Strømforbruk...

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Er interessert i vite strømforbruk på min nyinnkjøpte Gryphon Diablo.Har googla saken,men er usikker på om jeg tolker det som står der rett.
Noen som kan hjelpe meg å finne hva ampen forbruker i strøm ved at den står på konstant og volumet på 0?
Ser i manualen at det anbefales at den står påslått hele tiden,men hvis strømforbruket er betydelig bare ved at den står påslått,så blir det jo kroner av det over tid :)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.998
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er det ingen sånne specs i manualen?
Det pleier å være det...

mvh
Proffen

N

nb

Gjest
Schumacher skrev:
Er interessert i vite strømforbruk på min nyinnkjøpte Gryphon Diablo.Har googla saken,men er usikker på om jeg tolker det som står der rett.
Noen som kan hjelpe meg å finne hva ampen forbruker i strøm ved at den står på konstant og volumet på 0?
Ser i manualen at det anbefales at den står påslått hele tiden,men hvis strømforbruket er betydelig bare ved at den står påslått,så blir det jo kroner av det over tid :)
Er den konstant varm? Dersom nei, så er størmforbruket lavt. Om du varmer opp med strøm uansett kan du se bort fra størmkostnaden den delen av året du uansett varmer opp boligen din.

Du får en dings på Clas Ohlson til 99 kroner som viser hvor mange ampere / watt en sak som er koblet i dingsen trekker.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Stand-by: 5W
Tomgang: 200W

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Nix,ingen slike spec,'s i manualen,bare hva den yter ut :)
Interessang den saken du nevner på CO nb.
Når jeg slår den på så blir den ikke særlig varm av å stå med volum på 0 nei,men etter en lyttesession så blir den fin og varm ja og den kjøles ikke spesielt ned med det første for å si den sånn...

N

nb

Gjest
Proffen skrev:
Holmium skrev:
Stand-by: 5W
Tomgang: 200W
Det er da ikke så gærn`t?

mvh
Proffen
200W på tomgang er jo en del, om det skal forstås som "på, men forsterker ingen ting". Om man antar en strømpris på 1 krone pr kWh så koster det 0,2 * 24 * 365 = 1752 kroner i året. Så kan man i praksis se bort fra rundt halvparten om man uansett bruker strøm til å varme opp boligen halve året, samt at det er da strømprisen er høyest, så den faktiske kostnaden er nok en del lavere.

Har man råd til en slik forsterker, så har man nok råd til det lille innhugget den gjør på strømregningen også. Finnes nok bedre grunner enn strømkostanden for å slå den av når den ikke skal brukes.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Superb Holmium! :)
nb-den enkle kalkylen din er mer enn nok for meg for å bestemme meg for å slå den av før natta og skrues på om morran/hjemkomst etter arbeid... Slik jeg ser det så er strømforbrukdet den eneste grunnen til å slå den av nb,tviler på at den er så mer brannfarlig enn annet...

N

nb

Gjest
Schumacher skrev:
Superb Holmium! :)
nb-den enkle kalkylen din er mer enn nok for meg for å bestemme meg for å slå den av før natta og skrues på om morran/hjemkomst etter arbeid... Slik jeg ser det så er strømforbrukdet den eneste grunnen til å slå den av nb,tviler på at den er så mer brannfarlig enn annet...
Jeg tenkte mer på slitasje. Det varer ikke evig det som står inni.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Schumacher, du må endre profilen din..... 8) Gratulerer med flott forsterker, forresten! Jeg vurderte den sjøl, men den ble litt for dyr for min konto.

Litt O.T., men kan du si litt om lyden fra Diablo'en?

Interressant dette med strømforbruk; Noen som veit hva strømforbruket er på Densen B-150'en? Finner ikke noe på spec'en til Densen om det. Man kan jo sjølsagt sette den på "stand by", men den har stått på siden jeg fikk den i hus. Det samme gjorde gode gamle DM-10'ern.

mvh. VilhelmW

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
ok ser den nb :)

Litt om lyden VilhelmW.... Jeg sammenligner den først og fremst med Thor mkll.
Superlativene kommer til å hagle her.... :)
Jeg trodde ikke det var mulig at 4 stk 17cm basser som er i Contour S3.4 kan spille så kjellerdypt,stramt og raskt-helt ufattelig.Attpåtil er alt så fjellstøtt og kontrollen total!
Etter å ha blåst gjennom div Zeppelin,Sabbath Echoes av Floyd + flere gamle helter,så konstanterer jeg det det tegnes ett enormt stort lydbilde som er deilig oppløst og luftig.
Høytalerne kommer nesten bort i lydbildet.
Borte er den skarpe toppen jeg hadde før og klangstrukturen generelt går heller litt mot det varme enn det mer kalde som Thor ga.

Det er rett og slett pur glede :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Regnet med noe sånt,ja! Det er garantert en knallgod forsterker. Du må gjerne dele noen erfaringer med oss når Gryphon'en har blitt skikkelig varm i trøya. Igjen, grattis! ;D

mvh. VilhelmW

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
BTW-hvordan i steiksvarteste forandrer jeg signaturen min? Har prøvd alt,men får bare feilmeldinger og dirigert tilbake og i hytt og gevær...

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.254
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Schumacher skrev:
BTW-hvordan i steiksvarteste forandrer jeg signaturen min? Har prøvd alt,men får bare feilmeldinger og dirigert tilbake og i hytt og gevær...
Rediger profil ---> forumrelaterte opplysninger, så skriv du d du vijl så trøkke du endre profil

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Schumacher skrev:
Steiki ta,mæsta så'n skjæmmes... :-[
Slutt å syt; du fikk det jo tell.... ;D

Håper at du etterhvert kommer med meir djuptpløyende omtale av Diablo'en. Hadde det ikke vært for at B-150+'en ble en sånn "bulls eye" her i huset, hadde jeg nok spara meg opp til en sånn. Så jeg er steike nysgjerring!

mvh. VilhelmW

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Holmium: Klarer du denne?; NAD M3
;D

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
GnR3 skrev:
;D
Sorry, finner ikke.
Mangler som data overalt, M2 finner jeg derimot :)
Men 180 klasse A høres ut som et godt strømbruk i stand-by, bare å spille høyest mulig ;D

Send en mail til NAD er mitt tips.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Min kjære Sugden bruker ca.160W jevnt og trutt, og har stått på i 2 år. Men så yter den jo hele 2x25W, og jeg bruker sikkert max 2 W av dem. Prisen pr watt brukt til musikk blir kledelig høy :)

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Holmium skrev:
GnR3 skrev:
;D
Sorry, finner ikke.
Men 180 klasse A høres ut som et godt strømbruk i stand-by, bare å spille høyest mulig ;D

Fant ikke selv, men den kjører da ikke i Klasse A, men AB..?

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
VilhelmW....

Mitt tips er-begynn å spar hvis du går for en.Fra mitt ståsted så kan du umulig bli skuffet.Med forbehold om sjelden dårlig matching med andre komponenter da...
Har ikke fått kjørt en brøkdel musikk av det jeg vil enda,jobb og barn har tatt mesteparten av tida hittil etter at ampen kom i hus..

Bra logo btw Holmium...-AC Milan har vært laget i mitt hjerte fra ungdomsskolen... :)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
GnR3 skrev:
Holmium skrev:
GnR3 skrev:
;D
Sorry, finner ikke.

Fant ikke selv, men den kjører da ikke i Klasse A, men AB..?
Stemmer nok med AB, ble litt forrvirret av brosjyren der det er delt opp. Forforsterkerdel som A og effektdel som de angir som "sammenlignbar" med B.

I forhold til effekt angir NAD kundeservice:
Standby 2.5W
Idle 79W
Operating 480W

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Min Bryston 250 watter drar 186W i tomgang og neppe så mye mer når den belastes med mine relativt enkle høyttalere.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Schumacher skrev:
VilhelmW....

Mitt tips er-begynn å spar hvis du går for en.Fra mitt ståsted så kan du umulig bli skuffet.Med forbehold om sjelden dårlig matching med andre komponenter da...
Har ikke fått kjørt en brøkdel musikk av det jeg vil enda,jobb og barn har tatt mesteparten av tida hittil etter at ampen kom i hus..

Bra logo btw Holmium...-AC Milan har vært laget i mitt hjerte fra ungdomsskolen... :)
Nei, nå trives jeg godt med B150+ og DNRG - ikke minst den siste; den skaper en heilt anna forsterker.. ;D Bort sett fra rå kraft, ligger ikke lydbildet fra Densen etter Diablo'en - har jeg hørt snakk om. Jeg har ikke sammenlignet de to sånn direkte, men det er nok riktig det du sier ang. at Diablo'en går litt meir mot det "varme".

Jeg har temmelig lettdrevne høyttalere, så all råkrafta behøver jeg ikke. Hurtighet, engasjement, oppløsthet osv... har jeg allerede. Men om jeg skulle finne på å bytte, er Diablo'en en klar kandidat.

Så er det dette med at jeg har klokketro på "dual mono"-konstruksjoner, og det har ikke B-150+. Thomas Sillesen er jo meir sånn "keep it simple & good"-type. Nå har jeg tre Densen-komponenter, og har hatt det 4, nemlig min forrige forsterker, DM-10 - som forøvrig var en dual-mono - og ALLE har gitt meg det jeg er ute etter. Hadde Densen funnet på å bygge en ny forsterker a la DM-10, med dagens teknologi, men basert på samme grunnprinsipper - og dratt til med ...la oss si 2 x 200 W og skikkelige strømreserver, ville jeg satt meg på lista tvert! Uansett strømforbruk...

PS: Ingen som veit hva B-150+ bruker av el-kraft? Vi fikk nylig ei strømregning på 10K, men det skyldes neppe forsterkeren.

mvh. VilhelmW

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Nei no æ gla æ ha sameblod!

Sikkert bare fysikk- har koblet fram og tilbake i kveld. Det virker da sannelig som også det er endel db forskjeller på måten å koble på. Med DAC rett i vegg så er det mange db lavere enn alt i minisub. Noen som "ganner" strømmen her???

I morgen må jeg ta fram måleting ja- eller kanskje vente. Nye Høyttalere lørdag. vente vente....

Forklar den da- altså DB forskjellen:)
Vidar

Topp Bunn