weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.571
Det skal sies at det ikke er bare-bare å ha et tårn av privatkunder å forholde seg til. Man må ha et apparat for fakturering, inkasso, kundeoppfølging i en del tilfeller (i disse tider er det fort mye avbetaling og utsettelse av regninger osv). Om vi ser bort fra alle jallaproduktene så må man, om man tilbyr fastprisavtaler, også ha et miljø som driver med finansiell handel og porteføljeforvaltning for å ha styr på risikoen, noen som overvåker de som handler, beregner verdier på posisjoner osv. I min enkle verden burde stordriftsfordelene være rimelig åpenbare, men jeg vet ikke hvordan noe slikt ser ut på innsiden. Utenfra ser det i alle fall veldig rart ut. At disse selskapene i betydelig grad også i praksis eies av de som produserer strøm gjør det hele ennå rarere, men for alt jeg vet er det noen regler som sier at det skal være delt opp i ulike enheter. Hvorfor, i så fall, aner jeg ike.
Men så lenge man kun skal ha en spotpris med et visst påslag så sliter i alle fall jeg med å se hvorfor dette ikke bare kunne vært tilbudt av ens lokale nettselskap som uansett har ansvaret for levering av selve kraften og har et etablert kundeforhold til det enkelte forbrukspunkt. Det er mulig det finnes noen gode grunner til å dele dette opp, men jeg har i alle fall veldig vanskelig for å se det sånn umiddelbart.
For næringskunder har jeg en viss forståelse for det, der kan man fort ønske litt mer skreddersøm med sikringer, ha noe fast og noe flytende osv - for private er det jo enten eller. Har man boliglån er det til sammenligning temmelig trivielt på ha 50% flytende rente, 20% fast i 10 år og 30% fast i 5 år eller hva man måtte ønske. At det uansett knapt er noen som gjør det der heller er en annen sak, men det er i det minste fullt mulig å få stort sett den profilen man selv vil.
Men så lenge man kun skal ha en spotpris med et visst påslag så sliter i alle fall jeg med å se hvorfor dette ikke bare kunne vært tilbudt av ens lokale nettselskap som uansett har ansvaret for levering av selve kraften og har et etablert kundeforhold til det enkelte forbrukspunkt. Det er mulig det finnes noen gode grunner til å dele dette opp, men jeg har i alle fall veldig vanskelig for å se det sånn umiddelbart.
For næringskunder har jeg en viss forståelse for det, der kan man fort ønske litt mer skreddersøm med sikringer, ha noe fast og noe flytende osv - for private er det jo enten eller. Har man boliglån er det til sammenligning temmelig trivielt på ha 50% flytende rente, 20% fast i 10 år og 30% fast i 5 år eller hva man måtte ønske. At det uansett knapt er noen som gjør det der heller er en annen sak, men det er i det minste fullt mulig å få stort sett den profilen man selv vil.