Hvorfor benytter han seg ikke av tilbudet om fast strømpris for de neste 3, 5 eller 7 årene til ca 50 øre/kWh?Nå er du sabla (og idiotisk) flåsete igjen! Jeg kjenner en bedriftseier som "kjenner" litt på strømgørra - kunne nesten tenke meg å lempe fyren inn i HFS forumet. Han hadde nok i grei klartekst forklart deg et par ting.
Jo takk.Vannreservoarene lagrer ikke strøm, men potensiell energi i form av vann med en høydeforskjell mot turbinen. Noen må bestemme når man velger å slippe vann fra magasinet ned på turbinene, og først da får man strøm - som må balansere mot forbruk et annet sted på nettet der og da. e.
Ikke for næringslivet. Og selve systemet er galskap. Markedsideologisk galskap.Ja men det er ingen som betaler kr 13 for strømmen kwh. 90 øre er vel maks etter strømstøtte?
Mesteparten av næringslivet bruker temmelig litt strøm og ditto utgjør det en liten del av kostnadene. Kraftbruken er imidlertid veldig høy i enkelte virksomheter, derav navnet kraftkrevende industri. Hydro Sunndal (ca 600 ansatte) bruker like mye som Oslo sånn omtrent - rundt 4TWh i året.Men de langsiktige kontraktene varer ikke evig. Og industri må tenke langt frem. Derfor er det vi driver med i Norge drepen for næringslivet.
Viss sluttbrukaren er poenget, kvifor er du oppteken av den underliggjande reguleringsmekanismen?Ikke for næringslivet. Og selve systemet er galskap. Markedsideologisk galskap.
Ideologi, antar jeg.Viss sluttbrukaren er poenget, kvifor er du oppteken av den underliggjande reguleringsmekanismen?
Det standpunktet impliserer langt på vei at man for 15 år siden (slik at det var ferdig utredet, klagebehandlet og bygget nå) burde ha etablert veldig mye overføringskapasitet mellom nord og sør i Norge, da uten å gå via Sverige hvor kraften faktisk flyter siden du også mener at Norge bør koble seg fra utlandet fullstendig. Jeg vet om eksakt null personer som for 15 år siden stod på noen barrikade for massiv utbygging av høyspentlinjer gjennom store deler av Norge, men jeg husker et par velkjente eksempler på massive protester mot å bygge en av sorten over Hardangerfjorden - fjorden som ignorante Østlendiger av en eller annen absurd grunn tror er nasjonens vakreste fjord (den når Sognefjorden og enkelte fjordarmer på Sunnmøre sånn ca til lilletåneglen). Bro over samme fjord var imidlertid poppis.At prisen pr.kwh er 13 øre i nord og 13 kroner i sør viser politisk impotens. Ferdig snakket.
Nå er vi avhengig av strømstøtte. Den vil variere med ulike regjeringer. Tilfeldighetene har rådet lenge nok, og alt blir enda verre med en Høyre-regjering - hvor markedet er hellig.Viss sluttbrukaren er poenget, kvifor er du oppteken av den underliggjande reguleringsmekanismen?
Er fastpris-avtalen (tilsynelatande veldig lik det som var vore skissert som «systempris») ei grei ordning for næringslivet?
Jeg er rimelig trygg på at den ikke blir avviklet av den enkle grunn at den er selvfinansierende og det ville være politisk selvmord å avslutte den.Nå er vi avhengig av strømstøtte. Den vil variere med ulike regjeringer. Tilfeldighetene har rådet lenge nok, og alt blir enda verre med en Høyre-regjering - hvor markedet er hellig.
Det hadde vært selvfinansierende å selge langt billigere til norske forbrukere også, siden inntektene langt overstiger strømstøtten. Høyre er ikke akkurat kjent for å tenke på de svakeste i samfunnet, så bedre enn nå blir den neppe. Derimot vil den høyst sannsynlig bli dårligere. Sikkert krydret med skattelettelser, som om det hjelper de som har minst. I tillegg, selvsagt, enda flere usosiale avgifter. Som absolutt ikke vil avhjelpe de som fra før av har minst.Jeg er rimelig trygg på at den ikke blir avviklet av den enkle grunn at den er selvfinansierende og det ville være politisk selvmord å avslutte den.
Tviler på at dei tør røra straumstøtta, akkurat like lite som eg trur dei vil gjera grep som reduserer kraftinntektene til kommunar og fylkeskommunar. Det er mas nok med kommunal smalhans som det er.Nå er vi avhengig av strømstøtte. Den vil variere med ulike regjeringer. Tilfeldighetene har rådet lenge nok, og alt blir enda verre med en Høyre-regjering - hvor markedet er hellig.
De vanvittige strømprisene skyldes ideologi ja; en fantatisk markedsfundalisme.Ideologi, antar jeg.
Jeg er rimelig trygg på at den ikke blir avviklet av den enkle grunn at den er selvfinansierende og det ville være politisk selvmord å avslutte den.
Det er merkelig at det som var helt vanlig tidligere, nå er en umulighet. De får ta akkurat hva de vil hva gjelder eksport, men til norske forbrukere skal priser holdes lave. Slik var det tidligere, og DET tjente oss godt.Tviler på at dei tør røra straumstøtta, akkurat like lite som eg trur dei vil gjera grep som reduserer kraftinntektene til kommunar og fylkeskommunar. Det er mas nok med kommunal smalhans som det er.
Men det høyrest ut som du meiner det skal lagast ei energilov som garanterer låg pris, same kva? Korleis skal produksjonen gå føre seg, og kva gjer vi dersom (når) etterspurnaden aukar når prisen/kWh er lovfesta låg?
Bør styremaktene bestemma pris og produksjon for kvart einskild kraftverk?
Det må bli værre fordi dagens prisnivå tar ikke høyde for nybygging med ønsket teknologi. Og siden modellen som nå kjører behøver underskudd av strøm for å justere opp pris virker det nærliggende å tenke at slik utbygging blir et statsanliggende. Hvor kostnadene og trolig undreskudd på drift for å konkurere med rimeligere kraft kommer som høyere avgifter på strøm.Det hadde vært selvfinansierende å selge langt billigere til norske forbrukere også, siden inntektene langt overstiger strømstøtten. Høyre er ikke akkurat kjent for å tenke på de svakeste i samfunnet, så bedre enn nå blir den neppe. Derimot vil den høyst sannsynlig bli dårligere. Sikkert krydret med skattelettelser, som om det hjelper de som har minst. I tillegg, selvsagt, enda flere usosiale avgifter. Som absolutt ikke vil avhjelpe de som fra før av har minst.
Jeg tror de fleste her har nok omløp i hodet til å skjønne at du er verdens dårligste LP stuck på repeat på innerste rille og pickupen nekter å returnere.Hodene til folk her, som de fleste andre steder, er så fylt av markedstenkning at de evner ikke se at strøm rett og slett IKKE skal være markedsutsatt hva gjelder pris til norske forbrukere. Strøm er en livsnødvendighet, som tidligere alltid ble sett på som nettopp det. Prisen ble derfor bestemt utfra dette prinsippet. Vi må tilbake dit.
Allmenn opplysning? Er det å stadig vekk å få gjentatt hvordan ting er? Det er de fleste klar over, og det fungerer elendig. Dette er en prinsippiell og politisk diskusjon, ikke en teknisk og markedsmessig.Jeg tror de fleste her har nok omløp i hodet til å skjønne at du er verdens dårligste LP stuck på repeat på innerste rille og pickupen nekter å returnere.
ditt bidrag til allmenn opplysning er i beste fall null. Å runke til et bilde av Trond Giske fremstår hakket mer konstruktivt.
Tydeligvis ikke. Du skjønner fortsatt ikke en dritt av dette og senest denne uken hadde Geelmuyden eller hvem det var en kronikk der han, som alle andre, tror at Norge har hatt helt andre kraftpriser enn Europa inntil nylig og at Norge fikk sin første utenlandsforbindelse til Europa (om man da antar at Sverige og Danmark ikke ligger i Europa) i 2021. Kabel til Nederland kom i 2008.Er det å stadig vekk å få gjentatt hvordan ting er? Det er de fleste klar over, og det fungerer elendig.
Du diskuterer ingen ting. Du sier bare akkurat det samme igjen og igjen og igjen. Det er ingen informasjon i dine innlegg her. Dersom man tar bort alle andre innlegg i denne tråden enn dine så ville alle vite eksakt like mye om det norske og europeiske kraftsystemet som de i utgangspunktet gjorde. Du bringer absolutt ingen kunnskap til forsamlingen.Vi diskuterer to vidt forskjellige ting; markedsteori og politikk/prinsippielle holdninger. Jeg gir blaffen i hvorfor markedet påvirker prisene, siden min politiske og prinsippielle holdning er at markedet i Tyskland feks ikke skal tillates å påvirke norske forbrukere.
Nei, ikke tulle med naturen. Ikke strømmaster. Vi har jo i steden fått utenlandske selskaper til å hive opp en haug av naturskjønne vindmølleparker.Politikere har gikk velgerene hva de vil ha. Det har blitt full stopp i all utbygging. Ikke tulle med naturen.
Kraften blir uansett produsert i Norge. For tilgangen på kraft spiller det ingen rolle hvem som eier det hele - de produserer uansett når de kan og har null kontroll over prisen siden de ikke kontrollerer vinden. Rundt halvparten av norsk vindkraft er eid av utenlandske aktører. Til slutt ender eierskapet stort sett opp hos en eller annen pensjonskasse som liker stabile inntekter, det er altså ikke slik at eierene er dritslemme utenlandske kapitalister med en ond masterplan. Hvem som bygde det hele opprinnelig spiller mindre rolle sånn sett. Statkraft driver også ganske mye med prosjektutvikling i utlandet, som i at de kjøper seg inn tidlig i prosessen men selger seg ut ganske tidlig selv om den tekniske levetiden til prosjektet måles i tiår.Nei, ikke tulle med naturen. Ikke strømmaster. Vi har jo i steden fått utenlandske selskaper til å hive opp en haug av naturskjønne vindmølleparker.
Jeg vedder realativt mye på at før denne tråden startet så visste du overhodet ingen ting om hvordan dette systemet i praksis funker.
Det er selvsagt en mulighet, men det er da i såfall uansett ikke noe man blir spesielt klokere av å bli fortalt fire hundre ganger av noen som ikke kan en dritt om det faktiske systemet.Det kan argumenteres for at systemet nettopp ikke funker og er dysfunksjonelt...
Med dagens regjering, ja. Så lenge strømstøtte er et midlertidig plaster, er det ingen garanti for at den opprettholdes. 2,70 for private er uansett for mye, og næringslivet betalte 13 kr. Produksjonskostnaden er 11-12 øre. Det er med andre ord et ran.Når prisen var 13 kroner så betalte vi 2kr 70øre for strømmen inkl alle avgifter og med strømstøtte.
Vis vedlegget 1082097
Siden du selv mener du er den smarteste personen på planeten, sånn ca hva estimerer du sannsyneligheten for at en norsk politiker bestemmer seg for at husholdningene skal steke i sitt eget strømfett mens staten hover inn penger på den samme strømmen til?Med dagens regjering, ja. Så lenge strømstøtte er et midlertidig plaster, er det ingen garanti for at den opprettholdes. 2,70 for private er uansett for mye, og næringslivet betalte 13 kr. Produksjonskostnaden er 11-12 øre. Det er med andre ord et ran.
Ja, det er han alene om...Du lirer bare av deg det samme hele tiden.
Jeg er litt usikker på om du genuint mener at dine intetsigende onlinere bringer noe til debatten eller ikke. At de ikke gjør det er relativt åpenbart, men jeg er mer i stuss på hva du selv tror om dette. Om du faktisk tenker at du bidrar så sier jo det ganske mye om deg selv, om du bare troller for å trolle så sier det også ganske mye om deg selv. Det er i det hele vanskelig å se for seg et scenario der du kommer særlig fordelaktig ut av dette.Ja, det er han alene om...
Eksakt, og det er også dette som bekymrer meg litt med diskusjonen. Denne troen på «politisk styring» og at alt vil løse seg bare noen har «politisk vilje» ligner ganske mye på lengselen etter den Sterke Mann som skal Ordne Alt. Tilhengerne er fast overbevist om at den Sterke Mann vil treffe beslutninger i tråd med deres ønsker, men han vil jo ikke det, bare til sin egen fordel.Mer bekymringsverdig er at dette er medvirkende til en - foreløbig - mild variant av Trumpisme. Poltikere, som Trond Giske for å nevne en, føler at her er det innflytelse å hete ved å innbille folk at dersom dere bare velger meg så skal jeg fikse det hele. Jeg kan omtrent garantere at Trond Gikse ikke kan en dritt om dette og ikke har noe som i det hele minner om en plan om hvordan han skal fikse dette, men han antar at velgere er tette nok til å tro at han kan fikse det på null komma svisj.
Nå tuller du fælt her!Det er veldig enkelt, og lagt fram flere ganger
Ser ikke at hverken saken eller Giske skiller seg så altfor mye fra andre saker. Frp skulle for eksempel sende Krekar ut av landet så fort de kom i posisjon, det skjedde ikke før Frp var ute av regjering. Samme parti lovte å redusere antall flyktninger til under 2.000 per år, etter et par år i regjering var det faktiske antallet over 30.000. Begge saker temmelig viktige for partiets velgere formoder jeg, og begge eksempler på hvordan det kan gå når et opposisjonsparti endelig må ta ansvar.Mer bekymringsverdig er at dette er medvirkende til en - foreløbig - mild variant av Trumpisme. Poltikere, som Trond Giske for å nevne en, føler at her er det innflytelse å hete ved å innbille folk at dersom dere bare velger meg så skal jeg fikse det hele. Jeg kan omtrent garantere at Trond Gikse ikke kan en dritt om dette og ikke har noe som i det hele minner om en plan om hvordan han skal fikse dette, men han antar at velgere er tette nok til å tro at han kan fikse det på null komma svisj.