Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Javel. Hvorfor?

Jeg har prøvd å lese meg opp, men finner ingen sammenheng mellom interharmonics og problemer med å regulere spenningen i et DC power.
    Kan ikke du forklare hva som skjer da?
    Nå fant du da linken.
    Sammenheng, men den beskrivelsen fra IEEE mener du ikke er riktig.

However, interharmonics,which are not synchronized, do affect the peak amplitude of theAC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor varies from one cycle to another, resulting in anincrease in the fluctuation upstream of the regulator and, sincethis fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.

Det jeg ba deg lese deg opp på var
    Supraharmonics, primary and secondary emission, da supraharmonics i secondary tilstand heller ikke er synkron med grunnfrekvens, og kan også ende opp som intermodulation. Dette kan en finne på DC siden, dette sier Tim Slangen.

There are different sources of supraharmonic emissions. In general, all devices with converter-based power electronics emit supraharmonics to a certain extent, as an artifact of the conversion from AC to DC or vice versa. In this research, only the effects on the power quality at the AC side are presented. Nevertheless, effects on the DC side can be present but fall outside the scope of this research.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.586
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Flotte grafer. Alle har senter rundt 1 MHz. 🤔
    Har du noen som viser detaljer nede i det hørbare området?
    Det er vel ymirs poeng, disse filtrene demper maksimalt rundt 1 MHz, men demper lite i audiobåndet (0,00-0,02 MHz) og kan til og med ha en resonansfrekvens med positivt gain like over audiobåndet, som disse grafene viser. Eksakt frekvens og amplitude på resonansen kan godt avhenge av detaljene i hva som er koblet til rundt den.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.586
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    […] heller ikke er synkron med grunnfrekvens, og kan også ende opp som intermodulation.
    Intermodulasjon på AC-siden. Han skriver at i denne artikkelen ser han bare på AC-siden. Han skriver også at det kan være effekter på DC-siden, men er krystallklar på at det er ikke omtalt i denne artikkelen (Iflg ditt eget sitat).
    1675964888885.png

Det er ingen ting der som tyder på at dette skaper intermodulasjonsforvrengning på et audiosignal.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Intermodulasjon på AC-siden. Han skriver at i denne artikkelen ser han bare på AC-siden. Han skriver også at det kan være effekter på DC-siden, men er krystallklar på at det er ikke omtalt i denne artikkelen (Iflg ditt eget sitat).
    Vis vedlegget 891322

Det er ingen ting der som tyder på at dette skaper intermodulasjonsforvrengning på et audiosignal.
    Det jeg ville henvise til var at det kan være effekter på DC siden på tilsluttede laster,
    Og at supraharmonics kan ende opp som intermodulation på AC siden og at supraharmonics i form av second emission ikke er synkron med grunnfrekvens.

Men skal en se nærmere på den forsterkning av støy som skjer med Anzus filteret bør en vel se litt på kapsitans en der.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.586
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen på Ansuz-tingen og alle andre strømfiltre jeg har sett er at disse reklamerer med at de aktivt injiserer støy i motfase ved «nøye utvalgte frekvenser». Om den kretsen går bananas kan nærmest hva som helst skje, og det gjør det tydeligvis også.

Alle disse små spolene består tydeligvis av pluss og minus tvinnet sammen før spolen snelles opp, så det er kapasitans og induktans i mengder. Hva som er i serie og parallell med hva aner jeg ikke.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.682
    Sted
    Kongsberg
    Nå fant du da linken.
    Sammenheng, men den beskrivelsen fra IEEE mener du ikke er riktig
    Har ingen grunn til å tvile på at det står der er riktig. Det er godt forklart hvordan spenningen kan fluktuere med en annen ( og lavere ) frekvens enn 50Hz.
    Det jeg sliter med å forstå er hvordan disse fluktueringene skal kunne påvirke et audiosignal. Det skulle virkelig være et snålt konstruert produkt som er så avhengig av at alle 50Hz pulsene har nøyaktig samme amplitude.

Så da ber jeg deg igjen. Kan du forklare meg hva jeg ikke forstår?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Har ingen grunn til å tvile på at det står der er riktig. Det er godt forklart hvordan spenningen kan fluktuere med en annen ( og lavere ) frekvens enn 50Hz.
    Det jeg sliter med å forstå er hvordan disse fluktueringene skal kunne påvirke et audiosignal. Det skulle virkelig være et snålt konstruert produkt som er så avhengig av at alle 50Hz pulsene har nøyaktig samme amplitude.

Så da ber jeg deg igjen. Kan du forklare meg hva jeg ikke forstår?
    Nå står det til slutt at dette påvirker utstyret,noe du tydeligvis ikke er enig i. Så da får det være med det.
    Utstyret til Shy blir helt tydelig påvirket.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Nå står det til slutt at dette påvirker utstyret,noe du tydeligvis ikke er enig i. Så da får det være med det.
    Utstyret til Shy blir helt tydelig påvirket.
    Men under musikkavspilling var det ikke hørbare forskjeller på lyden. Det måtte i så fall være på stillepartier på lavt volum.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.586
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå står det til slutt at dette påvirker utstyret
    Det står ikke noe i den lenkede artikkelen om hva som eventuelt skjer på DC-siden, bare at det «kan», og at det ikke er et tema her. Eksemplene i artikkelen på utstyr som kan påvirkes er alle AC, som induksjonsplater, strømmålere, osv.

Legg også merke til at støykildene her var elbiler av lik type som lader samtidig, og at beating og intermodulasjon er mellom inverterne i disse. Om det hadde stått noe om DC-siden her ville det handlet om lade- og levetid på elbilbatterier, ikke audiokomponenter med lineære eller switch mode strømforsyninger.

Interessant artikkel, men den handler om noe annet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.383
    Forskjellen på Ansuz-tingen og alle andre strømfiltre jeg har sett er at disse reklamerer med at de aktivt injiserer støy i motfase ved «nøye utvalgte frekvenser». Om den kretsen går bananas kan nærmest hva som helst skje, og det gjør det tydeligvis også.

Alle disse små spolene består tydeligvis av pluss og minus tvinnet sammen før spolen snelles opp, så det er kapasitans og induktans i mengder. Hva som er i serie og parallell med hva aner jeg ikke.
    Jeg stiller igjen spørsmålet hvordan de skal kunne fungere som strømrens når de kun er oppgitt å operere med spenninger?

La oss si at de injekterer strøm i de spolene for faktisk lage et motfasesignal. Hvordan sikrer de at de ikke pøser på med for høy strøm og dermed genererer samme problem, men med motsatt fase?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.586
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg stiller igjen spørsmålet hvordan de skal kunne fungere som strømrens når de kun er oppgitt å operere med spenninger?

La oss si at de injekterer strøm i de spolene for faktisk lage et motfasesignal. Hvordan sikrer de at de ikke pøser på med for høy strøm og dermed genererer samme problem, men med motsatt fase?
    Aner ikke. Komponentene på kretskortet ser ut som opamper, og trådene til disse spolene er nokså tynne. Det er ikke veldig mye sjanse for at det der gjør så veldig mye nytte for seg med 240 V og litt strømtrekk som skal «korrigeres». Den magiske røyken ville slippe ut ganske fort.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    En mulig forklaring, dessverre funker ikke linken til IEEE rapporten.

Supraharmonics er heller ikke synkron med grunnfrekvens i "second emission".
    Støy komponenten er synkron ved kilden.

similar analysis can be done relating the peak voltagedeviations with interharmonic frequency. The interface between electronic equipment and the AC power system is the DC powersupply comprising rectifiers, a capacitor and a regulator. The presence of the rectifiers ensures that only the AC voltage peakscharge the capacitor voltage. Since, from one cycle to another,these peaks always reach the same amplitude, the regulator corrects the fluctuations at the capacitor terminals.The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the fundamental of the power system. However, interharmonics,which are not synchronized, do affect the peak amplitude of theAC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor varies from one cycle to another, resulting in anincrease in the fluctuation upstream of the regulator and, sincethis fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.

Eller John Curl versjon.

Vis vedlegget 891264
    Jeg sjekket for ordensskyld primær til sekunderkapasitansen på den ringkjernen jeg brukte over til å måle nettspenningen (Noratel 20VA 2X9VAC). Den er under 300 pF. Jeg kontrollmålte også et par kondensatorer på hhv 220 pF og 1nF og måleinstrumentet er «innafor». Andre trafoer kan ha litt annen viklingsteknikk og større trafoer kan ha større gjensidig areal mellom viklingene. Men 300 pF har fint lite og ingen ting å si for primær/sekundærkoblingen under noen 10-talls MHz. Grunnen til å redusere denne koblingen er med andre ord mer knyttet til radiofrekvent støy, og ikke supra harmoniske i området 2k til 150k Hz. EDIT sjekket i forbifarten også en Noratel 50VA 2X24VAC trafo, den har like under 600 pF mellom primær og sekundær.

Når det gjelder om disse supraharmoniske er synkrone eller ikke ift nettfrekvensen så har det fint lite å si for ei lineær strømforsyning dersom støyen er mer eller mindre kontinuerlig, siden periodetidene for de aktuelle frekvensene er langt lavere enn grunnfrekvensen slik at det uansett vil vær «mange» bølgetopper og daler, innenfor ladepulsen over likeretterne. Det er også et spørsmål om hvor mye de supraharmoniske utgjør relativt til nettspenningen. I designet av ei god lineær strømforsyning til en lavnivå forsterker, så er det uansett en pen serie med marginer en må ta hensyn til: Normert nettspenning er som kjent 230 VAC +/- 10 pst. (209-253 VAC). Det er lurt å designe for en noe større margin for å unngå overraskelser ved periodisk unormal nettspenning og spontane overspenninger. Dernest så har alle vanlige trafoer en høyere ubelastet spenning enn ved nominell maksimums last. For små trafoer kan det «typisk» være i området 10-30 % «overspenning» når den er ubelastet. Den nevnte Norateltrafoen har +25 %, eller nominelt 2X11,3 VAC ubaleastet mot 2X9VAC ved full last. Dvs at en bør dimensjonere spenningstoleransene ca 50% overspenning og kanskje ned mot 20% underspenning. Deretter kommer likeretting, glatting og regulering. Vanlige lineære regulatorer bør i normal drift aldri utsettes for en spenning inn som er mindre enn spenning ut + minste regulerte spenningsfall (la oss si 3V), dvs bunnpunktet for uregulert DC+rippel selv med den laveste nettspenningen inn (la oss si 200VAC for 15% margin mot 230) ikke bør være mindre enn regulert spenning +3V. Legg til at de fleste regulatorer yter en smule bedre med et større minste spenningsfall (la oss si 5V).

For eksemplets skyld her er et par simuleringer av den nevnte Norateltrafoen med likeretter 22 mF ladelytter og ei last på 100 ohm. Bildet viser AC ut av trafoen og ladepulsene. Trafoen er simulert med 11,3VAC ubelastet og en seriemotstand på 2,1 ohm:
    1675973313997.png

De burgunderrøde kurvene er for ren sinus. Den grønne og blå kurven er en ren sinus med en overlagt 2,01 kHz firkant på +/- 0,5 V som kanskje er et perverst eksempel på supraharmonisk som er «usynkron» med nettspenningen. Kurvene med størst spenn er for spenningen, toppene flater ut siden det er simulert med en seriemotstand i sekundærviklingen på 2,1 ohm (jf. 25 % overspening uten last). Ladepulsene for sinus+firkant, blå kurve, har ganske mange skarpe og høyfrekvente «kanter». Resultatet på DC-siden er
    Ren SinusSinus & Firkant
    RMS8,65 V8,72V
    Rippel (RMS)0,009 V0,0094 V
    Rippel P-P0,029 V2,41 V
    Gitt at forstyrrelsen er kontinuerlige «signaler» så hadde det vært et vesentlig større problem om de var lavere i frekvens enn 2k-150k Hz.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Mye rot her.
    @Asbjørn jeg siktet til IEEE raporten,
    siste setning. Det påvirker sies det

Consequently, recharging of the capacitor varies from one cycle to another, resulting in anincrease in the fluctuation upstream of the regulator and, sincethis fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.

Som du sier, og hva jeg referer til i rapporten til Tim Slangen. Du finner det på DC siden. (supraharmonics)

John Curl. Alle kildene for støy han nevner, vel det er fremdeles den dag i dag hovedkilde for supraharmonics.
    Hans løsning er R core på det problemet.

Ved uenighet med disse to rapportene, IEEE og Tim Slangen, og hva John Curl sier og har erfart, sikkert også målt, hvorfor ikke ta det opp med de, i IEEE og med Curl i AES?
    De kan dette bedre enn meg, men dere holder jo på følgerne dere her ved å spørre meg. Men regner med at dere aldri vil ta den debatten med disse, der den vel egentlig hører hjemme, på lik linje med mqa debatten. Jeg spør mine kontakter og får forklaringer og svar. Det holder for meg så lenge svarene jeg får stemmer med hva som skjer i praksis. Jeg er så gammel at jeg gir katten i hva en liten håndfull her mener så lenge denne lille håndfull sine svar ikke stemmer overens med mine erfaringer.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Tror det var mye du ikke skjønte.

For meg så ser det ut som det du legger frem kun er klipp og lim fra andre. Det være seg fritt fra forskningsdokumenter, til "noen som følger din sak", noen du prater med til noen som målte et eller annet et sted. Du velger fritt hvem du hører på, du har definert sannheten.

Genial måte å argumentere på sånn sett, fordi du kan legge frem nesten hva som helst og du tar jo faktisk aldri feil.
    -Skulle noen bevise det du legger frem som feil, så er det jo ikke du som tar feil; de som du da kan skylde på tar feil, er de du har klippet textene fra.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Tror det var mye du ikke skjønte.

For meg så ser det ut som det du legger frem kun er klipp og lim fra andre. Det være seg fritt fra forskningsdokumenter, til "noen som følger din sak", noen du prater med til noen som målte et eller annet et sted. Du velger fritt hvem du hører på, du har definert sannheten.

Genial måte å argumentere på sånn sett, fordi du kan legge frem nesten hva som helst og du tar jo faktisk aldri feil.
    -Skulle noen bevise det du legger frem som feil, så er det jo ikke du som tar feil; de som du da kan skylde på tar feil, er de du har klippet textene fra.

Klipp og lim er genialt for dyslektikere.
    Vel, mine kontakter var tilstede i halvannet til to år med elspec, hioki, medcal dranetz +++, de rekne for å være blant de fremste ang PQ og professor Rønnberg forklarte villig vekk ang supraharmonics, sendte greie rapporter etc.
    Så jeg referer til hva de forklarer. Om det menes at de ikke kan sitt fag får så være.
    For min del var det lærerike år.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.586
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ingen som mener det er noe feil ved hva hverken Rönnberg eller andre har sagt og skrevet, men det er spranget fra hva som skjer i den analysen på AC/primær-siden via hva som skjer på DC/sekundærsiden av PSU og videre ut på audiosignalet som er litt krevende å henge med på. En eventuell pipetone ved f eks 1 kHz på strømnettet vil normalt undertrykkes med godt over 100 dB tilsammen via strømforsyning og elektronikkens PSRR.

Som vist i spektra fra ASR vil grunnfrekvensen 50/60 Hz og de første par overtonene såvidt stikke opp av støygulvet, et sted nede ved -145 dB eller så på bra komponenter. Nettbåren støy er ikke i nærheten av å ha like stor amplitude som selve nettfrekvensen, kanskje bare ensifrede prosent, dvs ned enda 30-40 dB fra nettfrekvensen. Da er man bra langt nede i støygulvet selv i state of the art komponenter.

Eksempel, en preamp:
    1675981387807.png

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.135
    Mye rot her.
    @Asbjørn

John Curl. Alle kildene for støy han nevner, vel det er fremdeles den dag i dag hovedkilde for supraharmonics.
    Hans løsning er R core på det problemet.
    John Curl lidenskapelig promoterte bybee svindelen i lengre tid til på diyaudio.com også, til alles latter når innholdet ble avslørt.
    har ikke link til det nå, men under referer han til Jack Bybee.

Vedlegg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.650
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    John Curl var en interessant person å følge, etterhvert med noen totalt "no compromise" konstruksjoner, som Blowtorch.. om det strengt tatt har noe for med et helfrest alukabinett eller bare gimmick er en annen sak.... men da han hev seg på lag med Jack Bybee, - quantum purifiers, cryo og hele humbugrekka, - mistet jeg interessen...

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.118
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg tror faktisk ikke alle disse røverne er bevisst ute etter å lure folk heller. Jeg er sikker på at flere av disse mikrobryggeriene er overbevist om at de har løst noen problemer og bare ønsker å dele det med oss. For se på kundene deres, de er jo like frelste og overbeviste om diverse produkters fortreffelige egenskaper, selv om det beviselig bare er tøv.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.118
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tja, noen ønsker å lure, andre er lettlurte - tenker jeg.
    Nja, sett en del intervjuer med div eks kultmedlemmer i det siste og det de forklarer og forteller om sine opplevelser er påfallende likt det som skjer her. Ikke alt som starter med onde hensikter og jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å kalle folk rundt seg lettlurte bare fordi de lures av andre ting enn en selv.

Tross alt en stor del av befolkningen vår som fortsatt tilber en røver naglet på et kors.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.795
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nja, sett en del intervjuer med div eks kultmedlemmer i det siste og det de forklarer og forteller om sine opplevelser er påfallende likt det som skjer her. Ikke alt som starter med onde hensikter og jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å kalle folk rundt seg lettlurte bare fordi de lures av andre ting enn en selv.

Tross alt en stor del av befolkningen vår som fortsatt tilber en røver naglet på et kors.
    Du blander, han var ikke en røver....

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.118
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gidder ikke... kommer ikke til å bli enige uansett, du kan forvare strømrens så tar jeg meg av han andre.
    I rest my case, men gjentar: Vær forsiktig med hvem du kaller lettlurt. Johannes 8:7

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er så gammel at jeg gir katten i hva en liten håndfull her mener så lenge denne lille håndfull sine svar ikke stemmer overens med mine erfaringer.
    Og der ligger vel roten av problemet. Dette er jo et forum der mange deler erfaringer, og ikke minst kunnskap.
    Det er mange her inne med massevis av god kunnskap om elektronikk, og ikke minst erfaringer. At så utrolig mange er så redde for at teorien stemmer overens med praksis når det kommer til strøm er skremmende lesing. Erfaring løser ikke nødvendigvis alt, av og til må man faktisk skaffe seg kunnskap på andre måter som innebærer læring og igjen skaffe seg flere og nyere erfaringer. Gamle erfaringer trenger heller ikke å stemme med nye erfaringer, når man får mer kunnskap så kan man enklere resonere seg til hvordan man løser det og kanskje på en enklere måte enn man gjorde før. Har man et problem, så kan det jo være lurt å finne den faktiske roten av problemet.
    Det er ikke alltid det er strømmen som kommer fra veggen sin skyld at alt låter dritt.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.321
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 891322

Nettopp , hvorfor viser ikke en eneste leverandø av strømrens en måling av DC siden og støymåling på UTgangen av forsterket/ ellhva nå det er som forsynes av strømproduktet. ? Tror de vi vil ha problem med å se noen effekt kanskje ?

Til og med effekten av legemidler kan dokumenteres…her er et nylig medisinsk mirakel dokumentert
    7B741927-46DC-4265-B93E-6D2D773B006C.jpeg
    9E176865-5D4B-4021-B443-DE8898059AF7.jpeg
    CEF8D44D-4327-4791-85CE-56677570DBBE.jpeg

271B1B4D-6E6A-44B1-9CFA-E35E8B0D4493.jpeg

Vedlegg

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    @ymir Hvordan fungerer dette sa du? Til nå har du bare name dropped, lagt ut linker, klippet og limt og bedt folk lese seg opp på ting.

Hva om du selv forklarer dette? For du kan ikke referere til at folk "lager en smørje" eller "ikke forstår" om du selv ikke kan by på et svar med nogen lunde vitenskapelig forankring. Og, bare så det er helt klart, linker og innklippede sitater er ikke en forklaring. Name dropping er ikke vitenskapelig forankring, og å be noen lese seg opp på ting er direkte latterlig så lenge du selv ikke har satt deg inn i virkemåten til det du legger til grunn.

Så, her er spørsmålet en gang til:

Jeg har prøvd å lese meg opp, men finner ingen sammenheng mellom interharmonics og problemer med å regulere spenningen i et DC power.
    Kan ikke du forklare hva som skjer da?
    Prøv nå å svare uten en link, uten å klippe inn noen andres ord, uten å referere til en person som har sagt, og uten å be noen lese seg opp på noe som helst.

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Her er en video jeg kom over som egentlgi setter punktum for om strømrens fungerer eller ikke. Selv via mine Bose PC høyttalere er det lett å høre forskjell. Den bedre av disse to strømfordelerne gir åpenbart bedre lyd. Det er så lett å høre at det for meg blir noe litt tragikomisk over det hele om man fortsatt tviholder på at strømrens bare er svada, svindel osv.

Her er videoen, mulig den er delt på foraet her tidligiere.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Har blitt ett jævla troll forum detta.. herregud for noe søppel
    Denne tråden er ikke problemet, det er alle tråder som kunne vært interessante og begynner interessant blir ødelagt av troll.
    Ja, det er helt sant.. sollys hjelper visstnok 😊
    Hvor godt synes du selv dine tre inlegg her er med på å løfte kunnskapsnivået på forum og denne strømrenstråden?

Selv er jeg imponert over enkeltes tolmodighet og kunnskapsnivå her (Snickers-is, Asbjørn, Armand, KJ) , men man må kanskje ha et visst teknisk grunnlag innen elektronikk i bunn for å gjenkjenne dette...?

Ellers er illustrerer slike videoer som dette vel også noe av problemstillingen med trådens tema.

Synes ellers Snickers-is kom med en ganske god "konklusjon" her.

Filter på AC-siden i produkter med DC-strømforsyning brukes til å begrense støyen som genereres på nettet på grunn av produktets strømforbruk. Skal man forbedre produktets ytelse løser man det på DC-siden. Om trafoen støyer byttes den til en trafo av bedre kvalitet. Sliter man med strømbrudd er det UPS som gjelder.

Hvis man forsøker å løse ting på en annen måte er det veldig mye mindre effektivt og veldig dyrt.

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.795
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hadde litt støy i høyttalerne med den gamle effektforsterkeren, kjøpte supra dc-blocker, det hjalp en del....
    Null støy i høyttalerne med den nye effektforsterkeren, solgte supra dc-blocker, det hjalp en del.....
    Forstår i hvert fall ikke grunnen med å ha strømrens osv, hvis en ikke har hørbar støy i systemet.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    16
    Her er en video jeg kom over som egentlgi setter punktum for om strømrens fungerer eller ikke. Selv via mine Bose PC høyttalere er det lett å høre forskjell. Den bedre av disse to strømfordelerne gir åpenbart bedre lyd.
    Jeg hører ingen forskjell så punktum er også satt for min del.
    PS. Man behøver ikke lyttetest, bare mål signalet på utgangen til forsterkeren og hvis det ikke er forskjell der så er det ikke forskjell på lyden.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Her er en video jeg kom over som egentlgi setter punktum for om strømrens fungerer eller ikke. Selv via mine Bose PC høyttalere er det lett å høre forskjell. Den bedre av disse to strømfordelerne gir åpenbart bedre lyd. Det er så lett å høre at det for meg blir noe litt tragikomisk over det hele om man fortsatt tviholder på at strømrens bare er svada, svindel osv.

Her er videoen, mulig den er delt på foraet her tidligiere.

Kvalifiserer ikke slike borti natta utsagn, utestengelse?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn