Strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    2.443
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    25
    Så utrolig glad for at jeg ikke er på kabelkjøret. Har noen diy fatLMC fra "krigens" dager, et par av dem er i anlegget. Ellers lakris på meg samt signal/høyttalerkabler fra pro-markedet. Veldig befriende selv for en ufaglært audiofil. Tror at hvis man vil høre forskjell så hører man det. I hvertfall for å rettferdigjøre dyre kjøp av kabler. På den andre siden så må alle ha rett til å drive hobbyen slik de vil. Skjønner ikke hvorfor man gidder å lage en til nå 12 sider lang krangletråd om det er forskjell eller ikke på en stakkars strømkabel.
    I beste mening
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.741
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    1
    Kan like godt være "highend" kabel boutique:


    Eneste forskjellen er at man oppsøker de selv og får noe fysisk produkt i bytte. Scam har vært lenge, lønnsomt er det tydeligvis også da det har tatt helt av de siste få årene.. Rammer gamle, naive godtroende idioter, så Norge er et perfekt mål. Tydeligvis så ser man tendenser til at Danmark er mer likt Norge enn først antatt..
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    647
    Antall liker
    806
    Jeg har da fået skiftet intern strømkabel i apparater for år tilbage til fladvalset sølv i 1,6 kvadrat på min Marantz PM 14 KI. Sign. Den kom til at spille rigtig godt. Den havde også fået fjernet plastik på kondensatorerne, der blev erstattet med silke smurt godt med lindolie påført på bagefter. Kabinettet fik også en tur indvendigt, fordi lindolie dæmper vibrationer, når det er indtørret. Men det bruger jeg ikke mere, fordi det lugter.
    Senere til endnu kraftigere kabeltyper. Mine effektforstærkere er blevet ombygget mange gange til kraftigere trafoer også. Niels Larsen, NLE, fortalte om vigtigheden med kraftigere kabler på sekundærsiden. Og gerne korte.
    Da jeg købte mine to forstærkere af Andreas Knedahl, som blev bygget til mig, kunne jeg selv vælge strømkabel internt i apparaterne. Det var fra øverste hylde efter hans forslag med bedste kabler, net brønd, højttalerbøsninger mm. Spiller også klart bedre end en der testede sin indkøbte klasse D forstærker. Den kunne slet ikke følge med.
    I dag ville jeg havde fået sat LessLoss kabler i.
    Av en eller annen grunn fikk de interne linolje-modifikkasjonene dine meg til å tenke på denne... :unsure: ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.973
    Antall liker
    19.638
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du har fatt i den rigtige enden (ikke av kablet) 🤣
    Hoppet for mange år siden (Gud må vite hvorfor) på et "godt råd" a´la Palvig.
    Skulle være den mest velbevarte hemmeligheten innom HiFi. Svæææææære strømkabler i metermål.
    3 x 4 kvadrat (husker ikke merket) til runnt 150,- DKr pr. meter.
    Og jeg HAR store monblokker (600 watt), så det blev laget 2 strømkabler, akkurat lange nokk, med Oyaide-plugger.
    Lur meg, om ikke forventningen var store. Tidspunktet kom, hvor de blev montert.
    Satte meg i smørhullet, hadde kopplet monoblokkene i Klasse A (80 watt), og hva skjedde???
    Var det forskjell?? Ikke den minnste driten. De har fått bli siden de både er lange, store og "tykke"
    (akkurat som xxxxx) 🤣🤣🤣🤣🤣.
    Men forskjell?? NADA.
    Strømkabler er bare jåleri🤓 Har supra kabler. Mer en dyre nok. Det som fascinerer er at dyrere kabler blir alltid til bedre lyd hos de troende🥴
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    23.104
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    dyrere kabler blir alltid til bedre lyd hos de troende🥴
    Nå er det vel ganske lang tid siden, at Palvig startet med å skrive på HFS.
    Dengangen mente han, at han hadde anlegg pent over gjennemsnittet, hva lyd angår.
    Noen stillte spørgsmålet, og jo da...... det var veldig, veldig bra.
    Nå noen år senere, er det vel ikke tall på, hvor mange gange det har blitt "forbedret" og ja.......
    alltid til det bedre....... og noen ganger er det jo ikke små forbedringer, det er tale om.
    Da sitter man vel bare å tenker...... Hvordan er det muligt....... med en alder, der hørslen er for nedadgående,
    utallige/uennelige forbedringer, der man har har blitt fri for støy i ultrasonic områden (50KHz-500KHz).........
    Jo.... skulle ønske, jeg hadde hatt den hørslen...... eller kanskje ikke. Må vel gi hodepine bare å fyre opp
    anlegget, før man har brukt flere 100.000´er på tulleprodukter.
    Forstår bare ikke, att ett eneste sted i Danmark finns det så skitten strøm, at tingene umuligt kan fungere
    optimalt uten LessLoss.......... Lucky me, at jeg ikke bor der :giggle:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.741
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    1
    Ja, tykkere kabel er lite poeng når utstyret kun har C13 kontakt. Den er godkjent til max 10A på 230V. Noen få effektforsterkere til hjemmekino er utstyrt med C19, men de er det få av da de stort sett har integrert ledning istedet når det kreves 16A.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    23.104
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tykkere kabel er lite poeng når utstyret kun har C13 kontakt. Den er godkjent til max 10A på 230V. Noen få effektforsterkere til hjemmekino er utstyrt med C19, men de er det få av da de stort sett har integrert ledning istedet når det kreves 16A.
    Hos Palvig må det jo være en eller annen filtervirkning også....... Kann jo umuligt være
    dimensionering (overdimensionering)?? 3 x 6 kvadrat til DAC og streamer rekker vel lige akkurat?? 🤣 🤣 🤣
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du burde rapporteres for at sprede løgne, selvom vi ved du bare er et af de nemmeste mennesker at bilde ting ind.
    Vi sad to mennesker og prøvede at skifte LessLoss C-MARC Firewall 64X på og af. Det var så tydeligt, og hvordan du kan få dig selv til at påstå, at det er løgn, er for dumt.
    LessLoss C-MARC Firewall 640X er så endnu bedre. Sådan en har jeg bestilt og jeg glæder mig. Jeg har svært ved at tro, at ikke alle kan høre en forskel. Du kan nok også.


    1716282549930.png


    LessLoss C-MARC Firewall 640X.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.493
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et par innlegg er fjernet. En bruker har fått skrivesperre en periode her da det ikke kommer noe fornuftig likevel.
    Tråden vurderes stengt men klok av skade så popper det bare opp tilsvarende andre steder.
    Avstå fra ufinheter er dere greie. Lessloss reklamen trenger vi ikke oppleve i "alle" tråder.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.041
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg er i tvivl om I ved det.
    Palvig skriver kun om LessLoss produkterne for at se os reagere på hans skriverier.
    Jeg skriver om LessLoss produkter, så andre kan have glæde af dem også. Jeg har ikke noget med LessLoss at gøre andet end jeg er en tilfreds kunde.
    I en hi-fi debatside burde det være sådan, at man kunne dele gode oplevelser med lyd. Men mange synes at åbenbart, at det er mere sjovt at komme med dumme kommentarer.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.741
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    1
    Vi sad to mennesker og prøvede at skifte LessLoss C-MARC Firewall 64X på og af. Det var så tydeligt, og hvordan du kan få dig selv til at påstå, at det er løgn, er for dumt.
    LessLoss C-MARC Firewall 640X er så endnu bedre. Sådan en har jeg bestilt og jeg glæder mig. Jeg har svært ved at tro, at ikke alle kan høre en forskel. Du kan nok også.


    Vis vedlegget 1025960

    LessLoss C-MARC Firewall 640X.
    Det bekrefter bare dette på nytt:
     

    HoJ

    Superamatør
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    39.479
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skriver om LessLoss produkter, så andre kan have glæde af dem også. Jeg har ikke noget med LessLoss at gøre andet end jeg er en tilfreds kunde.
    I en hi-fi debatside burde det være sådan, at man kunne dele gode oplevelser med lyd. Men mange synes at åbenbart, at det er mere sjovt at komme med dumme kommentarer.
    Kan du ikke misjonere på LessLoss-tråd eller din "private tråd"? Må du gjøre det "overalt"?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.783
    Sted
    Horten
    Jeg har nevnt det før, men det er fascinerende hvordan noen eiere av produkter/merker, går så vanvittig all-in og blir en så hardbarket entusiast at det er i grenseland til ren religion.
    -Produktet/merket/teknologien (og eierens opplevelse) blir tilnærmet sammenvevd med personligheten, og ethvert spørsmål eller kommentar tas som et personlig angrep.
    Samtidig så skal det som oftest (som i de fleste religioner) ut å "spre det gode budskap" med de beste intensjoner om en bedre verden bare alle andre også begynner å se "lyset" (aka disse magiske produktene/merkene/teknologien).
    For produsentene så er det jo selvsagt penger spart om kundene selv reklamerer for produktene. ;)
    Kundene er heller ikke underlagt noen begrensninger eller krav om at det som legges ikke må være direkte uriktig, etc.

    Dette gjelder jo ikke bare haifai selvsagt, men likevel spesielt.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    388
    Antall liker
    190
    Det bekrefter bare dette på nytt:
    Tak for link, dette bør jo ikke glemmes, jeg tror vi alle skal mindes om disse oplevelser med jævnlige mellemrum. Ikke for at håne nogle, men for at huske på den menneskelige svaghed.

    Interessant er kabeltesten i sig selv, men også det faktum at ingen hørte at DAC'en heller ikke spillede :) Og de kontante udmeldinger omkring lyd forskelle.

    Hvad formår vi egentligt at detektere med sikkerhed? Blindtest burde jo være obligatoriske fremover...
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    9.508
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kan se ut som Paul har smuglest her på HFS 😬 Uten å mene hverken det ene eller det andre, så la han ut en video i dag hvor han forklarer hvorfor PS Audio legger med de kablene de gjør. Hadde de ikke solgt egne kabler i tillegg, så hadde argumentet hans vært bedre:
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.092
    Antall liker
    7.477
    Sted
    Kongsberg
    Kan se ut som Paul har smuglest her på HFS 😬 Uten å mene hverken det ene eller det andre, så la han ut en video i dag hvor han forklarer hvorfor PS Audio legger med de kablene de gjør. Hadde de ikke solgt egne kabler i tillegg, så hadde argumentet hans vært bedre 🤑
    For en gangs skyld er jeg ikke helt uenig med Paul. Men hør nå på hva han sier. Det er ikke noe mystikk ute å går.
    Tilstrekkelig tverrsnitt, og gjerne en skjerm bare for å være på den sikre siden.En slik kabel koster ikke mer enn maks en tusenlapp eller to. Alt annet er reinspikka lureri.

    Det er heller ikke slik at pparater sender så mye støy ut på kabelen, men det KAN selvfølgelig være en teoretisk mulighet for det
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    983
    Antall liker
    698
    Nå er det vel ganske lang tid siden, at Palvig startet med å skrive på HFS.
    Dengangen mente han, at han hadde anlegg pent over gjennemsnittet, hva lyd angår.
    Noen stillte spørgsmålet, og jo da...... det var veldig, veldig bra.
    Nå noen år senere, er det vel ikke tall på, hvor mange gange det har blitt "forbedret" og ja.......
    alltid til det bedre....... og noen ganger er det jo ikke små forbedringer, det er tale om.
    Da sitter man vel bare å tenker...... Hvordan er det muligt....... med en alder, der hørslen er for nedadgående,
    utallige/uennelige forbedringer, der man har har blitt fri for støy i ultrasonic områden (50KHz-500KHz).........
    Jo.... skulle ønske, jeg hadde hatt den hørslen...... eller kanskje ikke. Må vel gi hodepine bare å fyre opp
    anlegget, før man har brukt flere 100.000´er på tulleprodukter.
    Forstår bare ikke, att ett eneste sted i Danmark finns det så skitten strøm, at tingene umuligt kan fungere
    optimalt uten LessLoss.......... Lucky me, at jeg ikke bor der :giggle:
    Som han siger "Nu lyder en trumpet som en trumpet" Han havde ellers altid troet, at Miles Davis spillede blokfløjte :D
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er heller ikke slik at pparater sender så mye støy ut på kabelen, men det KAN selvfølgelig være en teoretisk mulighet for det
    En sann historie fra virkeligheten, - som en kollega av meg uttrykte det...
    På 80-tallet en gang hadde jeg en bekjent som var student i Tromsø, og som kjøpte seg en CD-spiller på en av byens forretninger... Han hadde en hybelleilighet hos en eldre dame.. Dette var den tida hvor TV var analog, og mange av de som hadde en sender i rimelig nærhet stort sett hadde en bordantenne stående oppå TV'en. Etter kort tid ble det stadig oftere umulig for husverten å se på TV, og etterhvert kom det for en dag at det var når studenten spilte plater at det ble umuig å se på TV.. Han tok spilleren under armen og oppsøkte forretningen for å reklamere, men der ble han blankt avvist, for spilleren fungerte jo som den skulle....
    Da han kom hjem på juleferie tok han kontakt med meg og forklarte problemet, hvor på jeg ba han komme med spilleren på jobb hos meg. Jeg rigga meg da opp med en nokså avansert spektrumanalysator, og det viste seg at spilleren strålte gjennom hele VHF-området med et nivå som var nokså likt den signalstyrken man da kunne forvente som antennesignal, - støyen kom ut via nettkabelen.. Jeg tok da noen bilder for å dokumentere målingen og skrev en liten rapport, hvorpå spilleren ble levert til forretningen utpå nyåret.... studenten fikk ny spiller ... problem solved, og husverten kunne se på TV uten forstyrrelser....

    Om det er en moral her skal jeg ikke påstå, - men det finnes apparater med feil, - både tilfeldige feil og regelrette konstruksjonfeil, men jeg mener og tror at det er nokså sjeldent... jeg har i alle fall ikke opplevd noe lignende... hverken med konsumentutstyr eller det hav av diverse pro utstyr jeg har håndtert ( ikke hifi...)

    EDIT: Studenten var svært musikkinteressert og hadde et helt kurant godt anlegg, uten at jeg husker hva det var.... i alle fall ikke HaiEnd..
    Han opplevde ingen problemer eller støy ved avspilling....
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.624
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Design og material har noe å si.. og ja det vil påvirke lyd..

    Skjerming mot RF er en viktig faktor.. og det blir stadig mer å mer trådløse ting som sviver rundt i luften :)

    Men én god kabel trenger ikke koste heroin.. dyrere er ikke bedre osv osv.

    Men det meste er bedre en standard lakrisremse :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Design har uten tvil mye å si - kretsdesign som jeg regner med du mener. Materialvalg tror jeg har marginalt om noen betydning, - i alle fall om vi snakker om kabler. Jeg tror itteno' på alle påstandene om sølv, gull, linolje og alt det der, - det henger bare ikke på greip fra et teknologisk synspunkt. RF stråling er et faktum, men problemet er stort sett en påstand som ikke blir bevist.. om man tror på det, kan man jo forsøke en lytteøkt hvor man slår av alt av mobiltelefoner, WiFI og det man har i huset av slikt, og "se" om det gjør noen forskjell... ( mange lytter jo helt klart med synet også). Om man på død og liv vil ha en meter med skjermet nettkabel på "den første meteren" fra forsterker etc, så er vel det helt greit, men det får man for noen hundrelapper - ikke fem og sekssifrede beløp....

    Jeg har påpekt det noen ganger før, men det er jo unektelig nokså besynderlig at alt som finnes av ultrafølsomt måleutstyr i resten av verden ikke har slike problemer, - men i HaiEnd må man sørge for å skjerme seg fra mygg som fiser, for "alt er hørbart"..... go figure...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.644
    Antall liker
    3.394
    Sted
    Oslo
    En sann historie fra virkeligheten, - som en kollega av meg uttrykte det...
    Fra labben mens vi tok hovedfag----
    En studiekamerat brukte en signalgenerator som kunne sende signaler i FM-båndet. Signalet ble sendt gjennom coax, men det måtte splittes og vi oppdaget at via den koblingen kunne vi effektivt stoppe NRK sine sendinger lokalt....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lekkasjestråling fra kabler både var og er et reelt problem... Da man gikk i gang med kabel-TV anlegg, var lekkasjestråling fra kabelnettet en sentral parameter, og slik resttsråling var også grunnen til at det i begynnelsen var forbudt å distribuere en del av de såkalte S-kanalene, da disse ligger i sammen frekvensområdet for NAV/COM for flytrafikk.... På 90-tallet designet jeg to kabelanlegg - et mindre i gata hvor jeg bor, og større borti høgget med et dekningsområde på et par-tre km...Jeg mener at at lekkasjedempingen på stamkabelen var ca 60 dB, og det var en kabel med heltrekt folieskjerm...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.755
    Antall liker
    10.170
    Torget vurderinger
    2
    Design har uten tvil mye å si - kretsdesign som jeg regner med du mener. Materialvalg tror jeg har marginalt om noen betydning, - i alle fall om vi snakker om kabler. Jeg tror itteno' på alle påstandene om sølv, gull, linolje og alt det der, - det henger bare ikke på greip fra et teknologisk synspunkt. RF stråling er et faktum, men problemet er stort sett en påstand som ikke blir bevist.. om man tror på det, kan man jo forsøke en lytteøkt hvor man slår av alt av mobiltelefoner, WiFI og det man har i huset av slikt, og "se" om det gjør noen forskjell... ( mange lytter jo helt klart med synet også). Om man på død og liv vil ha en meter med skjermet nettkabel på "den første meteren" fra forsterker etc, så er vel det helt greit, men det får man for noen hundrelapper - ikke fem og sekssifrede beløp....

    Jeg har påpekt det noen ganger før, men det er jo unektelig nokså besynderlig at alt som finnes av ultrafølsomt måleutstyr i resten av verden ikke har slike problemer, - men i HaiEnd må man sørge for å skjerme seg fra mygg som fiser, for "alt er hørbart"..... go figure...
    Husker godt en tidlig 70-talls elektronisk kalkulator med sterkt display/tall jeg hadde , hver gang et tall ble endret/taster inn slo det ut som susing på FM radioen ved siden av . Kunne vært brukt til telegrafi…
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.741
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    1
    Lekkasjestråling fra kabler både var og er et reelt problem... Da man gikk i gang med kabel-TV anlegg, var lekkasjestråling fra kabelnettet en sentral parameter, og slik resttsråling var også grunnen til at det i begynnelsen var forbudt å distribuere en del av de såkalte S-kanalene, da disse ligger i sammen frekvensområdet for NAV/COM for flytrafikk.... På 90-tallet designet jeg to kabelanlegg - et mindre i gata hvor jeg bor, og større borti høgget med et dekningsområde på et par-tre km...Jeg mener at at lekkasjedempingen på stamkabelen var ca 60 dB, og det var en kabel med heltrekt folieskjerm...
    Coax og kabel TV hører til på 80-tallet, verden har heldigvis gått fremover etter 40 år med nyere og bedre teknologi. Coax får man støt bare man tar i kabel der det er gummi, så at det stråler mye er det ingen tvil om og kabelTV design er utdatert på samme måte som 10base2 på nettverk er det, er vel samme kabel mer eller mindre også som ble brukt. Og terminering med endemotstander i sløyfer til flere, gjør at en feil hos en nabo kan slå ut til flere naboer og i tillegg dra med seg støy og jordingsproblemer. Folie/skjerm hjelper jo litt, men ikke like godt som balansert kabling der man i tillegg kan skjerme og har isolerte utganger pr.kunde etc. Og fiber er også forbedret bare de siste 10 årene alene, til konsumerpris om man vil også som vil si rimeligere enn kobber med cat 5 var for 20 år siden. Det er mye forskjellige valg som kan tas idag, god teknologi koster nesten ingenting lengre heller. Og stråling er et ikke-tema, men det er som du sier design først og fremst som avgjør dette. Materialvalg for skjerm er også en del av designet.
    Så at "highend" land ligger 50 år tilbake i tid er et stort mysterie, har de såpass mye skrot og gammel dårlig design liggende på et kott de tenker å selge dyrt som blir pensjonen dems? Ikke rart at "highend" stråler både inn og ut som fandens oldemor.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.124
    er fortsatt masse kabel tv og internett via coax i leilighetsblokker med mye av de samme tjenestene som fiber. hadde 100mbit nett, t-we streaming etc.
     

    HoJ

    Superamatør
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    39.479
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    er fortsatt masse kabel tv og internett via coax i leilighetsblokker med mye av de samme tjenestene som fiber. hadde 100mbit nett, t-we streaming etc.
    100/100?
    Tror coax har begrensninger med opplasting. Jeg hadde get/telia med 250/25.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.124
    det er sant, høy opp er greit å ha men blir ikke mye brukt i praksis.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    1.783
    Sted
    Horten
    Kan se ut som Paul har smuglest her på HFS 😬 Uten å mene hverken det ene eller det andre, så la han ut en video i dag hvor han forklarer hvorfor PS Audio legger med de kablene de gjør. Hadde de ikke solgt egne kabler i tillegg, så hadde argumentet hans vært bedre:
    God gammel PS Audio Paul vil nok ikke si den egentlige grunnen til at de leverer med en helt ordinær powerkabel med utstyret de selger: og det er ikke for å være "høflig" som han sier.
    Det er nok heller så enkelt at som produsent så er man fort holdt ansvarlig for ev problemer med utstyret, og ingen produsenter ønsker å være avhengig av en tilfeldig haifai-kunde som kan finne på å bruke sprengtråd/nettverkskabel/kleshenger/10-tommetotter-egenmekka kabel som strømtilførsel.
    Spesielt ikke i USA, der søksmål sitter løst.

    Sånn sett så sier han jo også indirekte at strømkabel de leverer med er 100% godt nok for å få max ut av dingsen. Hva skal man da med en dyrere strømkabel?
    Noen burde kanskje spørre han om utstyret de lager støyer så mye, at han må anbefale å bruke skjermede strømkabler. 🤭
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.741
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    1
    er fortsatt masse kabel tv og internett via coax i leilighetsblokker med mye av de samme tjenestene som fiber. hadde 100mbit nett, t-we streaming etc.
    Jo jøss, mye komprimering og optimalisering på det digitale domenet der for å få til de hastighetene. Men i dagens standard så er dette lave hastigheter. Man får vel 300mbit ned på coax også fra telia, om jeg husker rett. Litt det samme med ADSL over et par med telefonlinje, komprimering og optimalisering av det digitale domenet på eksisterende nett som egentlig bare er beregnet for mye lavere hastigheter. Det kommer stadig ny og bedre teknologi (og protokoller), som gjør at man kan utnytte eksisterende infrastruktur bedre.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.519
    Antall liker
    3.115
    Husker godt en tidlig 70-talls elektronisk kalkulator med sterkt display/tall jeg hadde , hver gang et tall ble endret/taster inn slo det ut som susing på FM radioen ved siden av . Kunne vært brukt til telegrafi…
    Det var vel også slik mye industrispionasje og hacking ble forsøkt utført med datatastatur. Som også har støysignatur man kan forsøke lære.

    Snakker om det. Hva tenker dere om butikker (f#!& u Biltema) som har ulik lyd for de indiviuelle tallene på talltastaturet kundene taster sine hemmelige koder? Blir jo ikke mye hemmelig da gitt.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.124
    Men i dagens standard så er dette lave hastigheter.
    ekstreme hastigheter er en gimmick imo, ala de som alltid skal kjøpe den største ryzen cpun for å sjekke facebook. nesten ingen har bruk for det. f.eks netflix 4k krever bare 25mbit. hadde 20mbit i en lang periode, en dag ble det oppgradert til 100, selv om desktop var koblet til med kabel tok det over en mnd før jeg ble klar over oppgraderingen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    23.104
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Snakker om det. Hva tenker dere om butikker (f#!& u Biltema) som har ulik lyd for de indiviuelle tallene på talltastaturet
    Er dere virkelig så langt bakut i utvikling??
    Mere enn 15 år siden nå, at dette var ett issue hernede (DK), og blev veldig fort byttet til, at alle tastene fikk samme lyd,
    for å unngå akkurat dette. Og det var alle steder, ATM´s, betalingsautomater i ALLE butikker m.m.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn