

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Fosse skrev:
Gratulerer så mye StereoJoe, dette ser da unektelig spennende og vakkert ut. Jeg slenger innom ved første anledning, det ble ingen mulighet i julen dessverre, men vet jeg får ha det tilgode.
Takker for det, Fosse. Håper å se deg/dere her om ikke så alt for lenge, det er alltid like hyggelig!

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
tomerik skrev:
Gratulerer så mye! Håper det snart byr seg en anledning til å få høre på denne oppgraderingen
Helt klart, tomerik og svingen68 - dere kjenner adressen :)

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
kaap skrev:
To kjekke karer det der ja! Den yngre og den eldre gamle garde, side om side. Prøve amping før 6.4'n går ut døra?
mvh Kai
Tenkte tanken, ikke fritt for det. Men 6.4 reiste raskt avgårde i retning LydKarl, så det ble ikke tid i denne omgang. Regner med muligheten byr seg senere.

Men selv om A1b har 3 ulike gainalternativer, er ingen av dem helt identiske med 6.4 sin forsterkning. Bør nok ha det i bakhodet ved eventuell uttesting...

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Shadow, RoDa og LydKarl:
Tror jeg venter litt til før rapport av lytteinntrykk. Jeg har vært mye på farten i Jula, folk har vært inn og ut av dørene her - i det hele tatt trenger jeg et par rolige kvelder med skikkelig lydfokus for å dobbelsjekke enkelte ting. Men kortversjonen er:

• slektskapet mellom 6.4 og A1b er tydelig, noe annet ville da også overrasket meg
  • A1b byr på noe større raffinement, dette er tydeligst fra øvre mellomtone og opp i diskanten

Kommer som sagt tilbake med fyldigere rapport om ikke så lenge :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Gratulerer. DP er fine saker. Har bare gode minner om min tidligere 6.2.
Du har virkelig slått på stortromma her nå altså! Spiller sikkert kjempefint. Gleder meg til lytteintrykk.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Vel. Da har A1b vært i hus ca 1 mnd og det har de siste ukene åpnet seg mulighet for gode og lange kvelder med musikk i hovedrollen. Jeg har lyttet til en del favoritter i platesamlingen og det har etterhvert tegnet seg et bilde av hva A1b gjør likt og ulikt i forhold til DPA 6.4:

For det første er det hevet over enhver tvil at vi her snakker om to forsterkere fra samme lydskole. Ved første gangs oppkobling var det likhetene jeg merket meg med - og det var selvsagt betryggende. Det hadde ikke vært særlig festlig å konstatere at nyere utgaver fra samme produsent plutselig låter dramatisk anderledes enn sine eldre brødre. Jeg har forsøkt å sette sammen komponenter som passer min smak og som totalt sett låter homogent og konsist - målet er at kildematerialet sin karakter preger gjengivelsen, og minst mulig grad de aktive komponentene.

A1b har, som 6.4, krefter og kontroll nok til å holde kontrollen over Euforia. Dynamiske sprang fra stillhet til full blås i messinginstrumenter gjengis nært nok opp mot virkeligheten til at man lar seg overbevise. Gode opptak av perkusjon og slagverk får foten til å gå og man fornemmer de akkustiske rammene rundt opptaket.

På tide å si litt om forskjellene.
A1b har generelt sett hva jeg vil kalle en noe varmere lydkarakter enn 6.4. Ikke varm i betydningen pløsete og rund i kantene, men mer som litegrann ekstra nivå et sted i nedre mellomtonen. Jeg er imidlertid ikke så sikker på at dette er tilfellet dersom man faktisk måler frekvensresponsen hos A1b og sammenligner med tilsvarende for 6.4. Sannsynligvis vil forskjellene være svært små. Nei, jeg spekulerer på om dette rett og slett er konsekvensen av noe økt oppløsning over hele fjøla?

En annen opplagt mulighet er jo at matchen mellom preamp (dpC1b) og effekttrinn rett og slett er bedre både lydmessig og elektrisk. Dersom logistikken klaffer og alle gode krefter er med, tar C1b seg en tur i distriktet mens andre preamper kommer på besøk. Jeg tipper det kan bli både morsomt og ikke minst lærerikt, noen bilder og inntrykk kommer sikkert til å postes så interresserte får bare følge med... ;D

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Gratulerer så mye her fra og.(Virker veldig kjent ut dei høyttalerene du har der, kan det vere samme som eg har tru. ;D)

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Geir_H skrev:
Gratulerer så mye her fra og.(Virker veldig kjent ut dei høyttalerene du har der, kan det vere samme som eg har tru. ;D)
Takk for det, Geir_H! Du er nok inne på noe hva gjelder høyttalerne, ja... :)

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
En konvolutt fra det store utland dukket opp i posthyllen på jobb, inni befant det seg ikke mindre enn to sett med slike:

Ganske diskrete saker, særlig sammenlignet med mer eksotiske brødre - noen som drar kjensel på disse?

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Racket har forresten også pådratt seg en liten om-møblering siden sist. DP-forsterkerne har nå havnet i hver sin etasje og det ser litt mer homogent ut:

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Men tilbake til kablene:

Dette er altså Blue Jeans Cable sitt bud på signalkabel, type balansert. Råmaterialet er XLR plugger fra Neutrik (gullpletterte, sågar) og en Belden 1800F skjermet 110 Ohm AES/EBU kabel. Kabelen har elektriske egenskaper som tilsier at den bør passe fint til transmisjon av signaler mellom 20 - 20 000 Hz, dessuten er den fleksibel og enkel å plassere. Spørsmålet er selvsagt hvordan den passer inn i resten av oppsettet.

Jeg brukte litt tid i går på å la den bytte plass med Anti Cable over strekningen DAC - pre. Hovedsakelig lyttet jeg til Kari Bremnes sin liveinnspilling og diverse jazz, deriblant Kenny Burrell.
Lydmessig er der visse forskjeller, om enn ikke brutalt store. Det jeg merker meg ved er at kabelen fra jeansgutta låter noe mørkere og roligere - den har på et vis et roligere uttrykk sammenlignet med Anti Cables. Der sistnevnte er en tanke frempå og livlig i presentasjonen, opptrer Blue Jeans med mer senkede skuldre. Dette kommer tydeligst til uttrykk ved gjengivelse av cymbaler og andre energirike perkusjonsinstrumenter. Det er ikke slik at denne nye kabelen er direkte matt og grå i sammenligning med Anti Cable, men den lyder noe mer behersket og rolig.

I mellomtonen er det imidlertid omvendt. Der virker det som om Blue Jeans har bedre dynamikk og fraspark, og spiller med mer tyngde og engasjement - ganske vanedannende på pop/rock! Samtidig er det en fin balanse i gjengivelsen, uten spesielle feil eller mangler. Rett og slett meget bra.

Når det gjelder gjengivelse av bass, er det vanskelig å peke på særlige forskjeller - i alle fall etter så kort tids bruk. Planen er å bruke Blue Jeans noen dager nå, for så å bytte tilbake til Anti Cable. Neste runde blir å la kablene prøve seg der mine BM mkII er i bruk, nemlig mellom pre og effekt. Det skal bli interessant å sjekke ut hvordan disse rimelige no-nonsense kablene står seg mot de forseggjorte og solide produktene fra PM Audio.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
StereoJoe skrev:
Men tilbake til kablene:

Dette er altså Blue Jeans Cable sitt bud på signalkabel, type balansert. Råmaterialet er XLR plugger fra Neutrik (gullpletterte, sågar) og en Belden 1800F skjermet 110 Ohm AES/EBU kabel. Kabelen har elektriske egenskaper som tilsier at den bør passe fint til transmisjon av signaler mellom 20 - 20 000 Hz, dessuten er den fleksibel og enkel å plassere. Spørsmålet er selvsagt hvordan den passer inn i resten av oppsettet.
Spent på å høre mer om dine erfaringer med denne. Vurderer selv å kjøpe et sett å teste selv, samt høyttalerkabler. Fikk en mini-demo av disse i et anlegg bestående av Eera/Audio Aero, Pass Int-150 og Avalon Isis og det låt virkelig godt.. Jeg kjente ikke merket eller prisen og fikk litt hakeslipp da jeg hørte det, forventet jo en astronomisk pris. ::)

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Da har det blitt en del timer med Blu Jeans signalkabel på plass i anlegget, konklusjonen er at de forsvarer sin plass i forhold til Anti Cables - og det på en grei måte. Forskjellene er ikke natt og dag, og tiden har i stor grad bekreftet førsteinntrykket: dette er en solid og brukervennlig kabel som ikke gjør særlige feil. Man kan sikkert finne kabler som oppleves mer spennende og utagerende etc. men det er ikke det jeg først og fremst søker av egenskaper i en signalkabel.

Ellers har jeg tatt i bruk også det andre kabelsettet nå, dvs at BM mkII ikke lengre formidler signaler mellom C1b og A1b. I mine ører er forskjellen mellom BM og Blue Jeans større enn hva jeg dedekterte når det gjelder Anti vs. Blue. Skriblerier om dette kommer senere, om noen skulle være interessert.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Tja - jeg vil anta at du skal teste cat5-kabel som signalkabel eller kanskje høyttalerkabel?

Flott anlegg er det uansett!

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Vel, et par ledetråder til er nok på sin plass:

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Nettverksspiller av noe slag?

Er en del å velge mellom, men transporter? Bladelius Embla?

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
tore_v1 er på hugget og kommer med gode forslag, men nettverksspiller er det altså ikke - selv om slutningen er riktig så logisk!

Vi prøver et til.

Dette er vel som å legge ut fasiten for dere entusiaster men skitt la gå...

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Komponenten er tysk, og etter et pit-stop i Trondheim satte den kursen mot Sørlandet.
Innpakkingen følger tysk standard:

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Vel, dette er tross alt en bildetråd så da kjører vi på litt til:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Pen liten sak det der StereoJoe, jeg gleder meg til og lese dine skriblerier om lyden. Det pleier du og være veldig flink til :)

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Vermin, RoDa;

takk for det. Ja, har vært gjennom en 4-5 plater i kveld og at der er betydelige forskjeller til min gamle X-LP er ganske åpenbart. Jeg har enda ikke begynt å leke med alle konfigurasjonsmulighetene, dessuten bør den vel få noen timer med drift før endelig inntrykk kan spikres. Men det lover godt, dette!

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Gler meg til å få hørt kremoppsettet ditt med denne i signalrekka, SJ.

Ser ut frå spec´en at dette er ein meget tilpasningsdyktig riaa. Genialt, forøvrig, med utvendige justeringsmuligheter.

Er vel på sin på plass å gratulere!

Topp Bunn