Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Jeg har begynt å bli smertelig klar over at høyttalere med stram dyp og detaljert bass er noe som ikke vokser på trær i øvre budsjetts-/nedre topp-klasse.Så jeg lurer på om jeg skal flytte lista enda litt til.Vi sier 15-30.000,-,Men da er det nok for min del.

Man kan sikkert finne HT som koster 5-10 også som gjør det meget bra i bassen.Jeg vet bare ikke om noen som er i produskjon i dag som gjør det.Samtidig får man vel mer av de andre kvalitetene ved å gå opp i pris tenker jeg og det er derfor jeg hever lista litt til.Jeg vil jo ikke ha en HT som bare er god i bassen.Jeg er jo også glad i oppløst luftig diskant som ikke blir hard og komprimert.Stemmer og instrumenter som får sin rette kropp og er texturerte,Klare og troverdige.Kjappheten som gir skarptrommer og andre trommer den nesten overraskende snerten som i sin tur er med på å gi musikken rytme og dynamikk.Et lydbilde som er bredt,dypt og høyt for den del er heller ikke og forakte med et perspektiv er god og som ikke ligner en eneste lang jenka-lenke.Vet jo at anlegget ikke blir bedre enn sitt svakeste ledd,men om jeg begynner med en høyttaler som jeg vet evner slike egenskaper så skulle man i allefall tro det er lettere å bygge derfra.

Mange av de som er nevnt her er jo nettopp mellom 15 og 30K.Er bare å legge seg opp litt mer virker det som. ::)

Hadde vært veldig artig om dette førte til noe veldig bra. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Leste om PMC nå nettopp.Diskantene til de aktuelle FB1i og GB1i,er laget i samarbeid med Seas.Det var ikke noe nedtur akkurat. :) Lignet litt på de som står i mine Patos,men de er nok flere hakk bedre vil jeg tro.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Anonym skrev:
Den beste høyttaleren brukt til 15k som jeg kan komme på i farta må være Dynaudio Contour 3.4. Stram, dyp og detaljert bass er som regel et resultat av helhetlig tankegang hvor en tar hensyn til elektronikk, høyttalere, rom og plassering.
Må si meg enig her. 3.4 Contourene er fantastiske, litt jobbing med plassering gjør dem magiske. Ekstremt helhetlig lydbilde, der dyyyp og kjapp bass aldri forsvinner vekk fra helheten i lyden, men er detaljert, stram og følger resten av musikken perfekt. Blant de beste høytalere jeg har hørt noensinne uansett pris.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
BanjoArrne skrev:
Jeg har begynt å bli smertelig klar over at høyttalere med stram dyp og detaljert bass er noe som ikke vokser på trær i øvre budsjetts-/nedre topp-klasse.Så jeg lurer på om jeg skal flytte lista enda litt til.Vi sier 15-30.000,-,Men da er det nok for min del.

Man kan sikkert finne HT som koster 5-10 også som gjør det meget bra i bassen.Jeg vet bare ikke om noen som er i produskjon i dag som gjør det.Samtidig får man vel mer av de andre kvalitetene ved å gå opp i pris tenker jeg og det er derfor jeg hever lista litt til.Jeg vil jo ikke ha en HT som bare er god i bassen.Jeg er jo også glad i oppløst luftig diskant som ikke blir hard og komprimert.Stemmer og instrumenter som får sin rette kropp og er texturerte,Klare og troverdige.Kjappheten som gir skarptrommer og andre trommer den nesten overraskende snerten som i sin tur er med på å gi musikken rytme og dynamikk.Et lydbilde som er bredt,dypt og høyt for den del er heller ikke og forakte med et perspektiv er god og som ikke ligner en eneste lang jenka-lenke.Vet jo at anlegget ikke blir bedre enn sitt svakeste ledd,men om jeg begynner med en høyttaler som jeg vet evner slike egenskaper så skulle man i allefall tro det er lettere å bygge derfra.

Mange av de som er nevnt her er jo nettopp mellom 15 og 30K.Er bare å legge seg opp litt mer virker det som. ::)

Sikkert tatt opp før i tråden, men kan du bygge selv? Mange penger tjent på eget arbeid vet du? Da kommer du langt med 30k - det det koster å lage en 150k høyttaler på fabrikk antar jeg...hvis ting blir gjort riktig.

Vidar

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
oyvjorge skrev:
Men V5 får du ikke til 15k men derimot VIII som ikke går spesielt dypt. Den er dessuten trykkammer. Må si jeg foretrekker refleks, blir mer uanstrengt bass.
Enda en større grunn til å kjøpe T+A.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
oyvjorge skrev:
Må si som en norsk kjendis på radioen: Smaken er som baken, den er forskjellig!

Jeg foretrekker trykkammer langt fremfor blafrefleks, og heldigvis er vår lille menighet økende, etter å ha vært utrydningstruet etter at det kom inn markedsførere og økonomer i styrerommene på høyttalerfabrikkene.

Det er mulig at STORE baffel-basser (dipol) er enda bedre, men uaktuelt for de fleste pga plass.
En vel dempet trykkammer er å fortrekke hvis du foretrekker stram,dyp og detaljert bass, og det er det tråden handler om.

I min uttrykksform kaller jeg det det korrekt impulsrespons.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Barbaresco skrev:
oyvjorge skrev:

Jeg foretrekker trykkammer langt fremfor blafrefleks, og heldigvis er vår lille menighet økende, etter å ha vært utrydningstruet etter at det kom inn markedsførere og økonomer i styrerommene på høyttalerfabrikkene.

Det er mulig at STORE baffel-basser (dipol) er enda bedre, men uaktuelt for de fleste pga plass.
En vel dempet trykkammer er å fortrekke hvis du foretrekker stram,dyp og detaljert bass, og det er det tråden handler om.

Kan være no dette også...Men har ikke hørt mange med slik konstruksjon som slikt du beskriver.Tror en av de få jeg har hørt Er PULS MONITOR som er fra 1980 eller noe.Var veldig kontant i bassen men den føltes litt innestengt der.Som om man blåser opp en plastpose i kraftig plast til den stopper å prøver blåse mer.Litt "PFOOOPH!"Om du skjønner hva jeg mener med metaforen....Men så er det ikke rettferdig å ta en så gammel konstruskjon i betraktning her heller da.Så det finnes sikkert mange gode HT med slik oppbygging,og det synes jeg er interressant så lenge det underbygger de kvalitetene jeg søker.Kunne godt tenkt meg å hørt noen slike.Er det noen i Trondheim som selger slikt så det er mulig å få hørt dem?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Barbaresco skrev:
oyvjorge skrev:

Kan være at det er "korrekt" men ikke sikkert man liker det. For og ta VIII så blir den aldri dyp. Er det ikke det som er poenget med refleks: "narre" ht til å tro den er større og gå dypere? Og det er helt sikkert vellykkede konstruksjoner bygget over begge prinsippene, det gjelder bare å finne de beste. Da jeg gikk fra VIII til V5 fikk jeg bakoversveis. V5 gikk mye dypere og var en mye bedre sammensatt HT.

S

Stereo_Mono

Gjest
Siden vi var inne på dette med Transmisjons linje høytalere begynte jeg og snuse litt rundt på nettet.
Det er som nevnt tidligere et tysk selskap som bygger TDL konstruksjoner på lisens. Ta en titt her: http://www.aos-lautsprecher.de/english/studio100tlE.html

Visst nok skal de bruke mere moderne (muligens bedre) elementer en originalen.

Uansett artige greier at TDL «lever» videre :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
digiman skrev:
Siden vi var inne på dette med Transmisjons linje høytalere begynte jeg og snuse litt rundt på nettet.
Det er som nevnt tidligere et tysk selskap som bygger TDL konstruksjoner på lisens. Ta en titt her: http://www.aos-lautsprecher.de/english/studio100tlE.html

Interressant var dette også ja :) Har ikke hørt om disse engang...Får lese litt :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Barbaresco skrev:
oyvjorge skrev:

Jeg foretrekker trykkammer langt fremfor blafrefleks, og heldigvis er vår lille menigh et økende, etter å ha vært utrydningstruet etter at det kom inn markedsførere og økonomer i styrerommene på høyttalerfabrikkene.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Så er jorden alligevel ikke ved at gå under. enkelte fornuftige mennesker er der stadig.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.453
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
- Here's to us and those like us. Damned few left!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hørte jeg bassreflesk? ;)

Det har jo sine fordeler da, følsomhet, akseptabel SPL fra små elementer, og den slags. Men når man gjør lukket kasse på 'årntli' er det ikke så mye å krangle på. 2x12 pr. side rekker muligens?

S

Stereo_Mono

Gjest
BanjoArrne skrev:
digiman skrev:

Interressant var dette også ja :) Har ikke hørt om disse engang...Får lese litt :)
Nå glemte jeg og poengtere en viktig ting. De kommer som kit.
Hmmmm! Tror jeg må finne meg en ok møbbelsnekker :)

mvh
digiman

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
aloz skrev:
...
Audiovector m3
...
Hmmm... Den kjenner jeg ikke av erfaring. Men jeg testet for noen år tilbake AudioVector Mi3 Super, og det var et meget hyggelig møte. Og da var bassen det som absolutt imponerte mest, både når det gjaldt stramhet, dybde og detaljer. Har vel ikke hørt S3-versjonen som selges nå om dagen, som er nærmere din prisklasse, men vil absolutt anbefale en lytt på AudioVector, ja.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
oyvjorge skrev:
Barbaresco skrev:
oyvjorge skrev:

Kan være at det er "korrekt" men ikke sikkert man liker det. For og ta VIII så blir den aldri dyp. Er det ikke det som er poenget med refleks: "narre" ht til å tro den er større og gå dypere? Og det er helt sikkert vellykkede konstruksjoner bygget over begge prinsippene, det gjelder bare å finne de beste. Da jeg gikk fra VIII til V5 fikk jeg bakoversveis. V5 gikk mye dypere og var en mye bedre sammensatt HT.
Ja, det er derfor smaken er delt. Ikke alle liker det korrekte. Ungdommen nåffortia liker MP3 fremfor PCM!

Å narre et element med å sette på resonansrør (bassrefleks) virker på det vis det kan virke; forsterke lyden i et snevert frekvensområde, og ødelegge impulsresponsen samtidig (koplede svingninger). Deretter, når en går lenger ned i frekvens, styrter frekvensresponsen på bassrefleks dobbelt så fort i dB/oktav som trykkammer. Hvis du er heldig med room gain kan faktisk trykkammer gå flatt nokså langt ned.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Barbaresco skrev:
Å narre et element med å sette på resonansrør (bassrefleks) virker på det vis det kan virke; forsterke lyden i et snevert frekvensområde, og ødelegge impulsresponsen samtidig (koplede svingninger). Deretter, når en går lenger ned i frekvens, styrter frekvensresponsen på bassrefleks dobbelt så fort i dB/oktav som trykkammer. Hvis du er heldig med room gain kan faktisk trykkammer gå flatt nokså langt ned.
Det er riktige og gale måter å gjøre det med bassrefleks på også. Det er riktig at det er en trade-off mellom en forsterkning i et område på bekstning av avrullingen i bassen under det området. Det med impulsresponsen i bassrefleks er et spørsmål om å ha effekttrinn som faktisk klarer å kontrollere elementet i de koplede svingningene der bassrefleksporten er virksom.

Jeg er enig i at trykkammer med romresponsen kan gi meget god bass, men dessverre skal man som regel ha heftige elementer og kasser for at den avrullingen ikke skal begynne så tidlig at romforsterkningen kommer inn for lavt i frekvens. Det er her bassrefleksporten kommer inn og forsterker opp et område slik at man kommer dypere i total frekvensrespons når høyttalerne spiller på lag med rommet.

Gitt ubegrenset med penger, så kan man godt lage høyttalere som fungerer etter trykkammerprinsippet helt ned til under 20Hz. Men hele poenget med bassrefleks er jo å utnytte elementene best mulig, ikke kaste bort halvparten av trykkbølgen fra elementene ved å lukke dem inne i kassa når de trengs som mest.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
Så kan jeg gjenta argumentet mitt.
Og så kan du gjenta argumentet ditt.

osv.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Barbaresco skrev:
Så kan jeg gjenta argumentet mitt.
Og så kan du gjenta argumentet ditt.

osv.
Ja, det kan vi. Men heldigvis er vi begge så siviliserte at vi innser at når vi har frambragt våre argumenter etter beste evne så er det opp til leserne å bedømme holdbarheten av det som skrives.

Hovedpoenget mitt er ihvertfall at det finnes vellykkede konstruksjoner med begge teknologier. Jeg tenderer mot å favorisere gode trykkammerkonstruksjoner når man skal spille i små lytterom, siden små rom har stor romforsterkning og ofte kan utnytte avrullingen til en trykkammerkonstruksjon langt ned i dypet.
Ellers synes jeg jo at TL-høyttalere er en interessant tilnærming for å unngå utfordringene med trykksvingningene i kassa som oppstår med bassrefleks og samtidig utnytte baksiden av elementet. Men TL har jo også ulemper som en høyttalerkonstruktør må slite med, som f.eks. ressonnanser i transmisjonslinjekanalen. Det er ikke lett, dette. En kamerat har et par T+A Criterion TCI 1RE, og de er transmisjonslinjeavstemt og har en imponerende bass. Men så koster de jo ikke bare skjorta, men store deler av garderoben...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
Forresten, ikke direkte gjentak, men nesten:

Med bassrefleks kommer aldri høyttalerne til å spille på lag med rommet, da avrullingen er ca dobbelt så sterk som room gain. Det betyr at du får et klart skille mellom festpukkelen og fraværet av SKIKKELIG dypbass.

Selvsagt kan bassrefleks disiplineres noe, men det er nå uansett en ekstra resonansteknikk i et system som ikke har godt av det, unntatt for imponans. Jeg var en gang på nippet til å kjøpe store bassrefleksere av et dyrt og anerkjent merke, da en seriøs selger fikk meg inn på den smale vei. Tror ikke han gjorde det videre godt som selger, men han fungerte fint i forhold til meg den gangen, og jeg har aldri gått tilbake til den brede vei.

Nesten alle fabrikkene har.

R

Rojoh

Gjest
Nå er jo utvalget svært begrenset hvis man ønsker trykkammer. Kommer bare på Gallo i farten. Litt større utvalg hvis man velger sub/sat-løsning. Kanskje nær optimal løsning gitt ønskene til trådstarter?

Mvh. Johan

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Barbaresco skrev:
Med bassrefleks kommer aldri høyttalerne til å spille på lag med rommet, da avrullingen er ca dobbelt så sterk som room gain. Det betyr at du får et klart skille mellom festpukkelen og fraværet av SKIKKELIG dypbass.
Skjønner hva du sier, men riktig konstruert er det ingen festpukkel, siden bassrefleksavstemmingen da ligger godt nede i avrullingsområdet. En høyttaler der bassrefleksavstemmingen er lagt slik at høyttaleren spiller nærmest paddeflatt frekvensresponsmessig i ekkofritt rom ned til avstemmingsfrekvensen vil ganske riktig få en festkul når man legger på signifikant romforsterkning. I de konstruksjonene jeg har syslet med er trykkammerversjonens fordel i dypbassen ikke virksom før under 20Hz, og høyttalerens respons ligger da gjerne under -20dB for begge typer bassrefleksavstemminger, og ved bassrefleksportens avstemming ligger gjerne frekvensresponsen på rundt -7dB, altså under det frekvensområdet man ynder å reklamere med som frekvensrespons i høyttalerspesifikasjoner.

Men dette er vel OT i forhold til trådstarters forespørsel...

EDIT: Stativhøyttaler av trykkammertypen, støttet med sub(ber) i bunnen er ikke en dum løsning. Da kan man plassere subben(e) mer uavhengig for best mulig bassrespons. Men mer fleksibilitet betyr også mer jobb for å finne den optimale lyden.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.453
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rojoh skrev:
Nå er jo utvalget svært begrenset hvis man ønsker trykkammer. Kommer bare på Gallo i farten. Litt større utvalg hvis man velger sub/sat-løsning. Kanskje nær optimal løsning gitt ønskene til trådstarter?
+1

Men får man en brukandes sub med målemikk og eq og et par dugandes satellitter for trådstarters budsjett?

R

Rojoh

Gjest
Valentino skrev:
Rojoh skrev:
+1

Men får man en brukandes sub med målemikk og eq og et par dugandes satellitter for trådstarters budsjett?
Det er en liten bøyg å finne frem til en hyggelig løsning (innenfor en viss mengde kroner/lettvinthet). Det er vel derfor jeg ikke har lignende løsning enda. (Dog lekes det med tanken fortsatt).

FWIW: Daytons RSS-xxx-HF elementer simulerer meget bra i trykkammer.

Mvh. Johan

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.259
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Rojoh skrev:
+1

Neppe.
Og etter 106 innlegg på denne tråden er det vel etterhvert på det rene at 15 høvdinger ikke dekker inngangsbillett til stram, dyp og detaljert bass.
mvh

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
BanjoArrne skrev:

Men nå har vel trådstarter mer eller mindre dobblet det beløpet. Se ovenfor ;)

R

Rojoh

Gjest
Siden trådstarter har (og liker?) Patos: Patos leverte for en tid tilbake noen små satelitter med passiv 2.ordens HP (i tillegg til akustisk 2.ordens avrulling vil jeg tro). Mulig at disse kan spores opp på brukten?

Ellers har vi Tangens Dvallin effekttrinn med HP-filter. Evt. Parasound preamp (2100?) med HP-filter. Begge 2.orden.

De fleste aktive monitorene har også 2.ordens aktivt HP-filter på 80Hz.

Basskontrollør kan f.eks. være Velodyne SMS-1.

Jo, mulig er det nok å få til en pakke til 30kkr. :)

Mvh. Johan

U

utgatt19288

Gjest
Baard skrev:
En gulvstående PMC modell har vært testet i Fidelity - husker ikke benevnelsen men tror den kostet rundt 35k.
Fra arkivet: Fidelity 29, PMC OB1 3-veis transmisjonslinje. Mot pristillegg: aktiv utgave med Bryston forsterkermoduler

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
gjør som en annen foreslo her, kjøp dynamisk dipol. det gir en helt annen integrering i rommet.. boomy pløsete bass og andre irriterende kasseeffekter blir vanskelig å få til.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Her diskuteres det bass-kasser så tekniske ord og begreper fyker, ser jeg...

Hva slags "bass" er det du er ute etter? Er det "boom,BOOOOM"-bass som naboene skal høre bedre enn deg, sånn ulyd som kommer fra de fleste stæsja "gatebilene", eller snakker du om virkelig dyyyyp, rein bass slik den kommer ut av en kontrabass som spilles med bue, et skikkelig orgel, en tuba eller en el.bass, for den saks skyld? Snakker du rein, realistisk lyd for en rimelig penge; kjøp Dynaudio eller Audiovector. Du får ikke tak i den største Audiovectoren til den prisen du nevner, men Audiovector - kanskje du får fatt på et sett Mi3 Signature? Jeg har sånne, og er kjempefornøyd med de. Nok bass,men presis bass, og der kommer forsterkeriet inn i bildet. Du må ha en forsterker som er kraftig nok til å håndtere høyttalerne, da først blir det fin, god bass. Jeg har akkurat lyttet til "Fortere"...da skal du lytte til "Tuba smarties" med en tidligere supergruppe som het "Sky"...

Mine pent innspilte Audiovector M3super spiller også rein, fin bass. Ikke riktig så dypt som Signaturene, men de kan oppgraderes - OG de er til salgs for kr. 7500,- eller deromkring. Resten av pengene kan du bruke på en Hegelforsterker, eller en pent brukt Densen, eller Electrokompaniet. Sånt blir det pen bass av...

;D ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
VilhelmW skrev:
Her diskuteres det bass-kasser så tekniske ord og begreper fyker, ser jeg...
Ja,hehe :) Det blir nesten litt mye og få inn på en gang. :-\
Har lest mye om de forskjellige Høyttalerne som er blitt anbefalt.Og noen stikker seg ut som mer interresante enn andre.Og det går også på konstruksjonsmåten de forskjellige Høyttalerne har.Dette kan jeg komme tilbake på ved senere anledning.

Er det "boom,BOOOOM"-bass som naboene skal høre bedre enn deg, sånn ulyd som kommer fra de fleste stæsja "gatebilene"?
Nei! :-X :D

eller snakker du om virkelig dyyyyp, rein bass slik den kommer ut av en kontrabass som spilles med bue, et skikkelig orgel, en tuba eller en el.bass, for den saks skyld?
Ja!Skikkelig ren,klar,oppløst og texturert dypbass med dynamikk,driv og engasjement(litt smør på flesk). :D

Som jeg har nevnt tidligere så har mitt møte med Rotel vært meget positivt så jeg har bestemt meg for å gå den veien hva forsterkeri angår uansett,så får jeg finne høyttalere som passer det jeg ender opp med der.Litt selvmotsigende nå men jeg har tenkt over saken og jeg gidder ikke begynne samme styret med forsterkere igjen nå som jeg har funnet et merke som jeg virkelig liker.Har forresten slått til på et RB-1080 effekttrinn som jeg fant på brukten.Så nå mangler kunn Pre-amp.Blir nok en RC-1082.

Som jeg ble tipset om tidligere,skal jeg prøve om det bedrer seg med skikkelig krefter bak "spakene".Og kanskje også med bedre(og tykkere) kabler.Ja,til og med Vibrapods under komponentene og Duende demperinger rundt rørene i Cd-spilleren og Riaa-trinnet kan være aktuellt. ;)

Men jeg er bestemt på å få meg en dyrere og bedre høyttaler etter hvert.Da kommer jeg tilbake til denne tråden.For jeg har stor tro på at jeg kan ende opp med et av alternativene her,men så var det litt å velge i også da.Hvilken konstruksjon det kommer til å bli er også spennende.

Til alle som har bidratt med tips og råd så langt,takker jeg så meget.

Kommer tilbake til tråden når det blir aktuellt.Forhåpentligvis ikke så lenge til. ;)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Etter å ha lest en hel del de siste dagene om flere av de forskjellige kandidatene har jeg kommet fram til at den sterkeste kandidaten som ny Høyttaler for meg er PMC FB1i.Mye har med at jeg ikke har mye å gå på hva plassering angår.Såvidt jeg har forstått er dette meget viktig for godt resultat.

Sitater som jeg har nevnt under om PMC FB1i gir meg mye mer tro på og lettere få til en god match med disse i forhold til mange andre jeg har lest om.Det er selvsagt ingen garanti,men det lover veldig bra i allefall:

"Unusually for a speaker of this type, the FB1is aren't too fussy about positioning. They stay remarkably controlled at low frequencies, even when placed close to a rear wall."

"Unlike some rivals, PMC hasn't sacrificed listenability for analysis, which is a good thing.

This means you can partner these floorstanders with any decent price-compatible kit, and they'll sound good. You'll hear exactly what the electronics are doing, so make sure that the rest of the system is up to scratch."

"The FB1is also have pleasingly powerful bass. PMC has long developed its transmission line designs, preferring these to a conventional reflex port, and have created a speaker that delivers low-end depth with much speed."

Link hjemmeside.Mange gode omtaler der også:
http://www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=173

Veldig mye av dette tiltaler mine ønsker og preferanser.Stram,dyp bass.Detaljert men ikke for skarp/hard diskant.Lett å plassere.Lett og matche.Mellomtone som er solid og fyldig.Og ikke minst at den ikke er for analytisk og lar deg heller nyte musikken.Musikken er jo målet!

Meget kraftige lovord alt dette,men det gir en god pekepinn på at den er høyst aktuell å få hørt for min del.

Eneste jeg håper er at den ikke er for tørr i klangen med all den dempingen.... ::)

http://www.pmc-speakers.com/company/technology.php

PS!Om noen bor i Sør-Trøndelag,eier et par PMC FB1i og kunne tenkt seg la meg komme på en liten lytt så ikke nøl med å si ifra her eller på PM! ;)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Da har det skjedd ting!

Jeg bestemte meg etter å ha fått prøvd et par høyttalere som en venn av meg var så grei å låne meg til lytt.

Jeg snakker om JBL Studio L880.....Ja jeg vet den som ser ut som en ren fest-og-tøyse-høyttaler med grillene av.Ser dog mye bedre ut med grillene på,mer nøytral.Eller det synes jeg selv,hehe.Men nå er ikke dette det vesentlige i denne saken.Den låter nemlig ikke i det hele tatt som fest-og-tøyse-høyttaler.Nei så men,den høres rett og slett fabelaktig ut.

Toppen er superoppløst og ikke pågående,mellomtonen klar og detaljert med en touch varme og stemmer og instrumenter får den kroppen de skal ha uten for mye ekstra kjøtt på benet.Patos var litt mer "larger than life" i sin gjengivelse av musikk,noe som kan være veldig avhengihetsskapende merket jeg.Den la på litt ekstra på det meste av musikk,men det var egentlig veldig artig synes jeg.Jeg vente meg av med dette den første uka,men det var uvant med den litt mer nøytrale gjengivelsen til og begynne med.Men nå er jeg vant med den og synes faktisk det er mer engasjerende og merker også at dynamikken får dypere furer om man kan si det slik.

Så kommer det til bassen...,den stramme dype bassen som jeg ønsket meg.Fikk jeg det?JA,det vil jeg si. ;) Det som nesten var mest lettende var at jeg ikke har boom lenger,den er helt borte så å si.Hurra for det!Porten på L880 er vendt fremover og jeg tror nok at mye av hjelpen ligger der.Den tåler også å stå nærmere bakveggen nå.Den går også meget dypt og har ingen problemer med å gjengi de dypeste tonene fra Vincent Carbonniers kontrabass eller Jacques Loussiers Piano på plata Jacques Loussier Plays Bach(CD-83411)med samme styrke og kraft som de lysere tonene.Likens er det å høre kontrabassen til Arild Andersen på Plata Høstlsøv og Sommerbrisen.Dette var meget og positivt overraskende må jeg si.I allefall fra en høyttalere som koster 7K,10K opprinnelig da denne går ut av produksjon etter hva jeg har hørt.Dette pga de nye modellene til JBL.

Det eneste jeg har lagt merke til som jeg kunne tenkt meg hadde vært bedre er at den kunne vært litt mer gjennomsiktig(Det ser jeg er nevnt i tester også,og kan si meg enig der).Men det kan jeg leve med.

Her er en test fra stereophile og en litt dårlig test som er lagt ut som bilde fra Hifi-Choice. :
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/906jbl/

Så langt er jeg veldig fornøyd.Nå venter jeg bare på å få igjen Effekttrinnet(Rotel RB-1080) mitt fra Reparasjon.Da blir det toppers tror jeg.Hadde ikke trodd det var denne høyttaleren jeg kom til å ende på men det var jo bare artig.Likevel er det noen interresante alternativer som er nevnt i tråden som jeg kunne tenkt meg å høre føre den feite dama synger.Man vet jo aldri... ;)

Vil si tusen takk for all responsen jeg fikk. :)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Utmerket høyttalervalg!!

Dette er en meget undervurdert høyttaler. Den er etter min mening bedre enn de nye LS serie høyttalerne. Og også den beste høyttaleren i L-serien. Nå kommer kanskje noen og arresterer meg, men dette er mitt soleklare inntrykk etter en direkte sammenligning for en tid tilbake siden.

Hvilken elektronikk spiller du på?

Edit! Se bort fra siste spørsmål. Så nettopp utstyrslisten i signaturen din :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Takk.Det var godt å komme i havn her.

Er ikke lett å ha en hobby som er knyttet til en lidenskap som det musikk er.Det skumle jeg av og til tenker på er at man kunne finne på å glemme lidenskapen og at hobbyen tok overhånd og ble selve lidenskapen midt i alt strevet etter å få ting til å stemme.Slik at man havner i et komponent-skifte-helvete.Det er vel en felle de finnes eksempler på over alt i hifi-verdenen.Håper jeg er våken nok til å skjønne når jeg bør gi meg,om jeg skulle begynne å føle behov for utskiftninger for ofte. ::)

Målet er jo for meg å finne noe som spiller det meste av det jeg liker å høre meg grei nok troverdihet og engasjement til å ta vekk fokuset fra utstyret.Greit nok,man mister kanskje hobbyen på denne måten,men man får til gjengjeld kanskje en lidenskap av en annen verden. :D

Det som jeg våknet litt på da jeg skiftet høyttalere var at det faktisk var viktigere å få bort boomen enn å beholde den råe punchen jeg syntes var så artig.Framovervendt port er nok aktuellt om det blir snakk om utskiftninger senere også.Det virker som det passer best til de plasseringsmuligheter høyttalerne har i min stue.

Det var jo veldig interressant med PMC FB1i også syntes jeg,men de er koster såpass at jeg hadde måttet hatt dem hjem til test før et eventuelt kjøp.Postordre på 28.000,- uhørt er ikke helt aktuellt for hverken lommebok eller mentalitet.I allefall ikke om det ble boomert...
Men FB1i skal jeg få hørt en gang helt klart.Akkurat nå er ikke det noe stress da.

Det å teste høyttalere der de faktisk skal stå er nok viktigere enn man skulle tro.Det fikk i allefall jeg erfare,selv om det ikke har kostet meg all verden.Det er jeg glad for også.Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en komponent til over 30k,men skjønner hvor artig det må være for de som har økonomien til det å kunne kjøpe komponenter til en halv million.Det fine er at det finnes bra saker på alle prisnivåer og det er nok å ta av.Man må bare ta seg tid nok til å finne den løsningen og matchen som er best for seg og sine preferanser med de rammer man måtte ha.Belønningen er deretter. :)

Vil også medele hvor gald jeg er for at det finnes å mange likesinnede i dette havet av muligheter vi har her for å nå våre individuelle mål,både til hjelp ved missnøye eller når gleder kan deles.

Ingen ting føles verre for noen med disse interressene tror jeg(har opplevd :-\ ),enn å prøve og overraske noen med sette på en av dine beste plater til en som har null interresse for musikk eller HIFI.Der du ikke skjønner hvorfor han/hun bare sitter der å snakker om noe helt annet uten at de enser at et flott stykke fra musikkens verden utspiller på en vakker måte rett foran ørene på dem.Du sier:"Er det ikke herlig!?" De sier:"Hmm?Joa,ok det der..",og fortsetter snakke om noe annet igjen.Det er nok desverre slik at man må ha litt av samme interresse her for å dele denne gleden.

Å kunne dele god musikk og den gode gjengivelsen av den med andre med samme lidenskap jo veldig verdifullt føler jeg.Enten man sitter noen karer og pilser og lytter til en skikkelig rocka Live-plate som gjør at man ikke klarer sitte i ro og luftgitar-,bass-soloer og trommetramp er uungåelig.Der man føler man er på konserten og blodet bruser og adrenalinet koker.Man blir rett og slett revet med og alle har det som plommen i egget for en stund.Man glemmer bekymringer om man har noen og bare lever i et øyeblikk fylt av fryd og lystig humør.

Så har man de sarte og mer følelsesbetonte stykker som ofte kan være enda mer overveldende.Det er kanskje slikt gjerne setter sent på kvelden når det er stille i huset.Noen ganger kan sitte med klumpen i halsen,kanskje en tåre triller.Da av ren og skjær glede over hvor herlig det er og både høre og føle det musikerne har lagt av seg selv i det man sitter og lytter til.Stemningen er til å ta og føle på.Man kjenner hårene reise seg i ren og skjær følelsesmessig hyllest,og av og til titter man bort på hverandre og bare nikker av hjertens enighet i glede over hvor vakkert og herlig det er å lytte til.Man glemmer alle problemer,og stress forsvinner som dugg for solen..Det er som balsam for sjelen!Og det å dele slike øyeblikk er ikke annet enn magisk,selv om det for det meste blir en selv alene som opplever dem.

Dette er noe som for meg gjør denne hobbyen og denne lidenskapen verdt alt strevet,og enda litt til.Enda føler jeg jeg kunne gjort mer,og det kommer jeg nok sannsynligvis til å gjøre også.

Takk folkens,det er godt å vite at vi er flere. :)

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Enig, L serien til JBL er fabelaktig gode til prisen, stativhøyttaleren er helt utrolig bra med litt dyrere elektronikk.

Topp Bunn