Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    gamle akp (m-l) hadde jo en strategi som ble omtalt som krisemaksimering. det kan virke som støre har forlest seg på radikal litteratur i sitt arbeide som undercoveragent for høyresiden …

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569

Aasland vil ikke være med på å frikoble den norske strømprisen fra europeiske strømpriser.

– Det er ingen quick fix i å frikoble fra europeiske priser. Vi har et sammensatt system som vi må håndtere med varsomhet. Så må vi være sikre på at når vi gjennomfører tiltak, at de faktisk virker, at de bedrer forsyningssikkerheten, og at vi får ned prisene. Det er ingen enkle løsninger. Vi vil vurdere prisdannelsen og om det er ting vi kan gjøre for å regulere som gjør at vi får mer stabilitet og mer forutsigbarhet i prisene.

Nå vet jeg rimelig nok ikke hva de jobber med i regjeringen men det er litt selvmotsigende å si at man på den ene siden skal ha en mekanisme som begrenser tappingen samtidig som man skal få ned prisene. Mindre tapping betyr isolert sett høyere priser siden mindre vann er tilgjengelig for produksjon, men det kan betyr lavere priser på et senere tidspunkt dersom fyllingsgraden ellers ville blitt ubehagelig lav uten denne begrensningen.

Det er uansett litt merkelig å dra frem dette nå som fylllingsgraden er temmelig normal samtidig som prisene er noe nær rekordhøye.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Det er politikk.

Når strømstøtten er regnet inn, betaler forbrukerne over hele landet rundt 2,60 kroner per kilowattime. Bor du i en trekkfull leilighet og eksempelvis har tre panelovner på 1000W gående, så betyr det over 180 kroner i døgnet - etter strømstøtte.

For å si det brutalt: Statsminister Jonas Gahr Støre kan gjerne dra Europa rundt og hilse på statsledere. Men med slike strømpriser etter at strømstøtten er regnet inn, er det game over som statsminister. Og det hjelper ikke å skylde på Vladimir Putin eller krigen i Ukraina.

Nettavisenes lesere er enige:

Vis vedlegget 876677

Vis vedlegget 876678
    2,60 hørtes mye ut. Jeg regnet litt i går. Kom fram til ca 2 kr her i Stavanger. Med ca 24 000 kWh i året. Blir litt dyrere med mindre strømforbruk pga fastpriselementet i nettleie, men ikke så mye.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er også verdt å sammenligne med situasjonen i Danmark, hvor den regjerende sosialdemokraten Mette Fredriksen gikk frem i valget og nå har dannet en sentrumsregjering sammen med to «blå» partier, Venstre og Moderatene.

Realiteten er nok så enkel som at det er bredt konsensus om hvilken politikk man ønsker å føre i de skandinaviske landene. Den nordiske modellen, og alt det der. Det er såpass mye som fungerer såpass bra sammenlignet med alle andre land at man slett ikke ønsker brå og radikale endringer den ene eller andre veien. Spesielt ikke nå, når omgivelsene gir oss mer enn nok endring som det er. I høyden mindre justeringer, men viktigst et par trygge hender på rattet for å sikre konsensuspolitikken mot grunnstøting.

Det viser seg også at folk har forståelse og tilgivelse for feil begått i god intensjon, som Fredriksens mink-fadese. OK, det var en generaltabbe, men hun gjorde det hun mente var riktig å gjøre i den situasjonen. Hun ble ikke straffet for det i valget.

Høyres fremgang i Norge kan enklest forklares med det samme. Det stormer, og folk har mer tillit til Erna og hennes mannskap enn til Støre & Vedum. Det handler mer om utførelse av det politiske håndverket enn om politikkens innhold som man uansett stort sett er enige om. At Støre & Co greide å prate seg til midlertidig oppslutning ved å love noe om «vanlige folks tur» hjelper dem ikke nå, snarere tvert imot. Folk flest føler seg lurt i tillegg til å se all ubehjelpeligheten som utspiller seg for åpen scene. Dessverre er det ikke angrefrist på avgitte stemmer.

Vedums stadige omkamper for å reversere allerede gjennomførte kommunesammenslåinger mot innbyggernes vilje er ingen politisk vinnersak, det heller. Det er ingen andre enn en håndfull SP-politikere som mener at det er det viktigste man kan gjøre akkurat nå. Mulig han trodde det ville gi fler taburetter for SP-ordførere, men jeg tipper han vil få en overraskelse når ordførere telles opp etter kommunevalget. Fliret ser allerede ut til å ha stivnet.

Og da blir det jo slik:
    1671110390175.png

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    Det er strid innad i AP. Om dette er relle utspill eller en ballong som kastes ut for å se hva som skjer eller noe annet vites ikke. Opposisjonspolitikk fra internt i partiet er det i alle fall.

Strømpris-beskjed til Støre: Må ta umiddelbare og kraftfulle grep - VG

Mens statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) ber folk forberede seg på at de høye strømprisene vil vare, er hans egen utvalgsleder for kraftpolitikken utålmodig: Ap må raskt foreslå tiltak som får ned prisene, mener hun.

Hun klarer i alle fall å state the bloody obvious.

– Vi i Arbeiderpartiet kan ikke akseptere at innbyggerne sitter hjemme og fryser på grunn av høye strømpriser samtidig som statens inntekter er større enn noen gang. Det går bare ikke an å forklare folk, sier Kari Nessa Nordtun (Ap).

På dette punktet er jeg faktisk overrasket over hvor billig Vedum har sluppet unna.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    Energikrisen: - Kunsten å ikke bli dum (dagbladet.no)

Å erstatte all gassen med ny energi krever massiv innsats. EU vil nå bygge ny, fornybar kraft så fort det lar seg gjøre, og skaffe seg så mye flytende gass (LNG) som mulig. Det tar tid, og anslaget er altså at markedet ikke vil roe seg før rundt 2027

Det kan ta kortere tid. Men kan også drøye enda lenger. Det kommer an på om de europeiske landene – Norge inkludert – klarer å bygge ut mer kraft, energieffektivisere – og la energien flyte over landegrensene så systemet fungerer så effektivt som mulig.

Eller for å si det på en annen måte: Det kommer an på om politikken fungerer. Uheldigvis for sånne som Terje Aasland vil det sannsynligvis ikke fungere før vi har passert enda et stortingsvalg.

Så hva sier en i mellomtida?

En politisk rådgiver som foreslår et budskap som går ut på at «alt vil ordne seg om seks år», vil bli kastet ut av møterommet og bedt om å finne på noen annet å gjøre.

Derfor får vi servert tiltak som Aaslands varslede «styringsmekanisme» om regulering av eksport av strøm. Etter påtrykk fra SV har også regjeringen satt ned et utvalg som skal se på prisingen av strøm.

Begge deler vil sikkert være nyttig kunnskapsinnhenting, men politisk sett likner det en gimmick. Det vil ikke komme vesentlige endringer som følge av disse tiltakene.

Grunnen er enkel og grei. Lærdom fra energikrisen i Europa nå er at det er viktig å differensiere energitilgangen. Det var ikke så lurt å være tungt avhengig av en enkelt leverandør som Putins Russland.

Norge vil gjøre det stikk motsatte hvis vi kobler oss fra det europeiske energisamarbeidet. Vi vil bli mer sårbare. Norge går også mot energiunderskudd de neste årene, og vi er i perioder avhengige av import. Vår egen energiproduksjon er også væravhengig.

Å tukle med prisingen er også farlig. Norge må bygge mer kraft, og trenger investorer som vil ta risikoen med å bygge det ut.

Det er ikke noen quick fix, som Terje Aasland til stadighet sier. Dessverre gjelder det samme for kommunikasjonsstrategien.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jøtul trenger ikke mer etterspørsel. De har opptil 12ukers leveringstid på ovner nå…

Johan-Kr

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    tell me about it.. er vedovn løs og klarer ikke skaffe det jeg vil ha.
    Fyrer opp bål utenfor men hjelper liksom ikke på varmen i huset

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.374
    Torget vurderinger
    2
    Kona vil ha ny kakkelovn , men med dagens vedprisen tilsvarer det 4-5. kr pr KWh . Kakkelovn ovn kan aldri lønne seg økonomisk , kun som utsmykning sier jeg. De som tror de sparer mye ved å kjøpe ved på Plantasjen tar antagelig feil. Ifjor vinters vedpriser var min break-Even vedpris lik en strømpris på 240 øre, og prisen er vel doblet seg siden det. jeg har ennå 10-15 sekker som beredskap om strømmen går.

Fordelen med ved er at den ikke kan bombes i stykker eller saboteres som strømforsyning

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.374
    Torget vurderinger
    2
    Det skjønner jo det, de får det av svigerfar på landet eller snauhogst rundt hytta. Vi urbane har ikke så mange valg , dessuten var veden i Oslo utsolgt i august , vissnok.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    Noen gårdbrukere er plaget med gjengroing og greier ikke bruke all veden selv og der jeg bor er det mange tilbud til urbane byfolk, de kan komme å lage ved selv også få låne utstyr som trengs uten betaling, men nesten ingen som gidder, de vil ha den brakt hjem og helst stablet også, men da klage på prisen.
    Ikke alle er i form til skogsarbeid men mange er vel det men orker ikke.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kona vil ha ny kakkelovn , men med dagens vedprisen tilsvarer det 4-5. kr pr KWh . Kakkelovn ovn kan aldri lønne seg økonomisk , kun som utsmykning sier jeg. De som tror de sparer mye ved å kjøpe ved på Plantasjen tar antagelig feil. Ifjor vinters vedpriser var min break-Even vedpris lik en strømpris på 240 øre, og prisen er vel doblet seg siden det. jeg har ennå 10-15 sekker som beredskap om strømmen går.

Fordelen med ved er at den ikke kan bombes i stykker eller saboteres som strømforsyning
    Har ikke finregnet på det, men er litt glad i husets kakkelovn. Det er den og en Daikon varmepumpe som står for det meste av oppvarmingen. Ovnen holder på varmen ganske lenge etter fyring. I prisippet er en kakkelovn en varmeveksler gjennom røykkanalene og et varmemagasin i kleberstein. Effektiviteten er opp mot 90 %, der en vanlig moderne jernovn med etterbrenner kanskje når 75 %. Imponerende 1700-talls high tech. Kaklene utenpå er bare til pynt.

Jeg fikk levert to stk 1500 liter storsekker med bjørkeved i sommer. Bjørk inneholder ca 2600 kWh pr 1000 liter, så det skulle bli 7800 kWh. Om vi går ut fra 90 % effektivitet, 10 % varme unnslipper opp pipa, er det 7020 kWh til oppvarming. Jeg betalte 4400 inkl moms, så det skulle vel bli lønnsomt vs panelovner så lenge strømprisen er over 1,60 kr/kWh.

Å regne vs varmepumpe er litt mer vrient, men hvis vi går ut fra en effektfaktor på 5 må strømprisen over 8 kroner for at ved skal lønne seg. Det gjør den ikke, etter strømstøtte. På riktig kalde dager med lav effektfaktor og begrenset kapasitet er det kanskje nærmere break-even, men da ville alternativet uansett vært å skru på panelovner, vifteovner, oljefylte radiatorer alle som direktevirkende elektrisitet, og da er det nok lønnsomt å fyre opp i kakkelovnen i stedet for å skru på de alternativene.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Noen som kan si sånn ca hvor mye en forsterker som leverer 40 watt i klasse a trekker kontinuerlig?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.452
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Noen gårdbrukere er plaget med gjengroing og greier ikke bruke all veden selv og der jeg bor er det mange tilbud til urbane byfolk, de kan komme å lage ved selv også få låne utstyr som trengs uten betaling, men nesten ingen som gidder, de vil ha den brakt hjem og helst stablet også, men da klage på prisen.
    Ikke alle er i form til skogsarbeid men mange er vel det men orker ikke.
    Det er slik jeg skaffer gratis ved. Gårdbrukeren er min svoger, og tilgangen på ved er nærmest ubegrenset. For å være til litt mer hjelp tar jeg det som helst bør vekk, og da blir det en del gråor. Dårligere brennverdi finnes vel knapt, men så er den til gjengjeld veldig lett å jobbe med. Gjør nytten vår og høst, så blir det annen ved som blir brukt nå i kulda.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gråor og selje brenner, det og, bare det er tørt. Det blir litt mer aske, men varmt blir det nå.

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan si sånn ca hvor mye en forsterker som leverer 40 watt i klasse a trekker kontinuerlig?
    Den enkleste tommelfingerregelen er max 25 % effektivitet, så en enkel rett-frem single ended implementering vil dra minst 160 W kontinuerlig. Så kan man vel være litt smartere enn det og kanskje nærme seg 100 W eller så, men det blir jo en liten varmeovn der.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    Bjørk inneholder ca 2600 kWh pr 1000 liter, så det skulle bli 7800 kWh.
    Det stemmer vel ikke, 1000 liter bjørkeved er ca 320-340 kilo og ved 20% fuktighet (aka tørr ved) så inneholder 1kg ved ca 4.2kWh. Det tilsier da ca 1400kWh i en 1000 liters sekk eller 2100kWh i en på 1500 liter. Om veden er tørrere så går vekten ned med energi tilgjengelig gjør det rimelig nok ikke.

De som annonserer sekker på 1500 liter oppgit gjerne en vekt på ca 420 kilo som da tilsier rund 1700kWh på 1500 liter ved 20% fuktighet.

Ser at tallene det opereres med varierer mer enn en smule, f.eks her fra en levrandør. Så ingen eksakt vitenskap, men 2600kWh / 1500l bli det neppe uansett.

En 1500l storsekk måler i grunnflate 130 x 105 cm. Det er også her 30% forskjell på om veden ligger løst eller er stablet. Prisen vil derfor selvsagt variere. En 1500l storsekk der vedkubbene ligger stablet veier omtrent 530-550kg, utstablet veier den rundt 480-500kg. I praksis: vekten på storsekker varierer +-5%. Står seg godt inntil en hytte-eller terrassevegg.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du har nok rett. Når jeg sjekker en gang til ser jeg at tallet jeg brukte var for en fastkubikkmeter, ikke storsekk, og da skal det nok trekkes fra for en del luft.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    Har hørt at i skogene på den gamle Hedmarken så er nå vedkløyver «seddelpresse». Svært anekdotisk, skal sies.

Kjøpte noen sekker ved i fjor for å supplere til 55 kroner for 40 liter. Gangen før det for mange år siden betalte jeg 28. grei inflasjon på ved i alle fall

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.374
    Torget vurderinger
    2
    Nytter ikke å handle 2000 liter ved om sommeren når man ikke har plass til mer en 600 liter vedsekker i entreen. Kjellerlagring blir for tungt å håndtere.

4FA2FF20-571C-4302-8C5C-7E4A07F144B3.jpeg
    Slik blir det til neste vinter, halvt års ventetid på levering og montering

63B4B14B-1A95-4730-8FC2-EE3671227927.png
    virkningsgrad 94.5% i følge svenske myndigheter..

Pleide å betale 49- 59kr/40 liter, ifjor betalte jeg 79 på Plantasjen, nå et det 150kr om man kjøper 30 sekker a 40 liter

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Det er strid innad i AP. Om dette er relle utspill eller en ballong som kastes ut for å se hva som skjer eller noe annet vites ikke. Opposisjonspolitikk fra internt i partiet er det i alle fall.

Strømpris-beskjed til Støre: Må ta umiddelbare og kraftfulle grep - VG

Mens statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) ber folk forberede seg på at de høye strømprisene vil vare, er hans egen utvalgsleder for kraftpolitikken utålmodig: Ap må raskt foreslå tiltak som får ned prisene, mener hun.

Hun klarer i alle fall å state the bloody obvious.

– Vi i Arbeiderpartiet kan ikke akseptere at innbyggerne sitter hjemme og fryser på grunn av høye strømpriser samtidig som statens inntekter er større enn noen gang. Det går bare ikke an å forklare folk, sier Kari Nessa Nordtun (Ap).

På dette punktet er jeg faktisk overrasket over hvor billig Vedum har sluppet unna.
    Ja, når du sier det; en kraftig reaksjon fra arbeiderbevegelsen ligger vel litt i kortene, egentlig.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Nytter ikke å handle 2000 liter ved om sommeren når man ikke har plass til mer en 600 liter vedsekker i entreen. Kjellerlagring blir for tungt å håndtere.

Vis vedlegget 877310
    Slik blir det til neste vinter, halvt års ventetid på levering og montering

Vis vedlegget 877312
    virkningsgrad 94.5% i følge svenske myndigheter..

Pleide å betale 49- 59kr/40 liter, ifjor betalte jeg 79 på Plantasjen, nå et det 150kr om man kjøper 30 sekker a 40 liter
    Har du regnet på break even?

Vi har installert ny ovn, kjøpt en del ved til 120 kr ca, men jeg tror strømprisen skal være ganske stiv før vi sparer penger…

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig ovn, forresten. Høy Frogner-faktor😅
    Ja, selv her ute på bygda. Min er i prinsippet en sånn, men det er så høyt under taket at vi kunne bygge den høyere. Fire kakler mellom hylle og topp i stedet for tre som her.

1671227101475.jpeg
    Tingen er bare at to tonn stein på stuegulvet ville ført galt avsted, så vi skar i stedet hull i gulvet og murte en sokkel fra fast fjell, og så står ovnen på den sokkelen. Det hadde blitt litt vrient å få til i 3dje etage på Frogner.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.374
    Torget vurderinger
    2
    Har du regnet på break even?

Vi har installert ny ovn, kjøpt en del ved til 120 kr ca, men jeg tror strømprisen skal være ganske stiv før vi sparer penger…
    Neppe noe å spare på vedfyring i forhold til strøm om man må kjøpe ved. Kakkelovn kjøper jeg kun for estetikken , og så er det konas arv som finansierer den kakkelovnen, hun bestemmer selv. Vil aldri noensinne lønne seg økonomisk, har et excel regneark på det ett sted.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.452
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Flotte ovner. (y)

Fyringsanlegget her er bygd rundt en Baxi med vifte, men om såvidt jeg husker er ikke virkningsgraden mer enn 92%. Og det er når den er ren og i tipp-topp form.

Den kommer med et temmelig optimistisk rengjøringsregime, så mesteparten av tiden ligger den nok godt under oppgitt virkningsgrad. Funker lell.

94.5% er imponerende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn