Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    528
    Antall liker
    831
    Torget vurderinger
    8
    50% overskytende av disse 70 ørene, regnes det som et snitt på månedlig basis? Eller dag-til-dag basis?

    Det ser ut som jeg hadde en spotpris på over 200 øre de første 7 dagene i desember, mens resten av måneden vil jeg ligge rundt 55 øre. Vil jeg da få redusert regninga med 130:2=65 øre de første 7 dagene? Eller skal det først jamnes ut måneded under ett, før reduksjonen beregnes?
    En betaler vel ikke strøm pr. dag..? Dette blir utregnet over en måned som du bli fakturert for. Har du da en totalpris på under 70 øre i en måned får du ingen støtte regner jeg med?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    En betaler vel ikke strøm pr. dag..? Dette blir utregnet over en måned som du bli fakturert for. Har du da en totalpris på under 70 øre for du ingen støtteregner jeg med?
    Jo, i prinsippet betaler man strøm time for time, dag til dag. Men man faktureres 1 gang i måneden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    Flisespikkeri. Han kjøper og selger kontrakter på strøm. Milliardene han tjente er vel ikke helikopterpenger?
    Nei det er det ikke. Men som sagt kommer det fra motparten i finansielle kontrakter. Han konket for øvrig på et veddemål om at prisen i Norge skulle ned relativt til prisen i Tyskland, altså at differansen skulle minke, men så økte den og han var game over. Han ville fått rett kort tid senere men posisjonen var så stor (35TWh) at han ikke hadde råd til å sitte gjennom grunnet margineringen på børsen der han må putte inn sikkerhet når posisjonen går i minus.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    528
    Antall liker
    831
    Torget vurderinger
    8
    Jo, i prinsippet betaler man strøm time for time, dag til dag. Men man faktureres 1 gang i måneden.
    Er fullstendig klar over det. Men støtteordning er basert på en total månedspris på over 70 øre . Med 55 øre resten av måneden kommer ikke du nok inn under støtteordningen.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    2.774
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En annen sak er at regjeringen med dette mener at normalprisen pr. kwh i Norge skal være 70 øre...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    Om jeg regner korrekt så vil man ved en pris på 1,30 kWh og et forbruk på 4000kWh spare følgende

    Uten støtteordningen: 4000 * 1,30 * 1.25 = 6500 + påslag og nettleie.
    Med støtteordningen: 4000 * 0.7*1.25 + 4000 * 0.6 * 0.5 * 1.25 = 3500 + 1500 = 5000 + påslag og nettleie.

    I realiteten vil støtten bli mindre siden mesteparten av forbruket er i de timene som er dyrest (ligger over snittet). Og i alle fall enkelte av disse timene på morgenen og ettermiddagen kan prisen bli omtrent hvasomhelst om det er kaldt og noen andre uheldige faktorer slår inn samtidig.

    Jeg tipper det blir masse bråk og en ny runde senere i vinter. Dette er i realiteten en god del slappere enn hva det ser ut som.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    Har ikke han operert i kraftmarkedet?
    De pengene han tjente kom vel fra et eller annet sted?
    Og hvis det er kraftmarkedet så må det vel påvirke strømprisen?
    Han handler derivater som privatperson, han har opp gjennom årene tjent seg rik på dette og blåste så alt på det samme. Som privatkunde er du med spotpris i timesmarkedet for strøm, Einar Aas handlet f.eks kontrakter med leverning om en måned, et kvartal, et år eller nårsomhelst og ikke nødvendigvis en gang med norske strømpriser som underliggende. Dessuten kan han og andre like gjerne ha veddet på at prisen skal ned som at den skal opp. Stort sett driver man med såkalte "relative value" - veddemål, altså som nevnt forksjellen i pris mellom Norge og Tyskland eller prisen i et kvartal mot et annet og så videre. Det er stort sett mindre riskikabelt en rene veddemål på om prisen skal opp eller ned på noe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.700
    Antall liker
    37.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke han operert i kraftmarkedet?
    De pengene han tjente kom vel fra et eller annet sted?
    Og hvis det er kraftmarkedet så må det vel påvirke strømprisen?
    Dette er derivatmarkedet. Det påvirker ikke strømprisen, som settes av tilbud og etterspørsel for fysisk strøm. Ved å plassere veddemål på fremtidig utvikling av strømpriser og differanser mellom soner overtok han risiko fra aktører som ville ha mer forutsigbare priser. Om noe gjør slike handler på derivatmarkedet at det fysiske markedet flyter litt lettere. Om det på marginen endrer spotprisene litt opp eller ned, eller ikke i det hele tatt, kommer an på om det er en kjøper eller selger som er motpart, og om denne risikosikringen gjør at vedkommende er villig til å handle til en annen pris eller ikke. Men det er ingen direkte påvirkning fra handelen med risiko i derivatmarkedet til tilbud, etterspørsel, volum eller pris i det fysiske markedet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.633
    Antall liker
    10.112
    ^Men hvor fra kommer pengene han tjener? Jeg regner med at de ikke dukker opp fra løse luften.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.700
    Antall liker
    37.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper det blir masse bråk og en ny runde senere i vinter. Dette er i realiteten en god del slappere enn hva det ser ut som.
    Det ser ut til at hensynet til å ikke gi større rabatter enn strengt nødvendig til folk som strengt tatt ikke behøver det var viktig her. Det er jo også et bekvemt argument når staten tar inn 40 milliarder og nå kanskje gir tilbake 10 milliarder, opp fra noen hundre millioner i første runde. Ka-ching.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    ^Men hvor fra kommer pengene han tjener? Jeg regner med at de ikke dukker opp fra løse luften.
    De kommer stort sett av at man lukker posisjoner med gevinst oftere enn at man lukker posisjoner med tap. I sum er derivatmarkedet et nullsumspill, det noen tjener taper noen andre.

    La oss si at jeg vedder på at strømprisen i fjerde kvartal 2024 skal stige. Jeg kjøper en future på 30 EUR. Så får det litt tid og prisen stiger. Jeg selger så den samme kontrakten til 35 EUR og låser inn en gevinst på 5 EUR ganger antall kontrakter jeg handlet. Den som solgte meg kontraktet har tapt tilsvarende på handelen.

    "Startkapitalen" regner jeg med kommer fra gode år i gamle dager som krafttrader i Agder Energi. De som starter for seg selv må stort sett ha tjent penger i en vanlig jobb først for å ha noe å spille for. Kan ikke starte helt fra scratch siden man da ikke har noen risikokapital å satse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.700
    Antall liker
    37.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Men hvor fra kommer pengene han tjener? Jeg regner med at de ikke dukker opp fra løse luften.
    Kontraktsmotpart. La oss si at du og jeg inngår et veddemål om strømprisen i januar. Jeg tilbyr deg en kontrakt som sier at jeg garanterer deg en strømpris på x kr/kWh mot at du betaler meg et kontantbeløp nå. Du vil gjerne ha den forutsigbare prisgarantien og betaler meg denne forsikringspremien. Så kommer januar, og jeg må håndtere din strømregning. Hvis strømprisene da er lavere enn prisen jeg garanterte innkasserer jeg differansen (på din bekostning), hvis prisen ble eksakt der jeg tippet har jeg fortsatt den lille forsikringspremien, men hvis strømprisen er høyere dekker jeg mellomlegget (på dine vegne). Jeg blir kanskje rik eller går konk, siden det jeg har kjøpt er risikoen, men du får en dønn forutsigbar strømregning i januar.

    Hvordan skulle det påvirke strømprisen i spotmarkedet for noen andre? Det påvirker hverken utetemperatur, vind eller nedbør, stenger ikke ned noen atomkraftverk, åpner ingen batterifabrikker eller datasentre. Tilbud og etterspørsel for fysisk strøm er samme som før. Spekulasjon på bitcoin-kursen har større påvirkning på strømprisen (via økt strømforbruk) enn spekulasjon i selve strømprisene.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.474
    Antall liker
    3.020
    Er fullstendig klar over det. Men støtteordning er basert på en total månedspris på over 70 øre . Med 55 øre resten av måneden kommer ikke du nok inn under støtteordningen.
    Helt greit. Skal vel godt klare å betale strømmen min.

    Disse vanlige familiene, folk flest som det heter i disse dager, dem som mener de har det trangt og knapt har råd til dusjen hjemme pga strømprisene. Når sommeren kommer og alt er glemt, har dem da råd til spania-turen? har dem råd til treningssenteret, hudpleie behandling og "gutta på byen-turen?" Eller avstår dem fra disse selvfølgelighetene og heller bufrer opp med penger til kommende vinter og mulige ekstrautgifter?
    Poenget mitt er at det generelle forbruket i dag er mye høyere enn bare 20-30 år tilbake i tid. Ting som før var ansett som ekstravaganse, er i dag en del av et normalt forbruk i 2021, en selvfølgelighet.
    Kanskje folk flest burde bli litt mer realitetsorientert i denne verden og ikke ta goder så for gitt og innstille forbruket deretter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.633
    Antall liker
    10.112
    Kontraktsmotpart. La oss si at du og jeg inngår et veddemål om strømprisen i januar. Jeg tilbyr deg en kontrakt som sier at jeg garanterer deg en strømpris på x kr/kWh mot at du betaler meg et kontantbeløp nå. Du vil gjerne ha den forutsigbare prisgarantien og betaler meg denne forsikringspremien. Så kommer januar, og jeg må håndtere din strømregning. Hvis strømprisene da er lavere enn prisen jeg garanterte innkasserer jeg differansen (på din bekostning), hvis prisen ble eksakt der jeg tippet har jeg fortsatt den lille forsikringspremien, men hvis strømprisen er høyere dekker jeg mellomlegget (på dine vegne). Jeg blir kanskje rik eller går konk, siden det jeg har kjøpt er risikoen, men du får en dønn forutsigbar strømregning i januar.

    Hvordan skulle det påvirke strømprisen i spotmarkedet for noen andre? Det påvirker hverken utetemperatur, vind eller nedbør, stenger ikke ned noen atomkraftverk, åpner ingen batterifabrikker eller datasentre. Spekulasjon på bitcoin-kursen har større påvirkning på strømprisen (via økt strømforbruk) enn spekulasjon i selve strømprisene.
    Hvem er disse kontraktsmotpartene? Jeg har fremdeles ikke fått forklart hvem som generere inntekt for Aas.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    Hvem er disse kontraktsmotpartene? Jeg har fremdeles ikke fått forklart hvem som generere inntekt for Aas.
    Andre som handler. Som sagt banker, kraftprodusenter, store kraftforbrukere,andre spekulanter og så burtetter. Aas tapte en milliard og kikk konk. Om råvaredesken til Goldman Sachs taper en milliard på noe så får sikkert noen sparken og så går livet videre.

    Du har fått det forklart opptil flere ganger, men det virker som du nekte å godta det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.700
    Antall liker
    37.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er disse kontraktsmotpartene? Jeg har fremdeles ikke fått forklart hvem som generere inntekt for Aas.
    For eksempel bedriftskunder som vil sikre strømprisen fremover. Da kan man redusere sin egen risiko ved å inngå en slik kontrakt. Eller strømselskaper som kjøper spot på NordPool og videreselger til kunder på fastpris. Det kan være høy risiko for en liten aktør, så man vil sikre seg ved å inngå veddemål motsatt vei og unngå å selv gå konk om innkjøpsprisene blir veldig høye. Kostnaden ved den sikringen vil viderefaktureres kunden som en del av påslaget for fastprisavtalen, men påvirker fortsatt ikke prisene i det fysiske spotmarkedet. Eller en strømleverandør som vil sikre seg å kunne lønne personalet selv om strømprisene blir så lave at det ikke engang dekker løpende kostnader. Jeg tipper trading-desken hos Statkraft er 800-pundsgorillaen i dette markedet og inngår i ganske mange veddemål på den ene eller andre siden.

    Folks tippekuponger har heller ikke all verdens betydning for utfallet av tippekampen og eliteserien, selv om noen får tippegevinster.
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    528
    Antall liker
    831
    Torget vurderinger
    8
    Om jeg regner korrekt så vil man ved en pris på 1,30 kWh og et forbruk på 4000kWh spare følgende

    Uten støtteordningen: 4000 * 1,30 * 1.25 = 6500 + påslag og nettleie.
    Med støtteordningen: 4000 * 0.7*1.25 + 4000 * 0.6 * 0.5 * 1.25 = 3500 + 1500 = 5000 + påslag og nettleie.

    I realiteten vil støtten bli mindre siden mesteparten av forbruket er i de timene som er dyrest (ligger over snittet). Og i alle fall enkelte av disse timene på morgenen og ettermiddagen kan prisen bli omtrent hvasomhelst om det er kaldt og noen andre uheldige faktorer slår inn samtidig.
    Regnestykket ditt her sier at en her får kr 1500 i støtte pr måned. I tillegg kommer 10 øre mindre i avgifter fra januar så da blir det vel ca. 1900 kr mindre pr måned. Hva mener du med at støtten blir mindre hvis du bruker mer "timebasert dyr" strøm ? Støtten blir vel større da når strømprisen/spotprisen pr måned da også vi bli totalt høyere for strømkunden..? Da blir vel kronebeløpet en trekker fra din strømregning over 70 øre/kW større.?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.731
    Antall liker
    10.154
    Torget vurderinger
    2
    Dette er småpenger, Staten tar inn 40 milliarder og gir tilbake 5…

    jeg regner med en spotpris på 2kr/kWt 4000 kWt/mnd og spotpriskost på 10 000 kr pr mnd. Starten dekker nå 3250kr av dette, men med normale strømpriser på 0.5kr hadde regningen vært på 2500 kr… ekstrA kostnaden blir 4250 kr/ mnd
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.633
    Antall liker
    10.112
    For eksempel bedriftskunder som vil sikre strømprisen fremover. Da kan man redusere sin egen risiko ved å inngå en slik kontrakt. Eller strømselskaper som kjøper spot på NordPool og videreselger til kunder på fastpris. Det kan være høy risiko for en liten aktør, så man vil sikre seg ved å inngå veddemål motsatt vei og unngå å selv gå konk om innkjøpsprisene blir veldig høye. Kostnaden ved den sikringen vil viderefaktureres kunden som en del av påslaget for fastprisavtalen, men påvirker fortsatt ikke prisene i det fysiske spotmarkedet. Eller en strømleverandør som vil sikre seg å kunne lønne personalet selv om strømprisene blir så lave at det ikke engang dekker løpende kostnader. Jeg tipper trading-desken hos Statkraft er 800-pundsgorillaen i dette markedet og inngår i ganske mange veddemål på den ene eller andre siden.
    Begynne å demre litt. Dersom jeg har en fastprisavtale med Talkmore Strøm, er det da en Aas som tar risken og tjener/taper på det?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    6.674
    Sted
    Holmestrand
    Om jeg regner korrekt så vil man ved en pris på 1,30 kWh og et forbruk på 4000kWh spare følgende

    Uten støtteordningen: 4000 * 1,30 * 1.25 = 6500 + påslag og nettleie.
    Med støtteordningen: 4000 * 0.7*1.25 + 4000 * 0.6 * 0.5 * 1.25 = 3500 + 1500 = 5000 + påslag og nettleie.

    I realiteten vil støtten bli mindre siden mesteparten av forbruket er i de timene som er dyrest (ligger over snittet). Og i alle fall enkelte av disse timene på morgenen og ettermiddagen kan prisen bli omtrent hvasomhelst om det er kaldt og noen andre uheldige faktorer slår inn samtidig.

    Jeg tipper det blir masse bråk og en ny runde senere i vinter. Dette er i realiteten en god del slappere enn hva det ser ut som.
    Og selvsagt så er forbruket i de dyreste timene.
    • Vi varmer opp mens vi er våkne
    • Vi dusjer om morgenen
    • Vi lager mat etter arbeidstid
    • Vi vasker klær i våkenperioden (brannvesen og forsikringselskaper har advart i årevis mot å vaske om natta)
    Det eneste av betydning jeg egentlig kan se er aktuelt om natta er å lade el-bil?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.700
    Antall liker
    37.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begynne å demre litt. Dersom jeg har en fastprisavtale med Talkmore Strøm, er det da en Aas som tar risken og tjener/taper på det?
    Ja, får håpe det, for både din og Talkmores egen del.

    Strømselskapene har ikke økonomiske muskler til å bære denne risikoen selv, så de må sikre seg i derivatmarkedet. På den andre siden av den dealen er det noen som har apetitt på risiko og som gjerne tar sjansen på å tape mye penger av og til mot å tjene litt de fleste gangene. Det kan enten være en gærning som Aas, en større finansiell drake som Goldman Sachs, eller Statkraft med sine nokså ubegrensede økonomiske ressurser.

    Om Talkmore ikke sikrer seg på denne måten overfører de en skjult motpartsrisiko til deg. Blir det for ille vil de rett og slett gå konk og overlate deg til nettselskapets ventestrømavtale inntil du har funnet en annen leverandør.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    6.674
    Sted
    Holmestrand
    Dette er derivatmarkedet. Det påvirker ikke strømprisen, som settes av tilbud og etterspørsel for fysisk strøm. Ved å plassere veddemål på fremtidig utvikling av strømpriser og differanser mellom soner overtok han risiko fra aktører som ville ha mer forutsigbare priser. Om noe gjør slike handler på derivatmarkedet at det fysiske markedet flyter litt lettere. Om det på marginen endrer spotprisene litt opp eller ned, eller ikke i det hele tatt, kommer an på om det er en kjøper eller selger som er motpart, og om denne risikosikringen gjør at vedkommende er villig til å handle til en annen pris eller ikke. Men det er ingen direkte påvirkning fra handelen med risiko i derivatmarkedet til tilbud, etterspørsel, volum eller pris i det fysiske markedet.
    Men hvor kommer milliardene disse karen drar inn i fra?
    Til sjuende og sist så er det jo noen som må betale regninga.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.700
    Antall liker
    37.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvor kommer milliardene disse karen drar inn i fra?
    Til sjuende og sist så er det jo noen som må betale regninga.
    Både weld77 og jeg har forklart det noen ganger nå. Det er motparten i veddemålet. Til slutt tapte han et gigantisk veddemål og måtte blø. Den dagen lo noen andre hele veien til banken.

    Hvor kommer en lottogevinst fra?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    Og selvsagt så er forbruket i de dyreste timene.
    • Vi varmer opp mens vi er våkne
    • Vi dusjer om morgenen
    • Vi lager mat etter arbeidstid
    • Vi vasker klær i våkenperioden (brannvesen og forsikringselskaper har advart i årevis mot å vaske om natta)
    Det eneste av betydning jeg egentlig kan se er aktuelt om natta er å lade el-bil?
    Så dersom prisen er f.eks 4 kroner / kWh en mandags morgen så betaler man istedenfor 5 kroner + påslag og nettleie 2,94 kroner + påslag og nettleie (begge prisene er inkl mva). Så det er fortsatt potesiale for at det kan bli temmelig dyrt innimellom når forbruket er som høyest.

    Når folk får regningen for desember så blir jeg overrasket om det ikke blir baluba, i alle fall om prisene skulle stige igjen. Nå er det ganske mildt og kommer også en god del regn så må kanskje evt vente til januar eller februar før det smeller.

    Siden det er på månedssnittet blir det ikke helt slik, men så vidt jeg kan se blir ordningen dårligere jo større avvik det er mellom de dyreste timene og månedssnittet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.104
    Antall liker
    9.201
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden det er på månedssnittet blir det ikke helt slik, men så vidt jeg kan se blir ordningen dårligere jo større avvik det er mellom de dyreste timene og månedssnittet.
    Er ikke fakturaen vi får fra strømleverandør en "prisvektet gjennomsnittspris" - altså summen av alt timepriset forbrukt, delt på totalt forbruk , og at det er denne som vil bli lagt til grunn for støtten?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    Er ikke fakturaen vi får fra strømleverandør en "prisvektet gjennomsnittspris" - altså summen av alt timepriset forbrukt, delt på totalt forbruk , og at det er denne som vil bli lagt til grunn for støtten?
    Jo det er hva som står på fakturaen min i alle fall. Om det er denne som legges til grunn så blir vel effekten jeg snakker om nullet ut så vidt jeg kan se.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.656
    Antall liker
    17.671
    Torget vurderinger
    2
    Så 70 øre er den nye normalprisen på strøm? Tror, som Weld, at det blir mye baluba før dette er over. Rart, rett etter valget meldte jeg at strømpriser blir regjeringens største utfordring. Men som Jacobsen skriver her, er det ubegripelig at det tok så lang tid før Støre og Vedum skjønte at de stod i en hengemyr.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    Så 70 øre er den nye normalprisen på strøm? Tror, som Weld, at det blir mye baluba før dette er over. Rart, rett etter valget meldte jeg at strømpriser blir regjeringens største utfordring. Men som Jacobsen skriver her, er det ubegripelig at det tok så lang tid før Støre og Vedum skjønte at de stod i en hengemyr.
    Så langt i desember er det 1,90 ca + nettleie basert på min avregning hittil i måneden. Dvs 1,52 før mva på selve strømprisen. Med dette opplegget blir det da, så langt, 1,11 + mva eller 1.39 med mva, snittet for måneden totalt sett ender nok en del lavere og også forbruket siden det var lovlig kaldt i begynnelsen av desember og meldt mildt fremover.

    Det skal også gjennom Stortinget og i løpet av noen få dager så går det sikkert opp for opposisjonen og kommentatorer at dette fortsatt kan bli veldig dyrt for husholdningene så vi får se om de ønsker å justere noe på dette. Jeg er usikkert på hvor lurt det var å garantere at man virkelig skal klinke til og så presentere dette. Siden man uansett "kun" får refusjon for et tak som allerede ligger noe over normal høy vinterpris og halvparten av det overskytende så skjønner vel de fleste at staten fortsatt håver greit inn både fra private og ikke minst fra alle næringskundene.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    528
    Antall liker
    831
    Torget vurderinger
    8
    Jo det er hva som står på fakturaen min i alle fall. Om det er denne som legges til grunn så blir vel effekten jeg snakker om nullet ut så vidt jeg kan se.
    Ja og dette betyr jo at jo mer strøm en velger å bruke de timene som er høyest priset i døgnet jo høyere blir gjennomsnitt spotprisen som står på månedsfakturaen. Og dette fører da igjen til høyere kronebeløp i støtte på samme faktura.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.700
    Antall liker
    37.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg forstår ordningen rett, så tar Vedum halvparten av regningen for det som overstiger 70 øre som gjennomsnittspris for en måned (selv om Støre sier noe helt annet i intervjuer i dag).

    For min egen del er siste strømregning på ca 6100 kr inkludert nettleie etc. Strømmen kostet gjennomsnittlig ca 140 øre/kWh x 3200 kWh = ca 4500 kr. Da tar Vedum regningen for halvparten av halvparten, ca 1120 kr. Resultatet vil bli en strømregning på ca 5000 kr i stedet for 6100 kr, og en ny gjennomsnittspris på 105 øre i stedet for 140 øre.

    Tja. Tilsvarende strømregning fra i fjor viser en strømpris på -1,87 øre/kWh, og total strømkostnad på -67 kr. I ettertid må jo det sies å ha vært ganske billig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.700
    Antall liker
    37.958
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rett og slett et hån mot det norske folk :(
    Jeg vil ikke gå så langt, men jeg funderer litt på hvordan de tenkte her. Hvorfor legge taket på 5000 kWh, som nesten ingen husholdninger vil overstige? Hvorfor halvparten? Hvorfor presenterer Støre dette som et pristak på spotprisen når det gjelder gjennomsnittsprisen over en måned?
    - Fra og med neste strømregning vil det komme et fratrekk i fakturaen. Staten vil ta halvparten av regninga for det som overstiger en spotpris på 70 øre per kWh, sier Støre.
    Det er ingen rabatt om spotprisen når f eks 5 kr/kWh med mindre gjennomsnittet for måneden også går over 70 øre/kWh. Om Støre er riktig sitert ser det ut til at han ikke forstår sitt eget forslag.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    41.427
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg vil ikke gå så langt, men jeg funderer litt på hvordan de tenkte her. Hvorfor legge taket på 5000 kWh, som nesten ingen husholdninger vil overstige? Hvorfor halvparten? Hvorfor presenterer Støre dette som et pristak på spotprisen når det gjelder gjennomsnittsprisen over en måned?

    Det er ingen rabatt om spotprisen når f eks 5 kr/kWh med mindre gjennomsnittet for måneden også går over 70 øre/kWh.
    Ikke vet jeg men trodde de skulle komme med et virkelig løft fremover, dette blir jo bare smuler :(

    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.840
    Jeg skulle likt å vite hva som har vært greia på kammerset. Om regjeringen egentlig ville gå lengre (hintene på forhånd tydet på det i alle fall) men Finansdep strittet imot. Eller om de har kollokviert om hvor mye av pengene de faktisk kan slippe unna med å beholde selv. Det kommer fortsatt til å bli svært pedagogisk utfordrende for regjeringen dersom prisene skulle holde seg svært høye eller bli enda høyere enn de har vært så langt. Som vist f.eks i Asbjørns regnestykke så blir det ikke allverdens ut av denne støtten og totalkostnaden er fortsatt langt over det man regner som normalt.

    Problemet til Ap og kanskje særlig SP er at fryktelig mange av folk flest bor i enebolig og der går kilowattimene unna når det er vinter. 5000 kWh er mye, men ikke fryktelig mye. Rekorden min for de siste tre årene er 5100 en enkelt måned og har har vært over 4000 kun ved ytterligere to anledninger.

    Og det ligger som diskutert potensielt en satan begravet i eksakt hvordan dette taket på 70 øre faktisk fungerer. Det kommer det vel noe klarhet i etter hvert. Her er hva som står på NVEs sider om ordningen:

    Hva om prisen er veldig høy i noen timer?
    Det er den gjennomsnittlige prisen i ditt område som brukes for beregningen. At prisen er veldig høy i en kort periode har begrenset betydning for den samlede regningen, og kompensasjonsordningen blir derfor beregnet ut fra gjennomsnittlig månedspris.

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn