Bil, båt og motorsykkel Straff for råkjøring.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.982
Antall liker
6.323
Men trenger vi å fortsette med dette etter att vi har blitt opp i åra.
Noe det fleste her inne er?
Nei, man blir jo voksen etter hvert og lærer av sine feil. En 20 åring er etter min mening langt fra voksen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.307
Antall liker
6.696
Ser det er mange som har meninger. Bare et lite innspill til. På Autobahn i Tyskland er det strekker der det er "fri fart", men anbefalt 140kmt. Det betyr at du ikke blir bøtelangt om du kommer lavtflygende i 320kmt. MEN det mange synes å ikke være klar over er at hvis du kjører fortere enn de anbefalte 140kmt så vil du automatisk få skylden for ulykker du blir innblandet samma pokker! Det bør man tenke litt over.
Samme Autobahn er for øvrig ganske så stressende å kjøre på. Da vi dro ned ble vi advart om at det var nødvendig å se i speilet for det kom biler bakfra i jævlig fart. Det var ikke noe problem, for jeg er vant til alltid å ha et halvt øye i speilet. Men sjokket var alle de som ikke brukte speil. Du kommer glad og lykkelig i venstrefeltet i sånn 150-160 og plutselig er det liten Polo som ligger i 110 som legger seg ut foran deg! Lite morro. Framfelgene var helt svarte av bremsestøv da vi kom hjem, og jeg lærte noe om bilen som jeg ikke visste den kunne gjøre. Når du VIRKELIG mener at du vil bremse, så oppfatter bilen dette og setter på nødblikers. Kult i og for seg, men ikke så morro når det skjer på alvor.
Det er også viktig å være oppmerksom på at man plutselig kan komme til en stillestående kø.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.145
Antall liker
10.080
Sted
Trondheim
Er det ikke sånn at hjernen i gutter ikke er ferdig utviklet før rundt 25 års alderen? En mann er ikke i stand til å vurdere risiko før han er nærmere 25 (korriger meg hvis jeg skriver noe feil, men mener å ha lest det). Dermed er det større sjanse for risikoadferd i trafikken hos unge gutter. "Kjør som ei kjerring" som det sies i reklamen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.307
Antall liker
6.696
Når slutter damers hjerner å utvikle seg?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.145
Antall liker
10.080
Sted
Trondheim
Jentene blir voksne/modne en god del tidligere.
Men noen som har mer kunnskap om dette får nesten komme på banen.

Det står kanskje noe om det her:
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Er det ikke sånn at hjernen i gutter ikke er ferdig utviklet før rundt 25 års alderen? En mann er ikke i stand til å vurdere risiko før han er nærmere 25 (korriger meg hvis jeg skriver noe feil, men mener å ha lest det). Dermed er det større sjanse for risikoadferd i trafikken hos unge gutter. "Kjør som ei kjerring" som det sies i reklamen.
Tror ikke menns hjerne blir ferdig utviklet noensinne! Hadde våre hjerner gjort det ville vi kanskje holdt oss langt unna "det svake kjønn", brukt penger på øl og leketøy og levd lykkelige liv uten kjeft og mas!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Det er også viktig å være oppmerksom på at man plutselig kan komme til en stillestående kø.

Der var GPS systemet meget effektivt. "Hun" omdirgerte oss til B veier og "rekalkulerte" stadig vekk. Med en gang vi hørte på radioen "stau und ferstekkende verkehr" kom Siri og fortalte at hun omdirigerte. Det var mye og mange plasser st det sto helt stlle. Men vi ble ikke plaget.

Men det å kjøre på slik vei med mye trafikk er ganske så slitsomt for det er mye å passe på.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.287
Antall liker
9.170
Sted
Oslo
Noen mener at på denne veien kan jeg kjøre trygt i 200, for jeg er helt Severin Suveren.
Min bestefar lå ofte i 50 i 80 sonen, sørget for at ingen kunne kjøre forbi, som han sa: Her synes jeg ingen bør kjøre fortere.
Tror egentlig begge tok grådig feil.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.811
Antall liker
10.265
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
På en av de fora jeg frekventerer er det en tråd som heter "men without female supervision". Der er det mye gøy/skremmende.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.380
Sted
Saksvik - Trøndelag
Synes bl a Rudi fikk litt mye pepper her, så... Satt på spissen hadde man ikke trengt fartsgrenser om folk hadde klart å følge paragraf 3. Man tar hensyn og kjører etter forholdene. Som en forlengelse av det så er jo fartsgrensen 110 km/t på motorveien uansett om det er tett trafikk eller om man er alene på veien. Om folk ikke klarer å se at det er to forskjellige situasjoner med forskjellig risiko, så er det jo vanskelig å diskutere.

Ved der jeg bor er det en 80-sone som går over i en 40-sone. Nesten uten unntak er det de som ligger under fartsgrensa i 80 som ligger over i 40. De er ikke i stand til å se forskjellen på risiko på en vei med mange avkjørsler og en vei uten avkjørsler. Sånn sett er det mer logisk å ligge over i 80-sonen, selv om høyere fart gir høyere skadepotensial. Men man slipper iallefall å meie ned myke trafikanter.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.841
Antall liker
6.539
Sted
Holmestrand
Hvis dere kikker på «Idiots in super-cars» på YT, så er det virkelig ingen grunn til å mene at f eks Ferrari er trygt i stor fart.
Løkene klarer å starte fra stillestående og på mindre enn hundre meter så har de vraket bilen. Grundig.
Biler med stor motor er et stort problem. Svært få kan håndtere de, og spesielt ikke de som tror de kan.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.720
Antall liker
17.871
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er vel noe i det å avpasse farten etter veistandard, kjøreforhold, trafikkforhold og kjøretøy tenker jeg.

I så måte har vi på en god del veistrekninger fartsgrenser som er helt meningsløse. 80km/t der det er tilnærmet umulig, uansett type kjøretøy, å holde mer enn 70. Lange 70-soner der det ikke bor mennesker og veistandard fint tåler 90km/t osv.
30- og 40-soner som er politisk besluttet uten annen begrunnelse enn at det er fint at de er lave. Miljøfartsgrenser er nok et politisk påfunn som er heeelt meningsløst.
Vi kunne fint hatt flere veistrekninger der fartsgrensene kunne øket med 10km/t +.

Variabel fartsgrense i forhold til kjøreforhold og trafikkforhold er også noe som kunne hatt noe for seg, og som fullt ut ville være mulig å få til i praksis.

Men, det tråden startet med var vel «idiotkjøring» og straff for det. Helt enig i at «villmannskjøring» bør straffes hardt, men hvor skal man sette definisjonen når det er så mange forhold som spiller inn?
Uansett er jo noen tilfeller ganske klare da. Eksempelvis de som er filmet ved å bevisst snu og kjøre motsatt retning på motorveien. Hva er misjonen - og hvor dust går det egentlig av å bli?
 

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2020
Innlegg
620
Antall liker
507
Sted
Aarhus
ja hipp hurra for mere lover, det er helt innafor å få 200.000 i bot for å kjøre sparkesykkel på vei hjem fra byen, skulle helst vært et par millioner i bot spør du meg.
Skjønner ikke hvorfor så mange har en trang til å ha noen for å bestemme over seg og sette lover fordi man ikke klarer å ta egne avgjørelser.
Men men, er vel dette mangfoldet som gjør Norge så bra
Flytt til et land uten disse "urimelige" reglene
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.019
Antall liker
24.313
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Såkalte miljøfartsgrenser er ikke så teit egentlig. Støvet flyr lavere.
30 km/t i hele Hamars opprinnelige kvadratur (delene der motorisert ferdsel er lov, hehe), er fine greier.

Fengselsstraff, inndragning og salg av kjøretøy til statens inntekt, og «du kan kjøre opp igjen om noen år» er fine greier som straff for galskapen. Kunne de ikke heller røykt hasj?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.811
Antall liker
10.265
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Miljøfartsgrenser dreier seg mye om støy, og fra det synspunktet funker det. Det har man i økende grad oppdaget på kontinentet også. Nå må vi bare få tatt de idiotene som synes det er gøy å kjøre uten potte, eller med potter med ulovlig innsats. Det burde vært brukt mer ressurser på det.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.287
Antall liker
9.170
Sted
Oslo
Miljøfarts grenser er vel i hovedsak innført pga svevestøv.
Trondheimsveien på vinteren går fra 80 til 60.
Vet om en del som kjører mc, i Norge får du mangellapp for ulovlige potter, mange har lovlige hjemme, hjem og bytte, vises og er lovlig, og hjem og bytte igjen.
I Tyskland får du ikke kjøre videre, mc hentes av bilberging og ulovlige potter konfiskeres.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.510
Antall liker
40.972
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Utrolig at folk må leke politi her til lands :( Folk kan stort sett tenke selv og kjøring etter forholdene er jo en fin ting.
Tenk henge seg opp i at noen kjøretøy bråker litt mer en andre :rolleyes:

mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.811
Antall liker
10.265
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Stort sett ja. Men det er få som ikke kan som skaper katastrofene. Og ulovlig lydnivå er ulovlig lydnivå, og særdeles plagsomt, uansett hva du synes. Det tas alt for lett på dette i Norge. Og PS; jeg har ikke arrestert noen.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.638
Antall liker
9.482
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er man alene på en 4 felts motorvei en tørr, god morgen på sommerstid og klemmer til en kilometer eller tre så er det da ikke så farlig for andre. Det er stor forskjell på å kjøre uvettig når det er andre trafikanter til stede. Det er moro å kjøre fort med en god bil. Men trafikken har blitt så tett og fartsbøtene latterlig høye at det er crusing som gjelder for meg. Greit det og. Nyter god musikk og livet i bilen også.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.720
Antall liker
17.871
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Miljøfarts grenser er vel i hovedsak innført pga svevestøv.
Men, konklusjonen etter målinger var vel at det ikke kunne verifiseres en totalt sett miljøpositiv effekt, alle forhold tatt i betraktning.
Målinger viste at svevestøv var sammensatt av ulike partikler fra både fyring, drivstofforbrenning og annet som ikke hadde med hastighetsregulering å gjøre. Periodisk rengjøring av veibane var vel det som viste seg å være den beste løsningen.
En bil erjo mest energieffektiv ved ca 90km/t.

På Ring 3 ble det jo et politisk kompromiss (der miljøet var underordnet) og hastigheten ble satt ned til 70km/t.

Og i Oslo har MDG foreslått 30km/t fartsgrense innenfor hele bygrensen (med unntak av de veier de ikke har råderett over).
Motivet her er indirekte miljøbasert, ved at det skal ta lengre tid å kjøre bil sett opp mot å bruke sykkel, enn det er i dag.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.811
Antall liker
10.265
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, enig i ditt siste avsnitt. Et så udifferensiert tiltak dreier seg om å gjøre byen utilgjengelig. Og er et eksempel på at MDG ødelegger for de viktige miljøutfordringene ved å gjøre folk forbanna.
 
Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.841
Antall liker
6.539
Sted
Holmestrand
Miljøfartsgrenser dreier seg mye om støy, og fra det synspunktet funker det. Det har man i økende grad oppdaget på kontinentet også. Nå må vi bare få tatt de idiotene som synes det er gøy å kjøre uten potte, eller med potter med ulovlig innsats. Det burde vært brukt mer ressurser på det.
Der kan vi vel starte med å hanke inn en stor del av motorsyklene av alle størrelser. De fleste bråker noe inn i helvete.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.811
Antall liker
10.265
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er for lett å trikse med pottene, for lav sannsynlighet for å bli kontrollert, og minimal konsekvens.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.287
Antall liker
9.170
Sted
Oslo
Det er for lett å trikse med pottene, for lav sannsynlighet for å bli kontrollert, og minimal konsekvens.
Kjøpte selv mc med "after market" potter.
Fikk satt på originale umiddelbart.
En ting er å skremme vannet av nabokjerringa, men jeg liker turkjøring og det ville stort sett vært meg som måtte ha levd med det støyhælvete.
Forsåvidt mere irriterende at nabokjerringa klager når jeg spiller rock på realistisk nivå!
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.841
Antall liker
6.539
Sted
Holmestrand
Om du faktisk mener de fleste bråker noe inn i helvete lurer jeg på hva du egentlig legger i definisjonen:unsure:
Jeg kan korrigere «de fleste» til mange.
Bråk er uønsket lyd, gjerne da høy.
Spesielt når det er «noe inn i helvete». 🤓
Nå kan vi selvsagt diskutere antall forkomster og lydtrykk.
Jeg prøvde å si at jeg oppfatter motorsykler som et støyproblem.
Jeg kan ikke forstå hvorfor mororsykler skal tillates å støye som de faktisk gjør.
Red: Morosykler skal selvsagt være motorsykler. Men de er jo morosykler også da. 😂
 
  • Wow
Reaksjoner: SAL

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.840
Antall liker
22.587
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
I stedet for å krangle om, hvilke grupper som føler seg sjeneret av andre grupper, og innen det
ta´r av med folk som bli´r sinna på hverandre, hva så med å komme tilbake til trådens emne:
Straff for råkjøring
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.287
Antall liker
9.170
Sted
Oslo
Danskene har innført sjablong straffer der kjøretøyet automatisk inndras ved vanvidskørsel,, etter noen regler.
Syns det er et fornuftig tiltak.
Dobbelt av lovlig hastighet, promille over 2 etc, da bør man hverken ha rett til førerkort eller kjøretøy.
Så kan det diskuteres om x 10.000.- i bot for å bruke mobil i stillestående kø er riktig
I det hele tatt er bøtenivået for forseelser i Norge blitt drakonisk høye.
Forholdsmessig vil en bot på 10.000.- ødelegge økonomien for noen, for andre er det et pis i havet.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.840
Antall liker
22.587
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Håndholdt mobil unner kjørsel i Danmark = 1.500 i bot + klipp i kjørekort. (3 klipp, da må du kontakte
kjørelærer og bestå både teori og praktisk igjen.) Om du oppfører deg upåklageligt i trafikken etterpå,
bortfalder ett klipp etter 3 år.
Vanvidskjørsel = over 200 på motorvei eller overskridelse med 100% av hastighetsbestemmelse.
Vanvidkjørsel, derunner kommer også fyllekjøring med over en viss promille (husker ikke helt, ikke
relevant for meg 😁 ). Dekker også gjentakne kjøren over for rødt og slikt.
Det smarte ved konfiskering av bil er, at de nå har bestemt, at loven driter i, om bilen er din, en kompis´s, annen familie sin eller om bilen er leaset. Uansett bli´r den konfiskert. Det burde være en skikkelig advarsel til "youngsters" om,
hva som kan vente på økonomifronten etterpå. Desverre ser det ut som at dette, hos noen bestemte grupper som unge
innvandrere og generelle 20-25 årige ikke har noen som helst effekt likevel.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.518
Antall liker
12.112
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har ingen problemer med å forstå gleden ved å kjøre mc, selv om jeg ikke kjører selv. Det jeg ikke forstår er at å vekke opp døde eller være konstant piss off til nabolag og folk flest skal være en del av imaget... Syklene til BMW har alltid interessert meg, og for noen år siden stoppet jeg utenfor en kafe en fin sommerdag.. det sto noen BMW sykler parkert utenfor, - den ene med lys på, slik at den åpenbart sto med motoren igang.. .JEg måtte helt bort til den for å høre at den gikk..
 
Topp Bunn