Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.
Må si meg enig her. 3.4 Contourene er fantastiske, litt jobbing med plassering gjør dem magiske. Ekstremt helhetlig lydbilde, der dyyyp og kjapp bass aldri forsvinner vekk fra helheten i lyden, men er detaljert, stram og følger resten av musikken perfekt. Blant de beste høytalere jeg har hørt noensinne uansett pris.Anonym skrev:Den beste høyttaleren brukt til 15k som jeg kan komme på i farta må være Dynaudio Contour 3.4. Stram, dyp og detaljert bass er som regel et resultat av helhetlig tankegang hvor en tar hensyn til elektronikk, høyttalere, rom og plassering.
Sikkert tatt opp før i tråden, men kan du bygge selv? Mange penger tjent på eget arbeid vet du? Da kommer du langt med 30k - det det koster å lage en 150k høyttaler på fabrikk antar jeg...hvis ting blir gjort riktig.BanjoArrne skrev:Jeg har begynt å bli smertelig klar over at høyttalere med stram dyp og detaljert bass er noe som ikke vokser på trær i øvre budsjetts-/nedre topp-klasse.Så jeg lurer på om jeg skal flytte lista enda litt til.Vi sier 15-30.000,-,Men da er det nok for min del.
Man kan sikkert finne HT som koster 5-10 også som gjør det meget bra i bassen.Jeg vet bare ikke om noen som er i produskjon i dag som gjør det.Samtidig får man vel mer av de andre kvalitetene ved å gå opp i pris tenker jeg og det er derfor jeg hever lista litt til.Jeg vil jo ikke ha en HT som bare er god i bassen.Jeg er jo også glad i oppløst luftig diskant som ikke blir hard og komprimert.Stemmer og instrumenter som får sin rette kropp og er texturerte,Klare og troverdige.Kjappheten som gir skarptrommer og andre trommer den nesten overraskende snerten som i sin tur er med på å gi musikken rytme og dynamikk.Et lydbilde som er bredt,dypt og høyt for den del er heller ikke og forakte med et perspektiv er god og som ikke ligner en eneste lang jenka-lenke.Vet jo at anlegget ikke blir bedre enn sitt svakeste ledd,men om jeg begynner med en høyttaler som jeg vet evner slike egenskaper så skulle man i allefall tro det er lettere å bygge derfra.
Mange av de som er nevnt her er jo nettopp mellom 15 og 30K.Er bare å legge seg opp litt mer virker det som. :
Hadde vært veldig artig om dette førte til noe veldig bra.![]()
Enda en større grunn til å kjøpe T+A.oyvjorge skrev:Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.
Må si som en norsk kjendis på radioen: Smaken er som baken, den er forskjellig!oyvjorge skrev:Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.
Kan være no dette også...Men har ikke hørt mange med slik konstruksjon som slikt du beskriver.Tror en av de få jeg har hørt Er PULS MONITOR som er fra 1980 eller noe.Var veldig kontant i bassen men den føltes litt innestengt der.Som om man blåser opp en plastpose i kraftig plast til den stopper å prøver blåse mer.Litt "PFOOOPH!"Om du skjønner hva jeg mener med metaforen....Men så er det ikke rettferdig å ta en så gammel konstruskjon i betraktning her heller da.Så det finnes sikkert mange gode HT med slik oppbygging,og det synes jeg er interressant så lenge det underbygger de kvalitetene jeg søker.Kunne godt tenkt meg å hørt noen slike.Er det noen i Trondheim som selger slikt så det er mulig å få hørt dem?Barbaresco skrev:Må si som en norsk kjendis på radioen: Smaken er som baken, den er forskjellig!oyvjorge skrev:Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.
Jeg foretrekker trykkammer langt fremfor blafrefleks, og heldigvis er vår lille menighet økende, etter å ha vært utrydningstruet etter at det kom inn markedsførere og økonomer i styrerommene på høyttalerfabrikkene.
Det er mulig at STORE baffel-basser (dipol) er enda bedre, men uaktuelt for de fleste pga plass.
En vel dempet trykkammer er å fortrekke hvis du foretrekker stram,dyp og detaljert bass, og det er det tråden handler om.
I min uttrykksform kaller jeg det det korrekt impulsrespons.
Kan være at det er "korrekt" men ikke sikkert man liker det. For og ta VIII så blir den aldri dyp. Er det ikke det som er poenget med refleks: "narre" ht til å tro den er større og gå dypere? Og det er helt sikkert vellykkede konstruksjoner bygget over begge prinsippene, det gjelder bare å finne de beste. Da jeg gikk fra VIII til V5 fikk jeg bakoversveis. V5 gikk mye dypere og var en mye bedre sammensatt HT.Barbaresco skrev:Må si som en norsk kjendis på radioen: Smaken er som baken, den er forskjellig!oyvjorge skrev:Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.
Jeg foretrekker trykkammer langt fremfor blafrefleks, og heldigvis er vår lille menighet økende, etter å ha vært utrydningstruet etter at det kom inn markedsførere og økonomer i styrerommene på høyttalerfabrikkene.
Det er mulig at STORE baffel-basser (dipol) er enda bedre, men uaktuelt for de fleste pga plass.
En vel dempet trykkammer er å fortrekke hvis du foretrekker stram,dyp og detaljert bass, og det er det tråden handler om.
Interressant var dette også jadigiman skrev:Siden vi var inne på dette med Transmisjons linje høytalere begynte jeg og snuse litt rundt på nettet.
Det er som nevnt tidligere et tysk selskap som bygger TDL konstruksjoner på lisens. Ta en titt her: http://www.aos-lautsprecher.de/english/studio100tlE.html
Visst nok skal de bruke mere moderne (muligens bedre) elementer en originalen.
Uansett artige greier at TDL «lever» videre
![]()
Barbaresco skrev:Må si som en norsk kjendis på radioen: Smaken er som baken, den er forskjellig!oyvjorge skrev:Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.
Jeg foretrekker trykkammer langt fremfor blafrefleks, og heldigvis er vår lille menigh et økende, etter å ha vært utrydningstruet etter at det kom inn markedsførere og økonomer i styrerommene på høyttalerfabrikkene.
Nå glemte jeg og poengtere en viktig ting. De kommer som kit.BanjoArrne skrev:Interressant var dette også jadigiman skrev:Siden vi var inne på dette med Transmisjons linje høytalere begynte jeg og snuse litt rundt på nettet.
Det er som nevnt tidligere et tysk selskap som bygger TDL konstruksjoner på lisens. Ta en titt her: http://www.aos-lautsprecher.de/english/studio100tlE.html
Visst nok skal de bruke mere moderne (muligens bedre) elementer en originalen.
Uansett artige greier at TDL «lever» videre
![]()
Har ikke hørt om disse engang...Får lese litt
![]()
Hmmm... Den kjenner jeg ikke av erfaring. Men jeg testet for noen år tilbake AudioVector Mi3 Super, og det var et meget hyggelig møte. Og da var bassen det som absolutt imponerte mest, både når det gjaldt stramhet, dybde og detaljer. Har vel ikke hørt S3-versjonen som selges nå om dagen, som er nærmere din prisklasse, men vil absolutt anbefale en lytt på AudioVector, ja.aloz skrev:...
Audiovector m3
...
Ja, det er derfor smaken er delt. Ikke alle liker det korrekte. Ungdommen nåffortia liker MP3 fremfor PCM!oyvjorge skrev:Kan være at det er "korrekt" men ikke sikkert man liker det. For og ta VIII så blir den aldri dyp. Er det ikke det som er poenget med refleks: "narre" ht til å tro den er større og gå dypere? Og det er helt sikkert vellykkede konstruksjoner bygget over begge prinsippene, det gjelder bare å finne de beste. Da jeg gikk fra VIII til V5 fikk jeg bakoversveis. V5 gikk mye dypere og var en mye bedre sammensatt HT.Barbaresco skrev:Må si som en norsk kjendis på radioen: Smaken er som baken, den er forskjellig!oyvjorge skrev:Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.
Det er riktige og gale måter å gjøre det med bassrefleks på også. Det er riktig at det er en trade-off mellom en forsterkning i et område på bekstning av avrullingen i bassen under det området. Det med impulsresponsen i bassrefleks er et spørsmål om å ha effekttrinn som faktisk klarer å kontrollere elementet i de koplede svingningene der bassrefleksporten er virksom.Barbaresco skrev:Å narre et element med å sette på resonansrør (bassrefleks) virker på det vis det kan virke; forsterke lyden i et snevert frekvensområde, og ødelegge impulsresponsen samtidig (koplede svingninger). Deretter, når en går lenger ned i frekvens, styrter frekvensresponsen på bassrefleks dobbelt så fort i dB/oktav som trykkammer. Hvis du er heldig med room gain kan faktisk trykkammer gå flatt nokså langt ned.
Ja, det kan vi. Men heldigvis er vi begge så siviliserte at vi innser at når vi har frambragt våre argumenter etter beste evne så er det opp til leserne å bedømme holdbarheten av det som skrives.Barbaresco skrev:Så kan jeg gjenta argumentet mitt.
Og så kan du gjenta argumentet ditt.
osv.
Skjønner hva du sier, men riktig konstruert er det ingen festpukkel, siden bassrefleksavstemmingen da ligger godt nede i avrullingsområdet. En høyttaler der bassrefleksavstemmingen er lagt slik at høyttaleren spiller nærmest paddeflatt frekvensresponsmessig i ekkofritt rom ned til avstemmingsfrekvensen vil ganske riktig få en festkul når man legger på signifikant romforsterkning. I de konstruksjonene jeg har syslet med er trykkammerversjonens fordel i dypbassen ikke virksom før under 20Hz, og høyttalerens respons ligger da gjerne under -20dB for begge typer bassrefleksavstemminger, og ved bassrefleksportens avstemming ligger gjerne frekvensresponsen på rundt -7dB, altså under det frekvensområdet man ynder å reklamere med som frekvensrespons i høyttalerspesifikasjoner.Barbaresco skrev:Med bassrefleks kommer aldri høyttalerne til å spille på lag med rommet, da avrullingen er ca dobbelt så sterk som room gain. Det betyr at du får et klart skille mellom festpukkelen og fraværet av SKIKKELIG dypbass.
+1Rojoh skrev:Nå er jo utvalget svært begrenset hvis man ønsker trykkammer. Kommer bare på Gallo i farten. Litt større utvalg hvis man velger sub/sat-løsning. Kanskje nær optimal løsning gitt ønskene til trådstarter?
Det er en liten bøyg å finne frem til en hyggelig løsning (innenfor en viss mengde kroner/lettvinthet). Det er vel derfor jeg ikke har lignende løsning enda. (Dog lekes det med tanken fortsatt).Valentino skrev:+1Rojoh skrev:Nå er jo utvalget svært begrenset hvis man ønsker trykkammer. Kommer bare på Gallo i farten. Litt større utvalg hvis man velger sub/sat-løsning. Kanskje nær optimal løsning gitt ønskene til trådstarter?
Men får man en brukandes sub med målemikk og eq og et par dugandes satellitter for trådstarters budsjett?
Neppe.Valentino skrev:+1Rojoh skrev:Nå er jo utvalget svært begrenset hvis man ønsker trykkammer. Kommer bare på Gallo i farten. Litt større utvalg hvis man velger sub/sat-løsning. Kanskje nær optimal løsning gitt ønskene til trådstarter?
Men får man en brukandes sub med målemikk og eq og et par dugandes satellitter for trådstarters budsjett?
Men nå har vel trådstarter mer eller mindre dobblet det beløpet. Se ovenforBanjoArrne skrev:Jeg har begynt å bli smertelig klar over at høyttalere med stram dyp og detaljert bass er noe som ikke vokser på trær i øvre budsjetts-/nedre topp-klasse.Så jeg lurer på om jeg skal flytte lista enda litt til.Vi sier 15-30.000,-,Men da er det nok for min del.
Man kan sikkert finne HT som koster 5-10 også som gjør det meget bra i bassen.Jeg vet bare ikke om noen som er i produskjon i dag som gjør det.Samtidig får man vel mer av de andre kvalitetene ved å gå opp i pris tenker jeg og det er derfor jeg hever lista litt til.Jeg vil jo ikke ha en HT som bare er god i bassen.Jeg er jo også glad i oppløst luftig diskant som ikke blir hard og komprimert.Stemmer og instrumenter som får sin rette kropp og er texturerte,Klare og troverdige.Kjappheten som gir skarptrommer og andre trommer den nesten overraskende snerten som i sin tur er med på å gi musikken rytme og dynamikk.Et lydbilde som er bredt,dypt og høyt for den del er heller ikke og forakte med et perspektiv er god og som ikke ligner en eneste lang jenka-lenke.Vet jo at anlegget ikke blir bedre enn sitt svakeste ledd,men om jeg begynner med en høyttaler som jeg vet evner slike egenskaper så skulle man i allefall tro det er lettere å bygge derfra.
Mange av de som er nevnt her er jo nettopp mellom 15 og 30K.Er bare å legge seg opp litt mer virker det som. :
Hadde vært veldig artig om dette førte til noe veldig bra.![]()
Fra arkivet: Fidelity 29, PMC OB1 3-veis transmisjonslinje. Mot pristillegg: aktiv utgave med Bryston forsterkermodulerBaard skrev:En gulvstående PMC modell har vært testet i Fidelity - husker ikke benevnelsen men tror den kostet rundt 35k.
Ja,heheVilhelmW skrev:Her diskuteres det bass-kasser så tekniske ord og begreper fyker, ser jeg...
Nei! :-XEr det "boom,BOOOOM"-bass som naboene skal høre bedre enn deg, sånn ulyd som kommer fra de fleste stæsja "gatebilene"?
Ja!Skikkelig ren,klar,oppløst og texturert dypbass med dynamikk,driv og engasjement(litt smør på flesk).eller snakker du om virkelig dyyyyp, rein bass slik den kommer ut av en kontrabass som spilles med bue, et skikkelig orgel, en tuba eller en el.bass, for den saks skyld?