En fraværende stemme viser det samme: at man ikke har tro på at noen av alternativene byr på noe av verdi og som man ønsker å støtte. Man kan også hevde at å ikke møte opp er et sterkere statement av at man har mistet tillit til systemet og dets partier enn å møte opp og å levere en blank lapp.Vel, en blank stemme viser at man har gjort seg en bevisst mening om det politiske torget. At det er mest for egen del ? Javisst, det ligger vel i hva jeg skrev.din edit 2: Gjør det virkelig? Borgerplikten ligger i å avgi en gyldig stemme ved valg. Å møte opp og avgi ugyldig stemme, blankt, må dermed å være nettopp politisk ignorant. Man har brukt søndagen på å bevisst late som. En bløff for selvfølelsen. Ikke at man nødvendigvis skal kimse av selvfølelsen.Jeg vet ikke hvorfor det er slik, om det er en tanke om å ikke "oppfordre til" å stemme blankt, men det irriterte meg en del da jeg var yngre. Jeg anser det også for å være en plikt å bruke stemmeretten og har gjort det ved hvert eneste valg siden jeg ble 18. Ved et ett stortingsvalg stemte jeg blankt, vel vitende om at det ikke ville bli registrert så det var kun av hensyn til egen samvittighet. Jeg fant rett og slett ingen partier jeg med god samvittighet kunne gi min stemme til etter å ha lest partiprogrammene, lest aviser og fulgt debatter.Problemet er at hvis 50% stemmer blankt, så synes det ingensteder. Det lages ingen statistikk på blanke stemmer som blir offentliggjort.
Etter hvert har samvittigheten uansett fått sine skjønnhetsflekker og jeg har lært meg å holde meg for nesen når jeg stemmer.
Edit: når skjedde det, Larson ?
Edit 2: Det har samme effekt, men viser at man ikke er politisk ignorant.
Uansett er både å ikke stemme og å levere blankt å ikke delta i valget, så kan vi være uenige om hva det viser.