Wow, du er en skikkelig rebell, Slubbert.
Mer likegyldig. Jeg har mine politiske oppfatninger, men de hører ikke til i noe parti eller politisk fløy. Økonomisk er jeg nok på høyresiden, mens jeg på endel andre spørsmål havner langt til venstre (feks fengsel og straff, forsvarspolitikk, LGBT-rettigheter...). Men jeg avskyr samtidig venstresidens hang til overformynderi og detaljregulering. Og så misliker jeg klassetenkning, jeg kjenner og omgås såpass mange folk fra totalt forskjellige samfunnslag at jeg vet at jobb og status sier svært lite om hvem folk er som personer. Blant de jeg regner som mine venner er alt fra NAV-klienter, tidl. rusmisbrukere og folk som har vært innlagt på psykiatrisk til professorer og bedriftsledere som tjener titalls millioner i året.
Frihet er kanskje den (politiske) verdien jeg setter aller høyest, men jeg har også med årene innsett at det libertarianske frihetsbegrepet er ganske meningsløst fordi man ikke er fri til å realisere seg selv med mindre man har trygghet og beskyttelse fra fattigdom og utnyttelse (som ikke nødvendigvis faller under definisjonen tvang). Og at det å betale skatt i relativt liten grad griper inn i min frihet til selvrealisering, mens det skattekronene går til kan være alfa og omega for én som ikke er like heldig stilt (feks noen av mine overnevnte venner som er arbeidsuføre eller på et tidspunkt havna på skråplanet). Og så har jeg blitt mer pragmatisk og mindre ideologisk, hvis forskning og data sier at noe er formålstjenlig, do it (gitt at målet er noe jeg støtter såklart). Kampen for vitenskap og mot tro og religion er én av vår tids aller viktigste.
Unge Venstre eller "Sveinung Rotevatns Parti" er noe jeg definitivt kunne stemt på, men igjen, det er ett massivt problem med Venstre som begynner på K og slutter på RF. All den tid en stemme til Venstre er en stemme for økt innflytelse til KrF, så kan jeg simpelt hen ikke stemme på dem.
Jeg gidder imidlertid å ha egne meninger i stedet for å la meg styre av en partibok eller partipreferanse. Og jeg gidder til og med å skrive innlegg i stedet for meningsløse onelinere.
Hvis man kunne stemt partier ut i stedet for inn så hadde valget vært såre enkelt.