Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.873
    I de to tildelte områdene for havvind så skal det brukes et sted medllom 50 og 100 milliarder kroner i statlige subsidier - da fremfor å etablere vindkraft på land uten subsidier i det hele. Produksjonen fra de to tildelte områdene er i området 5-6 TWh / år. Det er tilfeldigvis ca det samme som Googles nye datasenter utenfor Skien på sikt kan ende opp med å bruke.

Staten har altså mer eller mindre valgt å bruke titalls milliarder offentlig penger der samme effekt (phun intended) på kraftbalansen kunne vært oppnådd ved ikke å gi Google (eller andre) tildeling av effekt.

arbeidsplasser pr energienhet er for øvrig sånn ca den samme på datasenter og kraftkrevende industri for den som måtte leve i den villfarelse at smelteverk og lignende er da shit når det kommer til hva man skal bruke kraft til. Som nevnt flere ganger er også kraftkrevende industri i Norge massiv subsidiert og sysselsetter ca like mange som det er frisører i Norge. Like vel er det noen som tror at dette nærmest er nasjonens ryggrad. Eierene er i stor grad utenlandske også.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.100
    Torget vurderinger
    1
    Bra det er mange frisører i Norge da, er minst et par hundre bare i område Grønland/Tøyen :)

Man kan da ikke leve i den villfarelsen at alle arbeidsplasser skal ha et identisk foravtrykk når det gjelder mengden energi som forbrukes, produksjon vil da ofte innebære forbruk av energi, eller mener du at om en arbeidsplass krever mer enn sine 20K KWt pr år får vi bare legge de ned?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.873
    Man kan da ikke leve i den villfarelsen at alle arbeidsplasser skal ha et identisk foravtrykk når det gjelder mengden energi som forbrukes, produksjon vil da ofte innebære forbruk av energi, eller mener du at om en arbeidsplass krever mer enn sine 20K KWt pr år får vi bare legge de ned?
    Nei, energiinnsatsen vil rimelig nok variere mye med hva som produseres. Men like fullt så bruker man altså et sted rundt 1/3 av Norges kraftforbruk på å sysselsette relativt få personer i en industri som heller ikke er speiselt lønnsom. I den grad man skal diskutere om man skal bruke kraft på ditt eller datt eller bygge ut mer eller ikke så burde det i alle fall være et poeng i diskusjonen. Jeg tviler på det er veldig mange som synes det er spesielt lurt å bruke 50-100 milliarder i subsisider på havvind for så å i neste omgang gi Google den tilsvarende mengden tildelig av kraft.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.100
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke overbevise meg om hvor idiotisk dette er, det er på samme nivå som å elektrifisere sokkelen.

Hadde jeg bestemt hadde det ikke blitt elektrifisering av sokkelen, vindkraft, lov med kryptovaluta eller sponsing av datasentre proppfull av regnekraft for å kunne strømlinjeforme Personlig reklame mm.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.283
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fakta bør du absolutt forholde deg til. Det gjelder alle, inkludert deg og også meg. Du forstår også forskjellen på et forslag kontra realitet. Men du later som her. Men du er flink å skrive mye og kan leke med tall👍
    Vel, start med disse to faktaene:
    • Inflasjonsjusterte strømpriser til husholdningene, inkludert avgifter, strømstøtte og nettleie, var lavere i 2024 enn i normalårene 2018-19, og omtrent på nivå med snittet for årene 2012-15 da ingen klagde over strømprisene.
    • Etter at de siste to utenlandskablene ble tatt i bruk i 2020 og 2021 har prisdifferansen mellom Tyskland og Norge økt. Det er ikke sånn at vi plutselig har fått «tyske priser». Prisene i Skandinavia og på kontinentet følger hverandre som de har gjort de siste 20-30 årene, men med større differanse nå enn i 2016-19.
    Hvis vi er enige om at dette er fakta kan du gjerne forklare meg hvorfor det fortsatt sytes.

Om du ikke er enig i at dette er fakta, så ser jeg frem til at du motbeviser det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn