Som halvstudert ingeniør smerter det litt å lese om at man eksporterer et gitt antall Terrawattimer strøm. Skal innrømme at jeg selv til tider er noe upresis i begrepsbruken siden alle uansett skjønner hva man snakker om, men strøm måles ikke i TWh.
Men for å være litt mer saklig er den pågående diskusjonen her og andre steder litt preget av at nesten ingen forstår konseptet effekt. I følge mine bekjente som jobber i denne sfæren er den nær totale mangelen for forståelse for effekt et problem relativt langt inn på Stortinget via alle omveiene dit. Alle klarer å skjønne linken mellom hvor mye vann som er i kraftmagasiner og hvor mye som kan produseres i kraftverkene, men på effekt er det stort sett helt mørkt.
Dette gjør det ekstra fascinerende at man nå har valgt å fra nyttår(?) prise denne komponenten ut til privatkundemarkedet gjennom en endring i modellen for nettleie. For det første er det ingen som kan vite hvor mye guffe de brukte forrige time uten å installere en eller annen dings koblet til HAN-porten som kan rapportere dette tallet i nær sanntid. På appen jeg har fra nettleverandøren kan jeg se time for time, men dataene dukker først opp over et døgn etterpå. Det er da altså altfor sent å agere på de siden eventuell skade allerede har skjedd.
At det nok er betydelige mengder armer & bein her illustreres greit av at i dag, den 7. november, så er det faktisk ikke mulig å finne noe konkret info på hvordan denne nye modellen skal se ut. Om jeg leser på nettsidene til Elvia så står det at nettleie skal variere etter tid på året og i betydelig grad baseres på den enkelttimen med størst effektuttak i en måned, men hva denne prisen faktisk skal være står det ingen ting om, hvilket må bety at de faktisk ikke vet det ennå - ellers kunne de opplyst om det. Det er veldig, veldig rart siden dette neppe kan ha kommet helt ut av det blå og det skal etter planen tre i kraft om under to måneder. Diskusjonen rundt dette har pågått i årevis så det burde være grei tid å forberede seg på.
Nå bryr jeg meg rent personlig ikke spesielt mye om hva det nå blir og skjønner nok til at de mest basale tilpasningene man eventuelt kan gjøre om man vil er ganske opplagte, men det er en grei illustrasjon på hvor mye clusterfuck det er rundt dette om dagen.
Kabelen til England går for øvrig nå for halv maskin, altså rundt 700MW. Om man ganger dette tallet med 24 og deler på en mililion så får man TWh/døgn som sendes dit gitt full drift i en retning døgnet rundt. Det blir 0.0168 TWh/ døgn. På en måned blir det 0.5 TWh og om den går året rundt i en retning så blir det ca 6 TWh, eller omtrent halvparten av hva som estimeres for å elektrifisere sokkelen eller nok til seks datasentere av typen Google har meldt inn for sitt nye gigantdatasenter utenfor Skien.
Folk som svirrer rundt i villfarelsen om at Norge har masser av grønn energi som kan brukes til alt mulig innen grønn omstilling her i landet burde rekalibrere virkelighetsoppfatningen sin en smule. Det norske kraftoverskuddet i et normalår er brukt opp til ting som er ytret ønske om å få til for lenge siden. Det er ikke noe konkurransefortrinn igjen uten mer utbygging.