Strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    TC2YOU

    Gjest
    En forstærker ser den sidste meter som den første. En trafo producerer støj. Det sendes ud af nullederen og ud til naboerne, hvis modstanden er lille. Men er modstanden stor, vender støjen tilbage og lægger sig ovenpå sinuskurven på 50 hertz som overtoner. Det bygges op. Derfor bruger jeg installationskabler til hvert apparat. Det dur. Mindre støj og bedre dynamisk.
    Selvom du ikke synes at du har støj, så har du støj. Når det fjernes høres nye lyde. Såsom mere stilhed imellem tonerne. Mere dynamik. Jeg har et rum og anlæg med meget lidt støj. Men montering af en LessLoss Firewall 640x, på trods af så meget er optimeret. Musikken spillet over miniDSP Flex Digital og Ballanceret. Ingen hørbart støj. Men med Firewall 640x monteret, så er det så tydeligt at lytte til en basgang på en bas eller en sangerinde der synger og man lytter betaget. Ved fjernelse af Firewall 640x, er det som om hun skråler. Orkesteret har drukket lidt for meget øl og gerne vil hjem.
    Et strømkabel på 1 meter er for kort. Du skal op på 2 meter. Der er stor forskel på Wireworld Silver Elektra på 1 meter og 2 meter som eksempelvis.
    Jeg forstår godt din undren. Jeg har haft det på samme måde. Mit første tweak var med at skifte netstikket på cd-afspiller og forsterker på det medfølgende kabel til et købt af Steen Duelund for 25 kroner i bakelit. Det var utroligt.
    Du burde rapporteres for at sprede løgne, selvom vi ved du bare er et af de nemmeste mennesker at bilde ting ind.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    For å fortsette OT. Det er fortsatt mye jeg ikke skjønner, og jeg håper fortsatt på konkrete og verifiserbare opplysninger som kan være voksenopplæring for sånne som meg, som har rukket å bli godt voksen.

    Jeg har strøm i veggen, sånn omtrent 220-230 volt AC. Jeg har flere dingser som krever akkurat denne type strøm. Det har jeg vel til felles med de fleste her inne.
    Kabler, enten de skal formidle strøm mellom vegg og slike dingser, signal mellom analog eller digital signalkilde og DAC, forsterker e.l. og mellom forsterker og passiv høyttaler, skal vel, i mitt hode, formidle kildesignalet mest mulig uendret til mottaker, enten dette er en slik strømkrevende dings, dac/forsterker eller høyttaler. Jeg legger til grunn at en kabel, uansett type, verken er transformator, filter, strømrenser eller forsterker, eller noe annet som skal endre signalet mellom kilde og mottaker.
    Her, som jeg har mine beste stereoanlegg (som vi kalte det en gang i tiden), kommer strømmen utenfra. Fra oppimot en hundre meter utenfor. Før den kommer til min bolig skal den passere under 2 blokker, hvorav den ene har en takeaway-sjappe med indisk mat og en Kiwi-butikk, samt garasjeporter og innkjørsel med elektriske varmekabler. Og utebelysning. Så kommer strømmen på kablet vis inn i mitt bokompleks, inn i et garasjeanlegg med en masse lysrør og etterhvert en god del ladere for Duracell-biler. Så inn i et felles sikringsskap som før i tiden hadde en masse målere for avlesing av strømforbruk, før strømmen forsvinner oppover langs en heissjakt en 4 etasjer før den blir fordelt til sikringsskapet hos meg. Så inn med en kurs til min stue, som også skal forsyne tv, aktive høyttalere, subwoofer, en eple-tv, lys i taket, et par streamere (Bluesound og Sonos), samt en del andre duppeditter.
    Jeg må innrømme at jeg etter ganske mange år ikke har oppfattet at det er noen form for støy utover hva mine ører kan oppfatte når heisen går opp eller ned i gangen (og det er helt uavhengig av strømkrevende dingser). Om jeg i tilfelle har for dårlige hi-fi-komponenter er jeg vel glad til. Musikken låter uansett veldig bra, i mine ører, og uten sjenerende støy.

    Men, midt opp i alt dette, hvordan en strømkabel, på rundt omkring en meter skal kunne forventes å ha en positiv påvirkning og endre strømmen til det bedre mellom vegg og strømkrevende dings fremstår som en gåte for meg? Hvordan er dette mulig? Jeg venter i spenning.
    I diverse reklamevideoer er det ord og uttrykk jeg ikke skjønner, og som derfor ikke gir meg noen mening. Jeg har i mange år brukt de strømkabler som produsentene har lagt med, og har vel også litt problemer med å skjønne hvorfor de langt fleste produsenter av strømkrevende lyd-dingser så unisont i tilfelle skal supplere sine kunder med strømkabler som ikke holder mål eller som forringer signalet mellom vegg og dings, og som gjør at deres produkter presterer dårligere.

    Om dette skylde manglende mentale eller kognitive evner hos meg, kan jeg ikke utdype nærmere. Men jeg venter i spenning på avklaringer. Og da ikke i form av enda flere svada-videoer eller henvisninger til venner eller bekjente som har hørt akkurat det samme som jeg ikke kan høre.
    Hmm, er jo en del herinne med off-grid anlegg, på hytta, f.eks. solpaneler, og de har ikke meldt om voldsom forbedring med Huldraen eller kaffemaskinen, man skulle jo tro dette var det perfekte selvom de ikke har Lessloss! Så tilsynelatende betyr det ikke mye hvor mange der får strøm fra samme transformator som deg, men som du skriver, den siste meteren er tingen! Mine strømkabler er fra Clas Ohlsson!
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    982
    Antall liker
    698
    En forstærker ser den sidste meter som den første. En trafo producerer støj. Det sendes ud af nullederen og ud til naboerne, hvis modstanden er lille. Men er modstanden stor, vender støjen tilbage, når strømmen vendes. Det er jo vekselstrøm, og den lægger sig ovenpå sinuskurven på 50 hertz som overtoner. Det bygges op. Derfor bruger jeg installationskabler til hvert apparat. Det dur. Mindre støj og bedre dynamisk.
    Selvom du ikke synes at du har støj, så har du støj. Når det fjernes høres nye lyde. Såsom mere stilhed imellem tonerne. Mere dynamik. Jeg har et rum og anlæg med meget lidt støj. Men montering af en LessLoss Firewall 640x, på trods af så meget er optimeret. Musikken spillet over miniDSP Flex Digital og Ballanceret. Ingen hørbart støj. Men med Firewall 640x monteret, så er det så tydeligt at lytte til en basgang på en bas eller en sangerinde der synger og man lytter betaget. Ved fjernelse af Firewall 640x, er det som om hun skråler. Orkesteret har drukket lidt for meget øl og gerne vil hjem.
    Et strømkabel på 1 meter er for kort. Du skal op på 2 meter. Der er stor forskel på Wireworld Silver Elektra på 1 meter og 2 meter som eksempelvis.
    Jeg forstår godt din undren. Jeg har haft det på samme måde. Mit første tweak var med at skifte netstikket på cd-afspiller og forsterker på det medfølgende kabel til et købt af Steen Duelund for 25 kroner i bakelit. Det var utroligt.
    Har du hørt om common mode?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.955
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vi burde dra en hel delegasjon ned til Sven_Palvig.
    Med måleutstyr som får satt dette på plass @Armand burde være en selvfølge og en pc med måleutstyr og mic i orden. Da blir de voldsomme forskjeller fort avslørt tenker jeg.
    Noe/veldig mange her inne har ikke troen på er forskjeller.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.773
    Antall liker
    12.392
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja... så var vi der også... med riktig kabel ble det minst en halv oktav mer i bassen også! - Og med riktig kabel til CD-spilleren som jeg antar mater digitalt til en DAC, så ble det en åpenbaring der også... Jeg lurer mest på hvor jævlig dårlig det må ha vært i utgangspunktet, siden hver ny kabel og dings medfører stadig nye åpenbaringer...... Første meteren... nå mangler vi bare historien om vandrebølgene i lysnettet og en gjeng supraharmoniske....

    Det er vel helt og tindrende klart at for å være virkelig HiEnd entusiast må man i alle fall være totalt og fullstendig støvsugd for teknisk innsikt i alle ledd.. først da blir det virkelig HAI END.... i alle fall for "The Snake Oil Salesmen..." :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.955
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja denne tråden går fulstendig av skaftet.
    Blir jo heller mer og mer overbevist om att det viktigste er att kabelen rekker helt frem.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.773
    Antall liker
    12.392
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det lå noen biter med 50kv gummikabel og slang på et lager da jeg satte igjen staven.... lurer på om de fortsatt ligger der...
    får høre med ungdommen som fortsatt er der...:cool:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.998
    Antall liker
    108.353
    Torget vurderinger
    23

    Inspirert av engasjementet i denne tråden gjorde jeg noen målinger av strømkablene til anlegget.
    Avvikene var ikke større enn at de er til å leve med. Alle mål er i cm. og må anses som veiledende.

    kabellengder.png
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.998
    Antall liker
    108.353
    Torget vurderinger
    23
    Spiller ingen rolle - jeg går på DPS!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.083
    Antall liker
    23.396
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En forstærker ser den sidste meter som den første. En trafo producerer støj.
    Hvem har fortalt dig det?? For det kan umuligt være noget du selv har målt.
    En switch-mode netdel kan producere støj, men ikke mere end at en god filtrering bagefter gør dette
    til et IKKE-issue.
    En trafo "producerer" ikke støj, der har nogen som helst betydning. Eks: 230 volt til 23 volt. Den støj (frekvenser
    langt over 50Hz) som måtte findes på 230 volt siden vil med alm. udregning så også blive 10 gange lavere i
    udgangspunktet = endnu nemmere at filtrere.
    Nu er det bare sådan, at en veldimensioneret trafo til 50Hz er direkte elendig til at overføre højere frekvenser =
    din såkaldte "støj" ender med at være ikke eksisterende på sekundærsiden. Alligevel laver man så en udglatning/fil-
    trering på mere eller mindre "smart" vis, så den (imaginære eller ikke) støj på 230 volt siden ligger så langt
    nede, at ikke de mest veludviklede flagermuseører kan opfatte den. Så det, der hverken kan detekteres, høres eller måles,
    er altså det, du vil gøre til nat og dag forskel med 1-2 meter stømkabel?? Det eneste det fortæller er,
    at du simpelthen intet begreb har om teknik, videnskab og realitet
    Jeg prøver at forklare af bedste evne!
    Det burde du lade være med, når den evne er ikke eksisterende. Lad dem med visdom/forstand forklare
    i stedet.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.083
    Antall liker
    23.396
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tilgiv ham Sven han kan nok ikke gøre for at han er retarderet. Du hved gener o.s.v.
    Og så gjorde du det igen....... Blev personlig med grimt sprog, når du ikke havde andet fornuftigt at komme med.
    Du fik en udfordring tidligere....... Tør du???
    Eller er det nemmere bare at sidde bag et tastatur og svine folk til??
    Eller mangler du også grundlæggende viden til andet end at trække kabler mellem færdige moduler i en kasse????
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    1
    En forstærker ser den sidste meter som den første. En trafo producerer støj. Det sendes ud af nullederen og ud til naboerne, hvis modstanden er lille. Men er modstanden stor, vender støjen tilbage, når strømmen vendes. Det er jo vekselstrøm, og den lægger sig ovenpå sinuskurven på 50 hertz som overtoner. Det bygges op. Derfor bruger jeg installationskabler til hvert apparat. Det dur. Mindre støj og bedre dynamisk.
    Det ligger gjerne en liten halvmeter fra ditt kabel til trafo også, inne i apperatusen! Den er tydeligvis ikke så viktig da, for den ser man jo ikke...

    Og har du sett på dim på primærsiden av en trafo noengang..?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det ligger gjerne en liten halvmeter fra ditt kabel til trafo også, inne i apperatusen! Den er tydeligvis ikke så viktig da, for den ser man jo ikke...

    Og har du sett på dim på primærsiden av en trafo noengang..?
    Jeg har da fået skiftet intern strømkabel i apparater for år tilbage til fladvalset sølv i 1,6 kvadrat på min Marantz PM 14 KI. Sign. Den kom til at spille rigtig godt. Den havde også fået fjernet plastik på kondensatorerne, der blev erstattet med silke smurt godt med lindolie påført på bagefter. Kabinettet fik også en tur indvendigt, fordi lindolie dæmper vibrationer, når det er indtørret. Men det bruger jeg ikke mere, fordi det lugter.
    Senere til endnu kraftigere kabeltyper. Mine effektforstærkere er blevet ombygget mange gange til kraftigere trafoer også. Niels Larsen, NLE, fortalte om vigtigheden med kraftigere kabler på sekundærsiden. Og gerne korte.
    Da jeg købte mine to forstærkere af Andreas Knedahl, som blev bygget til mig, kunne jeg selv vælge strømkabel internt i apparaterne. Det var fra øverste hylde efter hans forslag med bedste kabler, net brønd, højttalerbøsninger mm. Spiller også klart bedre end en der testede sin indkøbte klasse D forstærker. Den kunne slet ikke følge med.
    I dag ville jeg havde fået sat LessLoss kabler i.
     

    Kaj.

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2023
    Innlegg
    45
    Antall liker
    72
    Sted
    Aalborg, Danmark
    @Sven_Palvig
    Har det aldrig interesseret dig at vide hvorfor der - ifølge dig - er forskel på det du hører?
    Så du ad den vej kan finde det optimale kabel, frem for i blinde at forsøge dig frem.
    Hvad nu hvis der findes et bedre kabel du endnu ikke kender? Eller du selv er i stand til at frembringe et kabel der helt specifikt passer til de apparater du benytter dig af til enhver tid. Custom made Power Cables.

    At jeg selv har konstateret, at der ikke er forskel på Power Cables når apparaterne er konstrueret korrekt tæller ikke med i mit spørgsmål.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da fået skiftet intern strømkabel i apparater for år tilbage til fladvalset sølv i 1,6 kvadrat på min Marantz PM 14 KI. Sign. Den kom til at spille rigtig godt. Den havde også fået fjernet plastik på kondensatorerne, der blev erstattet med silke smurt godt med lindolie påført på bagefter. Kabinettet fik også en tur indvendigt, fordi lindolie dæmper vibrationer, når det er indtørret. Men det bruger jeg ikke mere, fordi det lugter.
    Senere til endnu kraftigere kabeltyper. Mine effektforstærkere er blevet ombygget mange gange til kraftigere trafoer også. Niels Larsen, NLE, fortalte om vigtigheden med kraftigere kabler på sekundærsiden. Og gerne korte.
    Kraftigere trafo, betyr ikke kraftigere dim. Sekundærsiden SKAL ha kraftig dim, jeg snakker om PRIMÆR siden der disse kablene dine kobles til! Du har sannelig ikke fulgt med i timen, eller skjønt noe av hvordan en trafo er konstruert.. Du fortsetter namedropping og ser ikke ut til å ha sett innvendig i en eneste boks med elektronikk.

    Defekte kondensatorer fungerer noenlunde de også, bare ikke like godt! Inntørkede kondensatorer da gitt, morsomt at enkelte dansker gjør ting på følelser og tro uten kunnskap og tror de vet bedre enn firma som både Marantz og B&O.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.119
    Antall liker
    20.147
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg fremdeles hatt noen pene monoblokker, kunne jeg lett pyntet med pene strømkabler, men jeg begynner å føle på kabelskam. Nesten så en må forklare overfor besøkende at en har pene strømkabler kun pga at det er pent og ikke pga lyden.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.329
    Antall liker
    24.963
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skammelige kabelurer bak høyre subwoofer:
    IMG_4899.jpeg

    Strømkabelen er selvmekket Ölflex. :)
    Signalkabelen har vært balansert en gang, men nå er den single ended 6 m fra MiniDSP Flex Eight til ICEpower125ASX2. Den går i kabelsamler inn til dørstokken sammen med tre par 2,5 kvadratmillimeter høyttalerkabel fra Clas Ohlson.
    Lampettledningen bidrar med lys til øl, snacks og tekstheftemysing. HFS-mysing på en liten mobiltelefon også forsåvidt.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.513
    Antall liker
    3.532
    Jeg bygger i det mindste ikke forstærkere med kondensatorer til højttalerdelefiltre.
    Dem her har gode egenskaber til afkobling i forstærkere. Jeg brugte bare elektrolytter oprindeligt i denne oprindeligt. Det fungerede med de farvninger der var i mine øvrige led på det tidspunkt. Nu skal der noget andet til. Film kondensatorer filtrerer høje frekvenser bedre en elektrolytter.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.083
    Antall liker
    23.396
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sorry Palvig......
    Den slags links er spildt på mig.
    Kva min uddannelse ved jeg, hvad der har betydning, og specielt...... hvad der IKKE har.
    Forskellen på dig og mig/vi = en masse andre herinde på HFS er, at jeg ved, hvad jeg taler om.
    Alle dine links indtil nu bunder i nogen, som vil sælge noget, der ingen virkning har og for det meste
    er baseret på salgsgas, løgn og latin. Når bare marketingsmaterialet er i flot silkepapir med blank overflade,
    indeholder en masse pseudobabble, der ikke er fundamenteret i anerkendt videnskab eller fysik, så æder du
    det helt råt.
    Og selvfølgelig hører du en forskel, når du selv har smidt mere end 30.000 kr. efter nogen strømkabler
    og selv har skiftet dem. Alt andet ville jo være at indrømme, at du var blevet taget godt og grundigt ved
    næsen = til grin, og det må jo være slemt ubehageligt??
    Selv dengang med den famøse kabeltest i Jeres såkaldte Hifi-Klub.
    De røde ører varede mindre end en ½ time. Ingen af Jer mente, at man burde reflektere lidt over, hvordan
    man kunne blive taget så´n i røven og oplevet "PLACEBO" på absolut forreste række.
    Næhhhh, man fortsatte ufortrødent sit tossede kabel-lytteri, som om intet var hændt.
    Lige præcis DET fortæller alle os andre, at man ikke er i besiddelse af nogen som helst form for "INDSIGT".
    At man IKKE er i stand til at indrømme overfor sig selv, at meget af det man (tror man) hører, faktisk ikke
    har bund i virkeligheden, men er en oplevelse, der opstår, ved at man ser og ved, hvad man har foretaget
    sig, før man lytter.
    Dette er intet mindre end religiøs fanatisme, så din "Prøv selv", må du længere ud på landet med.
    Ingen med bare den mindste smule fornuft ville tage råd fra dig for pålydende. Det er simpelthen
    bare for dumt ;)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.083
    Antall liker
    23.396
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg fremdeles hatt noen pene monoblokker, kunne jeg lett pyntet med pene strømkabler, men jeg begynner å føle på kabelskam. Nesten så en må forklare overfor besøkende at en har pene strømkabler kun pga at det er pent og ikke pga lyden.
    Du har fatt i den rigtige enden (ikke av kablet) 🤣
    Hoppet for mange år siden (Gud må vite hvorfor) på et "godt råd" a´la Palvig.
    Skulle være den mest velbevarte hemmeligheten innom HiFi. Svæææææære strømkabler i metermål.
    3 x 4 kvadrat (husker ikke merket) til runnt 150,- DKr pr. meter.
    Og jeg HAR store monoblokker (600 watt), så det blev laget 2 strømkabler, akkurat lange nokk, med Oyaide-plugger.
    Lur meg, om ikke forventningen var store. Tidspunktet kom, hvor de blev montert.
    Satte meg i smørhullet, hadde kopplet monoblokkene i Klasse A (80 watt), og hva skjedde???
    Var det forskjell?? Ikke den minnste driten. De har fått bli siden de både er lange, store og "tykke"
    (akkurat som xxxxx) 🤣🤣🤣🤣🤣.
    Men forskjell?? NADA.
     
    Sist redigert:

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    394
    Antall liker
    191
    Skammelige kabelurer bak høyre subwoofer:
    Vis vedlegget 1025775
    Strømkabelen er selvmekket Ölflex. :)
    Signalkabelen har vært balansert en gang, men nå er den single ended 6 m fra MiniDSP Flex Eight til ICEpower125ASX2. Den går i kabelsamler inn til dørstokken sammen med tre par 2,5 kvadratmillimeter høyttalerkabel fra Clas Ohlson.
    Lampettledningen bidrar med lys til øl, snacks og tekstheftemysing. HFS-mysing på en liten mobiltelefon også forsåvidt.
    Skam dig, netkablet skal være over 2 meter langt, ellers stemmer pianoet ikke!
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    394
    Antall liker
    191
    Taget fra Humor tråden, men i denne tråd vil det løfte det tekniske niveau betragteligt...
    1716201257655.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn