Det handler vel om man skal kjøre i 30 eller 46 km/t på motorveien og hvor mange hylende unger man skal ha i baksetet samtidig.46% Høyre, 30% Ap for meg i BTs enkle valgomat. Stemmer sånn noenlunde med hvordan jeg oppfatter min holdning til valget også, og peker ikke akkurat på at jeg har forstått Støres grunnleggende forskjeller.
Etter å ha skumlest litt, denne debatten ser ut til å handle mere om å verne om sine partier enn å faktisk debattere. Litt likt de politiske debattene ellers...
Ser ut til å at vi lærer av våre ledere![]()
Siden vi i Norge ikke har anledning til å stemme over enkeltsaker, så må vi stemme på pakkeløsninger eller partier som de også kalles. Det er ikke underlig da at fokus havner på dem, og også den største pakken av alt ... om det blir borgerlig eller sosialist/nasjonalistisk flertall.
Det får vi aldri svar på under vagkampen. Noen kameler svelges, andre ikke - og det skjer ikke før etter valget, i korridorer, i grupperom og i faktiske regjeringsforhandlinger.Hittil har jeg fått med meg hvem politikerne ikke vil samarbeide med, men fint lite om hva de egentlig vil samarbeide om, når de først bestemmer seg for hvem de orker å samarbeide med.
Ikke helt. De deler alt for mye en nasjonalistisk linje. Men det er en praktisk ting som skiller dem også. SP er mye mer proteksjonistisk og frp er mer åpen for handel med resten av verden. Det er ikke på noen måter noe man skal utelate fra regnestykket. Politisk innflytelse og samarbeid henger sammen med handel.Siden vi i Norge ikke har anledning til å stemme over enkeltsaker, så må vi stemme på pakkeløsninger eller partier som de også kalles. Det er ikke underlig da at fokus havner på dem, og også den største pakken av alt ... om det blir borgerlig eller sosialist/nasjonalistisk flertall.
Jeg forstår ikke bruken av nasjonalistisk?
Frp og Sp er vel begge like nasjonalistiske? Når man har like enheter på hver side av likhetstegnet kan man stryke disse.
Gjerne det. Ordbruken og begrepene her var mer basert på vanlig skille mellom blokkene. Når det kommer til sosialdemokratisk så ser jeg ikke noe stort skille i 2017 mellom AP og H. Gradsforskjeller innen samme rammer.Forøvrig ser jeg ikke at Borgerlig er korrekt ord som motsetning til Sosialistisk (du mener kanskje Sosialdemokratisk). Vi er vel alle borgere? Og ordet borgerlig brukes vel også for å beskrive noe som står utenfor de religiøse institusjonene? Og siden Krf støtter høyresiden blir jeg forvirret.
Huh ... hvem er "folk" her og hva er "forakt for valg" .. her mangler det flere ledd i forklaringen før jeg ser hva du sikter til.Borgerskapet er derimot interessant, men det utløp ikke fra Europas styrende krefter. Det var kjøpmannsstanden som vokste opp utenfor adelens kontroll og som ble rikere enn adelen pga den industrielle revolusjonen, så rik at den til slutt ville ha politisk makt og forordnet politiske revolusjoner og voldelig maktovertakelse mot kongemakt og adel, som førte til innføring av demokrati. (Som altså er grunnen til at vi har disse valgene folk har slik forakt for).
Nah. Du skal helt ut på fløyene for å finne noen som enten vil nasjonalisere eller privatisere for enhver pris. Slik jeg ser det er H, AP, V, Krf, SP .. det tunge flertallet tilhengere av en blandingsøkonomi med rom for både statlige og private aktører. Jo det er forskjeller i helningsgrad og ingen av dem er edruelige nok til å gå den rette streken, men ser man bort fra fløyene i partiet så er det en konsensus her. Joda ... man kan krangle litt om en barnehage eller et tog, eller en viktig bedrift og slikt, men ingenting er noe som disse partiene legger for mye tyngde i.Valget står nok mellom: Statisme eller Privatisering, og ikke dette uopplyste og litt tullete "Borgerlig eller Sosialistisk/nasjonalistisk flertall".
Det der kan jeg leve godt med.
Pek på det for meg, er du snill, for akkurat det var jeg litt uklar over.Når Lysbakken og Lysglimt sammen stråler de samme tanker så finner jeg frem solbrillene og tenker taktisk stemmegivning.
Rødt er like revolusjonært som AP. Det hører tilbake i historien fra forrige århundre.Revolusjonær sosialisme vs. demokratisk sosialisme?
De har kanskje moderert seg nå; fra væpnet revolusjon til demokratisk revolusjon:Rødt er like revolusjonært som AP. Det hører tilbake i historien fra forrige århundre.Revolusjonær sosialisme vs. demokratisk sosialisme?
Pek på det for meg, er du snill, for akkurat det var jeg litt uklar over.Når Lysbakken og Lysglimt sammen stråler de samme tanker så finner jeg frem solbrillene og tenker taktisk stemmegivning.
Ellers vurderer jeg i fullt alvor MDG, til tross for en del tåpelige sider, ene og alene fordi jeg ikke kan se at noen andre tør å være så fordømt klare på at miljøsaken er det største problemet vi har å bale med de førstkommende hundre(vis) år.
Disqutabel
Tendensene er tydelige her. H og Frp er på stigende kurs, AP, SP daler og ... Hakkebakkeskogen der nede er i fri volatilitet. Men jeg forstår ikke ennå det grafmessige knekkpunktet som som indikeres her i den siste tiden.Anbefaler Pollofpolls.no, der de viser et aggregat av flere meningsmålinger, dersom man vil slippe kommende berg-og-dalbanekjøring i ukene som gjenstår. Der ser man at Ap har svekket seg og at Sp også synes å ha toppet for tidlig.
pollofpolls.no - Stortingsvalg: Hele landet
Vis vedlegget 452984
Bare i sommer???