Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter?

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.811
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Av de andre forslagene som har kommet, er det ikke mange jeg har kjennskap til, men gallo har imponert meg de gangene jeg har hørt de...

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
195
Sted
Bergen
Doxa 8.1 Signature kanskje..? tror det er noen på bruktbørsen nå...de spiller dypt og stramt...men må stå godt ute på gulvet...er veldig effektive også...oppgitt til 92db/1w/1m og avstemt til 28 hz

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.275
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Har noen nevnt MonoPulse ;D

Når Brian Bromberg svinger i gang bassen på Wood2 så kjenner du bassen på kroppen, du hører pekefingeren slipper strengen og lager lyd i bassen.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
mteinum skrev:

Når Brian Bromberg svinger i gang bassen på Wood2 så kjenner du bassen på kroppen, du hører pekefingeren slipper strengen og lager lyd i bassen.
Noen link til norsk forhandler med priser?

Z

Zomby_Woof

Gjest
FallenA skrev:
Ser at disse Gradientene nærmest "gis bort" på bruktmarkedet nå om dagen. Mitt råd er helt klart LØP OG KJØP!
'Gis de bort' på brukten? Jeg er ofte innom og ser på bruktbørsen, men av en eller annen grunn nesten aldri under høyttalere...  ;D

Hvis prisnivået på brukt Revolution er lavt, må jeg bare stemme i: Løp og kjøp!!! Jeg har enda ikke hørt en kassehøyttaler jeg heller ville hatt, uansett pris.

Revolution er i mine øyne et røverkjøp til de 64.000,- de koster nå. Jeg ga forresten 35.000,- for mine nye.

Z

Zomby_Woof

Gjest
mteinum skrev:
Har noen nevnt MonoPulse  ;D

Hvordan 'kjennes det på kroppen' når noen spiller en uforsterket akustisk kontrabass?

Det BanjoArne spør etter er stramhet og kontroll, ikke mengde. Snakker man mye bass og evne til å lage trykk i rommet, renner det over i markedet.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.275
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ok. Det er ikke Cervin-Vega boom-boom-boom, men en heller mer realistisk fremførsel. En kontrabass er jo et ganske stort instrument som med sin kasse skaper en god del volum.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Joa. Skjønner den. ;)

Men: Akustiske instrumenter låter faktisk overraskende mye 'kortere' og 'tørrere' i virkeligheten enn man venner seg til i HIFI-sammenheng.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Zomby_Woof skrev:
Joa. Skjønner den. ;)

Men: Akustiske instrumenter låter faktisk overraskende mye 'kortere' og 'tørrere' i virkeligheten enn man venner seg til i HIFI-sammenheng.

Helt enig i det ang en tørrere virklighet. Og en trompet er ofte langt mer singrende live en endel høytaler kreasjoner jeg har hørt. Dynamikken til Monopulse har blitt sagt å være i hornklassen når det gjelder dynamikk. Dette utsagnet fikk jeg av erfarne horn-folk. :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
Joa. Skjønner den. ;)

Det kommer nå an på hvilket lokale man hører dem i.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
jonas skrev:
mteinum skrev:

Noen link til norsk forhandler med priser?
Disse kjøpes direkte ifra produsent. Ingen norsk importør, ennå :). Men vet det jobbes hardt ifra en importør for å få de som sitt merke.

R

Rojoh

Gjest
HCS skrev:
Zomby_Woof skrev:
Joa. Skjønner den. ;)

Helt enig i det ang en tørrere virklighet. Og en trompet er ofte langt mer singrende live en endel høytaler kreasjoner jeg har hørt. Dynamikken til Monopulse har blitt sagt å være i hornklassen når det gjelder dynamikk. Dette utsagnet fikk jeg av erfarne horn-folk. :)
Jøss, matcher de M12ene (og det som værre er) også? I så fall er det jo virkelig interessant.

Mvh. Johan

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rojoh skrev:
HCS skrev:
Zomby_Woof skrev:
Joa. Skjønner den. ;)

Jøss, matcher de M12ene (og det som værre er) også? I så fall er det jo virkelig interessant.

Mvh. Johan

Hei Johan :)
Utsagnene kom ifra Impulse eiere. Og det er vel strengt talt en enda bedre horn konstruksjon enn det M12 er. Men likte M12 godt jeg. Litt lite skyv i bassen, men ellers var det en artig høytaler... Unnskyld OT :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bach_Man skrev:
Zomby_Woof skrev:
Joa. Skjønner den.  ;)

Det kommer nå an på hvilket lokale man hører dem i.
Absolutt og helt selvfølgelig. Men generelt, og så videre...

Dessuten mener jeg at anlegget 'alltid' legger på mer klang enn det som er naturlig. Hvis innspillingen i utgangspunktet har mye romklang gjør det ikke så mye fra eller til, men innspillinger fra tørre rom ender langt fra det opprinnelige.

S

Stereo_Mono

Gjest
cash 63 skrev:
PMC
En meget interessant høytaler producent, har selv lyttet mye på FB1 serien,
meget fine bas egenskaper i disse transmissions konstruktioner dyyype og stramme.
Stor selgere i UK, noe høyere prisklass men med egenskaperne som etterspurs.
http://www.pmc-speakers.com/productCats.php?mode=productCats&cid=4
Ja! Enig. Hørte PMC i høst i England og virket overbevisende. Hørte også et sett med aktive PMC som hadde innebygd forsterker fra Bryston. Veldig overbevisnde må jeg si. PMC og etter hva jeg hører er Rega begge vellykket Tranmisjons linje konstuksjoner som tilbyr hurtig, dynamisk og gode (rene) bass egenskaper.

Synd vi ikke har noen importør på PMC i Norge da :(

mvh
digiman

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Dersom det er risiko for problemer med rommet og at du ikke har slingringsmonn med å trekke høyttalerne langt ut i ville jeg heller gått for en løsning med stativhøyttalere og kvalitetssubb med romkorreksjon! Tro meg, jeg har prøvd alle variantene!

Ellers så har jeg hatt meget gode bassopplevelser med gulvstående Proac 2.5 i særdeleshet og PMC (transmisjonslinje) i eget hus + for å nevne noen lytterunder i butikk / på messer: Euforia, Burmesters til 55K og Usher som var enda dyrere 8)

(Ja og det oppsettet til Soundgarden med JBL til en halv mill med enda dyrere mc, det var ikke værst det heller)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
HCS skrev:
BanjoArrne skrev:
Pilsern skrev:
BanjoArrne skrev:
HCS skrev:
Subjektivt innlegg som bare fy...Men, men.... Jeg sier bare Monopulse... Her får du alt du spørr etter og til den prisen du har satt deg .... Og de har jo vunnet noen priser disse høytalerne og for god lyd ;)

http://monopulse.co.uk/reviews.html

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=22789.0
OJ,disse var også interresante.Denne gange også med en spesiell "look" og dipol-løsning.Kanskje jeg bare må spare enda mere da og slå på den berømte stortromma igjen. ::)
de er ikke dipol...
Men de er et kjempekupp til prisen!
Håndlaget etter ordre og "direct" pris - http://monopulse.co.uk/direct.html

mvh
Stod det på Pm....Dipol i bassen.Jaja kan være det samme.Interressant uansett :)

Vet ikke hvem som har sendt deg pm om dipol. Uansett er dette en høytaler som går helt ned på 20-tallet i hz. Og de veldig snill last for forsterkere så der kan en bygge seg opp over tid. Som sagt før her er Gallo og Gradient sultne på effekt. Har selv eid Monitor Audio GS60. En meget god høytaler, men jeg opplevde den som litt lite dynamikk-glad. Kan ha noe med forsterkerne jeg bruke da. Men de samme forsterkerne ble brukt på Monopulse og det var det en meget god dynamikk av...

En får jo ikke testet disse dessverre. Når det er sagt så er det veldig trygt å handle der. Du får hele tiden svar på mailer og ting du måtte lure på. Tror jeg pepra Allan med minst 30 mail før jeg bestemte meg. Men har ikke angret på det valget jeg tok etter jeg fikk de i huset. De er helt enkelt et kupp til prisen :)
Heheh,der gikk det litt fort i svingene.Det var gradient jeg snakket om.De er dipole i bassen og det var ikke noe PM jeg fikk MEn det var på PM audio,hehe.....Forresten jeg fikk en PM angående dem også ja,eh :)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Zomby_Woof skrev:
Så er det også slik at det spilles musikk i mange rævvalokaler rundt omkring. F.eks er opera i kulturhuset i Tromsø ingen høydare erfarte jeg her om dagen.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.593
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
cash 63 skrev:
PMC
meget fine bas egenskaper i disse transmissions konstruktioner dyyype og stramme.
Ja! Enig. Hørte PMC i høst i England og virket overbevisende. Hørte også et sett med aktive PMC som hadde innebygd forsterker fra Bryston. Veldig overbevisnde må jeg si. PMC og etter hva jeg hører er Rega begge vellykket Tranmisjons linje konstuksjoner som tilbyr hurtig, dynamisk og gode (rene) bass egenskaper.

mvh
digiman
Joda Digiman: Det finns importør av PMC, det er svenske Golden Age som leverer til Norge.
Trur det ikke er så mange som har lyttet til PMC her i Norge, synd! en kamrat hade FB1 tidligare
en HT som spiller en veldigt dyp og ren bas, og nå har diskant elementerne blitt oppgradert på
de siste mod, en HT som gjør lite fel, kunne selv tenkt meg deres EB1 mod, Grymma!!!
http://www.mamut.net/goldenagemusic/shop/

U

utgatt19288

Gjest
En gulvstående PMC modell har vært testet i Fidelity - husker ikke benevnelsen men tror den kostet rundt 35k.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.593
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
DB1 har vært testet i Fidelity nr 23 stativ mod, og så har Lyd&Bilde tidligare testet GB1/FB1
av den gamle serien tidligare.

S

Stereo_Mono

Gjest
Oi! Så flott da :) Skulle ønske vi hadde en forhandler og kunne gå til også...
Forlange for mye jeg nå :)

Som en gammel og stolt TDL Studio 3 eier har jeg sansen for Transmisjon linje lyden.

mvh
digiman

cash 63 skrev:
digiman skrev:
cash 63 skrev:
PMC

mvh
digiman
Joda Digiman: Det finns importør av PMC, det er svenske Golden Age som leverer til Norge.
Trur det ikke er så mange som har lyttet til PMC her i Norge, synd! en kamrat hade FB1 tidligare
en HT som spiller en veldigt dyp og ren bas, og nå har diskant elementerne blitt oppgradert på
de siste mod, en HT som gjør lite fel, kunne selv tenkt meg deres EB1 mod, Grymma!!!

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
PMC har modeller för alla rum och lommeböcker. Skriver
under på det Cash 63 skrivit. Dessa "monster" skulle
inte jag ha nåt emot ;D

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
cash 63 skrev:
PMC
Jepp!Har lest mye om disse og de virker også veldig lovende.JEg har tenkt litt på dette med pris og tror jeg skal legge meg opp litt mer penger i tillfelle det blir dyrere enn jeg hadde tenkt. :)

Litt OT:Virker nesten som man får mer igjen for å legge godt med penger i Høyttalere enn i forsterker,i alle fall etter hva jeg har erfart da jeg prøvde forsterkere som var dyrere en det jeg pleide å ha.Gikk fra Cayin 153B til Primare Pre30/A31.2.Cayinen var mye mer engasjerende men veldig dårlig oppløst i forhold.Den er like finkornet som Bjørns Store Havregryn IMO.Der var Primaren langt bedre,men den var så snill og litt i varmeste laget og det gikk utover musikken i det lange løp og rock ble like engasjerende som de roligste sporene på Katie Meluas plater.Ikke min smak,men for andre sikkert en drøm.For det var et meget godt sett dog egnet til litt mer sart musikk og de roligere sjangre.Prøvde også Bladelius Tyr.....hardhet i toppen,ew.ikke spiss,men hard.Det ble slitsomt etter en halvtime.Jeg opplevde altså å treffer litt vel sære signaturer.Så jeg er ikke fornøyd med midt nye bekjentskap med de litt dyrere forsterkere.Men det håper jeg kan endre seg.Cyrus var noe av det mest musikalske jeg har vært borti sammen med Rotel,selv om Rotelen bare er en gammel sak som jeg fikk billig.Disse to påtvinger deg ikke en egen signatur mener jeg,og gir deg muligheten til å høre musikken istedet for anlegget.Flott!Ps:Cyrus var litt slank (8vs/PSX-R) ellers kan det hende jeg har hatt det nå.Åpen,detaljert,luftig,rytmisk,dynamisk og med et meget bra lydbilde beskriver den.Og ikke minst,musikalsk. :) Som sagt litt OT dette men kan være det er med på å gi andre et skjønn av hva jeg liker og ikke ::)

Dette er ikke ment og virke støtende for de som måtte eie Primare eller Bladelius.Smaken er jo også forskjellig og også hørselen.Og det er ikke dårlige forsterkere i det hele tatt,tvert om.Men ikke i min gate eller for mitt anlegg. ::)

Helt suveren respons så langt i alle fall.Om jeg kommer fram til en HT som treffer mine preferanser nå så hadde det ikke vært uten dere,her på forumene(avforum også).Er ikke noe som er bedre enn det å få hjelp av andre med samme interresse og som sikkert har holdt på lengre enn meg.På den måten kan jo jeg også kanksje slippe flere bommerter enn nødvendig.Tusen takk! :)

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.593
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Oi! Så flott da :) Skulle ønske vi hadde en forhandler og kunne gå til også...
Forlange for mye jeg nå :)

Som en gammel og stolt TDL Studio 3 eier har jeg sansen for Transmisjon linje lyden.

mvh
digiman

cash 63 skrev:
digiman skrev:
cash 63 skrev:
PMC

mvh
digiman
Digiman: Det ska du inte se bort fra att kanske det er en mulighet fremover, snakket med Golden age tidligare ang PS Audio produkter, mente han sa att Norsk Audio Teknikk, kunne ha mulighet att ta hjem PMC nått slags sammarbete der, får vel skjekke opp det NAT flyttet i nye lokaler.
Karla: Du kjenner disse godt, som tidl eier FB1. De tål mye juling ;)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Disse fører PMC men de virker litt svensk-norsk.....:Skal det bli noe må jeg nok opp i pris,ser jeg.Da FB1i er den aktuelle om det skulle være noen av dem ;)

At det er mange interressante merker som dukker opp er i alle fall helt klart.

Her er linken jeg fant:
http://www.goldenagemusic.no/

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
BanjoArrne skrev:
Ja nå er det bare å få hørt på:

Gradient Revolution
Forsmann VSS
Billige Magnepan
Monopulse
Rega
Gallo ref 3.1
Dynaudio 3.4
Audiovector m3
T+A Criterion
Dynabel Euforia
Dali Helicon 400
Audio Physics Virgo
Spark
Scorpio
Monitor Audio gs20
Doxa Signature 8,1
PMC
og
Proac 2,5 :)

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Pmc puschar jag gärna för. Tyvärr tycker jag Golden Age
har "misshandlat" märket. Dom förtjänar mer uppmärksamhet
och större möjligheter till lyssning i en butik nära dig/mig.

Cash 63: Jo, nog tål dom juling. Annars hade jag nog bränt
dom med mina lyssningsvanor. Jag var ett tag orolig för
att jag skulle spela sönder mina FB1. Jag skrev ett mail
till PMC och fick ett utförligt svar av konstruktören. Han skrev
att jag inte behövde vara rädd då elementen konstruerats för
att tåla extremt mycket i studiomiljö. Men han erkände att med
mitt rum och vanor nog skulle jag må bra av ett par EB1. 8)

Om man är sugen på de större modellerna är ett trevligt
alternativ att ta en resa till London och få en lyssning. Sen
kan man antingen beställa av Golden Age eller köpa i England.
Bruktutbudet på PMC är också intressant i UK. Och så kan man
ju ta ett par pubrundor som bonus :)

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Jeg har hørt 1B1s 4 ganger og jeg likte hva jeg hørte. Stram,dyp og detaljert bass er tre av dens sterke sider.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
BanjoArrne skrev:
Disse fører PMC men de virker litt svensk-norsk.....:Skal det bli noe må jeg nok opp i pris,ser jeg.Da FB1i er den aktuelle om det skulle være noen av dem ;)

Her er linken jeg fant:
http://www.goldenagemusic.no/
Kommer du over et par Proac D25 til 15000kr så er det bare å slå til, den skal være noe srammere og mer dynamisk enn forgjengeren 2.5

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du har sikkert rett m.h.t. Response D25 vs. forgjengeren Response 2.5 - men jeg tror ikke BanjoArrne løser problemet sitt med å bytte fra Patos til ProAc. Ikke med bakgrunn i mine dyrekjøpte erfaringer med Response D25. Fair enough - med en litt gustigere høyttalerplassering enn det jeg har mulighet til, er det kortere vei til suksess. Men Response D25 "stram, dyp og detaljert" i bassen? - for å ta BanjoArrnes åpningsspørsmål. Niks.

PS. Men hvis det holder med "dyp", og man kommer over et par Response D25 til 15.000 kroner: Løp og kjøp!

U

utgatt60135

Gjest
Ulf-B skrev:
Du har sikkert rett m.h.t. Response D25 vs. forgjengeren Response 2.5 - men jeg tror ikke BanjoArrne løser problemet sitt med å bytte fra Patos til ProAc. Ikke med bakgrunn i mine dyrekjøpte erfaringer med Response D25. Fair enough - med en litt gustigere høyttalerplassering enn det jeg har mulighet til, er det kortere vei til suksess. Men Response D25 "stram, dyp og detaljert" i bassen? - for å ta BanjoArrnes åpningsspørsmål. Niks.

PS. Men hvis det holder med "dyp", og man kommer over et par Response D25 til 15.000 kroner: Løp og kjøp!
Med erfaring fra D15 som jeg ikke tror er så forskjellig fra D25 så er innlegget ganget med 2 :).

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
aloz skrev:
BanjoArrne skrev:

Gradient Revolution
Forsmann VSS
Billige Magnepan
Monopulse
Rega
Gallo ref 3.1
Dynaudio 3.4
Audiovector m3
T+A Criterion
Dynabel Euforia
Dali Helicon 400
Audio Physics Virgo
Spark
Scorpio
Monitor Audio gs20
Doxa Signature 8,1
PMC
og
Oj,det var mange!
Er redd det blir vanskelig å få hørt alle,særlig når noen ikke engang finnes i Norge.Men skal nok får hørt noen av dem.Det er sikkert og visst :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Når det kommer til PMC,kan GB1i også være verdt å se på?Virker som den har samme egensakpene.Noen som har hørt denne?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Lyngen skrev:
Ulf-B skrev:

Med erfaring fra D15 som jeg ikke tror er så forskjellig fra D25 så er innlegget ganget med 2 :).
Det er STOR forskjell på D15 og D25. Selv fikk jeg problemer i mitt håpløse lytterom, men en kompis av meg får dem til å trylle. Spesielt når det gjelder kontroll og nyanser i bassen er på et helt annet nivå enn D15. flere ganger har jeg trodd at kompisen hadde på sin REL Stadium III sub, men det var bare D25 som leverte meget stram, superdetaljer bass helt ned i dypet ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror jeg ville strøket dynaBel Euforia fra lista, ikke for at de er dårlige. Det er virkelig fantastisk gode høyttalere, men fasthet og transienter i bassen er ikke blant deres sterkeste sider. De har dessuten et ganske generøst nivå i bassen, noe som kan bli for mye av det gode i mindre rom.

Ellers kan du effektivisere lytterunden din litt. Hør gjerne Gradient eller Forsman. Finner du ut at bassen i den ene skiller seg ut fra hopen får du mye av det samme fra den andre.

PMC tror jeg gjerne kan være bra, uten at jeg hør hørt dem. Transmisjonslinje går for å være et prinsipp som gir gode basstransienter.

Ellers er trykkammer som regel bedre enn bassrefleks.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
BanjoArrne skrev:
aloz skrev:
BanjoArrne skrev:

Gradient Revolution
Forsmann VSS
Billige Magnepan
Monopulse
Rega
Gallo ref 3.1
Dynaudio 3.4
Audiovector m3
T+A Criterion
Dynabel Euforia
Dali Helicon 400
Audio Physics Virgo
Spark
Scorpio
Monitor Audio gs20
Doxa Signature 8,1
PMC
og
Oj,det var mange!
Er redd det blir vanskelig å få hørt alle,særlig når noen ikke engang finnes i Norge.Men skal nok får hørt noen av dem.Det er sikkert og visst :)
T+A og Audio Physics får du hørt i kjelleren på OHFC.
Sist jeg var innom hørte jeg på noen T+A høyttalere til 15k og samt Virgo 5 og ble overrasket over hvor bra T+A høyttaleren var.

Topp Bunn