Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.150
    Antall liker
    10.720
    Dette er vel i teorien. Måten de regner det ut på gjør regnestykket dårligere?
    Virker ikke støtten slik at staten dekker 80% (snart 90%..) av det som er over 70 øre og opp til gjennomsnittet. Dvs hvis gjennomsnittet er f.eks 250 øre så dekker staten 80% av det mellom 70/250. Dette selv om du har hatt peaker på f.eks 500 øre i noen dager. Støtten blir mao ikke 80% eller 90%.

    Trur eg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En eventuelt storstillt kobling mellom nord og sør i Norge ligger årevis frem i tid. Statnett har startet så smått byggingen over Sognefjorden og den er først klar om et par-tre år. Eventuelle andre linjer er i beste fall på idestadiet og ikke en gang søkt konsesjon om meg bekjent. Hvor mye denne ene linjen ville utjevnet prisene i år aner jeg ikke og om Statnett har noen estimater på det vet jeg ikke. Men at prisene ville vært en del høyere i nord og kanskje litt lavere i sør er neppe en veldig radikal antagelse. Det er uansett langt unna fri flyt langs hele landet.

    Innen landsdelene eventuelt er koblet ordentlig sammen er det fort en mulighet at flyten har snudd retning, spesielt grunnet hva som skjer i Sverige hvor det skal bygges massive mengder havvind i sør samtidig som mye kraftkrevende industri skal etableres i nord. I Norge er det også store planer om å øke forbruket i nord.

    Dagens priser har altså ikke allverdens med den diskusjonen å gjøre, da med mindre man tror at sørlige Norge vil ha vedvarende skyhøye priser frem til slutten av dette 10-året og ditto lave priser nord for Sognefjorden/Dovre frem til samme tidspunkt. Det unormale i år er ikke bare hvor høye prisene er i sør men også hvor lave de er i nord. Det er et av de våteste årene nordover i landet på lang tid. For de som synes det er gøy å ta et stort tall og dele på et veldig lite tall og få f.eks 6000 til svar så ville, selv med dagens priser, svaret på det regnestykket kanskje f.eks vært 10. Det er også en stor prisdifferanse, men antyder kanskje mer hvor man kan forvente landet vil ligge selv med dagens priser sørpå.

    Eneste grunn til at midt-Norge er et overskuddsområde er at det er bygget ut betydelige mengder vindkraft der. Men slikt vil man jo ikke ha og de aller meste progressive mener at det aller strørste prosjektet også må rives av hensyn til reindrift. Det kommer aldri til å skje, det er jeg nesten 100% sikker på.

    Vindkraften i Trøndelag har en midlere årspruksjon på ca 5TWh totalt. Nordland + Troms og Finmark har ca 3.5TWh (Møre og Romsdal har lite). I det store og hele kommer hele det norske kraftoverskuddet fra vind nå så uten de utbyggingene ville Norge vært ca i null. Netto eksport fra Norge i 2021 var 17TWh og produksjonen fra vind 15TWh. På en annen side ville magasninene i nord ikke i samme grad flommet over uten vind da langt mer av produksjoinen ville kommet fra vannkraft.
    liker mange av dine utlegninger, og lærer også av disse, også denne, men det har intet med det retoriske falskneriet asbjørn foretok. men det var kanskje ikke meningen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    13.879
    Virker ikke støtten slik at staten dekker 80% (snart 90%..) av det som er over 70 øre og opp til gjennomsnittet. Dvs hvis gjennomsnittet er f.eks 250 øre så dekker staten 80% av det mellom 70/250. Dette selv om du har hatt peaker på f.eks 500 øre i noen dager. Støtten blir mao ikke 80% eller 90%.

    Trur eg.
    Jo men om forbruket er høyest i de dyreste timene blir støtten noe lavere. Og typisk bruker man mer når det er dyrest - morgen og ettermiddag. Men det utgjør normalt ikke allverden
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.703
    Antall liker
    17.734
    Torget vurderinger
    2
    Beklager å forsøke å forklare hvorfor det er slik og også bruke opptil flere avsnitt på resonnementene, for slik det nå en gang og det kommer neppe til å endre seg i morgen eller neste uke. Jeg har ennå ikke møtt noen som synes det er rett og rimelig, men du har muligens en større omgangskrets enn hva jeg har?

    Om du synes det er opplysende eller ikke får du og eventuelt andre vurdere selv.

    Det har uansett rent en del vann i bekken, om enn for lite sør i Norge, siden det var finasspekulanter som hadde skylden for prisutviklingen så noe har forhåpentligvis seget inn om hvordan det norske kraftsystemet og prisdannelsen i dette fungerer.

    Og ja, det kommer selvsagt til å bli et jævla strømmas og politikere kommer til å møtte gjøre enda mer, det er jeg personlig hellig overbevist om. Hvor radikalt det blir gjenstår å se. De kan uansett ikke vedta bort en del grunnleggende realiteter som mangel på overføringskapasitet innad i landet eller hvor mye tilsig som kommer utover høsten eller hvor kaldt det blir i vinter. Om Norge går inn mot vinteren med kurant magasinfylling kan de i alle fall i teorien ta en råsjanse og be europa dra til helvete (som det i praksis ropes på), men da har de et stort problem om vinteren blir snøfattig.



    Høyre mener i all hovedsak det samme som AP i denne sfæren så kanskje vi skulle prøve en Grosse Koalition for en gangs skyld?

    Du skal ikke beklage. Det er topp at du tar deg tid. Dagens kommunikasjon er twittermeldinger og one-liners og om politikere tok seg tid til å fordype seg i stoff ville de sikkert tatt uklanderlige beslutninger.

    Husk, Marte Gjøs Persen ble satt til OEM-posten.

    Poenget er at i en kantinediskusjon vinner ikke utlegninger, noe jeg vet, har prøvd mange ganger.

    Opinionen har bestemt seg for at dagens situasjon er uholdbar, latterlig og må endres. Nå handler det politiske spillet om å fordele skyld for stoda og å prøve å komme ut av gruppeslagsmålet uten et blått øye.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.703
    Antall liker
    17.734
    Torget vurderinger
    2
    Virker ikke støtten slik at staten dekker 80% (snart 90%..) av det som er over 70 øre og opp til gjennomsnittet. Dvs hvis gjennomsnittet er f.eks 250 øre så dekker staten 80% av det mellom 70/250. Dette selv om du har hatt peaker på f.eks 500 øre i noen dager. Støtten blir mao ikke 80% eller 90%.

    Trur eg.
    Du betaler nettleie og avgifter.
    Du betaler mva på totalen, selv om "regjeringen" har betalt 80% eller 90% av beløpet over 70 øre.

    Skjermbilde 2022-08-20 kl. 17.10.38.png
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.150
    Antall liker
    10.720
    Du betaler nettleie og avgifter.
    Du betaler mva på totalen, selv om "regjeringen" har betalt 80% eller 90% av beløpet over 70 øre.

    Vis vedlegget 842768
    Joa, men poenget var at i praksis så dekker ikke «regjeringen» 80/90% av alt over 70 øre, de dekker opp til gjennomsnittsprisen i perioden, så som weld sier så avhenger prosentsatsen av hvor mye en bruker i tidsrommene hvor prisen er over gjennomsnittet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.893
    Antall liker
    38.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir et jævla strømmas denne høsten og det vil bli rullet ut retoriske giljotiner som kapper hodet av politikere og partier utover vinteren, om regjering og Stortingsflertall stevner som nå.
    Stalltips: Russiske troll vil fyre opp under det så godt de bare greier. Undergrave tilliten til myndigheter i et NATO-land, legge hindre i veien for europeisk samarbeid, og i beste (dvs verste) fall gjøre Tyskland og EU forøvrig enda mer avhengige av russisk gass. Et kinderegg. Russisk etterretning ser ut til å ha mistet mye av grepet, men den gavepakken der tror jeg de fortsatt er i stand til å kjenne igjen. De behøver jo ikke legge frem noen gjennomtenkt løsning, bare sable ned alt og alle med beskyldninger og idioterklæringer.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.703
    Antall liker
    17.734
    Torget vurderinger
    2
    Joa, men poenget var at i praksis så dekker ikke «regjeringen» 80/90% av alt over 70 øre, de dekker opp til gjennomsnittsprisen i perioden, så som weld sier så avhenger prosentsatsen av hvor mye en bruker i tidsrommene hvor prisen er over gjennomsnittet.
    Ja, det skjønte jeg. Men folk blir forbauset når de ser at de må betale mva på totalen de skulle ha betalt, dersom regjeringen ikke tok mellomlegget. Tenkte jeg skulle nevne det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.751
    Antall liker
    10.173
    Torget vurderinger
    2
    Du betaler nettleie og avgifter.
    Du betaler mva på totalen, selv om "regjeringen" har betalt 80% eller 90% av beløpet over 70 øre.

    Vis vedlegget 842768
    Poenget er at siden vi alle sammen bruker mest strøm når den er dyrest og lite når den er billig, så vil snittprisen på Norpool ligge betydelig under den relle snittprisen man får som følge av forbrukprofilen . Hvis du bruker all strømmen din mellom 8-9 når den koster 6,87, for du ikke dekket 90% i forhold til det, men 90% i forhold til mnd snittet på 3,87 Feks . Så du får bare 2.7kr i støtte ikke 5.40. Strømstøtten blir altså halvparten av hva man kan tro. Jeg tipper prisen blir mellom 15 og 20 kr Per kWh på det verste vinter. Jeg skulle ha bundet prisen for 3 år ikke bare ett, men hvem kunne vite at Ukrainia skulle kjempe så bra.?
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.344
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Stalltips: Russiske troll vil fyre opp under det så godt de bare greier. Undergrave tilliten til myndigheter i et NATO-land, legge hindre i veien for europeisk samarbeid, og i beste (dvs verste) fall gjøre Tyskland og EU forøvrig enda mer avhengige av russisk gass. Et kinderegg. Russisk etterretning ser ut til å ha mistet mye av grepet, men den gavepakken der tror jeg de fortsatt er i stand til å kjenne igjen. De behøver jo ikke legge frem noen gjennomtenkt løsning, bare sable ned alt og alle med beskyldninger og idioterklæringer.
    Hvorfor skulle russiske troll gjøre dette? Det vil vi fint klare selv for det grønne skiftet har faila før vi i det hele tatt har startet og folk ser hvor det bærer hen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    13.879
    Poenget er at siden vi alle sammen bruker mest strøm når den er dyrest og lite når den er billig, så vil snittprisen på Norpool ligge betydelig under den relle snittprisen man får som følge forbrukprofilen . Hvis du bruker all strømmen din mellom 8-9 når den koster 6,87, for du ikke dekket 90% i forhold til det, men 90% i forhold til mnd snittet på 3,87 Feks . Så du får bare 2.7kr i støtte ikke 5.40. Strømstøtten blir altså halvparten av hva man kan tro. Jeg tipper prisen blir mellom 15 og 20 kr Per kWh i vinter. Jeg skulle ha bundet prisen for 3 år ikke bare ett, men hvem kunne vite at Ukrainia skulle kjempe så bra.?
    Da jeg regnet på det utgjorde forskjellen 10% for min del for måneden som helhet. Men man har incentiver for å unngå de dyreste timene og det er nok by design regner jeg med.

    med eventuelle ekstreme pristoppen om vinteren vil effekten bli større.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.893
    Antall liker
    38.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skulle russiske troll gjøre dette? Det vil vi fint klare selv for det grønne skiftet har faila før vi i det hele tatt har startet og folk ser hvor det bærer hen.
    Hvis du virkelig ikke forstår hvorfor russiske troll med assosierte nyttige idioter både vil og kommer til å gjøre dette, og at de sannsynligvis allerede er godt i gang med jobben, så tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg, dessverre. Les det siterte innlegget en gang til og se om noe demrer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.281
    Antall liker
    11.149
    Hvorfor skulle russiske troll gjøre dette? Det vil vi fint klare selv for det grønne skiftet har faila før vi i det hele tatt har startet og folk ser hvor det bærer hen.
    Nå har'e b'ynt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.748
    Antall liker
    20.564
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så vi kan ikke kritisere Støre, Solberg, fagfolk for inntjening for å komme med både loddrett løgn, svada òg å behandle befolkningen som idioter- fordi "russiske troll" kan utnytte det?

    Man skal sannelig høre mye før øra detter av
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.281
    Antall liker
    11.149
    Så vi kan ikke kritisere Støre, Solberg, fagfolk for inntjening for å komme med både loddrett løgn, svada òg å behandle befolkningen som idioter- fordi "russiske troll" kan utnytte det?
    Hvor leste du det?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.344
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du virkelig ikke forstår hvorfor russiske troll med assosierte nyttige idioter både vil og kommer til å gjøre dette, og at de sannsynligvis allerede er godt i gang med jobben, så tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg, dessverre. Les det siterte innlegget en gang til og se om noe demrer.
    Bra fjernt å tro det finnes masse troll i russland som liksom skal fyre opp under opprøret.
    Hva med bare å innse at folk er misfornøyde istedenfor å late som det ikke finnes og hvis det er noen som er misfornøyde så er de ikke nordmenn.
    Det er det dårligste trikset for å avfeie noe
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.893
    Antall liker
    38.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bra fjernt å tro det finnes masse troll i russland som liksom skal fyre opp under opprøret.
    Hva med bare å innse at folk er misfornøyde istedenfor å late som det ikke finnes og hvis det er noen som er misfornøyde så er de ikke nordmenn.
    Det er det dårligste trikset for å avfeie noe
    Det finnes misfornøyde nordmenn, og de kan ha god grunn til å være det, men hvis du tror det ikke sitter nettroll i St.Pete som fyrer opp under misnøyen og forsøker å maksimere konfliktnivået er du muligens litt vel godtroende om dine medmennesker. Situasjonen er en ren gavepakke til deres modus operandi. Vanligvis greier ikke trollfabrikken å ganne opp en konflikt uten at det var noe der fra før, men denne gangen er det til og med Putin som har skapt situasjonen folk er misfornøyde med.

    Litt lesestoff:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.748
    Antall liker
    20.564
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Putin har skyld i svært mye.

    De enorme prisforskjeller på strøm innad i Norge er ikke en av de tingene han har ansvar for, uansett hvilke eventyr Støre og Solberg prøver å fortelle oss. Det ansvaret hviler ene og alene på de selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    13.879
    Den prisforskjellen har ikke vært synlig før krigen. Er vel greit spørre noen hva prisen hadde vært uten krigen. Tenker at dette har ikke vært et tema en gang.
    Jo det var den. Startet utover høsten 2021 drevet av høye gasspriser. Så har det eskalert i takt med at Russland har strupet gassen. Tørken og hetebølgen i Europa har også en god del å si. Og lav fyllingsgrad i Norge samt at vi nå som før importerer europeiske priser.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.748
    Antall liker
    20.564
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den prisforskjellen har ikke vært synlig før krigen. Er vel greit spørre noen hva prisen hadde vært uten krigen. Tenker at dette har ikke vært et tema en gang.
    Den var synlig i fjor høst allerede, lenge før 24 februar.

    Så å bortforklare egen feilslått politikk med Putin, er å behandle befolkningen som idioter.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.254
    Antall liker
    919
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer, dere kom meg i forkjøpet. Slettet posten.🙃

    Men likefullt, DN har en artikkel om tema.

    «Kraftekspert mener at uten krig i Europa kunne strømprisen vært 50 øre

    Politikere som vil ha Statnett gransket for villedning om utenlandskabler får saftig motbør fra faghold. – Å gi Statnett skylden her er etterpåklokskap og mye populisme, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt.»
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.703
    Antall liker
    17.734
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at siden vi alle sammen bruker mest strøm når den er dyrest og lite når den er billig, så vil snittprisen på Norpool ligge betydelig under den relle snittprisen man får som følge av forbrukprofilen . Hvis du bruker all strømmen din mellom 8-9 når den koster 6,87, for du ikke dekket 90% i forhold til det, men 90% i forhold til mnd snittet på 3,87 Feks . Så du får bare 2.7kr i støtte ikke 5.40. Strømstøtten blir altså halvparten av hva man kan tro. Jeg tipper prisen blir mellom 15 og 20 kr Per kWh på det verste vinter. Jeg skulle ha bundet prisen for 3 år ikke bare ett, men hvem kunne vite at Ukrainia skulle kjempe så bra.?
    Ja, dette vet vel folk flest håper jeg?
    De nye prismodellene og den varslede endringen av nettleien, er garantert å legge enda noen tønner krutt til detonasjonen som venter, i norsk politikk.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.150
    Antall liker
    10.720
    med eventuelle ekstreme pristoppen om vinteren vil effekten bli større.
    Appro vinteren. Her prisen på hytta her i morgen og som vi vet ikke ett øre i støtte. Hvis vi ligger på et slikt nivå utover vinteren kan det bli en interessant hyttevinter.


    Skjermbilde 2022-08-20 kl. 19.03.00.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    13.879
    skal vi tippe nasjonalisering? Det slipper i alle fall Norge siden det allere i all hovedsak er offentlig eid



    Analytikerne advarer imidlertid om at maksprisen vil øke kraftig i månedene som kommer. Toppunktet kan komme i april neste år, da det anslås en gjennomsnittlig makspris som tilsvarer årlige utgifter på 6.089 pund. Det tilsvarer rundt 70.000 norske kroner.

    Det antas at presset på britiske myndigheter for å gjøre noe med situasjonen, vil øke i månedene som kommer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.748
    Antall liker
    20.564
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Stemmer, dere kom meg i forkjøpet. Slettet posten.🙃

    Men likefullt, DN har en artikkel om tema.

    «Kraftekspert mener at uten krig i Europa kunne strømprisen vært 50 øre

    Politikere som vil ha Statnett gransket for villedning om utenlandskabler får saftig motbør fra faghold. – Å gi Statnett skylden her er etterpåklokskap og mye populisme, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt.»
    Hvorfor i all verden skal vi tro på slikt?

    Det er prisforskjeller mellom nord og sør som er krisen. En krise skapt av at dette styres av markedet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.870
    Antall liker
    4.066
    Torget vurderinger
    96
    Kraftekspert påstår at uten krigen så ville strømprisen vært 50 øre. Men hva hadde prisen vært uten Nord Pool? Det er ikke Putin som bestemmer strømprisen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    13.879
    Kraftekspert påstår at uten krigen så ville strømprisen vært 50 øre. Men hva hadde prisen vært uten Nord Pool? Det er ikke Putin som bestemmer strømprisen.
    Ikke nordpool heller

    prisen i Norge settes stort sett alltid utfra verdien produsentene setter på vannet i magasinene sine.

    oslo børs setter ikke aksjekursen til equinor heller.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo interessant at Statnett har bygget enveiskabler, som bare kan lede strøm bort fra der mesteparten av befolkningen holder til, og til områdene hvor mesteparten av strømproduksjonen ligger. Det er fristende å spørre med svenskene: Hur tänkte ni här, då?

    Det er også interessant at de samme politikerne som er mest mot økt overføringskapasitet nord/sør i Norge også er de samme som er mest for å kutte forbindelseslinjer og -kabler til det fæle utlandet for å sikre norsk strøm for norske nordmenn i Norge. Gjerne kombinert med politisk vedtatte, formodentlig lave, priser.

    Vel, la oss si at de får det som de vil. Da vil vi nærme oss en situasjon med to «øyer», en i nord og en sør, hvor det vil være vanskelig å få strøm ut eller inn fra respektive landsdel. Prisen er fast og politisk bestemt, så etterspørselen er nokså konstant høy, og formodentlig økende hvis prisene er lavere i andre land og tiltrekker industri og datasentre. Arbeidsplasser, vettu.

    Men vi har en hel del vær. Noen år er tørre, andre våte, og i år har det vært tørt i sør og vått i nord. Da renner magasinene over i nord, mens de går tørre i sør. Uten overføringskapasitet må vi enten bygge enorm og dyr reservekapasitet i form av varmekraftverk og vannkraftverk (som Alta) i begge landsdeler, eller være forberedt på strømrasjonering og tvangsutkoblinger med noen års mellomrom.

    Personlig er jeg ikke sikker på at det settet av standpunkter hverken er spesielt lurt eller spesielt godt gjennomtenkt. Men det låter vel bra på TV.
    Man har jo uendelig med gass nord for Sognefjorden.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.870
    Antall liker
    4.066
    Torget vurderinger
    96
    Ikke nordpool heller

    prisen i Norge settes stort sett alltid utfra verdien produsentene setter på vannet i magasinene sine.

    oslo børs setter ikke aksjekursen til equinor heller.
    Nord Pool setter prisen utfra signalene de får fra tilbydere og kjøpere av strøm. Mitt poeng var selvsagt at om prisen ble styrt politisk så ville alt sett annerledes ut.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.690
    Antall liker
    10.177
    Hvorfor skulle russiske troll gjøre dette? Det vil vi fint klare selv for det grønne skiftet har faila før vi i det hele tatt har startet og folk ser hvor det bærer hen.
    Det grønne skiftet har ikke failet, tvertimot. Det har fått en skikkelig boost nå som det har gått opp for oss hvor avhengig vi er av fossil energi.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    13.879
    Nord Pool setter prisen utfra signalene de får fra tilbydere og kjøpere av strøm. Mitt poeng var selvsagt at om prisen ble styrt politisk så ville alt sett annerledes ut.
    Stort sett kun fra tilbydere siden det er nesten ingen priselastisitet på etterspørselssiden.

    en politisk styrt pris ville helt sikkert vært betydelig lavere så lenge det var nok kraft tilgjengelig, men konseptet ville neppe vært så ulikt som man skulle tro. Man må uansett ha en mekanisme som sørger for nok kraft hele tiden samt at det til enhver tid er den billigste kraften som produseres formå unngå ressurssløsing. Norge hadde er slags «marked» lenge før deregulering. Vannverdier er et gammelt konsept.

    med feks en fast pris ville magasinoptimeringen sett temmelig annerledes ut men den ville ikke forsvunnet av den grunn.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.870
    Antall liker
    4.066
    Torget vurderinger
    96
    Stort sett kun fra tilbydere siden det er nesten ingen priselastisitet på etterspørselssiden.

    en politisk styrt pris ville helt sikkert vært betydelig lavere så lenge det var nok kraft tilgjengelig, men konseptet ville neppe vært så ulikt som man skulle tro. Man må uansett ha en mekanisme som sørger for nok kraft hele tiden samt at det til enhver tid er den billigste kraften som produseres formå unngå ressurssløsing. Norge hadde er slags «marked» lenge før deregulering. Vannverdier er et gammelt konsept.

    med feks en fast pris ville magasinoptimeringen setttemmelig annerledes ut men den ville ikke forsvunnet av den grunn.
    Og dermed er Raymond Johansen og Støre helt på bærtur når de gir krigen skylda for prisene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.893
    Antall liker
    38.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og dermed er Raymond Johansen og Støre helt på bærtur når de gir krigen skylda for prisene.
    Hvordan kommer du til den konklusjonen? Om Putin nå ikke hadde strupet gasskranen til Tyskland, ikke stengt den helt til Baltikum, ikke arrangert at russiskkontrollerte gasslagre i Tyskland var tomme da krigen startet, og ikke angrepet ukrainske kraftverk, tror du muligens det kunne vært noe lavere pris på naturgass og ditto strømpris?

    Om du ikke tror det, så er det fint om du forklarer hvordan vi ender opp med nåværende strømpriser uten noe av dette. Som weld77 er inne på, dagens Nordpool er en videreføring av gamle Samkjøringa fra 1971, som i sin tur videreførte Foreningen Samkjøringen fra 1932. Nordpool og Acer er bare de seneste trinnene i et samarbeid som startet da. Aktørene i kraftmarkedet har handlet med hverandre lenge, og Norge har hatt kraftlinjer og -kabler til utlandet nesten like lenge.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.870
    Antall liker
    4.066
    Torget vurderinger
    96
    Hvordan kommer du til den konklusjonen? Om Putin nå ikke hadde strupet gasskranen til Tyskland, ikke stengt den helt til Baltikum, og ikke angrepet ukrainske kraftverk, tror du muligens det kunne vært noe lavere pris på naturgass og ditto strømpris?

    Om du ikke tror det, så er det fint om du forklarer hvordan vi ender opp med nåværende strømpriser uten noe av dette. Som weld77 er inne på, dagens Nordpool er en videreføring av gamle Samkjøringa fra 1932.
    En fornuftig politisk styring ville ikke prøvd å utnytte krigen til fulle slik de kyniske markedskreftene gjør. Noen ler hele veien til banken, og så snakker Støre og Johansen om solidaritet. Det er til å spy av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.893
    Antall liker
    38.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En fornuftig politisk styring ville ikke prøvd å utnytte krigen til fulle slik de kyniske markedskreftene gjør. Noen ler hele veien til banken, og så snakker Støre og Johansen om solidaritet. Det er til å spy av.
    Hvordan tenkte du at en reell knapphet på energi i markedet skulle dekkes inn i det scenariet, da? Det er ikke helt enkelt å vedta at det skal regne mer i Sør-Norge fordi kraftmagasinene behøver påfyll.

    Husk også at 80-90 % av fortjenesten her går til hain Stat og ho Kommune, representert ved samme Støre, Vedum, Raymond Johansen og Roger Vadhammer. Det er de som innkasserer superprofitt her, ikke «markedskreftene». Alt «markedskreftene» gjør er å matche tilbud og etterspørsel ut fra hva kjøpere er villige til å betale og hva selgere er villige til å selge for. Og de selgerne er stort sett offentlig eide selskap.

    Det seneste inngrepet fra regjeringen når de innså at de måtte «gjøre noe» var å beordre kraftprodusentene til å holde igjen på produksjonen for å redusere risikoen for rasjonering på vårparten. De gjorde som de fikk beskjed om, og strømprisen gikk helt forutsigbart opp, siden det ble mindre strøm tilgjengelig for salg. Om noen ler hele veien til banken er det finansminister Vedum, men jeg synes det fliret hans har stivnet litt.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.870
    Antall liker
    4.066
    Torget vurderinger
    96
    Hvordan tenkte du at en reell knapphet på energi i markedet skulle dekkes inn i det scenariet, da? Det er ikke helt enkelt å vedta at det skal regne mer i Sør-Norge fordi kraftmagasinene behøver påfyll.

    Husk også at 80-90 % av fortjenesten her går til hain Stat og ho Kommune, representert ved samme Støre, Vedum, Raymond Johansen og Roger Vadhammer. Det er de som innkasserer superprofitt her, ikke «markedskreftene». Alt «markedskreftene» gjør er å matche tilbud og etterspørsel ut fra hva kjøpere er villige til å betale og hva selgere er villige til å selge for. Og de selgerne er stort sett offentlig eide selskap. Det seneste inngrepet fra regjeringen var å beordre kraftprodusentene til å holde igjen på produksjonen for å redusere risikoen for rasjonering på vårparten. De gjorde som de fikk beskjed om, og strømprisen gikk forutsigbart opp, siden det ble mindre strøm tilgjengelig for salg. Om noen ler hele veien til banken er det finansminister Vedum, men jeg synes det fliret hans har stivnet litt.
    Er det umulig å importere kraft selv om kraftsystemet er under statlig kontroll? Dessuten er vi selvforsynt med kraft omtrent hele tiden.

    Jeg er klar over at størsteparten av de enorme inntektene går til stat og kommune. I Norge. Hvem som tjener på de høye prisene i Tyskland aner jeg ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.893
    Antall liker
    38.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men kraftsystemet er da vitterlig under statlig kontroll, så det er åpenbart mulig, ja.

    Den som tjener på de høye prisene i Tyskland er først og fremst AS Norge v finansminister Vedum. Norge er Tysklands største gassleverandør.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn