Hvilket instrument er det kameraten har for måling langt over 50. harmoniske? De nettanalysatorene jeg vet om måler bare opp til 50. harmoniske.
I innlegg #227 er målinger foretatt med Drantez Encore fast stasjonert på 22kV avgangen hos oss.
Ellers gikk han til innkjøp av en Hioki 8860-50 tror jeg det var som nevnt i innleggene.
Han har ellers gått til innkjøp av en drøss med Elpec,med de klarer ikke noe ut over 50nd harmoniske.
Vi drøste litt om Rønnbergs arbeid,og han kunne si at de har null oversikt på "støy" ut over 50nd harmoniske.
Sintef har/hadde fått tildelt noe penger slik at nettselskapene kunne gjøre forstudier for den kommende
forskrift for supra harmonics,men som han sier,nettselskapene har null oversikt på hvordan ståa er.
Jeg tror de heller ikke har full oversikt på harmoniske under 50nd heller.
Guru #1 i landet på dette ble jo hentet inn fra Sintef til Statnett sør-vest (heter det vel) for en stund siden.
Da ble det planlagt en støyanalyse på sentralnettet,delevis forespurt av SB som nettopp er fullført og utført av Seljeseth.Det førte til en omlegging på sentralnettet i desember 17,og mer skulle vist nok komme.
Lurer på om dette "mer skulle komme" kom i uken som var siden det ble en stor forandring i lyden da.
Forskjellene dag/kveld er blitt betydelig mindre,og problemområdet betydelig redusert og har holdt seg stabilt.