Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Men hvis naboen plugger inn en Snåsamagic RS9000 cleanpower så kan det krasje med alle Anuz og Nordost-greiene, da er det nye 2 millioner år med prøv og feil. Bare å håpe at ikke naboen plugger den ut igjen i løpet av de neste 2 millioner årene, eller snur støpselet.

Jaggu flaks den metoden er helt uten bivirkninger.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen er at eq er full av bivirkninger.
    En av bivirkningene er at det forbedrer lyden... Eller tror du virkelig at noen i det hele tatt sitter med strømrens produkter for å kjøre EQ på musikken når de mixer/produserer musikk?

L

larsmartin

Gjest
    Det gir jo en ekstra dimensjon til hobbyen når man kan jobbe med tuning av strømnettet. Bare så dumt at man må ha forsterkere over en viss prisklasse skal dette fungere.
    Du får ta deg en tur, kanskje du endrer oppfatning!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Mange av oss har testet, målt og hørt at slikt fjas ikke virker. Vi har holdt på med dette i 20 år, noe enda lenger, og vi har fortsatt ikke sett eksempler som underbygger slike påstander. De fleste av oss holder fortsatt et åpent sinn og tester på nytt og på nytt, gjør simuleringer, sjekker hva som er mulig, og tester enda mer.

Du begynte med hifi for få år siden, med et gigantbudsjett, og stiller null kritiske spørsmål. Du er bare bastant og forteller hvordan verden fungerer uten noen sinne å underbygge det med annet enn din egen forventningsbias som strengt tatt ikke tjener til noe annet enn å gjøre absolutt alle dine påstander usannsynlige.

Så igjen, hvorfor er det alle andre som skal endre mening?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Skal man få fikset med strøm en gang for alle så er det en ting som gjelder:

Få en elektriker til å koble opp en slik en, da slipper man strøm tull fra naboer. At det er så få som gjør dette skjønner jeg ikke, om strømrens visstnok skal være så viktig. Er det fordi det mangler ordene highend og hifi i samme setning som produktet!?

P

parafinoksen

Gjest

Få en elektriker til å koble opp en slik en, da slipper man strøm tull fra naboer. At det er så få som gjør dette skjønner jeg ikke, om strømrens visstnok skal være så viktig. Er det fordi det mangler ordene highend og hifi i samme setning som produktet!?
    Hva ville en sånn trafo pluss arbeid kostet?

L

larsmartin

Gjest
    Mange av oss har testet, målt og hørt at slikt fjas ikke virker. Vi har holdt på med dette i 20 år, noe enda lenger, og vi har fortsatt ikke sett eksempler som underbygger slike påstander. De fleste av oss holder fortsatt et åpent sinn og tester på nytt og på nytt, gjør simuleringer, sjekker hva som er mulig, og tester enda mer.

Du begynte med hifi for få år siden, med et gigantbudsjett, og stiller null kritiske spørsmål. Du er bare bastant og forteller hvordan verden fungerer uten noen sinne å underbygge det med annet enn din egen forventningsbias som strengt tatt ikke tjener til noe annet enn å gjøre absolutt alle dine påstander usannsynlige.

Så igjen, hvorfor er det alle andre som skal endre mening?
    Har drevet med hifi like lenge som deg. At pluggene for 20 år siden ikke hadde funksjon kan godt være, men TC-3 er det viktigste komponent i mitt anlegg.

L

larsmartin

Gjest

Har prøvd noratel 3kw mot isovolt, kan ikke sammenlignes med hva de gjør med lyden. Vet ikke om kvaliteten på trafo er veldig avgjørende.

Samme med schaffner filter, ikke i nærheten av filter laget for audio.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Så hva er forskjellen på disse to tegningene?

1678455032604.png

1678455089266.png

Den første, to SEPERATE jordingspunkter. Den siste, sammenføying av jord fra sekundær til primær.

Den første, seperat jord så slipper man bort fra jordproblemer fra naboen og kun det på eget nett som berører denne jordingen og her har man et galvanisk skille med et nytt 0-punkt fra trafo til egen privat jord. Best practise.

Den andre, her får man alle jordfeil naboen kan ha og 0-punktet på sekundærsiden er felles med denne så her er det galvaniske skillet brutt. Ikke slik dokumentasjonen på trafoene er, slenger man på en Jording 2 i tillegg i dette tilfellet så har man en jørdsløyfe. Her kommer man bedre utav det ved å bare fjerne trafo, da slipper man jordsløyfe som lager støy og jordproblemene naboene har får man uansett.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd noratel 3kw mot isovolt, kan ikke sammenlignes med hva de gjør med lyden. Vet ikke om kvaliteten på trafo er veldig avgjørende.

Samme med schaffner filter, ikke i nærheten av filter laget for audio.
    3kw.... Igjen så snakker du om tulleprodukter.
    Denne jeg snakker om er 50KVA! 11,5KW grovt regnet på 230V, og er vel ganske standard for en hel husholdning totalt og ganske likt det du er forsynt med fra før fra elverket. Om man går noen steg opp til 80KVA så er det ikke all verden med prisforskjell heller mest sannsynlig.

L

larsmartin

Gjest
    3kw.... Igjen så snakker du om tulleprodukter.
    Denne jeg snakker om er 50KVA! 11,5KW grovt regnet på 230V, og er vel ganske standard for en hel husholdning totalt og ganske likt det du er forsynt med fra før fra elverket. Om man går noen steg opp til 80KVA så er det ikke all verden med prisforskjell heller mest sannsynlig.
    Har ikke prøvd den store, bør funke bra den!

P

parafinoksen

Gjest
    Når det gjelder effekt av pluggene blir ord fattige.
    Jeg har aldri testet eller målt disse pluggene, så jeg skal ikke påstå noe i ene eller andre retningen. Men jeg synes bare det er så underlig at når du først er så opptatt av dette med strøm og har såpass romslig budsjett, at du ikke får gjort dette ordentlig. Alle disse remediene som dyttes inn etter lyttemetoden, virker i beste fall provisorisk.

L

larsmartin

Gjest
    Jeg har aldri testet eller målt disse pluggene, så jeg skal ikke påstå noe i ene eller andre retningen. Men jeg synes bare det er så underlig at når du først er så opptatt av dette med strøm og har såpass romslig budsjett, at du ikke får gjort dette ordentlig. Alle disse remediene som dyttes inn etter lyttemetoden, virker i beste fall provisorisk.
    En kan kjøpe ansuz mainz8. Har prøvd i flere prisklasser. De dyre gjør litt for mye og tar litt liv av friskheten i lyden, med plugger kan en tune akkurat til balansen en liker.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.378
    @larsmartin - Når man leser denne tråden blir man litt nyskjerrig på noe av basisoppsettet ditt.
    - Vet du om preampen din bryter kontakt til skjerm i RCA kontaktene? Eller benytter du kanskje ballansert kabelføring mellom alle apparetene?
    - Er streameren din koblet til nettverket med wifi, optisk eller ethernettkabel? Om det er ethernet er det da STP eller UTP?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.702
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvor lenge jeg hadde lyttet med kun amp og høyttalere. Da måtte en nok ha er godt dempet rom for å holde ut hardheten og forvrengningen.
    Men å lytte til musikk bare med TC-3, det fungerer for deg altså... Ikke rart du hører støy som ikke finnes....

• Haha
    Reaksjoner: KMR

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvor lenge jeg hadde lyttet med kun amp og høyttalere. Da måtte det blitt et godt dempet rom for å holde ut hardheten og forvrengningen.
    Det hadde nok uansett gitt bedre resultat og vært rimeligere i lengden, med et godt dempet rom..

L

larsmartin

Gjest
    @larsmartin - Når man leser denne tråden blir man litt nyskjerrig på noe av basisoppsettet ditt.
    - Vet du om preampen din bryter kontakt til skjerm i RCA kontaktene? Eller benytter du kanskje ballansert kabelføring mellom alle apparetene?
    - Er streameren din koblet til nettverket med wifi, optisk eller ethernettkabel? Om det er ethernet er det da STP eller UTP?
    Alt er fullbalansert. Hele anlegget er galvanisk skilt på strøm og nettverk. Melco s10 switch på teknisk og ved anlegget er et must. Rett fra Asus router til melco s-10 er ikke bra selvom det er fibernettverk. Tydelig sender og mottaker er veldig viktig og samme merke med eksterne strømforsyninger er å foretrekke.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tydelig sender og mottaker er veldig viktig og samme merke er å foretrekke.
    Så.. Inkompatibilitet på lag1 OG lag2? Enda en grunn til å holde seg unna tullenettverk fra "highend" produsenter.. Nettverk har vært standardisert siden 90-tallet, om noe ikke holder standarden så vil det ikke fungere, rett og slett. Det er så enkelt, enten fungerer det eller så fungerer det ikke. Merket har ingenting å si, her er det kun snakk om ustabilitet isåfall og da er det bare å pælme hele boksen om den ikke takler å motta og sende data stabilt. Å anbefale i hytt og pine slike produkter som du gjør synes jeg er utrolig merkelig. Heldigvis så har ikke tulleprodusentene kunnskap nok til å fikle med routere, disse er det også er viktig at blir oppdatert pga. sikkerhet, switcher er det ikke så viktig for sånn sett.

P

parafinoksen

Gjest
    Vet ikke hvor lenge jeg hadde lyttet med kun amp og høyttalere. Da måtte det blitt et godt dempet rom for å holde ut hardheten og forvrengningen.
    Så fiks det, da vel. Gjør som Espen L., og få montert opp fine, diskré akustikkplater.

L

larsmartin

Gjest
    Så.. Inkompatibilitet på lag1 OG lag2? Enda en grunn til å holde seg unna tullenettverk fra "highend" produsenter.. Nettverk har vært standardisert siden 90-tallet, om noe ikke holder standarden så vil det ikke fungere, rett og slett. Det er så enkelt, enten fungerer det eller så fungerer det ikke. Merket har ingenting å si, her er det kun snakk om ustabilitet isåfall og da er det bare å pælme hele boksen om den ikke takler å motta og sende data stabilt. Å anbefale i hytt og pine slike produkter som du gjør synes jeg er utrolig merkelig. Heldigvis så har ikke tulleprodusentene kunnskap nok til å fikle med routere, disse er det også er viktig at blir oppdatert pga. sikkerhet, switcher er det ikke så viktig for sånn sett.
    Nettverket funker uansett hvilke router, men det låter dritt( digitalt). Fjernes støy på hele digital delen av anlegget kommer en nærmere analog lyd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn