Stol på meg! Eller dem? Eller han? Hva med hun?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Ideelt sett skal vi alle stole på oss selv og våre egne sanser - det er den filosofien som ligger til grunn for at vi aldri skal kjøpe noe før vi har hørt det hjemme hos oss selv. Dog, hvem har mulighet til å følge den filosofien? Jeg vet at jeg har ikke det - til det er Norge for lite, det er for mye utstyr og jeg bor i Fr.stad - det finnes knapt en hi-fi sjappe her, selv om situasjonen er bedre her enn den var i Tromsø. Og jeg vet ikke hvor mange butikker som er villig til å sende meg dyrt hi-fi utstyr i posten utelukkende for å prøve det ut - ikke for å kjøpe det.

Derfor spørsmålet: hvem du stoler på - hvem lar du være veiledende for dine videre valg, for hva du velger å kjøpe og hva du velger å passere?

Jeg syns det er vanskelig å vite og for min del er det nok en ganske brokete og mangfoldig bakgrunn for hvem jeg velger å stole på. Det henger sammen med egen erfaring (hvis noen her på sentralen går hen å lovpriser et anlegg jeg syns suger etter å ha hørt det selv, vel, da velger jeg å ikke stole så mye på det individet sine videre lovprisninger eller slakt), men også med hva jeg har lest meg til - både av teori og fra hi-fi magasiner.

Samtidig: jeg har knapt nok et vagt fnugg av peiling på hvordan dette hi-fi utstyret jeg bruker, funker. Jeg skjønner at det har noe med strøm og sånt som går gjennom noen duppeditter og så blir det enten litt mer eller mindre av det og så ender det opp i noen HT som beveger seg på et-eller-annet halvveis-magisk vis, men utover det? Lite peiling på teknikk.

Det at jeg har lite peil på teknikk gjør det vanskelig å evaluere greier som baserer seg på tekniske forklaringer og bare "må" være bra. Hvordan kan jeg vite om det er best med utelukkende en transistor pr. kanal kontra mange, ditto for rør? Hvordan kan jeg vite hvilke DAC-chip som er best og hva den trenger av greier rundt seg for å yte sitt beste - og om den aktuelle produsenten har gjort det som skal/bør/må gjøres? Jeg har i hvert fall ingen selvstendig teknisk peiling som er god nok til å evaluere slike ting på egenhånd.

Derfor blir også diskusjoner rundt slike temaer enten interessante (hvis de er skrevet på et språk hvor jeg faktisk kan lære noe og få en følelse av å henge med) eller fullstendig uinteressante (hvis det tekniske språket går meg rett over hodet) - i tillegg har du de grensetilfellene hvor jeg kanskje henger med, men hvor de tekniske forklaringene går stikk i mot min egen erfaring, eller omvendt. Hva gjør jeg da?

For min del har det endt opp med at jeg har noen individer som jeg velger å stole på: hi-fi anmeldere, kompiser o.l. som jeg enten føler meg trygg på at har samme preferanser som meg eller/og hvor jeg velger å stole på den kompetansen de har og å ta den for god fisk. Men: det er et valg, ikke en fasit. I tillegg forsøker jeg å få hørt på ulike anlegg, bli kjent med hvor likt/ulikt ting kan være, hva som later til å være styrken til X kontra Y o.s.v. (den siste biten har forøvrig foreløpig lært meg å være rimelig avslappa når det kommer til måter å lage god musikk på).

I tillegg er jeg redd for å bli konservativ og rettroende så jeg forsøker å holde et åpent sinn og heller la meg overraske og begeistre en gang for mye, enn en gang for lite.

Poenget og spm.: hva gjør du? Hvem stoler du på og hvorfor?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Et veldig interessant tema.....

Jeg baserer vel mine valg på:
- tekniske data
- egne erfaringer
- anbefalinger/eraringer fra folk som jeg stoler på

Det viktigste er selvsagt mine egne erfaringer - og der synes jeg nok det meste krevende, spennede og området med flest fallgruber er å prøve å finne sammenhenger med subjektivt opplevd lydkvalitet og de ulike bidragsyterne.

Utfordringen er å stille med åpent sinn når man lytter - hver gang...og så prøve å lære noe av det...

Mvh
OMF

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Jeg også stoler kun på meg selv. Jeg bruker anmeldelser fra både hifi blekker og forum, men en må bruke sine egne lydpreferanser og lese mellom linjene ;D

Dette er en hobby og så lenge en handler brukt så er det jo bare å handle inn for å teste. Passer det ikke så er det bare å legge det ut for salg igjen :)

Skal alt være "bankers" så må en gjøre mye "research" og gå til den lokale hifi sjapp å kjøpe inn noe som en skal ha i 10 år :)
Kjedelig spør du meg...............

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.694
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg oppdaget til min forundring at det finnes folk som stoler på meg.

Sett i lys av at jeg selv vet hvor lite jeg vet, er vel det god nok grunn til ikke å stole så veldig på noen andre enn seg selv.

mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte hodetelefoner etter å ha lest en test utført av Lasse Svendsen i Lyd og Bilde.

Jeg er sikker på at en døv person kunne gitt en bedre vurdering av lyden. Både Koss Porto Pro og et rimelig Plantronics headsett som jeg har spiller uendelig mye bedre.

Var ikke allverden av penger det var snakk om men det var en dyrkjøpt lærepenge allikevel.

J

jahnmar

Gjest
tkr skrev:
Sett i lys av at jeg selv vet hvor lite jeg vet, er vel det god nok grunn til ikke å stole så veldig på noen andre enn seg selv.
Fantastisk setning...dagens! 8)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.223
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har et par tre jeg stoler på og de vet hva jeg har hatt tidligere vet litt av hva jeg liker. Alle har bra kunskaper innen DIY, forsterkere med trans og rør eller høyttalere.
Litt vanskelig for å stole blindt på noen som overhodet ikke vet hva jeg har hatt og likt hjemme i stua mi.
Jeg er heller ikke veldig redd for å ta non sjangser om jeg handler brukt.
Med litt mere erfaring så har jeg nokk lært å stole litt mere på mine egne valg også.

Jeg har ivertfall lært at man kommer langt med DIY stæsj :D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Viktig å høre, men jeg vil og si at det er viktig å ikke la seg rive med for mye av andres snakk.

M

musicus

Gjest
Jeg stoler på noen få, lytter til noen fler, og leser mange, men tar avgjørelser iht mine egne mål og preferanser...

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Jeg har hatt endel kontakt med en kunnskapsrik person med svært mye erfaring som jeg lytter til og stoler på. Han har ved sine anbefalinger og råd vist at han skjønner hva jeg er ute etter når det kommer til lyd. Det har vært svært nyttig og har hjulpet meg godt på vei.
Ellers er det vel slik at jeg legger større eller mindre vekt på folks oppfatninger etterhvert som jeg får kryssreferert deres erfaringer med mine egne erfaringer.
Har for lengst innsett at det er vanskelig å få noe klokt ut av anmeldelser i blader, og at det er svært få skribenter som klarer å beskrive lyden så godt at jeg tror jeg forstår hva de mener.

V

vredensgnag

Gjest
Har av ulike grunner hatt anledning til å lytte til en god del musikk over anlegg sammen med dem som har laget den - musikere, sangere og produsenter. Det er alltid en fin erfaring.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Har av ulike grunner hatt anledning til å lytte til en god del musikk over anlegg sammen med dem som har laget den - musikere, sangere og produsenter. Det er alltid en fin erfaring.
Alltid bra! Eller høre på egen musikk spillt inn.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
Den erfaringen skulle jeg også likt å ha fått mulighet til... sammen med et balltre.....for å prøve å få et svar på hvorfor dei ødelegger 99% av det som blit gitt ut på CD.......

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.390
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det viktigste er vel og tro på seg selv og hva man selv hører først før man hører på hva andre måtte mene.

Jeg er veldig bevisst på og aldrig lese andres tester eller høre på reklame/propaganda fra andre om produkter jeg ønsker/skal teste. Jeg kan finne på å lese andres tester om samme produkt, men alltid i ettertid etter at min artikkel/skriveri har vært offentligjort..... aldrig før.... på den måten holder jeg meg selv i øra og jeg kvalitetssikrer meg selv litt ved og ikke plagiere eller kopiere/lar meg farge av andres meninger og på den måten føler jeg at jeg gjør en ordentlig jobb før jeg åpner "gapet". Om så andre er enige i mine inntrykk............ vel det bryr meg egentlig midt ned på kneskåla........ jeg vet at jeg kan stå for det jeg har skrevet og da er det bra sett fra mitt ståsted ;)

U

utgatt60135

Gjest
Kan jo ta det steg for steg:

1. Selger (JM Lab Cobalt).
2. Kun meg selv gjennom testing og hjemlån (ProAc D15).
3. Kun meg selv gjennom testing og hjemlån (Creek Classic).
4. Selger (Wireworld).
5. Tester og omtaler generelt i tillegg til hjemlån (Cary 303/303).
6. Tester og hjemlån (Sugden A21SE).
7. Fidelity (Audience Au 24).
8. Fidelity og selger i tillegg til hjemlån (Focal Utopia Micro).
9. Kun omtaler generelt (REL Stampede).

Kun 1. var bommert.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.691
Torget vurderinger
2
Det vil vel alltid være noen som vet og kan mer. Og da er det bare og suge til seg.

Men øra, der kan man stole bare på egne. Fins kanskje ikke to like ører.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er jo egne ører og erfaringer som betyr mest. Av andre personer innenfor hif miljøet, så setter jeg nok mest lit til de som klarer å se sammenhengen mellom rom, akustikk, høyttalere og matching av elektronikk.

Av hifi blader har jeg faktisk mest tiltro til Lyd&Bilde. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror karakterene som blir gitt er så korrekte, men de er flinke til beskrive lyden. Fidelity har jeg ikke lest mange ganger, men de få gangene jeg har lest det så har jeg stort sett sittet igjen med et spørsmålstegn. "Javel, hvordan låt det sa du".
Bladet Hjemmekino varierer litt uifra hvem som skriver. Glemmer ikke testen av en Onkyo surround prosessor. Testen var på over to sider og det sto en kort setning om selve lyden. ;D

De beste lytterne jeg har vært borti er folk som jobber med lyd til daglig. De har ikke nødvendigvis erfaring med god hifi til hjemmebruk og bruker et annet vokabular enn hifi sjargonger, men du verden så treffsikre de kan være i sine beskrivelser.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
@Orso Hvis du returnerer hodetelefonene mine som jeg kjøpte etter at de ble testet av redaktøren i lyd og bilde kan jeg godt sende de til deg. Etter den opplevelsen har jeg absolutt 0 tillit til tester ut av det bladet. Mr Fidelity har iallfall brukt samme høyttalermerke som meg i en årrekke så jeg er overbevist om at han har en relativt god hørsel og smak.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Tester i ymse hifitidsskrifter sier ingenting om hvordan forskjellige duppeditter lyder i mitt lytterom. Det eneste fornuftige tester har å komme med er opplysninger om pris og importør. Og fotos selvfølgelig, hvis man er interessert utseendet.

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
367
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Bra topic Mbare ;)

Hvordan låter egentlig f.eks. piano eller bass i virkeligheten ?
Jeg var innom de fleste rom på Hortenmessa 2009 og det var dessverre kun fire rom som kunnne gjenngi en troverdig gjenngivelse av bass/piano. :eek:

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Jeg stoler mest på min egen "følelse" for produktet etter å ha lyttet til produktet i butikk, sammen med tekniske data og resonement som kan si meg om dette produktet er innenfor mitt bruksområde de neste 10 årene.

- Følelsen omhandler lytteinntrykk og design, men også om jeg faller for produktet. En liten forelskelse må til. Både til lyd, design og produktets helhet.

- Bruksområdet har også en del å si.
Jeg spør meg selv om produktet passer for meg, i forhold til hvor produktet skal plasseres. Skal f.eks. en ny forsterker kjøpes til et anlegg med tv tilkoblet, så må jeg vurdere om min forelskelse til en rørforsterker er det riktige.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Miles skrev:
Bra topic Mbare ;)

Jeg var innom de fleste rom på Hortenmessa 2009 og det var dessverre kun fire rom som kunnne gjenngi en troverdig gjenngivelse av bass/piano. :eek:
Ufattlig viktig det der. Mange som ikke har instrumentreferansen inne.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Er det egentlig så viktig? Mennesket vil bedras, og siden det finnes forskjellige preferanser ift lydsignatur så faller jo egentlig den påstanden, med unntak av de som vil ha et anlegg som ligger klint opptil virkeligheten, uten å vite hva de egentlig sammenligner med.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.666
Stol på din kritiske side.

Ikke stol på anmeldere, de kan like noe helt annet enn deg. Ikke stol på tilhengere av bestemte produsenter, de er ikke nøytrale. Ikke stol på selgere, de pleier å smøre tykt på (det gjelder dog ikke alle; ref. Morten @ NAT).

Prøv å skaffe deg mest mulig lytteerfaring på forskjellige anlegg. Om det er et lydlaug eller lignende i nærheten er det mye å hente der. Man lærer faktisk like mye av å høre kjipe anlegg som gode. Prøv å finne ut nøyaktig HVA det er med godlyd som gjør at du liker det.

Dette er ting man ikke kan lese seg til fra anmeldelser; tro meg det har jeg erfart. Se opp for "velmente" tips fra folk som er langt fra nøytrale i sin opplevelse. Folk som har like preferanser og som stort sett klarer å sette pris på samme tingene i anlegg som deg er alltid en god støtte. Bruk dem, hør på dem men husk; vær kritisk, test selv, ha det moro underveis! Ikke bli skuffa om du hører noe dyrt og opphausa som låter ræva; du har kun lært noe nytt.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
tore_v1 skrev:
Er det egentlig så viktig? Mennesket vil bedras, og siden det finnes forskjellige preferanser ift lydsignatur så faller jo egentlig den påstanden, med unntak av de som vil ha et anlegg som ligger klint opptil virkeligheten, uten å vite hva de egentlig sammenligner med.
Om mennesket vil bedras så er jo per definisjon en selger som selger et anlegg med påsmurt godfølelse, ekte eller ei, være en hjelper i menneskets ånd!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Miles skrev:
Bra topic Mbare ;)

Ufattlig viktig det der. Mange som ikke har instrumentreferansen inne.
Kan jeg få legge til uforsterkede stemmer? Takk.

Jeg kjenner opptil flere som er flinke til å beskrive lyd, men så er det et par av dem som har sine referanser i fra uforsterkede livekonserter, og det de sier legger jeg meg på minnet.
Kabeljubel bruker jeg ikke tid på.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
tore_v1 skrev:
Om mennesket vil bedras så er jo per definisjon en selger som selger et anlegg med påsmurt godfølelse, ekte eller ei, være en hjelper i menneskets ånd!

Jeg skal prøve å omformulere meg litt.

Om en person, la oss holde selger utenfor, vil ha et anlegg som låter så ekte som mulig så hjelper det lite om vedkommende ikke vet hvordan dette skal høres ut. Om en person vil ha et anlegg som låter kanskje litt rocka eller tilsvarende annerledes ift virkeligheten så blir det mer sekundært om referansen er virkeligheten eller et annet anlegg som låter slik vedkommende vil at det skal låte.

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
838
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
orso skrev:
Det er jo egne ører og erfaringer som betyr mest. Av andre personer innenfor hif miljøet, så setter jeg nok mest lit til de som klarer å se sammenhengen mellom rom, akustikk, høyttalere og matching av elektronikk.
God kommentar. Det å sortere ut egenlyd fra komponenter kontra akustikken i rommet er en utfordring.

Flere burde lytte på et dempet/diffusert/DSP rom/anlegg for å høre hvor mye lyd rommet bidrar med. Men min erfaring er at dette er ikke alle sin kopp te. Det store spørsmålet er at når noen sier at de søker etter realisme, og fjerne så mange slør som mulig, samtidig som de forkaster demping/diffusjon og EQ og/eller nærfelt, hvordan skal de nå sitt mål?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis noen kan presentere for meg et oppsett som jeg synes låter riktig bra så har de vist at de er på riktig spor og at det er verdt å lytte til deres øvrige erfaringer og teorier også. Skryter de fælt av noe som låter dårlig eller høyst middelmådig så diskvalifiserer de seg på samme måte. Det er også litt nyttig å lese omtaler om produkter man selv kjenner godt for å se hvordan disse blir vurdert og presentert, siden dette blir et kjent referansepunkt.

Noen mennesker har også bare rett og slett mye bedre oversikt enn meg på hva som finnes og hva som kan fungere sammen. Man går glipp av mye hvis man kun skal gå etter egne erfaringer. Spesielt hvis man ikke har mange års erfaring som aktiv oppsøkende entusiast. Men å stole på noen er jo som bygges opp etterhvert. For min del starter de fleste på litt over nøytral, og så bygger det seg opp eller ned etterhvert. Mange faktorer som virker i begge retninger der. I tillegg er man jo åpen for profesjonell påvirkning og psykologisk markedsføring og merkevarebygging også, og jo mindre folk tror de er påvirket av slikt.. jo mer åpen er man for det, for det er jo ikke meningen at folk skal være alt for bevisst om det.

Det finnes folk jeg sikkert kunne gitt en plastpose med penger og sagt: "Ordn noe god lyd til meg". Og resultatet kunne fort blitt mye bedre enn om jeg skulle gjøre hele jobben selv.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Peter skrev:
Flere burde lytte på et dempet/diffusert/DSP rom/anlegg for å høre hvor mye lyd rommet bidrar med. Men min erfaring er at dette er ikke alle sin kopp te. Det store spørsmålet er at når noen sier at de søker etter realisme, og fjerne så mange slør som mulig, samtidig som de forkaster demping/diffusjon og EQ og/eller nærfelt, hvordan skal de nå sitt mål?
Enig.
Man bør også høre på andre høyttalerprinsipper enn den tradisjonelle boksen med foroverfyrende elementer. Et annet prinsipp (ekte horn, elektrostater/dynamiske dipoler, rundstrålere) trenger riktignok ikke nødvendigvis være svaret for den enkelte.

yasman skrev:
EGNE ØRER I EGET OPPSETT!
Uenig. Ingen referanser til den virkelige verden i en slik tilnærming, om jeg forstår deg rett.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Bruke egne ører og eget oppsett i kjente omgivelser er naturligvis alltid det beste, men slik jeg forstår Mbare så spør han altså om hvem vi eventuelt stoler på når vi ikke har mulighet til å høre potensielle kandidater for kjøp med egne ører, verken i eget oppsett eller i butikk.

For egen del har det vel blitt som med anmeldelser/anbefalinger av musikk, at man danner seg et inntrykk over tid om hvilke skribenter man finner å ha noenlunde sammenfallende smak/forståelse/erfaringer med.

V

vredensgnag

Gjest
Meget vanskelig tema dette.
Om jeg hører blåsere i et anlegg, og savner realisme i overtonene i klarinettene, for eksempel, så kan det være mange årsaker.
Er det innspillingen? EQ? Høyttalerne? Volumet som er for svakt? Rommet som er overdempet/for livlig?

Nå er det mote med RC og DSP - og vi leser om folk som korrigerer og korrigerer, men hvordan vet vi at det virkelig er "rommet" de justerer for, og ikke sine egne preferanser - og har de eksterne referanser som de justerer etter, dvs. realistisk gjengivelse som utgangspunkt.

For en tid tilbake slapp Melody Gardot en live-EP på iTunes - Live from Soho. Min reaksjon var øyeblikkelig - dette er musikk, musikkinstrumenter, musikere, musikalitet. Og jeg skaffet straks hennes to CDer.
I mai var jeg til stede på to live-fremføringer som Esther Buchmann hadde - hun som er prima i Estherorkester - jeg hørte henne solo med gitar. Det var ekstremt gripende, men den samme artisten overført til CD med orkesterarrangement falt fullstendig igjennom.

Der utgangspunktet er forholdsvis likt for begge: de har meget gode sangstemmer, de leker med scat og nonsense-ord, de kan spille både gitar og piano meget godt fikk vi altså to helt ulike resultater:
Esther Buchmann på CD er en katastrofe; Melody Gardot kommer gjennom som en fryd - forskjellen dem imellom er valgene som er gjort opptaksmessig.
Kanskje er det slik at mange anlegg ikke avslører denne forskjellen? Eller at produsenten til Buchmann regnet med at lytterne ga faen?

Det er også fullt mulig at Buchmann er ekstremt dårlig til å lytte til seg selv; mens Melody Gardot er ekstremt flink til det samme ... hvilket henter oss tilbake til trådens tema.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Preferansene spriker. Noen liker heavy, andre liker jazz. Noen har utstående ører, andre har flate. Noen har avrulling på lave frekvenser, andre på de høye. Noen spiller høyt, andre spiller lavt. En felles forståelse er vanskelig. Total konformitet finnes vel ikke blandt tvillinger engang. I et slikt landskap er det tryggest å stole på egen fortreffelighet når alt kommer til alt, og de fleste gjør nettopp det.

Noen faktorer kan likevel trekkes ut av ligningen. Da tenker jeg forhold som ligger til grunn for at komponentene skal yte i forhold til intensjonen. Dette går på plassering, forsterkerens evne til å drive høyttaleren, romakustikk. Og en rekke slike faktorer. Kall det rammebetingelsene for godlyden. I denne sværen er det mange som sitter på nyttig kompetanse. Her plukker jeg stadig opp gode tips som forbedrer mitt eget system. Selv fra de som har helt andre lydmessige preferanser enn meg selv. Kunsten er å plukke ut verdifull informasjon for deg, blandt alle personlige meningsytringer. For å si det på en annen måte; jeg stoler på alle, bare ikke på alt som blir sagt.

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Jeg kjenner opptil flere som er flinke til å beskrive lyd, men så er det et par av dem som har sine referanser i fra uforsterkede livekonserter, og det de sier legger jeg meg på minnet.
De som har de aller beste referanser er de som i tillegg skjønner hvordan lydopptak ofte gjøres og således hva HiFi faktisk gjengir. De som bare har sin referanse midt i en konsertsal som vanlig publikum kan bomme noe tror jeg.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mmm, enig. Jeg har heldigvis et par slike på referanselisten.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
En kan jo legge til de som selv har spillt en haug av instrumenter og i forskjellige settinger. De har selv hørt hvordan instrumentene låter, samt kjenner veldig lett om alt henger på greip. At Det Rette Drivet i musikken er der. At ikke bassen henger etter, eller ligger for mye frampå, at solisten er der han skal være etc.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
De som bare sitter hjemme, lytter for seg selv og gjør seg opp sine egne meninger stoler jeg ikke på. Ikke nå lenger. Har vært der, og de siste årene har lært meg mye om hvor viktig dialogen om lytteinntrykk er. Bare det å sette ord på lytteinntrykk er en utfordring i seg selv. Har man ingen å diskutere med risikerer man å sitte hjemme i sin egen stue å lytte seg langt ut på viddene. Dialog med venner, kjente og mindre kjente, og folk med samme interesse hvor man kan komme frem til felles referanser, begrepsapparat og evalueringer tror jeg er alfaomega for å kunne stole på lytteintrykk.

Topp Bunn