Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Går unna - litt ble sølet bort da....
    Kjenner ikke til noen detaljer i hvordan de driver, men det kan fort hovedsaklig være strøm de har solgt på lange kontrakter til store kunder - noe man må anta er relativt normalt i sjapper som driver med slikt. "Market operastions" gav for øvrig ca 4 milliarder i inntekter i 2020 basert på kvartalsrapporten.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Litt info om nettleien fremover:

    Strøm, Elvia | Nå er det klart: Nettleien din blir mye dyrere neste år (nettavisen.no)

    Virker som NVE stort sett er en pådriver for økt lønnsomhet for kraft- og nettselskaper i Norge - på tide å få en like sterk aktør som representer forbrukerne - synes jeg.
    Nettleie er regulert og skal koste hva det koster å drifte og bygge ut/vedlikeholde nettet samt en regulert avkastning på egenkapitalen. Ellers kunne rimelig nok et nettselskap tatt betalt omtrent hvasomhelst fra kundene siden det er et naturlig monopol og alle er avhengige av tjenestene de leverer. Samme mekanisme for vann/avløp forsåvidt.

    Noen ender uansett opp med å betale for dette gjennom den ene eller andre mekanismen. Hvem disse er og hvordan det skal fordeles er forsåvidt et politisk spørsmål, men kostnadene forsvinner ikke bare fordi noen plutselig begynner å representere husholdningene.

    Si at du driver en fabrikk som produserer noe. Du vet at det går bort la oss si 2% fordi ting blir ødelagt under transport. En kunde av deg ønsker 1000 av tingene du produserer. Da er det to alternativer
    - du produserer og selger 1000, kunden får da 980
    - du produserer og selger 1020, kunden får da 1000.

    Vil du ha betalt for de 20 ekstra du må produsere i andre alternativ? Vil kunden betale for 1000 mens han bare får 980 i første alternativ? At noen må dekke tapet i nettet fra overføring er ikke så veldig merkelig, ei heller at kroneverdien av dette overføringstapet er avhengig av verdien på det som overføres.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Før endringen av nettleien blir innført har det vært en del protester fra aktører - Forbrukerrådet, Huseierne osv - men ingen av disse medførte noen endring - etter det jeg kan se.

    Jeg hadde ønsket at det skjedde. En sterkere representant for oss hadde gjort dette mulig.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Mye regn den siste tiden og fremdeles lav fyllingsgrad. Er rimelig god fyllingsgrad i magasinene her lokalt. Er jo sørvest som trekker ned. Og her ligger Norges største magasin.


    Skal nok fremdeles mye nedbør for at vannstanden øker nevneverdig der.
    Vil tro at dette damanlegget er med på å trekke fyllingsgraden ned i sørvest selv om Fyllingsgraden er bedre i småpyttene i de omkringliggende magasinene.
    Og når produksjonen går for fullt går det enda senere å fylle opp.
    Så er det den nye kabelen til England også kommet i drift. Den mates herfra.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.861
    Antall liker
    20.625
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Strømmarked, uten annen regulering enn nettopp markedet, var særdeles lurt....

    Det var nettopp denne situasjonen det ble advart mot- i 1991 og årene før og etter.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.381
    Antall liker
    1.231
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hva er det med Spotpris om dagen. Var inne på Elskling.no og der får du spot avtale med fast spotpris i alt fra et par mnd'r til et drøyt år - har bransjen gått helt av skaftet eller er det jeg som misforstår ?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.135
    Antall liker
    1.174
    Sted
    '
    Si at du driver en fabrikk som produserer noe. Du vet at det går bort la oss si 2% fordi ting blir ødelagt under transport. En kunde av deg ønsker 1000 av tingene du produserer. Da er det to alternativer
    - du produserer og selger 1000, kunden får da 980
    - du produserer og selger 1020, kunden får da 1000.
    Nett-tapet er ikke konstant, det øker med kvadratet av forbruket, slik at analogien med at ting blir ødelagt under transport blir noe ala dette:

    -noen produserer og selger 1000, kunden får da 980 (2% tap)
    -noen produserer og selger 2000, kunden får da 1920 (4% tap)
    -noen produserer og selger 4000, kunden får da 3360 (16% tap)
    -osv

    Hvis den nye nett-leien blir basert på den timen du bruker maks effekt i måneden vil vi som forbrukere antagelig betale for noe annen enn vi får: Vi vil da bli belastet for et kontinuerlig høyt tap, som vi i ytterste fall bare bidro til i en eneste time.
    For min del kan jeg godt betale nettleie etter forbruk, gjerne timebasert, men jeg finner det urimelig å betale en månedssats basert på en enkelt times maksforbruk, det vil både bli tilfeldig og vil favorisere nettselskapene urimelig gunstig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    men jeg finner det urimelig å betale en månedssats basert på en enkelt times maksforbruk
    Det er du neppe alene om, men det mest korrekte er strengt tatt å betale for en eller annen form for maks belastning siden det er hva som er dimensjonerende for nettet. Basert på min bekjente som var i NVE i gamle dager gikk en del av den interne kontroversen på om dette egentlig var noe man burde bry private husholdninger med da det blir komplisert og det er noe begrenset hvor mye man kan variere lasten gjennom døgnet uansett.

    Jeg er langt over teknisk interessert og kompetent og vil i praksis selv slite med å vite hvor mye effekt jeg drar ut hver time, jeg skjønner at jeg kan kjøpe en dings jeg plugger i porten på måleren som kan gi meg det på en app eller noe slikt, men derfra til å faktisk agere på dette blir noe jobbigt. Og som du selv er inne på så holder det strengt tatt å drite seg ut en gang i løpet av måneden så er løpet kjørt.

    Jeg synes det er valgt en merkelig modell selv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Men her blir det litt rart, mange kommuner har fraflytting. For eksempel Tokke som vi snakket om tidligere - de har konstant økende kapasitet i nettet (pga stadig færre abbonnenter) - men folk skal allikevel stå på og vaske bare på natta (osv) og bruke tusenvis av kroner på dyrt reguleringsutstyr? Nå vet jeg ikke hva nettselskapet der finner på der med den nye ordningen - men bare for å gi et eksempel.

    De kan kanskje installere bompenge opplegg med rushtidsbetaling på riksveien der oppe også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Men her blir det litt rart, mange kommuner har fraflytting. For eksempel Tokke som vi snakket om tidligere - de har konstant økende kapasitet i nettet (pga stadig færre abbonnenter) - men folk skal allikevel stå på og vaske bare på natta (osv) og bruke tusenvis av kroner på dyrt reguleringsutstyr? Nå vet jeg ikke hva nettselskapet der finner på der med den nye ordningen - men bare for å gi et eksempel.
    Tja, det spørs hva som er de (eventuelle) reelle flaksehalene - lokalnett eller sentralnett. Men at det får noen smått ulogiske utslag rundtomkring er strengt tatt ikke så overraskende. Det er vel også opp til de lokale nettselskapene hvordan de vil utforme reglene, men så mange som samarbeider om det så blir det kanskje ganske likt over alt i praksis.

    Aner ikke hvordan fordelingen er, men en del av det jeg betaler til lokal netteier (Elvia) går videre til Statnett.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    2.866
    Det er 2 ting jeg ikke gidder å la være styrende for min hverdag, det er bompenger og strømpris. Bomringen har jeg løst med å kjøre elbil, men ga strengt tatt blaffen før det også. Om nettleia går opp med en hundrings eller to i måneden er også helt urelevant. Når det er sagt så har jeg home assistant kjørende på en linuxboks og monitorerer og automatiserer det ene og det andre, men det er kun av hensyn til comfort og ikke pris.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Tja, det spørs hva som er de (eventuelle) reelle flaksehalene - lokalnett eller sentralnett. Men at det får noen smått ulogiske utslag rundtomkring er strengt tatt ikke så overraskende. Det er vel også opp til de lokale nettselskapene hvordan de vil utforme reglene, men så mange som samarbeider om det så blir det kanskje ganske likt over alt i praksis.

    Aner ikke hvordan fordelingen er, men en del av det jeg betaler til lokal netteier (Elvia) går videre til Statnett.
    Ja, det er de smått ulogiske utslagene som er problematiske.... 😁

    Venter spent på beskjed om den nye nettleiemodellen for mitt område, har koblingsuret liggende klart - modellen bestemmer om det blir montert eller ei - for å kun kjøre VVB på natten.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.528
    Antall liker
    981
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er de smått ulogiske utslagene som er problematiske.... 😁

    Venter spent på beskjed om den nye nettleiemodellen for mitt område, har koblingsuret liggende klart - modellen bestemmer om det blir montert eller ei - for å kun kjøre VVB på natten.
    Her er nettleien 56 øre nå + fast leddet, syns det er nok. :confused:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er du neppe alene om, men det mest korrekte er strengt tatt å betale for en eller annen form for maks belastning siden det er hva som er dimensjonerende for nettet. Basert på min bekjente som var i NVE i gamle dager gikk en del av den interne kontroversen på om dette egentlig var noe man burde bry private husholdninger med da det blir komplisert og det er noe begrenset hvor mye man kan variere lasten gjennom døgnet uansett.

    Jeg er langt over teknisk interessert og kompetent og vil i praksis selv slite med å vite hvor mye effekt jeg drar ut hver time, jeg skjønner at jeg kan kjøpe en dings jeg plugger i porten på måleren som kan gi meg det på en app eller noe slikt, men derfra til å faktisk agere på dette blir noe jobbigt. Og som du selv er inne på så holder det strengt tatt å drite seg ut en gang i løpet av måneden så er løpet kjørt.

    Jeg synes det er valgt en merkelig modell selv.
    Vet du hvordan dette skal måles? Er det via smartmålerne det skal rapportere maks belastning pr mnd som skal danne grunnlag for nettleie?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Vet du hvordan dette skal måles? Er det via smartmålerne det skal rapportere maks belastning pr mnd som skal danne grunnlag for nettleie?
    Ja, det er ikke så lett å se noen annen måte det skal gjøres på.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Man får sjekke med nettselskapet om hvilken nettleie modell de velger - ikke alle kommer å kjøre maks effekt 1 time i måneden opplegg. Bør få beskjed nå i november - med innføring fra 1 januar 2022.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvordan dette håndteres for de som ikke har smartmåler
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Kanskje man ikke burde være så negativ - er andre som har det verre:

    Indeed, yesterday, 3 November, saw a new record for the total daily cost of balancing the GB electricity grid. The previous record of £38 million, twenty times the current daily average, was smashed by a margin of £6 million, with the new record standing at £44.7m.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    665
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    11
    Det er du neppe alene om, men det mest korrekte er strengt tatt å betale for en eller annen form for maks belastning siden det er hva som er dimensjonerende for nettet. Basert på min bekjente som var i NVE i gamle dager gikk en del av den interne kontroversen på om dette egentlig var noe man burde bry private husholdninger med da det blir komplisert og det er noe begrenset hvor mye man kan variere lasten gjennom døgnet uansett.

    Jeg er langt over teknisk interessert og kompetent og vil i praksis selv slite med å vite hvor mye effekt jeg drar ut hver time, jeg skjønner at jeg kan kjøpe en dings jeg plugger i porten på måleren som kan gi meg det på en app eller noe slikt, men derfra til å faktisk agere på dette blir noe jobbigt. Og som du selv er inne på så holder det strengt tatt å drite seg ut en gang i løpet av måneden så er løpet kjørt.

    Jeg synes det er valgt en merkelig modell selv.
    Løsningen blir vel å installere ett batteri i huset som alt forbruk går fra. Så har man en lader som står å lader batteriet. Så kan man velge hvor stor lader man trenger. Mindre lader=mindre nettleie pga lavere maks effekt forbruk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Det er 2 ting jeg ikke gidder å la være styrende for min hverdag, det er bompenger og strømpris. Bomringen har jeg løst med å kjøre elbil, men ga strengt tatt blaffen før det også. Om nettleia går opp med en hundrings eller to i måneden er også helt urelevant. Når det er sagt så har jeg home assistant kjørende på en linuxboks og monitorerer og automatiserer det ene og det andre, men det er kun av hensyn til comfort og ikke pris.
    Kan gjerne slenge på bensin/dieselprisen også. Forsåvidt ogdå løst med elbil her i gården, men jeg brydde meg ikke da jeg hadde dieseldyr.

    Det er litt merkelig å se opptattheten fra folk som åpenbart har rompa passe full av penger. Lever man på marginen, noe knapt noen på dette forum gjør, så stiller rimelig nok saken seg noe annerledes og prisutviklingen på livsnødvendigheter som energi har stor betydning. Jeg bor i passe dårlig isolert enebolig i et av Norges mer eleverte prisområder om dagen, følger ikke så veldig med, men strømregningen for oktober var kanskje en tusenlapp høyere enn normalt. Det er frosåvidt en tusenlapp, men ikke noe å hisse seg opp over. Om vinteren skulle vise seg å bli 5 eller 10.000 kroner dyrere enn normalt så er det fortsatt noe som arkiveres under "irriterende", omtrent som om oppvaskmaskinen ryker eller noe i den retning. Det er penger ut, men ikke spesielt mye å hisse seg opp over. Og jeg er nok over gjennomsnittelig opptatt av å holde utgifter på et moderat nivå.

    Om man virkelig skal finne noe å hisse seg opp over så kan man eksempelvis se å hvorfor mat er såpass mye dyrere i Norge enn i nabolandene. Det er en mye større utgift for en husholdning enn hva energi er og det er også langt på vei et prisbilde som er politisk og historisk skapt og ingen naturlov at må være slik - ei heller at det er forbrukeren som i praksis må ta kostnaden ved å opprettholde dagens system.

    Jeg bruker mer penger på polet i løpet av et år enn hva jeg gjør på strøm. Det er liten tvil om hva som er best verdi for pengene. Det eneste som topper strøm er kanskje kommunale avgifter. Ca 1500 kroner måneden for rent vann i springen, kunne skylle dassen ut i det kommunale nettet og noen henter søpla for meg en gang i uken er en fryktelig god deal. Gikk forsåvidt på en liten smell på feiren i år da vi fikk krav om å sette inn stålrør i pipa, men det er også til å leve med. Det er lite her i livet jeg betaler med større glede enn kommunale avgifter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    8.606
    Torget vurderinger
    1
    Om vinteren skulle vise seg å bli 5 eller 10.000 kroner dyrere enn normalt så er det fortsatt noe som arkiveres under "irriterende", omtrent som om oppvaskmaskinen ryker eller noe i den retning. Det er penger ut, men ikke spesielt mye å hisse seg opp over. Og jeg er nok over gjennomsnittelig opptatt av å holde utgifter på et moderat nivå.
    Du lever i din egen priviligerte boble. For svært mange normale lønnsmotagere så er en ekstraregning på 10 000kr i måneden ensbetydende med kroken på døra. Særdeles mange i dette landet har tom bankonto dagen før lønning....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.861
    Antall liker
    20.625
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du lever i din egen priviligerte boble. For svært mange normale lønnsmotagere så er en ekstraregning på 10 000kr i måneden ensbetydende med kroken på døra. Særdeles mange i dette landet har tom bankonto dagen før lønning....
    Ja, dette pratet og informasjonen om hvordan folk med gullhår i rævva ikke bekymrer seg, er mildt sagt ganske spesielt.

    Det er faktisk ikke gullrævene dette dreier seg om. Men du verden hva det sier om de samme gullrævene!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Du lever i din egen priviligerte boble. For svært mange normale lønnsmotagere så er en ekstraregning på 10 000kr i måneden ensbetydende med kroken på døra. Særdeles mange i dette landet har tom bankonto dagen før lønning....
    Det var vel mer eller mindre poenget mitt. For noen er dette dramatisk, for andre ikke. Jeg synes vel det er litt rart å se sluket poste daglige oppdateringer om en femtilapp spart på en fastprisavtale. Akkumulert over vinteren så summerer det seg kanskje til en horndriver.

    Dersom Norges Bank skulle finne på å heve renten med ett prosentpoeng vil de månedlige årlige utgiftene til en husholdning med 2 mill i gjeld øke med 15.600 kroner i året. Det er ingen som ivrer om at staten må trå til å forhindre at husholdninger får en økt renteregning. Renten til Norges Bank er bare et tall de selv setter basert på et mandat fra Stortinget, det er ignen ting som hindrer Stortinget i å gi sentralbanken et annet mandat - utover at det ville være stupdumt.

    Om man har vært så heldg/uhedlig å arve en stor gammel trekkfull villa eller bor i en av sorten så avhenger sympatien av hva som er problemet. Strømregingen? Det offentlige må trå til slik at gamle folk ikke fryser ihel. Formueskatt? De kan vel bare selge eller belåne eiendommen. Om man synes synd på gamle folk som fryser om vinteren fordi strømmen er dyr så bør man også synes synd på de fordi formueskatten og eiendomsskatten på boligen deres er høy.

    For øvrig er andelen i en inntektsgruppe som har tom lønnskonto før neste lønning nesten helt invariant for hva lønningen faktisk er. Kanskje min favorittsatistikk om Norge. Det forklarer eventuelt hvorfor gnåligen er betydelig fra folk som i utgangspunktet har både til salt i såret og i grøten.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.890
    Antall liker
    4.086
    Torget vurderinger
    96
    Kan gjerne slenge på bensin/dieselprisen også. Forsåvidt ogdå løst med elbil her i gården, men jeg brydde meg ikke da jeg hadde dieseldyr.

    Det er litt merkelig å se opptattheten fra folk som åpenbart har rompa passe full av penger. Lever man på marginen, noe knapt noen på dette forum gjør, så stiller rimelig nok saken seg noe annerledes og prisutviklingen på livsnødvendigheter som energi har stor betydning. Jeg bor i passe dårlig isolert enebolig i et av Norges mer eleverte prisområder om dagen, følger ikke så veldig med, men strømregningen for oktober var kanskje en tusenlapp høyere enn normalt. Det er frosåvidt en tusenlapp, men ikke noe å hisse seg opp over. Om vinteren skulle vise seg å bli 5 eller 10.000 kroner dyrere enn normalt så er det fortsatt noe som arkiveres under "irriterende", omtrent som om oppvaskmaskinen ryker eller noe i den retning. Det er penger ut, men ikke spesielt mye å hisse seg opp over. Og jeg er nok over gjennomsnittelig opptatt av å holde utgifter på et moderat nivå.

    Om man virkelig skal finne noe å hisse seg opp over så kan man eksempelvis se å hvorfor mat er såpass mye dyrere i Norge enn i nabolandene. Det er en mye større utgift for en husholdning enn hva energi er og det er også langt på vei et prisbilde som er politisk og historisk skapt og ingen naturlov at må være slik - ei heller at det er forbrukeren som i praksis må ta kostnaden ved å opprettholde dagens system.

    Jeg bruker mer penger på polet i løpet av et år enn hva jeg gjør på strøm. Det er liten tvil om hva som er best verdi for pengene. Det eneste som topper strøm er kanskje kommunale avgifter. Ca 1500 kroner måneden for rent vann i springen, kunne skylle dassen ut i det kommunale nettet og noen henter søpla for meg en gang i uken er en fryktelig god deal. Gikk forsåvidt på en liten smell på feiren i år da vi fikk krav om å sette inn stålrør i pipa, men det er også til å leve med. Det er lite her i livet jeg betaler med større glede enn kommunale avgifter.
    Bruker du over 20.000 på polet hvert eneste år? Det er råflott, synes jeg da. Har du en stor og dårlig isolert enebolig regner jeg med at strømmen koster deg minst 20k i året.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Bruker du over 20.000 på polet hvert eneste år? Det er råflott, synes jeg da. Har du en stor og dårlig isolert enebolig regner jeg med at strømmen koster deg minst 20k i året.
    Ligger på 25-30k i strøm (inkluderer drivstoff til elbil) og drikker ikke spesielt dyr vin. Jeg synes ikke 30k på polet i året er spsielt mye, si at en grei flaske vin koster 200 kroner. Man skal ha en på fredag og en på lørdag, bare det blir 21.000 kroner i året. Innimellom drikker vi finere vin og av og til tar man en flaske på en hverdag fordi man har lyst, litt sprit skal man ha og noe poløl blir det også selv om jeg i stor grad lager det selv. Summa summarum så blir det fort mer enn strømregningen. Hadde vi ikke hatt råd til det ville vi selvsagt ikke gjort noe slikt.

    Har man nok her i livet så er det liten grunn til å hisse seg opp over en tusenlapp hit eller dit en måned. Har man det trangt er det selvsagt helt legitmt men jeg har ikke akkurat intrykk av at de som okker og oier seg over strømpriser på dette forum sliter i det daglige.

    Denne påtatte omsorgen for de i landet som ikke har råd til økt strømregning er vel stort sett en irritasjon over egne økte utgifter kamuflert som omsorg for de som har minst her i landet. Det er da ingen som har sagt et kvekk om kraftig inflasjon på matprisene her i landet, okket seg over økte boliglånsrenter eller høyere priser for å leie bolig om man ikke eier selv. Det er i det hele svært vanskelig å ta folks uttalte omsorg for de vanskeligstillte spesielt alvorlig.
     
    Sist redigert:

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    799
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Ingen vits i å hisse seg opp over prisøkning på det ens eget politiske parti har forårsaket. Det skulle tatt seg ut.

    Mat er dyrt ? En god regnemester og statistikkleser finner fort ut at matbudsjettet er på 11% for en vanlig norsk husholdning.
    Det er ikke noe å hisse seg opp over.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Ingen vits i å hisse seg opp over prisøkning på det ens eget politiske parti har forårsaket. Det skulle tatt seg ut.
    Det er ingen politisk uenighet om strømmarkedet. Det er bare å lytte til den øredeøvende stillheten fra de brun-lyseblåe som nå har inntatt regjeringskontorene. Ingen ting kommer til å endre seg. Om det blir krise så blir det betalt ut støtte gjennom NAV eller noe annet men det er ingen vilje til å tukle med markedet.

    Det er ikke "noens" parti som har skapt denne situasjonen. Den ville vært eksakt den samme uansett hvem som hadde vunnet de ørten siste valgene.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.890
    Antall liker
    4.086
    Torget vurderinger
    96
    Ligger på 25-30k i strøm (inkluderer drivstoff til elbil) og drikker ikke spesielt dyr vin. Jeg synes ikke 30k på polet i året er spsielt mye, si at en grei flaske vin koster 200 kroner. Man skal ha en på fredag og en på lørdag, bare det blir 21.000 kroner i året. Innimellom drikker vi finere vin og av og til tar man en flaske på en hverdag fordi man har lyst, litt sprit skal man ha og noe poløl blir det også selv om jeg i stor grad lager det selv. Summa summarum så blir det fort mer enn strømregningen. Hadde vi ikke hatt råd til det ville vi selvsagt ikke gjort noe slikt.
    30k på polet er helt spinnvilt for meg ;) Flott at dere koser dere. Om jeg ikke er for freidig, så tror jeg alkoholforbruket deres er noe over snittet. 2-3 flasker vin hver uke + litt brennevin og øl er ganske heftig.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    2.866
    Hvorfor er det så heftig på 2 personer, regner man også støtt og stadig har litt gjester også
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    30k på polet er helt spinnvilt for meg ;) Flott at dere koser dere. Om jeg ikke er for freidig, så tror jeg alkoholforbruket deres er noe over snittet. 2-3 flasker vin hver uke + litt brennevin og øl er ganske heftig.
    Tja, en ganske morsom sosial øvelse er å be folk estimere hvor mye de drikker i løpet av et år og så se på ansiktsuttrykket deres mens de prøver å gi et kvalifisert svar på sprøsmålet. Det er stort sett mye mer enn man skulle tro.

    Det er selvsagt over snittet. Mange i Norge drikker nesten ingen ting. Noen drikker fryktelig mye. Om man konsumerer 2-3 flasker vin i uka delt på to personer er det fortsatt godt innafor helsedirektoreates anbeflate maksmengde.

    Hadde bacalaolag for noen kompiser her forleden. Da gikk det noe øl + 3 flakser vin + akevitt på fem personer. Handlet for ca 1300 for den ene kvelden.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.890
    Antall liker
    4.086
    Torget vurderinger
    96
    Hvorfor er det så heftig på 2 personer, regner man også støtt og stadig har litt gjester også
    Med gjester er saken en annen. Men, ingen moralist her. Jeg drikker øl hver fredag. Folk gjør som de vil, fint at man kan kose seg. Jeg ble bare litt paff ;)
    Selv drikker jeg et par-tre øl i uka, og enkelte helger en eller annen single malt. Og vin har vi bare noen få ganger i året.

    Men, over til strømmen igjen!
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    799
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Du kan si hva du vil om Vedum, men det er flere år siden han advarte mot ACER og utenlandskabler. Så jo, her er det politisk uenighet.
    Nei, ingenting vil endre seg. Gjort er gjort og spist er spist. Det er det som er som er så synd.

    Høyre må ta et tungt ansvar her som skal ha alt ut i markedet.
    Lysbakken har vel også advart om ACER og utenlandskabler så vidt jeg husker.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.890
    Antall liker
    4.086
    Torget vurderinger
    96
    Ja, kablene ville det vært forskjell på om andre hadde styrt tror jeg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.004
    Antall liker
    108.385
    Torget vurderinger
    23
    Det var vel mer eller mindre poenget mitt. For noen er dette dramatisk, for andre ikke. Jeg synes vel det er litt rart å se sluket poste daglige oppdateringer om en femtilapp spart på en fastprisavtale. Akkumulert over vinteren så summerer det seg kanskje til en horndriver.

    Dersom Norges Bank skulle finne på å heve renten med ett prosentpoeng vil de månedlige årlige utgiftene til en husholdning med 2 mill i gjeld øke med 15.600 kroner i året. Det er ingen som ivrer om at staten må trå til å forhindre at husholdninger får en økt renteregning. Renten til Norges Bank er bare et tall de selv setter basert på et mandat fra Stortinget, det er ignen ting som hindrer Stortinget i å gi sentralbanken et annet mandat - utover at det ville være stupdumt.

    Om man har vært så heldg/uhedlig å arve en stor gammel trekkfull villa eller bor i en av sorten så avhenger sympatien av hva som er problemet. Strømregingen? Det offentlige må trå til slik at gamle folk ikke fryser ihel. Formueskatt? De kan vel bare selge eller belåne eiendommen. Om man synes synd på gamle folk som fryser om vinteren fordi strømmen er dyr så bør man også synes synd på de fordi formueskatten og eiendomsskatten på boligen deres er høy.

    For øvrig er andelen i en inntektsgruppe som har tom lønnskonto før neste lønning nesten helt invariant for hva lønningen faktisk er. Kanskje min favorittsatistikk om Norge. Det forklarer eventuelt hvorfor gnåligen er betydelig fra folk som i utgangspunktet har både til salt i såret og i grøten.


    Din harselering med en "femtilapp" om dagen er direkte arrogant og usmakelig - det er nemlig ikke alle som bae kan fnyse av en femtilapp daglig. Jeg hører selv til den gruppen som kjenner en femtilapp på kroppen ganske godt faktisk, og det gjør ganske mange andre jeg vet om også. Dessuten er det ikke nødvendigvis en femtilapp - for mitt eget vedkommende har oktober og november i snitt dreid seg om nærmere en hundrelapp - altså TO femtilapper pr døgn i forskjell på om jeg hadde fortsatt med spotpris og ikke gått over til fast. Hvorfor jeg postet eksemplene var for å sette fokuset på muligheten for andre som kanskje også vil komme til å få rimelig drøye strømregninger etterhvert. Og ja - det er fortsatt mulighet til fastpris til en anstendig sats selv om de gyldne avtalene nok ikke er like lett å finne her sørpå lenger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Du kan si hva du vil om Vedum, men det er flere år siden han advarte mot ACER og utenlandskabler. Så jo, her er det politisk uenighet.
    Nei, ingenting vil endre seg. Gjort er gjort og spist er spist. Det er det som er som er så synd.
    Men nå er Vedum & co i posisjon og kan faktisk gjøre noe med det, men det kommer ikke til å skje. Politisk uenighet fra folk som ikke trenger å ta beslutninger eller stå til ansvar for noe skal du få ekstremt billig av meg.

    UK meldte seg ut av EU. Man kan mene hva man vil om det og hvordan det skjedde, men det er i det minste et statement.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.005
    Jeg hører selv til den gruppen som kjenner en femtilapp på kroppen ganske godt faktisk,
    Basert på dine tråder med Hifi og mat så er det utsagnet komplett umulig å tro på. Hva koster hardwaren i Sluktoket målt i hundretusenlapper?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.528
    Antall liker
    981
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    30k på polet er helt spinnvilt for meg ;) Flott at dere koser dere. Om jeg ikke er for freidig, så tror jeg alkoholforbruket deres er noe over snittet. 2-3 flasker vin hver uke + litt brennevin og øl er ganske heftig.
    Jeg ser ikke dette som mye, ligger der omkring selv for 2 personer. Polvarer er å regne som dagligvare, noe du må ha. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn