Renovasjonsskandalen i Oslo; hva synes du om den? Betimelig innsats av tjenesteleverandøren? Han greide nå hvertfall å ta et ordentlig utbytte før skuta sank. Men peppern går vel til bystyret som ikke kvalitetssikret del hele antakelig?Det er som man vel har fått med seg betydelig uenighet om hvorvidt og i hvilken grad det er klokt å la det offentlige kjøpe tjenester fra private leverandører i stedet for å produsere tjenestene selv. Skal kommunen ha kommunalt ansatte hjemmehjelpere, barnehagelærere, lærere, PC-produsenter, potetdyrkere, storkjøkkenkokker, regnskapsførere, renovatører, sprøyteprodusenter og sykepleiere som setter sprøyter, eller skal noen/mange/alle disse produktene/tjenestene kjøpes inn av den som leverer best kvailtet til en spesifisert pris eller lavest pris på en spesifisert kvalitet? Komplisert, åndsfrisk og fint problemkompleks der det er store muligheter for uenighet.
Men, denne merkelige mellomløsningen der man ikke skal levere tjenesten selv, men kjøpe den inn av private leverandører som ikke skal få tjene penger, hvor kommer den fra? Dersom kapitalismens konkurransemekanismer innenfor en del arbeidsintensive tjenesteområder neppe vil kunne bidra med sunn effektivisering, men bare med dårligere tjenestekvalitet og arbeidsvilkår, så er den åpenbare løsningen for kommunen å gjøre jobben selv, ikke å forby fortjeneste for private leverandører av utvalgte typer tjenester og produkter. Hva er det SV og Rødt i sin for meg absurde kamp mot profitt har skjønt som ikke jeg skjønner?
Innlegget er beklageligvis skrevet på en maskin levert av en dataprofitør.
-totte, arbeidsprofitør
Dette var faktisk et -veldig- godt spørsmål.Noen som har oversikt over konsekvensanalyser på den utsettingspolitikken?
(Er det i det hele tatt blitt gjort noen?)
Litt merkelig eksempel all den tid firmaet som skulle drive det faktisk gikk konk. Det meste tyder på at anbudet var feilpriset og det ikke var mulig å få det til å gå rundt. Som det er skrevet mange spaltemetere om var de mye rimeligere enn de to andre som leverte inn anbud. Det betyr som regel ett av to: De to andre har overpriset, eller Veireno har underpriset. Det meste tyder vel på det siste. De tapte et fjell av penger på det og gikk konk.Renovasjonsskandalen i Oslo; hva synes du om den? Betimelig innsats av tjenesteleverandøren? Han greide nå hvertfall å ta et ordentlig utbytte før skuta sank. Men peppern går vel til bystyret som ikke kvalitetssikret del hele antakelig?
Nei, men dette er et typisk spørsmål der man kan finne omtrent det svaret man vil og bygge opp et vettugt resonnement rundt det. Det vil være ganske enkelt å finne ting som er vellykket og ting som ikke er det. Det koker langt på vei ned til en ideologi og enhver utredning eller rapport du måtte finne på det vedder jeg en del på at konklusjonen er bestemt på forhånd. Det ligger også i sakens natur at problemstillingen er kompleks og at hvilke faktorer man tar med, utelater og vektlegger lite eller mye nødvendigvis vil påvirke svaret man kommer frem til. Som jeg altså mener er gitt på forhånd av den som gjør eller bestiller en slik utredning.Noen som har oversikt over konsekvensanalyser på den utsettingspolitikken?
(Er det i det hele tatt blitt gjort noen?)
Ser en bort fra at han til en viss grad underkommuniserer nestekjærligheten - gjør den til en biologisk størrelse, noe som blir feil - er dette et herlig blinkskudd.Disse norske verdiene er det blitt snakket mye om uten at i hvert fall jeg er overbevist om at de vet hva de snakker om.....
Politikernes bevisstløse forhold til «kristne verdier» - Religion - VG
Ser en bort fra at han til en viss grad underkommuniserer nestekjærligheten - gjør den til en biologisk størrelse, noe som blir feil - er dette et herlig blinkskudd.Disse norske verdiene er det blitt snakket mye om uten at i hvert fall jeg er overbevist om at de vet hva de snakker om.....
Politikernes bevisstløse forhold til «kristne verdier» - Religion - VG
Med Venstre under sperregrensen er det 0% sjanse for en borgerlig regjering og man er henvist til fantefølget. Så Om man vil ha en borgerlig regjering så stemmer man Venstre (uansett om man primært støtter en av de andre borgerlige partiene), stemmer man filosofisk og driter i hvem som kommer til å styre landet så havner man på H eller Frp av prinsipp og må ta til takke med Støre og alle dyrene i Hakkebakkeskogen de neste 4 år, og alle deres destruktive påfunn.Venstreledelsen skal kjempe til "the bitter end" for en blå-brønn regjering, men nekter å i det hele tatt vurdere AP som en motkandidat. Tror ikke Trine helt vet hva "bitter end" betyr i sin fisking etter taktiske stemmer. Men greit at hun avklarer det nok en gang. En stemme på Venstre forblir en stemme på FrP eller Høyre. Da kan man vel egentlig stemme på Høyre eller FrP. Da er man garantert at stemmeseddelen går til utjamningsmandat.
Ønsker du å risikere stemmen din, flere sinte kronikker i avisen om håpløsheten til regjeringen Venstre selv har innsatt, flere poseavgifter, flyplassnedleggelser og midlertidig arbeidplasser så kjør på og stem Venstre. Enklere å stemme Høyre, for da stemmer man i det minste på hva man får. Men jeg sporer av. Go venstre!
https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/d3lKX/Venstre-lederen-sier-nei-til-Ap
Med tanke på at Rødt har fått vind i seilene så ville vel mange SV-velgere havnet der og Rødt ville kommet over sperregrensen.Kan vi ikke stryke ut både V og SV så er vi kvitt? Værsåsnill?
Som jeg skulle sagt det selv!^ Ja, vi er raske til å avfeie såpass radikale tanker som MDG har som ekstremisme og mangel på helhetlig tankegang. Jo, det er vel en kime av sannhet i det. Men poenget er at det også ekstremisme i å neglisjere det som er i ferd med å skje med naturen, og det er mangel på helhetlig tankegang, å ikke akseptere at vi må gjøre noe betydelig mer drastisk enn vi gjør.
Så for å vekke etablissementet, kan et overraskende stort stemmetall til MDG være en god idé. Jeg føler at jeg er på vei dit selv, til tross for at flere av ideene strider mot det jeg egentlig tror på. Jeg får sette mine ideer på vent, mens vi rydder opp.
Disqutabel
Forhåndsstemte i dag og dermed er jeg blitt en grønn mannSom jeg skulle sagt det selv!^ Ja, vi er raske til å avfeie såpass radikale tanker som MDG har som ekstremisme og mangel på helhetlig tankegang. Jo, det er vel en kime av sannhet i det. Men poenget er at det også ekstremisme i å neglisjere det som er i ferd med å skje med naturen, og det er mangel på helhetlig tankegang, å ikke akseptere at vi må gjøre noe betydelig mer drastisk enn vi gjør.
Så for å vekke etablissementet, kan et overraskende stort stemmetall til MDG være en god idé. Jeg føler at jeg er på vei dit selv, til tross for at flere av ideene strider mot det jeg egentlig tror på. Jeg får sette mine ideer på vent, mens vi rydder opp.
Disqutabel
Nå må du ikke svartmale så veldig, oljeproduksjonen har vi fortsatt i mange år og Norge er selvforsynt med strøm. En mengde elbiler endrer ikke på det. Og en vanvittig bane til København? La nå barna ha noen ideer. Fordelen med MDG er at de tør å sette miljøet først. Og den stemmen trengs når vi hører Schøtt-Pedersen fra AP eller Søviknes fra FrP. Vi har renere olje enn de andre. Hva slags flåsete påstander er dette? Vi må ha politikere som tør å si til velgerne at vi må tåle å gå litt ned i levestandard for at barn og barnebarn skal få en levelig klode.MDG's mange løsningforslag på problemet ligner ikke grisen. Men ønsker man å røske opp i Stortinget så kan man jo stemme på MDG. Trump røsket jo bra opp i USA. Ikke at MDG er sammenliknbart med Trump selvsagt. Noen av løsnignsforslagene dems er like fjerne. Denne banen til København? nedlegging av oljeindustrien og bare peke på økning i solcelleproduksjon og late som om det dekker det kortsiktige energibehovet.
I motsetning til Trump så er ideologien i bunn god. Virkemidlene er bare bort i natten. men finnes mye verre partier å stemme på. FrP f.eks. Eller hvis du liker anvarsfraskrivelser i form av sinte kronikker - venstre. Du får FrP, men siden det er Erna som velger ministere så er Venstre unnskyldt ifølge venstreledelsen.
MDG har integritet
Bare tøys, Gjestemedlem. Du høres ut som en temmelig gretten grinebiter, som gnåler uten å vite stort om det man gnåler om. MDG er et ungt parti, men det sitter eksperter i partiet i latterlig omfang fra jordbruk til høyteknologi. Partiet representerer en idé og en korreks.MDG virker mest som folk som har fått lyse ideer rundt en fredspipe på en sen fredagskveld og husket å skrive ned åpenbaringen før de kubbet. Masse fine vyer og vidløftige fantasier, men ingenting som henger sammen på lang tid ennå. Men de kan bli til noe en gang. Kanskje en gang hvis de skroter SV-delen og tenker mer i retning Bellona og blir litt mer pragmatiske så kan de ha en rolle. Akkurat nå gjør de mer skade enn nytte.
Ser for meg, om de hadde fått nok makt, en rar krysning mellom Dubai og Kardemommeby med full fest til pengene går tomme, og deretter finsk fjernsynsteater i de neste 100 år.
Greit å lære seg om vekster i naturen, hvordan bygge potetkjeller og hjemmelaget pemmican .. sånn i tilfelle velgermassen klikker i pissevinkel en gang.
Ulempen med MDG er at det hele ser mer ut til å handle om å tiltrekke seg folk som liker miljø og slikt, grønne ting og økologiske grønnsaker og at det er viktigere med denne godfølelsen og tilhørigheten enn at politikken ikke henger sammen.Fordelen med MDG er at de tør å sette miljøet først.
Rørtoget kan de da leke leke seg med. Husker du månelandingen til Jens? Det er ikke bare småpartier som har drømmer og vyer.Og det blir ingen bråstopp i oljeinntektene, og en allianse med fanden sjøl kan da være greit hvis det gir løsninger man kan stå inne for.Ulempen med MDG er at det hele ser mer ut til å handle om å tiltrekke seg folk som liker miljø og slikt, grønne ting og økologiske grønnsaker og at det er viktigere med denne godfølelsen og tilhørigheten enn at politikken ikke henger sammen.Fordelen med MDG er at de tør å sette miljøet først.
Rørtog til Christiania, bråstopp i oljeinntektene og hysj-hysj-alliansen med Lysglimt for å sabotere europasamarbeidet er nok til å avvise dem som en løs saueflokk på dekk.
Bare tøys, Gjestemedlem. Du høres ut som en temmelig gretten grinebiter, som gnåler uten å vite stort om det man gnåler om. MDG er et ungt parti, men det sitter eksperter i partiet i latterlig omfang fra jordbruk til høyteknologi. Partiet representerer en idé og en korreks.
"På lag med fremtiden" er vel noe tendensiøst, selv om det er et greit nok slagord forsåvidt. Alle partier får lyse ideer om slike fyndord og setninger.Jeg har meldt meg ut fordi jeg ønsket å stå fritt til å kritisere uten å være illojal. Jeg føler meg overbevist om at det ikke er Hyperloop og teknologiengler som er svaret. Men de små miljørettede partiene er klart mer på lag med fremtiden enn fossilpartiene Ap og Høyre.
Kanskje de prøver å ro seg unna nå. Men de har vitterlig vedtatt at det skal være full stopp om 15 år, helt uavhengig av økonomien i det hele. Om det ikke lønner seg etterhvert med utbygginger så er selvsagt det riktig å ikke utbygge, men er det argumentet så lar man heller markedet operere helt av seg selv og i stedet konsentrere politikken om å minske etterspørselen eller olje, kull og gass på alle måter i stedet for å trampe bombastisk i salaten med et slikt ultimatum.Les innlegget jeg linket til under, så får du se hvordan MDG driver innovasjon i Østfold, f.eks. Partiet skal ikke stenge ned oljeproduksjon over natten, men det er dumt å bruke penger på å lete etter mer, når den oljen ikke kan brukes. Da er det greit å styre inn på andre inntektsmuligheter. Om nabolandene klarer å drive uten inntekter fra en energikilde som koker planeten skal nok vi klare det også.
Nei selvsagt blir det ikke det, men jeg synes det er .. vel .. feil ... når folk stemmer på et parti og samtidig håper på og regner med at programmet deres aldri blir gjennomført. Det er kanskje tidsriktig, men man skal være forsiktig med hva man ønsker seg. Vi har sett nok eksempler på det det siste året.Rørtoget kan de da leke leke seg med. Husker du månelandingen til Jens? Det er ikke bare småpartier som har drømmer og vyer.Og det blir ingen bråstopp i oljeinntektene, og en allianse med fanden sjøl kan da være greit hvis det gir løsninger man kan stå inne for.
Helt enig i at det er tullete å avvikle oljenæringen på 15 år. Den kan dø helt naturlig og da snakker vi 50 år eller mer. Men vi behøver ikke å lete på steder som er vanskelige og sårbare. Det blir bare dyr olje som ikke kan konkurrere med billig skiferolje.Det er ikke å svartmale å stille gode spørsmål til konsekvensen til politikken et politisk parti ønsker å føre. MDG har ingen plan til hvordan verden skal få energibehovet sitt dekket utover å peke på solcelle og rope abrakadabra. MDG vil at Norge skal avvikle oljeindustrien innen 15 år. Totalt uansvarlig.
Ellers har vi andre partier som setter miljøet høyt, men som ikke har skylapper på angående resten av politikken - samfunnet ellers.
For all del, MDG har mye bra, men for meg mangler de helheten.
En annen ting er hykleriet rundt pelsdyrnæringen. Pelsdyr er fælt og må forbys, men fjørkrenæringen og annet matproduksjon... null problem. Økologi er svaret! Forskning sier bare nei rundt økologi. For ikke å nevne forsøk på å innføre kjøttfri mandager på statlige arbeidsplasser. totalt bullshit.