Som nevnt fra før, strømrens kan hjelpe om man har problemer med strømnettet. Om strømmen er din, så vil man mest sannsynlig ikke få så veldig mye forskjell. De på vestlandet har et annet strømnett enn resten av Norge, og mest sannsynlig vil de (i likhet med Uganda?) Merke stor forskjell med strømrens. Resten av landet har ikke nødvendigvis like store utfordringer, og der det også er mye industri i nærheten kan være påvirket.
Derfor sier jeg, få en måling på strømmen der du bor! Så har man et utgangspunkt i hva som må gjøres. Å bare hive på alt mulig dilldall bare fordi det står "audiofilt lydutsyr" på det kan gjøre vondt verre. Å legge øret imot kontakten sier ingenting om superharmoniske som Ymir snakker om, eller jordfeil/støy for den saks skyld.
Jeg vet ikke hva som ødelegger hobbyen mest, om det er de påtatte audiofile lydmerkene som gjør like påtatte underverker for lyden eller at fakta faktisk kommer frem om de produktene som ikke fungerer eller gjør slikt som tenkt? Det er massevis av annet strømutstyr som gjør en knakende god jobb fra andre merker som man VET fungerer også, som faktisk spesialiserer seg på strøm.
At en enkel strømskinne blir solgt som strømfilter fra enkelte audiofile merker sier jo sitt..
Fordelingsnettet i Norge,
Ca. 14-15 % TN nett.
TT nett, Agder og noen få kommuner i Rogaland.
Resterende har IT nett. + Albania
Ser en bort i fra Tung industrien, gruvedrift, smelteverk etc vil støy kilder fordeles rimelig likt.
Det som betyr noe her er hvor stivt nettet er.
Fordelingstrafo sin kortsluttning ytelse,
mer forståelig, dens størrelsen.
Jo større jo mer "sluker den unna" støy.
En PQ måling, spenninskvalitet, trenger ikke fortelle alt. Den måler slik forskrift, FoL, sier.
Hva som er av støy fra egen installasjon måles ikke.
Audiofile nettfiltre gjør lite og ingenting med støyfrekvenser, harmoniske, i område der forskrift om leveringskvalitet, Fol, gjelder.
Årsak til at nettfiltre kan gjøre vondt verre?
Schaffner og Schurter er nok ikke noe bedre enn audiofile filtre, og gode industrifiltre er dyre de også. En får schaffner filter til
10 000kr pr stk..
Og både industri filtre og audiofile flitre lider av samme problem. Kildeimpedansen.
Skulle en forsøke seg på å filtrere supraharmonics bredt vil virkning der også ha samme virkning mht kilde impedans.
Uten å være sikker, men på noen bilder jeg så av Isotek kunne det se ut til at det var ett LCL filter. Det er mindre sensitivt ovenfor kildeimpedansen.
Hvor finner en slike filtre hos det "seriøse"
Som produserer industrifiltre?
Jeg har ikke funnet noen.
Det jeg har funnet er en tommelfingerregel hos Schaffner som sier at ved lav kilde impedans er LCL filtre tingen.
Grunnen til at en ikke finner slike i katalogen er kostnad. Kondensatorer er billigere enn store spoler.