Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange watt har topping på 1 og 2 Ohm? Hvor mye har apex om vi går over på klass b?

Mottar du profitt ved salg topping eller er medeier?
    Se spec sheets og ASR-test som jeg allerede har linket til. Høyttalerne dine er forøvrig hverken 1 eller 2 ohm, men nominelt 6 ohm. Ytelse i 1 ohm er ikke noe du noensinne merker noe til. Høyttalerne dine har 91,5 dB følsomhet. Slipper du på dem 100 W har du 111,5 dB SPL. Hvor høyt spiller du, egentlig?

Edit: Lillebroren R-8, laveste impedans 2,5 ohm. Moderat tungdrevne i bassen, men kompenseres ved høy følsomhet.
    1678178537381.jpeg

Nei, jeg har ingen økonomiske interesser her, kan derfor si eksakt hva jeg mener, men jeg er kanskje for beskjeden til å bruke Armands og mitt lille hobbyprosjekt Bifrôst som eksempel hele tiden. Den er på samme nivå som LA90.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange watt har topping på 1 og 2 Ohm? Hvor mye har apex om vi går over på klass b?

Mottar du profitt ved salg topping eller er medeier?
    Vel, hvor ofte har du 1 og 2 Ohm mener du på høyttalerne!? :rolleyes:
    Og var den ikke ren klasse A!?

L

larsmartin

Gjest
    Se spec sheets som jeg allerede har linket til. Høyttalerne dine er forøvrig hverken 1 eller 2 ohm, men nominelt 6 ohm. Ytelse i 1 ohm er ikke noe du noensinne merker noe til.

Nei, jeg har ingen økonomiske interesser her, kan derfor si eksakt hva jeg mener, men jeg er kanskje for beskjeden til å bruke Armands og mitt lille hobbyprosjekt Bifrôst som eksempel hele tiden.
    Ikke mange går så langt ned, men blir det Magnepan en dag er det bare å plugge i. Selvom ikke ht går så langt ned gir den jevnt med krefter også ved 2-3 Ohm.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.629
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har jeg ikke tenkt på , - men faktisk enig... Dersom man hadde sammenfattet alle faglige innlegg i denne og et par kabeltråder, så hadde det vært en god begynnelse på en haifai-lærebok.... At noen er mer faktaresistent enn andre, og noen på det stadiet som best kan sammenlignes med å putte fingra i ørene og jodle så snart noen prøver å si noe fornuftig, - er en annen historie.....

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Samtidig er jeg fristet til å takke LM for å fremprovosere alle de lærerike innleggene som han selv ignorerer :cool:
    Tja, krever nok sin kar å renskrive dette. En del feil og usikkerhet fra brainthrusten også.

Personlig har jeg lært mye mer om folket jeg tilsynelatende deler interesse med. De er som alle andre grupper, noen selvhøytidelige, noen rævdiltere og autoritetsdyrkende og mange som føler seg veldig glupe. Jeg har allerede fått mitt pass påstemplet av Isen: Brønnpisser.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Den eneste reelle fordelen med klasse A er at den fungerer som en shuntregulator og dermed ikke stiller like store krav til strømforsyningen. Klasse A kan pr prinsipp ikke matche klasse AB på lastkontroll, og definitivt ikke klasse D. Når man dimensjonerer opp en forsterker gjør man disse egenskapene bedre så om man har en stabil strømforsyning og har en ramme for hvor omfattende forsterkerkretsen får lov å være vil klasse D gi overveldende mye bedre lastkontroll enn klasse AB, mens AB med lav bias har betydelig bedre lastkontroll enn klasse A. Forklaringen er rett og slett i at man belaster allerede utgangstrinnet så mye i en klasse A at man har mindre å gå på. Begge er utsatt for eksponentielt økende belastning ved økende elektrisk fasevinkel, mens det i en klasse D er mindre enn proporsjonalt med økende fasevinkel.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da må jeg korrigere meg selv. Du er ikke brønnpisser som menneske, men innimellom skeier du ut og ser en brønn som er altfor fristende. Litt som forskjellen på "du er dum" og "det der var dumt gjort".

:devilish:
    Tolker det som et kompliment og leser det som at du synes jeg er en skærping! ❤ Da kaster jeg meg ut av tråden før jeg ødelegger noe.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den eneste reelle fordelen med klasse A er at den fungerer som en shuntregulator og dermed ikke stiller like store krav til strømforsyningen. Klasse A kan pr prinsipp ikke matche klasse AB på lastkontroll, og definitivt ikke klasse D. Når man dimensjonerer opp en forsterker gjør man disse egenskapene bedre så om man har en stabil strømforsyning og har en ramme for hvor omfattende forsterkerkretsen får lov å være vil klasse D gi overveldende mye bedre lastkontroll enn klasse AB, mens AB med lav bias har betydelig bedre lastkontroll enn klasse A. Forklaringen er rett og slett i at man belaster allerede utgangstrinnet så mye i en klasse A at man har mindre å gå på. Begge er utsatt for eksponentielt økende belastning ved økende elektrisk fasevinkel, mens det i en klasse D er mindre enn proporsjonalt med økende fasevinkel.
    Enig, stemmer med min erfaring også. Når jeg så impedanskurven for Arreté R-8, med 2,5 ohm minimum impedans og litt varierende fasevinkler i bassen, var min første reaksjon at «den der ville jeg satt en klasse D-forsterker på». Kombinasjonen av moderat lav impedans og kapasitiv fasevinkel ved 30-40 Hz får klasse A eller AB-forsterkere til å svette litt, mens en klasse D ikke vil bry seg.

Mine dynaBel Euforia har også nominell 5 ohm impedans og nokså jevn impedanskurve, men de trives mye bedre med Hypex UcD eller Midgard Oberon (som er tilkoblet nå) enn med klasse AB og høy bias ved omtrent samme effekt, fant jeg ut.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Så mindre støy skaper mer støy i dine ører?
    Den Topping saken er forresten klasse AB, hvis du har giddet å lest! Ikke mye logikk i dine svar akkurat..
    Klasse D forårsaker støy på strømnettet. Dette kan man sikkert måle med aparater som måler rfi og common mode støy og dc støy. Kan ikke dette måles og påvises på vitenskapelig vis?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Klasse D forårsaker støy på strømnettet. Dette kan man sikkert måle med aparater som måler rfi og common mode støy og dc støy. Kan ikke dette måles og påvises på vitenskapelig vis?
    Støyen på nettet er i stor grad ekvivalent med selve musikksignalet, uavhengig av forsterkerklasse. Ulike måter å sette sammen en spesifikk forsterker på kan endre dette en del, men den viktigste faktoren er egentlig virkningsgraden på høyttalerne og hvor høyt man spiller. En forsterker som trekker 1/10 av kursens kapasitet vil støye langt mindre enn en som trekker kursens totale kapasitet. Verken forsterkerens switching eller switchefrekvensen på en SMPS legger i særlig grad igjen spor på nettet som kan påvirke annet utstyr siden det er så dempet i nivå. Imidlertid er de fleste klasse D med SMPS utstyrt med noe som kalles power factor correction, og det er en ganske effektiv måte å redusere støy på nettet (som kommer fra forsterkeren) ved at man reduserer strømtrekk ved de mest ugunstige fasevinklene.

Man kan lese om PFC her:

Det er faktisk så effektivt at vi i dag lett kan dra 20kW forsterkere fra en 16A kurs (som er dimensjonert for ca 3500W kontinuerlig) dagen lang.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Enig, stemmer med min erfaring også. Når jeg så impedanskurven for Arreté R-8, med 2,5 ohm minimum impedans og litt varierende fasevinkler i bassen, var min første reaksjon at «den der ville jeg satt en klasse D-forsterker på». Kombinasjonen av moderat lav impedans og kapasitiv fasevinkel ved 30-40 Hz får klasse A eller AB-forsterkere til å svette litt, mens en klasse D ikke vil bry seg.

Mine dynaBel Euforia har også nominell 5 ohm impedans og nokså jevn impedanskurve, men de trives mye bedre med Hypex UcD eller Midgard Oberon (som er tilkoblet nå) enn med klasse AB og høy bias ved omtrent samme effekt, fant jeg ut.
    Har et sett her, Quad Z4. Disse dipper ned på 2,8Ohm med oppgitt minimum 3,6Ohm.
    Er det gjerne bånddiskanten som gjør at det dipper fælt eller rett og slett bare et resultat av flere elementer? Har testet mye forskjellig og lært mye mtp. forsterkere bare ved å eie disse høyttalerne. Musical Fidelity med sin toppmodell i M-serien svettet og dårlig match med impedanse, en av de bedre var faktisk en rimelig receiver fra Yamaha bare man ikke hadde mye volum på. Alt av klasse D jeg har slengt på har ikke ofret en tanke på at dette kan være en vanskelig last engang. Forvrengning skjer både på lavere frekvenser og høyere med forskjellige forsterkere, SINAD testene på ASR sier ingenting på dette området dessverre (men igjen så går jo høyttalerne godt utenfor spec til de fleste forsterkere) så enkelte av de ampene som gjør det bra der kortslutter nesten på utgangen når det dipper og man får noen stygge lett hørbare forvrengninger.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.629
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når / hvis man spiller 105-110 dB - så hører man fortsatt støy som er 90-100dB eller mer under???
    En påstand som mildt sagt er tvilsom - og det på det aller beste....

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    So what?
    Så lenge forsterkerne har en god PSU så kommer ikke denne støyen ut på høyttalerne..
    Og i forhold til CE godkjenning etc. Så er det et krav til et filter på primær siden av trafo så det ikke blir mye støy ut på primærsiden. Høyere frekvenser er også enklere å dempe enn lavere frekvenser, så fordel der til SMPS som kjører en høyere frekvens og stort sett har filtre på primær siden for å unngå at denne switchingen også sprer seg tilbake til primær siden. Også har man "high end" produsenter da, som fjerner disse filtrene fordi det "forbedrer dynamikken"..

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.311
    Sted
    Holmestrand
    totalentreprenøren i sine beregninger ([10]) ikke hensyntar den induserte strømmen som skyldes magnetfeltet rundt lederen og at strømmen kan være betydelig.

Tydelig en ledelse som ikke tar induserte strømmer på alvor.
    "den induserte strømmen som skyldes magnetfeltet rundt lederen og at strømmen kan være betydelig."
    Må bare spørre:
    • Hvilket magnetfelt snakker vi om her? Hva er årsaken til magnetfeltet?
    • Hva er betydelig strøm i denne sammenhengen?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Lurer litt på hvordan man får til strøm uten elektromagnetisk felt også.. Induksjon er et resultat av at det innebærer elektromagnetisme for å få til strøm. Dette brukes også i trafoer for å få ned eller opp spenningen eller rett og slett 1:1 med å beholde samme spenning men få et galvanisk skille..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har et sett her, Quad Z4. Disse dipper ned på 2,8Ohm med oppgitt minimum 3,6Ohm.
    Er det gjerne bånddiskanten som gjør at det dipper fælt eller rett og slett bare et resultat av flere elementer? Har testet mye forskjellig og lært mye mtp. forsterkere bare ved å eie disse høyttalerne. Musical Fidelity med sin toppmodell i M-serien svettet og dårlig match med impedanse, en av de bedre var faktisk en rimelig receiver fra Yamaha bare man ikke hadde mye volum på. Alt av klasse D jeg har slengt på har ikke ofret en tanke på at dette kan være en vanskelig last engang. Forvrengning skjer både på lavere frekvenser og høyere med forskjellige forsterkere, SINAD testene på ASR sier ingenting på dette området dessverre (men igjen så går jo høyttalerne godt utenfor spec til de fleste forsterkere) så enkelte av de ampene som gjør det bra der kortslutter nesten på utgangen når det dipper og man får noen stygge lett hørbare forvrengninger.
    Vanskelig å si uten å ha sett impedansekurven. Testen i Hifi News tyder på at bassene spiller i parallell med et overlapp til mellomtonen, noe som gir impedanseminimum ved 584 Hz. Når man også tar hensyn til fasevinkler er de mest vriene frekvensene 99 og 838 Hz, så det har også noe med resonansfrekvenser å gjøre.
    1678188068789.png

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    So what?
    Så lenge forsterkerne har en god PSU så kommer ikke denne støyen ut på høyttalerne..
    Og i forhold til CE godkjenning etc. Så er det et krav til et filter på primær siden av trafo så det ikke blir mye støy ut på primærsiden. Høyere frekvenser er også enklere å dempe enn lavere frekvenser, så fordel der til SMPS som kjører en høyere frekvens og stort sett har filtre på primær siden for å unngå at denne switchingen også sprer seg tilbake til primær siden. Også har man "high end" produsenter da, som fjerner disse filtrene fordi det "forbedrer dynamikken"..
    Ja i forhold til Biltema strømskinne, så kan det oppleves slik. Og bassen blir strammere og tightere by far. Men det er min subjektive mening om hvirdan en Gryphon Atilla oppfører seg i møte med woodoo strømfiltere.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Meeen, dersom de hadde lært seg å temme gain ville de også fått langt høyere PSRR, og da hadde du ikke lenger hørt den forskjellen heller. Resultatet hadde ikke da blitt at du hadde gått glipp av en forbedring, men at forbedringen ville blitt totalt sett større enn når forsterkeren faktisk er påvirket av impedansen på forsyningssiden.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å si uten å ha sett impedansekurven. Testen i Hifi News tyder på at bassene spiller i parallell med et overlapp til mellomtonen, noe som gir impedanseminimum ved 584 Hz. Når man også tar hensyn til fasevinkler er de mest vriene frekvensene 99 og 838 Hz, så det har også noe med resonansfrekvenser å gjøre.
    Vis vedlegget 899338
    Det er vanskelig å finne noe kurver på de ja, det er for få reviews der ute med slikt dessverre. Men med klasse D og i tillegg litt DSP ratting så ble det uansett ikke så verst, plutselig spilte de i liga med mye dyrere utsyr. :) Prisen på elektronikken som skal drive dritten har plutselig ikke noe å si lengre så lenge konstruksjonen er god nok.

L

larsmartin

Gjest
    Så når du tester dette og kommer fram til en optimal kombinasjon av TC-2 og -3, skjer dette over tid? Tar du høyde for dagsform o.l.? Jeg må innrømme at jeg er litt fascinert av alt dette. (Skjønt mer som en skuelysten på et ulykkessted.)
    Har snudd plugger i 2-3 uker nå. Blanding av TC-2, TC-3, QK1, QV2. Det er så kraftig verktøy at du kan tune lyden ditt du ønsker.
    Prøv 10 stk Ansuz TC-3 i oppsettet ditt så kan vi diskutere etterpå. Jeg blir mer overrasket om det ikke skjer endring i lyden enn om det ikke blir det.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Har snudd plugger i 2-3 uker nå. Blanding av TC-2, TC-3, QK1, QV2. Det er så kraftig verktøy at du kan tune lyden ditt du ønsker.
    Prøv 10 stk Ansuz TC-3 i oppsettet ditt så kan vi diskutere etterpå. Jeg blir mer overrasket om det ikke skjer endring i lyden enn om det ikke blir det.
    Høres egentlig litt slitsomt ut å ha det sånn.
    Mener du har svart meg flere ganger at du er fornøyd og ikke har støy lenger, er dette med investeringer av strømrens egentlig en kronisk tilstand?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye annet man kan få for 119 000,- Jeg tipper den nye DEQX Pre-8 kanskje havner et sted deromkring, men forhåpentligvis et godt stykke under. Jeg garanterer at en 10-bånds parametrisk equalizer også kan tune lyden slik du ønsker.

L

larsmartin

Gjest
    Det er mye annet man kan få for 119 000,- Jeg tipper den nye DEQX Pre-8 kanskje havner et sted deromkring, men forhåpentligvis et godt stykke under. Jeg garanterer at en 10-bånds parametrisk equalizer også kan tune lyden slik du ønsker.
    Forskjellen er at eq er full av bivirkninger.

L

larsmartin

Gjest
    Høres egentlig litt slitsomt ut å ha det sånn.
    Mener du har svart meg flere ganger at du er fornøyd og ikke har støy lenger, er dette med investeringer av strømrens egentlig en kronisk tilstand?
    Det hjelper nå. Holdt på bare 1 år, syntes det er kort tid jeg da.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Disse koster da bare irundt 50 puddinger, skal starte å sette en Deqx i etthvert ledige hull jeg ser fremover nå for å rense lyden. Må jo såklart gjøres på samme måte som man tenker med strømrens..

Det jeg lurer på er hva i all verden får folk til å plugge igjen samtlige hullene på kursene? Hva er tanken bak dette? Tvangstanker? Eller generelt dårlig kunnskap? Er det den samme som på RIAA, at høyfrekvent støy kan krype inn i RCA-hullet? Tydeligvis blitt en mote etter noen har sett IP68 kontakter virker det som, uten å vite egentlig hva klassifiseringene går ut på. Men ja, det er vel sikkert fint å ha noen plugger så man slipper så mye støv inn i de og kanskje også kondens også om man bor i et basseng.. Men det trenger ikke å være så veldig dyrt for å fungere funksjonsmessig.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.728
    Sted
    Østfold
    Så 4 ulike modeller, som kan vendes 2 veier, det er 8 ulike eksempler, og de kan kombineres på alle mulighet måter med/uten, rettvendt, snudd, og alt må AB-testes. Man har i tillegg ca 20 stk totalt. Det blir vel ca 10,5 milliarder kombinasjoner. Også bør man lytte i det minste en time til hver variant, var det ikke sånn? Hvordan får man tid til å trolle på sentralen i tillegg? Kan det være at hele greia er bare en stor fet løgn siden @larsmartin med største sannsynlighet ikke er en dag over 2 millioner år gammel enn?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn