Stor lyd i små esker? (byggetråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Jeg har et spørsmål:

1) Er det noen som har forslag til hvordan man kan gjøre en XLR-gjennomføring lufttett?

For å ikke sløse med plassen har jeg inkludert elektronikkavdelingen i det akustiske volumet. Men dette betyr samtidig at alle gjennomføringer til elektronikkavdelingen . Det meste kan tettes med litt akrylpaste, men XLR-støpslene har en gjennomgående bevegelig del og er derfor litt vanskeligere enn de øvrige.

---------

Kabinettene er nå grunnet med 1. strøk. Planen er å få på et solid lag med grunning, pusse dette jevnt. Deretter gå på med mange lag maling. Pusse dette ned til 1200 kornstørrelse eller deromkring. Og så runde det hele av med transparent lakk på sprayflaske. Hvis det er noe som skurrer her hos noen av overflatebehandlingsekspertene så si for all del fra før det er for sent :eek:

Jeg har også gjort litt prøvemontasje. Det blir trangt om plassen, men hoggjernet er min venn ) ;D Skal komme med flere bilder snart.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.111
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å lage en liten "boks" rundt kontakten på innsiden, så fører du ledningen gjennom boksen og tetter med akryl, eller lignende.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Ser små og praktiske ut. Med en stålbøyle kan de sikkert brukes som hodetelefoner også. :eek:
    Mvh Roger

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    God ide mteinum.

Får se om jeg finner en plastkork eller lignende som er stor nok.

Hodetelefoner? Det blir i så fall de første med aktiv deling :D

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    I'm a verry bissi bissnessnisse 8)

Kabinettene har fått mange lag med egghvit skipsmaling. I et forsåk på å unngå at sømmene blir synlig etter ferdig overflatebehandling har jeg tenkt å gi dem noen måneder på veggen til å tørke før jeg tar den siste finishen med puss og transparent lakk. I mellomtiden har jeg tenkt å gå i gang med sluttmontasje. Jeg gleder meg til å sette dem sammen, kople til anlegget og .... ;D

Jeg satser på å få tid til å jobbe med dette i helgen

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Ingen midlertidige bilder for oss hifi-nisser?

;D

PK

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Godt å høre at det fortsatt er liv i prosjektet.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Ja sånne prosjekt er digg,hærlig å bygge sine egne ting :)

Bilder er også alltid bra hehe...

Mvh

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Av og til blir slike prosjekter et åk. Man starter noe og så ligger det der og gnager på samvittigheten.
    Men denne gangen gleder jeg meg bare til å ta opp tråden igjen :)

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Skjønner deg veldig godt,har et prosjekt med noen små høyttalere som har ventet i noen måneder nå hehe...

Finner ikke tiden til prosjektet,spiller bare musikk på de andre jeg har bygd ;D

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Hvis dette fungerer fungerer lydmessig så kommer jeg til å forsøke å få til noe lignende på kommersiell basis senere.

Men da tror jeg ikke det blir MDF, men et kabinett med fine former, støpt av komposittmateriale.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Der var jo spec'en også ;D ;D

Det betyr jo at dette kan bygges av andre. Jeg skal se om jeg finner kabinettskisser mm senere slik at det blir tilgjengelig for de som måtte ønske en nett liten sak.

Nå er det meste av kablingen klar for sluttmontasje. XLR-pluggene må loddes ifm montasjen. Men resten er ferdig kuttet, strippet osv. Bortsett fra høyttalerkablene. Disse har jeg tenkt å ta ut kjøkkenveien - fra undersiden av effektforsterkerne og rett ned i kammeret.

I enden på den hvite kabeltugga sitter en 115-230V switch. Men jeg skal bruke den til å switche mellom lokal crossover og Audiolense crossover. Derfor blir det to xlr-plugger per høyttaler. Nå er ikke dette et balansert oppsett, men jeg holder meg allikevel til xlr.

Den hvite kabelen er forøvrig en coax med en syltynn tråd inni - en gave fra en samarbeidspartner i UK. Jeg undrer meg på om det ikke er sølvtråd.

Nå blir det et par andre ting utover ettermiddagen. Tiden får vise om det skjer noe mer før i morgen.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Et lite spørsmål:

Jeg har akrylpasta som jeg skal bruke til å tette rundt plugger mm. Og den kan jo også brukes til....

Tror dere det er nødvendig å forsegle alle sømmer innvendig i kabinettet for å få det nogenlunde tett?

R

Rojoh

Gjest
    Hvis platene er kuttet tilnærmet perfekt, så tror jeg vel det holder. Malingen dekker vel evt. ørsmå gliper.

Mvh. Johan

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Bx skrev:
    Hvis dette fungerer fungerer lydmessig så kommer jeg til å forsøke å få til noe lignende på kommersiell basis senere.

Men da tror jeg ikke det blir MDF, men et kabinett med fine former, støpt av komposittmateriale.
    Raska på da! Det er jo akkurat slike jeg skulle hatt tak i nå! ;D

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Nå kom jeg plutselig på at ICEPower pluss selvbygg ikke alltid går så godt sammen. De er litt kjipe sånn, de danskene. Men det finner vi forhåpentligvis en løsnign på.

I løpet av ett år eller to kan dette kan bli et alternativ: http://www.zetex.co.uk/audio/audio06_1.asp

Nå kan dere som følger litt med på DIY skryte av at dere fikk vite det først: Zetex' DDFA kan bli en revolusjon innen klasse D-lignende forsterkerteknologi. Veldig bra ytelse på papiret. Litt sånn at man forener det beste med konvensjonelle transistorforsterkere med det beste fra klasse D. Og også på høyde med det beste på DA-fronten. Denne forsterkeren har nemlig digital input. Det hører med til historien at Zetex har fått napp hos mange store aktører i hifibransjen. Det er jo ikke en komplett forsterker da. Det er "bare" to chips - hjernen og ryggmargen i en helt usedvanlig forsterkerløsning. Det er et par karer hos Zetex som er audiofile. De har også skjønt at dette med strømforsyning ikke er bare-bare. Så forsterkeren overvåker strømforsyningen og korrigerer når den ikke leverer på spec. På samme måte som forsterkeren overvåker og korrigerer for et par andre forhold av audiofil betydning. Disse gutta er vant til å lage avanserte kretsløsninger, og her har gått til verket på samme måte som de pleier. De få gangen man ellers ser en slik FoU-innsats i denne bransjen så er det vel når Sony og Phillips skal lansere et nytt digitalt format for å monopolisere bransjen. Løsningen til Zetex er elegant, original og sannsynligvis svært god til audiobruk. I hverf fall såvidt jeg kan se. Dette er ikke mitt felt, men jeg har store forventninger.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Jamen var det trangt om plassen gitt!

Nå har jeg fått skvist all elektronikken inn i kabinettet.

Så da er det klart for sannhetens øyeblikk:

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Måling av elementene:

Måling med XM1 crossover @ 2kHz:

Elementene integrerer overraskende bra uten korreksjon. Med litt korreksjon så låter det foreløpig helt greit.

Men det blir nok bedre når jeg får fylt kassa med ull - og ikke minst - får lukket kabinettet. Dette var "dipol"-målinger.

Dette virker lovende!

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Det er mye kabling her, og i løpet av dagen har jeg forsøkt de fleste varianter ;D ;D. Foreløpig har jeg kun montert den ene høyttaleren. Begge elementene spiller i invers fase. Når jeg har fikset det, så tror jeg alt ledningsstyret er slik det skal være. Så nå er det like før jeg går løs på neste kasse.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Det er en stygg resonnans ved ca 28 kHz. Enten er det icepoweren eller diskanten som er ute av kontroll. Jeg har sett det samme med ICEPower ASP1000 pluss en annen softdome. Pleier softdomer å gå berserk når det nærmer seg 30 kHz?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Det er en stygg resonnans ved ca 28 kHz. Enten er det icepoweren eller diskanten som er ute av kontroll. Jeg har sett det samme med ICEPower ASP1000 pluss en annen softdome. Pleier softdomer å gå berserk når det nærmer seg 30 kHz?
    Jeg har ikke sett mange softdomer som går bananas ved 30K Hz, det er mer typisk for udempede metalldomer. Kan det være en måleteknisk raritet?

mvh
    KJ

L

lydmannen

Gjest
    Kan du prøve å flytte elektronikken ut av ht-kassa og måle på nytt?
    Siden du har elektronikken i kassa vil du kunne risikere både akustisk og ihvertfall induktiv tilbakekobling.
    I en sånn amp er det mange induktive komponenter, og plassert så nærme en kraftig magnet vil det skje ting.
    Elektroniske komponenter er dessuten mikrofoniske og påvirkes av lyd.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Det er bare så synd at høyttalerelementer i svært stor utstrekning ikke har rett frekvensgang, men dette ser jo ikke så hakke gale ut. Skjønt, du trenger en neve korrigeringer.

Bra jobba Bx!

Mvh.

Vidar

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Det ser i alle fall som diskanten har godt av litt korreksjon for å bli nogenlunde glatt. Men det hører nok med til historien at optimal vinkel er ca 30% - grunnet diverse diffraksjonseffekter. Her målte jeg nogenlunde rett på. Og vilkårlig plassert oppå et forsterkerkabinett. Jeg skal ta litt flere målinger med litt mer omtanke for plassering når begge høyttalerne er ferdig sammenstilt og alt det elektriske er i orden.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Faderullan,

Jeg postet et langt innlegg. Det hang litt. Og så forsvant det visst.

Jeg har nå fåt terminert alle ledninger slik at alt det elektriske fungerer. J målt og lyttet og målt og lyttet. Kabinettene er fylt med ull, og det begynner å ligne en høyttaler.

Her er en måling og simulering med vanlig høyttalerplassering:

Hvis jeg ofrer 7-8 dB på korreksjon så kan jeg spille bass ned til 50 Hz. Og med refleksen tunet til samme frekvens så skal de tåle 106 dB fra 50 Hz og opp. Slett ikke verst. Og her vil det være 2Pi stråling også, så dette blir ikke så mye dårligere med vanlig høyttalerplassering.

Jeg har i dag hørt tendenser til skikkelig og kontrollert bass. Dette er faktisk i overkant av hva jeg har forventet av kombinasjon lydtrykk / bassdybde. Romeffekter gjør store utslag i målingen ovenfor. Her er en glattet måling som viser den første perioden per frekvens:

Også her kan man se tendens til kansellering ved 100 Hz. Denne blir svært markert om jeg tar med tre perioder av målingen. Så en kansellering er nok forklaringen til det noe retarderte nivået ved 100 Hz.

Jeg har forøvrig oppdaget at specen på magnesiumenheten i coaxen har vesentlig høyere Qts enn det som er på det separate elementet - og som jeg benyttet som utgangspunkt for simuleringene. Jeg har ikke kunnet se spor av bassrefleksen i målingene. Men så viser det seg altså at det simulerte SPL-nivået ved 50Hz og ved 100Hz vha Unibox er tilnærmet identisk med og uten refleks. Simuleringen sier også en aldri så liten pukkel ved 100 Hz som ikke var der da jeg valgte kabinettstørrelse mm. Men dette er uansett grei skuring med litt DSP.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Siden jeg har verktøy for fomålet 8) så skal det gå greit å få til en ren impulsresponse - selv med de lokale delefiltrene XM1.

Jeg må dog innrømme at denne simuleringen i øyeblikket viser et forskjønnende bilde. Det er mekanisk støy i kabinettet - sannsynligvis høytalerledninger som klaprer mot den perforerte skilleveggen. Det kan også være andre støyende bevegelser. Mekanisk støy som fanges opp av en måling og blir "korrigert" låter ikke bra. Det blir fort mer hørbart enn det var i utgangspunktet. Så her er det litt grums som figuren over ikke avslører. Så her blir det en del jakt på bevegelige deler før jeg er i mål...

Jeg er også spent på varmeutviklingen. Det er luftbevegelse der forsterkerne sitter, men kabinettet blir godt lunkent etter noen minutter med spilling. Heldigvis har ASP50'en termisk sikring. Om det blir for varmt får jeg beskjed før noe blir ødelagt. Hvis dette blir et problem så skal jeg ta hull til bassrefleksen fra elektronikkseksjonen. Dette vil flytte portfrekvensen opp fra ca 50 til anslagsvis 55Hz, men det tror jeg er til å leve med.

Kommer tilbake med mer målinger og tester senere. Jeg er fornøyd med resultatet sålangt. Når jeg har debugget kabinettet for mekaniske ulyder skal jeg ta en liten shootout med Accuton C95+C12 i kabinett med sandfylte vegger. Da får jeg vite om høyttalerne er i stand til å produsere stor lyd (sammen med ekstern bass vel og merke) - eller om det "bare" blir bra lyd.

Foreløpig så synes jeg den lille tassen viser stort potensial fra bassen og et godt stykke opp i mellomtonen. Om diskanten gjør en like bra jobb er jeg foreløpig litt usikker på.

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Ser ut som du har en førsterefleksjon ca. en meter unna? Ellers ser jo selve pulsen fin ut. Du kan jo teste pulsresponsen med litt demping rundt høyttaleren og se hva du får da.

har du tenkt tanken å sette mic'en i et horn? Da øker du følsomheten i retningen mot høyttaleren, og reduserer følsomheten for refleksjoner.

Vidar

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Nei,

Jeg slår meg til ro med de målingene der. Men jeg sliter fortsatt litt med mekanisk støy. Skal forsøke å tette ved kontakter og brytere og et par skjøter så får vi se. I ettertid så ser jeg at det hadde vært lurt med et forkammer for kabelinnføring. Det er plundrete å tette kontakter og brytere.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Ser ut som seas nå har lansert elementet ditt!

Se www.seas.no

Såvidt jeg kan beregne meg fram til skal elementet kunne ha F3 på 50-tallet i 14 liters lukket kasse...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Nå henger de på veggen i kjøkkenet. Men jeg er ikke klar for å felle en dom over lydkvaliteten enda. Da ligger det selvsagt i kortene at jeg ikke er 100% fornøyd. Men her spiller både rom, høyttalerplassering, korreksjonsprofil og kilde inn. Så det er for tidlig å trekke en konklusjon. De brukes jo også sammen med en Squeezebox. Nøkternt sagt så gir denne god lydkvalitet for pengene. Det er et stykke opp til LynxTwo lydkvalitet - det låter litt pistrete ved A/B sammenligning. Men det skulle bare mangle. Og Squeezen er bra nok lydmessig til at jeg slutter å tenke på det etter å ha lyttet en 10 minutters tid.

Det positive først: Icepower + XM1 delefilter later til å fungere aldeles utmerket. Jeg var litt engstelig for varmeutviklingen en stund, men det blir ikke særlig varmt selv om de står på døgnkontinuerlig. Og elektronikken leverer. IcePower ASX50 skal levere ca 50 watt til hvert av elementene i 4 ohm, men dette spiller som en kraftig forsterker. Grunnet liten plass, ingen skjerming på innsiden og ikke helt optimal kabelruting så får jeg nok litt mer sus fra høyttalerne enn jeg ville fått med eget, optimalisert forsterkerkabinett. Men det kreves ekstrem nærfeltslytting for å høre dette. Det er ikke mer sus enn man finner med mange andre løsninger, så det er et kompromiss som er lett å leve med.

Jeg har hatt mye problemer med ikke-harmonisk forvrengning. Ulyder fra høyttalerne ved kraftige basspådrag. Kabinettlekkasjelyder, bassrefleks-støy og lignende. Problemet med slike lyder er at alle låter nesten likt og skjer samtidig - nesten uansett hva de skyldes. Og bortsett fra noen små lekkasjeproblemer på det første høyttalerprosjektet jeg gjorde så har jeg vært forskånet fra slikt tidligere. Det er ikke så lett å identifisere kildene til slik støy, når alt blir nesten tyst med engang man åpner kabinettet. Men det er vel slikt man må regne med når man forsøker å putte et helt stereoanlegg inni et par små høyttalere ;D

Det har vært svært vanskelig å identifisere og isolere støykilder, ettersom de nesten forsvant totalt med en gang jeg åpnet kabinettet og lettet på trykket. Så jeg har brukt forferdelig mange timer på "debugging".

Etter mye prøving, feiling, lytting gjennom trakt (i mangel av stetoskop), ut og inn med elementer, av og på med lokket på baksiden, etterstramming av all innmat med raslepotensial, ekstra demping her og der med akrylmasse osv, samtaler med IcePower, Seas og flere andre - så klinte jeg akrylmasse rundt alle kontaktpunktene som går ut av kabinettet. Dermed tok det en uke før jeg kunne fortsette....

Akrylmassen er som kjent vannløselig og jeg oppdaget raskt at den er ganske langt fra en perfekt elektrisk isolator før den har tørket skikkelig. Ved tilkopling til lysnettet så lyste "power-on" indikatoren kontinuerlig - uavhengig av påslag eller ikke. Og når man smører så tykt på med akrylmasse som i dette tilfellet så tar det lang tid før det tørker innerst - der hvor kabelstumper og brytere er i kontakt med massen eksponert. Men man har da skotørker som blåser varmluft i huset ;D ;D. En uke skotørk på kabinettene gjorde susen. Da var det atter isolasjon ;D

Etter denne lange tørkeperioden tok jeg for meg den ene høyttaler. Først var det duket for en ny runde med påsmøring - for å tette de siste lekkasjer. Da ble det også tett. Helt tett. Fortsatt var det ulyder å spore. Men nå som kabinettet var helt tett, så hørtes det kun gjennom høyttalerelementet. Testsignalet som besto av Whitney Houstons "My Love is Your Love", bandpassfiltrert mellom 50Hz og 400 Hz - er nok en ekstrem syretest. Jeg pleier ofte å bruke Whitney til å evaluere og tune høyttalere. Det er en plate med mange avslørende kvaliteter. Men denne gangen avslørte de noe nytt.

Ut og inn med elementet for ørtende gang - og så var det plutselig tyst i diskanten. Hadde jeg ødelagt den? Det viste seg at forbindelsen mellom den syltynne tråden i spolen og tilførselsledningen var brutt. Det var ca 2 mm "loddelengde" igjen av spoletråden, så med rask og skjelvende hånd ble de loddet sammen helt i enden. Denne tråden er så tynn at det er en smal sak å brenne den tvert av. Heldigvis så holdt det. Litt mer klossete der så hadde det vært telefon til Seas med diskantbestilling.

Selvsagt så sluttet pakningen til høyttalerelementet å fungere etter at elementet var ute for 14. gang, så da var det ut på byggmakker på jakt etter en erstatning. Erstatningen ble en dørtetningslist der jeg skar vekk to av tre render og klistret midtranda på flensen av elementet, innenfor skruehullene. Da ble det tett... Slike ting er ganske typisk. Når man jobber så mye med å løse ett problem så genererer man selv problemer på løpende bånd. Og jeg har hatt en del av dem kan man si. Og da tar ting tid ::)

Til slutt - etter mange timer med prøving og feiling der jeg hadde fått kabinettet helt tyst, men ikke var i stand til å eliminere den siste rest av støy - var det på tide å lytte litt ekstra grundig til elementet i friluft. En liten tendens til blafrelyd ved kraftige utslag (anslagsvis ca 3/4 av x-max)viste seg å bli vesentlig forsterket ved bare å holde en plate foran membranen. Og inn i kabinettet så ble det ytterligere forsterket. Det er mye ull og en perforert plate som skiller elektronikken fra elementet, så det er en del trykk i kammeret selv om baklokket er åpent. Og da er det lett å høre at det genereres mye støy. Heldigvis er det nesten ingen ting av denne støyen som slipper ut gjennom elementet. Men når lokket settes på så øker trykket ytterligere - og dermed støyen - og da blir dette meget hørbart med mitt noe spesielle testsignal.

Bandpassfilter og en kopi av "My Love is Your Love" er oversendt Seas. Så får vi se om de trekker samme konklusjon. Må jo for balansens skyld understreke at støyen ikke er større enn at det kreves både lavpass og et spesielt "testsignal" for å høre det. Høyttaleren klarer ikke denne sangen på høyt nivå. Foreløpig har jeg ikke hørt dette på andre låter. Men uansett så synes jeg det er lite tilfredsstillende at elementet ikke takler en last som ligger godt innenfor x-max uten å generere mekanisk støy, og det representerer nok en begrensende faktor ift hvor mye bass-slam det er mulig å få ut av elementet.

Jeg håper å komme med mer rapportering senere. Da skal jeg også vise dere hva som skjer med impulsresponsen ved hjørneplassert høyttaler. Her er det fortsatt en del å ta tak i ;)

Stinius

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2008
    Antall liker
    0
    Takk for fyldig rapport.
    Du har tidligere snakket om problemer rudt 28 kHz, det forsvant?

Stinius

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Problemet rundt 28 kHz er mer for en kuriositet å regne. Jeg har aldri hørt det. Men jeg lurer jo på om det er knyttet til softdomer, ICEPower eller begge deler. Resten av kjeden har jeg "renvasket" andre steder.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Problemet rundt 28 kHz er mer for en kuriositet å regne. Jeg har aldri hørt det. Men jeg lurer jo på om det er knyttet til softdomer, ICEPower eller begge deler. Resten av kjeden har jeg "renvasket" andre steder.
    Kan det være en «hulromsresonans» bak domen?

mvh
    KJ

Stinius

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2008
    Antall liker
    0
    KJ skrev:
    Bx skrev:
    Kan det være en «hulromsresonans» bak domen?

mvh
    KJ
    En interessant tanke, har vært inne på den selv. Kunne vært moro å fjerne greiene bak og åpne diskant kammerne for å lage en egen demping av domen.
    Jeg har heller ingen tro på å plassere en ICE modul så nærme en magnet, det vil nødvendigvis føre til problemer.

Stinius

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Stor lyd i små esker? You Bet!!!!! (byggetråd)

Og her henger de:

Legg merke til Rockfon Sonar i taket. Det ser pent ut og det hjelper både på stillhet og lyd.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn