Ønsker anbefaling Stuevennlig oppsett for lavere lyttevolum

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Nytt medlem som kunne hatt god nytte av noen råd, så til den som gidder å lese;

Jeg er ikke hifi-nerd og har alt for mange hobbyer til å binde opp mye penger i lyd, men nå og da får jeg ett lite musikk-kick og da setter jeg pris på litt OK lyd.

De siste 12-isj årene har jeg hatt ett OK oppsett i kjellerstua med en integrert EC amp, Elac høyttalere og en SA sub. Hadde kanskje gjort ting litt annerledes i dag, men det er helt greit til min bruk- Problemet er at jeg trives bedre i stua og tilbringer mer tid der. Ser derfor litt på muligheten for ett annlegg nr. 2 som kan løfte lydopplevelsen der det strengt tatt vil gi mest avkastning å ha god lyd.

I motsetning til kjellerstua, hvor jeg har stor selvstyringsmulighet, er alt som skjer i main livingroom prisgitt ØKH’s velsignelse. Dette i tillegg til at kortene allerede er delt ut mtp. møblering gjør at jeg har lite spillerom ifht. utstyr og plassering.
Siden vi er flere som deler dette arealet og tilstøtende rom er det viktig å kunne nyte musikken allerede på lavt til moderat lyttevolum. Jeg har også en hørselsskade som har gjort meg overfølsom for høy lyd, så ytelse på høyere lyttevolum er uvesentlig, og iaf. ikke noe jeg vil betale ekstra for.

Forsterker: Jeg har langt fra god oversikt over utvalget, men er litt nysgjerrig på Wiim Amp og ser for meg at denne kan være et OK utgangspunkt, da denne er rimelig, kone-/plasseringsvennlig og gir meg egentlig all funksjonalitet jeg ser for meg å trenge i stua.
Sub: Jeg regner også med at det vil være fordelaktig med en sub for å få litt mer liv i lavere frekvenser på lavt volum. Denne er nok dømt til å havne bak sofahjørnet, så det vil være vesentlig begrensning ifht. størrelse.
Høyttalere: Valg av høyttalere er nok det jeg er mest usikker på. Enden på hjørnesofaen stopper ca. 60cm fra bakveggen så basen på venstre høyttale vil være mer eller mindre bokset inn mellom enden på sofaen og venstre sidevegg på TV-benken, så her er det nok ingen vei utenom stativhøyttalere.
Dette er absolutt ikke noe designerhjem, men med hvit TV-benk ser jeg for meg hvite stativhøyttalere på forholdsvis elegante stativ. Vi har også andre farger på stuen, så andre farger kan også funke, men hvit virker som en safe farge å ta utgangspunkt i. Det viktigste er OK lydbilde på lavere volum og så visuelt tiltalende som mulig.

Til og begynne med er det kun behov for musikk-strømming og ARC/TV-lyd, men blir jeg fornøyd med oppsette er det veldig aktuelt å supplere med en platespiller på sikt.

Har ikke satt noe eksakt budsjett, men ønsker å holde det på ett moderat nivå. Lytterommet setter store begrensninger som ikke kan rettferdiggjøre flisespikking på lydkvalitet. Om jeg må litt opp i pris for å få de egenskapene jeg ønsker meg fra høyttslerne så kan det evt. bli aktuelt med en litt rimligere mellomløsning i starten.

Setter pris på alt av tips!
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.023
Antall liker
24.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bienvenue!

Du skriver intet om budsjett, så jeg kaster meg utpå med en pakke til 30 k:
Kef LSX II pluss en Kef KC62 subwoofer. Høyttalerne kan også henge på veggen. Forsterker trenger du ikke.

 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
820
Antall liker
1.260
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Eller disse:


På denne:


Eller denne:


Begge forsterkerne har også den omdiskuterte loudnessfunksjonen som kan være nyttig om man spiller på lavt volum.
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Bienvenue!

Du skriver intet om budsjett, så jeg kaster meg utpå med en pakke til 30 k:
Kef LSX II pluss en Kef KC62 subwoofer. Høyttalerne kan også henge på veggen. Forsterker trenger du ikke.
Hei Valentino,

Takk for at du tok deg tid til å lese, og komme med gode tips!
Jeg har fundert litt på den Sub-en allerede, så jeg trengte ikke så mye overtalelse for å hoppe ned fra gjerdet. Den er bestilt :)

Jeg er ikke fult så overbevist om at jeg vil ha forsterker og all annen funksjonalitet som en integrert del av høyttalerne. Ser for meg at det er mindre future proof og at det blir flere og lengre kabler totalt sett. Størrelse og design var derimot meget konevennlig, så der var du spot on!
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.023
Antall liker
24.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Der ja!
Sånn med en gang så er det vel bare 1 HDMI som skal til i tillegg til strøm, i det minste om man ikke instisterer på å spille av 196 kHz-musikk uten nedsampling til 96 kHz? Ad future proof så synes jeg ikke det er så mye å tenke på. I verste fall må man inn med en boks i mellom en gang.
For ordens skyld: Jeg har ikke disse greiene selv, med de ser bra ut, er lette å bruke. Et problem kan være små barn og manglende beskyttelse foran elementene.
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Takk for svar, @Salamander
Jeg må lese meg opp litt mer, men etter litt rask googling så vil jeg si det absolutt er ett par interessant høyttalerne du har foreslått der.

Forsterkerne, som sikkert er veldig gode, treffer derimot litt til side for mål.
Selv om ikke ØKH hadde satt seg på bakbeina, noe hun nok hadde, så er det rett og slett ikke plass der en evt. forsterker må stå i dette oppsettet.
Både pris, størrelse og tilkoblingsmuligheter blir litt i overkant her, dessverre.
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
820
Antall liker
1.260
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Takk for svar, @Salamander
Jeg må lese meg opp litt mer, men etter litt rask googling så vil jeg si det absolutt er ett par interessant høyttalerne du har foreslått der.

Forsterkerne, som sikkert er veldig gode, treffer derimot litt til side for mål.
Selv om ikke ØKH hadde satt seg på bakbeina, noe hun nok hadde, så er det rett og slett ikke plass der en evt. forsterker må stå i dette oppsettet.
Både pris, størrelse og tilkoblingsmuligheter blir litt i overkant her, dessverre.
Tok en råsjans siden budsjett ikke var spesifisert. Jeg synes Yamaha er über herlig, men skjønner at det ikke tiltaler alle. Fant en oversikt over stereoforsterkere med HDMI ARC fra 2022. Sikkert kommet flere på banen nå, men uansett et greit sted å starte 😊

 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Er nok mest det at jeg begynner å bli gammel og vrang :)
Skal aldri si aldri, jeg liker jo design-potensialet som aktive høyttalere byr på ifht. å matche forsterker med høyttalerkarakteristikk, redusert signalvei osv. En av de bedre lytteopplevelsene jeg har hatt var med ett par aktive Dynaudio stativhøyttalere. Det er en stund siden, så jeg husker ikke modell, bare at de var utenfor budsjett der og da, og at jeg etter litt frem og tilbake alikevel endte opp med noe som totalt sett ble både dyrere, "dårligere" og mindre elegant. Oh well 🤷‍♂️.

Jeg må se litt nærmer på disse du foreslår, og helst lytte litt før jeg gjør meg opp en endelig mening. Samt se hvilke andre alternativ som dukker opp, men helt avskrevet er de ikke.

Et problem kan være små barn og manglende beskyttelse foran elementene.
Store barn er ikke noe bedre. Litt mer fornuft og impulskontroll har de, men når de først gjør noe dumt (og det er ikke så sjelden som en skulle ønske) så er det med en kraft og kreativitet som får små barn til å fremstå nesten harmløse.
Det er en grunn til at jeg i 12 år har vurdert å kjøpe platespiller når ungene blir litt større, og fortsatt tenker akkurat det samme :D
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.023
Antall liker
24.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Jeg har en klassiker med en toåring og platespiller et sted her inne. Rundt og rundt, pappa! Etter det ble det hengelås.
 

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Innlegg
114
Antall liker
147
Sted
Norge
Jeg er ikke fult så overbevist om at jeg vil ha forsterker og all annen funksjonalitet som en integrert del av høyttalerne. Ser for meg at det er mindre future proof og at det blir flere og lengre kabler totalt sett. Størrelse og design var derimot meget konevennlig, så der var du spot on!
Storebroren, LS50, finnes både som passiv og aktiv (wireless)
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
820
Antall liker
1.260
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Fant den! Nyinnflyttet I 2007, en Sota Sapphire med Well Tempered-arm og en splunkny Sumiko Blue Point Special III:
AU! 😣 Håper 18-åringen er tilbake på testamentet 😅
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.212
Antall liker
2.475
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Mange gode passive stativhøyttalere der ute. Hvis lyttenivå på lavt volum prioriteres høyt så burde Krix Equinox settes høyt på listen av aktuelle kandidater. På lavt volum fungerte de faktisk bedre enn Klipsch hos meg. Ikke at ikke de låt bra på høyere volum også, men de fikk en "levende" lyd fra særdeles lave nivåer. Det var en egenskap jeg så ble kommentert i tester også. Jeg hadde mk3 versjonen, nå kom de vel i en mk5 vesjon for en liten tid tilbake.
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Fikk hentet sub'en på posten i dag, så jeg merker jo som forventet at det kribler litt mer etter å komme i mål.
Kan forøvrig nevne at det er en dårlig idé å til postkontoret når mann skal hente sub.
Skjønte omfanget av tabben allerede når dama bak skranken måtte hente hjelp for å løfte den opp på disken. Dette blir gøy.
Og det hjalp ikke ett fnugg at det var -16C ute. Nuvel, med den uhåndterlige i armene og over en km med bare motbakker så rakk jeg uansett å bli varm helt ut i fingrene og vel så det før sub'en var i hus.
Nå føles armene dobbelt så lange og fingrene er stive og helt kraftløse.

Har også begynt å leke litt mer seriøst med tanken på aktive høyttalere. Selv om jeg ikke ser så mange fordeler ifht, kabling og slikt, så er jeg litt redd for å havne i en runddans med matching av amp og høyttalere.
Så..eh, siste idéen som ploppa ned er å se etter noen høvelig gode, analoge, aktive høyttalere som jeg kan fore fra en Topping E70 eller noe sånt..
Bytte til en litt mer klassisk pre-amp på sikt, f.eks når phono-feberen tar meg, men innen da har forøvrig lommeboka hentet seg inn og utvalget av utstyr med HDMI også tatt seg opp.

Totalprisen blir nok litt over det jeg hadde i tankene, men det er vel akkurat sånn det skal være.

Har gløttet litt på Marantz Stereo 70s også. Litt større klump enn jeg hadde i tankene, men rikelig med HDMI kan gjøre totalløsningen litt mer elegant. Men så vet jeg egentlig ikke om det er så lurt. Frua vil heller ha det enkelt enn å knote med flere bokser før det blir både lyd og bilde. Og personlig har jeg aldri hatt noen dragning mot Marantz, uten at jeg helt kan forklare hvorfor.
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Litt mer utfyllende om hvor dårlig lytterom det er snakk om her.
Utgangspunktet er ikke det beste, så noe sier meg at over en viss kvalitet på komponentene så blir det dårlig ROI å betale mye ekstra for litt ekstra ytelse på komponentnivå.

IMG_0369.jpg

som nevnt blir venstre HT ganske inneklemt mellom sofa og TV-benk
Høyre glasskap er innvilget plass for elektronikk. Har planer om å henge TV på veggen, så det kan muligens åpne seg noen muligheter der TV'n står i dag. F.eks. platespiller og /eller CD-spiller på sikt.

Zoomer vi litt ut, så ser vi at resten av landskapet er ett ganske stort S-formet rom med muligheter for veldig usymmetrisk refleksjon.
LoFi_stue.png
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.023
Antall liker
24.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg holder på de små KEFene som kan alt og kan henges på veggen. De har spredningsegenskaper som er kontrollerte og fine. Henger du dem på veggen kan du også ha suben i hjørnet ved frontveggen. Bedre integrasjon enn ved å ha den i hjørnet bak sofaen.
Den høyre sideveggen kan dempes med et forstørret foto med dempemateriale:
Evt. Klipsch The Fives eller The Sixes. De må du evt finne tredjeparts veggstativer til. Eller spander på dere en sjenk som dekker hele veggens bredde.
 
Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
932
Antall liker
473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
En fordel med de aktive Kef'ene er at de har en del muligheter til å korrigere med innebygd DSP.
Jeg har gått helt over til aktive høyttalere de siste årene med KEF LSX på kjøkkenet, LS50 Wireless i fritidsboligen og Kii Tree i hovedanlegget.

Jeg bor i blokkleilighet så det er heller ikke her aktuelt å spille veldig høyt. Da jeg flyttet hit, tok jeg med en del av det "skikkelige" utstyret, men fant fort ut at det var fullstendig bortkastet i et rom med håpløs akustikk og en overkikador som ikke vil akseptere tilstrekkelig med absorbenter, etc.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.844
Antall liker
6.540
Sted
Holmestrand
Eller disse:


På denne:


Eller denne:


Begge forsterkerne har også den omdiskuterte loudnessfunksjonen som kan være nyttig om man spiller på lavt volum.
Har trua på dette.
Det jeg har hørt av Pylon har vært bra.
Yamaha imponerer (nesten) alltid.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
974
Antall liker
476
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg holder på de små KEFene som kan alt og kan henges på veggen. De har spredningsegenskaper som er kontrollerte og fine. Henger du dem på veggen kan du også ha suben i hjørnet ved frontveggen. Bedre integrasjon enn ved å ha den i hjørnet bak sofaen.
Den høyre sideveggen kan dempes med et forstørret foto med dempemateriale:
Evt. Klipsch The Fives eller The Sixes. De må du evt finne tredjeparts veggstativer til. Eller spander på dere en sjenk som dekker hele veggens bredde.
Jeg holder med Valentinos svar, i alle fall når det gjelder Kef (har personlig aldri blitt godvenn med Klipsch). Med ditt rom tror jeg det ville blitt en løsning du hadde blitt fornøyd med.

Problemet er vel å slutte å søke etter mer - til tross for at rommet ikke passer til større HT. Da kan man i stedet la resten av familien kose seg med det som er, så kan du gå amok inn i hodetelefonenes verden…
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.023
Antall liker
24.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gammel-Klipsch likte ikke jeg heller, men ble svært positivt overrasket over Forte IV - endelig en Klipsch som ikke skrek mellomtone. Disse tre aktive følger samme klangfilosofi, men er kanskje enda mer kontrollerte i både frekvensgang og spredningsegenskaper.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.253
Antall liker
2.851
Torget vurderinger
16
Litt mer utfyllende om hvor dårlig lytterom det er snakk om her.
Utgangspunktet er ikke det beste, så noe sier meg at over en viss kvalitet på komponentene så blir det dårlig ROI å betale mye ekstra for litt ekstra ytelse på komponentnivå.

Vis vedlegget 987424
som nevnt blir venstre HT ganske inneklemt mellom sofa og TV-benk
Høyre glasskap er innvilget plass for elektronikk. Har planer om å henge TV på veggen, så det kan muligens åpne seg noen muligheter der TV'n står i dag. F.eks. platespiller og /eller CD-spiller på sikt.

Zoomer vi litt ut, så ser vi at resten av landskapet er ett ganske stort S-formet rom med muligheter for veldig usymmetrisk refleksjon.
Vis vedlegget 987425
Dette likner veldig på hvordan jeg har anlegget satt opp. Jeg kjører aktive studiomonitorer + sub og kan anbefale det. Det finnes mange meget gode aktive studiomonitorer som ikke koster allverden og som fungerer meget bra i et slikt scenario, sjekk ut JBL, Genelec og Neumann.
En ting jeg vil anbefale er å bruke en dsp boks til preamp, integrasjon av sub og korrigering av lyden (spesielt i bassområdet). Selv bruker jeg en DSPeaker X2. Jeg har tidligere brukt en DIRAC basert boks også, begge deler fungerer meget bra.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
596
Antall liker
743
Torget vurderinger
4
Hei!

Kinderegget som løser alt du ber om og gir deg valgfrihet når det gjelder høyttalere: Lyngdorf TDAI 1120.

Mvh Olav E.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.844
Antall liker
6.540
Sted
Holmestrand
Nytt medlem som kunne hatt god nytte av noen råd, så til den som gidder å lese;

Jeg er ikke hifi-nerd og har alt for mange hobbyer til å binde opp mye penger i lyd, men nå og da får jeg ett lite musikk-kick og da setter jeg pris på litt OK lyd.

De siste 12-isj årene har jeg hatt ett OK oppsett i kjellerstua med en integrert EC amp, Elac høyttalere og en SA sub. Hadde kanskje gjort ting litt annerledes i dag, men det er helt greit til min bruk- Problemet er at jeg trives bedre i stua og tilbringer mer tid der. Ser derfor litt på muligheten for ett annlegg nr. 2 som kan løfte lydopplevelsen der det strengt tatt vil gi mest avkastning å ha god lyd.

I motsetning til kjellerstua, hvor jeg har stor selvstyringsmulighet, er alt som skjer i main livingroom prisgitt ØKH’s velsignelse. Dette i tillegg til at kortene allerede er delt ut mtp. møblering gjør at jeg har lite spillerom ifht. utstyr og plassering.
Siden vi er flere som deler dette arealet og tilstøtende rom er det viktig å kunne nyte musikken allerede på lavt til moderat lyttevolum. Jeg har også en hørselsskade som har gjort meg overfølsom for høy lyd, så ytelse på høyere lyttevolum er uvesentlig, og iaf. ikke noe jeg vil betale ekstra for.

Forsterker: Jeg har langt fra god oversikt over utvalget, men er litt nysgjerrig på Wiim Amp og ser for meg at denne kan være et OK utgangspunkt, da denne er rimelig, kone-/plasseringsvennlig og gir meg egentlig all funksjonalitet jeg ser for meg å trenge i stua.
Sub: Jeg regner også med at det vil være fordelaktig med en sub for å få litt mer liv i lavere frekvenser på lavt volum. Denne er nok dømt til å havne bak sofahjørnet, så det vil være vesentlig begrensning ifht. størrelse.
Høyttalere: Valg av høyttalere er nok det jeg er mest usikker på. Enden på hjørnesofaen stopper ca. 60cm fra bakveggen så basen på venstre høyttale vil være mer eller mindre bokset inn mellom enden på sofaen og venstre sidevegg på TV-benken, så her er det nok ingen vei utenom stativhøyttalere.
Dette er absolutt ikke noe designerhjem, men med hvit TV-benk ser jeg for meg hvite stativhøyttalere på forholdsvis elegante stativ. Vi har også andre farger på stuen, så andre farger kan også funke, men hvit virker som en safe farge å ta utgangspunkt i. Det viktigste er OK lydbilde på lavere volum og så visuelt tiltalende som mulig.

Til og begynne med er det kun behov for musikk-strømming og ARC/TV-lyd, men blir jeg fornøyd med oppsette er det veldig aktuelt å supplere med en platespiller på sikt.

Har ikke satt noe eksakt budsjett, men ønsker å holde det på ett moderat nivå. Lytterommet setter store begrensninger som ikke kan rettferdiggjøre flisespikking på lydkvalitet. Om jeg må litt opp i pris for å få de egenskapene jeg ønsker meg fra høyttslerne så kan det evt. bli aktuelt med en litt rimligere mellomløsning i starten.

Setter pris på alt av tips!
Hvor mye penger tenker du å bruke på dette?
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.725
Antall liker
4.514
Sted
Bartistan
@psAico - du trenger jo ikke stikke lenger enn til Hommelvik, rett borti fjæra her, for å sjekke ut KEF-lekene med egne ører

 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.839
Antall liker
8.147
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg ser kor greitt det er å ha anlegget i stova, i staden for i eit eige lytterom, så eg har prioritert slik i alle år. Rett nok må det takast omsyn til andre brukarar av stova, men anlegget vert uansett brukt meir slik enn om anlegget hadde eige lytterom der eg skulle kontemplere i staden for å vere meir sosial.
Den viktigaste prioriteringa i ein slik samanheng, er kanskje oppløysinga til anlegget. Her synest eg elektrostathøgtalarar ofte er veldig gode. Men dei kjem ofte i konflikt med ei anna prioritering; utsjånad. Elektrostatar er gjerne store om dei skal vere gode, og dei glir sjeldan inn i interiøret på ein diskre måte.
Uansett, skal du ha eit anlegg i eit rom du skal dele med resten av familien, er det lurt å starte med å finne den rette høgtalaren. Om elektrostatar ikkje er aktuelt, ville eg tru det er viktig å finne høgtalarar som er lettplasserte.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
693
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
Ser KEF monitorer blir anbefalt, har du hørselskade må du i alle fall lytte til de først.. De som går for å være noe av det beste ved lavt volum er Proac tablette serien /Rogers ls3/5 /Graham osv. Her får du raspen og dynamikken du er ute etter. Google for info. Dette er i en egen liga, -bare som et lite tips for å spare deg for mye bryderi om det er lyden som er viktigst. Et annet tips er gammel Dynaudio før de ble for tungdrevne..
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Oi, her ramler det inn tips og info raskere enn jeg klarer å henge med :)
@skranglefant og @Lancaster - takk for info. KEF er fortsatt en solid kandidat.

Hvor mye penger tenker du å bruke på dette?
Ja, det er jo det store spørsmålet. Med KEF-sub’en så blir det nok uansett mer enn jeg hadde sett for meg til og begynne med.
Når det først har dradd av gårde litt skjevt så hadde det vært greit å få på plass en spillbar løsning på plass uten å bruke mer enn 20k i tillegg til det sub’en kostet.
Spillbar betyr i denne sammenhengen at jeg har lyd fra TV via HDMI eller optisk samt ett bra interface for høyoppløst strømming fra internett/medieserver.
Samtidig vil jeg ha døra på gløtt for CD transport og platespiller på sikt, uten å rykke tilbake til start.

@Audiophile-Arve - jeg synes elektrostater virker interessant, men jeg vet veldig lite om de, så det kan bli litt mye å sette seg inn i. Samtidig er det, som du nevner, viktig at de glir greit inn i stua uten at konen blir unødig provosert.

Hva legger du i analoge aktive? :)
Analog inn, og helt frem til elementene.
litt som aktive HT var i gamle dager, som for meg er sist jeg var i markedet for hifi - som er over 10 år siden. Nå har det kommet ett utvalg aktive høyttalere med alle interface direkte i høyttaler med intern ADC, DAC og DSP. Det er nok mange gode argumenter for en slik fremgangsmåte, og selv jeg ser jo noen av de. Jeg vil heller ikke si at en sånn løsning er uaktuell, men jeg er nok litt gammeldags og (trur?) jeg foretrekker at all signalbehandling i det digitale domenet gjøres utenfor høyttalerne.

@Haugenial - takk for tips! trur ikke disse er nevnt før, så disse skal jeg se nærmere på.

Merker at summen av egen research + alle tipsene blir mye å holde styr på. På tide å notere litt mer seriøst og sette informasjonen mer i system.

Takk til alle som bidrar med info og tips!
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.303
Antall liker
7.076
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Analog inn, og helt frem til elementene.
litt som aktive HT var i gamle dager, som for meg er sist jeg var i markedet for hifi - som er over 10 år siden. Nå har det kommet ett utvalg aktive høyttalere med alle interface direkte i høyttaler med intern ADC, DAC og DSP. Det er nok mange gode argumenter for en slik fremgangsmåte, og selv jeg ser jo noen av de. Jeg vil heller ikke si at en sånn løsning er uaktuell, men jeg er nok litt gammeldags og (trur?) jeg foretrekker at all signalbehandling i det digitale domenet gjøres utenfor høyttalerne.
Tror du skal jobbe litt med å finne det. De fleste aktive høyttalere i dag har analoge innganger, men det konverteres til digitalt i høyttaleren, da delefilter skjer digitalt i DSPen. Og ja, du er litt gammeldags, for det er ikke noe galt i det. :)
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Med sånn 3-4 mer eller mindre gode (IMO) ideer på blokka, er det litt skjebnens ironi at jeg ser ut til å lande på forslaget i første svar. Bra levert, @Valentino :)

Jeg skal ikke påstå at det var den løsningen jeg brant mest for, men det er en enkel løsning, uten prøving og feiling med div bokser. Det er heller ikke spesielt billig for hva det er, men det er iaf. en "all inclusive" pris uten skjulte kostnader og uendelige muligheter for scope creep.
Tungen på vektskålen ble kombinasjonen av brukervennlighet og konevennlig design/størrelse, samt at jeg kom unna det til en pris som er noe bedre enn veil.

De andre oppsettene jeg lukter på er mer komplekse, med flere bokser og stor sjanse for at ingen andre enn meg vil skjønne noe av det og dermed heller ikke ha glede av det. Det er jo ikke ideelt når mann tar seg til rette i ett fellesareal. Hvis ØKH også kan nyte godt av forbedret lyd, så ser jeg for meg at det vil ha positiv effekt på hvor mye synlig hifi-utstyr som plasseres i stuen.
Og det toucher jo på den åpenbare fordelen med LSX II, mindre inngripende høyttalere skal mann lete lenge etter. Nå endte jeg opp med svart for å få bedre pris (beggars can't be choosers), men selv svart i den størrelsen bør kunne passe inn ganske greit.

Jeg har en følelse av at jeg ikke er ved veis ende, men jeg har kjøpt meg tid. Forhåpentligvis ganske mye tid, for jeg trur dette oppsettet blir ganske greit. Det virker som markedet for Hifi/stereo-system med HDMI/ARC er ganske umodent og at mye vil skje der i årene framover. Så nå skal jeg sitte en stund på gjerdet og følge med utviklingen, mens jeg grubler på hvilken platespiller jeg skal ha :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.023
Antall liker
24.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gratulerer med telemarknedslag! Angående grammofoner skal jeg ikke mene mye, du trenger en egen tråd til alle våre dårlige råd. Jeg bare poster et bilde av Verdens Kuleste Platespiller.
1706002221495.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Nå som alt var klappet og klart - venter bare på at høyttalerne skal dukke opp, så kommer ØK med ei stygg finte i blindsonen. Hun har nemlig bestilt ny sofa 🤷‍♂️

Ikke nødvendigvis noen krise, på noen måter også en fordel siden den nye sofaen blir kortere på siden mot ventre høyttaler og er også uten armlene på den enden. Alt dette gjør jo at det blir mer åpent foran høyttaleren. Samtidig begrenser det veldig hvor sub'en kan plasseres. Dette kan bli interessant.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.844
Antall liker
6.540
Sted
Holmestrand
Nå som alt var klappet og klart - venter bare på at høyttalerne skal dukke opp, så kommer ØK med ei stygg finte i blindsonen. Hun har nemlig bestilt ny sofa 🤷‍♂️

Ikke nødvendigvis noen krise, på noen måter også en fordel siden den nye sofaen blir kortere på siden mot ventre høyttaler og er også uten armlene på den enden. Alt dette gjør jo at det blir mer åpent foran høyttaleren. Samtidig begrenser det veldig hvor sub'en kan plasseres. Dette kan bli interessant.
Slike problemer ungår vi her i heimen.
Vi snakker sammen. 🤗😂
Her i huset kan oppgraderinger fort bli i initiert av ØK:
«Skal vi ikke kjøpe nye høytalere?
Vi har hatt disse lenge nå.»
💝🤗
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Slike problemer ungår vi her i heimen.
Vi snakker sammen. 🤗😂
Her i huset kan oppgraderinger fort bli i initiert av ØK:
«Skal vi ikke kjøpe nye høytalere?
Vi har hatt disse lenge nå.»
💝🤗
altså, vi snakker sammen her også, men måten jeg ordla meg på kan ha vært i overkant dramatisk :)
Jeg ble både informert og rådført før kjøp, men som den mannen jeg er så så jeg ikke dette komme, og skjønte ikke behovet før det ble lagt frem i klartekst. Hun hadde selvølgelig tenkt på dette lenge, og når hun først belyste temaet så skjønte til og med jeg at det faktisk var på tide med en ny sofa.
Så i grunnen var jeg helt enig uten å skjønne det. Ingen motsigelser fra min side, var mer detå ta inn8 over seg den litt ubeleilig timingen. Når vi har hatt samme sofa i 19 år, så er det litt typisk at det blir bestilt ny sofa EN uke atter jeg har landet på- og bestilt ett høyttaleroppsett som kan funke med de mulighetene og begrensningene stuen vår bød på med den gamle sofaen.
Ja, ja. Kanskje hadde jeg landet på samme løsning uansett. Hvem vet? Det som derimot er helt sikkert, er at når alt er på plass og det nye anlegget skal innvies så må det bli med en sang av Alanis Morissette øverst i spillelista.

At ØK her i huset skulle initiere bytte av høyttalere fremstår som reinspikka utopi, haha. Men det går bra. Om så hadde vært tilfellet hadde det vært utseende som var i fokus, ikke lyden. Så da vil jeg heller være pådriver for slike endringer selv :)
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Så du har ikke funnet helt ut av det enda?
Har ikke fått høyttalerne enda. Litt lang historie og jeg skal ikke gå i detalje men hvis vi ser for oss at høyttalerne var ett bjørneskinn, så hadde selger akkurat løst jaktkort når annonsen ble lagt ut.
 
Topp Bunn