Politikk, religion og samfunn Stortingsvalget 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.807
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå kan det se ut som at samferdselspolitikk i Hamar kan avgjøre valget mitt. Og jeg bor ikke en gang i Hamar.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.170
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    46% Høyre, 30% Ap for meg i BTs enkle valgomat. Stemmer sånn noenlunde med hvordan jeg oppfatter min holdning til valget også, og peker ikke akkurat på at jeg har forstått Støres grunnleggende forskjeller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    46% Høyre, 30% Ap for meg i BTs enkle valgomat. Stemmer sånn noenlunde med hvordan jeg oppfatter min holdning til valget også, og peker ikke akkurat på at jeg har forstått Støres grunnleggende forskjeller.
    Det handler vel om man skal kjøre i 30 eller 46 km/t på motorveien og hvor mange hylende unger man skal ha i baksetet samtidig.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.320
    Sted
    Liten by
    Etter å ha skumlest litt, denne debatten ser ut til å handle mere om å verne om sine partier enn å faktisk debattere. Litt likt de politiske debattene ellers...
    Ser ut til å at vi lærer av våre ledere :rolleyes:

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Er bortreist på dagen så forhåndsbestemming er utført. Så da trenger man ikke følge med lenger, ganske befriende.

Og bare så det er klart;

"NB! Du kan ikkje røyste på nytt på valdagen hvis du har førehandsrøysta. Du kan heller ikkje førehandsrøyste fleire gongar. Ta gjerne med valkort. Husk gyldig legitimasjon."

G

Gjestemedlem

Gjest
    Etter å ha skumlest litt, denne debatten ser ut til å handle mere om å verne om sine partier enn å faktisk debattere. Litt likt de politiske debattene ellers...
    Ser ut til å at vi lærer av våre ledere :rolleyes:

Siden vi i Norge ikke har anledning til å stemme over enkeltsaker, så må vi stemme på pakkeløsninger eller partier som de også kalles. Det er ikke underlig da at fokus havner på dem, og også den største pakken av alt ... om det blir borgerlig eller sosialist/nasjonalistisk flertall.

H

Hardingfele

Gjest
    Siden vi i Norge ikke har anledning til å stemme over enkeltsaker, så må vi stemme på pakkeløsninger eller partier som de også kalles. Det er ikke underlig da at fokus havner på dem, og også den største pakken av alt ... om det blir borgerlig eller sosialist/nasjonalistisk flertall.

Jeg forstår ikke bruken av nasjonalistisk?

Frp og Sp er vel begge like nasjonalistiske? Når man har like enheter på hver side av likhetstegnet kan man stryke disse.

Forøvrig ser jeg ikke at Borgerlig er korrekt ord som motsetning til Sosialistisk (du mener kanskje Sosialdemokratisk). Vi er vel alle borgere? Og ordet borgerlig brukes vel også for å beskrive noe som står utenfor de religiøse institusjonene? Og siden Krf støtter høyresiden blir jeg forvirret.

Borgerskapet er derimot interessant, men det utløp ikke fra Europas styrende krefter. Det var kjøpmannsstanden som vokste opp utenfor adelens kontroll og som ble rikere enn adelen pga den industrielle revolusjonen, så rik at den til slutt ville ha politisk makt og forordnet politiske revolusjoner og voldelig maktovertakelse mot kongemakt og adel, som førte til innføring av demokrati. (Som altså er grunnen til at vi har disse valgene folk har slik forakt for).

At den siden av det politiske spektrum som står nærmest makten som ble styrtet har tatt til seg ordet Borgerlig skyldes nok at man regner med at velgerne (altså borgerne) er fehoder som ikke forstår hvordan de manipuleres.

Valget står nok mellom: Statisme eller Privatisering, og ikke dette uopplyste og litt tullete "Borgerlig eller Sosialistisk/nasjonalistisk flertall".

https://en.wikipedia.org/wiki/Statism

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Nå er det vel ikke så veldig stor forskjell på Ap og H, egentlig. Forskjellene kommer når de skal samarbeide, og med hvem.
    Mye riktig det du skriver, Gjestemedlem, men i praksis er det stort sett "sosialdemokratisk politikk" både Ap og H kjører.

Derfor vill jeg heller i din siste setning sagt: ".....om det blir blå/blå, blå/gult/grønt, rød/grønt eller rød/gul/grønt flertall."
    Støre var veldig tydelig på at han ikke vil ha med seg Rv eller MDG i regjering, men sa da mellom linjene at KrF var velkomne. Vet ikke om alle fikk med seg den.

H

Hardingfele

Gjest
    Hittil har jeg fått med meg hvem politikerne ikke vil samarbeide med, men fint lite om hva de egentlig vil samarbeide om, når de først bestemmer seg for hvem de orker å samarbeide med.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Hittil har jeg fått med meg hvem politikerne ikke vil samarbeide med, men fint lite om hva de egentlig vil samarbeide om, når de først bestemmer seg for hvem de orker å samarbeide med.
    Det får vi aldri svar på under vagkampen. Noen kameler svelges, andre ikke - og det skjer ikke før etter valget, i korridorer, i grupperom og i faktiske regjeringsforhandlinger.

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg forstår ikke bruken av nasjonalistisk?

Frp og Sp er vel begge like nasjonalistiske? Når man har like enheter på hver side av likhetstegnet kan man stryke disse.
    Ikke helt. De deler alt for mye en nasjonalistisk linje. Men det er en praktisk ting som skiller dem også. SP er mye mer proteksjonistisk og frp er mer åpen for handel med resten av verden. Det er ikke på noen måter noe man skal utelate fra regnestykket. Politisk innflytelse og samarbeid henger sammen med handel.

Forøvrig ser jeg ikke at Borgerlig er korrekt ord som motsetning til Sosialistisk (du mener kanskje Sosialdemokratisk). Vi er vel alle borgere? Og ordet borgerlig brukes vel også for å beskrive noe som står utenfor de religiøse institusjonene? Og siden Krf støtter høyresiden blir jeg forvirret.
    Gjerne det. Ordbruken og begrepene her var mer basert på vanlig skille mellom blokkene. Når det kommer til sosialdemokratisk så ser jeg ikke noe stort skille i 2017 mellom AP og H. Gradsforskjeller innen samme rammer.

Borgerskapet er derimot interessant, men det utløp ikke fra Europas styrende krefter. Det var kjøpmannsstanden som vokste opp utenfor adelens kontroll og som ble rikere enn adelen pga den industrielle revolusjonen, så rik at den til slutt ville ha politisk makt og forordnet politiske revolusjoner og voldelig maktovertakelse mot kongemakt og adel, som førte til innføring av demokrati. (Som altså er grunnen til at vi har disse valgene folk har slik forakt for).
    Huh ... hvem er "folk" her og hva er "forakt for valg" .. her mangler det flere ledd i forklaringen før jeg ser hva du sikter til.

Valget står nok mellom: Statisme eller Privatisering, og ikke dette uopplyste og litt tullete "Borgerlig eller Sosialistisk/nasjonalistisk flertall".
    Nah. Du skal helt ut på fløyene for å finne noen som enten vil nasjonalisere eller privatisere for enhver pris. Slik jeg ser det er H, AP, V, Krf, SP .. det tunge flertallet tilhengere av en blandingsøkonomi med rom for både statlige og private aktører. Jo det er forskjeller i helningsgrad og ingen av dem er edruelige nok til å gå den rette streken, men ser man bort fra fløyene i partiet så er det en konsensus her. Joda ... man kan krangle litt om en barnehage eller et tog, eller en viktig bedrift og slikt, men ingenting er noe som disse partiene legger for mye tyngde i.

SV, Rødt og Frp derimot er mye mer ideologiske ... men heldigvis har de ikke så stor tyngde i praktisk politikk i og med at det store flertallet ikke lar seg flytte spesielt fort i noen retning. Det er like stor resistans mot å "forby profitt i barnehager" som det er å fullprivatisere togdriften i Norge. Heldigvis.

• Liker
    Reaksjoner: PKG
    H

Hardingfele

Gjest
    Ellers er det morsomt å minnes da Aps reklamebyrå ikke kunne stave borgerlig.

For et par tiår siden lanserte Arbeiderpartiet en kampanje hvor de daværende borgerlige partilederne ble portrettert bak fram på et esel. Der gliste de fornøyd samtidig som de holdt en gulrot festet på en kjepp foran eselrompa. Tittelen var «De borgelige rir igjen».

Ingen hadde oppdaget fraværet av en vesentlig bokstav i «borgelige» og den pinlige trykkfeilen ble til et oppklistret faktum på alle byens plakater i storformat. Kampanjen slo selvfølgelig rekyl og de borge(r)lige lo godt hele veien til valgurnene. Regjeringen Syse overtok som kjent høsten 1989.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det største problemet jeg ser med at mest mulig skal være statlig eller offentlig er at det fort blir til et byråkrati med interne stridigheter og interesser, som fører til så mye feilallokeringer av ressurser at det holder til en mannsalder.

Jeg har null problemer med statlig eierskap i bedrifter, landområder eller eiendom så lenge det blir forvaltet profesjonelt og ikke av folk med andre agendaer, rare visjoner og politiske motiver som ikke nødvendigvis tjener selskapet på hverken kort eller lengre sikt.

Jeg er f.eks. stor tilhenger av hjemfallsretten. Damnit se på Hong Kong om man behøver en forklaring.
    Men jeg er motstander av tollmurer og proteksjonisme, spesielt på områder der det kun fremmer monopolisme og lokale milliardærer som beriker seg på det.

For meg er Høyre og Arbeiderpartiet i dag sympatisk like. Og jeg er storfornøyd med det.

Så det handler igjen om hva og hvem som skal justere kursen.

For meg er EU motstand, nasjonalsime, brexit, le pen, putin, etc. noe som er avgjørende. Når Lysbakken og Lysglimt sammen stråler de samme tanker så finner jeg frem solbrillene og tenker taktisk stemmegivning.

= venstre.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Kanskje sperregrensen blir den viktigste faktoren i dette valget.

Rødt og Venstre over, KrF, SV og MDG under. Jeg tipper det endelige resultatet fort kan bli annerledes.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.027
    Når Lysbakken og Lysglimt sammen stråler de samme tanker så finner jeg frem solbrillene og tenker taktisk stemmegivning.
    Pek på det for meg, er du snill, for akkurat det var jeg litt uklar over.

Ellers vurderer jeg i fullt alvor MDG, til tross for en del tåpelige sider, ene og alene fordi jeg ikke kan se at noen andre tør å være så fordømt klare på at miljøsaken er det største problemet vi har å bale med de førstkommende hundre(vis) år.

Disqutabel

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hva er egentlig forskjellen på SV og Rødt? Er det at Rødt vi avskaffe privat sektor, mens SV vil tøyle den kraftig? Er det mer?

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Revolusjonær sosialisme vs. demokratisk sosialisme?

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Revolusjonær sosialisme vs. demokratisk sosialisme?
    Rødt er like revolusjonært som AP. Det hører tilbake i historien fra forrige århundre.
    De har kanskje moderert seg nå; fra væpnet revolusjon til demokratisk revolusjon:

"Selv om folk i Norge har oppnådd en rekke viktige demokratiske rettigheter, står
    selve kapitalismen i motstrid til et reelt demokrati. Det må skje en radikal endring
    av maktforholdene. Dette vil innebære en demokratirevolusjon. Det vil være en
    videreføring av arbeiderbevegelsens kamp for å gi vanlige kvinner og menn økt
    innflytelse gjennom allmenn stemmerett og større sosial og økonomisk trygghet
    gjennom oppbygginga av velferdsstaten. Når arbeiderklassen og dens allierte
    har reell og formell makt, legges grunnlaget for helt andre direkte demokratiske
    prosesser enn i dagens samfunn. Arbeiderklassen kan ikke styre innenfor
    rammene av kapitalismen og den private eiendomsretten og med utgangspunkt i
    det borgerlige statsapparatet. I stedet må det bygges en reelt folkestyrt stat. "

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg ser fortsatt ikke den store forskjellen på Rødt og SV, men det er kanskje ikke så farlig. Jeg ligger uansett noe nærmere sentrum for min del. I det minste er det ikke så mange mørkerøde partier som det en gang var, den gangen det ga status å mene at ledelsen i alle de røde partiene lå alt for langt til høyre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når Lysbakken og Lysglimt sammen stråler de samme tanker så finner jeg frem solbrillene og tenker taktisk stemmegivning.
    Pek på det for meg, er du snill, for akkurat det var jeg litt uklar over.

Ellers vurderer jeg i fullt alvor MDG, til tross for en del tåpelige sider, ene og alene fordi jeg ikke kan se at noen andre tør å være så fordømt klare på at miljøsaken er det største problemet vi har å bale med de førstkommende hundre(vis) år.

Disqutabel

Det jeg sikter til er deres felles motstand mot EU og EØS.

I den verden vi lever nå er samarbeid men andre land på formelt og bindende nivå ikke bare viktig men essensielt. Klima, miljø, migrasjon, fordeling, .. de store sakene. Jeg er blodig motstander mot et selvforherligende sololøp her. Slike saker behøver bredest mulig konsensus for å ha effekten man ønsker.

Jeg skal bryte det ned i komponenter.

Rett i hjertet på MDG. De ønsker at vi skal droppe oljeutvinning ... snaret mulig. Bar det .. Jeg ser fine konsekvenser. Men er det den beste veien for å oppnå målet ... nei sier jeg. Jeg vil mye heller at vi skal snu denne viljen til å bli et forhandlingskort som kan få de andre produsentene til å bremse utvinningen. Det er sløseri etter min mening å stupe hodeløst inn i et ensidig kutt uten å bruke det til noe som virkelig monner.

2. Handel

Jeg er en tilhenger av at vi skal handle med rersten av verden, og spesielt med våre næreste allierte. Både fordi dette knytter oss sammen, og fordi det gaver de aller fleste av oss. Men unntak av de som har blitt milliardærer grunnet tollebeskyttelse og monopolistenes markedsandeler.

3. Mennesker.

Jeg er bekymret for det som skjer nå der hundetusenvis av mennesker tar seg til Europa uten at de har lov til det. Noen av dem har god grunn, men de fleste har det ikke og vil aldri få asyl. De vil kun leve som undermennesker i Europa. Kriminalitet, prostitusjon og svararbeid der det eneste de kan livnære seg på. Dette må stanses og det krever europeisk vilje. Merkel og hennes åpen dør politikk har vært ødeleggende for Europa og europeisk samarbeid som intet annet jeg kan erindre. Men Merkel og svenskene er ikke EU, og de kan og bør erstattes. EU motstandere og putinlakeier fikk stort sett nederlag i år. Unntaket er UK og brexit. Hva det ender i er ikke godt å si men så langt bør det være en trubadurtydelig advarsel til Norge om at det å droppe EØS er noe man skal lefle med.

J

Gjest
    Er dette den samme målingen Deph postet 4 min. før deg, altså innlegget før, eller er det en annen?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Samme måling fra Norstat. Men den har svært høye feilmarginer siden det kun er litt over 700 mennesker som har blitt spurt her.

Jeg tror nok droppet som AP ser her ikke er reelt, men det er retningen som er mest interessant. Det går nedover for dem nå like før valget.

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Ikke umulig samme måling, men er jo greit å vise tendensen og at det går rette vegen

H

Hardingfele

Gjest
    Anbefaler Pollofpolls.no, der de viser et aggregat av flere meningsmålinger, dersom man vil slippe kommende berg-og-dalbanekjøring i ukene som gjenstår. Der ser man at Ap har svekket seg og at Sp også synes å ha toppet for tidlig.

pollofpolls.no - Stortingsvalg: Hele landet

Skjermbilde 2017-08-15 kl. 18.30.23.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Anbefaler Pollofpolls.no, der de viser et aggregat av flere meningsmålinger, dersom man vil slippe kommende berg-og-dalbanekjøring i ukene som gjenstår. Der ser man at Ap har svekket seg og at Sp også synes å ha toppet for tidlig.

pollofpolls.no - Stortingsvalg: Hele landet

Vis vedlegget 452984
    Tendensene er tydelige her. H og Frp er på stigende kurs, AP, SP daler og ... Hakkebakkeskogen der nede er i fri volatilitet. Men jeg forstår ikke ennå det grafmessige knekkpunktet som som indikeres her i den siste tiden.

Sist redigert av en moderator:
    J

Gjest
    Ja det er litt rart det der. Hvilke saker har vært oppe den siste tiden som gjør at så mange folk svipper over samtidig? Det har jo gått mest i sleiking i det siste og der var ikke AP involvert?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.919
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ap's skatteløfter og støtte fra presse, kringkasting, svertekampanjer og sugerør i fagforbund er kanskje ikke den rette krykken.

T

TT.

Gjest
    ...og i tilegg ha tåkefyrsten Støre ved roret, gir ikke AP mer tillitt imo

J

Gjest
    Det kan man si men i flg. grafen så skjedde ting litt brått og det er det som det stusses over..Man kommer ikke på det overnevnte sånn plutselig, eller kanskje man gjør det?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Her inne er vi vel alle liberale venstrefolk?! Jeg er forresten høy og mørk. Noe annet skulle jaggu tatt seg ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn