Strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.530
    Antall liker
    8.793
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Strømkabler skal bare se fine ut og ha rett lengde :) ellers er det bare tull
    Ha en fin helg

    mvh
    Ca 50 cm og god kvadrat så er vi der.
    Må innrømme att jeg for lenge siden kjøpte en del Furutech FP-3TSS762 4,93 mm2
    Og kontakter, men hørte jeg noe endring......NEI.
    Er nå kortet ned til bare 0,5 meter.
    Har prøvd å bytte ut til vanlige std kabler. Hørte null endring.
    Da slår jeg meg til ro med det.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.204
    Antall liker
    3.382
    Sikke en flok ignoranter. Selv er jeg meget overrasket af især Lessloss Stellar og tildels Prime. Men har det vanskeligt med de Dk.kr 17000 for Lessloss Stellar.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.777
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sikke en flok ignoranter. Selv er jeg meget overrasket af især Lessloss Stellar og tildels Prime. Men har det vanskeligt med de Dk.kr 17000 for Lessloss Stellar.
    Ja det er dyrt, men jeg har svært ved at tro, at der er noget bedre strømkabler end det LessLoss Stellar Entropic.
    Jeg kan demonstrerer for dig afspilning fra Transporter, og hele vejen frem med LessLoss Prime contra LessLoss Stellar Entropic. Hvis du tør!

    Jeg tænker på, om det er grundet et andet strømsystem, der bruges i Norge, end i Danmark, der gør at man ikke i Norge sådan hører forskel som vi gør i Danmark?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Litt pirk, danmark bruker mest TT, men den har normalt også N-leder.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.615
    Antall liker
    3.280
    Sted
    Oslo
    Ja det er dyrt, men jeg har svært ved at tro, at der er noget bedre strømkabler end det LessLoss Stellar Entropic.
    Jeg kan demonstrerer for dig afspilning fra Transporter, og hele vejen frem med LessLoss Prime contra LessLoss Stellar Entropic. Hvis du tør!

    Jeg tænker på, om det er grundet et andet strømsystem, der bruges i Norge, end i Danmark, der gør at man ikke i Norge sådan hører forskel som vi gør i Danmark?
    LessLoss har bevisbyrden. Jeg skal vurdere å sløse bort tid og penger på det hvis de klarer å fortelle hva de har utviklet og hvorfor resultatet er så dyrt.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.204
    Antall liker
    3.382
    Lessloss har tilbudt mig at orientere mig om tilbud på Stellar kabler som har fået små produktionsfejl.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.062
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Er meget imponert over engasjementet rundt strømkabler.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Sikke en flok ignoranter. Selv er jeg meget overrasket af især Lessloss Stellar og tildels Prime. Men har det vanskeligt med de Dk.kr 17000 for Lessloss Stellar.

    Har du tenkt over at et hvilket som helst kompetent firma kan konstruere og selge en perfekt strømkabel til en lang lavere pris? Enten er Lossless inkompetente eller de ler hele veien til banken - sannsynligvis begge deler.
    Det er like idiotisk å betale 17 000kr for en strømkabel som å betale 100 000kr for en brødrister. Sistnevnte er et langt mer komplisert produkt, men likevel kan alle kompetente brødristerfabrikanter lage og selge en brødrister som gjør jobben perfekt for en brøkdel av prisen....
    Det er slik at enhver produktkategori når et punkt der det ikke er meningsfullt å kaste mer penger etter det fordi potensialet er tatt ut forlengst. Kabel er et slikt produkt hvor dette punktet er svært lavt (les: billig), i likhet med kostnadene til tomme ølbokser (står en foran meg), limtuber, boksåpnere og andre tilsvarende helt trivielle ting.
    Lydforskjellene er i ditt hode. Du kan tjene millioner dersom du kan høre deg frem til en gitt kabel. Bare å google. Så langt har ingen klart det. Dersom noe hadde det, ville annonsene for produktene vært fylt med testresutater....
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.598
    Antall liker
    4.048
    Torget vurderinger
    1
    Lossless og slike trenger og bruker nyttige idioter, trenger ikke å bruke masse penger på ljug og markedsføring lengre da så noe har de jo faktisk skjønt.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.250
    Antall liker
    105.625
    Torget vurderinger
    23
    Forretningskonseptet til denne type "produsenter" er glimrende! "There's a Sucker born every Minute - but in the Hifi community they are now down to 30 seconds"
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    1.516
    Sted
    Horten
    Man kan altid diskutere hvorvidt man kan høre forskel på to kabler. Men at der ikke findes bevis for målbar forskel er ikke sandt.

    Måling af to forstærkere med to forskellige strømkabler.
    Ja, dette er kjent tema.
    Det er fint mulig å designe og lage et hifi-produkt så dårlig at det lar seg påvirke av alt mulig, inkl kabler.
    Eksempel på dette er denne Acurus 250 som du linker til. Som du ser så modifiserer han produktet, og voila; det lar seg ikke påvirke lengre:
    "Endnu mere overraskende er det at den modificerede Acurus 250 er totalt upåvirket af det valgte strømkabel!"

    Så, er det da ikke mye bedre å bruke penger på å kjøpe ordentlig designet utstyr, fremfor å kjøpe noe dårlig for så bruke ti-tusener på kabler for å få det bra? :unsure:
     
    T

    TC2YOU

    Gjest
    Ja, dette er kjent tema.
    Det er fint mulig å designe og lage et hifi-produkt så dårlig at det lar seg påvirke av alt mulig, inkl kabler.
    Eksempel på dette er denne Acurus 250 som du linker til. Som du ser så modifiserer han produktet, og voila; det lar seg ikke påvirke lengre:
    "Endnu mere overraskende er det at den modificerede Acurus 250 er totalt upåvirket af det valgte strømkabel!"

    Så, er det da ikke mye bedre å bruke penger på å kjøpe ordentlig designet utstyr, fremfor å kjøpe noe dårlig for så bruke ti-tusener på kabler for å få det bra? :unsure:
    Problemet er at forskellen på strømkablerne ligger 100 db eller mere nede og har ingen betydning.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Man kan altid diskutere hvorvidt man kan høre forskel på to kabler. Men at der ikke findes bevis for målbar forskel er ikke sandt.

    Måling af to forstærkere med to forskellige strømkabler.
    Den der er et skoleeksempel på hvordan «feil» kobling av signal til chassis/nettjord kan utgjøre en potensielt vesentlig forskjell:
    1715430468939.png

    De to forbindelsene som er angitt som fjernet innebærer før fjærning at alle jordstrømmer i chaiss føres via nullreferansen til signal og videre til referansepunktet for tilbakekoblingen (R3+R4 & R5+R6) og til slutt til nullpunktet for strømforsyningen. Problemet her er vel så mye koblingen av chassis vs signal. Som målingene muligens viser så gir det problemer med brum og intermodulasjon mellom signal og nettsfrekvensen, og ev andre frekvenser i jordstrømmene.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    603
    Antall liker
    741
    Den der er et skoleeksempel på hvordan «feil» kobling av signal til chassis/nettjord kan utgjøre en potensielt vesentlig forskjell:
    Vis vedlegget 1023516
    De to forbindelsene som er angitt som fjernet innebærer før fjærning at alle jordstrømmer i chaiss føres via nullreferansen til signal og videre til referansepunktet for tilbakekoblingen (R3+R4 & R5+R6) og til slutt til nullpunktet for strømforsyningen. Problemet her er vel så mye koblingen av chassis vs signal. Som målingene muligens viser så gir det problemer med brum og intermodulasjon mellom signal og nettsfrekvensen, og ev andre frekvenser i jordstrømmene.

    mvh
    KJ
    1715447406986.png

    Vil en jordet strømkabel kunne rette på invendige jordsløyfer i en slik forsterker?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1023821
    Vil en jordet strømkabel kunne rette på invendige jordsløyfer i en slik forsterker?
    Nei. Men jord eller ikke i nettledningen kan endre en god del på hvordan problemet utarter seg. En forholdsvis liten endring i impedansen til netttjord kan potensielt også gjøre det samme. Det avhenger av hvordan tingene er satt sammen og samvirker med tilsluttet utstyr.

    Den viste modifikasjonen har fortsatt potensielle problemer med forholdene mellom signaljord, chassis jord og nullpunktet i strømforsyningen, der den øker impedansen fra signaljord til nullpunktet i lokal avkobling og mikser den sammen med ev jordstrømmer fra chassis til sternepunktet i strømforskyningen.

    Mvh
    KJ
     

    Kaj.

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2023
    Innlegg
    31
    Antall liker
    43
    Sted
    Aalborg, Danmark
    Betingelsen for at diagrammet fungerer i praksis, er at den elektriske forbindelse mellem Chassis/signalground og Starground udgør NUL Ohm.
    Sådan er det udført i mine DIY effekttrin og Preamp, fra hvilke diagrammmet er taget. De er alle upåvirket af hvilket strømkabel der anvendes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.598
    Antall liker
    4.048
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Men jord eller ikke i nettledningen kan endre en god del på hvordan problemet utarter seg. En forholdsvis liten endring i impedansen til netttjord kan potensielt også gjøre det samme. Det avhenger av hvordan tingene er satt sammen og samvirker med tilsluttet utstyr.

    Den viste modifikasjonen har fortsatt potensielle problemer med forholdene mellom signaljord, chassis jord og nullpunktet i strømforsyningen, der den øker impedansen fra signaljord til nullpunktet i lokal avkobling og mikser den sammen med ev jordstrømmer fra chassis til sternepunktet i strømforskyningen.

    Mvh
    KJ
    Tror du legger det frem for avansert, ikke alle her skjønner det tekniske.

    La meg dumme det ned:
    Om to forskjellige strømkabler utgjør en forskjell lydmessig, så bruker man møkkautstyr og har et problem som ikke kan fikses med kabler.
    Om utstyret er dyrt og har samme problem, så er man innenfor kategori: "highend" møkkautstyr. Ingen strømkabler kan fikse dette problemet heller.
    Man kan sminke en gris og kalle den hva som helst, men det er fortsatt en gris og den smaker likt på tallerkenen når den tilberedes likt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.598
    Antall liker
    4.048
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det så meget er super hørelse nej. Tror mere på træning af cognitive evner omkring det specifikke problem.
    Kabeldebatter er mer kognitiv dissonans og positivisme enn evner, positivisme støtter seg ikke opp imot hverken vitenskap eller fakta.
    Kognitive evner som du snakker om, og at hjernen fyller inn hull av musikken som mangler som stadig går igjen i debattene går stikk i strid med hørsel. "Gullørene" snakker stadig om hukommelse og at hullene fylles i, hvordan kan man da i tillegg høre forskjeller også? Enda et eksempel på at det meste foregår i hjernen og ikke nødvendigvis igjennom hørselen, eller forskjell på utstyr som stadig byttes ut.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    Ja, han hørte "immidiately" en forskjell i bla, bla, osv. når han byttet tilbake
    Hvorfor kan ingen heeeeeele verden lage en video med en blindtest der de viser det samme?
    Alle hører jo dette så lett...
    Jeg holder ikke pusten for å si det sånn...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn