Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Ser den, men strømprisene falt jo brått i 1991 og 1992, til landsmoderen fant ut at effektiviseringsgevinsten hørte hjemme i statskassen, ikke i private lommebøker, og økte avgiftene fra 1993 slik at strømregningene var tilbake på nivået før dereguleringen + litt til. Første gang strømpris + nettleie var tilbake på 1990-nivå var 1996 (etter en spektakulær godværssommer), deretter først i 2003.

    Vis vedlegget 774525

    Det man legger merke til med grafen er at svingingene har blitt mye større etter deregulering, og at avgiftene først økte gradvis under det regulerte regimet og deretter mye mer i ly av dereguleringen. Det er ingen gjennomsnittlig økning i kraftpris+nettleie, snarere tvert i mot. Veldig praktisk å kunne skylde på "private aktører". Kanskje man skal forstå dette som eiendomsskatt på norsk, på en måte som også gjør at de som bor i leide leiligheter må betale til statskassen?
    Men er det ikke slik at prisene fram til 91 er de facto priser (altså prisene husholdningene faktisk betalte), mens det etter 91 egentlig må/bør regnes inn marginer for "kraftleverandørene"? Det var jo få/ingen private husholdninger som fikk spot-prisen oppgitt her, vil jeg anta. Kraftleverandørene driver jo ikke veldedighet, hvis de da ikke en periode gikk bevisst underskudd for å bygge opp en kundemasse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men er det ikke slik at prisene fram til 91 er de facto priser (altså prisene husholdningene faktisk betalte), mens det etter 91 egentlig må/bør regnes inn marginer for "kraftleverandørene"? Det var jo få/ingen private husholdninger som fikk spot-prisen oppgitt her, vil jeg anta. Kraftleverandørene driver jo ikke veldedighet, hvis de da ikke en periode gikk bevisst underskudd for å bygge opp en kundemasse.
    Det er mulig, men i grafen jeg postet er det en rød strek som viser summen av nettleie+kraftpris, som tilsvarer den fakturerte strømprisen før 1991. Oppå det liggger avgifter og moms, slik at totalen husholdningen må betale er hele stolpen med kraftpris, nettleie og diverse avgifter. Kraftleverandørene måtte jo betale sine lønninger og regninger før 1991 også, enten de het Oslo Lysverker eller Elvia/Hafslund.
     
    Sist redigert:

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Det er mulig, men i grafen jeg postet er det en rød strek som viser summen av nettleie+kraftpris, som tilsvarer den fakturerte strømprisen før 1991. Oppå det liggger avgifter og moms, slik at totalen husholdningen må betale er hele stolpen med kraft, nettleie og avgifter. Kraftleverandørene måtte jo betale sine lønninger og regninger før 1991 også, enten de het Oslo Lysverker eller Elvia/Hafslund.
    Før 91 fikk de vel statlige overføringer til drift/lønninger, mens de etter dereguleringen driftet seg selv som aksjeselskaper og derfor må ha marginer. Det blir litt som å sammenligne epler og pærer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Men er det ikke slik at prisene fram til 91 er de facto priser (altså prisene husholdningene faktisk betalte), mens det etter 91 egentlig må/bør regnes inn marginer for "kraftleverandørene"? Det var jo få/ingen private husholdninger som fikk spot-prisen oppgitt her, vil jeg anta. Kraftleverandørene driver jo ikke veldedighet, hvis de da ikke en periode gikk bevisst underskudd for å bygge opp en kundemasse.
    Når kom egentlig ordningen med unødvendige middelmenn som konkurerer på kruseduller og fakturagebyrer til husholdningene? Mente at det er en noe nyere oppfinnelsen enn liberaliseringen av selve produksjonen og omsetningen av strøm. Jeg er ikke så gammel at jeg hadde mit egent strømabonnement før godt ut på 2000-tallet. Før det var det mamma & pappa, studentbolig / kollektiv osv og tror aldri jeg hadde strømabo i mitt navn før jeg flyttet i egen leilighet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Før 91 fikk de vel statlige overføringer til drift/lønninger, mens de etter dereguleringen driftet seg selv som aksjeselskaper og derfor må ha marginer. Det blir litt som å sammenligne epler og pærer.
    Jo, men prisene gikk jo ned da endringen kom i 1991. Inntil Gro fylte på med avgifter på toppen i 1993. Det er regnet inn 5 % kapitalavkastning i nettleien. Ikke noe påslag i tillegg til det som er vist i grafen, så vidt jeg vet.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Når kom egentlig ordningen med unødvendige middelmenn som konkurerer på kruseduller og fakturagebyrer til husholdningene? Mente at det er en noe nyere oppfinnelsen enn liberaliseringen av selve produksjonen og omsetningen av strøm. Jeg er ikke så gammel at jeg hadde mit egent strømabonnement før godt ut på 2000-tallet. Før det var det mamma & pappa, studentbolig / kollektiv osv og tror aldri jeg hadde strømabo i mitt navn før jeg flyttet i egen leilighet.
    Så du tenker altså at man også før 91 pønsket ut fancy strømpakker og gullstrømleveranser i Norge?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Så du tenker altså at man også før 91 pønsket ut fancy strømpakker og gullstrømleveranser i Norge?
    Nei, det hadde de nok vett til å la være som sagt - jeg synest som indikert at hele opplegget med virtuelle strømselskaper stort sett er noe forbanna tull. Men spørsmålet var egentlig at man etter 1991 i praksis var kunde hos lokale selskap og alle disse nye virtuelle tilbyderene først kom senere for privatmarkedet.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Jo, men prisene gikk jo ned da endringen kom i 1991. Inntil Gro fylte på med avgifter på toppen i 1993. Det er regnet inn 5 % kapitalavkastning i nettleien. Ikke noe påslag i tillegg til det som er vist i grafen, så vidt jeg vet.
    Går spotprisen ned fordi det var et par fuktige høstsesonger eller fordi konkurransen drev ned prisene? Hvis man ser på konsumprisindeksen på strøm (?) ser det jo ut som prisen går opp jevnt og trutt fra 91og utover...
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Nei, det hadde de nok vett til å la være som sagt - jeg synest som indikert at hele opplegget med virtuelle strømselskaper stort sett er noe forbanna tull. Men spørsmålet var egentlig at man etter 1991 i praksis var kunde hos lokale selskap og alle disse nye virtuelle tilbyderene først kom senere for privatmarkedet.
    Tror det kom litt senere. Jobbet med dette hos Statoil en periode i 98 og da var det temmelig nytt for privatkunder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Går spotprisen ned fordi det var et par fuktige høstsesonger eller fordi konkurransen drev ned prisene? Hvis man ser på konsumprisindeksen på strøm (?) ser det jo ut som prisen går opp jevnt og trutt fra 91og utover...
    Vet ikke, egentlig, men for meg ser det ut som det var et sprang nedover i strømpris = kraftpris+nettleie fra 1991 og flere år fremover, sett i inflasjonsjusterte kroner. Mulig det regnet konstant 1991-1995, men jeg tviler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Går spotprisen ned fordi det var et par fuktige høstsesonger eller fordi konkurransen drev ned prisene? Hvis man ser på konsumprisindeksen på strøm (?) ser det jo ut som prisen går opp jevnt og trutt fra 91og utover...
    Bakgrunnen for den norske dereguleringen i sin tid var å få en mer effektiv utnyttelse av ressursene og få "nok" kraft over alt uten å lokalt måtte bygge overkapasitet. Så i utgangspunktet ville det ikke være spesielt overraskende om prisen fallt noe etter hvert, før økt forbruk etter hvert fikk den til å bli strukturelt noe høyere. Men som nevnt er mye av prisøkningen utover 2000-tallet drevet av økte avgifter og ikke av selve kraftprisen i seg selv. Den har svingt mer, men ikke i snitt blitt spesielt mye høyere (justert for inflasjon) før helt i det siste.

    Det er heller ikke så rart. Når konsumet øker uten at produksjon av stabil kraft øker tilsvarende så er man mer og mer prisgitt mer volatile kilder, som feks vindkraft. Noe man ser svært tydelig i disse tider. Selv i Norge, som ikke er spesielt kjent for vindkraft selv om det er mer enn mange tror så kan vind utgjøre 10% av total produksjon på gunstige dager. Når det ikke blåser så tilsvarer det å ta ut ganske mye kapasitet og det er ikke veldig mye av forbruket i Norge som responderer på prissignaler.

    I tillegg har vi som kjent fått stadig mer utveksling mot utlandet og det kan ses på som en form for etterspørsel som ligger der når prisene er lavere i Norge (og motsatt når de er høyere). I disse dager er det oppimot 20-25% av norsk produksjon som eksporteres på det meste. Og enda litt mer vil det nok bli når forbindelsen til UK får full kapasitet på nyåret og Tyskland stenger ned kjernekraft.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt, og grafen jeg har postet om sammensetningen av strømprisene er den hos Energi Norge som det linkes til i artikkelen hos faktisk.no:

    Hvis noen har vært grådige her er det ikke "private aktører".
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    SSB-grafen der viser jo at det inkludert moms og avgifter ble noe billigere fram til 95 og så tok det av ca. år 2000.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Så tåpelig at man må le. Et himla styr om regjeringen ikke griper hardt inn.

    Folk på Østlandet bruker 1000 kroner dagen på strøm. I nord holder det med noen tiere. Dette går ikke lenge.
    ...
    Når vi ser hvor mye staten tjener på å selge gass og kraft, bør det egentlig ikke være noe stort problem.

    Pengene renner inn. Mens norske forbrukere blør.

    Energibransjen skjelver og. De tjener godt på høye strømpriser, men ser at dette ikke er bra.

    De frykter for det frie kraftmarkedet. De vil ikke ha makspris. Settes en lav pris fører det til at forbruket går i taket, mens forsyningen kan kollapse.


     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Så tåpelig at man må le. Et himla styr om regjeringen ikke griper hardt inn.
    De trodde jo at de gjorde det den gang da, Støres uttalelse om en "smertegrense" på 70 øre / kWh kommer til å bite han relativt hard i rompa regner jeg med ut på nyåret. Siden prisen i prinsippet kan bli nesten hvaomshelst er det en ordning med begrenset politisk oppside og stor nedside, noe man ser ganske klart nå om dagen. Jeg er rimelig sikker på at det er Finansepartementet som har satt ned foten siden lekkasjene i forkant tyder på at regjeringen så på å dekke en større andel av det overskytende over en eller annen pris.

    På sikt er det større problemet de får at det kommer til å bli helt umulig å snakke om elektrifisering av noesomhelst uten å først ha funnet en løsning som på en eller annen måte skiller det norske innenlandsmarkedet fra eksportmarkedet, nå er de fleste kattene ut av sekken siden alle nå vet at det er staten og kommunene som håver inn selv om noen i kjent stil tror dette skjer med overlegg fordi ledelsen i kraftselskapene har bonusavtaler, alle vet nå at det koster nesten ingen ting å produsere og alle har vel snart lært seg at Norge ikke har en uttømmelig kilde til elektrisk energi år ut og år inn.

    Det kommer til å bli veldig mye bråk gjennom vinteren.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Hva med å legge strømavgift på produksjon istedet for forbruk, samme avgift for alle som bruker strøm i Norge og samme avgift for andre som vil kjøpe. Ikke så fristende å kjøpe norsk strøm da. Myndighetene har ofte gjort slike tekniske endringer på skatter. Begrunnelsen er at det forurenser lite å bruke strøm. Problemet er hvordan du lager den. Ingen grunn til at ikke alle kjøpere skal dekke denne avgiften, ikke bare vi i Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    og samme avgift for andre som vil kjøpe. Ikke så fristende å kjøpe norsk strøm da.
    Det er ingen utlendinger som kjøper strøm i Norge. Det er prisdifferansen som styrer flyten over forbindelsene. Når Norge eksporterer til f.eks Tyskland så er det Statnett som kjøper i Norge og selger i Tyskland og prisdifferansen tilfaller Statnett. Så lenge prisen i Norge er lavere enn i tilstøtende områder så vil kraften flyte ut av Norge.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det virket som man har skrevet under disse avtalene i fylla. Norge har altså sagt fra seg muligheten til å sikre egen strømforsyning/reservekapasitet og eksponert oss 100% mot Europa. Det vi sitter igjen med er mangedoblede strømkostnader for næringsliv og private. Vi sitter igjen med større usikkerhet om vi faktisk har strøm nok i krisetider, da Europa kan kreve at vi eksporterer uansett hvor mye eller lite vann vi har i magasinene. Noe de nå gjør uavlatelig.

    For meg virker det som om vi har gjort tidenes dårligste deal. Svekkelsene av jetstrømmene kommer til å koste oss svindyrt. I framtida kommer været til å være mindre forutsigbart og stabilt enn det vi har vært vant til. Vi bør alltid ha en viss reservekapasitet som kan brukes ved tørkeår eller lange perioder med intens polarkulde. Dette vet vi kommer. Men så lenge systemet er lagt opp til å hente ut kortsiktige gevinster i markedet kommer alltid magasinene til å være maksimalt nedtappet for så å være avhengig av et veldig gunstig etterfølgende nedbørsår. Som lett kan utebli. Denne gamblingen går direkte på tvers av den tankegangen som må råde når det gjelder samfunnskritisk infrastruktur. Noe strøm vitterlig er. Det er ingenting som hindrer Norge i å ha en gjensidig kraftutveksling med andre land uten å bruke disse vanvittige prismekanismene.
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Det er ingen utlendinger som kjøper strøm i Norge. Det er prisdifferansen som styrer flyten over forbindelsene. Når Norge eksporterer til f.eks Tyskland så er det Statnett som kjøper i Norge og selger i Tyskland og prisdifferansen tilfaller Statnett. Så lenge prisen i Norge er lavere enn i tilstøtende områder så vil kraften flyte ut av Norge.
    Unskyld min uvitenhet om hvordan salget foregår. Det med at det flyter til fra det billigste området skjønner jeg. En avgift gjør at det blir mer motstand i flytinga.
    Statnett får betale avgift pr kwh de produserer. Regnestykket blir de får dårligere resultat og taper de på å selge for billig stopper man produksjonen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fela postet vel også denne. Tåler en gang til.


    Det er kun én eneste vei ut av det; makspris- lik over hele landet.

    Enkelt og greit. Bort med kalkulator, ideologi og umuligheter. Dette er eneste måte.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det virket som man har skrevet under disse avtalene i fylla. Norge har altså sagt fra seg muligheten til å sikre egen strømforsyning/reservekapasitet og eksponert oss 100% mot Europa. Det vi sitter igjen med er mangedoblede strømkostnader for næringsliv og private. Vi sitter igjen med større usikkerhet om vi faktisk har strøm nok i krisetider, da Europa kan kreve at vi eksporterer uansett hvor mye eller lite vann vi har i magasinene. Noe de nå gjør uavlatelig.

    For meg virker det som om vi har gjort tidenes dårligste deal. Svekkelsene av jetstrømmene kommer til å koste oss svindyrt.
    Litt som danskene i midtlinjesamtaler med Jens Evensen? Ja, det er grunn til å tro at norske forhandlere har hatt en overdreven oppfatning av størrelsen på "det norske batteriet" og har forestilt seg at avtalen ville falle heldig ut, uten skjær i sjøen.

    Om vinteren blir kald er helvete løs for politikerne, også dem på Stortinget. Eneste fordel, i det lange løp, er at det ikke blir noe av elektrifiseringen av oljevirksomheten på sokkelen. Det er da noe. Men den norske elbilsatsingen har fått seg noen torpedoer i baugen og det var nok ikke meningen. (Samt all annen elektrifisering, slik sett).

    Så må man undre: Sp ønsker at Norge skal ut av EØS og aldri inn i EU ... slik sett er det som skjer perfekt for partiet, selv om det stuper på meningsmålinger nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ja, det er grunn til å tro at norske forhandlere har hatt en overdreven oppfatning av størrelsen på "det norske batteriet" og har forestilt seg at avtalen ville falle heldig ut, uten skjær i sjøen.
    Byråkratiet bak dette har en veldig klar oppfatning av størrelsen på dette batteriet, hvor mye tilsig som kommer i våte år, hvor mye som kommer i tørre år, hvor mye elektrifisernig som politikere har slengt ut versus hvor mye produksjon som skal bygges ut osv. I motsetning til en diskusjon om hvor det kanskje kan finnes olje en gang i fremtiden er dette tross alt størrelser man har rimelig grei koll på og har årevis med statistikk av høy kvalitet for. Det har vel heller ikke vært allverdens med forhandlinger regner jeg med, begge parter har sett seg tjent med forbindelser og kostndene har blitt delt ved å bygge de ut.

    Det systemet derimot ikke er rustet for er at det er energikrise over alt i Europa samtidig. Å skulle basere sin sikkerhet på import når alle andre egentlig også helst vil importere sier seg selv ikke går spesielt bra (*). Det største problemet i Europa er at tyskere og andre har vært litt vel ivirige i det grønne skiftet sitt (en utvikling man skulle tro du ville applaudere) og har besluttet å stenge ned diverse uten å ha et alternativ klart og et alternativ som heller ikke er pålitelig. Jeg tor det blir veldig, veldig lenge til en eller annen energikommentator skriver at termiske kraftverk ikke har noen fordeler som er verdt å ta vare på fremfor et system som her fullstendig basert på fornybare kilder. Eller vær og vind som det også kan omskrives til.

    I Norge har man i det miste rigget det slik at inntektene stort sett i sin helhet tilfaller det offentlige og så lenge det er nok effekt og energi tilgjengelig på en eller annen måte så koker det stort sett ned til et spørsmål om hvor mye av disse inntektene som skal kanaliseres tilbake til de som betalte inn i utgangspunktet. I land der eierskapet har betydelig andel av privat eierskap er det ikke så enkelt. Men i en situasjon der det er for liten produksjonskapasitet totalt sett så kan ingen mengde penger i verden trylle mer av sorten ut av luften på kort sikt. Da må noen skru av en del store brytere for å få ned forbruket.

    *) litt malapropos, minner meg om en dag under finanskrisen da europeiske banker i stor skala var desperate etter å få finansiering. En av de store europerene sitt bud for å låne dollar i en dag fra andre banker var "jeg betaler 0.1% mer enn alle andre betaler", slik mente vedkommende å være sikker på å alltid være markedets beste bud.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det er ikke bare eiere av trekkfulle, gamle villaer som sliter med høye strømpriser. Bedriftseier fikk strømregning på 66.923: – Tragisk (msn.com)
    Private kapitalister skulle jo tas så dette er i det minste mer i tråd med den politiske målsetningen, om enn kanskje ikke helt på den tilsiktede måten. Men om det kommer over skatteseddelen eller strømregninga er kanskje ikke så farlig for Vedum & co. Alle må bidra til å fylle opp statskassen, men noen mer enn andre. En krone fra noen med den sterkeste ryggen er en krone, men det er også en krone fra de med den største strømregninga.

    Jeg tror fortsatt ikke regjeringen har skjønt hva som har truffet de. De virker egentlig ganske fornøyde med egen innsats på dette området så langt og har ikke gitt signaler om noen plan om å gjøre særlig mer utover at det skal nedsettes en "energikommisjon" en gang på nyåret.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Unskyld min uvitenhet om hvordan salget foregår. Det med at det flyter til fra det billigste området skjønner jeg. En avgift gjør at det blir mer motstand i flytinga.
    Statnett får betale avgift pr kwh de produserer. Regnestykket blir de får dårligere resultat og taper de på å selge for billig stopper man produksjonen.
    Problemet er ikke eksporten som sådan. Det er bare noen punktforbruk i nettet, på størrelse med tre-fire smelteverk. Når det er kraftoverskudd på kontinentet, som det var for bare noen måneder siden, renner billig strøm motsatt vei og lar vann bli liggende i magasinene. Det er også siste livlinje om magasinene skulle gå tomme. En produksjonsavgift ville nok endre balansen, men da vil det også bli en avgift på toppen av alle eksisterende strømavgifter for norske husholdninger, og omtrent like stor strømregning totalt.

    Problemet er at politiske vedtak har stengt ned eksisterende produksjonskapasitet og stoppet bygging av ny produksjonskapasitet, samtidig med at politiske vedtak legger til rette for enormt mye ny etterspørsel. Det regnestykket går ikke opp, og da gjør markedet det et marked skal gjøre når etterspørselen er større enn tilbudet. Og Putin ser forutsigbart nok sitt snitt til å stenge ned gasseksporten til Europa for å maksimere smerten. Det blir ikke noe bedre av at
    privat strømforbruk har vist seg å være et hendig avgiftsobjekt for morske myndigheter, tilsynelatende etter prinsippet «drar du den, så drar du nok den også». Det norske fellesskapet, AS Norge, tjener grovt på høye strøm-, olje- og gasspriser. Norske private husholdninger og bedrifter - ikke like mye.

    Nå planlegger vi elektrifisering av sokkelen (2000 MW, like mye som overføringskablene til Tyskland, Nederland og UK på full pupp konstant), nye datasentre for Google, batterifabrikker og grønn ammoniakkproduksjon i Sør-Norge, stans i utbygging av vindkraft og mulig riving av allerede bygde turbiner fordi de strider mot urfolksrettigheter. Det er ingen bombe at strømprisen i Sør-Norge kommer til å bli enda høyere når vi blir avhengige av å importere strøm gjennom de samme kablene for å få regnestykket til å gå opp. Det er først da vi vil begynne å betale til «private aktører» for å selge oss strøm.


    Stalltips: Hvis det gjennomsnittlige strømforbruket er større enn produksjonskapasiteten i et normalår kan man jo gjette at i tørre og kalde år med lite vann i magasinene (som nå) vil det bli merkbart.
     
    Sist redigert:

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Hvis disse prisene skulle bli den nye normalen så vil det grønne skiftet få seg ett skudd for baugen...
    Folk vil begynne å smugle dette her;
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    161
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Utfordringen slik jeg ser det er at den gjennomsnittlige nordmann ikke har økonomi til å bære dagens strømpriser. Det norske samfunnet, skatte- avgiftsystem etc. er bygd på at vannkraft har vært folkets, og vi har stort sett hatt stabilt "lave" og forutsigbare priser. Nå er vi knyttet til det Europeiske prissystemet, og dette vil få dramatiske resultater. Utfordringen ligger at Levekostnaden, før de høye strømprisene, i Norge kun er høyere i Sveits. Derimot har Sveits den høyeste Kjøpekraften i Europa, så systemet der virker. Norge er derimot langt ned på lista når det gjelder kjøpekraft. Denne linken viser et bilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/n...a-over-land-med-kjopekraft/s/12-95-3423920827 . Om norsk industri ikke får tilbake de "gamle" prisene, er det ikke mulig å drive noe selskap konkurransemessig mot andre land. Den gjennomsnittlige nordmann vil heller ikke sitte igjen med noe særlig, så så mye mer en dagligvarer er det nok ikke noe til.
    Blir spennende å se hva politikere vil gjøre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Utfordringen slik jeg ser det er at den gjennomsnittlige nordmann ikke har økonomi til å bære dagens strømpriser. Det norske samfunnet, skatte- avgiftsystem etc. er bygd på at vannkraft har vært folkets, og vi har stort sett hatt stabilt "lave" og forutsigbare priser. Nå er vi knyttet til det Europeiske prissystemet, og dette vil få dramatiske resultater. Utfordringen ligger at Levekostnaden, før de høye strømprisene, i Norge kun er høyere i Sveits. Derimot har Sveits den høyeste Kjøpekraften i Europa, så systemet der virker. Norge er derimot langt ned på lista når det gjelder kjøpekraft. Denne linken viser et bilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/n...a-over-land-med-kjopekraft/s/12-95-3423920827 . Om norsk industri ikke får tilbake de "gamle" prisene, er det ikke mulig å drive noe selskap konkurransemessig mot andre land. Den gjennomsnittlige nordmann vil heller ikke sitte igjen med noe særlig, så så mye mer en dagligvarer er det nok ikke noe til.
    Blir spennende å se hva politikere vil gjøre.
    Hva skulle nordmenn gjort om boliglånsrentene steg 2-3 prosentpoeng?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svenske atomkraftverk, tysk kullkraft og atomkraftverk, norske gasskraftverk i beredskap, ...
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    161
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva skulle nordmenn gjort om boliglånsrentene steg 2-3 prosentpoeng?
    De med høy gjeldsgrad får man håpe har tatt høyde for det i beregningen. Dette vil da være en situasjon man selv har satt seg i. Men dette gjelder jo ikke et helt folk, og ei heller norsk industri. Minstepensjonister med en nedbetalt liten bolig/leilighet har så vidt fått økonomien til å strekke til før strømprisene økte. Nå sliter de. De var med på å bygge dette landet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, du mente politiske vedtak i Europa, ikke bare i Norge.
    Ja, Norden og kontinental-Europa. Det mest merkbare for vår del er nok bortfallet av svensk atomkraft i Sør-Sverige og påfølgende overbelastning av overføringslinjene fra nord til sør i Sverige. Selv har vi jo ikke bygget ut noe særlig overføringskapasitet over Sognefjorden og Dovre, for monstermaster vil vi jo ikke ha.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Her er regjeringens kompensasjonsordning for strøm

    Senterpartiet, Arbeiderpartiet og SV har fredag 17. desember 2021 lagt frem sin strømpakke. I tillegg til noen endringer i det opprinnelige forslaget kommer det frem at den nye nettleiemodellen ikke blir lovfestet 1. januar 2022, men nettselskapene kan fortsatt gjennomføre endringen.

    Kompensasjonen blir trukket fra din nettleie

    Kompensasjonen for høye strømpriser beregnes ut ifra ditt forbruk og trekkes fra nettleien din. Den vil dermed ikke komme fra oss som strømleverandør. Til strømleverandøren betaler du for strømprisen som normalt. Dersom kompensasjonen blir høyere enn nettleien får du mellomlegget utbetalt av din netteier.

    Har fastpris og hvis spottprisen blir høy i gjennom hele mnd vil jeg ha gratis strøm. Dette kan de ikke ha tenkt på. Har 43 øre. Kan jo risikere og få igjen penger.


    Roar
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Her er regjeringens kompensasjonsordning for strøm

    Senterpartiet, Arbeiderpartiet og SV har fredag 17. desember 2021 lagt frem sin strømpakke. I tillegg til noen endringer i det opprinnelige forslaget kommer det frem at den nye nettleiemodellen ikke blir lovfestet 1. januar 2022, men nettselskapene kan fortsatt gjennomføre endringen.

    Kompensasjonen blir trukket fra din nettleie

    Kompensasjonen for høye strømpriser beregnes ut ifra ditt forbruk og trekkes fra nettleien din. Den vil dermed ikke komme fra oss som strømleverandør. Til strømleverandøren betaler du for strømprisen som normalt. Dersom kompensasjonen blir høyere enn nettleien får du mellomlegget utbetalt av din netteier.

    Har fastpris og hvis spottprisen blir høy i gjennom hele mnd vil jeg ha gratis strøm. Dette kan de ikke ha tenkt på. Har 43 øre. Kan jo risikere og få igjen penger.


    Roar
    De finner nok en måte å dra inn dette igjen når nest skatt skal gjøre opp....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Dette kan de ikke ha tenkt på.
    Jeg synes ikke man, som er et tegn i tiden, skal ha som grunnantagelse at de som jobber fulltid med slikt er dumme.

    Siden regjeringen skjønte størrelsen på problemet ca 4-8 uker for sent og det blåste opp til full politisk orkan mens de satt i et mørkt informasjonstett rom og kranglet med SV om brillestøtte og andre vitale saker fikk vi en situasjon med en regjering som i løpet av en uke måtte snu ca 180 grader på sitt standpunkt så har nok den dominerende faktor vært "hva er mulig å få til nå, helst i går?" Det er kun ca 4% av strømkundene i Norge som har fastpris, og neppe alle disse i Sør-Norge heller, så effekten av dette blir ikke allverden, ikke i penger og ikke i at en liten del av befolkningen omtrent får incentiver til å bruke mest mulig strøm om rabatten blir stor nok.

    De har lagt dette på nettselskapet og nettselskapet vet ikke noe om hvilken strømavtale den enkelte har skulle man anta, det er jo helt uvesentlig for den som eier nettet. Om de utover vinteren finner en måte å fjerne denne noe utilsiktede effekten eller ikke får vi se. Når dette ble ordnet i hui og hast (selv om de påstod at de hadde jobbet lenge med dette - noe alle med en halv hjernecelle skjønner ikke er tilfelle) så ble det slik som det ble og med mindre prisene roer seg en god del utover nyåret så tviler jeg på at nåværende løsning er siste ord i soga.

    Da dette ble lansert sa de at prisene var forventet å falle på nyåret. Nå er ikke prisene forventet å falle på nyåret, snarere tvert imot. Det virker litt som om en forutsetning har vært at dette skulle gå over ganske kjapt så får vi se hva som skjer nå som denne forutsetningen fort ikke gjelder lengre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Når nettene blir kalde og ribbetariffen setter inn | DN


    Så hvordan kjenner man igjen en ekte økonom på julaften til neste år? En som innretter seg etter incentivene i det nye systemet for nettleie? Det vil være en som sprer komfyrbruken utover døgnet. Surkål til frokost, poteter til lunsj, ribbe til middag og medister til aftens. God jul, hilsen Elvia eller hva nå nettleverandøren heter.

    De fleste vil likevel gi blaffen tipper jeg. Med normale priser passerer strømregningen gjennom nettbanken med like lite oppmerksomhet som et standard julekort fra en perifer forretningsforbindelse.

    Det er bare det at ingenting er normalt akkurat nå. De ekstreme strømprisene har satt hele energipolitikken på hodet. Hasteutsettelsen av ny nettleie kan fort bare bli første skritt i en serie politiske vedtak og debatter som vil få store konsekvenser. Alt er i spill.

    ...


    Med de prisene som folk sør for Dovre har hatt de siste månedene, er det neppe stemning for å knytte Trøndelag og Nord-Norge til nettet i sør. En statsråd som drar til Tromsø for å fortelle at det nå skal bygges master og trekkes kabler som gjør at folk i nord kan bli velsignet med like syke priser som Hamar og Stavanger neste gang sjokket kommer, vil slite. Det er like politisk gangbart som rituell brenning av Trygve Hoffs originalmanuskript til Nordnorsk julesalme i Storgata.


    Hovedgrepet for å kutte norske klimagassutslipp ligger også tynt an. Uten at gasskraftverkene som i dag driver store deler av olje- og gassvirksomheten på norsk sokkel blir erstattet med fornybar energi, er målet om å kutte utslippene med 55 prosent innen 2030 helt urealistiske. Produksjon av olje og gass er den største utslippskilden, og disse må ned for å nå klimamålene. Det finnes ikke nok andre utslipp å kutte, med mindre hele fastlandet skal bli en øko-village.

    ...

    De syke strømprisene er et resultat av lite vann i norske magasiner og prisgaloppen i Europa. Sp og andre EU-motstandere bruker det for alt det er verdt. Når regjeringens energikommisjon skal settes ned til neste år, kan det være duket for et hardkjør både mot Acer og energipakken. Trekker Norge seg fra denne, vil det være EU-motstandernes største seier på lenge. For utbyggingen av ny norsk fornybar energi vil det sannsynligvis være dramatisk. Markedstilgangen er helt avgjørende for at investeringene kommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn