S
Syncrolux
Gjest
Er i grunn glad jeg har highend studiokabler...
Eller de som har bestemt seg for at de ikke hörer forskjell, uansett, "same shit diffrent wrapping" ikke lett å ha en hobby som dette når man tilsynelatende er lam fra nakken og opp...Eller flyttet litt på en boks, endrer fort mer enn kablene i seg selv!!!!
Men skjønner meget godt at de som har brukt mye penger på kabel "oppgradering" må høre forskjell, noe annet blir jo veldig kjedelig. Ikke gøy med 100000 rett i dass. Vel, det kan jo selges!?
Jeg tenkete vel ikke spes på deg, siden det er gamle regler du repeterer, intet nytt der gitt, men, jeg gjentar også meg selv igjen, det går å bestemme seg for ikke, å höre noen forskjell også!! eller "jeg hörer ikke noen forskjell jeg, samme hva" nei da hörer man vel ikke noen forskjell da, og dette er, imo, like feil som at alt låter forskjellig, folk må forsvare sine investeringer osv osv....derav uttrykket "same shit diffrent wrapping". Vi velger våre biaser.Har hørt forskjell mange ganger, men også blitt overrasket i den sammenheng.
Gjentar det igjen, man hører det man tror man hører. Kan jo hende jeg er lam/døv sammenlignet med en del andre, men neppe der det ligger...
Skjønner jeg provosere noen "fanatikere" her, men det får dere bare tåle. Vi har det jo gøy!!!
Du mener de som raskt arresterer en ved å hevde at man "tilsynelatende er lam fra nakken og opp" hvis ens egen subjektive erfaring er at det ikke gjorde noen særlig forskjell?Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer
Om du oppnevner deg til kabelpoliti så mener jeg slike som deg, du har tendensen...Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer
Du mener de som raskt arresterer en ved å hevde at man "tilsynelatende er lam fra nakken og opp" hvis ens egen subjektive erfaring er at det ikke gjorde noen særlig forskjell?
Greit nok, det er en betegnelse som brukes på enhver som ikke mener det man mener selv om kabler, så jeg kan sende den tilbake.Om du oppnevner deg til kabel politi så mener jeg slike som deg, du har tendensen...Du mener de som raskt arresterer en ved å hevde at man "tilsynelatende er lam fra nakken og opp" hvis ens egen subjektive erfaring er at det ikke gjorde noen særlig forskjell?Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer
Slik jeg forstår det er den under 1 ohm. Man trenger rundt 100-200 ohm som termineringsmotstand for vanlige høyttalerkabler. Lavere for spesielle "audiophile" varianter og da må man passe på effekten.Er mirakelproduktet bybee en termineringsmotstand?
Lyden har passert noe lignende dette før du får den hjem.
Bilde viser en liten mikser. I et stort studio er det mye mere billig kabel.
Vis vedlegget 248622
Synes du helt glemmer at det ikke er et måleinstrument du interface til , men at det faktisk er et sæt ører og en hjerne, synes det svarer lidt til du siger vin er vin bare det er lavet på vindruer.Jeg må da bare presisere at alt som er utenfor "hørbar rekkevidde" er FULLSTENDIG UINTERESSANT ut fra min tilnærming. Hvorfor bry seg om det man ikke hører? Du finner heller ikke så veldig mange seriøse produsenter som oppfordrer til å "impedanstilpasse" interconnects...
Jeg avviser ikke alle teorier mhp at det får målbare utslag, selvfølgelig gjør det det. Men det er da ikke viktig i totalbildet når det ikke kan høres, enkelt og greit.
Så min forenkling blir stående, men trenger ikke gå lengre enn ohms lov, bare man legger inn noe "sikkerhetsmargin" så man får "ro i sjelen".
"Nerdete" kabelprodusenter som Nordost osv (tilfeldig valgt her) har jeg null repekt for. *USB kabel til kr 5000++ er fullstendig galskap. Men når det finnes en "menighet" så kommer også tilbyderne...
------
*Noen tror også dyre USB kabler gir bedre lyd. NONSENSE! Selv produsentene av dyre D/A converter sier jo rett ut at det IKKE blir bedre lyd med å bruke annet enn standard god USB kabel. Men pass på, lengden betyr ofte mye. Så må du bruke lang USB kabel er bedre AWG (som det faktisk er i Nordost USB kabel) benyttes for å være sikker på det funker stabilt. Bruker DAC´en 5v power via USB kabel (som mange faktisk dessverre gjør), da er lengden ennå viktigere.
Jeg holder med deg, faktisk!.Greit nok, det er en betegnelse som brukes på enhver som ikke mener det man mener selv om kabler, så jeg kan sende den tilbake.Om du oppnevner deg til kabel politi så mener jeg slike som deg, du har tendensen...Du mener de som raskt arresterer en ved å hevde at man "tilsynelatende er lam fra nakken og opp" hvis ens egen subjektive erfaring er at det ikke gjorde noen særlig forskjell?Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer
For min del er jeg ganske pragmatisk. Jeg kjøpte nylig noen Forsman Feed4 høyttalerkabler, fordi jeg var nysgjerrig, de var hyggelig priset, så kule ut og mine 25 år gamle kabler var relativt tynne. Hørte jeg forskjell? Ja, på et par gode innspillinger. Vet jeg hvorfor jeg hørte forskjell? Faktisk ikke. Samtidig som jeg skiftet ryddet jeg litt i kabelsalaten og dessuten vet jeg at noen andre kabler vi har hadde at de hadde vært utsatt for korrosjon. Så kanskje det var noe galt med oppsettet, kanskje det var noe galt med de gamle kablene, kanskje ting rett og slett hørtes annerledes ut etter at jeg hadde reist meg, pratet litt med familien og koblet om.
Da jeg en gang tidligere skiftet ut signalkablene merket jeg ingenting.
For min del må gjerne folk bruke penger på kabler, jeg synes bare det er tullete å gi andre bastante anbefalinger på bakgrunn av subjektive opplevelser. Ikke minst når bare en side av de subjektive opplevelsene er "akseptert". Sånn sett er det faktisk tryggere å basere anbefalingene på mer objektive målinger og fysiske lover.
Det ligger vel utenfor hva de fleste kan påvirke helt til musikken ligger lagret, på denne f.eks, selv forsöker jeg bygge ett oppsett som jeg opplever som mest mulig kildekorrekt, dvs er det en bedriten innspilling så låter det ikke bra, er det en bra innspilling så er det en bonus. Det er vel herfra og ut jeg som forbruker kan påvirke kjeden, så alt snakket om hva som skjer för musikken er lagret/hentet er vel strengt sagt ikke mer enn bare teori og ikke noe man kan påvirke, imo.Lyden har passert noe lignende dette før du får den hjem.
Bilde viser en liten mikser. I et stort studio er det mye mere billig kabel.
Vis vedlegget 248622
dette var godt skrevet og jeg er helt enig med deg enkelte her inne tror på julenissenJeg må da bare presisere at alt som er utenfor "hørbar rekkevidde" er FULLSTENDIG UINTERESSANT ut fra min tilnærming. Hvorfor bry seg om det man ikke hører? Du finner heller ikke så veldig mange seriøse produsenter som oppfordrer til å "impedanstilpasse" interconnects...
Jeg avviser ikke alle teorier mhp at det får målbare utslag, selvfølgelig gjør det det. Men det er da ikke viktig i totalbildet når det ikke kan høres, enkelt og greit.
Så min forenkling blir stående, men trenger ikke gå lengre enn ohms lov, bare man legger inn noe "sikkerhetsmargin" så man får "ro i sjelen".
"Nerdete" kabelprodusenter som Nordost osv (tilfeldig valgt her) har jeg null repekt for. *USB kabel til kr 5000++ er fullstendig galskap. Men når det finnes en "menighet" så kommer også tilbyderne...
------
*Noen tror også dyre USB kabler gir bedre lyd. NONSENSE! Selv produsentene av dyre D/A converter sier jo rett ut at det IKKE blir bedre lyd med å bruke annet enn standard god USB kabel. Men pass på, lengden betyr ofte mye. Så må du bruke lang USB kabel er bedre AWG (som det faktisk er i Nordost USB kabel) benyttes for å være sikker på det funker stabilt. Bruker DAC´en 5v power via USB kabel (som mange faktisk dessverre gjør), da er lengden ennå viktigere.
Det er ganske enkelt. Impedanskurven i en høyttaler vil dra mer eller mindre strøm ved ulike frekvenser, gitt samme spenningssignal. Motstanden i høyttalerkabelen kommer i serie med utgangsimpedansen i forsterkeren og lastimpedansen i høyttaleren. Strømtrekket I gjennom kabelen gir et spenningsfall U ihht Ohms lov U = RI. Eventuelt, med komplekse tall og impedans Z blir det U = Z I, hvor både U og I har en amplitude og en fasevinkel. Fortsatt Ohms lov. Resultatet er frekvensavhengig lineær forvrengning, både avvik i frekvensrespons og i faserespons.Nå er det jo lett å vise at enkelte kabler gir litt endringer i frekvensresponsen. Hvordan forklarer du det med ohms lov?
Om Klotz vil ha ett marked blant audiofile burde de 20 doblet prisen og satt på noen feite pyntestrømper parret med en passe dose mumbo jumbo beskrivelse av forventete bedringer ved bruk av deres kabler.. bare sånn for å please subjektivistene
Nei, ikke egentlig. Det er en liten effektmotstand (0,025 ohm) i serie med signalet, omviklet med magisk papir og kvantefysisk mumbo-jumbo. Effekten er å fremheve frekvensavvikene fra Ohms lov og impedanskurven i høyttaleren enda litt mer. Typisk en "hengekøyeaktig" eq-kurve. Må være verdens dyreste loudness-knapp.Er mirakelproduktet bybee en termineringsmotstand?
Om Klotz vil ha ett marked blant audiofile burde de 20 doblet prisen og satt på noen feite pyntestrømper parret med en passe dose mumbo jumbo beskrivelse av forventete bedringer ved bruk av deres kabler.. bare sånn for å please subjektivistene
Den teorien tror jeg du må vise oss. I min verden er det ikke helt sånn, men vis meg gjerne.Teoretisk sett er multicore hvor trådene ligger inntil hverandre helt feil for audiosignaler og hvis diameter er over 0.8mm på en solid core vil det lavere frekvensområdet bli sterkt påvirket. Å si at det bare er ohms lov som gjelder for kabler viser bare at man ikke har forstått at en kabel er en "overføringskomponent" som påvirker signalet også på andre måter enn bare som ren motstand.
Hvis du trenger Klotz- kabler kan de avhentes ganske gratis i tkr Towers. Har en hel skuff full. De blir garantert aldri mer koplet inn i anlegget.sølv er dyrt, la nå diskusjonen ligge, men mener å vite at kobber er en mer egnet leder "i teorien"? Bra du er fornøyd, poenget mitt var ikke spesielt rettet mot dine erfaringer, selv om jeg ikke skjønner at Klotz gjør mye feil utfra oppgaven i ethvert anlegg egentlig..
Hvordan gjør de det? Har du en link?Jeg må få ett råd av deg da , Er PBN i calefornia seriøse nok som hi fi , som både lager høytalere og amper ,og de pinedø impedanse tilpasser kabelen mellom pre og effekt ,,,, dårlig synergi mellom komponetene der tro ?
.....Du kalte det hva, sa du.Takk for tilbudet, men jeg liker ikke navnet på de kablene der egentlig - det skurrer liksom litt i ørene! Desutten har jeg nettopp koblet opp ett sett Deltaco kabler, så nå har jeg det jeg trenger. Ellers takk ps når jeg tenker meg om har jeg klotz ml pre og effekt og det går helt fint, selv om jeg fikk de slengt etter meg gratis og selv med det navnet..
Deltaco XLR - XLR M-F 1m - Balanserte kabel - Finn lavest pris, test og informasjon.....Du kalte det hva, sa du.Takk for tilbudet, men jeg liker ikke navnet på de kablene der egentlig - det skurrer liksom litt i ørene! Desutten har jeg nettopp koblet opp ett sett Deltaco kabler, så nå har jeg det jeg trenger. Ellers takk ps når jeg tenker meg om har jeg klotz ml pre og effekt og det går helt fint, selv om jeg fikk de slengt etter meg gratis og selv med det navnet..
Deltaco XLR - XLR M-F 1m - Balanserte kabel - Finn lavest pris, test og informasjon
Aldri hørt om det, og det hadde ikke Google heller....
mvh
Bruker Canare rund baut (utenom høyttalerkablene).Huff og huff, ser ikke bra ut. Klotz er bedre. Canare er bankers, men koster litt. Men kvalitet/pris forhold Canare er meget bra!
Nå har jeg kablene BAK anlegget så om det ikke ser bra ut hjelper det jo at de gjør det de skalHuff og huff, ser ikke bra ut. Klotz er bedre. Canare er bankers, men koster litt. Men kvalitet/pris forhold Canare er meget bra!