Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men, det må jo ha vært en holdningsendring hos Statkraft (og de andre store produsentene) mtp prisene de byr inn.

Man kan jo tenke seg at det er fritt marked på strømsiden, men noen aktører er jo såpass store - at de kan sette prisen som de vil. Setter Statkraft sin pris på 10 kroner pr kWh i morgen - så er det ingen mulighet for andre tilbydere å levere inn nok kapasitet til å fylle tomrommet.

Så det har skjedd en holdningsendring hos kraftprodusentene hvor man har gått fra en form for "nøktern/ansvarlig drift" - til å nå tyne ut maks pris. Jeg kan ikke se for meg at vi ikke hatt lignende situasjoner mtp tilbud/etterspørsel i markedet tidligere - hvor det Statkraft og andre offentlige produsenter har bydd inn kapasitet til en lavere pris enn de kunne ha oppnådd, men at ikke har gjort det pga en eller annen form for "samfunnsansvar" - og at den holdningen nå er forlatt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    I morgen kunne prisen vært 1/3 og like vel ville Norge netto importer og etterpørselen varierer som kjent nesten ikke i det hele. Så i alle fall på disse dagene når utlandet har mye lavere priser er det dyrt i Norge kun fordi norske produsenter setter høy pris for å ville produsere nok.

Jeg vet ikke helt hva greia er, om de antar de kan få solgt enda dyere senere når/om prisene drar seg til igjen i Europa eller om de har oppdaget at etterspørsel nesten ikke varierer uansett hva prisen er, men akkurat det siste må man anta at har vært velkjent i lang tid i den bransjen. Eller om prisnivået bare er "sticky" slik at det henger mye igjen fra tidligere. Fra ett eller annet sted må de jo få ideen sin om hva vannet i magasinene er verdt. Eller om de ikke vil produsere fordi de ser at prisene på kontinenet er lave og da er det bedre å sørge for at importen går for fullt når den er billig.

I natt er det negativ pris i en av timene i UK for øvrig.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I natt er det negativ pris i en av timene i UK for øvrig.
    Da kan vi pumpe vann opp i magasinene gratis og selg til 3 kr pr kWh senere når det drar seg til...... En av fordelene ved å ha verdens beste batterier.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    Det er fordi nordmenn bruker veldig mye mer pr innbygger enn alle andre landene på listen.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.996
    Danskene har jevnt over høyere priser enn oss men bruker betraktelig mindre kroner.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    417
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Danskene har jevnt over høyere priser enn oss men bruker betraktelig mindre kroner.
    En alkoholiker bruker også mye mer enn enn vanlig alkoholforbruker. Og staten drar inn mer også. Heldigvis er strøm en nødvendighet. Beklager avsporingen.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    En alkoholiker bruker også mye mer enn enn vanlig alkoholforbruker. Og staten drar inn mer også. Heldigvis er strøm en nødvendighet. Beklager avsporingen.
    ja, vi kan nok være flinkere å bruke mindre strøm; "alle" utlendinger jeg har hatt på besøk lurer på hvorfor det er lys i alle boliger til alle døgnets tider og hvordan vi kan gå med t-skjorte inne og ha høy varme i rom vi ikke bruker daglig....for ikke å snakke om rennende varmtvann ved oppvask ol.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hva ville egentlig vært annerledes med Solberg ved roret?
    Det ville ikke vært på langt nær like morsomt.

I 2012 sa miljøvernminister Solheim (SV) rett ut at formålet med utenlandskablene var å bli kvitt kraftoverskuddet og presse opp strømprisene i Norge. Den ideologiske begrunnelsen var at vanlige folk i Norge måtte lære seg å spare på strømmen. Litt senere sto olje- og energiminister Borten Moe (SP) i Stortinget og påsto at neida, dette handlet bare om leveringssikkerhet og det var slett ingen lovmessighet i at strømprisene ville øke.

Etter dette har kablene blitt bygget, mens SV har fortsatt sin kamp mot vindmøller. Og så får påtroppende AP/SP+SV-regjering saken rett i fanget. Man kan begynne å tro på karma av mindre. Men SV trykker fortsatt på for å bruke opp resten av strømoverskuddet fortere enn svint. Da skal nok vanlige folk lære å spare på strømmen, ja, for nå er det deres tur.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.996
    Joda, men man leser jo her om de som bor alene i enebolig på 250kvm,har 23 grader i alle rom hele året for å gå i shorts og t-skjorte hjemme. Da er det ikke spesielt rart at snittprisen nordmenn bruker på strøm i året er høyt. Jeg tipper også strøm er ansett som en nødvendighet i Danmark, men de har et helt annet forhold til sløsing, jeg tviler på at de har noe særlig redusert livskvalitet av den grunn.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    I Europa er det mye vanligere å bruke gass. Da dukker kWhene opp et annet sted. Hvor mye energi en husholdning bruker avhenger stort sett av hvilken type bolig det er og temperaturen der den ligger. Å
    bruke elektrisitet til direkte varme er egentlig ganske bonk historisk sett men Norge har hatt mengder av det og dermed har det blitt slik.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forklarte engang for en amerikansk kollega (ingeniør) hvordan vi varmer opp hus i Norge, og hans nokså ordrette kommentar var "Resistive heat? Jezuz..."

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    ja, vi kan nok være flinkere å bruke mindre strøm; "alle" utlendinger jeg har hatt på besøk lurer på hvorfor det er lys i alle boliger til alle døgnets tider og hvordan vi kan gå med t-skjorte inne og ha høy varme i rom vi ikke bruker daglig....for ikke å snakke om rennende varmtvann ved oppvask ol.
    En kollega av meg er fra Australia. Moren hans fant den norske skikken med å la vannet renne et halvt minutts tid slik at det ble skikkelig kaldt om man skulle ha seg et lite glass vann noe krevende å forholde seg til.

Et lite fun fact: Norske husholdingers totale forbruk av ferskvann pr. år tilsvarer ca 1 meter vannstand på Mjøsa.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.242
    Sted
    '
    Moren hans fant den norske skikken med å la vannet renne et halvt minutts tid slik at det ble skikkelig kaldt om man skulle ha seg et lite glass vann noe krevende å forholde seg til.
    Jeg mener å huske at jeg ble advart mot å drikke springvann sist jeg var i Hunter Valley.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.215
    Torget vurderinger
    96
    En kollega av meg er fra Australia. Moren hans fant den norske skikken med å la vannet renne et halvt minutts tid slik at det ble skikkelig kaldt om man skulle ha seg et lite glass vann noe krevende å forholde seg til.

Et lite fun fact: Norske husholdingers totale forbruk av ferskvann pr. år tilsvarer ca 1 meter vannstand på Mjøsa.
    Hun kan selvsagt drikke pisslunkent vann med flere bakterier i om hun synes det er stas. Kaldt vann fra springen er en trygg luksus vi kan unne oss synes jeg. På sommertid lar jeg det renne både ett og to minutter. Jeg tipper at bruk av høytrykkspyler og hagevanning er en ganske stor del av vannforbruket. Og påvirker det strømprisen noe særlig?
    Forøvrig synes min kone også at det er rart å la vannet renne, men hun sluttet å fylle lunkent vann i glassene når jeg sa at det er større sjanse for bakterier, he he.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    . Jeg tipper at bruk av høytrykkspyler og hagevanning er en ganske stor del av vannforbruket. Og påvirker det strømprisen noe særlig?
    Høyttrykksspyler? Neppe. De har ikke mange driftstimer i løpet av året og ikke bruker de spesielt mye vann heller. Hagevanning er garantert betydelig større i så måte, vi vanner en del i hagen hjemme når det er tørt og da står spredere og annet gjerne på et par-tre timer i døgnet. Uten å ha regnet på det tipper jeg at det er veldig mye mer enn resten av vårt ferskvannsforbruk. Vi fyller også badebassenget til ungene et par-tre ganger gjennom sommeren. Det er ca 4000 liter pr gang. Om man antar at jeg drikker 3 liter vann i døgnet så er en fylling ca 11 ganger mitt årlige forbruk og så kommer renning for temperering i tillegg rimelig nok når det gjelder drikkevannet.

Om man ikke har hage å vanne så er nok dusj den største og dass den nest største kilden vil jeg tippe. Men om man driver landbruk og er avhengig av å vanne så må man ha vannkilde i form av en innsjø eller en elv å ta vann fra, å ta det fra det kommunale nettet funker ikke. Det er dyrt. Mulig det er noen variasjoner fra kommune til kommune i Norge, men i utgangspunktet har de så vidt jeg vet vannmålere og betaler for faktisk forbruk. Dessuten er den foretrukne mengden neppe tilgjengelig fra kommunalt nett sånn helt uten videre heller. Diameteren på rørene bonden over hytta vår stikker ned i Mjøsa er i alle fall veldig mye større enn for røret inn til vår bolig.

Strømprisen påvriker det i alle fall ikke. I Oslo hvor jeg bor er vel ikke det en gang teoretisk mulig siden det ikke er noen kraftverk mellom ferskvannskilden og fjorden hvor vannet til slutt ender opp.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    994
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Høyttrykksspyler? Neppe. De har ikke mange driftstimer i løpet av året og ikke bruker de spesielt mye vann heller. Hagevanning er garantert betydelig større i så måte, vi vanner en del i hagen hjemme når det er tørt og da står spredere og annet gjerne på et par-tre timer i døgnet. Uten å ha regnet på det tipper jeg at det er veldig mye mer enn resten av vårt ferskvannsforbruk. Vi fyller også badebassenget til ungene et par-tre ganger gjennom sommeren. Det er ca 4000 liter pr gang. Om man antar at jeg drikker 3 liter vann i døgnet så er en fylling ca 11 ganger mitt årlige forbruk og så kommer renning for temperering i tillegg rimelig nok når det gjelder drikkevannet.

Om man ikke har hage å vanne så er nok dusj den største og dass den nest største kilden vil jeg tippe. Men om man driver landbruk og er avhengig av å vanne så må man ha vannkilde i form av en innsjø eller en elv å ta vann fra, å ta det fra det kommunale nettet funker ikke. Det er dyrt. Mulig det er noen variasjoner fra kommune til kommune i Norge, men i utgangspunktet har de så vidt jeg vet vannmålere og betaler for faktisk forbruk. Dessuten er den foretrukne mengden neppe tilgjengelig fra kommunalt nett sånn helt uten videre heller. Diameteren på rørene bonden over hytta vår stikker ned i Mjøsa er i alle fall veldig mye større enn for røret inn til vår bolig.

Strømprisen påvriker det i alle fall ikke. I Oslo hvor jeg bor er vel ikke det en gang teoretisk mulig siden det ikke er noen kraftverk mellom ferskvannskilden og fjorden hvor vannet til slutt ender opp.
    Tror ikke vannmåler for private er så vanlig på bygdene. Her har vi vann fra Nord Europas dypeste innsjø, Hornindalsvatnet. 800 m dypt, går nok ikke tomt med det første, stadig påfyll også.:cool:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.242
    Sted
    '

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De første sprekkene begynner å vise seg:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    Tror ikke vannmåler for private er så vanlig på bygdene. Her har vi vann fra Nord Europas dypeste innsjø, Hornindalsvatnet. 800 m dypt, går nok ikke tomt med det første, stadig påfyll også.:cool:
    Jeg har heller ikke vannmåler i Oslo. Jeg tror det er vanlig for landbrukseiendommer uavhengig av hvor de ligger men ikke noe jeg vet noe om strengt tatt. Uansett er det snakk om mengder en vanlig vannledning neppe kan levere. Det er noe mer schwung over en landbruksvanner enn vår hagespreder.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    De første sprekkene begynner å vise seg:
    Det har vel strengt tatt ingen ting å si hva fagavdelingen et departement gir konsesjon til dersom Stortinget ikke vil at noe skal skje. Så uansett hvor kåte økonomene i OED og FinDep er på en forbindelse til Skottland fordi de får kollektiv ereksjon av samfunnsmessig lønnsomhet så vil den aldri bli bygget dersom Stortinget ikke støtter det.

Forbindelsen til Skottland er for lenge siden anbefalt av NVE i alle fall men den er fortsatt ikke bygget. startet bygget eller i det hele vurdert startet bygget. Ble skutt ned av Stortinget og i disse tider vil det være nær politisk selvmord å gå inn for noe slikt så det blir garantert ikke noe av med det første.

Med mindre SV får viljen sin selvsagt, da trenger man alle importmuligheter man kan få.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel departementet som er konsesjonsmyndighet og bestemmer. Stortinget kan gjøre anmodningsvedtak, eventuelt mistillit, men det kan være et litt snodig stortingsflertall hvis et AP-styrt departement vil gi konsesjon og regjeringspartiet SP vil stoppe det. Da har vel regjeringen allerede revnet.

Fra linken hos NRK:
    Direktør i NorthConnect Tommy Løvstad skriv i ein e-post til NRK at det ikkje er noko nytt at Vedum er imot fleire samband for kraftutveksling med utlandet og vil gravleggje NorthConnect.

– Det som derimot er nytt er at Vedum no òg tek på seg rolla som olje- og energiminister. Behandling av konsesjonssøknader for kraftutveksling ligg til Olje- og energidepartementet ved Olje- og energiministeren, skriv Løvstad.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    Det er vel departementet som er konsesjonsmyndighet og bestemmer. Stortinget kan gjøre anmodningsvedtak, eventuelt mistillit, men det kan være et litt snodig stortingsflertall hvis et AP-styrt departement vil gi konsesjon og regjeringspartiet SP vil stoppe det. Da har vel regjeringen allerede revnet.
    Tviler jeg på. Dersom Stortinget sier "njet" så er det njet uansett hva departementet måtte mene. Stortinget kan bare endre aktuelt lovverk om de så vil.

Om Stortinget vedtar en lex Vedum som sier at ingen utelandsforbindelser skal bygges så blir ingen bygget.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    NorthConnect har en egen nettside

Men den kommer ikke til å bli bygget med det første. OED, NVE og andre kan mene hva de vil. Kommer ikke til å skje. De søkte om konsesjon for tre år siden og nå er vi vel i territoriet for "spektakulært uaktuelt".

For den som svever i villfarelsen om at Stortinget ikke har noe å si i slike saker

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    Jeg har heller ikke vannmåler i Oslo. Jeg tror det er vanlig for landbrukseiendommer uavhengig av hvor de ligger men ikke noe jeg vet noe om strengt tatt. Uansett er det snakk om mengder en vanlig vannledning neppe kan levere. Det er noe mer schwung over en landbruksvanner enn vår hagespreder.
    Da har du et veldig lite hus, evt du vet du bruker alvorlige mengder vann, eller du er simpelthen bare glad i å betale alt for mye i vannavgift.
    Kommunen beregner avgift etter sjablon for husstander uten måler, og den er ikke fordelaktig for forbruker.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    Da har du et veldig lite hus, evt du vet du bruker alvorlige mengder vann, eller du er simpelthen bare glad i å betale alt for mye i vannavgift.
    Kommunen beregner avgift etter sjablon for husstander uten måler, og den er ikke fordelaktig for forbruker.
    Mulig men det er ingen regning jeg betaler mer større glede enn kommunale avgifter. Det er er røverkjøp. En tusenlapp i måneden for friskt vann i springen, kunne skylle ned i dass og noen henter søpla? Bring it on.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    Er enig i poenget ditt. Det er billig uansett.
    Du er altså på mitt alternativ nr 3. 😅

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For den som svever i villfarelsen om at Stortinget ikke har noe å si i slike saker
    All makt i denne sal, som kjent, men det Stortinget gjør her er å merke seg departementets utsettelse av konsesjon og utarbeide et lovforslag som sier at bare Statnett får lov til å eie utenlandskabler. Om noen får konsesjon og kan tenkes å tjene penger på dette, så skal det være staten og ingen andre. Ikke Vedums «private aktører». Ingen av forslagene om å stoppe konsesjonsbehandlingen fikk flertall. Klart Stortinget kan vedta noe slikt om de vil, men det vil være uryddig rolleblanding, «stortingsregjereri».

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mulig men det er ingen regning jeg betaler mer større glede enn kommunale avgifter. Det er er røverkjøp. En tusenlapp i måneden for friskt vann i springen, kunne skylle ned i dass og noen henter søpla? Bring it on.
    Bare vent til de begynner å bygge enorme vannrør til utlandet.... :unsure: (skulle ikke sagt det, nå får noen sikkert en ide)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.806
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det overhodet ikke slik at jeg betaler kommunale avgifter med glede, for det er utrolig mye kommunal toskeskap i det ganske land. Nødvendig med kommunale tjenester er det likevel, så det får gå....... Men når noen antyder at vi sløser med vann og må spare.... hva skal vi gjøre med det vannet vi da sparer??

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.635
    Her kommer det også til å bli bråk

Ap og Sp åpne for ny vurdering av vernede vassdrag – E24

Terje Aasland (Ap), leder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, sier til Klassekampen at det ikke er tvil om at Norge trenger mer strøm.

– I forbindelse med energikommisjonen vil det være naturlig å diskutere hvordan vi kan få mer ut av eksisterende vannkraft, men også se om det er mulig å bygge ut mer av det som har vært vernet, sier han.

...

Samtidig sier SV klart nei. Lars Haltbrekken, som er partiets energipolitiske talsperson sier at ikke et eneste av de 390 vernede norske vassdragene skal røres.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spot on! Bør leses.

Siterer litt.

Det er en logikk som fører til at et parti som har stått for reform etter reform for å skape trygge løsninger for gjennomsnittsnordmannen i tiår etter tiår, har endt opp med å skrive ut avlatssjekker til oss alle.

Men krisen kan ikke fikses med å gjøre nordmenn til strømklienter på fast basis. Dersom Arbeiderpartiet ikke tar inn over seg at landet står overfor et strukturelt problem, kan strømkrisen bli saken som for alltid avslutter Arbeiderpartiets epoke som bredt folkeparti.

Mye tyder på at også Arbeiderpartiet har utviklet den nye store sykdommen blant de politiske partiene; utstyrt med en hærskare unge rådgivere som er prikk like i tanke og gjerning, apparatsjiker som på alvor tror velgerne er på Twitter.

Men der finnes det ingen løsninger som kan tilby politikk for det store flertallet. I disse teknologiskapte ekkokamrene har man mye mer til felles mer hverandre, enn med velgerne man representerer. Det er ikke et sted hvor man tar en fot i bakken, legger øret til bakken og lytter til folkets puls. Og dermed mister politikerne retningssansen i en selvrefererende offentlighet.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    "....han (Støre) må innrømme at han har mistet kontrollen over nasjonale energiressurser, men heller ikke er villig til å gjøre noe med det."

Akkurat.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "....han (Støre) må innrømme at han har mistet kontrollen over nasjonale energiressurser, men heller ikke er villig til å gjøre noe med det."
    Mistet kontrollen? Forstår ikke. Stat, fylker og kommuner har da full kontroll. Når Oslo kommune valgte å kjøpe ut andre eiere fra Hafslund, og så skryter av hvor mye penger de har tjent på det, var det for å kontrollere hele pengestrømmen, ikke bare halve. Den politiske målsettingen har vært å maksimere inntektene fra private lommer til offentlige kasser uten at det ble synliggjort som en skatt. Solheim (SV) innrømmet også at det var et mål å bli kvitt kraftoverskuddet og drive opp strømprisene slik at vanlige folk lærte seg å spare på strømmen. Det må sies være vellykket, kanskje til og med et offer for sin egen suksess. Billig strøm til privatpersoner og private bedrifter var aldri en del av konseptet, mer en utilsiktet bivirkning av at SV ikke har lykkes med å bruke opp hele kraftoverskuddet før nå.

Og ved midnatt legges de tyske atomkraftverkene ned, forresten.

Sist redigert:

P226

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Antall liker
    233
    Sted
    Hallingdal
    Nå er det overhodet ikke slik at jeg betaler kommunale avgifter med glede, for det er utrolig mye kommunal toskeskap i det ganske land. Nødvendig med kommunale tjenester er det likevel, så det får gå....... Men når noen antyder at vi sløser med vann og må spare.... hva skal vi gjøre med det vannet vi da sparer??
    Alt drikkevann må pumpes, renses og fraktes. Når det er brukt må det ut som spillvann, som må pumpes og renses og fraktes. Her brukes det mye strøm og kjemikalier samt slitasje på ledningsnett. Dette går på selvkost så jo dyrere det er å produsere/rense vannet desto høyere kommunale avgifter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.068
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat nå, full import i alle «eksportkabler». Ser ut som hele kapasiteten i alle kabler brukes til å forsyne Bergen og Oslo med strøm. Det som går ut av Norge lenger nord kommer inn igjen lenger sør via Sverige.

1641026892919.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn