Nå henger de på veggen i kjøkkenet. Men jeg er ikke klar for å felle en dom over lydkvaliteten enda. Da ligger det selvsagt i kortene at jeg ikke er 100% fornøyd. Men her spiller både rom, høyttalerplassering, korreksjonsprofil og kilde inn. Så det er for tidlig å trekke en konklusjon. De brukes jo også sammen med en Squeezebox. Nøkternt sagt så gir denne god lydkvalitet for pengene. Det er et stykke opp til LynxTwo lydkvalitet - det låter litt pistrete ved A/B sammenligning. Men det skulle bare mangle. Og Squeezen er bra nok lydmessig til at jeg slutter å tenke på det etter å ha lyttet en 10 minutters tid.
Det positive først: Icepower + XM1 delefilter later til å fungere aldeles utmerket. Jeg var litt engstelig for varmeutviklingen en stund, men det blir ikke særlig varmt selv om de står på døgnkontinuerlig. Og elektronikken leverer. IcePower ASX50 skal levere ca 50 watt til hvert av elementene i 4 ohm, men dette spiller som en kraftig forsterker. Grunnet liten plass, ingen skjerming på innsiden og ikke helt optimal kabelruting så får jeg nok litt mer sus fra høyttalerne enn jeg ville fått med eget, optimalisert forsterkerkabinett. Men det kreves ekstrem nærfeltslytting for å høre dette. Det er ikke mer sus enn man finner med mange andre løsninger, så det er et kompromiss som er lett å leve med.
Jeg har hatt mye problemer med ikke-harmonisk forvrengning. Ulyder fra høyttalerne ved kraftige basspådrag. Kabinettlekkasjelyder, bassrefleks-støy og lignende. Problemet med slike lyder er at alle låter nesten likt og skjer samtidig - nesten uansett hva de skyldes. Og bortsett fra noen små lekkasjeproblemer på det første høyttalerprosjektet jeg gjorde så har jeg vært forskånet fra slikt tidligere. Det er ikke så lett å identifisere kildene til slik støy, når alt blir nesten tyst med engang man åpner kabinettet. Men det er vel slikt man må regne med når man forsøker å putte et helt stereoanlegg inni et par små høyttalere ;D
Det har vært svært vanskelig å identifisere og isolere støykilder, ettersom de nesten forsvant totalt med en gang jeg åpnet kabinettet og lettet på trykket. Så jeg har brukt forferdelig mange timer på "debugging".
Etter mye prøving, feiling, lytting gjennom trakt (i mangel av stetoskop), ut og inn med elementer, av og på med lokket på baksiden, etterstramming av all innmat med raslepotensial, ekstra demping her og der med akrylmasse osv, samtaler med IcePower, Seas og flere andre - så klinte jeg akrylmasse rundt alle kontaktpunktene som går ut av kabinettet. Dermed tok det en uke før jeg kunne fortsette....
Akrylmassen er som kjent vannløselig og jeg oppdaget raskt at den er ganske langt fra en perfekt elektrisk isolator før den har tørket skikkelig. Ved tilkopling til lysnettet så lyste "power-on" indikatoren kontinuerlig - uavhengig av påslag eller ikke. Og når man smører så tykt på med akrylmasse som i dette tilfellet så tar det lang tid før det tørker innerst - der hvor kabelstumper og brytere er i kontakt med massen eksponert. Men man har da skotørker som blåser varmluft i huset ;D ;D. En uke skotørk på kabinettene gjorde susen. Da var det atter isolasjon ;D
Etter denne lange tørkeperioden tok jeg for meg den ene høyttaler. Først var det duket for en ny runde med påsmøring - for å tette de siste lekkasjer. Da ble det også tett. Helt tett. Fortsatt var det ulyder å spore. Men nå som kabinettet var helt tett, så hørtes det kun gjennom høyttalerelementet. Testsignalet som besto av Whitney Houstons "My Love is Your Love", bandpassfiltrert mellom 50Hz og 400 Hz - er nok en ekstrem syretest. Jeg pleier ofte å bruke Whitney til å evaluere og tune høyttalere. Det er en plate med mange avslørende kvaliteter. Men denne gangen avslørte de noe nytt.
Ut og inn med elementet for ørtende gang - og så var det plutselig tyst i diskanten. Hadde jeg ødelagt den? Det viste seg at forbindelsen mellom den syltynne tråden i spolen og tilførselsledningen var brutt. Det var ca 2 mm "loddelengde" igjen av spoletråden, så med rask og skjelvende hånd ble de loddet sammen helt i enden. Denne tråden er så tynn at det er en smal sak å brenne den tvert av. Heldigvis så holdt det. Litt mer klossete der så hadde det vært telefon til Seas med diskantbestilling.
Selvsagt så sluttet pakningen til høyttalerelementet å fungere etter at elementet var ute for 14. gang, så da var det ut på byggmakker på jakt etter en erstatning. Erstatningen ble en dørtetningslist der jeg skar vekk to av tre render og klistret midtranda på flensen av elementet, innenfor skruehullene. Da ble det tett... Slike ting er ganske typisk. Når man jobber så mye med å løse ett problem så genererer man selv problemer på løpende bånd. Og jeg har hatt en del av dem kan man si. Og da tar ting tid :
Til slutt - etter mange timer med prøving og feiling der jeg hadde fått kabinettet helt tyst, men ikke var i stand til å eliminere den siste rest av støy - var det på tide å lytte litt ekstra grundig til elementet i friluft. En liten tendens til blafrelyd ved kraftige utslag (anslagsvis ca 3/4 av x-max)viste seg å bli vesentlig forsterket ved bare å holde en plate foran membranen. Og inn i kabinettet så ble det ytterligere forsterket. Det er mye ull og en perforert plate som skiller elektronikken fra elementet, så det er en del trykk i kammeret selv om baklokket er åpent. Og da er det lett å høre at det genereres mye støy. Heldigvis er det nesten ingen ting av denne støyen som slipper ut gjennom elementet. Men når lokket settes på så øker trykket ytterligere - og dermed støyen - og da blir dette meget hørbart med mitt noe spesielle testsignal.
Bandpassfilter og en kopi av "My Love is Your Love" er oversendt Seas. Så får vi se om de trekker samme konklusjon. Må jo for balansens skyld understreke at støyen ikke er større enn at det kreves både lavpass og et spesielt "testsignal" for å høre det. Høyttaleren klarer ikke denne sangen på høyt nivå. Foreløpig har jeg ikke hørt dette på andre låter. Men uansett så synes jeg det er lite tilfredsstillende at elementet ikke takler en last som ligger godt innenfor x-max uten å generere mekanisk støy, og det representerer nok en begrensende faktor ift hvor mye bass-slam det er mulig å få ut av elementet.
Jeg håper å komme med mer rapportering senere. Da skal jeg også vise dere hva som skjer med impulsresponsen ved hjørneplassert høyttaler. Her er det fortsatt en del å ta tak i
