Sub til Merlin VSM med BAM

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Har nå fått lyttet en kveld og en formiddag. Det har på ingen måte vært eksperimentert hemningsløst med plassering, men noe har vært gjort.
Volum og delefrekvens derimot, det har jeg jobbet litt med.

Inntrykket er vel at om jeg skal justere det slik jeg synes det låter best, på den musikken jeg i all hovedsak spiller, ja så er den knapt hørbar og jeg opplever lite fra eller til om jeg skrur den av. Om jeg skal justere så vidt opp at jeg føler at den bidrar med noe, så blir det selvsagt mer fyldig, men straks jeg slår den av, og gir hodet fem sekunder til omstilling, ja så gir det musikalsk mer mening og det blir endatil enklere å skjønne hva bassen gjør.

Skal man ha sub så må man jo ha to, hvis ikke så spiller det mer bass på ene enn på andre siden. (I mitt oppsett med ganske presis plassering). Suben plassert i midten syntes jeg funket dårlig, bassisten blir diagonal og det er håpløst planløsningsmessig.
Jeg skal fortsette testingen, men hittil synes jeg det fungerer relativt dårlig. Jeg koser meg ikke noe mer foran anlegget med enn uten bass, og det er testen som avgjør om noe blir stående eller ei. Jeg er mer opptatt av at jeg får bassen til å gi mening og være i ett med resten av lydbildet enn jeg er av at den er der i store kvanta (les større). Unntakene var musikk hvor bassen i opptaket klart er adskilt fra resten av musikk, for eksempel en monoton basstromme, da funker det med sub. På akustisk bass derimot, synes jeg det forkludrer utklingningen og fornemmelsen av instrumentet som en enhet. Jeg er heller ikke sikker på at den bidrar til presiseringen av lydbildets luftighet og tredimensjonalitet.

Ikke hellig overbevist om at anlegget (særlig cd-spilleren) setter pris på BAM mellom pre og power. Så langt har jeg ingen tro på at denne suben kommer til å bli stående.
Totalt sett gjorde den etter mitt skjønn, min smak og i mitt anlegg mer galt enn godt, uten dermed å si at den ikke kan gjøre en aldeles glimrende jobb i annet oppsett.
Jeg tviler på at det er suben isolert sett som er problemet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Det har jeg testet _Jan_, nå sitter jeg litt lavere enn oppgitt i manualen, hvilket skulle gi omtrentlig samme effekt.
Ellers har jeg sittet mye på 2,2 og 2,3 og endatil nærmere, fungerer fint, men det blir en anelse mer analytisk når du nærmer deg 2,0 til 2,1.

Så langt har jeg bedre erfaring med justering av høyttalere enn introduksjon av sub. Men jeg presiserer at jeg ikke har testet godt nok, og at jeg ikke vil uttale meg om hvordan det funker i andre oppsett.
 
O

om.s

Gjest
Fosse skrev:
om.s, ikke oppgradering av drivverket. Det gikk av et par små plastbiter på spindelen på drivverket, Audionet var lite interessert i å la meg få den fikset her, så de foreslo at jeg sendte den nedover. Dum som jeg var (?) gjorde jeg det, kostet noen tusen i frakt, men så vet jeg i hvert fall at det er i orden. Nå ser den fin ut igjen :)
Dessverre koster det noen kroner, men det er jo godt å vite at den har värt på "merke verksted"., kan väre greit å henvise til ved evnt salg osv...

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Det er hifi, man flytter komma en plass til venstre og tenker ikke mer på det....
 
P

Parelius

Gjest
Må si meg mye enig med Fosse her; syntes ikke den gjorde noe særlig ut av seg, hvis vi da ikke stilte delingsfrekvensen og styrken så høyt, at den ødela lydbildet. Det eneste partiet jeg syntes den gav noe positivt, var i en trommepassasje - Fosse husker sikkert hvilken - hvor (her helt relativt uttrykt) de dypere tonene fra batteriet ble litt mindre flate og "boksaktige".

På den annen side, så spilte vi vel ikke egentlig så mye "dypbassmusikk", men jeg trodde faktiske at den likevel skulle gjøre noe mer med "kroppen" i lydbildet.

Slik det er nå, så er jeg enig; ingen grunn til sub. Dog; oppsett og eksperimentering ble det ikke så mye av - ut over delefrekvens og styrke. Resultatet kunne ha blitt annerledes med en mer "vitenskapelig" tilnærming til plassering etc.

Denne suben er jammen ikke stor; som en forvokst konfekteske. Finishmessig passet den jo også Merlinene godt.
 
R

Rojoh

Gjest
Viktig å få testet ut før man slipper tusenlappene ut vinduet. Jeg tilhører de som mener at sub har noe for seg, men som konsekvent mener at det skal deles aktivt mellom sub og hovedhøyttaler - helst opp mot 80-100Hz. Er nok på linje med OMF der.

Dette vil i ditt tilfelle medføre såpass drastiske endringer, at det sannsynligvis ikke er så mye å tenke på. Samme gjelder mitt eget anlegg - gidder ikke å prøve engang (med mindre jeg lager sub ut av noen basselementer jeg har liggende for moro skyld).

Grunnen til at jeg ikke har flagget mer skepsis, er nok at det finnes flere som mener å ha fått nytte av å koble sub til anlegget slik du har gjort - desverre har vel disse ikke gitt så mye lyd fra seg i denne tråden. Selv har jeg ikke brukt allverden med tid på slik passiv supplering heller, og syntes vel ikke at det virket så veldig spennende ut de gangene jeg prøvde.

Enkelte baller er det jo greit å få lagt døde, så forsøket var vel ikke helt bortkastet. :)

Mvh. Johan
 
J

Jurassic

Gjest
Jeg har 2 stk sub'er fra Respons til å supplere mine Grand med den dypeste bassen.
Reidar Persson har tidligere uttalt at subforsterkere har så dårlig kvalitet at han ikke ønsket å lage noen aktiv sub og har en krefter til det så hvorfor ikke drive et par suber i tillegg med den eksisterende forsterkeren.
Mine passive suber er delt lavt (50Hz) og bassen blir ikke mindre homogen med sub enn uten, merker egentlig ikke så mye til subene på det meste av musikken og det er sånn en sub skal fungere ;D.
Dessverre er det ikke sånn mange anlegg med sub fungerer, i diverse oppsett jeg har hørt med sub oppfatter jeg bassen som treg og lite homogen.

Sier ikke at passive suber er fremtiden men derimot at man må være forsiktig med å trekke noen absolutte konklusjoner.

Mine er passive og delt lavt og sammen med høyttalere som går dypt (28Hz -3dB) blir det godt integrert. Det jeg har opplevd som problemet med 2 stk store passive suber samt 3 veis gulvstående høyttalere er å få det integrert i rommet.
 
O

OldBoy

Gjest
Rojoh skrev:
......., er nok at det finnes flere som mener å ha fått nytte av å koble sub til anlegget slik du har gjort - desverre har vel disse ikke gitt så mye lyd fra seg i denne tråden.
Jeg får melde meg, da. Som en av dem som har glede av en enslig sub. Det fungerer aldeles utmerket hos meg i mitt ene kombinerte hjemmekino- og stereoanlegg. I hvert fall så utmerket at jeg foretrekker å bruke sub'en hele tiden, fremfor å slå den av. Men så har jeg ikke noe super-holografisk anlegg som det som er beskrevet i denne tråden. Jeg bare liker det lille påfyllet av bassfundament i bånn, selv om det kanskje ikke er 100% korrekt for alle feinschmeckere.

Men som jeg har vært inne på: det er mulig at dette med sub er noe som har avtagende nytte, ja til og med negativ nytte, når anleggene blir så gode som det anlegget vi har fått beskrevet i denne tråden. Nyttig lærdom for meg, og forhåpentligvis for andre sub-entusiaster: Om en sub kan føles som en oppgradering i enkelte anlegg, er det ikke gitt at den virker slik bestandig.
 
R

Rojoh

Gjest
Flott at dere som kjører slike oppsett kommer med innspill. :) Personlig har jeg ikke gode nok erfaringer til å støtte opp om et slikt valg, men siden jeg heller ikke har jobbet målrettet med å få det til, så er det best for meg å ikke mene for mye. Det jeg derimot har erfart, er at å få på plass dypbassen, gjerne gir økt realisme mht. romklang og tredimensjonalitet - dog med aktiv deling i mitt tilfelle. Altså: Dypbass er en fin ting, men kan være litt klatt å få til - og noen ganger er det kanskje best å la være?

Mvh. Johan
 
K

kbwh

Gjest
Jeg tror du har en slags fasit der, Rojoh.

Jeg merket meg at Fosse og Parelius var innom hvor vanskelig det er å stille en sub etter øret. Den skal jo ikke gjøre noe ved de frekvenser som allerede gjengis tilfredsstillende, og slik jeg har forstått det er det bare den egentlige suboktaven Fosse mangler. Ikke veldig mange innspillinger som har noe der. Om Fosse var kirkeorgelfantast hadde han sikkert hatt flere innspillinger å hjelpe seg med.
 
P

Parelius

Gjest
Jeg får vel ta med meg Peter Hurford; Bach, Toccata & Fuge (Berømte orgelverk), neste gang jeg legger turen til Fosse. Så får vi testet på noe annet enn trompetmusikk. (= Jazz, en musikkgenre som er meg fremmed, men som jeg faktisk setter pris på når jeg sitter hos Fosse. I heimen her slike plater fraværende! Et sikkert kvalitetstegn for meg.)

Til dette med ikke alle innspillinger ikke har denne dypbassen. Er den der ikke, så er den der ikke; greit nok det. Men betyr det at en sub ikke kan ha innvirkning på den subjektive opplevelse av en cello, f.eks.?

Ja, tror nok slike oppsett trenger hjelp av litt målinger for å komme i havn.
 
K

kbwh

Gjest
Er det Adjaniforbud? Hva heter denne kvinnen?

Cello er gjerne tatt opp i et rom, så størrelsen på rommet kan bli bedre definert med et fullrangesystem. Da OAS var på besøk hos theStig (Fosse var ikke med) ble de vist hva som skjedde når men kuttet en trombonerekke i et Pärtstykke ved 100Hz. Til tross for at trombonenes grunntone var ved ca. 200Hz hørtes det særdeles merkelig ut. (Men det er en god oktav fra 100Hz til 40Hz da.)
 
J

Jurassic

Gjest
Bare et sånt lite apropo til passive suber, i Fidelity nummer 4 skriver KV at lyden fra 2 passive custom Respons suber er "noe av den beste dypbassgjengivelsen jeg hittil har hørt".
 
P

Parelius

Gjest
Bare et mislykket eksperiment, Valentino. Nå forskjønnes forumet igjen…

Noen som har kommentarer til denne Jamessuben; den er jo VELDIG liten, men har kanskje et litt spesielt konstruksjonsprinsipp?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Parelius skrev:
RoDa skrev:
Få med deg Parelius på 'hyssing-trikset' ;)
Hva er dette? En slags maltlek?
Ikke helt......

Jeg synser og mener litt om at skal sub-en integreres bra dersom den 'lapper på' hovedhøyttaleren så må lyden fra den komme samtidig til øret som hovedhøyttaleren.....

Videre fører dette så til at man må måle avstanden fra senter av hovedhøyttalerens basselement til lytterens øre.
Dette utføres ved hjelp av en god venn og en tilstrekkelig stump hyssing.
Personen som har rollen lytter, setter seg ned i lyttestolen og holden den ene enden av hyssingen i øreåpningen.
Så, mens lytteren sitter helt urørlig, strekker den andre personen (hjelperen) hyssingen bort til hovedhøyttalerens basselements senter.

Denne lengden på hyssingen skal så være lik lengden fra lytterens (fortsatt sittende urørlig) øre til senter av basselement på sub-en.
Etter min synsing vi da et smell, dunk, poff, bang og lignende fra sub og hovedhøyttaler ankomme lytterens øre samtidig.
Min synsehjerne synes ogsp at dette er bedre enn å forsøke å stille seg inn med fasejustering på sub-en.

Metoden fungerer bra/best med to sub-er, men er også velfungerende til en.
Prøv dette for morro skyld ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....går det ikke an å bare kjøpe seg noen større høytalere da....så slipper en bokser som står å brummer og hopper i stua.... ??? ;)


Min erfaring er at det å integrere en sub er VANSKELIG.... Teori sier kanskje noe annet, men øret detekterer ofte hvor kilden av lavfrekvente lyder er...Enda jeg har forsøkt å dele LAVT....
Og da snakker vi under 40hz... ::)
 
K

kbwh

Gjest
Æsj, kom og hør mine, som står bak hovedhøyttalerne med et ukjent antall ekstra prosesseringsmillisekunder og si at de er dårlig integrert, og jeg har deg plassert, hehe.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Æsj, kom og hør mine, som står bak hovedhøyttalerne med et ukjent antall ekstra prosesseringsmillisekunder og si at de er dårlig integrert, og jeg har deg plassert, hehe.

Hehehe....se det min gode mann....det skjer nok før du aner det... Er mektig spent på det, også...I oppsettet ditt...Og ja, vanskelig, da tenkte jeg passive høytalere... :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
HCS skrev:
....går det ikke an å bare kjøpe seg noen større høytalere da....så slipper en bokser som står å brummer og hopper i stua.... ??? ;)


Min erfaring er at det å integrere en sub er VANSKELIG.... Teori sier kanskje noe annet, men øret detekterer ofte hvor kilden av lavfrekvente lyder er...Enda jeg har forsøkt å dele LAVT....
Og da snakker vi under 40hz... ::)
Det er mulig jeg noe feilaktig har gitt uttrykk for at jeg savner bass. Jevnt over har jeg kanskje i overkant, alt etter innspilling. Poenget var mer å teste sub og se om det bidro positivt. Kan man få mer tyngde nedover uten å miste kvalitetene oppover?

Jeg har et oppsett som etter mitt skjønn, mine preferanser og i mitt rom spiller rimelig greit, budsjettet tatt i betraktning. Det blir derfor ikke aktuelt å bytte høyttalere og forsterkere for å starte på nytt. Rommet er neppe i stand til å takle enorme høyttalere heller. (Skal jeg bytte høyttalere blir det etter all sannsynlighet Merlin igjen).

Nå har jeg flyttet høyttalerene noe lenger bakover (omtrentlig 10 cm) og det gir større forskjell i lyden som helhet enn introduksjon av sub. Ellers gikk kvelden i hovudsak til bytte av defekt rør i pre (dét var forskjell), ommøbelering i racket (korte ledninger), nestenvelt av Merlin (stor takk til frøken som tilfeldigvis fikk fanget den opp mens jeg jaget videre mot komponentenes bakside).

Skal kjøre den hyssingtesten du nevner RoDa, men det lille jeg testet i dag på gefulen gjorde meg ikke mer tent.

Ellers takk for mange flotte innspill.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Jeg har flere ganger vært der du er nå Fosse. Savner litt trøkk og tyngde i bassen. Ikke nødvendigvis mer dypbass, men litt mer slam og livefølelse som bare store basselementer klarer å levere. Har jeg forstått deg rett da? Jeg har også forsøkt meg med sub. Mine erfaringer er at det er svært vanskelig å få til en sub sammen med høyttalere som spiller fullfrekvent i utgangspunktet. For det første tror jeg at man skal benytte suber med stort membranareal for å oppnå det slammet jeg har vært på jakt etter. To suber med 12" eller kanskje en 15" kan gjøre jobben? Det er heller ikke gitt at det er en plassering midt mellom høyttalerne som er ideell. Og da får man som du beskriver, problemer med at lydbildet heller og rotes til ved at bass kommer fra den ene siden, eller fra helt andre steder i rommet. Jeg har selv resignert inntil videre, og bruker min Peerless 12"XLS bestykkede sub utelukkende til filmbruk. Plassering; 5cm fra sofaryggen! Det er den eneste plassen jeg får den til å funke. Da får jeg også en fysisk fornemmelse av bassen som er ganske kul synes jeg. Skal man klare å integrere suber i et system som ditt, er jeg redd man må til med elektronisk deling som det har vært antydet fra flere hold tidligere i tråden.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.569
Antall liker
1.485
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har fått for øret at forsterkerne som sitter i de fleste subber er helt forferdelige. Vet ikke om dette stemmer, men et selvbyggerprosjekt med ekstern forsterker med et delefilter kan jo da være tingen.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Jeg har vel konkludert med at jeg ikke fikk til dette på tilfredsstillende vis. Det kan være flere grunner til det, rom, plassering, ikke truffet rett nivå eller delefrekvens, ikke rett sub, ikke mulig å integrere sub på en for-meg-tilfredsstillende-måte.

Noen som kjenner til Sonus Faber sin sub? Hvordan denne er kvalitetsmessig og hvor enkel den er å integrere. Er det verdt et forsøk?
 
K

kbwh

Gjest
Den/de er laget for å integreres mot hovedhøyttalerene UTEN at denne deles, og sånn sett kunne den jo passe VSM/BAM. Kvalitetsmessig bør det være Cremona Subwoofer til ditt oppsett. Den er slett ikke verst.

Laveste LP-delefrekvens på Cremona Subwoofer er 38Hz, og det finnes inversfasebryter. Phono eller XLR inn.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Valentino skrev:
Den/de er laget for å integreres mot hovedhøyttalerene UTEN at denne deles, og sånn sett kunne den jo passe VSM/BAM. Kvalitetsmessig bør det være Cremona Subwoofer til ditt oppsett. Den er slett ikke verst.

Laveste LP-delefrekvens på Cremona Subwoofer er 38Hz, og det finnes inversfasebryter. Phono eller XLR inn.
Takker for info Valentino. Jeg tviler på at jeg kommer til å gå for deling av VSM (vet ikke, men føler bare ikke helt for det, sikkert ikke rasjonelt begrunnet), så det skulle nok som du nevner funke fint.

Ellers er vel frekvensene du sikter til ikke langt unna det som er optimalt?

Takker for generøst tilbud C._Alshus, er den god, og lett og integrere? Må vel innrømme at jeg er litt svak for finishen på Cremona, om jeg skulle hatt sub da.
 

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Mine egne erfaringer med supplering av sub til et 2 kanals stereo system er stort
sett positiv. med få unntak har jeg alltid benyttet pre out utgangen på linjetrinnet.
og uten unntak har alltid det beste resultatet fremkommet, (bortsett i fra ett noe redusert maks utnivå) med en rask sub av lukket konstruksjonsløsning.
Mest tilfredstillende resultat for best mulig integrering med høyttalerne, har jeg fått med subwoofere koblet opp i mot stativhøyttalere. For meg funker det bra med supplering med egen sub til både gulv og stativ høyttalere, og (med noen unntak) på det aller meste av de musikktypene jeg spiller, men erfaringsmessig bør delefrekvensen på suben settes så lavt som mulig, sett i forhold til det benyttede høyttaleparets faktiske nedre frekvens rekkevidde. Det som jeg derimot selv aldri helt har fått til, er volum/bass nivå balansen i forhold til hvor høyt eller lavt volum jeg spiller, høyt volum/lydnivå = for mye sub bass nivå, sammenlignet med en tilnærmet perfekt bass balanse på et mere moderat lydnivå.

Min erfaring er at det ofte oppnås best resultat med samme sub/høyttaler fabrikant, eller med tilsvarende tilpassede sub/høyttaler systemer.
Nå skal det sies at jeg registrerer at Fosse nok ligger en divisjon eller to over mine egne hi-fi systemer på både komponent kvalitet og pris. Men med dine merlin høyttalere er det ikke helt utenkelig at en eller to Xavian Cuore suber med blandt annet scan speak revelator element bestykning, kunne fungert godt i ditt eget system. Basert på egen erfaring fremstår denne suben som meget velspillende i ett 2 kanals oppsett.
Så mitt råd til deg helt avslutningsvis, ikke kast inn handklett riktig enda, men forsøk noen alternative sub løsninger som for eksempel Sonus F, eller Xavian.

Du får ha lykke til.

mvh Kurt
 
K

kbwh

Gjest
Fosse skrev:
Valentino skrev:
Den/de er laget for å integreres mot hovedhøyttalerene UTEN at denne deles, og sånn sett kunne den jo passe VSM/BAM. Kvalitetsmessig bør det være Cremona Subwoofer til ditt oppsett. Den er slett ikke verst.

Laveste LP-delefrekvens på Cremona Subwoofer er 38Hz, og det finnes inversfasebryter. Phono eller XLR inn.
Takker for info Valentino. Jeg tviler på at jeg kommer til å gå for deling av VSM (vet ikke, men føler bare ikke helt for det, sikkert ikke rasjonelt begrunnet), så det skulle nok som du nevner funke fint.

Ellers er vel frekvensene du sikter til ikke langt unna det som er optimalt?
Jeg mener å huske at BAMen gir VSM en nedre delefrekvens på 35Hz, og da stuper vel responsen under der. Dette kan gå riktig godt.

Den Bag End-saken C._A nevner bruker samme ELF-prinsippet som mine, forresten. The Audio Critic har skrevet litt om det merket. Kan være en ide å lese litt i de gamle bladene, kanskje. Jeg vet intet om trynefaktoren til Bag End.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.333
Antall liker
3.873
Sted
Horten
Torget vurderinger
7

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Er veldig takknemlig for et svært generøst tilbud Alshus, men jeg tror jeg må ha noe med variabel delefrekvens. Ellers tror jeg at dersom jeg skal ta bryderiet med å bære noe opp til lytterommet så må det i hvert fall være en viss mulighet for at jeg slipper bære det ned igjen. Finishmessig er jeg som nevnt svak for Sonus Faber.

Her er litt om frekvensen på BAM

"The Merlin BAM is a dedicated outboard module designed to optimize the low bass performance of the Merlin VSM. When implemented in a system with any VSM series loudspeaker, the BAM will deepen the bass response of the VSM by 10Hz without effecting the rest of the speaker’s exceptional sonic characteristics. The BAM does this by applying a carefully contoured boost (5.2dB) centered around 35Hz in conjunction with a built in subsonic filter below 28 Hz. The boost acts to extend the [flat] bass response of the speaker in an amplitude and phase correct manner to 4dB down at 30Hz. The BAM’s built in filter prevents subsonic energy from reaching the amplifier and the speaker. Now that the speaker is not required to reproduce this unwanted energy (at potentially high distortion levels), doppler and IM distortion artifacts are significantly reduced throughout the operating range of the speaker. Soundwise, this translates into a cleaner bass and mid-band performance which directly improves soundstage and imaging characteristics. The subsonic filter in the BAM will also act as the high pass filter for Merlin’s upcoming stereo subwoofer system"

Kommer Merlin med egen sub er jo ikke valget vanskelig, men det kan man jo eventuelt ta når tilbudet foreligger.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
kns skrev:
Men med dine merlin høyttalere er det ikke helt utenkelig at en eller to Xavian Cuore suber med blandt annet scan speak revelator element bestykning, kunne fungert godt i ditt eget system. Basert på egen erfaring fremstår denne suben som meget velspillende i ett 2 kanals oppsett. Så mitt råd til deg helt avslutningsvis, ikke kast inn handklett riktig enda, men forsøk noen alternative sub løsninger som for eksempel Sonus F, eller Xavian.
Støttes.
Jeg har ikke hørt og prøvd så mange sub-er, men fant at denne Quore fungerte i særklasse bra. TIL MUSIKK!
Med prisen er det mulig å tenke seg en stk til hver høyttaler, noe som jeg med egne ører har hørt som meget velfungerende.

Ikke glem hyssingtrikset, det har noe for seg når det gjelder timing og finesse med hovedhøyttalere som spiller i samme område.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.569
Antall liker
1.485
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
"not on the drawing board right now."

;) Klarte ikke la være å spørre...

Jeg har fulgt denne tråden med spenning og hadde vel ikke ventet meg et annet utfall. Hadde vært morsomt å høre hva du eventuelt hadde syntes om REL. Spes en av de store. De "puster" bedre...


Fosse skrev:
Er veldig takknemlig for et svært generøst tilbud Alshus, men jeg tror jeg må ha noe med variabel delefrekvens. Ellers tror jeg at dersom jeg skal ta bryderiet med å bære noe opp til lytterommet så må det i hvert fall være en viss mulighet for at jeg slipper bære det ned igjen. Finishmessig er jeg som nevnt svak for Sonus Faber.

Her er litt om frekvensen på BAM

"The Merlin BAM is a dedicated outboard module designed to optimize the low bass performance of the Merlin VSM. When implemented in a system with any VSM series loudspeaker, the BAM will deepen the bass response of the VSM by 10Hz without effecting the rest of the speaker’s exceptional sonic characteristics. The BAM does this by applying a carefully contoured boost (5.2dB) centered around 35Hz in conjunction with a built in subsonic filter below 28 Hz. The boost acts to extend the [flat] bass response of the speaker in an amplitude and phase correct manner to 4dB down at 30Hz. The BAM’s built in filter prevents subsonic energy from reaching the amplifier and the speaker. Now that the speaker is not required to reproduce this unwanted energy (at potentially high distortion levels), doppler and IM distortion artifacts are significantly reduced throughout the operating range of the speaker. Soundwise, this translates into a cleaner bass and mid-band performance which directly improves soundstage and imaging characteristics. The subsonic filter in the BAM will also act as the high pass filter for Merlin’s upcoming stereo subwoofer system"

Kommer Merlin med egen sub er jo ikke valget vanskelig, men det kan man jo eventuelt ta når tilbudet foreligger.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Jeg har vel min tvil om at jeg kommer i havn med sub. Det er vel ikke uten grunn Merlin har beholdt sitt prosjekt på tegnebordet i åresvis.
Jeg er vel heller ikke overbevist om at jeg trenger sub, eller ønsker sub. Men jeg kan jo ikke slå meg til ro etter første mislykkede forsøk.
Derfor har jeg kjøpt en Cremona-sub, så får vi se om den fungerer, ja det gjør den sikkert, men spørsmålet er vel om den står til de etterhvert ikke så høye forventningene.
Kommer jeg ikke noen vei med den får vi heller snakkes nærmere om neste forsøk, før vi legger hele sub-prosjektet på hylla.
 
K

kbwh

Gjest
Flagget til tops for Fosse! Endelig er han Sonus faber-eier! 3x3 hurra!
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Gratulerer Fosse! Blir spennede å høre hva du kommer fram til. Veldig lekker sub, forresten!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Olala!
Bastioner står visst ikke til påske nå om dagen!!!
Dette blir sikkert flotte greier! :D

mvh
 
Topp Bunn