Strøm relatert Strømfilter

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Er på utkikk etter et bra strømfilter/overspenningsvern
Har kikket på In-Akustik sitt men synes kanskje 5.000 er litt mye for et slik filter da jeg også må kjøpe strømkabel til forsterker.
Er det noen andre merker det kan være verdt å lytte til?

Ser at blant annet Monster har noen som virker bra, men gir det samme lydmessige gevinst som de litt dyrere alternativene?

Hva med Supra sitt LoRad?

Til info så har jeg Doxa 70 Signatur, Doxa 012, Audio Physig Tempo 3i
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Et bra strømfilter som man eventuelt ikke lager selv koster dessverre skjorta. Testet nylig Trafomatic sin Modell 3000 til 22000kr, det funka utrolig bra, men ble for lite for mine 2x Rogue M180.

Hadde før et Isotek Aquarius, det gjorde også litt nytta, men tror man lett kan få en fagmann til å lage noe som er mye bedre enn det til under halve prisen!

Håper jeg snart får testet Vibex sitt :).
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.603
Antall liker
1.333
Sted
Oslo
Er på utkikk etter et bra strømfilter/overspenningsvern
Har kikket på In-Akustik sitt men synes kanskje 5.000 er litt mye for et slik filter da jeg også må kjøpe strømkabel til forsterker.
Er det noen andre merker det kan være verdt å lytte til?

Ser at blant annet Monster har noen som virker bra, men gir det samme lydmessige gevinst som de litt dyrere alternativene?

Hva med Supra sitt LoRad?

Til info så har jeg Doxa 70 Signatur, Doxa 012, Audio Physig Tempo 3i
Er du ute etter et skikkelig overspenningsvern så ring en elektriker:) Han kan montere et skikkelig overspenningsvern(grov vern) i sikringsskapet ditt og finvern forran aparatene dine .. Det er bedre en det jalla skvipet flere her inne på forumet blir lurt til å kjøpe. Bortkasta penger.Gå for en skikkelig løsning så har du penger spart og itilleg invistert i boligen din . Kan også installere overspenningsvern for kun en enkeltkurs..
hilsen trikkern!
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.075
Antall liker
146
Torget vurderinger
3
Hvor mye tror du dette vil koste -grovvern og finvern. Og du har hørt at dette virker meget godt kontra andre strømfilter . Er ute etter å gjøre noe med strømmen selv så lurer litt på dette.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.277
Antall liker
1.175
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er på utkikk etter et bra strømfilter/overspenningsvern
Har kikket på In-Akustik sitt men synes kanskje 5.000 er litt mye for et slik filter da jeg også må kjøpe strømkabel til forsterker.
Er det noen andre merker det kan være verdt å lytte til?

Ser at blant annet Monster har noen som virker bra, men gir det samme lydmessige gevinst som de litt dyrere alternativene?

Hva med Supra sitt LoRad?

Til info så har jeg Doxa 70 Signatur, Doxa 012, Audio Physig Tempo 3i
Er du ute etter et skikkelig overspenningsvern så ring en elektriker:) Han kan montere et skikkelig overspenningsvern(grov vern) i sikringsskapet ditt og finvern forran aparatene dine .. Det er bedre en det jalla skvipet flere her inne på forumet blir lurt til å kjøpe. Bortkasta penger.Gå for en skikkelig løsning så har du penger spart og itilleg invistert i boligen din . Kan også installere overspenningsvern for kun en enkeltkurs..
hilsen trikkern!
Mna.

Var på målejobb på Stord Base i uka som var med datalogger og PC. Er sjelden ute i felten så ble litt tatt på senga av all støyen på nettet på en slik base. Pga dårlig tid dro jeg på Heia kjøpesenter og Clas Ohlson og kjøpte dette:
Nettfilter | Clas Ohlson
Overspenningsvern - CO/TECH | Clas Ohlson

Problemene med støy forsvant så helt borkasta penger trenger det ikke være. Nå skal det og sies at jeg jordet loggeren til testobjektet og så hva som løste mest problemer vet jeg egentlig ikke ...
 

pers1

Bransjeaktør
Ble medlem
15.09.2013
Innlegg
64
Antall liker
2
Sted
Asker
Er på utkikk etter et bra strømfilter/overspenningsvern
Har kikket på In-Akustik sitt men synes kanskje 5.000 er litt mye for et slik filter da jeg også må kjøpe strømkabel til forsterker.
Er det noen andre merker det kan være verdt å lytte til?

Ser at blant annet Monster har noen som virker bra, men gir det samme lydmessige gevinst som de litt dyrere alternativene?

Hva med Supra sitt LoRad?

Til info så har jeg Doxa 70 Signatur, Doxa 012, Audio Physig Tempo 3i
Er du ute etter et skikkelig overspenningsvern så ring en elektriker:) Han kan montere et skikkelig overspenningsvern(grov vern) i sikringsskapet ditt og finvern forran aparatene dine .. Det er bedre en det jalla skvipet flere her inne på forumet blir lurt til å kjøpe. Bortkasta penger.Gå for en skikkelig løsning så har du penger spart og itilleg invistert i boligen din . Kan også installere overspenningsvern for kun en enkeltkurs..
hilsen trikkern!
Mna.

Var på målejobb på Stord Base i uka som var med datalogger og PC. Er sjelden ute i felten så ble litt tatt på senga av all støyen på nettet på en slik base. Pga dårlig tid dro jeg på Heia kjøpesenter og Clas Ohlson og kjøpte dette:
Nettfilter | Clas Ohlson
Overspenningsvern - CO/TECH | Clas Ohlson

Problemene med støy forsvant så helt borkasta penger trenger det ikke være. Nå skal det og sies at jeg jordet loggeren til testobjektet og så hva som løste mest problemer vet jeg egentlig ikke ...
Man bør hold seg langt unna filtret som er omtalt her:
Nettfilter | Clas Ohlson
Den tilfører sjeldent mye støy, har ett apparat der jeg kan lytte til hvordan støy fra strøm høres ut , å denne stryker på alle punkter. Anbefaler å bruke AudioPrism Quietline den fungerer. Har innstallert den hos mange kunder med støyproblemer.

PerS
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.638
Antall liker
85.060
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
. har ett apparat der jeg kan lytte til hvordan støy fra strøm høres ut
Du verden! Fortell litt om dette, da jeg vurderer å kjøpe et slik selv!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hvordan fungerer en varistor på nivåer under tennspenningen?
 

pers1

Bransjeaktør
Ble medlem
15.09.2013
Innlegg
64
Antall liker
2
Sted
Asker
Hvordan fungerer en varistor på nivåer under tennspenningen?
"Varistors are used as control or compensation elements in circuits either to provide optimal operating conditions or to protect against excessive transient voltages. When used as protection devices, they shunt the current created by the excessive voltage away from sensitive components when triggered." Lav spenning kan også øke motstanden Varistors
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
559
Antall liker
103
Torget vurderinger
8
Furutech lager fine produkter i varierende prisklasse, disse har hva enn folk sier en positiv effekt på lyden.
Jeg kjøpte denne:


PM Audio
Og den virker! Fikk mindre støy, instrumentene kom bedre frem, sortere bakgrunn, bedre adskillig av instrumenter og kort sagt renere lyd!
Ettersom du ikke er interessert i på legge så mye i filter anbefaler jeg denne!

PM Audio

En bekjent av meg hadde helt klar forbedring av lyden med den :)

Mvh Jan Arne Nilsen
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hvordan fungerer en varistor på nivåer under tennspenningen?
"Varistors are used as control or compensation elements in circuits either to provide optimal operating conditions or to protect against excessive transient voltages. When used as protection devices, they shunt the current created by the excessive voltage away from sensitive components when triggered." Lav spenning kan også øke motstanden Varistors
Burde du ikke i det minste fortelle om hvordan det er implementert i finvernet?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.638
Antall liker
85.060
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
BS-Lampene blinker sterkt her nå! Venter fortsatt på en god forklaring.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.277
Antall liker
1.175
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er på utkikk etter et bra strømfilter/overspenningsvern
Har kikket på In-Akustik sitt men synes kanskje 5.000 er litt mye for et slik filter da jeg også må kjøpe strømkabel til forsterker.
Er det noen andre merker det kan være verdt å lytte til?

Ser at blant annet Monster har noen som virker bra, men gir det samme lydmessige gevinst som de litt dyrere alternativene?

Hva med Supra sitt LoRad?

Til info så har jeg Doxa 70 Signatur, Doxa 012, Audio Physig Tempo 3i
Er du ute etter et skikkelig overspenningsvern så ring en elektriker:) Han kan montere et skikkelig overspenningsvern(grov vern) i sikringsskapet ditt og finvern forran aparatene dine .. Det er bedre en det jalla skvipet flere her inne på forumet blir lurt til å kjøpe. Bortkasta penger.Gå for en skikkelig løsning så har du penger spart og itilleg invistert i boligen din . Kan også installere overspenningsvern for kun en enkeltkurs..
hilsen trikkern!
Mna.

Var på målejobb på Stord Base i uka som var med datalogger og PC. Er sjelden ute i felten så ble litt tatt på senga av all støyen på nettet på en slik base. Pga dårlig tid dro jeg på Heia kjøpesenter og Clas Ohlson og kjøpte dette:
Nettfilter | Clas Ohlson
Overspenningsvern - CO/TECH | Clas Ohlson

Problemene med støy forsvant så helt borkasta penger trenger det ikke være. Nå skal det og sies at jeg jordet loggeren til testobjektet og så hva som løste mest problemer vet jeg egentlig ikke ...
Man bør hold seg langt unna filtret som er omtalt her:
Nettfilter | Clas Ohlson
Den tilfører sjeldent mye støy, har ett apparat der jeg kan lytte til hvordan støy fra strøm høres ut , å denne stryker på alle punkter. Anbefaler å bruke AudioPrism Quietline den fungerer. Har innstallert den hos mange kunder med støyproblemer.

PerS

Mulig det, men det ser du og på en datalogger fra HBM som jobber på mV nivå, omtrent som å sitte å se på et Scope om det sier deg noe. Det kurrerte i alle fall den støyen jeg fikk inn på måleutrustningen. Bruker det nå hjemme, for sikkert hets skyld, selv om jeg ikke opplever slik støy der.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Mna.

Var på målejobb på Stord Base i uka som var med datalogger og PC. Er sjelden ute i felten så ble litt tatt på senga av all støyen på nettet på en slik base. Pga dårlig tid dro jeg på Heia kjøpesenter og Clas Ohlson og kjøpte dette:
Nettfilter | Clas Ohlson
Overspenningsvern - CO/TECH | Clas Ohlson

Problemene med støy forsvant så helt borkasta penger trenger det ikke være. Nå skal det og sies at jeg jordet loggeren til testobjektet og så hva som løste mest problemer vet jeg egentlig ikke ...
Man bør hold seg langt unna filtret som er omtalt her:
Nettfilter | Clas Ohlson
Den tilfører sjeldent mye støy, har ett apparat der jeg kan lytte til hvordan støy fra strøm høres ut , å denne stryker på alle punkter. Anbefaler å bruke AudioPrism Quietline den fungerer. Har innstallert den hos mange kunder med støyproblemer.

PerS

Mulig det, men det ser du og på en datalogger fra HBM som jobber på mV nivå, omtrent som å sitte å se på et Scope om det sier deg noe. Det kurrerte i alle fall den støyen jeg fikk inn på måleutrustningen. Bruker det nå hjemme, for sikkert hets skyld, selv om jeg ikke opplever slik støy der.
Det står på nettsiden at den består av 2 sikringer og 2 varistorer.

På et overspenningsvern er varistor koblet mellom fase og jord og har ingen funksjon så lenge spenningen er under tennspenning. Eaton, Schneider og de store har alle skjema for finvern på nettsidene sine
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
Noise Sniffer fra AudioPrism, anbefalt av Sterophile. Se under products
AudioPrism introduces Ground Control...
Noen norsk forhandler?
Tilgjengelighet finnes under dealer, "distribution available" i Norge, ellers var det referert til diverse nettsteder som forhandlet, bla. Acoustic Sounds.
Jeg ser at AudioPrism selger tusj til å ha på CD-plater. Da mister jeg interessen for de andre produktene også. Sporbredden og pikselavstanden på CD-plater er valgt slik at de gir destruktiv interferens i plateplanet, så du har ikke lys som beveger seg mot kantene.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Se datablad i linken, de har en funksjon mht støy i motsetning til overspenningsvern.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jeg ser at AudioPrism selger tusj til å ha på CD-plater. Da mister jeg interessen for de andre produktene også. Sporbredden og pikselavstanden på CD-plater er valgt slik at de gir destruktiv interferens i plateplanet, så du har ikke lys som beveger seg mot kantene.
Tusj funker. Grading/fasing av platene funker. Mange har efart dette. Hvorfor skal det være så vanskelig å akseptere??:eek:
Mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
Jeg ser at AudioPrism selger tusj til å ha på CD-plater. Da mister jeg interessen for de andre produktene også. Sporbredden og pikselavstanden på CD-plater er valgt slik at de gir destruktiv interferens i plateplanet, så du har ikke lys som beveger seg mot kantene.
Tusj funker. Grading/fasing av platene funker. Mange har efart dette. Hvorfor skal det være så vanskelig å akseptere??:eek:
Mvh
Fordi forklaringen de gir ikke henger på greip, så jeg foreslår at du ser etter en annen forklaring på det du hører.
For min del er jeg mer interessert i strømfiltre fra folk som vet hva de snakker om.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Mna.

Var på målejobb på Stord Base i uka som var med datalogger og PC. Er sjelden ute i felten så ble litt tatt på senga av all støyen på nettet på en slik base. Pga dårlig tid dro jeg på Heia kjøpesenter og Clas Ohlson og kjøpte dette:
Nettfilter | Clas Ohlson
Overspenningsvern - CO/TECH | Clas Ohlson

Problemene med støy forsvant så helt borkasta penger trenger det ikke være. Nå skal det og sies at jeg jordet loggeren til testobjektet og så hva som løste mest problemer vet jeg egentlig ikke ...
Man bør hold seg langt unna filtret som er omtalt her:
Nettfilter | Clas Ohlson
Den tilfører sjeldent mye støy, har ett apparat der jeg kan lytte til hvordan støy fra strøm høres ut , å denne stryker på alle punkter. Anbefaler å bruke AudioPrism Quietline den fungerer. Har innstallert den hos mange kunder med støyproblemer.

PerS

Mulig det, men det ser du og på en datalogger fra HBM som jobber på mV nivå, omtrent som å sitte å se på et Scope om det sier deg noe. Det kurrerte i alle fall den støyen jeg fikk inn på måleutrustningen. Bruker det nå hjemme, for sikkert hets skyld, selv om jeg ikke opplever slik støy der.
Det står på nettsiden at den består av 2 sikringer og 2 varistorer.

På et overspenningsvern er varistor koblet mellom fase og jord og har ingen funksjon så lenge spenningen er under tennspenning. Eaton, Schneider og de store har alle skjema for finvern på nettsidene sine
Kan tilføje at en varistor har en diode lignede effekt, under mærkespændingen går der en meget lille lækstrøm, over mærkespændingen en stor strøm.
Man sætter den normalt mellem fase og nul, hvor den kan beskytte mod bl.a. mod lyn nedslag , jeg har dog set en del varistorer som har været fuldstændig forkullet fordi de ikke har kunnet klarer strømmen i et kraftigt uvejr, og resultatet har været at den elektronik som varistoren skulle beskytte er brændt af, så det er bestemt ikke en 100% beskyttelse.
Varistor - Wikipedia, den frie encyklopædi
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.277
Antall liker
1.175
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Mulig det, men det ser du og på en datalogger fra HBM som jobber på mV nivå, omtrent som å sitte å se på et Scope om det sier deg noe. Det kurrerte i alle fall den støyen jeg fikk inn på måleutrustningen. Bruker det nå hjemme, for sikkert hets skyld, selv om jeg ikke opplever slik støy der.
Det står på nettsiden at den består av 2 sikringer og 2 varistorer.

På et overspenningsvern er varistor koblet mellom fase og jord og har ingen funksjon så lenge spenningen er under tennspenning. Eaton, Schneider og de store har alle skjema for finvern på nettsidene sine
Kan tilføje at en varistor har en diode lignede effekt, under mærkespændingen går der en meget lille lækstrøm, over mærkespændingen en stor strøm.
Man sætter den normalt mellem fase og nul, hvor den kan beskytte mod bl.a. lynslag , jeg har dog set en del som har været fuldstændig forkullet fordi de ikke har kunnet klarer strømmen i kraftigt uvejr, så det er ikke en 100% beskyttelse.
Varistor - Wikipedia, den frie encyklopædi
Til orientering selges dette som et støyfilter og ikke et overspenningsvern. Hvordan det fungere bryr jeg meg ikke så mye om. Det som var viktig for meg var at det gjorde filterjobben for meg. Samme filter ble for øvrig brukt på en platform i Nordsjøen for noen uker siden med godt resultat.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Godt konstrueret Hifi need no power filters.
Noen få eks.

Dårlig konstuert?Kan de ikke lage ok. stømforsyninger?


Mark Levinson No.33H monoblock power amplifier | Stereophile.com

The '33H also employs an AC regeneration system

Torus Power RM20 Audio/Video Power-Isolation Unit | Stereophile.com

Bryston advised me that Plitron, who manufacture the 28B-SST's toroidal transformer, also make Power Isolation Units (PIUs), under the brand name Torus Power. Torus explained that its PIUs combine surge suppression with massive toroidal transformers to provide AC power conditioning

Audience Adept Response power conditioner Associated Equipment | Stereophile.com

Preamplification: Sutherland PhD phono stage; VTL TL-7.5, Sutherland Direct, Placette Active line stages; Halcro dm10 preamplifier.
Power Amplifiers: VTL Ichiban monoblocks & S-400; Halcro dm58 & dm88 monoblocks; Mark Levinson No.20.6 monoblocks.


Audio Power Industries Power Wedge Ultra 116 power conditioner Associated Equipment | Stereophile.com

CD playback: Audio Research CD2/DAC3, Linn Sondek CD12; Sonic Frontiers Iris 3 transport/Processor 3.
DVD player: Denon DVD-3000.
Preamplification: Adcom GFP-750, Audio Research LS8, Conrad-Johnson ART, Mark Levinson No.380S; Linn Linto phono section.
Power amplifiers: Accuphase M2000, Audio Research VT200, Cary CAD-805C monoblocks, Mark Levinson No.332.

PurePower 700 AC Power Regenerator and Battery Backup Reviewed

Major amplifier manufacturers, such as Krell and Mark Levinson, are completely aware of this and have gone so far as to add internal power regenerators into their top-end models to maximize performance.


Mye elendig elektronikk hos enkelte her også?

http://www.hifisentralen.no/forumet...31-stra-mrensing-woodoo-eller-na-dvendig.html
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Mulig det, men det ser du og på en datalogger fra HBM som jobber på mV nivå, omtrent som å sitte å se på et Scope om det sier deg noe. Det kurrerte i alle fall den støyen jeg fikk inn på måleutrustningen. Bruker det nå hjemme, for sikkert hets skyld, selv om jeg ikke opplever slik støy der.
Det står på nettsiden at den består av 2 sikringer og 2 varistorer.

På et overspenningsvern er varistor koblet mellom fase og jord og har ingen funksjon så lenge spenningen er under tennspenning. Eaton, Schneider og de store har alle skjema for finvern på nettsidene sine
Kan tilføje at en varistor har en diode lignede effekt, under mærkespændingen går der en meget lille lækstrøm, over mærkespændingen en stor strøm.
Man sætter den normalt mellem fase og nul, hvor den kan beskytte mod bl.a. lynslag , jeg har dog set en del som har været fuldstændig forkullet fordi de ikke har kunnet klarer strømmen i kraftigt uvejr, så det er ikke en 100% beskyttelse.
Varistor - Wikipedia, den frie encyklopædi
Til orientering selges dette som et støyfilter og ikke et overspenningsvern. Hvordan det fungere bryr jeg meg ikke så mye om. Det som var viktig for meg var at det gjorde filterjobben for meg. Samme filter ble for øvrig brukt på en platform i Nordsjøen for noen uker siden med godt resultat.
Når jeg skriver at en varistor virker på den måde, så er det undehyleme fordi den virker sådan, læs dog for helvede det jeg linker til.

Det der er problemet med at vurdere et netfilter og hvilken virkning de eventuelt har på lyden, er at selv bare en anden netledning kan give klangforskelle, som kan være positive eller negative.
Det behøver ikke være den elektriske effekt af netfilteret som giver lydforandringen, det er som sagt lige så tit det som netfilteret er lavet af som gør forskellen.

Det netfilteret bør gøre er at at "fjerne alle de harmonisk" som er opstået ved at sinus-kurve-formen på netspændingen er blevet deformeret, og det gør en varistor ikke, det kan jeg garanterer for, tværtimod vil jeg næsten sige.

Fjerne de harmonisk fra en sinus-kurven kan kun et filter gøre, eller en total genskabelse/"resampling" , som eks.v. de forskellige power conditioner gør.

Power conditioner i sig selv har også en egenlyd afhængig af hvad de er lavet af , og deres elektriske princip, det kan man forvisse sig om ved at prøve nogle forskellige.
Ingen af dem lyder ens, på trods af at deres funktion er den samme, at få en "krøllet" sinuskurve , til at ligne en ren sinuskurve uden harmoniske.

Iøvrigt mener jeg at det meste af alt dette netfiltrering faktisk gør mere skade end gavn for lyden. Når vi taler om traditionelle strømforsyninger.

Drejer det sig derimod om SMPS så er det simpelthen en nødvendighed at have forskellige sikkersforanstaltning som sikre at støj ikke smides ind i apparatet som forsynes, og at der ikke smider støj ud på nettet , som så kan finde vej til andre apparater.

Selve SMPS forsyningen vil være rimelig ligeglad med hvordan netspændingen ser ud , den bliver alligevel hakket i stumper og stykker ved en høj frekvens.
Her er det som sagt selve SMPS-forsyningen som er hovedproblemet , ved at den smider støj ind i apparatet , og eventuelt støj baglæns ud på nettet og videre ind i andre apparater, også igennem luften kan støjen finde vej , hvis afskærmningen ikke er helt perfekt, eller en SMPS forsyning er halvt defekt.
En klasse D er på sin vis en stor SMPS forsyning som variere spændingen i henhold til et musiksignalet.

I traditionel forsyning har man allerede et godt netfilter i selve transformatoren , hvis den ikke er af ringkerne typen.

Hvor stort ens problem er med netstøj (harmoniske) bør faktisk måles efter denne transformator.

Man kan forstærke denne transformators filtervirkning ved at bruge yderligere en 1:1 trafo, eventuelt koblet til balanceret netspænding , således at commen-mode støj fjernes.
Fælles støj , som kan være indstrålet eller udstrålet fra eksempelvis SMPS forsyninger, eller klasse D, computer, sparepære , og meget andet.
Den ultimative løsning, som jeg iøvrigt selv har, er batteridrift.

Ps. Jeg ved man snakker meget om lytning i midnats-timen og at strømmen er meget bedre osv.
Jeg er ikke helt sikker på at det altid kun hænger sådan sammen , prøv at lægge mærke til hvor stiller der er i forhold til midt på dagen , jeg lagde specielt mærke til hvor stiller der var her 1 juledag, man hører simpelthen små lyde man normalt aldrig gør , og det gør man naturligvis også fra anlægget.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En god løsning er å bruke kvalitets SMPS til all elektronikk i anlegget.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
En av grunnene til at netteiger senket spenningen i fordelingskiosk
hos meg var at smps ikke liker høye spenninger.
Låg hos meg på 240 - 245V.
Dette er ikke uvanlig,og da spesielt for de som ligger tidlig i fordelingsnettet.

Hadde elektronikk som f.eks Hypex o.l vært så bra hadde vel de relativt få eierne
beholdt utstyret.I tillegg er det ikke alle som ønsker dens lydlige egenskaper.

glam.jpg
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jeg ser at AudioPrism selger tusj til å ha på CD-plater. Da mister jeg interessen for de andre produktene også. Sporbredden og pikselavstanden på CD-plater er valgt slik at de gir destruktiv interferens i plateplanet, så du har ikke lys som beveger seg mot kantene.
Tusj funker. Grading/fasing av platene funker. Mange har efart dette. Hvorfor skal det være så vanskelig å akseptere??:eek:
Mvh
Fordi forklaringen de gir ikke henger på greip, så jeg foreslår at du ser etter en annen forklaring på det du hører.
For min del er jeg mer interessert i strømfiltre fra folk som vet hva de snakker om.
Det er alltid lov å være skeptisk. Mange ganger smart også :rolleyes:

Har fått testa ut både tusj og fasing av skiver hvor vi i utgangspunktet har hatt to like, og deretter modifisert. Ikke lenge siden vi testet ut grading av et par CDer hos en kamerat med et skikkelig bra anlegg. Og som sagt, det blir ikke bare en endring, men en hørbar forbedring.
Mvh
 

Onkel Skrue

Medlem
Ble medlem
14.02.2010
Innlegg
22
Antall liker
9
Torget vurderinger
8
Har selv Isotek Aqvarius Evo 3, og det er en av de beste oppgraderingene jeg har gjort. Ryddet veldig opp i lyden. Diskanten særlig ble mye renere og mer behagelig. Akkurat som det hadde vært groms der tidligere kan du si. Nå bor jeg i en gammel bygård skal sies, så mulig det er over snittet dårlig strømforhold der.

Dessverre ganske dyrt da...
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
Jeg ser at AudioPrism selger tusj til å ha på CD-plater. Da mister jeg interessen for de andre produktene også. Sporbredden og pikselavstanden på CD-plater er valgt slik at de gir destruktiv interferens i plateplanet, så du har ikke lys som beveger seg mot kantene.
Tusj funker. Grading/fasing av platene funker. Mange har efart dette. Hvorfor skal det være så vanskelig å akseptere??:eek:
Mvh
Fordi forklaringen de gir ikke henger på greip, så jeg foreslår at du ser etter en annen forklaring på det du hører.
For min del er jeg mer interessert i strømfiltre fra folk som vet hva de snakker om.
Det er alltid lov å være skeptisk. Mange ganger smart også :rolleyes:

Har fått testa ut både tusj og fasing av skiver hvor vi i utgangspunktet har hatt to like, og deretter modifisert. Ikke lenge siden vi testet ut grading av et par CDer hos en kamerat med et skikkelig bra anlegg. Og som sagt, det blir ikke bare en endring, men en hørbar forbedring.
Mvh
Verden er komplisert, og siden du ikke har lys i plateplanet var det ikke den endringen dere hørte. Sats på en dobbelt blindtest.
Beklager til trådstarteren for avsporingen. 8)
 
Topp Bunn