Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.921
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og han beskylder Asbjørn for å være kverulanten i diskusjonen, faktisk.
    Ja, det gjør jeg absolutt. Der han stiller meg til ansvar for hva SP mener, beskyldninger om å argumentere likt Frp, drar inn Putin og Trump. I en diskusjon om markedspris kontra politisk prisfastsettelse òg hvorvidt svenskene har noe med norsk innenrikspolitikk å gjøre. Intet annet enn kverulering.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.674
    @lars_erik — for en som står litt på utsiden og leser kommentarene dine vil jeg gjerne få belyse at det en svensk kommentator fikk på "trykk" ikke er veldig ulikt hvordan du selv i lenger tid har kommentert tysk kraftpolitikk.

I etterpåklokskapen kan vel de fleste være enig om at det gikk galt for tyskerne pga utenforstående hendelser. Men intensjonen deres var helt på bølgelengde med miljøpolitikken de fleste land i unionen og her hjemme støtter. Så når du fraber deg ta del i "dugnaden" med å rette om feil begått har du vel trolig også vært motstader av miljøarbeidet forsøkt utført som førte til hendelsene?

• Liker
    Reaksjoner: MML

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.921
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @lars_erik — for en som står litt på utsiden og leser kommentarene dine vil jeg gjerne få belyse at det en svensk kommentator fikk på "trykk" ikke er veldig ulikt hvordan du selv i lenger tid har kommentert tysk kraftpolitikk.

I etterpåklokskapen kan vel de fleste være enig om at det gikk galt for tyskerne pga utenforstående hendelser. Men intensjonen deres var helt på bølgelengde med miljøpolitikken de fleste land i unionen og her hjemme støtter. Så når du fraber deg ta del i "dugnaden" med å rette om feil begått har du vel trolig også vært motstader av miljøarbeidet forsøkt utført som førte til hendelsene?
    Dugnaden betyr ikke at den skal utføres ved å flå innbyggerne. Det grønne skiftet vil aldri skje, dersom det skal gjøres på den usosiale måten det er lagt opp til. I Norge skal ingen være nødt til å fryse fordi strømprisene for enkelte betyr valget mellom mat eller strøm.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.360
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke så vanskelig å lage en kost pluss modell. Feks 10% avkastning burde holde de grådige politikerne fornøyde og samtidig gi forutsigbarhet for forbrukere. Tullet med negative strømpriser og sykt høye strømpriser er ingen tjent med.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.921
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er vel ikke så vanskelig å lage en kost pluss modell. Feks 10% avkastning burde holde de grådige politikerne fornøyde og samtidig gi forutsigbarhet for forbrukere. Tullet med negative strømpriser og sykt høye strømpriser er ingen tjent med.
    Mer av inntektene staten får av strømsalg i markedet må brukes til å holde prisen nede for forbrukerne. Det grønne skiftet kan ikke påegges å bli finansiert gjennom sinnsyke priser og usosiale avgifter. De som taper mest på det, er de som fra før av har minst. Og å komme drassende med Trump eller Putin, Sp og Frp, viser en nedlatenhet og kverulering som rett og slett er totalt uspiselig. Typisk Høyre, med sølvskje i ræva- totalt ute av stand til å forstå at ikke alle er født med den sølvskjeen!

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.674
    Dugnaden betyr ikke at den skal utføres ved å flå innbyggerne. Det grønne skiftet vil aldri skje, dersom det skal gjøres på den usosiale måten det er lagt opp til. I Norge skal ingen være nødt til å fryse fordi strømprisene for enkelte betyr valget mellom mat eller strøm.
    Det er ikke tilfelle at vi flåes! Med statlig stømstøtte over flere år har søringene i snitt betalt i overkanten av 50 øre. Og enda bedre sikring er på gang. Argumentet ditt er dødt da det over flere år er gjort politiske vedtak for å beskytte strømkunder.

Og ja, jeg husker godt første gangen strømprisene gikk at donders. Da gikk jeg til arbeidsgiver og spurte om det var mulig å få høyere lønn med beskjed at det ikke var arbeidsgiver oppgave å betale min strømregning. Men jeg har heldigvis sluppet unna hendelsen uten PTSD.

Du må gjerne sette deg inn i matpriser og diskutere kreative løsninger i egnet tråd. For der sliter vår husholdning med oppblåste kostnader. Her kan jeg se for meg kollektive matåkre drevet på godt kommunistisk vis ;). Så når det skal velges mellom mat eller strømregning er det heller matbudskjettet som gjør strømregningen vanskelig.

Sist redigert:

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    579
    Sted
    Aarhus
    Mer av inntektene staten får av strømsalg i markedet må brukes til å holde prisen nede for forbrukerne. Det grønne skiftet kan ikke påegges å bli finansiert gjennom sinnsyke priser og usosiale avgifter. De som taper mest på det, er de som fra før av har minst. Og å komme drassende med Trump eller Putin, Sp og Frp, viser en nedlatenhet og kverulering som rett og slett er totalt uspiselig. Typisk Høyre, med sølvskje i ræva- totalt ute av stand til å forstå at ikke alle er født med den sølvskjeen!
    Du bør stemme SP, det er deg, det

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.173
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ad matpriser, - som forsåvidt ikke har noe i denne tråden å gjøre, - så er vel matåkrene langt på vei kommunistiske allerede, ettersom bondens andel stadig blir forholdsvis mindre, slik at når mange matvarepriser har tilnærmet eksplodert, og kjedene fortsatt bare sitter igjen med noen luskroner i fortjeneste, så må jo fåglarne vite hvor kronene blir av... et eller annet sted underveis er det i alle fall noe som blir vekk på hittil uforklarlig vis.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan man, og man minner om at strømprisene i Norge mer enn doblet seg i perioden 1975-1985, nettopp fordi betongkåte utbyggere kunne velte alle kostnader videre på strømkundene. Selvkost, vettu.

Alta-utbyggingen var helt unødvendig. Ville aldri blitt bygget med nåværende modell. Da Gro HB og hennes AP innså det i 1990 valgte de å gjennomføre Høyres forslag om liberalisering av kraftmarkedet. Ville ikke komme i den skvisen en gang til.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Typisk Høyre, med sølvskje i ræva- totalt ute av stand til å forstå at ikke alle er født med den sølvskjeen!
    Du vet selvsagt at jeg vokste opp på pelsdyrgård uti fjorden? Sølvskjeer var det litt smått med, men det hendte at vi gikk med sølvrevunger i kjeledresslomma som en annen vandrende kuvøse. En sølvrev jeg flasket opp med pipette ble såpass tam at vi kunne gå tur med den i bånd langs riksveien da den vokste til. Det førte til en del glaning fra forbipasserende turister.

Du får ta sølvskjeen din og stappe den opp der du synes den passer best.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.038
    Du vet selvsagt at jeg vokste opp på pelsdyrgård uti fjorden? Sølvskjeer var det litt smått med, men det hendte at vi gikk med sølvrevunger i kjeledresslomma som en annen vandrende kuvøse. En sølvrev jeg flasket opp med pipette ble såpass tam at vi kunne gå tur med den i bånd langs riksveien da den vokste til. Det førte til en del glaning fra forbipasserende turister.

Du får ta sølvskjeen din og stappe den opp der du synes den passer best.
    Asbjørn har vokst opp med en sølvrev i ræva. Hver sin lyst.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I lomma, ikke ræva. Feilplassering der kunne blitt ubehagelig for begge parter. Den har både klør og tenner. o_O

Ellers var det egentlig minkunger som var enklest å gjenopplive med lommekuvøse. Det hendte at de hadde blitt liggende utenfor redekassen og holdt på å stryke med. En halvtime i lomma, til det begynte å pipe der nede, og så tilbake til illsinte mor mink. Rev var langt mer skeptiske hvis det luktet fremmed av ungene, så der ble det fort adopsjon i stedet hvis man først måtte trå til.

Lenge siden nå, og det er helt OK at hele bransjen ble forbudt. Verden har tross alt gått videre.

Bunads-Høyre, ja. Det var vel sånne som meg, høyrefolk på bygda under Høyre-bølgen på 1980-tallet. Kjørte 1973 Opel Kadett med Høyre-klistremerker på. Da jeg etterhvert flyttet sammen med en dannet kvinne fra mer siviliserte strøk fikk jeg klar beskjed om å bli kvitt den bilen. Ord som «pinlig» og «livsfarlig» ble brukt. Kjøperen malte den senere svart med Bengalack og pensel. Deretter kjøpte jeg en like gammel Citroën DS Pallas i stedet, svart skinninteriør og med klistremerke «DNS 1974» fortsatt i frontruten. Det var visst mer akseptabelt å bli sett offentlig i den. Har begge ennå, både bilen og quinden.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.844
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De tydeligste «alternative» stemmene i Høyre er nok liberalister som Heidi Lunde, en av de som ble kastet ut av FrP i 1994 og landet i Høyre i stedet. Klar og sterk, sine meningers mot, men jeg har aldri sett henne i bunad.
    Jeg har sett henne iført bystøvletter forsere en en snøfonn på Blefjell men det er omtrent like lenge siden som Bolkesjø. #ikkekleddforanledningen #welcometothemountains

/ot

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.068
    «Variasjoner og prisforskjeller» betyr vel at prisene er høye noen steder noen ganger, og lave andre steder og andre ganger. De fleste gangene er de lavest i nord. Hvordan tenkte du å sette en fast pris, lik for hele landet, uten å øke prisen for noen? Eller skal jeg forstå deg slik at folk nordaførr bare må finne seg i et diktat om høyere priser fra et direktorat sørpå, for det har blitt avgjort innpå et kontor?
    Ideologer vet sjeldent hvordan man skal omsette noe i praktisk politikk, så ikke ha for høye forventninger. Selv Kristin Halvorsen endte på voksenopplæring når hu skulle utrydde fattigdom med intet mindre enn et pennestrøk, lætt!

• Liker
    Reaksjoner: MML

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.921
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

-
    Arbeiderpartiet skulle forstått uroen blant folk og foreslått norgespris på strømmen tidligere, sier han.

– Dere ventet for lenge med å foreslå dette, sa du i talen din. Når innså du at nordmenn ønsket billigere strøm?

– Vi kunne ha kommet med dette før, for jeg ser hvor mye det opptar folk og uroer dem, sier Støre til Nettavisen.

-
    Mitt ansvar er norske interesser. Jeg skal legge til rette for at familieøkonomien er trygg og oversiktlig, sier han.

– Hovedkritikken til Expressen går ut på at du, ved å innføre en norgespris, fjerner insentivene for at norske forbrukere skal senke strømbruken sin?

– Jeg er uenig i at man kan trekke en så klar konklusjon på det, for en strømpris på 50 øre – det er ikke billig. Det er fortsatt et insentiv til å spare strøm.

– 50 øre kWh er ikke billig, sier du?

– Noen fremstiller jo norgespris som om strømmen blir nærmest gratis. Det er jeg ikke enig i.

Det blir ikke champagne i Støres jacuzzi
    Så norgespris gir altså ikke billig strøm. Men billigere. Prisen skal være lav nok til å gi deg forutsigbarhet i hverdagen, men ikke så lav at du sløser, forteller Støre.

– Men nå er vi der, og det skal bli bra, slår han fast.

.....
    Så får høyre-folk bare fortsette og syte. Det er heldigvis ikke Høyre som har regjeringsmakt. (eget tillegg)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817

Det startet da strømprisene begynte å stige i 2021. Siden da har strømpriser uavbrutt fått enormt mye oppmerksomhet i medier og i politikken.

NVE meldte nylig at strømprisene er normalisert. Medregnet strømstøtte og indeks er strømregningen tilbake på normalnivå.

– Tar vi hensyn til inflasjon, er strømprisen nesten tilbake på 2019-nivå, skrev NVE-sjefen
    Men slike fakta har ingen påvirkning på strømpris-hysteriet til politikerne.

Ja, vi sier politikerne, ikke befolkningen.

Strømprisen setter ikke lenger seg selv på dagsorden. Til det er snittprisen for lav og strømstøtten for god.

Men politikerne gir seg ikke, de gjør sitt ytterste for å holde strømpriser i fokus. Godt hjulpet av aviser og Fredrik Solvang.

Det var lenge et stort strømpris-engasjement også i befolkningen, men nå er det politikerne, ikke folket, som er driverne til at strømpriser fortsatt dominerer dagsorden.

De siste ukene har det tatt helt av. Oppmerksomheten politikerne gir strømpriser nærmer seg et uansvarlig nivå – fordi det går på bekostning av alt annet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.921
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Strømprisene" er et symbol på hvor ille det alltid går, når markedet får råde grunnen fritt. Derfor er det helt naturlig at denne saken får den oppmerksomheten den får. Neste burde være en rentepolitikk, som er knyttet opp mot inflasjon- når denne inflasjonen i all hovedsak skyldes to ting; strømpriser og import av inflasjon fra utlandet. Da hjelper høyere rente absolutt ingenting.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    579
    Sted
    Aarhus
    nå råder markedet fritt i alle andre markeder, så nå er jeg spent på hva SP-sønnen og- verdensmesteren i alt har av løsninger. Økt rente demper forbruket også det vi importer fra utlandet, Glem ikke å dra inn din syke mor

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.921
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    nå råder markedet fritt i alle andre markeder, så nå er jeg spent på hva SP-sønnen og- verdensmesteren i alt har av løsninger. Økt rente demper forbruket også det vi importer fra utlandet, Glem ikke å dra inn din syke mor
    Det der var vel bortimot rekord i nedlatenhet, gratulerer. Nå har det seg slik at mange økonomer mener akkurat det samme som meg vedrørende rentenivået.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn