Om man skal nerde litt tror jeg det er innebygget risiko for fat tail events i strømmarkedet. Prisene kan ikke gå så veldig mye under null siden man kan slippe ut vann fra demninger og stoppe vindturbiner uten særlig kostnad, så det er begrenset hva noen er villig til å betale for å bli kvitt strømoverskudd, men jeg har litt vanskelig for å se hva som skulle begrense prisene på oversiden hvis tilbudet inkl import ikke er tilstrekkelig til å dekke behovet. Jeg er ikke sikker på hvilke mekanismer det eventuelt finnes i markedet for å hindre vilkårlig høye priser like før tvungen utkobling av områder for å unngå systemkollaps. Noen kan være villig til å by ganske høyt for å unngå nedstengning av et eller annet verdifullt der og da. Med de utbyggingsplanene som foreligger nå, og de rødgrønnes ambisjoner om å øke tempoet enda mer, så er ikke det scenariet helt usannsynlig lenger. Da vil kombinasjonen av timesmålere og spotpris kunne gi noen ganske skarpe overraskelser for konsument fra tid til annen. Spikes i pris er formodentlig en feature, ikke en bug, i dette markedet.