Jeg hadde nå forventet en masse "please please..." etter denne teaseren, så dette var en nedtur
Men jeg har nytt en usedvanlig strålende middag. Det var ovns-stekte potetskiver, marinerte lammekoteletter, en variert salat med hjemmelagd dressing, palmehjerter, ferske asparges og en Marquez reserva. Denne var nyinnkjøpt i dag og var nok litt for varm så den ble erstattet av en rest av en passe avkjølt Catena som vi åpnet i går. Mange vin best-buys har en utvikling av kvaliteten som er omvendt proporsjonal med etterspørselen. Når etterspørselen blir høyere enn tilbudet så selger de alt som kan puttes på flasker. Men Catena behager denne herren fortsatt. Godt kjøtt/fisk, god vin og gode grønnsaker er viktige ingredienser i et godt måltid. Og i dag var dette helt utsøkt. Men jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor mye potetkvaliteten har å si for den gastronomiske opplevelsen. Poteter kan være himmel og helvete på et matfat. I dag var det himmelsk.
De av dere som har barn vet at et hyggelig måltid fort kan utvikle seg til en tragedie for en av de yngre familiemedlemmene. Det kan være så enkelt som at de rett og slett er for sultnel. Eller at ketchupen havna på feil sted på fatet. Eller noe annet som er helt irrasjonelt og totalt irreversibelt. Derfra til et drama mellom to-tre stykker før alle er dratt inn i dragsuget av en ganske dårlig stemning. Men i dag stemte det meste.
Nå er jeg såpass off-topic at det tar litt tid å komme til poenget. Men det kommer...... kanskje
Min filosofi når det gjelder høyttalere har alltid vært en renest lyd for pengeene og litt WAF preget. Har man store kasser så skal det pinadø spille jævli' bra for å forsvare pondusen og den gulvplassen dette tar. En god høyttaler er alltid så liten at det er vanskelig å forstå at "all den store musikken kan komme fra en så liten høyttaler". I dette perspektivet kan også en fysisk stor høyttaler være liten. I forhold til det den evner å formidle. Hvis man har en høyttaler som er 2 meter høy og veier 250 kilo - og ikke ser stor ut i det hele tatt når musikken blomster - så er sannsynligheten stor for at man er tett på hifi nirvana.
Så dette er ikke en "hate store høyttaler tråd". Hovedhøyttalerne mine er ca 1.10 høye, 26 cm brede og drøyt 40 cm dype. Matchvekten er trolig drøyt 70 kilo. Dette er store høyttalere for folk flest - kanskje vulgært store. Men i mine øyne og ører så er de små. De spiller rent, de spiller rimelig høyt og de går dypt.
Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for elementer med liten VAS og lav Qts. Det var nok mine gode gamle 10" fra TC Sounds som fikk meg inn på det sporet. Et element med etter den tids målestokk ekstremt lang slaglengde. Lignet på en mellomtone med ekstremt kraftig motor - bare et par skonummer større. Et element som med tradisjonell, passiv deling trives greit med kabinettvolum ned mot 30 liter, og som lurer høyttalersimulatorene til å tro at det ska ha en bassrefleks ved ca 100 Hz. De skrev også nåe sånt i dokumentasjonen: "We have discovered that increasing the FS basically produces the same frequency response as a lower FS. But it can work with smaller cabinets and it will be less dependant on the air-pressure spring effect from the cabinet and will thus behave better at high frequencies and below FS." Noe i den duren var det.
Nok om det. Forrige gang jeg bygde høyttalere var det surround jeg skulle satse på. Jeg skippet senterhøyttaleren, for jeg har aldri hatt problemer med å høre senterstage fra et par stereohøyttaler. Så det ble to satelitter som skulle henge på veggen. Siden jeg er litt Accuton-frelst, så var det bare elementer med tilnærmet ren stempelbevegelse i sitt arbeidsområde som var aktuelle. Men Accuton får mye pepper for motorene sine. De har også en pill råtten logistikk og leveringsevne (dere som har kjøpt MÅrten
Marten høyttalere vet ikke hvor heldige dere er ;D.
MEN Seas er tross alt på høyde med det beste fra utlandet og litt til - i hvert fall på mellomtoner - og alle med peil sier at motorene er førsteklasses. Så jeg var egentlig mest sugen på å gå for Seas Excel.
Siden de skulle henge på veggen, og siden jeg ikke ønsker at loftsstua skal være en hifi jungel, siden jeg er "stempel-stemplet", og siden en høyttaler må kunne spille rimelig høyt, så var det tre kriterier:
1) Så nære 105 dB spl som mulig ned til 80 Hz. (= bassrefleks i dette tilfellet)
2) Accuton eller Seas Excel Magnesium
3) Minst mulig kabinettvolum.
Uansett hvilke Seas elementer jeg simulerte og hvordan jegt simulerte dem - det var ingen som kom i nærheten av Accuton C95 ut fra mine krav. Jeg måtte hatt to Seas elementer og myye større kabinett for å få den SPL / frekvensytelse som jeg var på jakt etter. Seas kan ha verdens beste motor. Men hvis man må bygge ekstremt store kabinetter for å få en følsomhet på ca 85dB og med et maks lydtrykk som ikke er i nærheten av THX standarden en gang så hjelper det ikke. I hvertfall ikke den gangen jeg skulle ha små, snertne bakhøyttalere. Det talte nok også til Accuton sin fordel at jeg visste hva jeg kunne vente med C95 og C12. Men nok sagt om Accuton.
Noen bør fortelle Seas hva kubikkmeterprisen på boliger er i Norge i dag. Og hvor mye penger det er i WAF.
På den annen side; Kanskje de har skjønt det nå?
(Hint: Dette kommer til å handle om Seas)