Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skal jeg stilles til ansvar for hva SP mener? Jeg har aldri stemt på de, og kommer aldri til å gjøre det. Og å komme drassende med Trump eller Putin i annenhvert innlegg, som argument mot meningsmotstandere, er intet annet enn herskerteknikk. Det kan du godt holde deg for god til.
    Siden du fronter SP- og FrP-standpunkter kunne det jo vært interessant å høre mer om hvordan du tenkte her. I dette tilfellet er jeg litt nysgjerrig på om du tenker at dette prinsippet ditt bare skal gjelde for Norge, slik som SP mener? Jeg mener å ha sett nokså sterke synspunkter fra deg om Tysklands innenriks energipolitikk.

Mht trump & putin: Minner om Lars Korvalds berømte observasjon: Norge er et land i verden. Nå ser verden ut som den gjør, og man kan like gjerne forholde seg til det. I dette tilfellet var det en referanse til trumps isolasjonistiske «America first»-politikk. Det ser ut til at du forfekter noe lignende, og da er det et helt OK trianguleringspunkt. Det er ikke opplagt at Norge har samme tyngde hvis vi forsøker å drive samme argumentasjon ovenfor våre naboland som trump gjør mot sine handelspartnere.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden du fronter SP- og FrP-standpunkter kunne det jo vært interessant å høre mer om hvordan du tenkte her.

Mht trump & putin: Minner om Lars Korvalds berømte observasjon: Norge er et land i verden. Nå ser verden ut som den gjør, og man kan like gjerne forholde seg til det.
    En skal selvsagt forholde seg til verden, samarbeid og handel. Men vi bestemmer selv vår innerikspolitikk. Og prisfastsettelse på strøm i Norge, det er et innerikspolitisk spørsmål. Det går rett inn i kategorien 'fordelingspolitikk'.

En liten tilføyelse; jeg er godt plassert på venstresiden i Ap, hvor jeg alltid har vært. Hovedmotstanderen til venstresiden i Ap, det er Høyre. Har alltid vært, vil alltid forbli. Der går frontene mellom en aktiv fordelspolitikk òg troen på at markedet er den beste faktor for fordeling. Derfor vil enighet selvsagt aldri oppnås, fordi tankegangen er som to forskjellige verdener. Høyre og venstresiden i Ap er hovedmotstandere i norsk politikk. Og ingen fra Høyre, med de sølvskjeer mange av de har vokst opp med, skal komme å diktere hverken sykelønn, ferielov, fordelingspolitikk eller strømprisene. Dette går rett inn i hva Ap ble stiftet for; bekjempelse av høyrekreftene.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.671
    Er ikke slaget over enda? Støre skal jo gi bort strøm til 50 øre.

Riktignok er det bare søringene som får glede av tiltaket så helt rettferdig er det jo ikke enda. Ikke før linjeleia tipper kronestykket og noe flere miljøkamper er kjempet i rettsystemet har vi linjekapasitet i eget land. Tenker egentlig både søringer og nordinger får det billigst slik det nå er gjort.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.959
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jo vært spennende å sett hva som hadde skjedd med det europeiske kraftsystemet dersom alle land hadde tilbud en lav fastpris. Virker å være en utbredt oppfatning at strøm bare er der når man trenger det og at pris kun er et politisk spørsmål.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.284
    Sted
    '
    Hadde jo vært spennende å sett hva som hadde skjedd med det europeiske kraftsystemet dersom alle land hadde tilbud en lav fastpris. Virker å være en utbredt oppfatning at strøm bare er der når man trenger det og at pris kun er et politisk spørsmål.
    Nå er vel ikke denne norgesprisen en lav fastpris, men en pris som skal reflektere gjennomsnittlig underliggende strømpris, hva den har vært og hva man tror den vil bli. Den kan for øyeblikket virke noe lav, men hvis den blir innført så tipper jeg den vil nærme seg det underliggende etter hvert.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    Nå er vel ikke denne norgesprisen en lav fastpris, men en pris som skal reflektere gjennomsnittlig underliggende strømpris, hva den har vært og hva man tror den vil bli. Den kan for øyeblikket virke noe lav, men hvis den blir innført så tipper jeg den vil nærme seg det underliggende etter hvert.
    Den ligger temmelig langt under foward-kurvrne for kraft i Sør-Norge. Ikke at det er noen fasit men det er i alle fall hva markedet sier. Ingen kommersiell aktør ville inngått kontrakter på slike vilkår

det er også lett ironisk å se at AP velger å subsidiere nasjonens mest velstående - altså villaeiere med en hytte eller tre for å score politiske poeng. Vanlige folks tur my ass. Dette må være noe av det mest inverst omfordelende noen politiker har funnet på i Norge.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.284
    Sted
    '
    Den ligger temmelig langt under foward-kurvrne for kraft i Sør-Norge. Ikke at det er noen fasit men det er i alle fall hva markedet sier. Ingen kommersiell aktør ville inngått kontrakter på slike vilkår
    Ta i betraktning at det er valg til høsten..

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.959
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hvordan man definerer det så er det jo faktisk en fastpris som er mye lavere enn vi i sørnorge kan få andre steder. Poenget var at enkelte ikke kunne forstå at våre naboer ser det som en stor ulempe at vi skal fråtse i statssubsidiert strøm.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Uansett hvordan man definerer det så er det jo faktisk en fastpris som er til mye lavere enn vi i sørnorge kan få andre steder. Poenget var at enkelte ikke kunne forstå at våre naboer ser det som en stor ulempe at vi skal fråtse i statssubsidiert strøm.
    Ja, hva er problemet med at vi bestemmer selv hva vi i Norge skal betale? Og ialle fall IKKE svenskene. Og fråtse? Vi bruker strøm, fordi vi er pent nødt til det. Det kommer muligens som en overraskelse, men de fleste av oss har ikke oppvarmede gårdsplasser. Vi bruker strøm til varme, vaskemaskin, oppvaskmaskin, lading av bil og lys. Det er neppe 'fråtsing'! Høyrefolk har sannelig sin egen måte å se verden på, der vanlige folk altså skal oppleve at nødvendigheter er lik 'fråtsing' og 'misbruk'. Et ufordragelig syn på hvordan helt vanlige mennesker har det!

Det grønne skiftet kan IKKE gjøres ved å flå vanlige borgere. Da vil det aldri skje. Og 'markedet' er heller IKKE det som skal bestemme pris på en livsnødvendighet. Uansett hva høyefolk måtte mene om den saken.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.959
    Torget vurderinger
    1
    Altså: dette var en kommentar til at du reagerer på at en svensk kommentar påpeker det åpenbare i at en norsk fråtsing i strøm vil gi dyrere strøm til svenskene. Dette burde være selvsagt da det selvfølgelig er garantert at strømforbruket øker i Norge om ingen husstander trenger å tenke over forbruket? Dette vil jo til en viss grad smitte over til svenskene. Og jeg tror ikke at folk tror de bruker strøm for moro skyld, men det er jo utrolig naivt å tro at prisen ikke har noen betydning for forbruket.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Altså: dette var en kommentar til at du reagerer på at en svensk kommentar påpeker det åpenbare i at en norsk fråtsing i strøm vil gi dyrere strøm til svenskene. Dette burde være selvsagt da det selvfølgelig er garantert at strømforbruket øker i Norge om ingen husstander trenger å tenke over forbruket? Dette vil jo til en viss grad smitte over til svenskene. Og jeg tror ikke at folk tror de bruker strøm for moro skyld, men det er jo utrolig naivt å tro at prisen ikke har noen betydning for forbruket.
    Beskriv fråtsing. Og hvem som eventuelt bedriver denne ulydighet. Og samtidig kan du gjerne forklare hvorfor du mener Sverige har noe som helst med at vi omgår markedsprissetting på strøm. Siden det er helt og holdent opp til Norge selv å bestemme.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Norgespris er et fantastisk godt tilbud til oss sørpå, at finmarkinger ikke synes det er et godt tilbud er jo helt naturlig da de har en lavere pris i dag. (Og i mange år fremover dersom elektrifiseringen av Melkøya stoppes).
    Men det aller viktigste for meg er at Norgesprisavtalen er som en torpedo inn i Baklengspartiets valgkamp som begynner i disse dager. :D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I den grad strømforbruket vil øke med Norgespris, er det sterkt å både håpe og tro at det vil skyldes at de som nå sitter og fryser, tar seg råd til å øke innetemperaturen. Til den godt bemidlede høyrefolk har hjemme. En høyst velkommen 'fråtsing' i så fall. Som i tillegg til de grader understreker fallitterklæringen i å la et marked bestemme pris på en livsnødvendighet.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.959
    Torget vurderinger
    1
    Beskriv fråtsing. Og hvem som eventuelt bedriver denne ulydighet. Og samtidig kan du gjerne forklare hvorfor du mener Sverige har noe som helst med at vi omgår markedsprissetting på strøm. Siden det er helt og holdent opp til Norge selv å bestemme.
    Lurer på om du faktisk ikke forstår dette eller om du bare vil krangle? Sverige har ikke noe med våre priser, men en kommentator har påpekt det åpenbare i at et sannsynlig høyere forbruk uten insentiv til å gjøre en personlig tilpasning, vil sannsynligvis gi høyere priser i Sverige. Skal man ikke publisere slike kommentarer i avisene? Jeg vet ikke om noen som fråtser i strøm, men jeg tror strømforbruket totalt vil øke samtidig med at forbruket dreies mot når det er størst belastning på nettet, når brorparten av husstandene ikke vil ha noe personlig insentiv til å gjøre et minimalt med planlegging.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om du faktisk ikke forstår dette eller om du bare vil krangle? Sverige har ikke noe med våre priser, men en kommentator har påpekt det åpenbare i at et sannsynlig høyere forbruk uten insentiv til å gjøre en personlig tilpasning, vil sannsynligvis gi høyere priser i Sverige. Skal man ikke publisere slike kommentarer i avisene? Jeg vet ikke om noen som fråtser i strøm, men jeg tror strømforbruket totalt vil øke samtidig med at forbruket dreies mot når det er størst belastning på nettet, når brorparten av husstandene ikke vil ha noe personlig insentiv til å gjøre et minimalt med planlegging.
    Du, det "personlige insentivet" har ligget i at mange knapt har hatt råd til å ha normal innetemperatur. Dersom Norgespris medfører at disse skrur opp temperaturen, er det de vel unt. Vi kan feks ta inn det igjen, med at hørefolk pålegges genser inne òg å senke temperaturen til 21 grader. (Ironi òg sarkasme) Når det gjelder svenskene, er det helt opp til de selv om markedet skal fortsette å diktere pris til forbrukere. Hva vi i Norge gjør, har de ingenting som helst med.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En liten tilføyelse; jeg er godt plassert på venstresiden i Ap, hvor jeg alltid har vært. Hovedmotstanderen til venstresiden i Ap, det er Høyre. Har alltid vært, vil alltid forbli. Der går frontene mellom en aktiv fordelspolitikk òg troen på at markedet er den beste faktor for fordeling. Derfor vil enighet selvsagt aldri oppnås, fordi tankegangen er som to forskjellige verdener. Høyre og venstresiden i Ap er hovedmotstandere i norsk politikk. Og ingen fra Høyre, med de sølvskjeer mange av de har vokst opp med, skal komme å diktere hverken sykelønn, ferielov, fordelingspolitikk eller strømprisene. Dette går rett inn i hva Ap ble stiftet for; bekjempelse av høyrekreftene.
    Jeg ser at du skriver det, og det er derfor jeg blir litt nysgjerrig på hvordan du har tenkt når du konsekvent ender på FrP/SP-standpunkter om økonomisk nasjonalisme. Så fokusert på H som «hovedmotstander» at du kommer i skade for å havne på bortsiden av dem?

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at du skriver det, og det er derfor jeg blir litt nysgjerrig på hvordan du har tenkt når du konsekvent ender på FrP/SP-standpunkter om økonomisk nasjonalisme. Så fokusert på H som hovedmotstander at du kommer i skade for å havne på bortsiden av dem?
    Har ikke livet lært deg at det finnes skjæringspunkt? Der samme ord nok blir brukt, men med forskjellige årsaker, mening og bakgrunn? Du har, etter Putin i Ukraina (som i 2022 var akkurat den samme som i 1999) begynt å se spøkelser. Hva gjelder strøm, er hele poenget at de som er nederst på den økonomiske stigen også er de som lider mest av markedsstyrt prissetting. Som alltid. Og slik skal vi ikke ha det i Norge.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    Har ikke livet lært deg at det finnes skjæringspunkt? Der samme ord nok blir brukt, men med forskjellige årsaker, mening og bakgrunn? Du har, etter Putin i Ukraina (som i 2022 var akkurat den samme som i 1999) begynt å se spøkelser. Hva gjelder strøm, er hele poenget at de som er nederst på den økonomiske stigen også er de som lider mest av markedsstyrt prissetting. Som alltid. Og slik skal vi ikke ha det i Norge.
    Og da har altå AP landet på en ordning som massivt begunstiger de som sitter best i det med store hus og noen hytter på fjellet. Dette stuntet fra Støre begunstiger i all hovedsag de som ikke trenger noen støtte. Den forrige ordningen hadde i det minste et begrep om maksforbruk og utelukket fritidsboliger. Nå er det fritt frem.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.863
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at du skriver det, og det er derfor jeg blir litt nysgjerrig på hvordan du har tenkt når du konsekvent ender på FrP/SP-standpunkter om økonomisk nasjonalisme. Så fokusert på H som «hovedmotstander» at du kommer i skade for å havne på bortsiden av dem?

Foreslår at du slår av strømmen og fryser litt i solidaritet med svenskene. Dette blir for dumt selv fra høyrefolk.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.326
    Sted
    Sunnmøre
    Det er bare å innkassere når statskassen spanderer.
    Sjølv med «Norgespris» vil det jo kosta proporsjonalt meir å bruka fleire kWh, og sjølv om 40 øre er billig, er det neppe så billig at det inspirerer til hinsides forbruk.

I såfall burde jo dei timane med ca nullpris inspirert til nattleg jacuzzi-bonanza på Hafjell. Kanskje dei gjer det, for alt eg veit.

Men det vert nok vesentleg mindre interessant å fylla kjellaren med Petter Smart/Wallace & Grommit-løysingar for å lasteforskyva.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Foreslår at du slår av strømmen og fryser litt i solidaritet med svenskene. Dette blir for dumt selv fra høyrefolk.
    Mulig det (har forøvrig hus i Sverige), men synes du ikke det er litt snodig at noen som påstår å være AP-sympatisør konsekvent havner på FrP/SP-standpunkter i saker AP og H er nokså enige om? Jeg synes det er mildt fascinerende.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.863
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det (har forøvrig hus i Sverige), men synes du ikke det er litt snodig at noen som påstår å være AP-sympatisør konsekvent havner på FrP/SP-standpunkter i saker AP og H er nokså enige om? Jeg synes det er mildt fascinerende.

Det er mer snodig at AP forsvarer dysfunksjonell markedsfundamentalisme. Det er fascinerende at enkelte forsvarer et system der en basisvare varierer i pris med flere tusen prosent.
    På tide at de med stinn bankkonto snart innser at dette er et problem for mange vanlige lønnsmottakere og bedrifter. Men man har kanskje ikke sympati med de svakere bemidlede?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mer snodig at AP forsvarer dysfunksjonell markedsfundamentalisme. Det er fascinerende at enkelte forsvarer et system der en basisvare varierer i pris med flere tusen prosent.
    Den enkleste løsningen på det er å la være å lese tabloidoppslag om timeprisene og forholde seg til månedsregningen. Den varierer en del gjennom året, men ikke med «flere tusen prosent». Det er ingen som klemmer inn hele sitt årsforbruk i den ene timen med uvanlig høye priser. Men, klart, når prisene i perioder er null eller til og med negative blir det jo mange prosent variasjon i timeprisene utav det hvis man absolutt vil ha noe å syte over.

Jeg har begrenset sympati for bedrifter som lar være å benytte seg av fastprisen som tilbys og foretrekker å syte i media i stedet. Nå kommer omsider fastpriskontrakter for private også. Vi får se om enkelte fortsetter på samme måte etter det. Jeg tipper det, siden dette ikke lenger handler om økonomiske realiteter, men noe helt annet. Vi er tilbake på normalpriser fra 2018-19, da ingen klagde over strømprisene. Dessuten halve prisen av hva tyskerne betaler. Og likevel sytes det like mye.

1739129767130.png

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    I såfall burde jo dei timane med ca nullpris inspirert til nattleg jacuzzi-bonanza på Hafjell. Kanskje dei gjer det, for alt eg veit.
    Rent anekdotisk gav de langt fleste nok faen. Har man først et lite palass på fjellet er ikke akkurat strømregningen den største kostnaden ved noe slikt og noen titusenlapper til eller fra er ikke fryktelig langt oppe på listen over bekymringer. Om strømmen koster 25k eller 50k i året spiller neppe allverdens rolle.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den enkleste løsningen på det er å la være å lese tabloidoppslag om timeprisene og forholde seg til månedsregningen. Den varierer en del gjennom året, men ikke med «flere tusen prosent». Det er ingen som klemmer inn hele sitt årsforbruk i den ene timen med uvanlig høye priser. Men, klart, når prisene i perioder er null eller til og med negative blir det jo mange prosent variasjon i timeprisene utav det hvis man absolutt vil ha noe å syte over.

Jeg har begrenset sympati for bedrifter som lar være å benytte seg av fastprisen som tilbys og foretrekker å syte i media i stedet. Nå kommer omsider fastpriskontrakter for private også. Vi får se om enkelte fortsetter på samme måte etter det. Jeg tipper det, siden dette ikke lenger handler om økonomiske realiteter, men noe helt annet. Vi er tilbake på normalpriser fra 2018-19, da ingen klagde over strømprisene. Dessuten halve prisen av hva tyskerne betaler. Og likevel sytes det like mye.

Vis vedlegget 1096273
    Vet du den enkleste løsning er å slutte å være så høy på seg selv at en innbiller seg at alt dreier seg om Trump og Putin, dersom noen har den frekkhet å være uenig med høyres egoisme og nedlatenhet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet du den enkleste løsning er å slutte å være så høy på seg selv at en innbiller seg at alt dreier seg om Trump og Putin, dersom noen har den frekkhet å være uenig med høyres egoisme og nedlatenhet.
    Vel, nå spurte jeg faktisk deg om hvordan du kommer frem til dine FrP-standpunkter ut fra det ideologiske standpunktet du påstår å ha. Tror ikke jeg forvekslet deg med hverken trump eller putin. Den eneste referansen til trump i denne sammenhengen var til hans «america first»-retorikk, som er forbausende på linje med din økonomiske nasjonalisme. Men det er kanskje litt mye forlangt at du skal ha såpass selvinnsikt at du ser det selv.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vel, nå spurte jeg faktisk deg om hvordan du kommer frem til dine FrP-standpunkter ut fra det ideologiske standpunktet du påstår å ha. Tror ikke jeg forvekslet deg med hverken trump eller putin. Den eneste referansen til trump i denne sammenhengen var til hans «america first»-retorikk, som er forbausende på linje med din økonomiske nasjonalisme. Men det er kanskje litt mye forlangt at du skal ha såpass selvinnsikt at du ser det selv.
    Det er muligens slik for høyrefolk at de har vanskelig for å forstå at noen mener at et samfunn måles ut fra hvordan de tar vare på sine svakeste. Der finner du venstresiden i Ap, noe jeg faktisk er enormt stolt av å tilhøre. Og jeg forventer ikke at sølvskje-partiet forstår slikt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.326
    Sted
    Sunnmøre
    Som i tillegg til de grader understreker fallitterklæringen i å la et marked bestemme pris på en livsnødvendighet.
    Straum er unekteleg livsnødvendig.

Men det er også ei vare med kommersielle kundar, der prisen på straum som innsatsfaktor er avgjerande for lønsemda. Spør kraftkrevjande industri. Eller Google, for den del.

I mange andre samanhengar vert dette løyst ved at det offentlege går inn og bufrar mellom marknad og forbrukar (i andre betalar det offentlege det meste, men det er neppe relevant her). Og eg oppfattar at fastpris og/el straumstøtte gjer det.

Det å skulle gå inn og regulera sjølve marknaden for å få ut ein fast, låg pris uansett, er ikkje nødvendigvis veldig lurt eller ønskjeleg.

Eg tviler på at du meiner at det ville vera veldig lurt om staten gjekk inn og dirigerte prisen på oppdrag i bygg og anlegg for å gjera sjølvkost i kommunale tenester billigare?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er muligens slik for høyrefolk at de har vanskelig for å forstå at noen mener at et samfunn måles ut fra hvordan de tar vare på sine svakeste. Der finner du venstresiden i Ap, noe jeg faktisk er enormt stolt av å tilhøre. Og jeg forventer ikke at sølvskje-partiet forstår slikt.
    Derimot forstår jeg kanskje litt mer av APs evige indre skyttergravskriger hvis det er en «venstrefløy» som deg i åpen opposisjon til partiets standpunkter der. Hvorfor ikke bytte parti hvis du er så dypt uenig i politikken som faktisk føres av ditt eget parti i regjering?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Derimot forstår jeg kanskje litt mer av APs evige indre skyttergravskriger hvis det er en «venstrefløy» som deg i åpen opposisjon til partiets standpunkter der. Hvorfor ikke bytte parti hvis du er så dypt uenig i politikken som faktisk føres av ditt eget parti i regjering?
    Det er uaktuelt, akkurat som med bunadshøyre. De har jeg stor respekt for. Akkurat som livetalistene i Frp. Uenig, men folk det står respekt av.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er uaktuelt, akkurat som med bunadshøyre. De har jeg stor respekt for. Akkurat som livetalistene i Frp. Uenig, men folk det står respekt av.
    ¿Que? Liberalistene i FrP ble kastet ut av partiet på Bolkesjø i 1994. Tror ikke du finner så mange av dem der lenger.

«Bunadshøyre» er ikke et ord jeg hører veldig ofte. Det ble brukt tidlig på 1980-tallet for å beskrive at partiet da fikk langt høyere oppslutning i bygde-Norge enn tidligere. (Erling Norvik kan hatt noe med det å gjøre.) Noen identifiserbar politisk fraksjon med radikalt forskjellige standpunkter enn partiets politikk er det ikke. Kom gjerne med eksempler på hvem dette liksom skulle være og på hvilken måte de står i opposisjon til partiets politikk.

De tydeligste «alternative» stemmene i Høyre er nok liberalister som Heidi Lunde, en av de som ble kastet ut av FrP i 1994 og landet i Høyre i stedet. Klar og sterk, sine meningers mot, men jeg har aldri sett henne i bunad.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ¿Que? Liberalistene i FrP ble kastet ut av partiet på Bolkesjø i 1994. Tror ikke du finner så mange av dem der lenger.

«Bunadshøyre» er ikke et ord jeg hører veldig ofte. Det ble brukt tidlig på 1980-tallet for å beskrive at partiet da fikk langt høyere oppslutning i bygde-Norge enn tidligere. (Erling Norvik kan hatt noe med det å gjøre.) Noen identifiserbar politisk fraksjon med radikalt forskjellige standpunkter enn partiets politikk er det ikke. Kom gjerne med eksempler på hvem dette liksom skulle være og på hvilken måte de står i opposisjon til partiets politikk.

De tydeligste «alternative» stemmene i Høyre er nok liberalister som Heidi Lunde, en av de som ble kastet ut av FrP i 1994 og landet i Høyre i stedet. Klar og sterk, sine meningers mot, men jeg har aldri sett henne i bunad.
    Du er, som så mange i Høyre, en forbanna kverulant. Du vet utmerket godt at bunadshøyre forbindes med Hallgrim Berg, og liberalistene i Frp med Tor Mikkel Wara. Det må liksom kveruleres, for kvetuleringenes skyld. Vri ting over på bagateller, i stedet for hva saken egentlig dreier seg om.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er, som så mange i Høyre, en forbanna kverulant. Du vet utmerket godt at bunadshøyre forbindes med Hallgrim Berg, og liberalistene i Frp med Tor Mikkel Wara. Det må liksom kveruleres, for kvetuleringenes skyld. Vri ting over på bagateller, i stedet for hva saken egentlig dreier seg om.
    Hvor er Hallgrim Berg og Tor Mikkel Wara nå? Sistnevnte ble forøvrig også kastet ut av partiet på Bolkesjø i 1994. Om de to eks-politikerne er eksemplene dine er du ikke veldig oppdatert.

Det saken dreier seg om er at jeg fortsatt forundres over din påståtte politiske forankring i AP, din åpne opposisjon mot partiets politikk, og dine standpunkter på linje med FrP. Noe lignende har jeg ikke sett annet enn på ytre venstre fløy hvor de ulike revolusjonære bevegelsene lå i stadig konflikt med hverandre. Er det sånn det partiet fungerer? Hadde det ikke vært enklere å finne et parti du er mer enig med?

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor er Hallgrim Berg og Tor Mikkel Wara nå? Sistnevnte ble forøvrig også kastet ut av partiet på Bolkesjø i 1994.
    Nei, det ble han ikke. Han forlot politikken, men ble ikke kastet ut. Ellen Wibe, nestleder fra Namsskogan, ble derimot tuppet ut.

Du burde lese deg opp, når du argumenterer mot noe du ikke har peiling på. Å være Høyre-mann gir ingen pondus i seg selv.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det ble han ikke. Han forlot politikken, men ble ikke kastet ut. Ellen Wibe, nestleder fra Namsskogan, ble derimot tuppet ut.

Du burde lese deg opp, når du argumenterer mot noe du ikke har peiling på. Å være Høyre-mann gir ingen pondus i seg selv.
    Jeg hadde faktisk sjekket før jeg skrev innlegget. Skjøvet ut er kanskje mer presist enn kastet ut, men han var selveste kroneksemplet på de som forsvant ut den gangen.
    Wara satt på Stortinget fra 1989 til 1993. Wara var en av liberalistene i partiet, noe som skulle skape et motsetningsforhold til de verdikonservative. Han trakk seg fra rikspolitikken etter å ha takket nei til stortingsplass etter valget i 1993. Han meldte seg siden ut av Fremskrittspartiets Ungdom (FpU) i 1994 etter det opprivende landsmøtetBolkesjø samme år. Han arbeidet siden som kommunikasjonsrådgiver i PR-bransjen.[8]
    Frem mot landsmøtet i 1994 var det stor debatt i partiorganisasjonen om veien videre, med motstridende resolusjonsforslag fra Hagen-fløyen og liberalistene. På selve landsmøtet vant Hagen en klar seier, noe som resulterte i at nestformann Ellen Wibe trakk seg med øyeblikkelig virkning. I etterkant av årsmøtet brøt også fire av ti av Frps stortingsrepresentanter og en rekke andre tillitsvalgte med partiet, og et par måneder etterpå valgte ungdomsorganisasjonen FpU å legge ned seg selv på et ekstraordinært landsmøte.
    Kommunestyre- og fylkestingsrepresentant Liv Skrede forsvant etter det ekstraordinære landsmøtet i FpU,[78] og det samme gjorde Tor Mikkel Wara,[79]Ellen Wibe, Jan Erik Fåne og Petter Bjørheim.[67] Fylkestingsrepresentant i Hordaland Lene C. Møgster Løtvedt forlot FrP til fordel for Høyre i oktober.[80]
    Det er litt tynt med eksempler du har på normaliteten i å være i frådende opposisjon til politikken i det partiet man selv påstår å tilhøre.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde faktisk sjekket før jeg skrev innlegget. Skjøvet ut er kanskje mer presist enn kastet ut, men han var selveste kroneksemplet på de som forsvant ut den gangen.

Det er litt tynt med eksempler du har på normaliteten i å være i frådende opposisjon til politikken i det partiet man selv påstår å tilhøre.
    Han ble ikke tuppet ut, han valgte selv å forlate politikken. En mann det står respekt av. Deg står det tilsvarende lite respekt av, der du kommer drassende med Trump, Putin og å være seg selv nok- hvor forøvrig Høyre er ledende på feltet. En Høyre-mann, som i mangel på argumenter tyr til skremsler...Og hvorvidt jeg velger, sammen med mange andre å ta kampen om Ap's sjel innad i partiet, er vel helt opp til oss selv. Syns du ikke?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han ble ikke tuppet ut, han valgte selv å forlate politikken. En mann det står respekt av. Deg står det tilsvarende lite respekt av, der du kommer drassende med Trump, Putin og å være seg selv nok- hvor forøvrig Høyre er ledende på feltet. Og hvorvidt jeg velger, sammen med mange andre å ta kampen om Ap's sjel innad i partiet, er vel helt opp til oss selv. Syns du ikke?
    Det får du mene eksakt hva du selv vil om. Jeg synes bare det er rart å være så dypt i konflikt med sitt påstått eget partis politikk. Wara trakk konsekvensen av det og meldte seg ut av et parti som tok en annen retning enn han kunne stå for. Wibe, Skjervengen, Lunde og mange fler likeså. Du får bare fortsette med forsøkene dine på å konvertere AP til FrP-standpunkter. Lykke til.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.920
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det får du mene eksakt hva du selv vil om. Jeg synes bare det er rart å være så dypt i konflikt med sitt påstått eget partis politikk.
    Ap har alltid hatt en indre kamp, mellom venstre og høyre. Så er del vel også på tide å minne om at det var ditt parti, Høyre, som inviterte halv-fascistene Frp inn i regjering. Så du kan gjerne slutte med tøvet om å sammenligne mine meninger med Frp's. Ta det opp med fru Solberg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn