Politikk, religion og samfunn Stortingsvalget 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gevinsten hvis alle lot vær å stemme ved DETTE valget kunne være at politikerne ville (forhåpentligvis) ta signalet: VI MÅ SKJERPE OSS!
    For det første: dersom det skulle skje, rent teoretisk, hvordan skulle man forholde seg til det ? Et ikke gyldig valgresultat vil vel i praksis bety status quo inntil et evt. nyvalg, så hva har man da oppnådd ? Eller, og det er vel kanskje hva du ønsker, så vil det bety fullt anarki fordi ingen har styringsmakt- eller rett ?
    For det andre: sannsynligheten for at så skal skje er omtrent den samme som at det første mennesket landet på Mars på valgdagen.....så hvorfor overhodet gidde å argumentere for det ?
    Du sier det vel selv, hvorfor gidde å stemme? hvorfor stoler du tydeligvis på politikerne? Hvorfor gidde å tenke noe nytt?
    Så å gjøre ingenting er å gjøre noe nytt? Da burde du vel strengt tatt stemme på SP?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Får man tomme stoler på tinget dersom tilstrekkelig mange stemmer blankt? Eller kommer Tjen Folket inn? De er jo partiet som ønsker boikott av demokratiske valg. Kan noen danne regjering sammen de blanke, f.eks kan vi får en rødblank regjering? Eller en blankblå? Eller skal man sette inn folk som bare gir blanke?

S

Slubbert

Gjest
    Blir nok blankt i år også. FrP er for nasjonalistiske, AP for maktkåte, Høyre for snobbete/elitistiske, SP for reaksjonære, MDG for virkelighetsfjerne, SV og Rødt har jeg lite felles meninger med selv om de er progressive i endel frihetlige spørsmål (primært minoriteter som LGBT o.l.). Kunne i utgangspunktet stemt Venstre, og har gjort det før, men all den tid en stemme til Venstre er en stemme for å sikre KrF innflytelse er ikke det noe jeg kan leve med, KrF er det stortingspartiet jeg misliker desidert mest. Og småpartiene har en tendens til å være sekteriske eller religiøse i sine oppfatninger. Liberalistene for eksempel er bokstavtro til noen idéer og bøker fra århundrer tilbake og har ingen realitetsorientering, hvilket også gjelder småpartiene på ytre venstre (ergo de som sverger til Marx). De verdikonservative som Demokratene har jeg null til overs for.

Men siden det strengt tatt har minimalt å si hvem som styrer og landet administreres på autopilot, så har jeg ikke så dårlig samvittighet for å stemme blankt. Den politiske diskursen har degenerert til pikkmåling for lengst uansett.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel bare to alternativer til høsten. Mer av det samme, eller nesten det samme med AP/SP. Vi vil se av meningsmålingene nærmere valget hvilken side som vinner, og da kan man stemme på dem av vinnerpartiene man ønsker mest innflytelse til.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Hva er verst egentlig; ikke stemme, stemme blankt eller stemme feil?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis det eneste folk søker med sin stemme er retten til å klage ... så vet jeg ikke helt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Situasjonen er altså at 'noen' legger alternativene foran oss, og gir oss mulighet til å velge mellom dem.

Jordbær eller sjokolade, pest eller kolera. Det kan være vanskelig å velge, eller det kan være vanskelig å vrake. Men det er forskjell.

Pest eller kolera – hva er verst? | forskning.no

Sist redigert av en moderator:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm.. etter å ha lest kommentarene her, ser jeg at vi mangler en norsk versjon av Beppe Grillo, så kan noen stemme på noen som stemmer mot alt...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hm.. etter å ha lest kommentarene her, ser jeg at vi mangler en norsk versjon av Beppe Grillo, så kan noen stemme på noen som stemmer mot alt...
    Nei ikke så vidt jeg vet.

I Nederland kan du stemme på noen som aldri vil stemme på noe, men et dedikert "nei" parti har vi ikke (Om du ikke regner Senterpartiet da.).

Men har du levd hele ditt liv maktfattig som en kirkerotte så er selv 10-øre verdt noe.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det påståes at kamelen er resultatet av en politisk oppnevnt komitte med oppdrag å lage en hest, - mao et fullstendig håpløst kompromiss. Men sådan er politikkens natur, - noen ganger blir det hestehandel. Likevel - å dra lua nedover øya, la være og stemme og heller fortsette å syte og klage, er ingen løsning. Pick your poison..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.922
    Men hva er det egentlig vi klager for?

Som nevnt, jeg vil gjerne ha noe mer kreativt og nytenkende, men klage...??

nordmann.jpg

Disqutabel

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom "ingen" stemmer (det vil alltid være noen, blant annet de som stemmer på seg selv), så vil det ikke føre til annet enn at de få stemmene som kommer inn, teller langt mer enn de ellers ville.

Eksempel: Om INGEN stemmer ved neste valg, utenom jeg, så vil de jeg stemmer på få 100% av stemmene. Med andre ord, om alle "vanlige" folk nekter å stemme, så er det bare "eliten" som vil gjøre det. Og vips har "eliten" ingen motstand lenger.
    Er det slik vi vil ha det?

Såvidt jeg vet finnes det vel ikke noe minstekrav om antall stemmer som skal komme inn for at det skal anses som et gyldig valg. Så stem heller på noe fjolleri som aldri vil få særlig mye stemmer om du vil protestere og ta fra de etablerte partiene stemmer.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.845
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig er jo blank stemme noe som mange demokratier åpner for, altså at man avgir stemme, men ikke indikerer en preferanse. Dette gjelder spesielt i land der det er plikt til å delta i avstemninger. Hellas har slik plikt, men håndhever den ikke, men har altså beholdt blank-stemme alternativet.

https://en.wikipedia.org/wiki/None_of_the_above
    Selv Sverige tilbyr dette: 12 Countries Where Citizens Can Vote "None Of The Above" | Care2 Causes

I Australia får man bot om man ikke deltar i valg, uten meget gyldig grunn:
    https://www.vec.vic.gov.au/Voting/WhatIfIDidntVote.html

Plikt til valgdeltakelse: https://en.wikipedia.org/wiki/Compulsory_voting

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Blir nok blankt i år også. FrP er for nasjonalistiske, AP for maktkåte, Høyre for snobbete/elitistiske, SP for reaksjonære, MDG for virkelighetsfjerne, SV og Rødt har jeg lite felles meninger med selv om de er progressive i endel frihetlige spørsmål (primært minoriteter som LGBT o.l.). Kunne i utgangspunktet stemt Venstre, og har gjort det før, men all den tid en stemme til Venstre er en stemme for å sikre KrF innflytelse er ikke det noe jeg kan leve med, KrF er det stortingspartiet jeg misliker desidert mest. Og småpartiene har en tendens til å være sekteriske eller religiøse i sine oppfatninger. Liberalistene for eksempel er bokstavtro til noen idéer og bøker fra århundrer tilbake og har ingen realitetsorientering, hvilket også gjelder småpartiene på ytre venstre (ergo de som sverger til Marx). De verdikonservative som Demokratene har jeg null til overs for.

Men siden det strengt tatt har minimalt å si hvem som styrer og landet administreres på autopilot, så har jeg ikke så dårlig samvittighet for å stemme blankt. Den politiske diskursen har degenerert til pikkmåling for lengst uansett.
    Jeg vurderer å etablere Restpartiet. Det er for folk som ikke finner seg til rette med noen av de etablerte partiene. Partiet skal være et kronisk opposisjonsparti, for å ikke å stå for noe folk kan være imot.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sofapartiet er bedre.
    Eneste saken er å installere sofaer i Stortinget og bystyresalene. Medlemsmøtene består i at folk sitter i sofaer og gjør sofating.

Eller Estetisk folkeparti - de vi ha det pent rundt seg og selger sine stemmer for mer pryd og utsmykning at ethvert prosjekt.

Man kan ha partier der medlemmene stemmer på mobilen i hver sak, og de innvalgte følger instruksjoner.

etc. mye moro man kan finne på

En ting dog, som taler til fordel for de blanke stemmer fremfor å ikke stemme er at man blir talt med i antallet mennesker som har stemt (regner jeg med) og dermed er med på i gi legitimitet til systemet og de som blir valgt selv om man ikke har noen klare politiske preferanser det året.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Støvlene kommer
    Støvlene kommer
    Lekne som bikkjer
    og dumme som får
    Støvlene kommer
    Støvlene kommer
    Glemt er krigen
    som var i går
    Så kanskje jeg kan bli diktator
    Fryktet over hele kloden
    Holde taler, se på kart
    Legge an en liten bart
    Støvlene kommer
    Støvlene kommer
    Lekne som bikkjer
    og dumme som får
    Støvlene kommer
    Støvlene kommer
    Glemt er krigen
    som var i går
    Så kanskje jeg kan bli diktator
    Sende dem ned til ekvator
    La dem farge jorden rød
    La dem ligge der og dø
    Kanskje jeg kan bli diktator
    Kanskje jeg kan bli diktator
    Kjelde? (Er du kanskje lyrikar, Valentino?)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    DKP, Det Kontrære parti, partiet som alltid stemmer mot flertallet og er avholdende på vippen, er det sikre protestalternativet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man kan også lage Markedspartiet. De selger stemmene siden til de som betaler best. Lage auksjoner for stemmegivning.

'Den Norske Krone' kan være et annet parti som avgjør enhver sak med å flippe en mynt.

Mye moro man kan ha med demokratiet. Men det er nok ikke lett å få valgt inn noen mandater da.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Essayet det linkes til er også lesverdig - husk at det ble skrever noen år før tematikken ble opplagt for alle ifm the Donald & co

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.950
    Sted
    Bartistan
    Tja, jeg er for så vidt ikke uenig, men er det ikke litt vel enkelt å lime semantikk og kommafeil til manglende utdanningsnivå og klasse?
    Hvor elegant formulerer tilsynelatende utdannede mennesker seg her på HFS, f.eks?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.272
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Raga Rockers, fant jeg ut. :)
    Michael Krohn er ikke ueffen uti det sproglige, og han er omtrent like glad i totalitarisme som jeg er. Her er en til, Arve, den fra signaturen min:

Han der æ'kke sånn som deg
    Fort deg bort og ta'n
    Det er like godt som sex
    Å banke en stakkars faen

ref.
    Er det ikke deilig å ha noen å hate
    Føles det ikke godt å ha noen å hate
    Er det ikke herlig å slå dem flate
    Er det ikke deilig å ha noen å hate

Hør lyden av nakker som knekker
    Hør lyden av kjøtt som sprekker
    Det er bare å følge fingeren som peker
    Dit hvor de voksne leker

ref.

1. vers

ref.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Wow, du er en skikkelig rebell, Slubbert.

;)
    Mer likegyldig. Jeg har mine politiske oppfatninger, men de hører ikke til i noe parti eller politisk fløy. Økonomisk er jeg nok på høyresiden, mens jeg på endel andre spørsmål havner langt til venstre (feks fengsel og straff, forsvarspolitikk, LGBT-rettigheter...). Men jeg avskyr samtidig venstresidens hang til overformynderi og detaljregulering. Og så misliker jeg klassetenkning, jeg kjenner og omgås såpass mange folk fra totalt forskjellige samfunnslag at jeg vet at jobb og status sier svært lite om hvem folk er som personer. Blant de jeg regner som mine venner er alt fra NAV-klienter, tidl. rusmisbrukere og folk som har vært innlagt på psykiatrisk til professorer og bedriftsledere som tjener titalls millioner i året.

Frihet er kanskje den (politiske) verdien jeg setter aller høyest, men jeg har også med årene innsett at det libertarianske frihetsbegrepet er ganske meningsløst fordi man ikke er fri til å realisere seg selv med mindre man har trygghet og beskyttelse fra fattigdom og utnyttelse (som ikke nødvendigvis faller under definisjonen tvang). Og at det å betale skatt i relativt liten grad griper inn i min frihet til selvrealisering, mens det skattekronene går til kan være alfa og omega for én som ikke er like heldig stilt (feks noen av mine overnevnte venner som er arbeidsuføre eller på et tidspunkt havna på skråplanet). Og så har jeg blitt mer pragmatisk og mindre ideologisk, hvis forskning og data sier at noe er formålstjenlig, do it (gitt at målet er noe jeg støtter såklart). Kampen for vitenskap og mot tro og religion er én av vår tids aller viktigste.

Unge Venstre eller "Sveinung Rotevatns Parti" er noe jeg definitivt kunne stemt på, men igjen, det er ett massivt problem med Venstre som begynner på K og slutter på RF. All den tid en stemme til Venstre er en stemme for økt innflytelse til KrF, så kan jeg simpelt hen ikke stemme på dem.

Jeg gidder imidlertid å ha egne meninger i stedet for å la meg styre av en partibok eller partipreferanse. Og jeg gidder til og med å skrive innlegg i stedet for meningsløse onelinere.

Hvis man kunne stemt partier ut i stedet for inn så hadde valget vært såre enkelt.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.272
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noe er fundamentalt feil med det partiet.

Sorry Slubbert. Enda en av dine elskede onelinere.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner meg godt igjen i tankegodset til Slubbert i post #108. Selv om jeg ikke har hatt helt samme utvikling personlig og kanskje ikke deler alle formuleringene i alle fall, så opplever jeg at det har vært en lignende utvikling jeg har gjennomgått på totusentallet. Det handler kanskje mindre om konklusjoner enn om måten å komme fram til konklusjonene på, og overordnede trekk som å ha empati, omsorg og forståelse for de mindre heldige i samfunnet. Og at det koster de mer vellykkede fint lite i praksis, siden klaging på skatt stort sett er eksponering av i-landsproblemer, som ofte er nevnt i disse trådene. Spesielt Slubberts tanker omkring frihet og hva som begrenser eller ikke begrenser den er verdt å ta til seg for de som er dogmatisk opptatt av sin egen snevre definisjon av frihetsbegrepet. Kudos for en glimrende klargjøring av dine overordnede tanker om politikk og samfunn, de er interessante og gode. Og ikke minst ærlige og konsekvente.

Det er litt vittig (og deilig) å se at noen endelig løfter blikket bort fra "den nært forstående døden" til SV i kronikken til Rossavik. Det har vært litt symptomatisk at den form for debatt har vært rettet mot SV i årevis nå, et parti som noen få ganger har falt under sperregrensen i meningsmålinger de siste årene, mens et parti som V har vaket i underkant av samme sperregrense gang på gang. Også ved valg. Både i 2001 og 2009 havnet de under sperregrensen og ble nesten utradert på Stortinget. Hvorfor har det ikke vært aktuelt å diskutere deres "nært forestående død"? Kanskje det endrer seg nå som de måler dårligere enn deres hovedutfordrer på venstresiden noensinne har gjort i moderne tid, under tre prosents oppslutning?

Selv synes jeg ikke det er noe særlig interessant eller matnyttig å diskutere partiers potensielle død. Det er nesten utelukkende basert på ren ønsketenkning fra den som bringer opp temaet, og har lite med virkeligheten å gjøre på grunn av historieløsheten som gjerne ligger innbakt i problemstillingen. Men når akkurat Rossavik gjør det samme med V er det i alle all verdt å lese hans ord. I motsetning til de som mener at velgerne dømmer et parti til døden så stiller han spørsmålstegn med om ikke V bør gjøre det samme som småbedriftseiere noen ganger må velge for å få slutt på lidelsene, å kaste kortene og erklære seg selv for død (konkurs). Ikke at jeg tror det kommer til å skje heller.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.845
    Torget vurderinger
    2
    Her om dagen fikk jeg spørsmål om hvorfor det er så enorm uro i demokratiene. Det har, selvsagt, mange årsaker, men jeg valgte å oppsummere med: tvil omkring suverenitet.
    Om det er Brexit, Trumps angrep på føderal administrasjon, eller populistiske utfordrere i enkeltland som avfeier eksisterende politisk regime, så handler det hele tiden om utvanning av den gjensidige forståelsen av hva som utgjør suverenitet i et samfunn.

Så jeg ba dem lytte til In Our Times gjennomgang av hva Suverenitet er, hvordan begrepet oppstod, ble til politisk doktrine, for så å gå fra Monarkisk tolkning til demokratisk. Folket som utgjør "Leviathan", etter Thomas Hobbes' definisjon of samfunnskroppen, er kommet i tvil om hva samfunnskroppen er, hva den skal bestå av, og hva dens funksjon skal være.

Spennende tider.

BBC Radio 4 - In Our Time, Sovereignty

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.845
    Torget vurderinger
    2
    Sp dundrer på. Krf og V betaler prisen for alt røret. Var det noen som forstod hva Trine Skei Grande vil og mener, under landsmøtet? Og Hareide lanserer merkelige påbud om Sps plikt til å samarbeide med Høyre. Ap blør til Sp, mens det dødsdømte partiet ligger stabilt på 9 representanter på Tinget.

pollofpolls.no - Kantar TNS for TV2 6. april 2017

Skjermbilde 2017-04-07 kl. 06.38.35.jpg

Stolleken:

Skjermbilde 2017-04-07 kl. 06.38.09.jpg

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Krf og Venstre under sperregrensen vil være ekstremt gode nyheter. Kanskje de tenker seg om en ekstra gang før de setter Sandberg, Listhaug, Anundsen, Amundsen og Søviksnes i ministerposter.

Ikke at tanken når frem i Venstreledelsen. Deres eneste sak i vinglinga si er fortsatt å peke nese til AP.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.806
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke at det er en tilfeldighet at de mest innvandringvennlige partiene som er nær sperregrensa (KRF bruk av druknede barn for kynisk stemmehenting hører hjemme i Game of thrones og ikke i norsk politikk)
    Er nok ikke Listhaug et al's ministerposter som er problemet....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn