Stovers verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig, men det setter igang spiralen. For granittplaten står motoren direkte på platen kun låst fast av friksjonen fra gummiunderlaget.

    Alu. platen har et hull eller en nedsenking, der motoren er skrudd fast fra undersiden. Dette krever en helt annen motor, både fysisk størrelse, men også der min er 110V og den nye 24V.
    Motoren igjen krever en annen psu, enten en 2- fase psu (dps versjon 2) eller en 3- fase psu (dps versjon 3). Begge versjoner bruker samme motor sånn jeg har forstått dette. Forskjellen ligger altså i psu’en.
    Å oppgradere til dps2 (aluplate, motor, psu) koster mindre enn det halve av en dps3 oppgradering.

    Vurderer dps2 oppgradering, alternativt å erstatte nåværende motor som har kranglet lenge.

    Dps 2 psu’en produseres ikke lenger, men ved å vise litt tålmodighet dukker det visstnok opp eksemplarer der eieren oppgraderer fra 2- til 3- fase versjonen som altså er siste versjon.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bauer der plattenspieler, oppgradere til versjon 2 (av 3) eller la den forbli som den er og på sikt gå for Linn Lp12?

    Selv ved oppgradering av Bauer er jeg laaangt unna kostnaden av en ny Majik Lp12.

    Etter at barnebarna dro idag tidlig, har jeg «fiklet» litt med Bauer. Konstruksjonen er så enkel å forholde seg til sammenlignet med en Lp12, selv om også den er opptatt av detaljer. Den har få deler, men kan som nevnt oppgraderes ytterligere med annen tonearm eller psu.

    Med all respekt for Linn og dens unike fremtoning, mitt bruker- og eierbehov sier Bauer.
    IMG_2054.jpeg
    IMG_2052.jpeg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    3
    Og en Majik LP12 vil fort bli dyrere når du får lyst på en bedre PSU. Den som sitter i Majik er vel dårligere enn en re-cappet Valhalla eller Hercules, for ikke snakke om en Lingo eller Radikal. Armen er heller ingen «ekte» Linn arm og mange bytter nok ut den etter hvert.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og en Majik LP12 vil fort bli dyrere når du får lyst på en bedre PSU. Den som sitter i Majik er vel dårligere enn en re-cappet Valhalla eller Hercules, for ikke snakke om en Lingo eller Radikal. Armen er heller ingen «ekte» Linn arm og mange bytter nok ut den etter hvert.
    Du har nok helt rett. Min hifi personlighet passer bedre der mulighetene er færre, mao passer også til tittelen hifi- nevrotiker
     
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    3
    Og hvilken låter best? Er det Klimax LP12 du har?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har en ganske oppgradert LP12 (fra Cymbiosis faktisk) med en del Tangerine Audio-oppgraderinger med Naim Aro/Armageddon. Linn Kandid. Men ikke klimax. Jeg har ikke fått sammenlignet med Solstice enda, men om ganske kort tid står de side om side og da skal jeg sammenligne og rapportere både i Linn og Naimtråden:) Det hadde jo også vært litt kult med en Bauer dps..
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stover gjør ting han knapt nok kan 😊 skiftet vinduer på hytta sammen med hyttesnekkern, fikk noen tips der.
    Kjøkkenvindu, et av stuevinduene og et soveromsvindu skiftes i vår humble bolig fra 93.
    IMG_2055.jpeg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også Armageddon på en av mine LP12’er. Det er et stort hopp opp om du velger å gå over til Radikal og enda bedre med Radikal 2 i frest aluminiumskabinett. Dessverre har prisene økt betraktelig i det siste med prisoppgang så det holder fra Linn og en råtten norsk valuta.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er andre gang jeg eier denne Bauer spilleren, den har hatt sin historikk i mitt eie. Det er en mening i at den er tilbake.

    Jeg går for oppgradering til versjon 2. Ny bunnplate og motordesign, ny psu med velger for 33/45.
    IMG_2057.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huset er tomt for øyeblikket, beising erstattet av kaffe og musikk en stakket stund. Fant denne i en tråd, husker ikke hvilken, men musikken er min greie 😊
    IMG_2091.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nait 50 står nå permanent i stua, mens Atom HE foreløpig er kilden.
    Tilsammen blir dette redundant preamp og headamp, vi får se hva fremtiden bringer. Greit å kunne benytte volumfunksjonen i Atom, for siste justering.

    Høyttalerne er Focal Aria 906K2 som jeg hadde stående, plasseringen er foreløpig midlertidig.
    Her blir det plass til en platespiller etterhvert 😉

    Ikke særlig mer å dele nå, når oppgraderingene til Bauer måtte komme kanskje. Bruker tiden til å lytte til kjent og ukjent musikk.

    Muso 2 øverst for TVlyd
    IMG_2174.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I et forsøk på å opptre hifikorrekt skulle jeg kjøpe noen rimelige høyttalerkabler til stueanlegget, såkalte lisser.
    Da jeg sa hva jeg skulle ha hos Elkjøp, spurte selgeren; er det RCA du skal ha :unsure:
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    …….. så turen gikk til Hifiklubben der de tilbød meg denne fra 1/2 pris kassen, Argon.

    Redigert etter å ha sett lyset 😊
    Dette er min siste HT kabel i stueanlegget, en langsiktig og fleksibel løsning.

    IMG_2297.jpeg
    IMG_2298.jpeg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.488
    Antall liker
    64.134
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I et forsøk på å opptre hifikorrekt skulle jeg kjøpe noen rimelige høyttalerkabler til stueanlegget, såkalte lisser.
    Da jeg sa hva jeg skulle ha hos Elkjøp, spurte selgeren; er det RCA du skal ha :unsure:
    I stor grad tenderer kongeriket mot å overutdanne sine innbyggere………noe som definitivt ikke er gjeldene for detaljvarehandelen 😄
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som dropper innom her og kan anbefale pianostemmer i Trondheim?
    Finner Ranum og Rene toner?

    Pianoet har stått stille i mange år, noen tangenter klinger ikke så det må nok mer enn stemming til?
    IMG_2326.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Råd fra en profesjonell skal man ikke kimse av 😊 takk så mye
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sist gang ble pianoet stemt av en blind person faktisk. Husker ikke navnet, men anbefalingen kom fra en bekjent. Det er verdt å sjekke ut musikken til vedkommende, Espen Berg.

     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Til denne kulturelle høyborg av forutsigbarhet, før jeg forlater musikk og morgenkaffen, til fordel for oppgaver som også har sin mening og der den samlede sum av gjøremål og inntrykk har bånd til selve livet 😁

    En annen forutsigbarhet, Naim altså, oppe i 2.etasje er New Classic satt til standby mode. Nede i stuen er Nait 50 ditto.

    Det besnærende med akkurat det er som følger; når musikken spiller opp oppleves den som å kreve noen minutters oppvarming, før den når sitt høydepunkt. Kan sikkert oppleves som en rørforsterker?
    Han sa så «Svein» også engang, i dette (Naim) forum at; vil du ha rørlyd, men ikke dets lyter, velger du Naim 😊

    Musikken fra Atom- Nait- Aria, vanedannende og elskverdig. En etasje opp, etter noen få minutter, rundt regnet 2-3m nærmere himmelen 😉
    IMG_2337.jpeg

    Fra igår, wienerboller utviklet av fruen og barnebarn på fire. Måtte smake noen biter før herligheten ble foreviget. En sterk konkurrent til alternativet fra @Chalshus.
    IMG_2334.jpeg

    Inspirert av BB, hentet frem fra glemselen, denne lyttet fruen og Stover mye til, i tidligere tider.
    IMG_2338.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.773
    Antall liker
    36.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Espen Berg er meget habil pianist.
    En av de få profesjonelle pianister (som jeg vet om) som har piano hjemme som øvingsinstrument - og ikke flygel.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    166
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Til denne kulturelle høyborg av forutsigbarhet, før jeg forlater musikk og morgenkaffen, til fordel for oppgaver som også har sin mening og der den samlede sum av gjøremål og inntrykk har bånd til selve livet 😁

    En annen forutsigbarhet, Naim altså, oppe i 2.etasje er New Classic satt til standby mode. Nede i stuen er Nait 50 ditto.

    Det besnærende med akkurat det er som følger; når musikken spiller opp oppleves den som å kreve noen minutters oppvarming, før den når sitt høydepunkt. Kan sikkert oppleves som en rørforsterker?
    Han sa så «Svein» også engang, i dette (Naim) forum at; vil du ha rørlyd, men ikke dets lyter, velger du Naim 😊

    Musikken fra Atom- Nait- Aria, vanedannende og elskverdig. En etasje opp, etter noen få minutter, rundt regnet 2-3m nærmere himmelen 😉 Vis vedlegget 943598
    Fra igår, wienerboller utviklet av fruen og barnebarn på fire. Måtte smake noen biter før herligheten ble foreviget. En sterk konkurrent til alternativet fra @Chalshus.
    Vis vedlegget 943599
    Inspirert av BB, hentet frem fra glemselen, denne lyttet fruen og Stover mye til, i tidligere tider.
    Vis vedlegget 943600
    Var innom Sterofil tidligere i måneden og hørte Isak demonstrere Naiten. Da diskuterte vi akkurat den nevnte standby-instillingen. Isak var ganske tydelig på at den var der kun pga. EU-regler og at anbefalingen fremdeles var at apparatet alltid skal stå på😉
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Sterofil tidligere i måneden og hørte Isak demonstrere Naiten. Da diskuterte vi akkurat den nevnte standby-instillingen. Isak var ganske tydelig på at den var der kun pga. EU-regler og at anbefalingen fremdeles var at apparatet alltid skal stå på😉
    Javisst, er klar over det 😊 fenomenet er der like fullt, i standbymodus.

    Har ikke helt landet hvilket som passer mitt behov enda, hva er mest praktisk og hva er mest gunstig ift levetid.
    IMG_2339.jpeg
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    166
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    De har det med i manualen også ja😁
    Er veldig tydelig her hos meg også. Driver og tester litt pickuper på et 32.5/hicap/nap110 oppsett. Bruker Neil Jardman sine innstikkskort i 32.5. Det oppsettet trenger minimum 15-20min før det blir bra, spesielt er fraværet av lavere frekvenser tydelig rett etter oppstart.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    166
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Ble veldig imponert over størrelsen på lydbilde under demonstrasjonen. Var både bredere og dypere enn hva en vanligvis får fra Naim. Kan selvsagt også ha litt med at Isak benyttet høyeffektive Audio Note hter? Har ikke noen erfaring med disse fra tidligere
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er min opplevelse også, stort og mektig på et vis, på den litt varme siden…. uten at det betyr grumsete eller noe sånt.
    Bruker Focal Aria K2 stativere, lettdrevne de også.
    Kilden er Atom HE, prøvde den en kort periode med NC 250 og den Atomen er en skikkelig musikkformidler, etter mitt hjerte 😊
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.255
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Lekker den nye Naiten.

    Jeg har ikke fått prøvd den flotte Nait1 skoeesken jeg kjøpte av @kjetil200 for noen uker siden. Kanskje til uka?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lekker den nye Naiten.

    Jeg har ikke fått prøvd den flotte Nait1 skoeesken jeg kjøpte av @kjetil200 for noen uker siden. Kanskje til uka?
    Aha, tok litt tid før jeg tok den :) da har du to av slaget, et bra eierskap det. Jeg kommer aldri til å kvitte meg med Nait 50... klok av skade..... men tror denne får stå uimotsagt.

    Da diskuterte vi akkurat den nevnte standby-instillingen. Isak var ganske tydelig på at den var der kun pga. EU-regler og at anbefalingen fremdeles var at apparatet alltid skal stå på😉
    Ble trigget av denne, har satt switchen til ON på begge systemer. For New Classic trekker jeg alltid power ut, når jeg reiser bort.
    For Nait 50, den slås enkelt til-/ fra standbymode fra "mains" knappen i fronten, dersom switchen på baksiden er satt til on. Det er dessuten noe for seg sjøl å betjene denne pulsknappen og høre releet trekke eller slippe, alt ettersom :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.255
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den ene bli lagt ut på nettet snarlig.
    Kan ikke ha to like. Det blir for fjongt.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ferden blant hodehøyttalere startet for alvor for 2 år siden. Kjøpte først Focal Clear MG, et åpent design. Kona fant fort ut at jeg skulle ha lukket design og av den grunn ble Clear MG sendt til ny eier i Oslo igår.

    Nok en vending i lytterom saken (for dem som kjenner til den) vi går for utleie av kjelleren, leilighet på ca 40kvm. Av den grunn forblir lytterommet i 2.etasje inntil videre. Vinn vinn egentlig, leieinntekter, samt at nåværende fungerer greit og kjellerrommet ville være starten på en ny ferd i akustikkens forunderlige verden.

    IMG_2305.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er 4 uker siden jeg sendte siste mail til Bauer. Regner med mangel på svar skyldes ferietid. Får kontakte dem til uka dersom svar uteblir 😊 Har uansett ikke tid til å utfolde meg akkurat nå, tiden er begrenset til musikklytting.

    Bruker ikke mye tid på Naim UK forumet for tiden, men musikkdelen er innholdsrik og det er artig å følge med på annet også.

    Man kan si mye om Naim Forumet, men til å være et forum med brukere fra hele verden klarer folk å oppførere seg overfor hverandre, tiltross for at man ikke alltid er enige 🤔forunderlig. Tonen er i stor grad voksen og tolerant.

    Det er hyggelig å lese i trådene og fremstår som en samling folk, interessert i musikk og hifi.

     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En fin helg på hytta med familien, store og små. Stover badet i fjorden for første gang i sommer 😳
    Prøvde sup for første gang, det var 3 brett i sving, grei aktivitet det også.

    Igår kveld, utslitt motiv fra min side, Trondheimsfjorden
    IMG_2401.jpeg


    Imorgen tidlig kommer snekkeren til hytta, diverse gjøremål.

    Ferden går videre til Bergen i morgen kveld, noen dager med møte. Samme eksersis neste uke, da på kurs ifm CO2 fangst 😁

    Spiser av fritiden dette 😬 får trøste seg med trivelig selskap med kollegaer, bespisning og 🍺

    Fra Equinors nettsider, skisse CO2 fangst:
    Selskapet skal også installere en 36 kilometer lang kontrollkabel som skal koble injeksjonsbrønnen til Oseberg-feltet, der injeksjonsanlegget på havbunnen skal styres fra.
    IMG_2410.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Travel uke med mange vekslinger, musikk begrenset til hodetelefoner og telefon.
    Direkte fra hytta på mandag, videre til Bergen. Hvem skulle tro dette bildet er tatt fra hotellrommet i muggbyen Bergen, tidlig tirsdag morgen :unsure:;)
    To dagers møte med viktige avklaringer. Middag med passende drikke på Engen restaurant, anbefales, god mat og passe casual sted.

    IMG_2435.jpeg


    Herlig start på dagen idag, kaffe og musikk fra stueanlegget.Blir en rask tur opp på loftsrommet også, før dagens uviktige gjøremål :)
    IMG_2452.png
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kaffe og musikk igjen, beste starten på dagen. Løftet ned Kerr fra loftsrommet igår, prøvde dem ut i stuen med Nait 50 og Atom HE. Nait 50 har likheter med New Classic, men er allikevel en helt annen kopp te. Veldig underholdende, godt grep om musikken, men altså noe helt annet.

    En av Kerr`ene står igjen i stuen, plassert ved veggen der jeg ønsker anlegget, mens plassering vist på bildet er innvilget ift Focalene.
    I motsetning til minst en annen her på HFS går jeg diplomatisk frem ift nye revir :)
    PS! Legg merke til HT kablene :)
    IMG_2470.jpeg


    Dagen idag går til hytta, skal kjøre bort en revet platt og hugget kvist til den lokale fyllinga. Deretter forberede for støping av forstøtning under den ene stripemuren. Denne er visstnok satt opp i seinere tid ift tilbygget bod og bærer preg av dårlig understøtning.
    IMG_2418.jpeg


    Manglende respons fra Bauer Audio hadde sin forklaring. Nå er oppgraderingen pakket og klar for sending til Trondheim.
    Har lagt til siste versjon lagerhus og medfølgende clamp/ platestrammer.
    IMG_2473.jpeg


    Kjøretur rundt Byneset med Bonneville igår kveld. Fint kjørevær, men kjenner at sommeren er på hell.
    IMG_2472.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.616
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Flotte dine Kerr. :) Opplever du Kerr å som lette å drive? Mener å ha lest fra en test at de trengte ganske mye "power" for å våkne (på tross av spesifikasjonen) og at de trivdes best på høyere volum. Er det din erfaring også? Spør for en venn... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn