Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Nå burde de fleste forstå at dette er trolling på et nivå vi sjelden ser.
    Ja, den tanken slo meg også. Jeg brenner for strømrens og tweaks, men da ikke begrenset til et merke eller produkt, men i helhet.
    Bare så det er sagt, nyopprettet bruker "Shaktimannen" er ikke meg. Whats next? Ansuzmannen, Isotekmannen osv?
    Shakti er ikke der man begynner, mye mindre effekt av det enn med skikkelige kabler og strømrens. Shakti er "icing on the cake"

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Virker ikke som "tweakerne" gidder å lese første tråden engang.. Bare ser en topic innenfor feltene strøm eller kabler og herper den totalt.

TS hadde noen spørsmål angående strømfilter, ikke shaman tweake tull. Man får faktisk kjøpt noen seriøse strømfiltre, koster ikke veldig mange tusen kroner og de gjør en god dokumentert effekt. Verre er det med de tullemerkene som har "varemerket" produkter med audiophile, som kjøper opp produkter billig fra kina og rebrander de og ikke har de noen dokumtasjon på virkning eller skjønner selv hvordan de fungerer heller, kun salgsreklamer med svada. De eksakt samme produktene finner man gjerne på alibaba/aliexpress, bare som et annet merke men med en mer seriøs salgstekst og rimeligere enn både clasern og kjell. Merkelig at det bare blir flere og flere av disse tullemerkene, noen startet av samme folk bak nordost etc. Virker som de konkurrerer om å lage mest ekstrem svada internt, og hvem som klarer å selge til høyeste pris.

S

Shaktimannen

Gjest
    Nå burde de fleste forstå at dette er trolling på et nivå vi sjeldent ser.
    Ja, den tanken slo meg også. Jeg brenner for strømrens og tweaks, men da ikke begrenset til et merke eller produkt, men i helhet.
    Bare så det er sagt, nyopprettet bruker "Shaktimannen" er ikke meg. Whats next? Ansuzmannen, Isotekmannen osv?
    Shakti er ikke der man begynner, mye mindre effekt av det enn med skikkelige kabler og strømrens. Shakti er "icing on the cake"
    Shaktimannen har da både Isotrafoer of regregenratorer og strømfilter , bla

L

larsmartin

Gjest
    Hvilke tweaks var det han fikk på plass da og som gjorde at det ble bedre det du hadde fra før?
    Har Nordost strømskinne med primary earth i midterste uttaket.(se på bilde står det primary earth i senter) Effektforsterker stod i det, men byttet plass med Isotek genesis evo. Største løftet den kvelden. Ellers var det 15-20 stk sort cones som ga løftet.

811BE744-54C7-418A-9022-234CC3E0BE07.jpeg

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Her i går da jeg satt meg ned for å lytte, fikk jeg følelsen av at det var noe som ikke stemte, en hardhet som hadde sneket seg inn, musikken var mindre engasjerende. Jeg kunne ikke forstå hva det var. Fant ikke ut av det da, men så oppdaget jeg nå i formiddag 3 shakti steiner som jeg pleier å ha oppå min ansuz strømrenser var flyttet bort ifm støvtørking og glemt å legge tilbake. Gjorde det nå, voila :)
    Er jo egentlig litt trist å lese om at du synes det gode hifi utstyret ditt ikke spiller bra, med en harhet og lite engasjerende osv.
    Graden av tweaks og heller urasjonelle løsninger minner mer kanskje mer om en form for OCD/tvangslidelse (redsel for uren strøm?) og rutiner med plassering av shakti steiner, MAXiiMUS P16 osv, der alt må stemme før musikken kan nytes. Hvor mange tweak er det du bare må ha for at ting skal fungere?

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Er jo egentlig litt trist å lese om at du synes det gode hifi utstyret ditt ikke spiller bra, med en harhet og lite engasjerende osv.
    Graden av tweaks og heller urasjonelle løsninger minner mer kanskje mer om en form for OCD/tvangslidelse (redsel for uren strøm?) og rutiner med plassering av shakti steiner, MAXiiMUS P16 osv, der alt må stemme før musikken kan nytes. Hvor mange tweak er det du bare må ha for at ting skal fungere?
    Ja, det hadde vært dumt om det var sånn, og takk for omtanken, men det er ikke sånn det er. Det jeg beskrev lenger opp var at det hadde sneket seg inn en hardhet, altså utifra hva jeg er vant med. Jeg har da en referanse i forhold til dette. La oss si at på en skala fra 0-100 så er anlegget mitt på 50 uten strømrens, oppgraderte kabler og tweaks og på 100 med alt dette. Da vil f.eks. nivå 95 merkes som at noe ikke er helt på plass. Men det er fortsatt mye mye bedre enn nivå 50.
    Jeg har ikke nevroser i forhold til dette, og gleder meg over musikken. Mye av det jeg har brukt tid på det siste året er ikke bare å investere i nye ting, men å optimalisere plasseringen av de ulike tweaksene. Senest i går gjorde jeg en justering som gjorde ting ganske mye bedre. Endringen var å bytte plass mellom to ulike strømrensere. Jeg har tilsammen drøyt 200 stømrensere, fordelere og -plugger, så da skjønner du kanskje at jeg har litt å «leke meg med».

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Det denne tråden vel egentlig handler om er å få det man henter ut av en sånn er renest mulig 220-240v 50Hz AC
    1675454995912.png

Det vil si måler man spenning vs tid med et scope skal det se mest mulig sånn ut, dvs en 50Hz sinus.
    1675454243084.png

og en mest rein frekvens målingen noe slikt ut...
    1675456666337.png

Hvordan ser slike målinger ut hos deg Powerman? , du angir tross alt " Strøm først", hva vet du egentlig om det du angir?

Hvor rein er 50Hz forsyningen din via hovedsikringer inn til sikringsskapet og ut der du forer anlegget ditt etter de drøyt 200 stømrensere, fordelere og -plugger?

Hvordan vet du i det hele tatt at filtreringen du gjør egentlig virker?

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.175
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er litt nysgjerrig på Puritan strømrens. Mange gode reviews fra det store utland, men ikke et pip å søke seg frem til på HFS. Ingen som har egenerfaring med disse? Er jo langt bedre priset en IsoTek, PSAudio, Audioquest og danske fantasiprodukter m.fl. Jeg har kun egenerfaring med eldre produkter som Shunyata Hydra og forrige generrasjon IsoTek Aquraius. Definitivt ikke verdt pengene med dynamikktap som hovedproblem.
    Nå er det Supras solide padde som står her og gjør fin nytte (kjører ampen på uttaket uten filter).

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt nysgjerrig på Puritan strømrens. Mange gode reviews fra det store utland, men ikke et pip å søke seg frem til på HFS. Ingen som har egenerfaring med disse? Er jo langt bedre priset en IsoTek, PSAudio, Audioquest og danske fantasiprodukter m.fl. Jeg har kun egenerfaring med eldre produkter som Shunyata Hydra og forrige generrasjon IsoTek Aquraius. Definitivt ikke verdt pengene med dynamikktap som hovedproblem.
    Nå er det Supras solide padde som står her og gjør fin nytte (kjører ampen på uttaket uten filter).
    Puritan kan jo fikse noe om man har reelle problemer, men det meste blir fikset i PSU uansett.

Her i denne testen så ser man at det fungerer for rens av selve strømmen og god demping av høyere harmoniske frekvenser sammenlignet med de fleste audiofile tulleproduktene. Men så var det dette med hifi da, som går på DC som all annen elektronikk.

Konklusjon, spander heller en bukett med blomster til frøkna istedet da det nok gir mer glede og ikke minst er det mye billigere og det fungerer nok bedre for de fleste.

• Liker
    Reaksjoner: vim

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Puritan kan jo fikse noe om man har reelle problemer, men det meste blir fikset i PSU uansett.
    Tillater meg å kryssposte et innlegg fra en annen tråd, som kanskje passer bedre i denne. Det kan forklare hvorfor ASR får det resultat de får når de tester en velfungerende strømrens. Fint det, liksom, men med like velfungerende elektronikk er det ikke noe behov for slikt. Elektronikken gjør den samme jobben allerede.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Sørlandet
    Chord har fra tidligere en dom fra rettsvesenet for svadaen deres og det ser ikke ut til å hindre dem dessverre. Så lenge det finnes idioter der ute som kjøper produktene deres og så lenge det finnes importører som tar dem inn så vil vi dessverre måtte lese om det her på sentralen...

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Det kjente jeg ikke til. Hadde kanskje med ordlyden i markedsføring å gjøre, og ikke det at produktet virker/virker ikke, men litt vel heftige lovnader?
    Chord sin plugg ser uansett ut for meg som bygger litt på samme prinsipper som Akiko AC Enhancer, Stein Music Q5 eller Vortex Nano Shield power plug, altså med spesielle stoffer og ikke tradisjonell AC filtrering. Jeg har flere av sistnevnte i diamant versjon og de fungerer svært godt. Ikke like kraftige som andre plugger jeg har, men de er også en del rimeligere og det som er så kjekt med denne er også at den er svært konevennlig, kan fås i hvit og tar liten plass. Chord sin koster over 3x, bygger mer og er dyrest av alle de jeg har listet opp over, så da trenger den virkelig prestere også for å forsvare prisen.

Powerman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Antall liker
    123
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Fant en test av Chord pluggen her:

Utdrag fra side 2:
    "Insert the PowerARAY as instructed (of which more later) and I suspect you’ll be as shocked by the results as I was. The record I was playing at the time was Krystian Zimerman’s recent recording of Beethoven’s 3rd Piano Concerto (with Rattle and the LSO, DGG 002894839975). It’s a difficult record top reproduce because, recorded in the middle of the Covid era, it spreads the entire LSO across the whole floor of the St. Luke’s venue. In some ways it’s a welcome antidote to Rattle’s overly bombastic direction, but the dispersed instruments make any discontinuities in the system’s performance starkly apparent. Always dramatic, I was just through deciding that the recording and orchestral balance blanketed Zimerman’s playing, forcing him to play louder (and with less subtlety than he’d choose) when the PowerARAY turned up. I plugged it in and the rest, as they say, is history. The ponderous bass gained shape, texture and a sense of direction. The soundstage open out (in terms of space) and locked in (in terms of instrumental location). For once the expansive depth and height were genuine reflections of the recording rather than the recording engineer’s artifice. A nasty edge that had been afflicting the upper registers of the violins was banished. But the word that really sums up the sonic and musical impact is “coherence”. Okay, so you clean up the ground, you drop the noise floor and you expect a more substantial and clearly defined soundstage. In this case, it’s not just that the soundstage is bigger, better defined or more obvious, it hangs together better too. That natural perspective locates instruments more precisely and naturally, while the expected increase in dynamic range combined with the greater sense of focus and location adds up to increased instrumental presence and energy."

Lover bra:)

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    13
    @MrGolden har du muligens erfaringer å dele så langt med Puritan Labs?

MrGolden

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Antall liker
    416
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk min for noen dager siden. Veldig fornøyd så langt! Er de vanlige klisjeene jeg kan dra opp som fremkaller masse latterfjes fra skeptikerne. Men jeg synes den funker svært bra. Klar forskjell med og uten. Spesielt dybde og stereoerspektiv gjorde et hopp. Synes alle detaljer trer bedre frem og pinpoint/klarhet ble bedre. Mulig det er placebo, men slik oppleves det for meg iallefall. Så er systemet helt knyst stille. Der jeg før kunne ane litt sus og bakgrunnsstøy er det nå stille som graven

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner at folk ikke gidder forum for å finne info lengre, et egentlig legitimt og greit spørsmål og funksjon i startinnlegget: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/strømrens.101325/#post-3258331

Så kommer det en bump av tråden på side to og hele tråden fortsettes med trolling og tulleprodukter i flere sider og man kunne ha stoppet og lest på side 1 da det ikke er noe mer matnyttig uansett.

Før i tiden så var det to-tre svar og TS fikk svar på spørsmålet sitt fra noen guruer, og alle andre kunne lese det. Nå så er det sider opp og ned av idioti istedet! Gjelder jo de fleste forum, ikke bare dette. Er det blitt for enkelt å komme seg på internett eller å bruke forum, eller hva er greia? Kanskje denne tråden vil sette ny rekord i antall sider? Har jo skjedd før med en lignende start, mangler bare noen få personer her nå så er det vel gjort..
    Go flat-earths!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Her er også et tweak, om man er usikker på om tweaket fungerer eller ikke og om man burde stole på hørselen eller måleinstrumenter mest, den store audiofili testen:

Her lurer man bare seg selv.

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Krigserklæring mot nett troll fundamentalister.

Ballongfornærmemelsepåstand 1:
    Å sende all støy til jord i nettfordelingsfilterprodukt er alvorlig brudd på fornuft og reglement og fungerer ikke. Å selge dette er ikke innafor.

Ballongfornærmelsepåstand 2:
    Å kjøpe strømfiltre som ikke er spesiallaget for Norsk lysnett er GALIMATIAS!!

Likeledes er fundamentalistene som nekter plent at strømrens virker.
    Hvis man kunne lage dac, platespillere, forsterkere, routere som er immun mot nettstøy og rf støy, så hadde vi sluppet problemet.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Da får du forklare hvilke frekvenser dette utstyret fungerer på da, RF er 20KHz til 300GHz..
    DAC kjører fra 44.1KHz og oppover til 320KHz avhengig av chip og hva den får beskjed om.
    Forsterkere, tja klasse D switcher jo på høyere frekvenser de også på utgangen til høyttalerne.
    Hvorfor dra routere inn her, de går på 10MHz eller 100MHz. Tenker du trådløse hjemmeroutere? Wifi på 2,4GHz, 5GHz og 6GHZ?
    Har man en "rens" som renser bort disse frekvensene så har man plutselig et produkt som ikke fungerer lengre. Uansett er ikke dette merkbar støy som mange vil ha det til. Å få til å jamme en router til å ikke fungere lengre er veldig enkelt, blir det mer eller mindre støy av det?
    Durer det i trafoen? Kanskje det er dårlig kvalitet bare. Pris er ingen garanti for kvalitet det heller.
    Hva skal man fikse med strømrens? Hva tror man at man får fikset med strømrens? Også var det jo dette med jording da.. Støy på strøm og feil på jording, sammenheng eller to forskjellige feil? Hvilken av de kan påvirke mest? Hvor mye bør egentlig ufaglærte tukle med strøm og jording, bare basere på at høres det bedre ut på hifien så må det være rett koblet og deretter konkludere med at el-installasjonen ikke har noen feil?

Heldigvis så har mange av disse produktene 0 funksjon, annet enn å koste mye også gi en "status" i enkelte miljøer. Så ja, de er vel trygge å bruke, blir litt slik som disse plastikk-greiene man plugga i stikkontakter så små unger ikke skulle stikke strikkepinner i stikkontakten trygg. Ingen nevnte at disse plastikk pluggene ga bedre lyd i stereoen på 80-tallet heller, det er jo veldig merkelig!? Jeg kan sikkert finne mange slike, hva burde jeg selge de for? 20,- eller 200K, for 20,- stk så blir det vel for "useriøst" til å være tweak, så jeg kan selge de for 200K NOK istedet sammen med et sertifikat og en fin eske, så det er bare å sende en forhåndsbestilling på PM og såklart ingen returer da de MÅ testes i over 31 dager for å se effekten og retur retten er kortere såklart. Luft er også bedre dielektrisk materiale enn plastikk og masse annet, hvorfor blir det bedre av en buttplugg fra Anuz til 50K, er den av et ukjent "mystisk" materiale de har funnet opp basert på nye atomer/grunnstoff ingen andre har klart å se enda?

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Da får du forklare hvilke frekvenser dette utstyret fungerer på da, RF er 20KHz til 300GHz..
    DAC kjører fra 44.1KHz og oppover til 320KHz avhengig av chip og hva den får beskjed om.
    Forsterkere, tja klasse D switcher jo på høyere frekvenser de også på utgangen til høyttalerne.
    Hvorfor dra routere inn her, de går på 10MHz eller 100MHz. Tenker du trådløse hjemmeroutere? Wifi på 2,4GHz, 5GHz og 6GHZ?
    Har man en "rens" som renser bort disse frekvensene så har man plutselig et produkt som ikke fungerer lengre. Uansett er ikke dette merkbar støy som mange vil ha det til. Å få til å jamme en router til å ikke fungere lengre er veldig enkelt, blir det mer eller mindre støy av det?
    Durer det i trafoen? Kanskje det er dårlig kvalitet bare. Pris er ingen garanti for kvalitet det heller.
    Hva skal man fikse med strømrens? Hva tror man at man får fikset med strømrens? Også var det jo dette med jording da.. Støy på strøm og feil på jording, sammenheng eller to forskjellige feil? Hvilken av de kan påvirke mest? Hvor mye bør egentlig ufaglærte tukle med strøm og jording, bare basere på at høres det bedre ut på hifien så må det være rett koblet og deretter konkludere med at el-installasjonen ikke har noen feil?

Heldigvis så har mange av disse produktene 0 funksjon, annet enn å koste mye også gi en "status" i enkelte miljøer. Så ja, de er vel trygge å bruke, blir litt slik som disse plastikk-greiene man plugga i stikkontakter så små unger ikke skulle stikke strikkepinner i stikkontakten trygg. Ingen nevnte at disse plastikk pluggene ga bedre lyd i stereoen på 80-tallet heller, det er jo veldig merkelig!? Luft er også bedre dielektrisk materiale enn plastikk og masse annet, hvorfor blir det bedre av en buttplugg fra Anuz til 50K, er den av et ukjent "mystisk" materiale de har funnet opp basert på nye atomer/grunnstoff ingen andre har klart å se enda?
    Forsterker blir varm uten nettfilter "x". Med nettfilter "x" blir forsterker varm ja, men ikke fullt så varm, så fort. Det er bevis for at forsterker må "jobbe" ekstra for å fjerne støy som kommer fra lysnettet. Jeg kan ikke svare for Ansuz annet enn at Ansuz er laget i Danmark.
    Nettfilter X er ikke modellnavn og kan like hjerne være nettfilter jeg har laget selv.

Jeg har klasse ab forsterker. Klasse D kan oppføre seg helt anderledes. Jeg er ikke ingeniør men målinger viser at mitt nettstøyfilter virker. Hva som skjer med lyden er uinteressant. Forsterker må ha det bra og det er ikke tilfellet i obos høyblokk

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Forsterker blir varm uten nettfilter "x". Med nettfilter "x" blir forsterker varm ja, men ikke fullt så varm, så fort. Det er bevis for at forsterker må "jobbe" ekstra for å fjerne støy som kommer fra lysnettet. Jeg kan ikke svare for Ansuz annet enn at Ansuz er laget i Danmark.
    Nettfilter X er ikke modellnavn og kan like hjerne være nettfilter jeg har laget selv.
    Forsterkere blir varme, driftstemp er det noe som heter og effektivitet. Varme er et resultat av effektivitet. Om strømforsyningen i forsterker blir varm, da gjør den mest sannsynlig jobben sin og gjør vel egentlig mye av det samme et nettfilter vil gjøre i utgangspunktet. Nettfilter er fint det, men igjen så hva skal det gjøre? Skill delen strømforsyning og forsterker, se på de som to seperate enheter og skjønn forskjellen på de to delene. Den ene delen som man kaller strømforsyning kjører spenningen ned til gjerne 12V DC og glatter den ut og her er strømrensen i seg selv slik at elektronikken i forsterkeren får til å bruke spenningen. Forsterkeren skal bare forsterke et signal inn i forsterkeren til utgangen til forsterkeren, 230V 50Hz er ikke en del av dette signalet da det forsvant i strømforsyningen.
    Et hvilket som helst strømfilter eller strøm regenerator får ikke fikset en dårlig designet strømforsyning, DC spenningen etter strømforsyningen forblir fortsatt ustabil. Dårlig galvanisk skjerm imellom trafo eller trafo som lekker imellom primær og sekundær siden og elektronikk er også noe som har blitt nevnt utrolig mange ganger før, dette er også et resultat av dårlig design av forsterkeren.
    Trafo i strømforsyningen er også et galvanisk skille, så lenge man velger gode komponenter og har et bra design (trafo er også en komponent)..

Om du skal lage deg et strømfilter selv, er det bare å hive sammen noen spoler fra roteskuffen også fungerer det? Eller kanskje man bør gå litt mer vitenskapelig til verks og regne på verdier på spolene for å oppnå det man skal, basert på spenning og frekvenser man vil fjerne? Ikke så veldig ulikt et delefilter i en høyttaler kan jo nevnes. Skal man dempe under en frekvens eller over en frekvens? Eller skal man ha en regenerator, som bare har en egen oscillator og lage ny AC fra DC?
    Ikke veldig vanskelig å ta noen målinger av et strømfilter for å finne ut hva det gjør, det er heller ikke veldig vanskelig å ha god dokumentasjon på hva det gjør heller fra produsenten..

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Forsterkere blir varme, driftstemp er det noe som heter og effektivitet. Varme er et resultat av effektivitet. Om strømforsyningen i forsterker blir varm, da gjør den mest sannsynlig jobben sin og gjør vel egentlig mye av det samme et nettfilter vil gjøre i utgangspunktet. Nettfilter er fint det, men igjen så hva skal det gjøre? Skill delen strømforsyning og forsterker, se på de som to seperate enheter og skjønn forskjellen på de to delene. Den ene delen som man kaller strømforsyning kjører spenningen ned til gjerne 12V DC og glatter den ut og her er strømrensen i seg selv slik at elektronikken i forsterkeren får til å bruke spenningen. Forsterkeren skal bare forsterke et signal inn i forsterkeren til utgangen til forsterkeren, 230V 50Hz er ikke en del av dette signalet da det forsvant i strømforsyningen.
    Et hvilket som helst strømfilter eller strøm regenerator får ikke fikset en dårlig designet strømforsyning, DC spenningen etter strømforsyningen forblir fortsatt ustabil. Dårlig galvanisk skjerm imellom trafo eller trafo som lekker imellom primær og sekundær siden og elektronikk er også noe som har blitt nevnt utrolig mange ganger før, dette er også et resultat av dårlig design av forsterkeren.
    Trafo i strømforsyningen er også et galvanisk skille, så lenge man velger gode komponenter og har et bra design (trafo er også en komponent)..

Om du skal lage deg et strømfilter selv, er det bare å hive sammen noen spoler fra roteskuffen også fungerer det? Eller kanskje man bør gå litt mer vitenskapelig til verks og regne på verdier på spolene for å oppnå det man skal, basert på spenning og frekvenser man vil fjerne? Ikke så veldig ulikt et delefilter i en høyttaler kan jo nevnes. Skal man dempe under en frekvens eller over en frekvens? Eller skal man ha en regenerator, som bare har en egen oscillator og lage ny AC fra DC?
    Ikke veldig vanskelig å ta noen målinger av et strømfilter for å finne ut hva det gjør, det er heller ikke veldig vanskelig å ha god dokumentasjon på hva det gjør heller fra produsenten..
    Hvis nettfilteret fjerner så og så mange "db støy" så vil man lette noe av "byrden" på forsterker.....gamle forsterkere. Har prøvd klasse D alt i ett forsterker og det har ingen virkning med nettstøyfilter i det tilfellet jeg prøvde. Andre ganger går jordfeilbryter av strømmen idet jeg slår på forsterker.
    En del filter som folk snakker om virker ikke, så jeg er langt på vei enig. Men ved støymålinger kan man jo se om dette har noe for seg.
    Hvis man måler støy fra vegg vs støy fra filter. Er ikke det vitenskaplig?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Hvis nettfilteret fjerner så og så mange "db støy" så vil man lette noe av "byrden" på forsterker.....gamle forsterkere. Har prøvd klasse D alt i ett og det har ingen virkning med nettstøyfilter.
    En del filter som folk snakker om virker ikke, så jeg er langt på vei enig. Men ved støymålinger kan man jo se om dette har noe for seg.
    Hvis man måler støy fra vegg vs støy fra filter. Er ikke det vitenskaplig?
    På 80-90 tallet så var det ofte brukt ferrit magneter. Dette er faktisk en rimelig tweak som fungerer imot høy frekvens.
    Måler man fra vegg vs filter og vegg så finner man jo et resultat som vil vise at strømfilteret fungerer, men måler man på sekundær siden av strømforsyningen inne i forsterker så finner man fasitt om filter egentlig har noe for seg. Med et filter i tillegg til strømforsyning så vil man få dobbel filtrering, poenget er at det nødvendigvis ikke har så mye for seg med et ekstra filter.

Men ja, på gamle forsterkere med dårlig design og/eller evnt. delvis defekte komponenter så kan det sikkert hjelpe på for støyen sin del men uansett ikke helt optimalt, da det høres ut som noen av komponentene i strømforsyningen i de gamle forsterkerne burde blitt bytta ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn