Strømrensing - woodoo eller nødvendig??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg jobber med strøm minst 7,5t om dagen men allikevel sliter jeg med å forstå viktigheten av det, kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det har like mye å si som akustikk og kvalitetet på utstyret ellers.
    Gir skriveriene under noen mening for deg?
    http://www.ground1.com/about.htm
    Typisk overgangsmotstand til jord i Norge er lavere enn det han skisserer som et anbefalt minimum.

    Hvorfor han absolutt må ha sikringsskapet så nær stereoanlegget istedenfor å øke tverrsnittet på kabelen skjønner jeg ikke helt.

    Everket kommer til å bli evig takknemlig for at privatpersoner kompenserer for reaktiv effekt iallfall.

    Installasjon av en trafo med trinnkobler er det neppe noe behov for i Norge men i Afrika er det sikkert et behov.

    Hvorfor han skal ha skilletrafo hvis han allikevel vil regenere strømmen med en UPS er også et spørsmål.
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    orso skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg jobber med strøm minst 7,5t om dagen men allikevel sliter jeg med å forstå viktigheten av det, kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det har like mye å si som akustikk og kvalitetet på utstyret ellers.
    Gir skriveriene under noen mening for deg?
    http://www.ground1.com/about.htm
    Typisk overgangsmotstand til jord i Norge er lavere enn det han skisserer som et anbefalt minimum.

    Hvorfor han absolutt må ha sikringsskapet så nær stereoanlegget istedenfor å øke tverrsnittet på kabelen skjønner jeg ikke helt.

    Everket kommer til å bli evig takknemlig for at privatpersoner kompenserer for reaktiv effekt iallfall.

    Installasjon av en trafo med trinnkobler er det neppe noe behov for i Norge men i Afrika er det sikkert et behov.

    Hvorfor han skal ha skilletrafo hvis han allikevel vil regenere strømmen med en UPS er også et spørsmål.
    Hvorfor? Fordi han selger løsningene såklart :)

    Han definerer et problem, og selger deretter løsningen....

    Men seriøst, det er klart det er støy på linjen, men poenget er at det fjernes i strømforsyningen. Det er derfor vi har den !
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.369
    Antall liker
    37.208
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg jobber med strøm minst 7,5t om dagen men allikevel sliter jeg med å forstå viktigheten av det, kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det har like mye å si som akustikk og kvalitetet på utstyret ellers.
    Gir skriveriene under noen mening for deg?
    http://www.ground1.com/about.htm
    Jeg merker meg at han sier
    5. Stranded wire to feed receptacles.
    Så her holder det ikke med billig solid core, gutter!
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    61
    Antall liker
    67
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Kom over denne tråden nå, her var det en del synsing og en del fakta. Dette er et område som er for mange forsømt og viktig å ta på alvor. :eek: Strømrensing har noe for seg og det er viktig! Er fagmann på elektonikk og har jobbet med 25 år innen med. elektonikk og støy/jordproblemer .Har bygget en delnett filtre (bl. annet for Beilia som har skrevet i tråden), og prøvd dyre nettfilter a la Audience og brukt svære skilletrafoer. Vi snakker om eliminasjon av høyfrekvens støy som ligger overlagret på nettstrømmen som kommer fra motor, maskiner, pc etc. Støyen må vekk....
    Her kommer jeg med noen påstander.
    • Jo mere high end og gjennomsiktig lyden er jo mere påvirkes det av støy på strømnette
    • Støy på strømnettet er mye større problem i byer og i industrielle områder opp til 10-15% støy ligger overlagret og dermed hørbar forskjell på dagtid og nattetid
    • 10% av støy som kommer inn i forsterker vil blir overlagret på signalet (unntak med riktig filter i komponenetene, men standard har de fleste komp dårlig kvalitet på filteret av fare for å ta dynamikken )
    • Nettkablene bør være skjermet for å minst mulig påvirkning, og må være terminert i riktig ende
    • Dimensjonene /tversnitttet på ALLE nettkablene til komponentene bør være av høy kvaliet mer enn 2,5 kvadrat ren kobber
    • Du bør ha jord i anlegget ditt, ellers så får du kun redusert en del av støyen som skal gå tilbake i jordleder. (Har du ikke jord og øsnker ikke dyr ombygging av elektrikker, da kan du bruke jordspyd.)
    • Nettfilter dreper IKKE dynamikken i anlegget (effektforsterkere) hvis det er konstruert riktig
    • Nettfilter har en postiv effekt på å rense støyen og dermed på lyden. Men en må tenke helhet for hele oppsettet, og resten må også stemme.(No kompromize) Signal kabler og høytaler kabler gjør også en betydelig forskjell og, må være av god kvaliet. Hvis det er tilfelle er det mere kosmetikk på lyden med valg av andre merker

    Tar gjerne imot kommentarer på mine påstander

    Liern :)[/list]
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.555
    Antall liker
    106.682
    Torget vurderinger
    23
    • Lier'n skrev:
      Kom over denne tråden nå, her var det en del synsing og en del fakta. Dette er et område som er for mange forsømt og viktig å ta på alvor. :eek: Strømrensing har noe for seg og det er viktig! Er fagmann på elektonikk og har jobbet med 25 år innen med. elektonikk og støy/jordproblemer .Har bygget en delnett filtre (bl. annet for Beilia som har skrevet i tråden), og prøvd dyre nettfilter a la Audience og brukt svære skilletrafoer. Vi snakker om eliminasjon av høyfrekvens støy som ligger overlagret på nettstrømmen som kommer fra motor, maskiner, pc etc. Støyen må vekk....
      Her kommer jeg med noen påstander.
      • Jo mere high end og gjennomsiktig lyden er jo mere påvirkes det av støy på strømnette
      • Støy på strømnettet er mye større problem i byer og i industrielle områder opp til 10-15% støy ligger overlagret og dermed hørbar forskjell på dagtid og nattetid
      • 10% av støy som kommer inn i forsterker vil blir overlagret på signalet (unntak med riktig filter i komponenetene, men standard har de fleste komp dårlig kvalitet på filteret av fare for å ta dynamikken )
      • Nettkablene bør være skjermet for å minst mulig påvirkning, og må være terminert i riktig ende
      • Dimensjonene /tversnitttet på ALLE nettkablene til komponentene bør være av høy kvaliet mer enn 2,5 kvadrat ren kobber
      • Du bør ha jord i anlegget ditt, ellers så får du kun redusert en del av støyen som skal gå tilbake i jordleder. (Har du ikke jord og øsnker ikke dyr ombygging av elektrikker, da kan du bruke jordspyd.)
      • Nettfilter dreper IKKE dynamikken i anlegget (effektforsterkere) hvis det er konstruert riktig
      • Nettfilter har en postiv effekt på å rense støyen og dermed på lyden. Men en må tenke helhet for hele oppsettet, og resten må også stemme.(No kompromize) Signal kabler og høytaler kabler gjør også en betydelig forskjell og, må være av god kvaliet. Hvis det er tilfelle er det mere kosmetikk på lyden med valg av andre merker

      Tar gjerne imot kommentarer på mine påstander

      Liern :)
    Kan ikke verifisere dine prosentuelle betraktninger, bare si meg enig i at støyproblematikken kan være betydelig. Og jo bedre anlegg en har jo mer merker man fjerningen/fravær av denne støyen. Er selv elektrofagmann og har arbeidet en del med nettstøy i andre sammenhenger enn hifi, men det er samme støy..
    Så la oss få slutt på denne populistiske "woodoo" tilnærmingen. Støyen ER der, og på gode nok anlegg så merker du det.
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    61
    Antall liker
    67
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    STØYEN er der og blir aldri borte, men en kan gjøre mye for å eliminere det. Ønsker en å være seriøs på lyd, er det for viktig til å oversees eller fnyse av. Enig, bort med "woodooen" og prøv heller å løse /eliminere støyen. Det er meget merkbart, og hørbart for de fleste. Og en aha opplevelse for de som ikke har prøvd... 8)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Vil Schaffner sine støyfiltre være et godt sted å starte hvis man vil sette sammen noe selv?
     
    M

    MPT

    Gjest
    Har prøvd litt forskjellige nettfiltre opp igjennom årene, har egentlig aldri blitt overbevist att dette er tingen.
    Det jeg har hørt med alle nettfiltre til forsterker er at den glatter ut lydbildet og bassen blir ikke så luftig og dyp, den blir mer tettpakket, slippes ikke helt løs. Mister "live" følelsen i musikken som jeg syntes er er svært viktig å få fram!!
    Til drivverk og dac har jeg bedre erfaring med. Men det svarer seg å være skeptisk, teste fram og tilbake hør om det egentlig er til det bedre. Forandring er ikke alltid til det bedre!

    Det beste tror jeg er å få en egen solid kurs, og bruke solide strømkabler av best mulig kvalitet!
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Enig med Lier'n og sluket. Dette er et problem. Men jeg er også enig med MPT i beskrivelsen av hva som skjer med lyden.

    Er det forresten noen av dere som har synspunkter mht ballansert AC ala Equitech? http://www.equitech.com/ Gjorde noen forsøk med dette for lenge siden uten å oppnå noe positivt. Kanskje slike ting ikke fungerer på strømnettet her i Norge?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    • Lier'n skrev:
      Kom over denne tråden nå, her var det en del synsing og en del fakta. Dette er et område som er for mange forsømt og viktig å ta på alvor. :eek: Strømrensing har noe for seg og det er viktig! Er fagmann på elektonikk og har jobbet med 25 år innen med. elektonikk og støy/jordproblemer .Har bygget en delnett filtre (bl. annet for Beilia som har skrevet i tråden), og prøvd dyre nettfilter a la Audience og brukt svære skilletrafoer. Vi snakker om eliminasjon av høyfrekvens støy som ligger overlagret på nettstrømmen som kommer fra motor, maskiner, pc etc. Støyen må vekk....
      Her kommer jeg med noen påstander.
      • Jo mere high end og gjennomsiktig lyden er jo mere påvirkes det av støy på strømnette
      • Støy på strømnettet er mye større problem i byer og i industrielle områder opp til 10-15% støy ligger overlagret og dermed hørbar forskjell på dagtid og nattetid
      • 10% av støy som kommer inn i forsterker vil blir overlagret på signalet (unntak med riktig filter i komponenetene, men standard har de fleste komp dårlig kvalitet på filteret av fare for å ta dynamikken )
      • Nettkablene bør være skjermet for å minst mulig påvirkning, og må være terminert i riktig ende
      • Dimensjonene /tversnitttet på ALLE nettkablene til komponentene bør være av høy kvaliet mer enn 2,5 kvadrat ren kobber
      • Du bør ha jord i anlegget ditt, ellers så får du kun redusert en del av støyen som skal gå tilbake i jordleder. (Har du ikke jord og øsnker ikke dyr ombygging av elektrikker, da kan du bruke jordspyd.)
      • Nettfilter dreper IKKE dynamikken i anlegget (effektforsterkere) hvis det er konstruert riktig
      • Nettfilter har en postiv effekt på å rense støyen og dermed på lyden. Men en må tenke helhet for hele oppsettet, og resten må også stemme.(No kompromize) Signal kabler og høytaler kabler gjør også en betydelig forskjell og, må være av god kvaliet. Hvis det er tilfelle er det mere kosmetikk på lyden med valg av andre merker

      Tar gjerne imot kommentarer på mine påstander

      Liern :)
    Hei Liern. Synes det er interessant å lese om dine betraktninger med tanke på at du jobber i faget. Alikevel savner jeg litt mer kjøtt på beina. Og når du sier at signal og høyttaler kabler gjør betydelig forskjell, må jeg si at jeg blir litt skeptisk.

    Så noen spørsmål.
    1. Finnes det noen dokumentasjon eller f.eks blindtester som støtter opp under det du sier?

    2. Vil nettfiltre vil du anbefale? Har du f.eks kjennskap til SurgeX og Torus Power?
    http://www.surgex.com/residential/index.html
    http://www.toruspower.com/

    3. Hva kjennetegner en kvalitets nettkabel? Hvorfor skulle ikke en standard nettkabel fungere like godt som noe annet?

    4. Og hva konkret mener du er god kvalitet på signal og høyttaler kabler?
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    61
    Antall liker
    67
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    MPT skrev:
    Har prøvd litt forskjellige nettfiltre opp igjennom årene, har egentlig aldri blitt overbevist att dette er tingen.
    Det jeg har hørt med alle nettfiltre til forsterker er at den glatter ut lydbildet og bassen blir ikke så luftig og dyp, den blir mer tettpakket, slippes ikke helt løs. Mister "live" følelsen i musikken som jeg syntes er er svært viktig å få fram!!
    Til drivverk og dac har jeg bedre erfaring med. Men det svarer seg å være skeptisk, teste fram og tilbake hør om det egentlig er til det bedre. Forandring er ikke alltid til det bedre!

    Det beste tror jeg er å få en egen solid kurs, og bruke solide strømkabler av best mulig kvalitet!
    [/Vil poengtere det med bruk av filter, det har størst virkning på CD-spiller, drivverk, forforsterker, effektforsterker i den rekkefølgen. Mine erfaringer med tidligere enkle nettfiltere er mye lik det MPT beskriver, men det er en større forskjell på dyre og gode nettfiltre, grunnen til at det er at de er overdimonsjonert. Mange er klar over hva bruk av feritter kan gjøre, det demper bassen og glatter ut lyden, dynamikken forsvinner. Hvorfor ? Fordi det er underdimonsjonert. Strømtilførsel - spesiellt effektforsterkerer er avhengig av to ting, en kraftig kondensator bank og rask tilført strøm for å fylle de. Når impedansen/motstanden minker som følge av basstoner øker strømbelastningen og reservene brukes opp. Så størrelsen må økes Hvis du har et nettfilter som kveler det vil det gå utover dynamikk, få slapp bass, og det har en tendens til å komprimeres i toppen også. Et godt nettfilter har kun en oppgave, kortslutte all høyfrekvensstøy, og sende den tilbake i jordleder. Det kan ikke disse småfilterene klare, det vil gå utover dynamikken som tidligere nevnt... quote]
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.555
    Antall liker
    106.682
    Torget vurderinger
    23
    ayaboh skrev:
    Enig med Lier'n og sluket. Dette er et problem. Men jeg er også enig med MPT i beskrivelsen av hva som skjer med lyden.

    Er det forresten noen av dere som har synspunkter mht ballansert AC ala Equitech? http://www.equitech.com/ Gjorde noen forsøk med dette for lenge siden uten å oppnå noe positivt. Kanskje slike ting ikke fungerer på strømnettet her i Norge?
    En liten korreks: Godt mulig du har rett mht. hva som skjer med dynamikk, bass etc., det vet jeg ikke for jeg har aldri prøvd s.k. rene nettfiltre. Jeg benytter regeneratorer (PS Audio P-600 - 2 stk.) og det er nok annerledes. Definitivt ingen mangel på dynamikk osv., men som sagt, dette er vel strengt tatt IKKE for nettfilter å regne. Men at støy blir borte er det overhode ingen tvil om. Uten negative effekter for andre parametre.
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    61
    Antall liker
    67
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    orso skrev:
    • Lier'n skrev:
      Kom over denne tråden nå, her var det en del synsing og en del fakta. Dette er et område som er for mange forsømt og viktig å ta på alvor. :eek: Strømrensing har noe for seg og det er viktig! Er fagmann på elektonikk og har jobbet med 25 år innen med. elektonikk og støy/jordproblemer .Har bygget en delnett filtre (bl. annet for Beilia som har skrevet i tråden), og prøvd dyre nettfilter a la Audience og brukt svære skilletrafoer. Vi snakker om eliminasjon av høyfrekvens støy som ligger overlagret på nettstrømmen som kommer fra motor, maskiner, pc etc. Støyen må vekk....
      Her kommer jeg med noen påstander.
      • Jo mere high end og gjennomsiktig lyden er jo mere påvirkes det av støy på strømnette
      • Støy på strømnettet er mye større problem i byer og i industrielle områder opp til 10-15% støy ligger overlagret og dermed hørbar forskjell på dagtid og nattetid
      • 10% av støy som kommer inn i forsterker vil blir overlagret på signalet (unntak med riktig filter i komponenetene, men standard har de fleste komp dårlig kvalitet på filteret av fare for å ta dynamikken )
      • Nettkablene bør være skjermet for å minst mulig påvirkning, og må være terminert i riktig ende
      • Dimensjonene /tversnitttet på ALLE nettkablene til komponentene bør være av høy kvaliet mer enn 2,5 kvadrat ren kobber
      • Du bør ha jord i anlegget ditt, ellers så får du kun redusert en del av støyen som skal gå tilbake i jordleder. (Har du ikke jord og øsnker ikke dyr ombygging av elektrikker, da kan du bruke jordspyd.)
      • Nettfilter dreper IKKE dynamikken i anlegget (effektforsterkere) hvis det er konstruert riktig
      • Nettfilter har en postiv effekt på å rense støyen og dermed på lyden. Men en må tenke helhet for hele oppsettet, og resten må også stemme.(No kompromize) Signal kabler og høytaler kabler gjør også en betydelig forskjell og, må være av god kvaliet. Hvis det er tilfelle er det mere kosmetikk på lyden med valg av andre merker

      Tar gjerne imot kommentarer på mine påstander

      Liern :)
    Hei Liern. Synes det er interessant å lese om dine betraktninger med tanke på at du jobber i faget. Alikevel savner jeg litt mer kjøtt på beina. Og når du sier at signal og høyttaler kabler gjør betydelig forskjell, må jeg si at jeg blir litt skeptisk.

    Så noen spørsmål.
    1. Finnes det noen dokumentasjon eller f.eks blindtester som støtter opp under det du sier?

    2. Vil nettfiltre vil du anbefale? Har du f.eks kjennskap til SurgeX og Torus Power?
    http://www.surgex.com/residential/index.html
    http://www.toruspower.com/

    3. Hva kjennetegner en kvalitets nettkabel? Hvorfor skulle ikke en standard nettkabel fungere like godt som noe annet?

    4. Og hva konkret mener du er god kvalitet på signal og høyttaler kabler?
    1. Mye er erfaringsbasert, gjennom prøving av forskjellige nettkabler og filtertesting og sammenligning. Blindtesting med andre samt studie på hvordan disse er bygd opp, til en vissgrad. Det er ikke synsing og mange har undret seg over den forskjellen ved blindtesting

    2. Har ikke testet eller hørt de filterene. har mest erfaring med Audience Adept Response power conditioner, og har sammenlignet med denne.

    3. En kvalitetsnettkabel har gode terminaler, overdimensjonert på kobbertversnitt, er skjermet riktig, og gjør ofte bruk av høykvaliets, ultraren kobber. Det merkes når en bytter mellom standardkabel og en god kabel. Hvis resten holder mål da. Utrolig hva to meter kabel kan tilføre anlegget.
    4. Her bør en holde seg til merkekabler i en hvis prisklasse. En skolisse av en signal kabel kan ødelegge/drepe mye i lydbildet. Stikkord er homogent lydbilde. Det samme gjelder høytalerkabler som er vel den kablen hvor det lettest høres forskjeller for lyttere. En lampett ledning eller Biltemakabel gjør ikke samme jobben til en god merkekabel! Her er det lagt ned enormt mye penger i forskning og materiale og design. Dessuten bør investering på kabler stå i forhold til anleggets pris. Tenk 10% investering på kabler i oppsettet ditt når det kommer til kabelbytte, en grei tommefirnger regel. Dette er jo nærmest et eget fag og jeg har bare fått poengtert noe. Mange tråder og meninger om dette her. ;D
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.126
    Antall liker
    3.609
    Dette tema er ikke woodoo, og enkelte tiltak er så enkle og billige at det er skøy. Litt blandet erfaring og teori fra meg her:

    - Opprydding bak anlegget. Dette er spesiellt viktig når man kjører uten skjerming. Litt avstand mellom ledninger gjør susen (borte).
    - Felles jord/potensiale. Unngår brumsløyfer.
    - Skjerming av strømkabler slik at disse ikke smitter over til andre kabler (avstand kan gjøre samme susen).
    - RF filter er det i de fleste komponenter. Dersom ikke, kan f.eks Schaffner være bra for RF frekvenser.
    - Separering av last med stort strømtrekk dersom dette er mulig. Stor peakstrømtrekk vil deformere spenningen for alle andre komponeter. Det gjør minst skade på egen kurs, eller lengst unna impedansmessig. (den siste formuleringen er vanskelig å skjønne forstår jeg).
    - Ingen erfaring med utstyr som choker o.l. men dette er intresant som alternativ til separering.

    Rekkefølgen er vilkårlig opplistet. Dersom man bruker 100% av budsjett på dette så vill all sus bli borte, garantert (humor).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Når og hvordan er det denne støyen gir seg utslag rent målemessig egentlig?

    Når forsterkere, preamper og DACer måles i testbenker på ulike nettsider og tidsskrifter og man ikke ser tegn til unormal støy på de analoge utgangene indikerer dette at konstruksjonen er god eller at strømmen er perfekt der det måles?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.126
    Antall liker
    3.609
    marsboer skrev:
    Når og hvordan er det denne støyen gir seg utslag rent målemessig egentlig?

    Når forsterkere, preamper og DACer måles i testbenker på ulike nettsider og tidsskrifter og man ikke ser tegn til unormal støy på de analoge utgangene indikerer dette at konstruksjonen er god eller at strømmen er perfekt der det måles?
    De har selvsagt truffet sine tiltak allerede.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    • Lier'n skrev:
      Kom over denne tråden nå, her var det en del synsing og en del fakta. Dette er et område som er for mange forsømt og viktig å ta på alvor. :eek: Strømrensing har noe for seg og det er viktig! Er fagmann på elektonikk og har jobbet med 25 år innen med. elektonikk og støy/jordproblemer .Har bygget en delnett filtre (bl. annet for Beilia som har skrevet i tråden), og prøvd dyre nettfilter a la Audience og brukt svære skilletrafoer. Vi snakker om eliminasjon av høyfrekvens støy som ligger overlagret på nettstrømmen som kommer fra motor, maskiner, pc etc. Støyen må vekk....
      Her kommer jeg med noen påstander.
      • Jo mere high end og gjennomsiktig lyden er jo mere påvirkes det av støy på strømnette
      • Støy på strømnettet er mye større problem i byer og i industrielle områder opp til 10-15% støy ligger overlagret og dermed hørbar forskjell på dagtid og nattetid
      • 10% av støy som kommer inn i forsterker vil blir overlagret på signalet (unntak med riktig filter i komponenetene, men standard har de fleste komp dårlig kvalitet på filteret av fare for å ta dynamikken )
      • Nettkablene bør være skjermet for å minst mulig påvirkning, og må være terminert i riktig ende
      • Dimensjonene /tversnitttet på ALLE nettkablene til komponentene bør være av høy kvaliet mer enn 2,5 kvadrat ren kobber
      • Du bør ha jord i anlegget ditt, ellers så får du kun redusert en del av støyen som skal gå tilbake i jordleder. (Har du ikke jord og øsnker ikke dyr ombygging av elektrikker, da kan du bruke jordspyd.)
      • Nettfilter dreper IKKE dynamikken i anlegget (effektforsterkere) hvis det er konstruert riktig
      • Nettfilter har en postiv effekt på å rense støyen og dermed på lyden. Men en må tenke helhet for hele oppsettet, og resten må også stemme.(No kompromize) Signal kabler og høytaler kabler gjør også en betydelig forskjell og, må være av god kvaliet. Hvis det er tilfelle er det mere kosmetikk på lyden med valg av andre merker

      Tar gjerne imot kommentarer på mine påstander

      Liern :)
    * Med tanke på at at europeisk standard aksepter inntil 8% THD og landsgjennomsnittet her i landet er 1.4% THD bør utstyr som er så følsomt for støy leveres inn leveres inn så det kan gjenvinnes på en forsvarlig måte uavhengig av pris.

    * Rent dimensjoneringsmessig er det ingen grunn til at 1.5 kvadrat skal fungere hensiktsmessig.

    * Utstyret bør være såpass godt designet at det er immunt mot innstrålt støy fra nettkabel så skjermet nettkabel bør det ikke være et behov for.

    * Et enkelt jordspyd gir ikke store jordingen og strengt tatt bør alle stikkontakter i samme rom være enten jordet eller ujordet.

    * Resistiv belastning på hifi kursen reduserer dramatisk støy så en hifi kurs kan med fordel være felles med VV tank eller varmeovner. En elektrisk terrassevarmer på hifi kursen er i mine øyne en bedre løsning enn et fancy filter eller strømregenerator.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.126
    Antall liker
    3.609
    Anonym skrev:
    * Utstyret bør være såpass godt designet at det er immunt mot innstrålt støy fra nettkabel så skjermet nettkabel bør det ikke være et behov for.

    * Et enkelt jordspyd gir ikke store jordingen og strengt tatt bør alle stikkontakter i samme rom være enten jordet eller ujordet.

    * Resistiv belastning på hifi kursen reduserer dramatisk støy så en hifi kurs kan med fordel være felles med VV tank eller varmeovner. En elektrisk terrassevarmer på hifi kursen er i mine øyne en bedre løsning enn et fancy filter eller strømregenerator.
    Jeg har en s/pdif kabel som er kilen for å ligge for nær uskjermet strømkabel. Løsninger er å trekke den ett stykke unna.

    Enig.

    Hvordan skal resistiv belastning redusere støy? Jeg kan forstå det dersom alternativet er ulineær belastning på samme kurs.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    pengesluk skrev:
    ayaboh skrev:
    Enig med Lier'n og sluket. Dette er et problem. Men jeg er også enig med MPT i beskrivelsen av hva som skjer med lyden.

    Er det forresten noen av dere som har synspunkter mht ballansert AC ala Equitech? http://www.equitech.com/ Gjorde noen forsøk med dette for lenge siden uten å oppnå noe positivt. Kanskje slike ting ikke fungerer på strømnettet her i Norge?
    En liten korreks: Godt mulig du har rett mht. hva som skjer med dynamikk, bass etc., det vet jeg ikke for jeg har aldri prøvd s.k. rene nettfiltre. Jeg benytter regeneratorer (PS Audio P-600 - 2 stk.) og det er nok annerledes. Definitivt ingen mangel på dynamikk osv., men som sagt, dette er vel strengt tatt IKKE for nettfilter å regne. Men at støy blir borte er det overhode ingen tvil om. Uten negative effekter for andre parametre.
    Jeg tror egentlig ikke at dynamikken blir begrenset i teknsik definert forstand. Jeg opplever mer en tilbakeholdenhet og en form for avrunding i frekvensfløyene. Dette medfører også en form for normalisering og utglatting over hele spekteret hvor ingen ting stikker seg ut mht transienter. På en annen side kan det godt hende at det faktisk er dette som er riktig, altså at det jeg oppfatter som dynamikk og transienter egentlig er form for forvrengning. Merkeligere ting har jo skjedd.

    Jeg har prøvd meg på en del DIY-filtre opp gjennom årene, både hjemmekonstruerte og ferdige løsninger, noen basert på lavinduktive spoler og filmkondiser, og andre bare med kondiser. Alle som en gir denne lydsignaturen. Det samme gjelder ferdigbygde filterløsninger. Kanskje alle disse faktisk virker som tiltenkt, men det er bare jeg ikke liker resultatet?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Hedde skrev:
    Anonym skrev:
    * Utstyret bør være såpass godt designet at det er immunt mot innstrålt støy fra nettkabel så skjermet nettkabel bør det ikke være et behov for.

    * Et enkelt jordspyd gir ikke store jordingen og strengt tatt bør alle stikkontakter i samme rom være enten jordet eller ujordet.

    * Resistiv belastning på hifi kursen reduserer dramatisk støy så en hifi kurs kan med fordel være felles med VV tank eller varmeovner. En elektrisk terrassevarmer på hifi kursen er i mine øyne en bedre løsning enn et fancy filter eller strømregenerator.
    Jeg har en s/pdif kabel som er kilen for å ligge for nær uskjermet strømkabel. Løsninger er å trekke den ett stykke unna.

    Enig.

    Hvordan skal resistiv belastning redusere støy? Jeg kan forstå det dersom alternativet er ulineær belastning på samme kurs.
    Ohmsk last demper harmonisk støy og dempingen er så effektiv at det er snakk om en drastisk reduksjon, ved dimensjonering av datakurser slipper en å regne med harmoniske hvis en blander ohmsk last inn på kursen.

    Forskjellen på en ingeniør og en sivilingeniør er at en ingeniør vet hvordan mens sivilingeniøren vet hvorfor. Dessverre tilhører jeg den første yrkesgruppen.
    Akkurat nå sitter jeg på hurtigbåt på vei til Trondheim så hvis du vil ha et mer utdypende svar på hvorfor det er sånn må du smøre deg med litt tålmodighet, vil ikke tabbe meg ut med en eller annen utledning som viser seg å ikke stemme.

    Hvis du ser i kapittel 5.2 her ser du måleresultater som viser 3,5 gang reduksjon av harmoniske ved bruk av en variabel motstand på samme kurs:http://www.statsbygg.no/FoUprosjekter/FoU-prosjekter-i-Statsbygg/teknologi/2000/50215-Elektrisk-stoy-i-yrkesbygg/
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.126
    Antall liker
    3.609
    Anonym skrev:
    Ohmsk last demper harmonisk støy og dempingen er så effektiv at det er snakk om en drastisk reduksjon, ved dimensjonering av datakurser slipper en å regne med harmoniske hvis en blander ohmsk last inn på kursen.
    Takk for linken. Skal lese allt senere, men nå hoppet jeg rett til side 32 som omhandlet det aktuelle temaet. Strømmen økes altså med en faktor på ca 1,5 ved hjelp av motstand og da reduseres selvsagt THD. Det er likevell ingen endring i størrelsen på de ulike harmoniske komponentene i ampere. Tredjeharmonisk strøm vil gi samme spenningsfall som tidligere dersom man ikke justerer opp tverrsnittene (det er jo effekten på spenningen som er intresant for andre tilkoplede komponenter). Men det er vell nettopp det som gjøres her. Men ny dimensjonerende strøm, øket med en faktor på 1,5, trenger man ikke anvende reduksjonsfaktor. Men man trenger selvsagt større tverrsnitt.

    :)

    Har selv en panelovn på lytterommet og hører ingen forsjell på når den er av eller på.
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    61
    Antall liker
    67
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Mange interessante betraktninger rundt dette, og teorier. Er mest opptatt av det som virker og er hørbart. THD er en komponent som er viktig å få redusert enig. Tror ohmsk belastning også har noe for seg men mere tro på et effektivt LP- filter som fjerner høyfrekvens strømkomponenter. Hvis det gjøres riktig oppnåes det hørbar forbedring. Med mitt egetutviklede filter innkoplet ( En boks med en Furutech nettkabel inn og black box og 4 nettuttak) skjer dette. Lydbildet blir noe lysere, et stort slør fjernes og transientene er oppløst og kontant. Så mye mer kick og attack i lydbilde. Når jeg demonsterer dette med og uten filter spør folk med en gang hva var det som skjedde. Desverre er det sterkt vanedannende og jeg kan ikke spille musikk uten filteret. Slike filter koster desverre mye. Men det må høres og verdt investering hvis en øsnker å være kompomissløs. Snapa planet( Håvard selger Audience power conditioner som fungerer, testet!)

    Har opplevd noe av det samme med kratig skilletrafoer (30A) med ringkjener som har gjennomgående jord, men disse brummer og er gedigne svære at det ikke noe god løsning på sikt , ei heller pent møbel. Pga høy induksjonstrøm ved påslag kreves det el.nikk styring for å unngå at sirkingen går , selv på trege sikringer. Ikke å anbefale.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være matnyttig å skille mellom HF-støy og harmonisk forvrengning (THD).

    Lokalt i stikkontakten(e) til husalteret kan det meget vel vær husalteret selv som er den viktigste bidragsyteren til THD på nettspenningen. Alle tradisjonelle strømforsyninger (såkalt lineære strømforsyninger) har en ulineær belastning av strømnettet som funksjon av likerettingen fra AC til DC. Store effektforsterkere med såkalt overdimensjonert strømforsyning og gjerne et relativt høyt tomgangsforbruk er gode kandidater til sterkt ulinær belastning av strømnettet, og dermed potensielt høy lokal THD på strømnettet. Problemer øker med impedansen/resistansen i strømnettet. Det er tvilsomt om høy lokal THD i strømnettet egentlig er et problem, forutsatt at dette ikke skylde uhensiktsmessig høy impedanse i strømnettet, jf. bl.a. multiwave teknikken i noen av PowerPlantene fra PS Audio.

    HF-nettstøy er et helt annet kapittel.

    mvh
    KJ
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Måling av nettet og en regenerator.Måling av nettet er til venstre for grått felt og regeneratoren til høyre.Desverre var paralellmåling ikke mulig,derfor hver sin dag.Er ikke sikker på om regeneratoren var/er helt frisk.Regenerator gir et kjempeløft lydmessig fra ca. oktober til juni.Resten av året er gevinsten liten,med mulig er nettet vinner på denne tiden om enn det da er litt smak og behag alt etter hva ein foretrekker.(Bedre holografi på nettet mot en mere "støyfri og sortere" bakgrunn)

    Nettet hos meg har på sit beste mindre THD.Regeneratoren gir mindre en 3% THD ved full belastning.
     

    Vedlegg

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Jeg er ikke kompetent til å mene noe om det tekniske, men har brukt strømfilteret til Lier'n i flere år.

    Det virker. Det er ikke tvil om at strømforurensning påvirker lyden i stor grad i et seriøst hifi-anlegg.

    Virkningen av filteret varierer avhengig av hvor man bor og kan også variere fra tidspunkt til tidspunkt er min erfaring. Min utekniske forklaring på det er at forurensningen på nettet er varierende.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    Ingen kommentar til måling? Nettet mot regenerator :p Nettet,16A Merlin Gerin C16,1m 4 kvadrat kabel til stikk for stereo til høyre for grått felt (26.02.11).Regenerator til venstre (27.02.11) ble belastet ca.25% med peak ca. 50%.
    Måletid,6-8 timer hver dag.Spilletid,ca.1 time.

    målt med medcal N

    http://www.cesinel.com/

    ymir skrev:
    Hei

    Større bilde :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.369
    Antall liker
    37.208
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt førsteinntrykk er at det var overraskende mye støy også etter regenerering. 11.harmoniske, det er helt oppe ved 550 Hz.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    lit mere oversiktlig

    nett regenerator

    3 0,05% 0.9%
    5 0.75% 0,4%
    7 0.15% 0,3%
    9 0 % 0,15%
    11 0,35% 0,2 %
    13 0,2 ?

    THD 0,9% 1,25%

    lest med briller :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.369
    Antall liker
    37.208
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alternativet kunne jo være et tredjeordens CLC-filter som tar ned støyen 18 dB/oktav over en eller annen frekvens, pluss en spenningsregulator etter likerettere og glattekondensatorer i strømforsyningen for å holde spenningen konstant til de interessante delene av forsterkeren. Selv et førsteordens filter med et par kondensatorer fra + og - til jord vil kutte støyen med 6 dB/oktav, altså en halvering for hver gang frekvensen dobles.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn skrev:
    Mitt førsteinntrykk er at det var overraskende mye støy også etter regenerering. 11.harmoniske, det er helt oppe ved 550 Hz.
    Nå er det jo snakk om en Fourierrekke.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Selv med THD 0,9 på nettet, låter nettet ubegripelig dårlig,noe alle som har lyttet hos meg også sier.Tror derfor at problemet ikke er overharmoniske.

    Isotek miniSub og Consonance filtre løste ikke problemet,heller ikke sammen med DC-filter.

    Regenaratoren løste problemet,skulle bare ønske å finne ut hva problemet egentlig er, siden nettet er SVÆRT bra sommer, og høst.Analyse av nettet er foretatt i februar,en tid nettet er elendig.



    ymir skrev:
    hei

    lit mere oversiktlig

    nett regenerator

    3 0,05% 0.9%
    5 0.75% 0,4%
    7 0.15% 0,3%
    9 0 % 0,15%
    11 0,35% 0,2 %
    13 0,2 ?

    THD 0,9% 1,25%

    lest med briller :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    ymir skrev:
    hei
    Selv med THD 0,9 på nettet, låter nettet ubegripelig dårlig,noe alle som har lyttet hos meg også sier.Tror derfor at problemet ikke er overharmoniske.

    Isotek miniSub og Consonance filtre løste ikke problemet,heller ikke sammen med DC-filter.

    Regenaratoren løste problemet,skulle bare ønske å finne ut hva problemet egentlig er, siden nettet er SVÆRT bra sommer, og høst.Analyse av nettet er foretatt i februar,en tid nettet er elendig.



    ymir skrev:
    hei

    lit mere oversiktlig

    nett regenerator

    3 0,05% 0.9%
    5 0.75% 0,4%
    7 0.15% 0,3%
    9 0 % 0,15%
    11 0,35% 0,2 %
    13 0,2 ?

    THD 0,9% 1,25%

    lest med briller :)
    Med tanke på at europeisk norm sier at inntil 8% thd på nettet er akseptabelt bør en ta en vurdering av om det er elektronikk eller strøm som er problemet....
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    Om elektronikken kom fra Lauvland,OCM,Consonance,Mark Levinson,Trends eller Belles........har ikke spilt noen rolle,problemet har artet seg likt,og er borte sommer,høst og når regenerator brukes

    Anonym skrev:
    ymir skrev:
    hei
    Selv med THD 0,9 på nettet, låter nettet ubegripelig dårlig,noe alle som har lyttet hos meg også sier.Tror derfor at problemet ikke er overharmoniske.

    Isotek miniSub og Consonance filtre løste ikke problemet,heller ikke sammen med DC-filter.

    Regenaratoren løste problemet,skulle bare ønske å finne ut hva problemet egentlig er, siden nettet er SVÆRT bra sommer, og høst.Analyse av nettet er foretatt i februar,en tid nettet er elendig.



    ymir skrev:
    hei

    lit mere oversiktlig

    nett regenerator

    3 0,05% 0.9%
    5 0.75% 0,4%
    7 0.15% 0,3%
    9 0 % 0,15%
    11 0,35% 0,2 %
    13 0,2 ?

    THD 0,9% 1,25%

    lest med briller :)
    Med tanke på at europeisk norm sier at inntil 8% thd på nettet er akseptabelt bør en ta en vurdering av om det er elektronikk eller strøm som er problemet....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn