Valgomatene viser det samme som i forrige år, at jeg burde stemme Venstre, alternavt Høyre eller AP, med like lite til felles med FrP, KRF, SP og SV. Og sånn er det og har vært siden jeg først fikk stemmerett. Et sosialliberalt, urbant Venstre ville ha fått min stemme. I stedet blir det mellom AP og Høyre, og hvilke mørkere farger jeg liker minst blant de to.
Etter å ha trykket på mer enn nok av disse automatene så ser jeg i det minste et mønster i dem. AP, Venstre, Høyre kommer stort sett alltid på nær samme nivå, Frp kommer også av og til med i gjengen. Forskjellene er aldri store. .. rundt 70% enig med the usual suspects, rekkefølgen litt hulter til bulter.
Så for meg også er det ikke noen stor sak om det blir Arbeiderpartiet eller Høyre som som styrer men mer om hva de omgir seg med og må tåle innflytelse fra.
Krf er de jeg liker minst, men de er politisk prostituerte og klenger seg til hvem som helst som har makten til et hvert øyeblikk.
Det jeg misliker mest nå er nasjonalister og EU-sabotører, enten de er fra høyre- eller venstresiden. Alliansen, SP, SV, Rødt ... samme agenda selv om argumentene varierer stort. men i Norge i dag er det flest nasjonalister på venstresiden, spesielt innen SP som vil bli en sentral del av neste regjering om de får makten.
Så min tanke nå er å stemme Venstre, selv om jeg misliker den kursen Grande har tatt partiet i ... hun burde melde seg ut av Venstre og inn i Krf der hun hører hjemme og ikke holde partiet som gissel grunnet sine private religiøse kvaler. Men mer taktisk. Slik det ser ut nå vil det bli AP, SV, SP om Venstre havner under sperregrensen og et borgerlig flertall om de kommer over.
Så vi må fremdels stemme over blokker.
Så om man foretrekker en borgerlig blokk... så må Venstre over grensen. Så valget denne gange handler egentlig om Venstre og om de får nok mandater til å flertall i stortinget eller ikke.
Helt fritt ville jeg stemt Høyre i dag, selv om jeg har mye mer tilhørighet til Venstres ideologi, spesielt om man dumper Trine. Rotevatn og Raja er mer hva jeg liker.